ali.izdpnh
عضو جدید
[FONT="]غریزه جنسی؛ نگاه ابزاری یا استقلالی[/FONT]
[FONT="]در میان خواستهها و غرایز موجود در نفس بشری،[/FONT][FONT="]غریزه جنسی، آشکارتر و نمایانتر است. در نگاه استقلالی به غریزهها و[/FONT][FONT="]شهوتها، هر اندیشه و عمل و راهی که به مطلوب غریزی بینجامد، جایز و روا[/FONT][FONT="]شمرده میشود. چشمچرانی، خودارضایی، میل و گرایش به دیدن صحنههای مهیج و[/FONT][FONT="]مانند آن، نتیجه نظر استقلالی به غریزه جنسی و در حقیقت، نادیده گرفتن[/FONT][FONT="]مرتبه انسانی بشر است. بر اثر همین نگاه، برخی از افراد همه چیز را در[/FONT][FONT="]دایره مادی، جنسی و شهوی دنبال میکنند و میکوشند از هر راه ممکن به [/FONT][FONT="]خواسته های خود برسد. در مقابل این نگرش، نگاه ابزاری به غریزه جنسی وجود[/FONT][FONT="]دارد که آن را عاملی برای رشد انسانی و ابزاری برای رسیدن به کمال و[/FONT][FONT="]آراستگی به ویژگیهای برجسته اخلاقی میشمارد. در این حال، به خواستههای[/FONT][FONT="]شهوانی، در دایره عقل و شرع پاسخ داده میشود.
امام علی علیهالسلام[/FONT][FONT="]میفرماید: عاقل، کسی است که در راه اطاعت پروردگار، با هوای نفس مخالفت[/FONT][FONT="] میکند[/FONT].
[FONT="]و[/FONT][FONT="]در رهنمودی دیگر فرمود: گرایشهای شهوانی، از[/FONT][FONT="]حیطه اختیار خارج است، ولی هدایت و جهت دهی به آن و شیوه به کارگیری آن،[/FONT][FONT="]به چگونگی اراده و اختیار آدمی مربوط است. در مجموع، نگاه ابزاری به غریزه[/FONT][FONT="]جنسی و استفاده درست از آن، بسیار سازنده است، ولی[/FONT][FONT="]نگاه استقلالی[/FONT][FONT="]به خواهش جنسی و خارج ساختن آن از دایره عقل و دین، هر چند لذتهای شهوانی[/FONT][FONT="]به همراه دارد، به قیمت تباهی مرتبه انسانی و از دست دادن فضیلت تمام [/FONT][FONT="]میشود[/FONT].
[FONT="]کسی که با خداوند [/FONT][FONT="]پیوند دارد، از لذت برتر؛ یعنی[/FONT][FONT="] جمال محبوب و محبت به او بهرهمند میشود و به آسانی در دام شهوتها[/FONT][FONT="]گرفتار نمیآید. در صورتی که انسان رشته پیوند خود را با خداوند، محکم و[/FONT][FONT="]در هر حال به او تکیه کند، به راحتی در دام شهوتها و انحرافها نمیافتد.[/FONT]
[FONT="]در میان خواستهها و غرایز موجود در نفس بشری،[/FONT][FONT="]غریزه جنسی، آشکارتر و نمایانتر است. در نگاه استقلالی به غریزهها و[/FONT][FONT="]شهوتها، هر اندیشه و عمل و راهی که به مطلوب غریزی بینجامد، جایز و روا[/FONT][FONT="]شمرده میشود. چشمچرانی، خودارضایی، میل و گرایش به دیدن صحنههای مهیج و[/FONT][FONT="]مانند آن، نتیجه نظر استقلالی به غریزه جنسی و در حقیقت، نادیده گرفتن[/FONT][FONT="]مرتبه انسانی بشر است. بر اثر همین نگاه، برخی از افراد همه چیز را در[/FONT][FONT="]دایره مادی، جنسی و شهوی دنبال میکنند و میکوشند از هر راه ممکن به [/FONT][FONT="]خواسته های خود برسد. در مقابل این نگرش، نگاه ابزاری به غریزه جنسی وجود[/FONT][FONT="]دارد که آن را عاملی برای رشد انسانی و ابزاری برای رسیدن به کمال و[/FONT][FONT="]آراستگی به ویژگیهای برجسته اخلاقی میشمارد. در این حال، به خواستههای[/FONT][FONT="]شهوانی، در دایره عقل و شرع پاسخ داده میشود.
امام علی علیهالسلام[/FONT][FONT="]میفرماید: عاقل، کسی است که در راه اطاعت پروردگار، با هوای نفس مخالفت[/FONT][FONT="] میکند[/FONT].
[FONT="]و[/FONT][FONT="]در رهنمودی دیگر فرمود: گرایشهای شهوانی، از[/FONT][FONT="]حیطه اختیار خارج است، ولی هدایت و جهت دهی به آن و شیوه به کارگیری آن،[/FONT][FONT="]به چگونگی اراده و اختیار آدمی مربوط است. در مجموع، نگاه ابزاری به غریزه[/FONT][FONT="]جنسی و استفاده درست از آن، بسیار سازنده است، ولی[/FONT][FONT="]نگاه استقلالی[/FONT][FONT="]به خواهش جنسی و خارج ساختن آن از دایره عقل و دین، هر چند لذتهای شهوانی[/FONT][FONT="]به همراه دارد، به قیمت تباهی مرتبه انسانی و از دست دادن فضیلت تمام [/FONT][FONT="]میشود[/FONT].
[FONT="]کسی که با خداوند [/FONT][FONT="]پیوند دارد، از لذت برتر؛ یعنی[/FONT][FONT="] جمال محبوب و محبت به او بهرهمند میشود و به آسانی در دام شهوتها[/FONT][FONT="]گرفتار نمیآید. در صورتی که انسان رشته پیوند خود را با خداوند، محکم و[/FONT][FONT="]در هر حال به او تکیه کند، به راحتی در دام شهوتها و انحرافها نمیافتد.[/FONT]
آخرین ویرایش: