10 ايده براي کمک به اداره زندگي پرمشغله !

mohsen-moghadam

عضو جدید
ساده کردن زندگي لزوماً به اين معني نيست که از چيزهايي که مي‌خواهيد در زندگي، بگذريد. درواقع، دقيقاً متضاد اين است.
ساده کردن زندگي به شما زمان بيشتري براي انجام کارهايي که وقت و انرژي برايشان مي‌خواهيد، مي‌دهد (مثل ورزش، کتاب خواندن يا شرکت در يک کلاس آموزشي). اين ايده‌ها را امتحان کنيد تا زمان، هزينه، پشتيباني و فضاي بيشتري در زندگي پرمشغله تان ايجاد کنيد.

1. يک عادت جديد در خودتان ايجاد کنيد و آنرا به ساير اعضاي خانواده هم آموزش دهيد: هيچوقت بدون اينکه چيزي با خود ببريد اتاق را ترک نکنيد. مثلاً اگر در طول شب مي‌خواهيد از اتاق نشيمن به آشپزخانه يا اتاق خواب برويد، وسيله اي که بايد به محل خود برگردانده شود را در راه با خود ببريد.

2. اگر خانواده پرجمعيتي داريد که تعداد زيادي بايد از يک حمام و دستشويي استفاده کنند، براي هرکس يک سبد مخصوص درنظر بگيريد که وسايل مخصوص حمام خود را در آن نگه دارند و حتماً پس از استفاده آنرا به اتاق خود برگردانند. درست مثل زندگي در خوابگاه‌هاي دانشجويي. اينکار باعث مي‌شود فضاي حمام شلوغ و بي نظم نشود و هرکس به راحتي از وسايل خود استفاده کند و جروبحثي هم پيش نيايد.

3. سبد يا جعبه اي در کمد يا گوشه ي از اتاق قرار دهيد. در طول کار روزانه، مطمئناً چيزهايي پيدا مي‌کنيد که به هر دليلي ديگر تمايلي به استفاده از آن نداريد و فقط خاک مي‌خورند. آن وسيله را درون آن سبد يا جعبه بيندازيد. وقتي جعبه پر شد، مي‌توانيد آنرا به افراد نيازمند ببخشيد.

4. گفته مي‌شود که انيشتين هيچوقت براي به ياد آوردن چيزهايي که چک کردن آنها راحت است به خود فشار نمي آورد (حتي شماره تلفن خودش). عقيده او اين بوده که اينکار باعث مي‌شود فضاي کافي براي اموري که مي‌خواسته از قدرت مغزش براي آنها استفاده کند خالي شود. شما هم از اين راهکار استفاده کنيد و همه امور خود را در دفترچه اي يادداشت کنيد که نيازي به به خاطر سپردن آنها نداشته باشيد و بعد درصورت نياز به آن رجوع کنيد.

5. صندوق پستتان را چک کنيد. نگذاريد صورتحساب‌ها و قبض‌ها آنجا تلنبار شود و بعد به سراغشان برويد. روزنامه و مجلات ارسالي را هم در جاي مخصوص خود (نه روي ميز آشپزخانه) قرار دهيد.

6. براي هرکدام از اعضاي خانواده سبد مخصوص تهيه کنيد که وسايل روزمره شان را در آن بريزند (مثل تکاليف و وسايل مدرسه، نامه‌هاي اداري، لباسهاي کثيف و ...) به جاي اينکه دور تا دور خانه پخش کنند.

7. با گذراندن فقط 15 دقيقه هر شب براي آماده کردن همه چيز براي روز بعد، از آشفتگي و سردرگمي صبحها نجات پيدا کنيد. مي‌توانيد از کارهايي که بايد فردا انجام دهيد يادداشت برداريد تا روز بعد بدانيد که دقيقاً چه بايد بکنيد. لباسي که براي بيرون رفتن مي‌خواهيد تن کنيد را آماده کنيد. وسايل و لباسهاي مدرسه بچه‌ها را آماده کنيد. و مواد و وسايل لازم براي پختن ناهار فردا را نيز آماده کنيد. ميز صبحانه را بچينيد و ....

8. قبوض را سر وقت و در يک روز مشخص پرداخت کنيد. بااين روش هميشه مي‌دانيد که از نظر مالي در چه وضعيتي هستيد و ديگر پرداخت قبض‌ها عقب نمي‌افتد.

9. يک روز شنبه همه کارهاي ناتمام خود را ليست کنيد، چيزي که بايد براي يکي از دوستانتان بفرستيد، هديه اي که دير شده است، تلفني که بايد بزنيد و ... همه هفته نوشتن آن را ادامه دهيد. شنبه آينده ليستي درست و حسابي از همه کارهايي که بايد انجام دهيد دراختيار داريد. و همان روز يکي يکي همان کارها را با دقت و به نوبت انجام دهيد.

10. اين رسم را در خانه راه بيندازيد که هرکس مسئول شام و ناهار خودش و شستن ظرفهاي خودش باشد يا نوبتي اين کار را انجام دهيد. بچه‌ها غذاهايي مثل ساندويچ و از اين قبيل را خيلي دوست دارند. اينکار يک تنفس خوب براي آشپزي کردن است و به شما کمک مي‌کند به فرزندانتان آموزش دهيد در امور خود استقلال داشته باشند.
 

Similar threads

بالا