[گالری عکس هنری] - معماری ایرانی و اسلامی

SEVDA.14

عضو جدید
کاربر ممتاز
 

SEVDA.14

عضو جدید
کاربر ممتاز
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=209914&d=1400920696http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=209929&d=1400922873http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=209928&d=1400922707http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=209927&d=1400922549
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
مساجد و آرامگاه به سبک معماری آذری

مساجد و آرامگاه به سبک معماری آذری

برترین ها: شیوه آذری، سبکی در معماری ایرانیِ پس از اسلام است که به آذربایجان منسوب است. این شیوه، سبک مغول یا ایرانی - مغول نیز نامیده می‌شود و در دورهٔ حکومت ایلخانان بر ایران (۶۵۴-۷۳۶ق /۱۲۵۶ -۱۳۳۶م) رواج یافت.

محمدکریم پیرنیا در مقاله «سبک شناسی معماری ایران» (۱۳۴۷) سبک‌های معماری را به زادگاه‌های آنها نسبت داده و از «سبک آذری» نام می‌برد.

این سبک را می‎توان بر معماری اسلامی ایرانی در دوره ایلخانان (مغول) منطبق ساخت. دونالد ویلبر «معماری سلجوقی» (شیوه رازی) را شکل ابتدایی «سبک ایلخانی» می‌داند و خود معماری سلجوقی را برگرفته از سبک پیش از اسلام معماری ساسانی می‌داند، به ویژه در شکل و نسبت‌های گنبدها.

پیرنیا می‌نویسد پس از اینکه هولاکو در سال ۶۵۷ق/۱۲۵۹م در مراغه مستقر شد، معماری ایرانی ترقی کرد و در پی دگرگونی‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه، سبک رازی (معماری دوره سلجوقی) نیز تغییر کرد و «سبک آذری» زاده شد. سبک آذری از مراغه آغاز شده و با نام «سبک مغولی» به تبریز و سلطانیه و سپس به سراسر ایران و خارج ایران رفت و روز به روز درخشان‌تر شد. در اوج سبک آذری، شاهکارهای معماری زمان جانشینان تیمور به ویژه شاهرخ (۸۰۷-۸۵۰ق/۱۴۰۴-۱۴۴۶م) بنا شدند. پیرنیا سبک آذری را بر معماری دو دوره ایلخانی و تیموری منطبق می‎سازد اما بیشتر پژوهشگران، هنر و معماریِ دو دوره مغول (ایلخانی) و تیموری را دو دوره مختلف جدا از یکدیگر دانسته‌اند.

مسجد بی‌بی خانم

مسجد بی‌بی خانم یکی از بناهای بنام سمرقند است. بی‌بی خانم نام همسر تیمور بود. تیمور پس از لشکرکشی خود به هندوستان، تصمیم گرفت مسجدی بزرگ را در پایتخت کشور بزرگ خود، سمرقند بسازد.



دیوار خارجی این بنا ۱۶۷ متر درازا و ۱۰۹ متر پهنا و بلندترین نقطه آن (نوک گنبد) ۴۰ متر بلندی و ورودی آ ن هم ۳۵ متر بلندی دارد. قرآن مرمری بزرگی هم در حیاط آن است.

تیمور با غنایم زیادی که (۹۰ فیل آنها را حمل می‌کردند) از هند در سال ۷۷۸ خورشیدی آورده بود خیلی زود دستور ساخت مسجد را داد و در ۵ سال ساخت مسجد به پایان رسید.

بدلیل سرعت زیاد در ساخت این مسجد، بنای آن استحکام کافی را نداشت و بتدریج در سال‌ها و سده‌های پسین دچار آسیب‌های زیادی شد (ببینید). در پی زلزله سال ۱۲۷۶ خورشیدی، بخش زیادی ازین بنا فروریخت. در سال ۱۳۵۳ این مسجد بازسازی شد.

در جلوی این مسجد بازار سمرقند قرار دارد که با گذشت سده‌های زیاد دگرگونی چندانی نیافته است.



گور امیر: آرامگاه تیمور نخستین پادشاه گورکانی

گور امیر آرامگاه تیمور نخستین پادشاه گورکانی و موسس این سلسله که در بیشتر سرزمین‌های آسیا حکومت می‌کرده، است. آرامگاه گور امیر امروزه در سمرقند ازبکستان واقع شده‌است. معماری این بنا به صورت، شیوه آذری است. بنای معروف به گور امیر از آثار ارزشمند کشور ازبکستان است و به خاطر پیوستگی که با قبر تیمور لنگ دارد، معروف‌ترین اثر در گنجینه معماری سمرقند به حساب می‌آید. این بنا در سال ۸۰۷ هجری احداث شد. گنبد و بارگاه این بنا با کاشی‌کاری ایرانی مزین است. در واقع تاریخچه این بنا بسیار پیچیده تر از آن است که تصور می شده است.



قرار بود این مقبره یادبود در وسط مجتمع مدرسه و خانقاهی که تیمور دستور ساخت آن را برای بزرگداشت برادرزاده محبوبش، محمد سلطان، متوفی در سال ۱۴۰۳ داده بود قرار گیرد. تیمور کارهای ساختمانی این بنا را تا زمان مرگش در سال ۱۴۰۵ زیر نظر داشت. در این زمان بنا به صورت یک مقبره خانوادگی درآمد که اکثر سلاطین عمده تیموری در آن دفن شده‌اند.




مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد به شیوه یک ایوان در دل کویر است و در طی حدود یکصد سال و سه دوره بنا شده‌است. پایه‌های اصلی مسجد را ساسانیان و بنای فعلی مسجد، از لحاظ شیوه معماری متعلق به دو دوره موسوم به آذری دانسته‌اند. بنای گنبد خانه متعلق به دوره ایلخانی و سر در رفیع مسجد را متعلق به زمان شاهرخ و دوره تیموری دانسته‌اند. این بنا از لحاظ خوابیدگی گنبد، سردر رفیع و بلند و همچنین کاشی‌کاری زیبا و منحصربه‌فرد، شهرت دارد.



این مسجد یکی از زیباترین مساجد دورهٔ تیموری است که از نظر کاشی‌کاری، سَردَر رفیع، مناره‌ها و کتیبهٔ آن در عداد زیباترین شاه‌کارهای معماری قرن نهم هجری قمری است. گرچه ساختمان اصلی مسجد را به قبل از دورة تیموری نسبت می‌دهند ولی ساختمان فعلی بر طبق کتیبه‌های موجود نشان می‌دهد که در دورهٔ تیموری بنا گردیده‌است. کتیبه‌های مسجد یکی به خط کوفی آجری و دیگری به خط ثلث سفید روی کاشی لاجوردی است.

در متن کتیبة سَردَرْ، نام شاهرخ تیموری و سلطان جهانشاه و تاریخ ۸۶۱ هجری قمری خوانده می‌شود. بنای کنونی مسجد با وسعتی حدود 10 هزار مترمربع مشتمل بر سَردَر ورودی و جلوخان، صحن وسیع، رواق‌های جانبی صحن، ایوان، گنبدخانه و شبستانهای طرفین آن، شبستان بزرگ ستوندار، کتابخانه، تزیینات غنی و زیبا و کتیبه‌ها و سنگ نوشته‌های تاریخی و غیر تاریخی است.



این مسجد به چند دلیل حایز اهمیت است: نخست آن که قدیمی‌ترین نمونهٔ معماری است که طی قرن نهم هجری قمری، در معماری مذهبی ناحیه یزد از آن تقلید شده‌است؛ این طرح مرکب از یک مقصورهٔ گنبددار و یک شبستان مستطیل بلند و کشیده‌است. دیگر ویژگی مهم بنا کاربرد وسیع تاق‌های سراسری (تاق و تویزه) در شبستان‌هاست که با کاشی معرق همراه‌است. نکتهٔ قابل توجه دیگر در ساختمان مسجد جامع یزد، مسالهٔ ایجاد روشنایی غیر مستقیم به وسیلهٔ انعکاس نور از گچ سفید گنبد و دیوارهاست.

همچنین تزیینات داخل و خارج گنبد، نمای خارجی- داخلی ایوان اصلی و محراب زیبای آن که از قسمت‌های مهم مسجد به شمار می‌رود، بی‌نهایت ارزنده و جالب است.



برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
بازار ایران، بهشت خرید

بازار ایران، بهشت خرید

رادیو چین: یک مسافر چینی پس از پایان سفرش در ایران، درباره بازار این کشور نوشته است. از نظر او بازار، محله های خرید در اماکن اسلامی است. او می نویسد تجربه خرید در بازار کشورهای اسلامی بدون شک فراموش نشدنی است.

این مسافر در باره بازار ایران می گوید: معمولا بازار، بزرگ ترین محل خرید در هر شهر یا شهرستان است که دارای پیشینه دیرینه و با سبک سنتی اسلامی است.
در طول صدها سال، مردم برای خرید لوازم مورد نیاز خود به بازار می رفتند و تنها در چند ده سال اخیر، فروشگاه ها و سوپرماکت های مدرن به وجود آمده است.


پس از وارد شدن به بازارهای سنتی، فضا تاریک می شود و صدای فروشندگان شنیده می شود.
در بازار ایران همه چیز پیدا می شود، از عطر و میوه و سبزیجات گرفته تا صنایع دستی، فرش، شیرینی و ظروف طلایی، نقره ای و حتی جواهر و زیورآلات.
راه های بازار بسیار پیچ در پیچ است و گردشگرانی که برای نخستین بار به این فضاها می روند، گاهی راه خود را گم می کنند. گاهی پیدا کردن خروجی بسیار سخت است. طول برخی از بازارها به چند کیلومتر می رسد.
بازار جایی است که واقعیت زندگی عموم مردم را به نمایش می گذارد. گردش در بازار ایران، نوعی سفر در محلی فرهنگی است که می توان فرهنگ بومی و محلی مردم ایران را از نزدیک لمس کرد.


















برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
چیدانه: فرهنگ اسلامی برخی از شاهكارهای معماری را به جهان هدیه داده است. جزئیات و تزئینات موشكافانه امضا و ویژگی یگانه معماری اسلامی است. در این مطلب ۱۰ بنای بسیار زیبا و شگفت‌انگیز از معماری اسلامی را به شما معرفی می‌كنیم.



فرهنگ اسلامی برخی از شاهكارهای معماری را به جهان هدیه داده است. جزئیات و تزئینات موشكافانه امضا و ویژگی یگانه معماری اسلامی است. در این مطلب ۱۰ بنای بسیار زیبا و شگفت‌انگیز از معماری اسلامی را به شما معرفی می‌كنیم.

۱. حمام سلطان امیر احمد، كاشان، ایران



این بنا در قرن ۱۶ ساخته شده و امروز یكی از جاذبه‌های گردشگری و پرطرف‌دار شهر كاشان است. این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. این حمام دارای كاشی‌های تزئینی زیبا است كه برخی از آن‌ها طلایی و فیروزه‌ای هستند.

چرا به این حمام بروم؟

این حمام دارای معماری و دكور فوق‌العاده‌ای است و از اهمیت تاریخی و فرهنگی زیادی برخوردار است. این بنا از محبوب‌ترین بناهای شهر كاشان است.


۲. شِفشوئن (Chefchaouen)، مراكش



این روستا در قرن ۱۵ كشف شده است و در میان كوه‌های ریف (Rif) محصور شده است. این روستا بسیار تاریخی و دارای فرهنگ غنی‌ای است اما آن‌چه بیش از هر چیز گردشگران را به خود جذب می‌كند رنگ‌های آبی موجود در معماری آن است. گردشگران هم‌چنین از قدم زدن در خیابان‌ها، بازدید از بازارهای صنایع دستی، و خوردن غذاهای محلی لذت می‌برند.





چرا به این روستا بروم؟


زیرا این روستا بسیار تاریخی است و دارای مناظر فوق‌العاده زیبایی است.

۳. قصر مونتازا، آلكساندریا، مصر



این قصر در سال ۱۹۳۲ ساخته شده است و از آن به عنوان قصر تابستانی پادشاه فواد اول استفاده می‌شده است. این قصر در ساحل دریای مدیترانه واقع شده و در معماری آن سبك‌های تركی و فلورنتین تركیب شده است. امروزه بازدید از این قصر و باغ‌های پادشاهی گسترده آن برای عموم آزاد است.





چرا به این قصر بروم؟

این قصر مكانی بسیار خوب برای گشت‌وگذار و لذت بردن از فضای سبز آن است.


۴. برج‌العرب، دوبی، امارات متحده عربی



یكی از لوكس‌‌ترین و تنها هتل هفت ستاره دنیا برج‌العرب است كه دل هر كسی را می‌برد. از بیرون شبیه یك كشتی است و از دورن لوكس و جذاب است.




چرا به این هتل بروم؟

برج‌العرب معروف‌ترین و لوكس‌ترین هتل دنیاست.


۵. مسجد جامع اصفهان، اصفهان، ایران



این مسجد تماشایی حاصل ساخت‌وساز مدامی است كه از قرن هفتم تا قرن بیستم ادامه یافته است. با این حال، این مسجد قدیمی‌ترین عبادتگاه اصفهان است و شاهكاری از معماری ایرانی است.



چرا به این مسجد بروم؟

مسجد جامع اصفهان دارای معماری ایرانی خارق‌العاده‌‌ای است و در عین حال بسیار معروف است.


۶. مسجد حسن دوم، كازابلانكا، مراكش



این مسجد چند ركود را به نام خود ثبت كرده است: این مسجد بزرگ‌ترین مسجد آفریقا و مناره ۲۱۰ متری آن مرتفع‌ترین مناره جهان است. كار ساخت این مسجد مرمری در سال ۱۹۹۳ به پایان رسیده است و در ساحل اقیانوس آتلانتیك قرار دارد كه از سالن اصلی مسجد كه دارای كفپوش‌های شیشه‌ای است می‌توان این اقیانوس را دید.



چرا به این مسجد بروم؟

مسجد حسن دوم یكی از مهم‌ترین بناهای كشور مراكش است.


۷. الحمرا، آندولس، اسپانیا



این كاخ تماشایی و مجموعه مستحكم در دوره حكومت مسلمانان در اسپانیا ساخته شده است. زیبایی آن از این حقیقت سرچشمه می‌گیرد كه هدف از طراحی این كاخ ساخت بنایی شبیه بهشت بوده است. بنابراین كل این مجموعه زیبا و خارق‌العاده است: باغ‌ها، فواره‌ها، آبراهه‌ها، و جزئیات هنرمندانه.



چرا به این كاخ بروم؟

این كاخ مهم‌ترین نمونه معماری عربی در اروپا است.


۸. مسجد نصیرالملك، شیراز، ایران



این مسجد در سال ۱۸۸۸ ساخته شده و یك مسجد سنتی است. با این حال، شیشه‌های رنگی زیبا و شگفت‌انگیز این بنا را تبدیل به بنایی خاص و دیدنی كرده‌اند. وقتی آفتاب در هنگام طلوع از درون این پنجره‌ها وارد مسجد می‌شود، كل فضا در نورهای رنگی غرق می‌شود.



چرا به این مسجد بروم؟

این مسجد هم از نظر تاریخی و هم از نظر معماری بسیار بااهمیت است.



چه زمانی به این مسجد بروم؟

هنگام صبح، وقتی این مسجد از نور پر می‌شود.

۹. مسجد سلیمیه، ادیرنه، تركیه



این مسجد در قرن ۱۸ ساخته شده و یكی از معروف‌ترین مسجدهای عثمانی است. مسجد سلیمیه نمونه‌ای كامل از معماری اسلامی است. سبك، طراحی، و عناصر ساده این مسجد تا به امروز توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب كرده است. این مسجد از سوی یونسكو به عنوان میراث جهانی ثبت شده است.



چرا به این مسجد بروم؟

مسجد سلیمیه نمونه معروفی از معماری اسلامی است، بسیار زیباست، و یكی از جاذبه‌های گردشگری پرطرف‌دار كشور تركیه است.

۱۰. مسجد جامع شیخ زاهد، ابوظبی، امارات متحده عربی



این مسجد به دستور آخرین رئیس‌جمهور امارات ساخته شده است و هدف از ساخت آن تركیب ارزش‌های سنتی، معماری، و طراحی با انواع مدرن آن است. این مسجد بزرگ نماینده كل دنیاست: مواد و مصالح آن از كشورهای مختلف شامل كشورهای غیراسلامی وارد شده است.


چرا به این مسجد بروم؟

این مسجد دارای اهمیت فرهنگی، معماری، و معنوی است.




برترین ها
 

Similar threads

بالا