غریزه جنسی؛ نگاه ابزاری یا استقلالی

ali.izdpnh

عضو جدید
[FONT=&quot]غریزه جنسی؛ نگاه ابزاری یا استقلالی[/FONT]
[FONT=&quot]در میان خواسته‏ها و غرایز موجود در نفس بشری،[/FONT][FONT=&quot]غریزه جنسی، آشکارتر و نمایان‏تر است. در نگاه استقلالی به غریزه‏ها و[/FONT][FONT=&quot]شهوت‏ها، هر اندیشه و عمل و راهی که به مطلوب غریزی بینجامد، جایز و روا[/FONT][FONT=&quot]شمرده می‏شود. چشم‏چرانی، خودارضایی، میل و گرایش به دیدن صحنه‏های مهیج و[/FONT][FONT=&quot]مانند آن، نتیجه نظر استقلالی به غریزه جنسی و در حقیقت، نادیده گرفتن[/FONT][FONT=&quot]مرتبه انسانی بشر است. بر اثر همین نگاه، برخی از افراد همه چیز را در[/FONT][FONT=&quot]دایره مادی، جنسی و شهوی دنبال می‏کنند و می‏کوشند از هر راه ممکن به [/FONT][FONT=&quot]خواسته ‏های خود برسد. در مقابل این نگرش، نگاه ابزاری به غریزه جنسی وجود[/FONT][FONT=&quot]دارد که آن را عاملی برای رشد انسانی و ابزاری برای رسیدن به کمال و[/FONT][FONT=&quot]آراستگی به ویژگی‏های برجسته اخلاقی می‏شمارد. در این حال، به خواسته‏های[/FONT][FONT=&quot]شهوانی، در دایره عقل و شرع پاسخ داده می‏شود.
امام علی علیه‏السلام[/FONT]
[FONT=&quot]می‏فرماید: عاقل، کسی است که در راه اطاعت پروردگار، با هوای نفس مخالفت[/FONT][FONT=&quot] می‏کند[/FONT].
[FONT=&quot]و[/FONT][FONT=&quot]در رهنمودی دیگر فرمود: گرایش‏های شهوانی، از[/FONT][FONT=&quot]حیطه اختیار خارج است، ولی هدایت و جهت دهی به آن و شیوه به کارگیری آن،[/FONT][FONT=&quot]به چگونگی اراده و اختیار آدمی مربوط است. در مجموع، نگاه ابزاری به غریزه[/FONT][FONT=&quot]جنسی و استفاده درست از آن، بسیار سازنده است، ولی[/FONT][FONT=&quot]نگاه استقلالی[/FONT][FONT=&quot]به خواهش جنسی و خارج ساختن آن از دایره عقل و دین، هر چند لذت‏های شهوانی[/FONT][FONT=&quot]به همراه دارد، به قیمت تباهی مرتبه انسانی و از دست دادن فضیلت تمام [/FONT][FONT=&quot]می‏شود[/FONT].

[FONT=&quot]کسی که با خداوند [/FONT][FONT=&quot]پیوند دارد، از لذت برتر؛ یعنی[/FONT][FONT=&quot] جمال محبوب و محبت به او بهره‏مند می‏شود و به آسانی در دام شهوت‏ها[/FONT][FONT=&quot]گرفتار نمی‏آید. در صورتی که انسان رشته پیوند خود را با خداوند، محکم و[/FONT][FONT=&quot]در هر حال به او تکیه کند، به راحتی در دام شهوت‏ها و انحراف‏ها نمی‏افتد.[/FONT]
 
آخرین ویرایش:

shadmehrbaz

عضو جدید
کاربر ممتاز
بابا جون 1400 سال با اين طرز فكر زندگي كردين چي شد آخه ؟! :biggrin: يكم به قول خودت استقلاليشو امتحان كن ببين چي ميشه؟! (البته اسقلال كه سوراخه در اون شكي نيست! :surprised:)
 
بالا