دلیل سفید شدن موها از نگاه طب سنتی

Spectrum

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,



دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۵۹
مرجع : سلامت
با افزايش سن يا به صورت ارثي، مو به‌طور طبيعي سفيد مي‌شود اما گاهي عامل سفيدشدن موها مسايل غيرطبيعي است.
افکار - از نظر طب سنتي مصرف غذاي نامناسب با مزاج در روند سفيدي مو موثر است. افرادي که دچار موي سفيد غيرطبيعي مي‌شوند، بايد اغذيه توليدکننده خلط بلغم (لبنيات و به‌ويژه ماست و پنير تازه) را محدود کنند.

دکتر مهرداد کريمي متخصص طب سنتي نوشت: در طب سنتي، گفته مي‌شود که اگر موي شخصي پيش از ۴۰ سالگي سفيد شود، دليل آن غيرطبيعي است و احتياج به درمان و توجه دارد. در طب سنتي ايران، سفيدشدن مو يک بيماري محسوب مي‌شود. البته اين موضوع دلايل طبيعي و غيرطبيعي دارد.

با افزايش سن يا به صورت ارثي، مو به‌طور طبيعي سفيد مي‌شود اما گاهي عامل سفيدشدن موها مسايل غيرطبيعي است که بعضي از علت‌هاي آن شامل افزايش ميزان سردي و تري و افزايش خلط بلغم در کل بدن و به‌ويژه ناحيه سر، کاهش قواي جسماني، تداوم وضعيت استرس، افزايش ميزان خشکي ماده تشکيل‌دهنده مو، غذاي مضر و کاربرد داروهاي موضعي نامناسب است.

به پيشگيري و کندکردن روند سفيد شدن موها و برگرداندن رنگ به موي سفيد شده در طب سنتي اشاره شده است ولي بايد توجه کرد که مراجعه سريع و تداوم در مصرف دارو، احتمال اثر را بيشتر مي‌کند. لازم است بيمار به مدت حداقل ۶ ماه دارو مصرف کند. هدف از درمان، کاهش سرعت سفيد شدن مو است و به ندرت مواردي از بازگشت رنگ مو ديده شده که احتياج به مطالعه‌هاي بيشتري دارد.

درمان‌هاي تجويزي براي اين منظور، موضعي و خوراکي هستند. درمان‌هاي خوراکي اکثرا براي پاکسازي تجويز مي‌شوند و به رنگ گرفتن مجدد موها کمک مي‌کنند. از جمله درمان‌هاي خوراکي داروهاي ترکيبي با اساس هليله و گياه آمله است. استفاده از درمان‌هاي موضعي از جمله روغن‌هاي گرم مثل روغن سياه‌دانه و نارگيل در ناحيه سر و شستن مو با جوشانده سياه‌دانه بعد از استحمام نيز، روند سفيد شدن مو‌ها را کند مي‌کند. اساسي‌ترين دارو براي پاکسازي بدن از بلغم نيز ايارج است.

انواع خضاب هم در طب سنتي وجود دارد که مي‌توان موي سر و صورت را با آنها رنگ کرد و در ضمن از سفيدي مو پيشگيري مي‌کنند. شقايق و آمله که ميوه نوعي درخت است از بهترين داروها براي تقويت مو و پيشگيري از سفيدشدن مو است. البته خضاب‌ها، داروهايي ترکيبي هستند و معمولا اين داروها بعد از فرآوري آماده مصرف مي‌شوند.

غير از اين درمان‌ها دستورهايي نيز در زمينه تغيير شيوه زندگي و غذاخوردن براي پيشگيري از سفيدشدن موها توصيه شده است: از نظر طب سنتي مصرف غذاي نامناسب با مزاج در روند سفيدي مو موثر است. افرادي که دچار موي سفيد غيرطبيعي مي‌شوند، بايد اغذيه توليدکننده خلط بلغم (لبنيات و به‌ويژه ماست و پنير تازه) را محدود کنند. غذاهاي غليظ مثل حليم، پنيرهاي پيتزا و... نيز بايد بسيار محدود شود. مصرف آب بسيار به‌ويژه آب سرد، رگ‌گيري زياد از وريد، کندن مو و برقراري روابط جنسي بيش از حد معمول، خيس نگه‌داشتن طولاني موها بعد از استحمام و استفاده از گلاب و روغن ياسمن به صورت موضعي روي مو مي‌تواند باعث سفيدي غيرطبيعي مو شود. برعکس، استفاده از ادويه‌هاي گرم مانند فلفل‌سياه و خردل به مقدار کم در غذاها مي‌تواند روند سفيد شدن موها را کند کند. به‌طور کلي افزايش بلغم و سردي و تري ناشي از سبک غلط زندگي (عدم تناسب در سکون و حرکت، استرس و خشم بالا، عدم مراقبت از رژيم‌غذايي و مصرف زياد فست‌فود و نداشتن خواب و بيداري متعادل و متناسب) مي‌تواند اين مشکل را در افراد مستعد تسريع کند.

کد مطلب: 192487
 

Similar threads

بالا