نمايش نتايج 1 تا 6 از 6

تاپیک: چیلر

  1. #1
    تازه وارد
    رشته
    مهندسی مکانیک
    تاريخ عضويت
    2009/5
    امتیاز
    10
    پست ها
    2

    پيش فرض چیلر

    با عرض سلام هرکی مقاله مشت انگلیسی در باره چیلرها داره بی زحمت بذاره تو تالار بر میدارم از قبل تشکر

  2. #2
    تازه وارد
    رشته
    مهندسی مکانیک
    تاريخ عضويت
    2009/5
    امتیاز
    10
    پست ها
    2

    پيش فرض چیلرها

    با عرض سلام هرکی مقاله مشت انگلیسی در باره چیلرها داره بی زحمت بذاره تو تالار بر میدارم از قبل تشکر

  3. #3
    تازه وارد
    رشته
    مهندسی مکانیک
    تاريخ عضويت
    2008/6
    محل سكونت
    گچساران
    امتیاز
    22
    پست ها
    9

    پيش فرض

    [ معرفی چیلر تراکمی


    چیلر های تراکمی دارای سه بخش اصلی کمپرسور (متراکم کننده)، کندانسور(تقطیر کننده) و اواپراتور(تبخیر کننده) هستند.
    در چیلر های تراکمی ماده مبرد در اثر عمل پمپ گونه کمپرسور متراکم می شود و پس از افزایش فشار و دما به سمت کندانسور جریان می یابد. گاز داغ ضمن تبادل حرارت با آب ارسالی از سوی برج خنک کن یا هوای خنک در کندانسور تقطیر شده و بصورت مایع داغ ، کندانسور را به سمت شیر انبساطی در ورودی اواپراتور ترک می کند. عبور مایع مبرد از شیر انبساطی توام با افت فشار است; از این رو مایع، آمادگی لازم برای تبخیر را در داخل اواپراتور کسب می کند و پس از ورود به فضای اواپراتور با جذب حرارت از لوله های آب سیستم( آب تغذیه کننده وسائل تبادل حرارت همچون فن کوئل) تبخیر می شود و بصورت گاز از طریق لوله مکش به کمپرسور باز می گردد و چرخه سرمایش بار دیگر از سر گرفته می شود. رایج ترین روش طبقه بندی جیلر های تراکمی بر اساس کمپرسور و کندانسور صورت می گیرد.

    **کمپرسور یا متراکم کننده در انواع مختلف نقش پمپاژ و تراکم ماده مبرد را در یک چرخه سرمایشی به عهده دارد. گوناگونی کمپرسور می تواند وجه تمایزی در انواع جیلر های تراکمی باشد. کمپرسور های رفت و آمدی، دوار، گریز از مرکز، حلزونی و اسکرال از انواع مختلف کمپرسور هستند که در سیستم های تراکمی سرمایشی کاربرد دارند.

    **کندانسور گاز مبرد را بعد از بعد از تراکم تبدیل به مایع می کند. کندانسورها برای مایع نمودن ماده مبرد باید به نحوی خنک شوند. عامل خنک کن می تواند جریان هوا یا آب باشد. کندانسور ها بر اساس نحوه خنک شدن و تقطیر گاز داغ در سه گروه کندانسور های آبی، هوایی و تبخیری طبقه بندی می شوند.

    **کندانسور هوایی با دارا بودن یک یا چند باد زن و عبور هوا از روی کویل حاوی گاز داغ موجب تقطیر مبرد می شود. کندانسور های هوایی برای مناطقی که رطوبت نسبی هوا بالاست کاربرد بیشتری دارد.

    **چیلر مجهز به کمپرسور های اسکرال Scroll:
    یکی از انواع کمپرسور که امروزه در دنیا شدیداً مورد توجه قرار گرفته، کمپرسور های Scroll می باشند.
    این کمپرسور ها از دو حلزون که یکی ثابت و دیگری متحرک است تشکیل شده است. حرکت حلزون متحرک باعث فشرده شدن گاز بین این دو شده و فشار لازم را در خروجی ایجاد می کند. این نوع کمپرسور ها دارای مزایای فراوانی می باشند که باعث جایگزین شدن آنها بجای کمپرسور های رفت و برگشتی شده است که برخی از مهمترین این مزایا بشرح زیر است:
    1-طول عمر بالا و نگهداری آسان:
    این نوع کمپرسور ها پایین ترین نرخ خرابی (Failure Rate) را در بین سایر انواع کمپرسور ها دارند و نگهداری آنها بسیار ساده است. این مهم بدلیل وجود خصوصیات زیر بدست آمده است:
    الف- تعداد قطعات متحرک کمتر نسبت به سایر انواع.
    ب- مقاومت در مقابل بازگشت مایع به کمپرسور (که یکی از بزرگترین علت های خرابی در کمپرسور های رفت و برگشتی است)بدلیل عدم وجود (Valve plate) و همچنین روش متراکم کردن گاز در این نوع کمپرسور ها.
    ج- گشتاور استارت پایین; زیرا این نوع کمپرسور ها بدلیل روش خاص متراکم کردن گاز عملا بدون بار راه اندازی می شوند.
    د- سیستم های حفاظتی الکترونیکی داخلی برای موتور.
    و- سیستم حفاظتی داخلی در مقابل دمای بیش از حد ورودی.

    2-کارکرد آرام، بدون صدا و لرزش:
    کمپرسورهای Scroll کم صداترین کمپروسور ها در محدوده کار خود می باشند بطوریکه صدای تولید شده توسط آن ها در مقایسه با کمپرسور های بسته رفت و برگشتی 60db کمتر است، همچنین بدلیل ماهیت چرخشی کار، این کمپرسور ها در مقایسه با حرکت رفت و برگشتی در کمپرسورها تقریبا بدون لرزش هستند.

    3-COP بالاتر:
    COP این کمپرسور ها نسبت به انواع دیگر به مقدار قابل ملاحظه ای بیشتر است، بطوریکه در برخی موارد در مقایسه با کمپرسور های رفت و برگشتی COP آن ها تا حدود 20 درصد بالاتر است، این به معنی مصرف برق کمتر و نیاز به کندانسور کوچکتر در تناژ مساویست.

    **چیلر هوایی ماجولار (Modular Air-cooled Chiller)
    علاوه بر تمام موارد ذکر شده، در اینگونه چیلر ها نحوه عملکر بصورت قدم به قدم است; به این معنی که اگر میزان مصرف کمتر باشد، کمپرسور تماماً زیر بار نرفته و مرحله به مرحله با افزایش مصرف، تمام ظرفیت کمپرسور زیر بار خواهد رفت، که اساسی ترین مزیت این کار صرفه جویی در میزان مصرف برق می باشد.
    در اینگونه چیلرها نیازی به برج خنک نیست و کندانسور هوایی جایگزین برج خنک کنده گشته است که این موضوع در مناطق مرطوب از آنجا که برج خنک کننده به خوبی جواب نمی دهد بسیار حائز اهمیت می باشد.

    امیدوارم به دردتون بخوره!

  4. #4
    تازه وارد
    رشته
    مهندسی مکانیک
    تاريخ عضويت
    2009/4
    امتیاز
    12
    پست ها
    8

    پيش فرض

    سلام شما كتاب كاملي درباره چيلرها ميشناسيد؟

  5. #5
    تازه وارد
    رشته
    مهندسی مکانیک
    تاريخ عضويت
    2009/4
    امتیاز
    12
    پست ها
    8

    پيش فرض

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله roya juni نمايش پست
    [ معرفی چیلر تراکمی


    چیلر های تراکمی دارای سه بخش اصلی کمپرسور (متراکم کننده)، کندانسور(تقطیر کننده) و اواپراتور(تبخیر کننده) هستند.
    در چیلر های تراکمی ماده مبرد در اثر عمل پمپ گونه کمپرسور متراکم می شود و پس از افزایش فشار و دما به سمت کندانسور جریان می یابد. گاز داغ ضمن تبادل حرارت با آب ارسالی از سوی برج خنک کن یا هوای خنک در کندانسور تقطیر شده و بصورت مایع داغ ، کندانسور را به سمت شیر انبساطی در ورودی اواپراتور ترک می کند. عبور مایع مبرد از شیر انبساطی توام با افت فشار است; از این رو مایع، آمادگی لازم برای تبخیر را در داخل اواپراتور کسب می کند و پس از ورود به فضای اواپراتور با جذب حرارت از لوله های آب سیستم( آب تغذیه کننده وسائل تبادل حرارت همچون فن کوئل) تبخیر می شود و بصورت گاز از طریق لوله مکش به کمپرسور باز می گردد و چرخه سرمایش بار دیگر از سر گرفته می شود. رایج ترین روش طبقه بندی جیلر های تراکمی بر اساس کمپرسور و کندانسور صورت می گیرد.

    **کمپرسور یا متراکم کننده در انواع مختلف نقش پمپاژ و تراکم ماده مبرد را در یک چرخه سرمایشی به عهده دارد. گوناگونی کمپرسور می تواند وجه تمایزی در انواع جیلر های تراکمی باشد. کمپرسور های رفت و آمدی، دوار، گریز از مرکز، حلزونی و اسکرال از انواع مختلف کمپرسور هستند که در سیستم های تراکمی سرمایشی کاربرد دارند.

    **کندانسور گاز مبرد را بعد از بعد از تراکم تبدیل به مایع می کند. کندانسورها برای مایع نمودن ماده مبرد باید به نحوی خنک شوند. عامل خنک کن می تواند جریان هوا یا آب باشد. کندانسور ها بر اساس نحوه خنک شدن و تقطیر گاز داغ در سه گروه کندانسور های آبی، هوایی و تبخیری طبقه بندی می شوند.

    **کندانسور هوایی با دارا بودن یک یا چند باد زن و عبور هوا از روی کویل حاوی گاز داغ موجب تقطیر مبرد می شود. کندانسور های هوایی برای مناطقی که رطوبت نسبی هوا بالاست کاربرد بیشتری دارد.

    **چیلر مجهز به کمپرسور های اسکرال Scroll:
    یکی از انواع کمپرسور که امروزه در دنیا شدیداً مورد توجه قرار گرفته، کمپرسور های Scroll می باشند.
    این کمپرسور ها از دو حلزون که یکی ثابت و دیگری متحرک است تشکیل شده است. حرکت حلزون متحرک باعث فشرده شدن گاز بین این دو شده و فشار لازم را در خروجی ایجاد می کند. این نوع کمپرسور ها دارای مزایای فراوانی می باشند که باعث جایگزین شدن آنها بجای کمپرسور های رفت و برگشتی شده است که برخی از مهمترین این مزایا بشرح زیر است:
    1-طول عمر بالا و نگهداری آسان:
    این نوع کمپرسور ها پایین ترین نرخ خرابی (Failure Rate) را در بین سایر انواع کمپرسور ها دارند و نگهداری آنها بسیار ساده است. این مهم بدلیل وجود خصوصیات زیر بدست آمده است:
    الف- تعداد قطعات متحرک کمتر نسبت به سایر انواع.
    ب- مقاومت در مقابل بازگشت مایع به کمپرسور (که یکی از بزرگترین علت های خرابی در کمپرسور های رفت و برگشتی است)بدلیل عدم وجود (Valve plate) و همچنین روش متراکم کردن گاز در این نوع کمپرسور ها.
    ج- گشتاور استارت پایین; زیرا این نوع کمپرسور ها بدلیل روش خاص متراکم کردن گاز عملا بدون بار راه اندازی می شوند.
    د- سیستم های حفاظتی الکترونیکی داخلی برای موتور.
    و- سیستم حفاظتی داخلی در مقابل دمای بیش از حد ورودی.

    2-کارکرد آرام، بدون صدا و لرزش:
    کمپرسورهای Scroll کم صداترین کمپروسور ها در محدوده کار خود می باشند بطوریکه صدای تولید شده توسط آن ها در مقایسه با کمپرسور های بسته رفت و برگشتی 60db کمتر است، همچنین بدلیل ماهیت چرخشی کار، این کمپرسور ها در مقایسه با حرکت رفت و برگشتی در کمپرسورها تقریبا بدون لرزش هستند.

    3-COP بالاتر:
    COP این کمپرسور ها نسبت به انواع دیگر به مقدار قابل ملاحظه ای بیشتر است، بطوریکه در برخی موارد در مقایسه با کمپرسور های رفت و برگشتی COP آن ها تا حدود 20 درصد بالاتر است، این به معنی مصرف برق کمتر و نیاز به کندانسور کوچکتر در تناژ مساویست.

    **چیلر هوایی ماجولار (Modular Air-cooled Chiller)
    علاوه بر تمام موارد ذکر شده، در اینگونه چیلر ها نحوه عملکر بصورت قدم به قدم است; به این معنی که اگر میزان مصرف کمتر باشد، کمپرسور تماماً زیر بار نرفته و مرحله به مرحله با افزایش مصرف، تمام ظرفیت کمپرسور زیر بار خواهد رفت، که اساسی ترین مزیت این کار صرفه جویی در میزان مصرف برق می باشد.
    در اینگونه چیلرها نیازی به برج خنک نیست و کندانسور هوایی جایگزین برج خنک کنده گشته است که این موضوع در مناطق مرطوب از آنجا که برج خنک کننده به خوبی جواب نمی دهد بسیار حائز اهمیت می باشد.

    امیدوارم به دردتون بخوره!
    سلام كتاب خوب در اين زمينه چي هست

  6. #6
    عضو
    رشته
    مهندسی مکانیک
    تاريخ عضويت
    2009/5
    امتیاز
    18
    پست ها
    79

    پيش فرض

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله moein.homayoni نمايش پست
    سلام شما كتاب كاملي درباره چيلرها ميشناسيد؟
    با سلام کتاب تهویه مطبوع دکتر مقیمان اطلاعات خوبی در باره چیلر داره ( فصل هفتم کتاب)

تاپیک های مشابه

  1. آشنایی با چیلر ها
    توسط سرمد حیدری در تالار مقاله های مهندسی شیمی
    پاسخ ها: 2
    آخرین ارسال: 2014/6/22, 07:56 PM
  2. پاسخ ها: 8
    آخرین ارسال: 2011/10/09, 07:18 PM
  3. ده اشتباه در نصب و نگهداری چيلر سانتريفوژ
    توسط masoodvahidi در تالار مکانیک سیالات
    پاسخ ها: 1
    آخرین ارسال: 2008/9/29, 12:28 AM
  4. چیلر تراکمی
    توسط salam_to_all در تالار مقاله های مهندسی شیمی
    پاسخ ها: 6
    آخرین ارسال: 2008/4/05, 07:21 PM

عبارت‌های مرتبط

در باره چیلر ترا

انواع كندانسورهاي هوايي

کتاب در مورد چیلرها

برچسب های اين تاپیک

ثبت اين صفحه

ثبت اين صفحه

قوانين ارسال

  • شما نمی‌توانيد تاپيک جديد ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيد پاسخ ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانید فایل ضمیمه ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيدنوشته‌های خود را ويرايش كنيد
  •