آزمون نظام مهندسی معماری آموزش و نقد معماری داخلی و دکوراسیون Revit-Rhino-3D Max-Vray-Autocad



صفحه 1 از 2 12 آخرينآخرين
نمايش نتايج 1 تا 10 از 13

تاپیک: ☼☼☼ریز فضا های معماری - سناریوی فضاها☼☼☼

  1. #1
    عضو فعال آواتار doomann
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2008/4
    امتیاز
    6645
    پست ها
    1,408

    Star ☼☼☼ریز فضا های معماری - سناریوی فضاها☼☼☼

    ریزفضاهای معماری


    این بخش مربوط به شناسایی و تدوین ریز فضاهای معماری هست . همونطور که همه عزیزانم مستحضر هستند ف چه برای طراحی در طرحهای مختلف و چه در اسکیس ، یکی از مهمترین موارد ، اطلاع از ریز فضاهای معماری هست .
    در این تاپیک قصد جمع آوری ریز فضاهای بناهای معماری رو داریم . ترتیبی برای این کار وجود نداره و با توجه به نیاز و اطلاعات از عناوین طرحها و فضاها هر نفر میتونه راجع به یک موضوع کار کنه . تکراری شدن موضوعات ، اصلا مهم نیست ولی این تکرار نباید در مطلب باشه و در محتوا باید تفاوتهایی وجود داشته باشه .

    تفاوت اصلی این بخش با سایر بخشها در اینه که این ریز فضا ها بعد از عنوان شدنش باید به صورت سناریو نوشته بشه . برای مثال فرض کنید وارد یک موزه شدید . قبل از ورود و در خیابون تمام نکاتی رو که به عنوان یک معمار باید در طراحی اون در نظر بگیرید رو باید به رشته تحریر در بیارید و بین اونها پیوند مناسبی برقرار کنید . چنانچه از فضا عکس تهیه کنید و اینجا بگذارید که می شه یک داستان مصور و هر معمار یا غیر معماری که این مطلب رو بخونه ، به راحتی می تونه با در نظر گرفتن مسیر سناریو ، حدود لکه گذاری طرحها رو انجام بده .

    این بخش بعد از شروع به کار جزو مسابقات تالار معماری دسته بندی خواهد شد و بهترین سناریوی اون حائز جوایزی خواهد شد که به مرور به اطلاع دوستان خواهم رسوند .


    چه کسی می گوید که گرانی شده است ؟دوره ارزانیست ! دل ربودن ارزان ، دل شکستن ارزان !
    دوستی ارزان است ! دشمنی ها ارزان ، چه شرافت ارزان !آبرو قیمت یک تکه نان
    و دروغ از همه چیز ارزانتر ،قیمت عشق چقدر کم شده است .
    کمتر از آب روان و چه تخفیف بزرگی خورده ، قیمت هر انسان



  2. تشكرها از اين پست


  3. #2
    عضو فعال آواتار doomann
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2008/4
    امتیاز
    6645
    پست ها
    1,408

    پيش فرض

    تعدادی از فضاهایی که برای شروع کار میشه از اونها استفاده کرد رو برای دوستان می گذارم :

    1- مقبره

    2- کتابخانه 1000 جلدی

    3- مدرسه

    4- راهدار خانه

    5- مهد کودک

    6- درمانگاه بین راهی

    7- سالن ورزشی چند منظوره

    8- نماز خانه بین راهی

    9- نمایشگاه صنعتی

    10- انستیتو پرورش گل و گیاه

    11- خانه پرستار

    12 کانون معماران

    13- خانه پرستار

    14- اقامتگاه بین راهی -

    15- محل اسکان جمعیت هلال احمر

    16- مسجد 300 نفری

    17- کار خانه مواد غذایی

    18- کوشک سرچشمه

    19- جای فهمیدن آب

    20- موزه باد کاشان

    21- چای بازار

    22- سینما

    23- میدان میوه و تره بار

    24- پلاژگاه و ایستگاه قایق رانی

    25 - دبستان ابتدایی

    26- مترو

    27- ایستگاه قطار

    28- ساختمان پار کینگ 6 طبقه

    29- سرویس بهداشتی

    30 - پمپ بنزین جاده ای

    31- خانه دانشجو

    32- المان

    33- موزه سینمای جوان

    34- سوله بحران

    35- ایستگاه آتش نشانی

    36- موزه آثار باستانی

    37- کانون پرورشی و فکری

    39- پایانه مسافر بری

    40- نان سنگکی

    41- خانه عکس
    چه کسی می گوید که گرانی شده است ؟دوره ارزانیست ! دل ربودن ارزان ، دل شکستن ارزان !
    دوستی ارزان است ! دشمنی ها ارزان ، چه شرافت ارزان !آبرو قیمت یک تکه نان
    و دروغ از همه چیز ارزانتر ،قیمت عشق چقدر کم شده است .
    کمتر از آب روان و چه تخفیف بزرگی خورده ، قیمت هر انسان




  4. #3
    عضو فعال آواتار doomann
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2008/4
    امتیاز
    6645
    پست ها
    1,408

    پيش فرض

    نمونه سناریو برای فضای کتابخانه :

    قسمت سوم تحلیل فضاها- کتابخونه + داستان ریز فضا
    کتابخانه

    به مجموعه‌ای از اطلاعات و منابع و خدمات اطلاعاتی گفته می‌شود که توسط یک نهاد عمومی، خصوصی یا یک شخص نگهداری و اداره می‌شود. از نگاه سنتی، کتابخانه به طور معمول به مجموعه‌ای از [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ] گفته می‌شود.
    کتابخانه مکانی برای مطالعه کتاب است !
    کتابخانه دارای دسته بندیهای متفاوت کتاب است و دارای دو سیستم قفسه باز و قفسه بسته است قفسه بسته به مخزن اصلی وابسته است ب

    تعريف كتابخانه هاي تخصصي طبق استانداردها و وظايف آن

    كتابخانه هاي تحقيقاتي هستند كه بامجموعه هاي تخصصي خود خدمات اطلاعاتي ويژه اي را به گروهي از كاربران و پژوهشگرانارائه مي دهند. اين اصطلاح مراكز و خدمت اطلاع رساني را نيز دربر مي گيرد. كتابخانهتخصصي، به عنوان مهمترين منبع اطلاعاتي و پژوهشي جامعه علمي خود بايد مجموعه ايمتوازن و سازمان يافته در رشته هاي مربوط و هماهنگ با اهداف و برنامه هاي سازمانمادر فراهم آورد. اين مجموعه بايد حاوي تازه ترين اطلاعات و مدارك موجود در اشكالمختلف چاپي يا غيرچاپي(كتاب، نسخه خطي، نشريه ادواري، جزوه، نقشه، نمودار،ميكروفيلم، ميكروفيش، پايان نامه، بريده جرايد ، نوار صوتي، نوار ويدئو، فيلم، عكس،اسلايد، نرم افزار كامپيوتري، انواع رسانه هاي الكترونيكي و جز آن باشد

    بخش ها: - كتابهاي فارسي و غير فارسي
    - نشريات فارسي و غيرفارسي
    - بانكها و پايگاههاي اطلاعاتي
    - اسناد و مدارك علمي – فني فارسي وغيرفارسي
    - مرجع ( پايان نامه ها و كتابهاي مرجع فارسي وغيرفارسي )
    - نقشه ها
    - ميز امانت و خدمات تكثير و نسخه برداري
    - بخش مبادله کتب و نشريات


    رده بندي كتابخانه:
    - رده بندي كتابخانه بر اساس رده بندي كتابخانه كنگره (LC) است.

    انواع کتابخانه :
    کتابخانه عمومی
    کتابخانه دانشگاهی
    کتابخانه تخصصی
    کتابخانه های آکادمیک
    کتابخانه های وابسته به یک مجموعه
    کتابخانه ملی



    سناریویی برای کتابخانه آستان قدس رضوی :

    از صحن شیخ بهایی چند پله وجود دارد که وقتی بالا می روی روبرو آقایی نشسته تقریبا در حال چرت زدن سمت راست مربوط به مردان است جایی که وسایل اضافی را می دهی و یک فیش طلقی سفت می گیری شببیه نمره های قدیم حمام ! دقیقا سمت مقابل ، خواهران محترمه اذن دخول می گیرند و بعد از تحویل وسایل داخل همان حیاط خلوتی می شوند که ما میشویم و بعد از گذشتن از کنار یک المان کوچک وارد محوطه اصلی کتابخانه می شوند .


    سمت راست چند عدد کامپوتر موجوده که خوراکشون احتمال قوی یا گازوییله یا ذغال سنگ چون سرعتش مثل سرعت یادگیری من و حرکت کردن خانم باجی حمید اینا است که الان حدود 102 سال از خدا عمر گرفته حتم یقین عزرایئل یا مثل ما جدیدا فراموشکار شده یا الا ایهال امتحان اسکیسی چیزی داره که نمیرسه سر وقت این جوونای ناکام !


    پرت شدیم از کنار کامپیوترا ... بغل کامپیوترا یه آقایی نشسته با لباس سفید دکتری که فک می کنم دکتری کتابداری یا کتابخونی یا کتاب خوری داره چون هم عینکش مثل عینک نن جان ما میمونه هم شکمش مثل شکم آقا جانمان گنده است هم اینکه سرش بد جوری تو کتابه ، البته همش یه نیم نگاهی هم به کامپوترا داره که نکنه کسی با دستگاه سی دی خوانش کارای خلاف شرعی چیزی انجام بده مبادا عکس مطلبی چتی تخمه ایی چیزی رد و بدل بشه ... در ضمن ای آقا با مخزن اصلی در ارتباطه که اگه خدای ناکرده کتابی چیزی خواستی بهت بده تا چند روز امانت ببری چند تا یادگاری و عکس و فحش و دعا بنویسی بعد هم مواکدا تاکید کنی اگه واسه 70 نفر ننویسن الهی بمیرن الهی کور بشن الهی به زمین گرم بخورن . آوار خراب شه سرشون و خلاصه از این حرفا و بعد بیای کتابو پس بدی ...
    دست چپ همین سالن چند تا چک نقد کن که چند تا مسئول که اینا هم لباس دکتری تنشونه نشستن و کارای خاصی انجام میدن . مثلا روزنامه میخونن چای میخورن با هم گپ میزنن و گاهی هم اگه سوالی راجع به عضویت در کتابخونه ازشون بشه میگن برو روی برد رو بخون مگه ...

    مستقیم یه مسجد چوبی ساخته شده که جلوش پره از پلاستیکه نمی دونم مردم کفشاشونو واسه چی میخوان به رخ خدا بکشن یا واسه بوی مطبوعش دلشون تنگ میشه الا ایهال وقت نماز جای پلاستیکا پر میشه جای بسی شکر داره که این پلاستیکا ارزونه . راستی یادم رفت بگم هنوز برای ورود به کتابخونه عوارض نمی گیرن !!

    مستقیم تر که میری حدود 25 تا 35 تا پله میری پایین تا برسی به مخزن باز که جلوش بزرگ نوشتن افراد غیر عضو وارد نشن . خوب منم نمی تونستم وارد نشم . بالاخره یکبار تو زندگی هم که شده باید کتابخونه رو دید دیگه !

    ادامه دارد ...
    چه کسی می گوید که گرانی شده است ؟دوره ارزانیست ! دل ربودن ارزان ، دل شکستن ارزان !
    دوستی ارزان است ! دشمنی ها ارزان ، چه شرافت ارزان !آبرو قیمت یک تکه نان
    و دروغ از همه چیز ارزانتر ،قیمت عشق چقدر کم شده است .
    کمتر از آب روان و چه تخفیف بزرگی خورده ، قیمت هر انسان




  5. #4
    عضو فعال آواتار doomann
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2008/4
    امتیاز
    6645
    پست ها
    1,408

    پيش فرض

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله آبجی معمار نمايش پست
    سلام دومان جان.یه سوال داشتم.
    این نوشته خودتونه؟
    میشه توضیح بدین این جور سناریوها استفادش برای چیه؟
    عکسها رو هم هنوز نمیتونم ببینم.
    سلام آبجی معمار عزیز

    بله این نوشته خودمه . اگه یکمی بهش دقت کنی میبی لابلای حرفهایی که زده شده ، ریز تمام فضاها رو با نگاهی داستانی عنوان کردم. که چنانچه با دید یک خواننده جلو بری ، به راحتی می تونی در فضا قرار بگیری و در برخورد با یه طراحی ، بدون اینکه فضایی رو دیده باشی، به شکل مجازی با به خاطر آوردن داستان فضا ، می تونی به راحتی به ریز فضاها و ارتباط بین اونها پی ببری . کاری که چیدمان ، لکه گذاری و نیاز سنجی رو در زمانی که عجله ایی برای طراحی داری از بین می بره !!

    فایده این کار اینه که:

    1- هر زمان که نیاز به طراحی فضای مشابه داشته باشی به راحتی می تونی به داستان رجوع کنی .
    2- به راحتی فراموشت نمی شه و همینطور از تمام فرآیندش می تونی استفاده کنی .
    3- بدون مراجعه به این فضاها ، اکه اکثرشون ، در خیلی از شهرستانهای کشورمون وجود نداره !!! می تونی دیدگاه داشته باشی .
    4- حیطه بندیها رو بدون اینکه متوجه بشی رعایت می کنی . ( مبحث حیطه بندیها همیشه جزو مهمترین مسائل در معماری بوده و هست)
    5- جنس ، مصالح ، کف سازیها ، طرحها و نقشه ها ، ارتباطات ، عناوین فضا و ... به طور کامل و رشته وار در ذهن می مونه .
    6- در ازمونهای اسکیس ، زمان برای حل کردن روابط بین فضا ها از دست نمی ره و فقط باید کلیات کار انجام بشه .

    امیدوارم کامل بوده باشه .
    چه کسی می گوید که گرانی شده است ؟دوره ارزانیست ! دل ربودن ارزان ، دل شکستن ارزان !
    دوستی ارزان است ! دشمنی ها ارزان ، چه شرافت ارزان !آبرو قیمت یک تکه نان
    و دروغ از همه چیز ارزانتر ،قیمت عشق چقدر کم شده است .
    کمتر از آب روان و چه تخفیف بزرگی خورده ، قیمت هر انسان



  6. تشكرها از اين پست


  7. #5
    مدیر بازنشسته آواتار raha
    تاريخ عضويت
    2009/4
    امتیاز
    6532
    پست ها
    3,038

    Graduated مدرسه

    مدرسه:

    محیطی است برای یادگیری...


    یادگیری بخش مرکزی از زندگی هر فرد است و حتی زمانی که به آن فکر نمی‌کنیم هم اتفاق می‌افتد مثل زمانی که در مورد حوادث روزمره با دوستان خود حرف می‌زنیم . . . .
    معمولاً یادگیری را با نام مدرسه به خاطر می‌آوریم اما مطمئناً بسیاری از مراحل یادگیری در خارج از مدرسه صورت می‌گیرد مثل پارک‌ها، حیاط مدرسه، خیابان، اطاق استراحت، میزهای ناهارخوری، راهروها و . . . .

    لویی کان معتقد است که" تمام مكان‌هايي كه انسان براي تأمين خواسته خود در فراگيري از آنها استفاده مي‌كند مدرسه نام دارد و اين مكان‌ها تنها براي يادگيري و آموختن عقايد و نظريات نمي‌باشد بلكه براي فهم و ادراك دلايل وجود هر چيز و مناسبت‌هاي دوجانبه و روابط بين انسان و طبيعت نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرند."

    خلاصه اطلاعات فضایی بسته در مدارس که تقریبا همه ی ما باهاش آشنایی داریم (این اطلاعات بسته به هر مقطعی و نوع سیستم آموزشی هر مدرسه میتونه متفاوت باشه) یه حالت ایده الش شامل این فضا ها میشه:

    -کلاس های درس
    آرايش فضايي كلاس‌ها به صورت‌مختلفي تجربه شده است. برخي از اين آرايشها عبارتند از:
    آرايش خطي:
    در اين نوع آرايش، كلاس‌ها به دو صورت خطي و در امتداد يكديگر قرار مي‌گيرند.
    آرايش خطي ـ مجموعه‌اي:
    در اين نوع آرايش، كلاس‌ها علاوه بر اينكه در مجاورت يكديگر و به صورت خطي قرار دارند، به دسته‌هاي مختلفي نيز تقسيم مي‌شوند.
    آرايش مركزي:
    در اين نوع آرايش، كلاس‌ها حول يك فضاي مركزي سازمان پيدا مي‌نمايند.
    آرايش حياط مركزي:
    كلاس‌ها حول يك حياط مركزي قرار مي‌گيرند.
    آرايش دسته‌اي:
    در اين نوع آرايش، يك دسته كلاس، تشكيل يك كلاس بزرگتر را مي‌دهد.
    آرايش آزاد:
    ساختار عمومي كلاس بصورت پلان يونيورسال و قابل تبديل به فضاهاي مختلف است.

    [COLOR="red"][COLOR="Red"]-آزمایشگاهها (شیمی. فیزیک. زیست)
    -کتابخانه
    -اتاق بهداشت و کمک های اولیه
    -اتاق پرورشی
    - بخش ادای (دفتر مدیریت و معاونین و حسابداری)
    -دفتر استراحت مربیان
    -نماز خانه
    -انبار
    -سرویس بهداشتی( مربیان. دانش اموزان .جداگانه)
    -بوفه
    -آبخوری
    -سالن سمعی بصری
    -کارگاه
    -سالن ورزشی (+انبار وسائل ورزشی)
    -...


    با توجه به اینکه در طراحی مدارس .تئوری های آموزشی . مسائل روانشناختی نقش تعیین کننده ای دارن.یه مختصریشو اینجا میزارم 2نوع سیستم آموزشی امروزه در مدارس اجرا میشه:

    ـ سیستم آموزش معلم‌سالار
    ـ سیستم آموزش دانش‌آموز‌محور

    *یکی از مواردی که در همون ابتدای طراحی مدارس باید مورد توجه باشه اندازه مدارس هست .که به 2 دسته بزرگ و کوچک تقسیم میشن و این تقسیم بندی بر مبنای تعداد دانش آموزان هست...
    -مدارس بزرگ
    -مدارس کوچک
    ( مدارس كوچك براي تعداد 350 نفر در ابتدائي و كمتر از 400 نفر براي دبيرستان پيشنهاد شده است؛ اما يك ميانگين براي مدارس ابتدائي 300 تا 400 نفر و در دوره متوسطه 400 تا 800 نفر مي‌تواند تعريف‌كننده مدارس كوچك باشد.)

    مزیت های مدارس کوچک:
    -مدارس كوچكتر باعث صميمي شدن محيط يادگيري مي‌شود چرا كه بچه‌ها به خوبي يكديگر را مي‌شناسند.
    -مدارس كوچكتر باعث كم شدن موضوعي به نام انزوا كه از عوامل به وجود آمدن خشونت است مي‌شود.
    -مدارس كوچكتر باعث كم شدن شكاف ميان بچه‌هاي كم‌بضاعت و ثروتمند، در ميزان يافته‌هاست.
    -در مدارس كوچك، معلمان با استفاده از هوش و تجارب خود تشويق مي‌شوند.
    -برخي از مدارس كوچك به فلسفه " كم بيش است " معتقدند و موضوع كمبود منابع را مهم نمي‌دانند.
    -موضوع اتكا به خويشتن در بچه‌هاي مدارس كوچكتر به چشم مي‌خورد.
    -به طور كلي اشتياق بچه‌ها در مدارس كوچك بيشتر است.
    -احساس تعلق بچه‌ها در مدارس كوچك بيشتر است.
    -روابط بين فردي (شاگر ـ شاگرد، معلم ـ شاگرد، شاگرد ـ مدير و...) در مدارس كوچك مثبت‌تر است.
    -در مدارس كوچك ميزان مشاركت والدين بيشتر است.
    -در مدارس كوچك دانش‌آموزان براي يادگيري احساس بيشتري مي‌كنند.
    -يادگيري بر اساس نيازهاي فرد و در ارتباط با دنياي بيرون مدرسه است.
    -يادگيري مشترك و فعاليت جمعي در مدارس كوچك بيشتر است.
    -در مدارس كوچك معلمان در بچه‌ها روحيه انتقادي را پرورش مي‌دهند و تفكر انتقادي بچه‌ها رشد پيدا مي‌كند.

    تنوع اشكال مدارس كوچك:مدارس كوچك بر اساس نيازهاي آموزشي موردنظر خود، انواع مختلفي دارند. تفاوت ميان آنها هم در بخش نحوه آموزش و مديريت مدرسه و هم در نوع شكل‌گيري فضاي كالبدي مدرسه است. برخي از اين نمونه‌ها عبارتند از:

    -Free standing school
    از انواع مدارسي است كه داراي بودجه اقتصادي خود، فضاي مخصوص به خود، كارمندان و معلمان مخصوص به خود و... است و ممكن است جزء بنايي باشد كه در آن مدارس ديگر نيز هستند. برخي از اين نوع مدارس در يك ساختمان بزرگ واقع هستند.
    -Multi schools
    اين نوع از مدارس از تشكيل و كنار هم قرارگرفتن چند مدرسه به وجود مي‌آيند كه در برخي از خصوصيات با يكديگر مشترك هستند اما هر مدرسه فضاي مخصوص به خود و معلمان مخصوص به خود را دارد و تفكيك مدرسه‌ها مي‌تواند به صورت تفكيك پايه‌هاي مختلف تحصيلي نيز صورت گيرد.
    -School within school
    طرح مدرسه در داخل مدرسه از زمره طرح‌هايي است كه براي تحقق اهداف مدارس كوچك ارائه شده است. در اين نمونه‌ها (مدرسه داخل مدرسه يا School within school ) مدارس مي‌توانند در ساختمان با يكديگر مشترك اما به طور مستقل از يكديگر كار كنند. در اين مدل يك مدرسه كوچكتر در داخل يك مدرسه به اصطلاح ميزبان بزرگتر قرار مي‌گيرد و از حمايت‌هاي آن استفاده مي‌كند اما بودجه كاركنان و برنامه درسي خود را داراست.
    اين مدل شبيه خانه‌هايي است كه بچه‌ها در سطوح مختلف در آنها گذشته مي‌شوند و هر خانه قوانين سازماندهنده خود، فعاليت‌هاي منحصر به خود، فعاليت‌هاي جمعي خاص و... را دارد. بنابراين مدل SWAS در جهت كم كردن اثرات منفي مدارس بزرگ و در جهت هدايت دانش‌آموزان به گروه‌هاي كوچكي است كه بعضاً اين دسته گروهها را خانه مي‌نامند.

    یه متن از روسو که احساس فضایی مدارس سنتی رو تا حدی نشون میده :
    " . . . بدبختانه ساعت درس فرا می‌رسد. آه! چه تغییر بدی در او ایجاد می‌شود؛ فوراً چشمانش تار می‌شود؛ نشاط او از بین می‌رود. ای شادی خداحافظ! بازیهای قشنگ خداحافظ! یک آدم موقر و زمخت دست او را می‌گیرد و می‌گوید: آقا بفرمایید برویم سر درس. از لای در اتاق کتابهای او را می‌بینم. کتابهای او! چه ابزار و اثاث حزن‌آوری برای این سن. طفلک به ناچار دنبال آموزگار می‌رود. نگاهی از روی حسرت به آنچه اطراف اوست می‌اندازد. دیدگانش پر از اشک است ولی جرأت نمی‌کند جاری سازد و قلبش پر از آه است ولی جرأت نمی‌کند برکشد . . . "


    و اما چند تصویر از مدارسی که بر مبنای تئوری های جدید آموزشی ساخته شدن:





    ...
    در انتها یه بخش از مقاله پدرم در رابطه با فن آوری اطلاعات و ارتباطات...:
    يک شيوه آموزشي نوين از ويژگي هاي ذيل برخوردار است :


    - باعث افزايش فعاليت و استقلال دانش‌آموز مي‌شود بطوريکه او خود مسئوليت يادگيري خود را قبول کرده، اهداف يادگيري خود را مشخص کرده، فعاليتهاي يادگيري خود را بوجود آورده و در نهايت پيشرفت خود يا دانش‌آموزان ديگر را ارزيابي مي‌کند.
    - دانش‌آموزان را مجهز به تواناييها و مهارتهاي فني مي‌کند که در نتيجه آنها قادر به جستجو، سازماندهي و تحليل اطلاعات مي‌شوند و مي‌توانند نظريات خود را به شکل‌هاي گوناگون بيان نمايند و به گوش ديگران برسانند.
    - دانش‌آموزان را تشويق مي‌کند که کارهاي خود را بصورت گروهي و در قالب پروژه انجام دهند در اين صورت آنها مي‌توانند با کمک يکديگر به حل مشکلات پيچيده و واقعي بپردازند.
    - يادگيري فردي را براي دانش‌آموزان فراهم مي‌کند که به موجب آن آنها مي‌توانند با توجه به نوع نياز، سطح و علاقه خود به يادگيري مطالب بپردازند.
    - به مسئله عدالت در بين دانش‌آموزان به جنس و گروههاي اجتماعي يا قومي مختلف مي‌پردازد و آموزش را براي دانش‌آموزاني که نمي‌توانند بخاطر دلايل اقتصادي، اجتماعي و يا جغرافيايي به تحصيل بپردازند ممکن مي‌سازد.
    - «ديوارهاي کلاس درس را فرو مي‌ريزد». بدين صورت که زمان به مدرسه رفتن دانش‌آموزان را افزايش داده، سازمان بندي کلاس را تغيير داده و افراد ديگر (مثل والدين، دانشمندان و اقتصاد دانان) را در فرآيند آموزش وارد مي‌کند.
    - انسجام و درک اجتماعي دانش‌آموزان را از طريق تبادل با گروهها و افرادي که بيش‌تر نمي‌توانست با آنها ارتباط ايجاد کند افزايش مي‌دهد.

    امیدوارم مفید واقع بشه...
    ويرايش شده توسط raha در 2009/5/19 در ساعت 05:17 PM


  8. #6
    مدیر بازنشسته آواتار rozhann
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2008/7
    محل سكونت
    kerman
    امتیاز
    2344
    پست ها
    1,131

    پيش فرض

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله jamel نمايش پست
    مطالعاتی در مورد طراحی خوابگاه دانشجویی (دختران)پایان نامه ام در این مورده اگر مطلبی در این مورد دارید برام بفرستید با تشکر جمیله از تهران
    یه متن که امیدوارم بشه اسمشو گذاشت سناریو اینجا میذارم.
    امیدوارم به دردتون بخوره.
    تو که آهسته میخوانی قنوت گریه هایت را
    میان ربنای سبز دستانت دعایم کن
    که محتاج دعایم من

    شیفتگان پرواز را میل خزیدن نیست
    ...............................................
    در بن بست نیز همیشه راه آسمان باز است،پرواز را باید آموخت

  9. #7
    مدیر بازنشسته آواتار rozhann
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2008/7
    محل سكونت
    kerman
    امتیاز
    2344
    پست ها
    1,131

    پيش فرض


    سناریو برای فضای خوابگاه دانشجویی (دختران) :

    امروز اولین تجربه بودن من توی خوابگاه خواهد بود.
    صبح ساعت 7 با یک ساک کوچک وارد دانشگاه شدم.از سردر دانشگاه که وارد میشی سمت چپ ساختمونهای اموزش و دانشکده هایست و سمت راست یه پارکینگ بزرگه که جاییه برای ماشینهای کارمندان... از نگهبان پرسیدم که خوابگاه کجاست و تا کجا میشه با ماشین رفت؟پاکینگ رو نشونمون داد و گفت "پشت پارکینگ و تا همونجا هم بیشتر نمیتونین با ماشین برین."
    راه افتادیم.پشت دیوار پارکینگ رو با ورقه های ایرانیت پوشونده بودن تا محوطه جلو ساختمون خوابگاه دیده نشه.از کنار پارکینگ وارد محوطه شدیم.
    یه زمین والیبال با دو تا میز تنیس که نمیدونم اون میز بزرگ آهنی چی بود وسط زمین...
    شایدم فکر کردن که خدای نکرده بچه ها بیان بازی کنن و از درس و مشق بیفتن ، این میز رو برای امنیت و رفاه حال دانشجویان گذاشته بودن اون وسط..
    خلاصه با یه ساختمون سه طبقه روبرو شدیم که روی سردر اون بزرگ نوشته بود"خوابگاه دختران دانشگاه..."
    چندتا پله میخورد و میرفت بالا تا به درب ورودی برسیم ، ولی فکر کنم چون هنوز خیلی زود بود در باز نبود.یه زنگ و آیفون کنار در بود.نمیدونستم حالا زنگ بزنم یا نه.
    آخه ساخت 7:30 کلاس داشتم و باید وسایلمو میذاشتم جایی
    .دل رو به دریا زدمو دستمو گذاشتم رو زنگ.
    چشامو بستمو تصور کردم الان یه خانم پیر و چاق مثل ناظم دبیرستانمون میاد در و باز میکنه و با اخم میگه"چرا اینموقع صبح از خواب بیدارم کردی؟"
    هرچی صبر کردم در باز نشد.دوباره زنگ زدم-نه خبری نبود-
    اومدم در بزنم که با فشار دستم در باز شد.
    در رو باز کردم.

    یه پرده بزرگ و ضخیم توی فاصله 1.5 متری از در آویزون بود که از پشتش هیچی معلوم نبود.
    یه طرف لبه پرده رو با سوزن برگردونده بودن و یه فلش روی یه کاغذ جهت ورود رو از سمت راست بهت نشون میداد.
    وارد که شدم روبروم یه راه پله بزرگ بود که به سمت بالا میرفت.
    سمت راست یه اتاق 3*3 بود که پنجره های بزرگی داشت و از توش میشد تمام اطراف رو دید.توش یه میز تحریر بود و دو طرف دیگه مبل چیده شد بود.
    بالاش هم نوشته بود"اتاق سرپرستی"

    ادامه دارد ...
    تو که آهسته میخوانی قنوت گریه هایت را
    میان ربنای سبز دستانت دعایم کن
    که محتاج دعایم من

    شیفتگان پرواز را میل خزیدن نیست
    ...............................................
    در بن بست نیز همیشه راه آسمان باز است،پرواز را باید آموخت

  10. تشكرها از اين پست


  11. #8
    مدیر بازنشسته آواتار rozhann
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2008/7
    محل سكونت
    kerman
    امتیاز
    2344
    پست ها
    1,131

    پيش فرض

    سمت چپ یه راهرو بود که دو طرف اتاق بود،داشتم اطراف رو بررسی میکردم که دیدم یه خانم از پله ها اومد پایین و با لبخند ازم پرسید"دانشجوی جدیدین؟" هیچ وقت فکر نمیکردم مسئول خوابگاه اینقدر جوون و خوش اخلاق باشه همیشه ناظم دبیرستانمون توی ذهنم بود که فقط یه خط کش دستش کم داشت تا اگه چپ بری بزنه کف دستت.
    خلاصه با اون خانوم که مسئول شب خوابگاه بود صحبت کردم و بعد از گفتن اطلاعات لازم کلید اتاق 106 رو بهم داد،کلی هم از این اتاق تعریف کرد.کلید رو برداشتیم و رفتیم به سمت اتاق.
    اتاق توی همین راهرو سمت چپ آخرین اتاق سمت راست بود-به راهروها میگفتند لاین-اسم این راهرو هم لاین سرپرستی بود،آخه اتاق سرپرست شب هم توی همین لاین بود- اولین اتاق راهرو - یه اتاق یک تخته با یه میز کوچک که کف اتاق فرش کرده بود.
    هر سمت لاین 5 اتاق بود و آخر هر لاین یه سمت حمامها و یه سمت سرویسهای بهداشتی.
    اتاقهای خوابگاه همه 4 تخته بودند.در اتاق رو باز کرد.یه اتاق بزرگ حدود 5*4 متر و دو تخت دو طبقه.
    روبه روی در ورودی یک در شیشه ای بود که به یک تراس 1*1 متر باز میشد و تمام نور اتاق از همین در شیشه ای تامین میشد.
    دو طرف درب ورودی هم 4 تا کمد دیواری بزرگ.در یکی از کمدها رو باز کردم.دو طبقه پایین داشت و بالا جایی برای آویز لباسها.ولی توی 3تا از کمدها ظرف و لیوان و ...بود.
    از مسئول که پرسیدم گفت 3 تا از هم رشته ای هام هم هستندکه هفته قبل اومدن و رفتن و امروز دوباره برمیگردن.خوشحال شدم که حداقل تنها نیستم.
    وسایلمو گذاشتم توی اتاق.هنوز یک ربع وقت داشتم جهت کندوکاو و نه فضولی.
    به گشتن خودم در خوابگاه ادامه دادم...
    تو که آهسته میخوانی قنوت گریه هایت را
    میان ربنای سبز دستانت دعایم کن
    که محتاج دعایم من

    شیفتگان پرواز را میل خزیدن نیست
    ...............................................
    در بن بست نیز همیشه راه آسمان باز است،پرواز را باید آموخت

  12. تشكرها از اين پست


  13. #9
    مدیر بازنشسته آواتار rozhann
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2008/7
    محل سكونت
    kerman
    امتیاز
    2344
    پست ها
    1,131

    پيش فرض

    دوباره به اول راهرو برگشتم و از اونجا لاین رو نگاه کردم.میخواستم کاملا با محیط آشنا باشم تا خدای نکرده احساس غریبی بهم دست نده.
    از پله ها رفتم بالا.وارد هر طبقه که میشدی دو طرف دو تا راهرو با عرض حدود 3 متر بود.سمت راست هر راهرو یه آشپزخونه بزرگ بود،با یه ظرف شویی دوتایی-دوتا اجاق گاز-دوتا یخچال و یک فریزر.فضای آشپزخونش خیلی خوب و بزرگ و تمیز بود.

    دو طرف راهرو تا اخر اتاقها بودن و آخر راهروها باز سمت راست فضایی برای حمام و سمت چپ سرویسها.
    روی دیوار آخر راهرو یه پنجره بزرگ پر نور بود.یاد حرف استاد طرحم افتادم که میگفت همیشه ته راهرو ها رو با یه فضا تعریف کنین ، حتی با یه پنجره نورگیر ، تا راهرو خفه به نظر نیاد.اینجا کاملا حرف استادم رو و کاربردشو دیدم.
    لاین سمت چپ هم به همین صورت بود.
    اومدم برم طبقه بالا ، دیدم روبروم یه سالنه.واردش که شدم ، یه سری صندلی چیده شده و یه میز تلویزیون اونجا بود.فکر کنم اتاق تلویزیون بود.
    از اون طرفشم باز یه راه داشت.ازش که رد شدم دو طرف دوباره همون راهروها و اتاقها و باز یه راه پله بزرگ که به سمت بالا و پایین میرفت
    داشتم توی ساختمون گم میشدم.ایستادم و دورو برمو نگاه کردم و بعد کلی فکر کردن تازه فهمیدم چه خبره.
    خوابگاه دو تا ساختمون سه طبقه بود که با یک پل به هم وصل میشدند.پل ارتباطی همین سالن تلویزیون بود که بین دو ساختمون مشترک میشد.
    همینطوری که داشتم میگشتم از پشت سرم یه خانم صدام کرد و ازم پرسید "دانشجوی جدید شمایین؟"و بعد صحبتهای کافی گفت باهاش برم تا بهم تشک و ملحفه تمیز بده.دنبالش راه افتادم. از پله ها رفتیم پایین.
    سمت چپ دو تا سالن بزرگ بود که یکی نماز خونه بود و یکی کتابخونه ، با مبلمان خاص خودشون.
    سمت راست چندتا اتاق بزرگ با درهای تقریبا بزرگ بود.کنار راهرو ها تخت و صفحه فلزی و یه سری وسایل که نشون میداد اینجا انباره.
    یه اتاق هم که بالاش نوشته بود"خانه داری" توش رو که نگاه کردم یه چرخ خیاطی و ماشین لباسشویی و چندتا وسیله بود.
    تشک و ملحفه رو گرفتم و اومدم بالا توی اتاقم.
    به ساعتم نگاه کردم.واییییییییی ساعت 7:25 دقیقه.با تمام سرعت در رو قفل کردم و به سمت کلاس راه افتادم...

    تو که آهسته میخوانی قنوت گریه هایت را
    میان ربنای سبز دستانت دعایم کن
    که محتاج دعایم من

    شیفتگان پرواز را میل خزیدن نیست
    ...............................................
    در بن بست نیز همیشه راه آسمان باز است،پرواز را باید آموخت

  14. تشكرها از اين پست


  15. #10
    مدیر بازنشسته آواتار rozhann
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2008/7
    محل سكونت
    kerman
    امتیاز
    2344
    پست ها
    1,131

    پيش فرض

    ببخشین اگه طولانی شد
    امیدوارم تونسته باشم ریزفضاهای یک خوابگاه و ارتباط فضایی بین اونها رو توی این متن نشون داده باشم.
    تو که آهسته میخوانی قنوت گریه هایت را
    میان ربنای سبز دستانت دعایم کن
    که محتاج دعایم من

    شیفتگان پرواز را میل خزیدن نیست
    ...............................................
    در بن بست نیز همیشه راه آسمان باز است،پرواز را باید آموخت


صفحه 1 از 2 12 آخرينآخرين

تاپیک های مشابه

  1. معرفی سایت های معماری
    توسط مهناز در تالار مهندسی معماری
    پاسخ ها: 504
    آخرین ارسال: يك روز پيش, 11:38 AM
  2. همایش ها و کنفرانس های معماری
    توسط مهناز در تالار مهندسی معماری
    پاسخ ها: 517
    آخرین ارسال: 4 روز پيش, 11:41 PM
  3. عکس های معماری
    توسط maral55 در تالار معماری جهان
    پاسخ ها: 188
    آخرین ارسال: 2013/11/08, 12:20 AM
  4. ریز فضا های اتاق ماشاژ و یوگا
    توسط iiiiman در تالار سوالات و درخواست های معماری
    پاسخ ها: 2
    آخرین ارسال: 2013/4/23, 09:30 AM
  5. تازه های معماری جهان
    توسط vahid_pakrou در تالار معماری جهان
    پاسخ ها: 5
    آخرین ارسال: 2010/5/23, 04:19 PM

عبارت‌های مرتبط

ریز فضاهای کتابخانه

ریز فضاهای موزه

سناریو معماری

لکه گذاری در معماری

ریز فضاهای دانشکده معماری

ریز فضاهای سینما

ریز فضای موزهریز فضا

ثبت اين صفحه

ثبت اين صفحه

قوانين ارسال

  • شما نمی‌توانيد تاپيک جديد ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيد پاسخ ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانید فایل ضمیمه ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيدنوشته‌های خود را ويرايش كنيد
  •