╬♥╬ گالری تصاویر نجومی ╬♥╬

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصويري از نخستين گام «كنجكاوي» در سطح سياره سرخ

» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 91071509148
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۷


تصاوير جديد كاوشگر كنجكاوي از مريخ نشان‌دهنده ردي است كه گويا يك انسان بر روي خاك سياره قرمز قدم گذاشته، اما در حقيقت اين گام كوچك تنها يك نشانه ساييدگي است كه توسط چرخ كاوشگر بر روي سطح مريخ به جا مانده است.


به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين تصوير خام كه در نگاه اول يادآور رد پاي نيل آرمسترانگ بر روي سطح ماه در 20 ژوئيه 1969 است، نشان دهنده يكي از اولين نشانه‌گذاري‌هاي كنجكاوي بر روي سطح مريخ به وسيله چرخهاي آن است.


اين تصوير توسط دوربين Navcam سمت راست «كنجكاوي» در روز پنجاه و هفتم مريخي گرفته شده است.


به گفته دانمشندان ناسا، رد پاي آرمسترانگ بر روي سطح ماه تا يك ميليون سال آينده باقي خواهد ماند چرا كه هيچ بادي در اين قمر براي از بين بردن اين نشانه وجود ندارد.


اين در حالي است كه تحقيقات بر روي نشانه‌هاي به جا گذاشته شده توسط مريخ‌نوردهاي روح و فرصت نشان داده كه اين رد پاها تنها يك سال مريخي برابر با دو سال زميني دوام دارند.


اين تصوير زماني رونمايي شد كه ناسا اخبار استفاده از خدمات سايت چهارگوش را توسط كنجكاوي براي اعلام ورود در مريخ رونمايي كرد.


به گفته مقامات ناسا، كاوشگر كنجكاوي استفاده از اين خدمات براي اعلام ورود به مناطق مختلف در دهانه گيل را ادامه داده و حين آن تصاوير و نكات مورد نظر را ارائه خواهد كرد.


كاربران خدمات چهارگوش مي‌توانند با اعلام ورود در موزه‌ها، آزمايشگاهها و ديگر مناطق كه كاربرد علمي، مهندسي و فناوري داشته، يك نشانه با مضمون كنجكاوي داشته باشند.


اين نشانه در اواخر سال جاري در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.


كاوشگر 2.5 ميليارد دلاري ناسا در اوايل ماه اوت با هدف بررسي محدوده دهانه گيل از امكان برخورداري از حيات ميكروبي به سياره مريخ فرستاده شد.


اين روبات شش چرخ اكنون دو ماه از ماموريت دوساله خود را پشت سر گذاشته و در حال حاضر به سوي محل تعيين شده گلنلگ در حال حركت است. در نهايت، مقصد اين كاوشگر دامنه‌هاي كوه شارپ در ميان اين دهانه خواهد بود.


ناسا از سال 2010 كه داگ ويلاك، فضانورد اين سازمان براي اولين بار در ايستگاه فضايي بين‌المللي اعلام ورود كرد، عضو سايت چهارگوش است.


جامعه چهارگوش بيش از 25 ميليون كاربر داشته كه از زمان معرفي اين برنامه رايگان در سال 2009 تاكنون بيش از 2.5 ميليارد اعلام ورود داشته‌اند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] پرتاب موفقيت‌آميز كپسول باري «دراگون» به فضا

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 91071710793
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۰



موشك فالكون 9 حامل كپسول باري «دراگون» بامداد دوشنبه از پايگاه نيروي هوايي كيپ كاناورال فلوريدا به سمت ايستگاه فضايي بين‌المللي پرتاب شد.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شركت خصوصي اسپيس X‌ پس از انجام موفقيت‌آميز تست پرتاب و الحاق كپسول باري «دراگون» در ماه ژوئن (خرداد ماه) و بر اساس قرارداد 1.6 ميليارد دلاري، نخستين مأموريت انتقال تجهيزات مورد نياز خدمه ايستگاه فضايي بين‌المللي (ISS)‌ را آغاز كرد.

با وجود بروز مشكل در يكي از 9 موتور اوليه، موشك فالكون 9 حامل كپسول باري «دراگون» روز دوشنبه هشتم اكتبر (17 مهر) ساعت 00:35 دقيقه بامداد به وقت گرينويچ از پايگاه نيروي هوايي كيپ كاناورال در فلوريدا به فضا پرتاب شد.

كپسول «دراگون» روز چهارشنبه به ISS رسيده و 400 كيلوگرم بار شامل غذا، لباس، قطعات سخت افزاري، تجهيزات آزمايشگاهي و 160 آزمايش در اختيار خدمه ايستگاه فضايي بين المللي قرار مي گيرد.

«دراگون» در مسير بازگشت به زمين، محموله‌اي دو برابر وزن تجهيزات حمل شده به ISS‌ را باز مي‌گرداند كه شامل 771 كيلوگرم بار از جمله نمونه خون و ادرار فضانوردان، نتايج آزمايشات و تجهيزات مستهلك است.

پس از يك توقف 18 روزه «دراگون» در تاريخ 28 اكتبر (هفتم آبان) در اقيانوس آرام فرود مي آيد.

ناسا اميدوار است با رونق پرتاب‌هاي تجاري توسط شركت‌هاي خصوصي مانند اسپيس X و سيرا نوادا،‌ وابستگي به فضاپيماهاي سرنشين‌دار و باري روسيه، ژاپن و اروپا را كاهش دهد.


انتهاي پيام


موشك فالكون حامل كپسول باري دراگون



پرتاب كپسول باري دراگون به فضا



پرتاب دراگون از پايگاه كيپ كاناورال در فلوريدا



پرتاب كپسول باري دراگون بسمت ايستگاه فضايي
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
از عقرب آسمانی تا دره‌های رنگی مریخ* تصویر

در این گزارش تصویری، بهترین عکس‌های فضایی چند روز اخیر را به انتخاب سایت نشنال جئوگرافیک با هم مرور می‌کنیم: از مارپیچ فضایی و عقرب آسمانی گرفته، تا ملاقه فضایی و دره‌های رنگی مریخ.



جام علمی؛ خبر آنلاین نوشت:
شگفتی مارپیچی: این ساختار مارپیچی غیرمنتظره چیزی جز ستاره سالخورده R حجار نیست؛ ستاره غول سرخی که هر 10 هزار تا 50 هزار سال یک‌بار، توده‌ای از گاز و غبار را به بیرون فوران می‌کند. مسئولان رصدخانه آرایه بزرگ میلی‌متری/زیرمیلی‌متری آتاکاما که این عکس را منتشر کرده است، می‌گویند: «چنین ساختاری هرگز پیش از این مشاهده نشده است، و احتمالا در اثر وجود یک ستاره همدم پنهان که به دور ستاره R حجار می‌گردد ایجاد شده است.»
در عکس بالا که نخستین نمایش سه‌بعدی از چنین مارپیچی است، پوسته اطراف ستاره به صورت حلقه دایروی بیرونی دیده می‌شود. این عکس همچنین ساختار مارپیچی بسیار واضحی را برای مواد درونی نشان می‌دهد.

دره رنگی: بخش اعظم این عکس رنگی که توسط دوربین HiRISE مدارگرد شناسایی مریخ گرفته شده است، توسط دره عظیم Coprates Chasma پر شده است. این عکس بخشی از بالای دیواره جنوبی دره را نشان می‌دهد، و جهت نگاه آن به سوی شیب‌های تند بالاتر است. رنگ‌های موجود مشخص کننده انواع گوناگون صخره هستند که در حال حاضر در منطقه وجود دارد.

شفق از نگاه بالا: در این تصویر که ماهواره‌های ناسا آن را چند روز پس از فوران اخیر تاج خورشید ثبت کرده‌اند، شفق شمالی همچون توده محوی از ابر مشغول درخشش در آسمان ایالت‌های کبک و اونتاریو کانادا است. فوران تاج خورشیدی میدان مغناطیسی زمین را تحریک می‌کند، و باعث ایجاد چشم‌اندازهای رنگی زیبایی در مناطق قطبی زمین می‌شود.

ملاقه فضایی: چیزی که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، ملاقه نمونه‌برداری مریخ‌نورد کیوریاسیتی است که مملو از ذرات خاک مریخی است که برای عبور از الک نمونه‌گیری بیش از حد درشت بوده‌اند. این الک تنها اجازه عبور را به ذراتی می‌دهد که کمتر از 0.015 سانتی‌متر قطر دارند. در حال حاضر کیوریاسیتی با استفاده از دو ابزار، مشغول مطالعه یک صخره مریخی است. نتایج اولیه نشان می‌دهد که ترکیب شیمیایی این صخره مشابه برخی از صخره‌های زمینی است.

گلوله آتشین: گلوله آتشینی که در عکس بالا می‌بینید، موشک فالکون 9 اسپیس‌ایکس را به همراه کپسول دراگون در حال اوج‌گیری در جو زمین، پس از پرتاب از پایگاه فضایی کیپ‌کاناورال فلوریدا نشان می‌دهد. برای دومین بار طی 5 ماه گذشته، شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس توانست با موفقیت کپسول دراگون را به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل کند. طی این سفر، کپسول دراگون نخستین محموله رسمی خود را، بر اساس قرارداد تامین تجهیزات میان ناسا و اسپیس‌ایکس، به ایستگاه فضایی تحویل داد.

عقرب آسمانی: نگران نباشید، این عقرب نمی‌تواند شما را نیش بزند. این عکس زیبا که در استرالیا گرفته شده است، ناحیه‌ای از صورت فلکی عقرب را نشان می‌دهد. صورت‌فلکی عقرب که برای آسمان نیمکره جنوبی در تابستان طلوع می‌کند، دایره‌البروج -مسیر حرکت زمین به دور خورشید- را دنبال می‌کند.

دود خاکستر: به دنبال فوران هفته گذشته آتشفشان شیویلوچ روسیه، یک ستون دود طولانی از خاکستر به هوا برخواسته است. این عکس توسط ماهواره Aqua ناسا گرفته شده است. گروه واکنش سریع آتشفشانی کامچاتکا گزارش داده است که ستون خاکستر آتشفشان شیویلوچ -که در نزدیکی دریای برینگ قرار دارد- تا ارتفاع 2900 متری سطح دریا رسیده است، و بیش از 220 کیلومتر از قله آتشفشان فاصله گرفته است.

برج نور: ستون‌های نور شفق قطبی بر فراز لامبی واقع در بریتیش کلمبیا کانادا نمای زیبایی را خلق کرده است. شفق قطبی زمانی ایجاد می‌شود که ذرات باردار خورشیدی با میدان مغناطیسی زمین برخورد می‌کنند. برخورد این ذرات با مولکول‌های موجود در جو زمین باعث انتقال انرژی به آنها و درخشش مولکول‌های جو می‌شوند. رنگ سبز مربوط به برانگیختگی مولکول‌های اکسیژن، و رنگ ارغوانی ناشی از برانگیختگی مولکول‌های نیتروژن است.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
آب نبات های کیهانی شگفت‌انگیز/عکس

تصاویر شگفت‌انگیز از سحابی های درخشان که شبیه آب نباتهای کیهانی هستند در یک گروه از تصاویر جدید گروه علمی رصدخانه اشعه ایکس چاندرا ناسا خودنمایی می‌کند.


جام علمی؛ این تصاویر بخشی از بررسیهای تلسکوپ فضایی چاندرا در سحابیهای سیاره ای است که وقتی تشکیل شده اند که ستاره های درحال مرگ لایه های بیرونی گازی خود را بیرون داده اند.
نخستین مرحله از این بررسیها دربرگیرنده رصد 21 سحابی بوده که تصاویر آن اخیر منتشر شده است. تلسکوپ چاندرا همچنین ویدئویی از این سحابی ها را منتشر کرده است.

تصویری از سحابی NGC 6543 یا سحابی چشم گربه
به گزارش مهر، تلسکوپ فضایی چاندرا کیهان را با نور اشعه ایکس طول موج کوتاه رصد می کند. این اطلاعات که به رنگ صورتی نشان داده شده و اطلاعات رنگهای سبز، قرمز و آبی با تصویر نوری تلکسوپ فضایی هابل ترکیب شده است. چهار سحابی که در این تصویر مشاهده می شود سحابی چشم گربه و سحابی های NGC 7662، NGC 7009 و NGC 6826 هستند.

جوئل کاستنر ستاره شناس موسسه فناوری روچستر که ریاست این تحقیق را برعهده داشت اظهار داشت: سحابیهای ستاره ای برای متخصصان فیزیک نجومی آزمایشگاه های ستاره های درحال مرگ را برای بیش از یک قرن فراهم کرده اند. این سحابی ها بستر مناسبی برای آزمایش نظریات تکامل ستاره ای است و به ما بینشی درباره ماهیت عناصر سنگین در کیهان و در زمین می دهد اما با تمام این تفاسیر ما به طور کامل تنوع اشکال خیره کننده آنها را درک نمی کنیم.

تمام سحابیهایی که مورد بررسی قرار گرفته در فاصله نزدیکی با زمین قرار دارند اما این فاصله نزدیک از دیدگاه ستاره شناسان 5 هزار سال نوری است
کاستنر اظهار داشت: از آنجا که این سحابی ها در فاصله های نسبتا نزدیکی با زمین قرار دارند، ما فکر می کنیم که این گروه از اجسام کیهانی به طور کلی نماینده سحابیهای سیاره ای هستند.

انتظار می رود که خورشید خود نیز در چندین میلیارد سال آینده یک سحابی سیاره ای ایجاد کند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که هیدروژن خورشید برای سوزاندن هسته تمام شود و خورشید به یک ستاره سرخ بزرگ تبدیل شود که زمین و سیاره های داخلی منظومه شمسی را در شعاع جدید خود فرو می برد و ده ها تا صدها برابر وسیع می شود.
پس از آن خورشید، چون سایر ستاره های این منطقه لایه های خارجی خود را بیرون می دهد و هسته آن به یک ستاره کوتوله تبدیل می شود. این هسته داغ باد سریعی خارج می کند که موجب می شود لایه های گازی خارج شده پوسته های درخشانی از سحابیهای ستاره ای بسازند.

تصور می شود که نور اشعه ایکس پخش شده که توسط چاندرا در این چهار سحابی مشاهده شده توسط امواج ضربتی ایجاد شده که باد ستاره ای در برخورد لایه های گازی ایجاد کرده است.
تلسکوپ فضایی چاندرا یا تلسکوپ اشعه ایکس چاندرا یک تلسکوپ فضایی ساخته شده به‌ وسیله ناسا است که تمام فعالیتهایش در زمینه اشعه ایکس است./105
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارغوان کیهانی




یک کهشکان مارپیچی در یک نمای رنگی ساختگی از تلسکوپ فضایی هابل رنگی ارغوانی به خود گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]زوم کردن بر روی حلقه های زحل[/h]
سیاره زحل یا کیوان برای برداشتن تصویری با نمای نزدیک آماده است.

این تصویر که در سال 2004 بوسیله تلسکوپ فضایی هابل برداشته شده است، نمایی مبهوت‌کننده از حلقه‌های این سیاره را نشان می‌دهد.

زحل دارای 9 حلقه اصلی مداوم و نیز سه قوس ناپیوسته و تکه‌تکه است؛ این حلقه‌ها عمدتا از یخ به همراه مخلوطی از غبار و قطعات سنگ تشکیل شده‌اند.

در این تصویر بدنه اصلی سیاره سایه‌ای تاریک بر روی این حلقه‌ها افکنده است.



منبع: همشهری آنلاین
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
سیاره زمین از مناطق شگفت‌انگیز و زیبایی تشکیل شده که برخی از آنها شباهت زیادی به مناظر ثبت شده از سیارات نپتون، مریخ یا پلوتو دارند.

سایت دیلی‌میل به بهانه روز زمین به انتشار برخی از این زیبایی‌ها پرداخته که شامل فلاتهای نمک، ساختارهای سنگی، آب‌فشانها، شن روان، کویرها، فلاتهای گدازه و صحراها هستند.

این تصاویر قابل توجه و چشمگیر به نمایش نواحی متنوعی از زمین از جمله صحرای سفید مصر، دره یادبود در آمریکا و تپه‌های شکلاتی جزیره بوهول فیلیپین می‌پردازند.

چشمه‌های آب‌گرم در صحرای بلک راک نوادا- آمریکا

سالاردو ییونی، بزرگترین فلات نمک جهان در بولیوی

ساختارهای سنگی در دره گورمه ترکیه شامل کلیساهای زمان رومی‌ها

صحرای سفید مصر با سازندهای سنگ آهک

صخره‌های دره قرمز پریا در آریزونا- آمریکا

ساختارهای سنگی در کاپادوکیه ترکیه

چشم صحرا در صحرای موریتانی از منظر شاتل فضایی کلمبیا

خطوط لاستیک بر روی فلاتهای نمک سالاردو ییونی بولیوی

طلوع خورشید بر فراز دره یادبود در یوتا - آمریکا

چشمه آب‌گرمStrokkur در هاوکدالور ایسلند با فورانهای هر 4-8 دقیقه

خط افق مرئی بر فراز جزیره جورجیای جنوبی و جزایر ساندویچ جنوبی در قطب شمال

خروج آب شور از زمین و شکل‌گیری رودخانه قهوه‌ای آرام در دریاچه جنوبی دریای مرده

درخت خون اژدها در فلات حمیل جزیره سقطرای یمن که نام خود را از شیره قرمز رنگ خود گرفته است

گودال آب آبله مانند در ساحل دریای مرده

گل ترک خورده در کویر آلوورد اورگان- آمریکا
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]تصویر سرسبزی بهار زمین را از فضا ببینید[/h]
تصویر جدید منتشر شده ناسا که رسیدن فصل بهار را توسط ماهواره آکوا ثبت کرده، سرسبزی درختان زمینی را از فضا به خوبی نمایان کرده است.
ماهواره آکوا این تصویر را از پیدمون، بین رشته کوه های آپالیشین و دشتهای بلند در امتداد ساحل آتلانتیک در روز 7 آوریل با طیف سنج تصویری با تفکیک متوسط (MODIS) گرفته شده است.

براساس اعلام ناسا، رشته کوه های آپالیشین خود هنوز به رنگ قهوه ای مشاهده می شوند چرا که درختان در ارتفاعات بالاتر و سردتر هنوز زمان برای شکوفه زدن رویاندن برگهای سبز خود زمان دارند.

پیدایش برگهای بهاری ابزار مهمی برای تعیین تغییر زمان بهار در طول زمان است. شکوفه گلها و دیگر نشانه های بهار چون کوچ پرندگان در دهه های اخیر همزمان با تغییرات جوی و افزایش دمای هوا در فصل بهار از نشانه های مهم بهار تلقی می شود.

مقیاسهای ماهواره های در کنار رصدهای زمینی از سرسبزی بهار می تواند دانشمندان را در مطالعه بهتر تبعات گرمایش زمین یاری کنند. تحقیقات انجام شده از سوی دکتر مارک شوارتز جغرافیدان دانشگاه ویسکوزین – میلواکی که این دو نوع مشاهده را بایکدیگر ترکیب کرده نشان می دهد که آغاز بهار در آمریکای شمالی از سال 1960 هر دهه 1.1 روز به جلو حرکت کرده است.

براساس گزارش اسپیس، شوارتز اظهار داشت: سرسبزی بهار امسال براساس انتظار زودتر رخ داده است و این امر جای تعجب ندارد و علت آن گرمایی بود که در فصل تابستان در این کشور مشاهده شد و دمای تابستانی که این فصل بهار به همراه آورده است.



منبع: خبرگزاری مهر
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
هابل 22 ساله شد؛ سومین تلسکوپ قدرتمند جهان از دید یک اخترشناس

سه‌شنبه بیست و دومین سالگرد پرتاب یکی از محبوب‌ترین ساخته‌های بشر به مدار زمین است.

ابزاری که به واسطه 22 سال اکتشاف، دریچه‌ای جدید را از جهان هستی به روی انسان‌های سرتاسر جهان گشود، ابزاری که به اعتقاد بسیاری از دانشمندان ارزشمندترین ساخته بشر نیز به شمار می‌رود.

چشمان جستجوگر از همان ابتدای وجود تا به امروز از ویژگی‌های غیر قابل انکار انسانی بوده و هست، چشمانی که قدرت جستجوگریش در محدوده و نوع جهانی است که انسان برای خود متصور می‌شود، هر اندازه جهان فیزیکی و قابل مشاهده وسیعتر تصور شود، توانایی چشمها برای دیدن اعماق آن ناچیزتر خواهد بود. با این همه از آنجایی که عده ای از انسانها هرگز دست از کنکاش و جستجو بر نمی‌دارند، تلاش خود را برای غلبه بر ضعف مشاهده بخش‌های نادیده دور و نزدیک جهان آغاز کردند، تا جایی که در حدود 400 سال پیش هلندی‌ها موفق به ساخت اولین ابزارها برای دیدن فواصل دورتر شدند.

ابداعی که بعدها توسط گالیه، ستاره شناس معروف ارتقا یافته و به ابداع اولین تلسکوپ شکستی جهان منجر شد. بزرگنمایی در تلسکوپ گالیله ابتدا 3 برابر بود اما بعدها توانست این ساختار را در تلسکوپهایش به 30 برابر برساند.

این روند توسعه ابزارهای دیدن کوچکترین، دورترین و بزرگترین پدیده های جهان هستی که به دلایل مختلف از معرض دید انسان پنهانند، همچنان ادامه یافت تا زمانی که تلسکوپی به دست انسانها ساخته شد که به جرات می توان گفت تا کنون هیچ ساخته دست بشری نتوانسته به چنین شهرت و محبوبیتی دست پیدا کند. هابل نام تلسکوپی است که طی دو دهه گذشته به چشم امید بسیاری از انسانها تبدیل شده، انسانهایی که جهان هستی را تنها این تکه سنگ مدور جنگ زده، قحطی زده، بحران زده و سیاست زده نمی دانند، افرادی که نگاهی به دورترها هم دارند و در تلاش برای دیدن بی کرانهایی هستند که به گفته "کارل ساگان"، اخترشناس و دانشمند آمریکایی زمین در برابرش "ذره غبار ناچیزی است که تنها، در برابر پرتو خورشید، معلق مانده است."
زمانی که تلسکوپ فضایی هابل برای اولین بار در سال 1989 به مدار زمین رسید، چشمش‌ به خوبی قادر به دیدن نبود. این چشم 1.5 میلیارد دلاری که به روی جهان هستی گشوده شده بود به آینه‌ای مرغوب مجهز بود که البته شکلی نادرست داشت و این باعث تاربینی تلسکوپ شده بود.

این شرایط تا سال 1993، زمانی که شاتل اندیور به همراه تجهیزات تصحیح نوری به سوی این تلسکوپ حرکت کرد،‌ادامه پیدا کرد. پس از آن به کمک تجهیزاتی که اندیور به همراه برده بود دید تار هابل تصحیح شد و عملیات رصد این تلسکوپ آغاز شد. از آن زمان به بعد هابل پی در پی تصاویر شگفت انگیز و مبهوت کننده ای را از جهان هستی به زمین فرستاده و به عاملی برای کشفیات متعدد در علم نجوم بوده است.
تصویری به مناسبت 22 سالگی

این هفته و در تاریخ 24 آوریل 2012 هابل 22 ساله می‌شود،‌ در واقع 22 سال از حضور هابل در مدار می‌گذرد و به همین مناسبت یکی از زیبا‌ترین تصاویری که هابل تا کنون به ثبت رسانده منتشر شده است. این تصویر ترکیبی از 30 عکس جداگانه از بخشهای مختلف فضا هستند،‌ منطقه‌ای که بیشترین تجمع ستاره های غول پیکر را در خود دارد. این منطقه توده ابری در هم پیچیده به نام سحابی رطیل است که زادگاه بسیاری از ستارگان جوان در جهان هستی نیز به شمار می رود.

در قلب این سحابی خوشه ستاره ای به نام NGC2070 حضور دارد که سنی کمتر از سه میلیون سال داشته و حاوی نیم میلیون ستاره جوان است،‌ستارگانی که تعدادی از آنها وزنی 100 برابر خورشید دارند. پرتوهای فرابنفش ناشی از این ستاره های درخشان و جوان شکافهایی را در ابرهایی که آنها را احاطه کرده به وجود آورده است.

این پرتره جدید هابل از سحابی رطیل برای این تلسکوپ فضایی چیزی فراتر از یک سند علمی است، حتی زمانی که هابل در سال 1993 تعمیر شد،‌هرگز نمی توانست چنین تصویری را به ثبت برساند.زیرا در آن زمان دو ابزار نسبتا جدید که این تصویر را به ثبت رسانده اند در آن زمان بر روی هابل نصب نشده بودند. این دو ابزار با نامهای "دوربین پیشرفته اکتشافی" و "دوربین میدان باز شماره 3" در دو ماموریت شاتلهای ناسا در سالهای 2000 و 2009 به هابل وصل شدند. این دو دوربین می توانند تصاویر ترکیبی بهت آوری را از دورترین پدیده های فضایی به ثبت برسانند،‌درست مانند سحابی رطیل که 170 هزار سال نوری از زمین فاصله دارد.

این سحابی حتی بخشی از کهکشان راه شیری به شمار نمی رود،‌بلکه در کهکشان کوتوله ای به نام ابر بزرگ ماژلانی قرار گرفته است. از این فاصله اکثر تلسکوپها تنها قادرند تصویر چند تک ستاره را به ثبت برسانند اما هابل بر فراز تمامی موانع اتمسفری که تلسکوپهای زمین با آنها مواجهند،‌ می تواند هزاران هزار ستاره را رصد کند.‌
حقایقی درباره هابل

تلسکوپ هابل اولین تلسکوپ اپتیکال فضایی جهان به شمار می رود که نام "ادوین هابل" اخترشناس آمریکایی برای آن انتخاب شده است،‌فردی که نظریه جهان در حال انبساط را تایید کرد و بنیان نظریه بیگ بنگ را پایه ریزی کرد. این تلسکوپ در تاریخ 24 آوریل 1990 به همراه شاتل دیسکاوری در ماموریت STS-31 راهی مدار زمین شده و یک روز بعد در موقعیت مورد نظر مستقر شد.
یه طور کلی پنج ماموریت در سالهای 1993،‌ 1997،‌ 1999، 2002 و 2009 برای تعمیر این تلسکوپ انجام گرفته است. مدت زمان ماموریت این تلسکوپ 20 سال برنامه ریزی شده بود که البته به واسطه تعمیرهای انجام گرفته این تلسکوپ دو سال نیز فراتر از زمان در نظر گرفته شده به فعالیت خود ادامه داده است.

تلسکوپ هابل طولی برابر 13.2 متر داشته و وزن آن 11 هزار و 110 کیلوگرم است،‌این تلسکوپ به طور کلی ابعادی برابر یک اتوبوس دارد. این تلسکوپ با سرعتی برابر 8.5 کیلومتر بر ثانیه به دور و در ارتفاع 569 کیلومتری از سطح زمین در حرکت است. برای تکمیل شدن یک دور کامل هابل به دور زمین 97 دقیقه زمان نیاز است و سرعت حرکت این تلسکوپ 28 هزار کیلومتر بر ساعت تخمین زده شده است.
هابل به صورت هفتگی 120 گیگابایت اطلاعات علمی به زمین ارسال می کند که این حجم اطلاعات با هزار و 97 متر کتاب برابری می کند. منبع اصلی انر‍ی این تلسکوپ محبوب خورشید است و از این رو از دو باله خورشیدی 7 متری برخوردار بوده و مصرف انر‍ژی آن نیز دو هزار و 800 وات است. هابل در هر بار مدارگردی انرژی برابر 28 لامپ 100 واتی استفاده می کند. همچنین 6 باتری نیکل-هیدروژنی برای ذخیره انرژی در این تلسکوپ گنجانده شده که می توانند به اندازه 20 باتری خودرو انرژی را در خود ذخیره کنند.

بهترین دوران زندگی یک دانشمند با هابل

بهرام مبشر استاد فیزیک و اخترشناسی دانشگاه کالیفرنیا ریورساید موفق به دریافت کمک هزینه 200 هزار دلاری ناسا شده است تا طی دو سال به تالیف بانک اطلاعاتی از تمامی تصاویر به ثبت رسیده از رصدهای تلسکوپ فضایی مشهور ناسا یعنی «هابل» بپردازد.

قرار است مبشر تمامی تصاویری که از سال 2002 تا به امروز توسط دوربین عکاسی قدرتمندی که در همان سال بر روی تلسکوپ فضایی هابل نصب شد را بررسی کرده و آنها را گردآوری کند. هابل که در سال 1990 سفر خود را به فضا آغاز کرده است تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده و به یکی از مشهورترین، محبوب ترین و فعالترین تجهیزات علمی جهان تبدیل شده است. به دلیل اینکه مدار حرکت هابل در خارج از اتمسفر زمین است این تلسکوپ می‌تواند تصاویر به شدت واضحی را از کهکشان‌هایی در دور دست‌ترین نقاط جهان به ثبت برساند.
وی درباره این پروژه جدید به همشهری آنلاین گفت: این پروژه شامل جمع آوری تمامی تصاویر تلسکوپ فضایی هابل است که توسط دوربین پیشرفته اکتشافی این تلسکوپ (ACS) از زمان نصب این دوربین بر روی هابل تا به امروز به ثبت رسیده اند. سپس اطلاعات چند طول موجی به دست آمده از تصاویر این دوربین با رصد تلسکوپهای زممینی و فضایی دیگر با طول موجهای متفاوت ترکیب شده و در نهایت کاتالوگی چند باندی و فتومتریک از میلیونها کهکشان به دست خواهد آمد.

پس از آن عناصر فیزیکی کهکشانهای موجود در این کاتالوگ اندازه گیری خواهد شد و نتیجه نهایی کاتالوگی متشکل از چندین طول موج از کهکشانها به همراه ویژگی های فیزیکی از قبیل شتاب،‌درخشش و شکل آنها خواهد بود.

مبشر در پاسخ به این سوال که این پروژه چکونه برای اخترشناسان مفید واقع خواهد شد پاسخ داد: اخترشناسان در سرتاسر جهان می وانند از کاتالوگ ترکیبی و اطلاعات ترکیبی رصدهای مختلف برای انجام مطالعاتشان استفاده کنند. ما برای دسترسی ساده به بخشهای مختلف این کاتالوگ مجموعه داده هایی را نیز برای در نظر خواهیم گرفت.
مبشر گفت میلیونها میلیون کهکشان و تمامی ویژگی های فیزیکی تک تک این کهکشانها در این پروژه جدید دسته بندی شده و در کاتالوگ قرار خواهند گرفت. بهرام مبشر درباره تولد 22 سالگی هابل نیز اظهار نظر کرده و این تلسکوپ را یکی از مهمترین ابزارهای مطالعاتی می داند که تا کنون توسط بشر ساخته شده است. مبشر می گوید هابل دریجه ای جدید را به سوی جهان هستی و درک انسان از طبیعت گشوده است. مبشر درباره اهمیت اطلاعات هابل به همشهری آنلاین گفت: اطلاعات به دست آمده از هابل بخش اصلی فعالیتهای تحقیقاتی من وبسیاری از اخترشنناسان حرفه ای جهان را تشکیل می دهد. من هر روز بر روی این اطلاعات کار می کنم و هر روز از شگفت انگیز بودن آنها در بهت فرو می روم. ما بسیار خوش شانسیم که به چنین تلسکوپ عالی دسترسی داریم.

بهرام مبشر در ادامه گفت: من خود شخصا بر روی پروژه نگهداری از هابل فعالیت کرده ام و برای هشت سال بر روی تجهیزات آن کار کرده ام،‌این دوره هیجان انگیز ترین دوران زندگی من به عنوان یک اخترشناس بوده است. مبشر هابل را سومین تلسکوپ مهم در تاریخ بشر پس از تلسکوپهای گالیله و مونت ویلسون که انبساط جهان هستی را کشف کرده است،می داند. به گفته وی هیچ ماموریت تعمیر دیگری برای هابل در نظر گرفته نشده است و تا زمانی که این تلسکوپ توانایی رصد داشته باشد،‌از آن استفاده خواهد شد که احتمال می رود این مدت زمان،بیش از ‌سه تا پنج سال آینده باشد.
بهرام مبشر درباره تلسکوپ جیمز وب و تفاوتهای آن با تلسکوپ هابل به همشهری آنلاین گفت: جیمز وب تلسکوپی برای رصد در طیف فروسرخ است برخلاف هابل که در طیف فرابنفش رصد می کند. به گفته مبشر جیمز وب بر خلاف هابل یک تلسکوپ 6.5 متری است و از این رو قدرت رصد بالاتری خواهد داشت و پس از پرتاب مدار آن در مدار لاگرانژی 2،‌یعنی بالاتر از مدار هابل خواهد بود.


منبع: همشهری آنلاین
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]تصاویر فرود فضانوردان با کپسول فضایی سایوز در قزاقستان[/h]
کپسول فضایی سایوز که دو فضانورد روسی و یک آمریکایی را حمل می کرد جمعه 8 اردیبهشت ماه دردشتهای وسیع مرکز قزاقستان فرود آمد و به اقامت 163 روزه آنها در ایستگاه بین‌المللی فضایی خاتمه داد.

آنتوان شکاپلروف، آناتولی ایوانیشین و دنیل بوربنک از ناسا دیروز با فرود این فضاپیما در شمال شهر آرکالیک مأموریت خود را به ایستگاه بین المللی فضایی پایان بخشیدند.
تلویزیون ناسا تصاویری از این کپسول را که توسط یک چترنجات به آرامی به زمین فرود می آمد را پخش کرد، درحالی که شش وسیله نقلیه به آن نزدیک شدند. هشت هلی کوپتر امدادی نیز در این محوطه درحال پرواز بودند تا در صورت نیاز هرگونه کمکی را سریع اعمال کنند.
شکاپلوروف که در صندلی مرکزی این کپسول نشسته بود اولین نفری بود که بیرون کشیده شد و روی صندلی قرار گرفته درحالی که یک تیم پزشکی علائم حیاتی وی را بررسی می کرد، این فضانورد با لبخند با همکاران خود گفتگو می کرد.
براساس گزارش آسوشیتدپرس، سپس ایوانیشین از کپسول بیرون آورده شد و فرآیند مشابه برای وی تکرار شد.
راب نویاس سخنگوی ناسا از این فرود به عنوان فرودی در مرکز هدف یاد کرد و گفت: این فضاپیما درست در نقطه ای که پیش بینی شده بود فرود آمد.

سفر کپسول سایوز از فضا سه ساعت و نیم پیش از فرود آغاز شده بود و زمانی که حدود 100 متری بالای زمین قرار داشت، سایوز وارد اتمسفر زمین شد و صفحه محافظ حرارتی خود را بیرون آورد تا از مسافران فضایی خود از گرمای شدیدی که به واسطه اصطکاک فضایی ایجاد می شود حفاظت کند.

این فضانوردان پس از حدود 6 ماه پا به زمین گذاشته و بار دیگر جاذبه زمین را احساس کردند.

سایوز که با سرعت 788 کیلومتر در ساعت حرکت می کند، 15 دقیقه پیش از فرود روی زمین چترنجات خود را باز کرد و در دقایق آخر چتر نجات که سرعت فضاپیما را به 24 کیلومتر در زمین کاهش می داد باز شد.

قرار است سه فضانورد دیگر را از کشورهای روسیه و آمریکا هفتم خرداد ماه از سوی کپسول سایوز به ایستگاه بین المللی فضایی منتقل کند.


منبع: خبرگزاری مهر
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]زیباترین تصاویر نجومی هفته[/h]
مجله نشنال جغرافی این هفته با ارائه تصاویری از مرغ فضایی، شفق فرشته ای، شکاف کهکشانی، ساحل یخی و شنهای روان به ارائه بهترین تصاویر نجومی پرداخته است.

مجله نشنال جغرافی این هفته به انتشار گزیده ای از تصاویر زیبای نجومی پرداخته است.

مرغ فضایی
کامیلا، مرغ پلاستیکی با لباس فضایی به عنوان بخشی از آزمایش سنجش میزان تشعشع خورشید به فضا رفت. این مرغ همراه با رصدگر دینامیک خورشیدی ناسا به فضا فرستاده شده است. لباس فضایی این مرغ پلاستیکی از همان جنسی تهیه شده بود که از سوی کارکنان بخش هسته ای و تکنسینهای پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

نتایج این آزمایش می تواند به دانشجویان کمک کند که پروژه آینده اخترزیست شناسی را برای بررسی برخی از گونه های میکروبی که می توانند در شرایط دشوار در فضا دوام بیاورند کمک خواهد کرد. اخترزیست‌شناسی یا دگرزیست‌شناسی نام رشتهٔ پژوهشی‌ای در زیست‌شناسی است که به بررسی امکان زیست فرازمینی می‌پردازد.

طلوع کهکشانی
تصویری از رد ستاره‌های دنباله دار در کهکشان راه شیری که هفته گذشته در نیوجرسی گرفته شده است.

ساحل یخی
این تصویر به مجسمه یک پنگوئن در شنهای سیاره مریخ شباهت دارد، اما این تصویر تازه منتشر شده از سوی فضاپیمای اکتشافی مریخ ناسا نشان دهنده شنهای شکل گرفته در قطب شمالی سیاره قرمز رنگ مریخ است که با یخ زمستانی شکل گرفته اند.

شکاف کهکشانی
در نور روشن کهکشان کلاه مکزیکی (Sombrero galaxy) میان ستارگان مشخص است اما تصاویر مادون قرمز تلسکوپ فضایی اسپیتزر نشان می دهد که این کهکشان دارای توده های بسیاری است که ستاره شناسان می توانند آن را به عنوان یک کهکشان بیضوی طبقه بندی کنند. این نتایج نشان می دهد که کهکشان کلاه مکزیکی نخستین کهکشانی است که دو ویژگی کهکشانی صفحات باریک و بیضیهای گلوله مانند را با هم دارد.

محققان اظهار می دارند که این کهکشان در اثر ادغام کهکشانی به وجود نیامده چرا که در آن صورت برخورد شدید دو کهکشان شکل دیسک مانند آن را از بین می برد.

شفق فرشته ای
شفق چند رنگی که چون بالهای فرشته برفراز دهکده سامی در لپلاند شمال سوئد گسترده شده در تصاویری که اخیرا منتشر شده به چشم می رسند. رنگهای روشن و واضح سبز و بنفش زمانی ایجاد می شوند که ذرات خورشیدی با اکسیژن و هیدروژن در جو زمین برخورد می کنند.

خوشه دودی
این خوشه ستاره ای که به NGC 6604 مشهور است در تصویر جدیدی منتشر شده از سوی تلسکوپ رصدگر اروپای جنوبی در شیلی مشاهده می شود. این خوشه ستاره ای جوان تداعی کننده طرح یک دودکش است. NGC 6604 5500 سال نوری با زمین فاصله دارد و این فاصله به این معنا است که ستاره شناسان می توانند جزئیات آن را مورد مطالعه قرار دهند.

شنهای روان
افزایش شکافهای سنگی چون یک زخم در رَبع‌الخالی در جنوب شرقی شبه جزیره عربستان به عنوان بزرگترین دریای شنی جهان در تصویر تازه منتشر شده ایی از ماهواره لند ست 7 ناسا دیده می شود.

منطقه‌ای بسیار گسترده‌ای است که قسمت بزرگی از خاک کشورهای: عربستان سعودی، یمن، عمان و امارات متحده عربی را در بر گرفته‌است و یکی از بزرگترین صحراهای شنی دنیا و یکی از بزرگترین صحراهای جزیره‌العرب است که امتداد جنوب شرقی خاک عربستان سعودی ادامه دارد و قسمت گسترده‌ای از خاک کشورهای ذکر شده زیر پوشش دارد.


منبع: خبرگزاری مهر
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]تصویر جدید تلسکوپ هابل از تخم‌مرغ کیهانی؛ آثار مرگ یک ستاره[/h]
تلسکوپ فضایی هابل تصویری دیگر را به مجموعه تصاویرش از شگفتی‌های جهان هستی افزوده و این‌بار لحظه مرگ یک ستاره را به نمایش گذاشته است که سوخت اتمی آن به پایان رسیده و در حال انتشار پرتوهای نوری قدرتمندی است.
به این مرحله از زندگی ستاره ها مرحله "سحابی پیش ستاره‌ای" می‌گویند و تصویر جدید هابل سحابی تخم‌مرغ را در این مرحله به ثبت رسانده است. در حقیقت این سحابی اولین سحابی پیش ستاره‌ای است که کمتر از 40 سال پیش کشف شده است و دانشمندان تایید می‌کنند بسیاری از زوایای این پدیده کیهانی همچنان ناشناخته باقی مانده است.

ناسا و آژانس فضایی اروپا که مدیریت هابل را به عهده دارند توضیح می‌دهند که طی هزاران سال بقایای داغ ستاره کهنسال در مرکز سحابی و یا توده ابری از غبارها و گازها،‌ باعث داغتر شدن سحابی شده و گازها را آشفته کرده و منجر به درخشش آنها می‌شود.
در مرکز تصویر جدید هابل از این سحابی، ستاره مرکزی این سحابی در پس ابری ضخیم از غبار پنهان شده است. چهار پرتو نوری از میان سحابی به بیرون تابیده‌اند که شباهت زیادی به پرتوهای نورافکن دارند. گمان می‌رود حفره حلقه مانندی در میان پیله ضخیم غبار‌آلود که به واسطه فوران‌های ستاره به وجود آمده است، باعث نفوذ پرتوهای نوری به خارج از لایه‌های قطور غبار شده است.

به گفته دانشمندان این ابر عظیم از ساختاری پوست پیازی و لایه لایه برخوردار است که در اثر انفجار موادی که چند صد سال پیش از ستاره درحال مرگ به بیرون فوران کرده‌اند تشکیل شده است. به گفته ناسا از آنجایی که سحابی‌های پیش ستاره ای از طول عمر محدودی برخوردارند تعداد آنها در جهان بسیار کم است و به علاوه این پدیده‌های کیهانی بسیار کم نور بوده و برای رصد آنها به تلسکوپ‌های قدرتمندی نیاز خواهد بود،‌این نیز عامل دیگری است توضیح می‌دهد چرا این سحابی ها به تازگی رصد شده اند.

اخترشناسان نمی توانند به طور دقیق وسعت این سحابی را تخمین بزنند زیرا فاصله آن را تا زمین به صورت تخمینی برآورد کرده‌اند و از این رو شاید این سحابی بزرگتر و دورتر یا نزدیکتر و کوچکتر از حدی باشد که تصور می‌رود. در حال حاضر فاصله این سحابی تا زمین در حدود سه هزار سال نوری تخمین زده شده است.



منبع: همشهری آنلاین
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]مشتری منظومه ما[/h]
عکسی از سیاره مشتری یا ژوپیتر را مشاهده می‌کنید.
سیاره مشتری (ژوپیتر) که نام خود را از خدایان رومی گرفته است، بزرگترین سیاره منظومه شمسی است.

راه‌راه‌هایی که در این عکس می‌بینید تشکیل شده از کمربند تیره و نواحی روشنی است که در اثر بادهای قدرتمند شرقی- غربی که در لایه بالایی اتمسفر مشتری می‌وزند، به وجود آمده‌اند.

لکه‌های قرمز بزرگ روی سطح مشتری که قدمت بیشتر از 300 سال دارند هم یادگار یک طوفان عظیم در این سیاره است.
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]تصاویری از گرمترین و سردترین سیاره ها[/h]
درحالی که طی 50 سال گذشته تلسکوپهای ما روی زمین مجهزتر شده، اطلاعات بهتری درباره همسایگان کیهانی خود به دست آورده ایم و اکنون با گرمترین، سردترین، کوچکترین، بزرگترین و دورترین سیاره های منظومه‌های مختلف آشنایی داریم.

ستاره شناسان یک ردیف سیاره هایی را یافته اند که ویژگهای شگفت انگیزی دارند و بی تردید ارزش ذکرشدن در نسخه بین کهکشانی کتاب رکوردهای جهانی گینس را دارد.

برای مثال، SWEEPS-10 سریع ترین کهکشانی است که با فاصله بیش از یک میلیون کیلومتری به دور خورشید خود می چرخد، فاصله ای که سه برابر فاصله ماه از زمین است، به این معنا که یک سال در این سیاره 10 ساعت به طول می انجامد.

سیاره SWEEPS-10 با چنان سرعتی به دور ستاره اصلی خود می چرخد که یک سال در این سیاره برابر با 10 ساعت است​
بزرگترین سیاره ای که تاکنون شناخته شده سیاره TrES-4 است که اندازه آن 1.7 برابر مشتری منظومه شمسی ما است.

این سیاره ممکن است بتواند نامزد انتخاب بزرگترین سیاره باشد، چرا که بسیار روشن است و کنار آن شکلی شبیه ستاره دنبال دار وجود دارد که از اتمسفر این سیاره تشکیل شده است.

جئورجی مندوشو از مرکز رسد لوول در آریزونا اظهار داشت: جرم این سیاره 0.2 گرم در هر سانتیمتر مربع یا حدود چگالی چوب درخت بالسا است.

TrES-4 با فاصله 1400 سال نوری از زمین سیاره بزرگ پف آلودی است که جرم بسیار کمی دارد​
فهرست سیاره های عجیب که از سوی سایت اسپیس منتشر شده برخی از ویژگیهای عجیب این جهان را نشان می دهد که در درک ما از فیزیک تأثیرگذار خواهد بود.

برای مثال آشنایی با سیاره Methusela ( یا نام اصلی PSR B1620-26 b) خالی از لطف نیست، این سیاره قدیمی ترین سیاره کشف شده است و یکی از اجداد کیهان به شمار می رود که 12.7 میلیارد سال پیش تشکیل شده است، این سیاره 8 میلیارد سال پیرتر از زمین است.

سیاره Methusela دو میلیون سال پس از بیگ بنگ یا انفجار بزرگ تشکیل شد، کشفی که در سال 1993 درک ما را از شکل گیری سیاره تغییر داد و به طور ضمنی این مفهوم را القا می کند که سیاره های بسیار مسن تری هستند که هنوز کشف نشده اند.

این سیاره نیز در دوران زندگی خود دچار تحولاتی شده و درحالی که مهارتهای رصدی ما رشد می کند این سیاره به موضوع جالبی برای مطالعه تبدیل شده است.

دانشمندان ناسا همچنین اعتقاد دارند که سیاره Methusela ممکن است اطراف یک ستاره دیگر تشکیل شده باشد اما پیش از آنکه توسط یک ستاره غیرفعال تسخیر شده باشد خود را از بین برده است.

از سوی دیگر، سیاره ای وجود دارد که هنوز نامی برایش انتخاب نشده است، این سیاره با سنی کمتر از یک میلیون سال دور ستاره Coku Tau با فاصله حدود 420 سال نوری می چرخد.

سیاره باستانی Methusela ( نام پیرترین انسان در انجیل) 12.7 میلیارد سال سن دارد و مسن ترین سیاره ای است که تاکنون کشف شده است

این سیاره ، کم سن ترین سیاره ای است که دور ستاره Coku Tau می چرخد و شاید کمتر از یک میلیون سال سن داشته باشد​
داغ ترین سیاره ای که تاکنون کشف شده WASP-12b است، سیاره از بخار که گرمای آن به 2200 درجه سانتیگراد می رسد. این سیاره همچنین داعیه دار عنوان یکی از بزرگترین سیاره ها نیز است چرا که اندازه آن دو برابر مشتری تخمین زده شده است.

سردترین سیاره شناخته شده OGLE-BLG-390L است که حجم آن پنج برابر زمین است و گفته شده است که سطحی صخره مانند داشته و با فاصله 28 هزار سال نوری یکی از دورترین سیاره های است که تاکنون بشر شناخته است.

دمای منفی 220 درجه سانتیگراداین سیاره پایین تر از نقطه جوش نیتروژن مایع و نزدیک به صفر مطلق است.

سیاره جوشان WASP-12b دمایی بالای 2200 درجه سانتیگراد دارد و داغترین سیاره شناخته شده است

در آن سوی دنیا سیاره (OGLE-2005-BLG-390L(b سردترین سیاره محسوب می شود​
سیاره (Epsilon Eridani (b ممکن است از چنان ویژگیهای خاصی برخوردار نباشد که بتوان آن را در این مجموعه جای داد اما این سیاره با 10.5 سال نوری نزدیکترین سیاره به زمین تلقی می شود.

این درحالی است که فاصله زیاد این سیاره از خورشید آن ، احتمال یافتن زندگی در آن به صفر می رسد و ممکن است اقیانوسهای این سیاره و سیاره سیاره ها در همین منظومه شمسی یخ زده باشند.

سیاره (Epsilon Eridani (b تنها 10.5 سال نوری با زمین ما فاصله دارد و ممکن است که به زودی بتوانیم آن را از طریق تلسکوپ مشاهده کنیم​
آخرین مورد از این مجموعه کوچکترین سیاره یک منظومه غیر خورشیدی است.

سیاره Kepler-10b تنها 1.4 برابر زمین است و با زمین حدود 560 سال نوری فاصله دارد و کشف آن در ژانویه 2011 اعلام شد.

این سیاره خارج از منطقه گلدیلاکس 'Goldilocks' قرار دارد و به قدر کافی به خورشید خود نزدیک است که آب در این سیاره یخ نزند.

سیاره Kepler-10b کوچکترین سیاره شناخته شده است که کشف آن در ژانویه 2011 اعلام شد
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]شب‌های المپیک گذشته در لندن از چشم‌انداز فضا[/h]

هیچ یک از میلیاردها انسانی که انتظار می‌رود به تماشای مسابقات المپیک 2012 لندن بنشینند، نمی‌توانند تصویر واضحی از لندن را از منظر آسمان داشته باشند، اما ماهواره Suomi NPP از موقعیت خود برای ثبت تصاویر زیبایی از شهرهای المپیکی استفاده کرده است.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این تصاویر با استفاده از دوربین مادون قرمز VIIRS گرفته شده‌اند که از دیگر سیستم‌های تصویربرداری در برابر نور تابیده شده از سطح مانند بازتاب نور ماه یا تصاویر متشر شده از زیرساخت‌های زمینی به آسمان حساس‌تر است.

در حالیکه بیشتر مسابقات در المپیک 2012 در نواحی بزرگتر لندن برگزار می‌شوند، چندین شهر اطراف نیز به میزبانی از مسابقات خواهند پرداخت. برای مثال مسابقات قایقرانی در مرکز آب سفید دره لی، قایق‌رانی بادبانی در ویماوث و پورتلند، قایق‌رانی و پاروزنی در اتون دورنی و مسابقات دوچرخه‌سواری و دوچرخه‌سواری در کوهستان در هادلی فارم برگزار خواهند شد.

بیشتر دوربین‌های ماهواره‌یی به نور روز برای بازتاب سطح زمین و در آشکارساز خود نیاز دارند تا بتوانند مانند یک دوربین عادی به ثبت تصویر بپردازند یا بر شناسایی حرارتی اشکال مانند ابرهای سرد بالایی متکی هستند اما VIIRS از یک نوار روز- شب برخوردار بوده که به آن اجازه می‌دهد تا نورهای بسیار کم‌رنگ را نیز ببیند. این دوربین می‌توان نور 100 هزار بار کم‌نورتر از حسگرهای نور مرئی را احساس کند.

از قابلیت این دوربین در ابتدا برای ثبت اطلاعات دقیق در مورد ساختار ابرها، برف و یخ در ساعات شب استفاده می‌شود.

تا پیش از سال 1973، تصاویر نورهای شبانگاهی آمریکا به طور محرمانه توسط ارتش نگهداری می‌شد، اما از آن زمان سازمان ملی اقیانوسی به پردازش تصویر برای بررسی تغییرات جمعیت و شهرنشینی در سیاره زمین و همچنین کمک به تعیین محل قطعی برق در آمریکا پرداخته است.

تصویر بزرگتر نشانگر نورها در دریای ایرلند، کانال انگلیس و دریای شمال بوده که ترکیبی از قایقهای ماهیگیری و آتش سکوهای نفتی و گازی نزدیک به ساحل هستند.
ایسنا
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] رونمایی از تلسکوپ رادیویی عظیم چین

[/h] » سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 91081006336
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۲



تلسکوپ عظیم رادیویی چین با هدف ردیابی تلسکوپ‌ها و استفاده در اکتشافات فضایی در شانگهای رونمایی شد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تلسکوپ عظیم رادیویی چین در دامنه کوه «ششان» شهر شانگهای احداث شده و برای ردیابی و جمع‌آوری داده‌ها از ماهواره‌ها و کاوشگرهای فضایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تلسکوپ شانگهای چهارمین تلسکوپ رادیویی عظیم دنیا محسوب می‌شود که 70 متر ارتفاع و بیش از دو هزار و 650 تن وزن دارد.

«هنگ شیائیو» مدیر رصدخانه نجومی شانگهای در مراسم افتتاح این پروژه تأکید کرد: این تلسکوپ رادیویی قابلیت دریافت هشت باند فرکانس های مختلف، رهگیری ماهواره‌های زمین، ماهواره‌های اکتشافی ماه و کاوشگرهای عمق فضا را دارد.

به گفته مدیر طراحی تلسکوپ رادیویی شانگهای، با وجود آغاز فعالیت کامل تلسکوپ، این سیستم به دو سال تست تکمیلی برای رسیدن به حداکثر دقت در نظر گرفته شده نیاز دارد.

محققان امیدوارند از تلسکوپ رادیویی عظیم شانگهای برای رصد کاوشگر بدون سرنشین ماه به نام Change-2 استفاده کنند.
 

اخبار

ربات
انتشار تصاویر سیارک بزرگی که دیروز از کنار زمین گذشت

انتشار تصاویر سیارک بزرگی که دیروز از کنار زمین گذشت

دانشمندان با استفاده از رادیو تلسکوپ بزرگ ناسا تصاویر راداری از سیارکی تهیه کردند که صبح دیروز- دوشنبه- در نزدیک ترین فاصله از کنار زمین گذشت.

بيشتر...
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
برترین تصاویر فضایی به انتخاب دانشمندان

برترین تصاویر فضایی به انتخاب دانشمندان

[h=1] برترین تصاویر فضایی به انتخاب دانشمندان

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 91081710485
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۹



گروهی از دانشمندان، محققان و عکاسان نجوم جهان در طرح انتخاب برترین تصاویر فضایی شرکت کردند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «برایان اشمیت» برنده جایزه نوبل فیزیک 2011 میلادی، «جیل تارتر» بنیانگذار موسسه جست‌وجوی هوش فرازمینی (SETI) و «جان متر» محقق ارشد تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، از جمله افرادی بودند که در طرح انتخاب برترین تصاویر فضایی شرکت کردند.

نمای دیدنی زمین از منظر ماه

تصویر Earthrise (طلوع زمین) بیشترین آراء دانشمندان و محققان را به خود اختصاص داد.

این تصویر نخستین عکس از سیاره زمین است که توسط «بیل آندرس» در مأموریت آپولو 8 در دسامبر 1968 میلادی در گردش بدور ماه تهیه شده است و نمای بسیار زیبایی از زمین را از منظر ماه به تصویر می‌کشد.


هلال نپتون در کنار قمر تریتون

این تصویر که توسط فضاپیمای وویجیر 2 ناسا در سال 1989 تهیه شده است، هلال سیاره نپتون را در کنار قمر تریتون نشان می‌دهد.


تصویر دیدنی یک ابر نواختر

این تصویر توسط تلسکوپ فضایی هابل تهیه شده و ابرنواختر SN 1994D را به شکل یک نقطه درخشان در قسمت پایین و چپ تصویر در نزدیکی کهکشان NGC 4526‌ نشان می‌دهد.


نمای دیدنی از شعله های خورشید

این تصویر جزء نخستین تصاویر تهیه شده بوسیله ماهواره رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا (SDO)‌ محسوب می‌شود.


آخرین پیاده‌روی بر ماه

کلاه و لباس مملو از گرد و غبار ماه در آخرین مأموریت پیاده روی انسان بر سطح ماه در مأموریت آپولو 17 در سال 1972 میلادی نیز جزء تصاویر برتر انتخابی دانشمندان و محققان اعلام شده است.


زمین از منظر مریخ

این تصویر توسط مریخ نورد روح (Spirit) در ماه مارس 2004 تهیه شده و نخستین نمای زمین از منظر سیاره سرخ محسوب می شود.

در این تصویر زمین به شکل یک نقطه بسیار ریز در آسمان مریخ قابل مشاهده است.


منظره عمق فضا

تصویر Hubble Deep Field توسط تلسکوپ فضایی هابل در سال 1995 تهیه شده است که نمای عمیق کائنات را با هزاران کهکشان دوردست به تصویر می کشد.




انتهای پیام


زمین از منظر ماه



نپتون در کنار قمر تیتان



ابرنواختر SN 1994D



شعله های خورشید



آخرین پیاده روی بر ماه



زمین از منظر مریخ



منظره عمق فضا
 

Amirali_31

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2] تصاویر جدید مریخ [/h]

(بروزرسانی: شنبه 4 شهریور) چند روزی از فرود موفقیت آمیز مریخ نورد "کنجکاوی" گذشته است. تقریباً به هر کجای اینترنت که سری می زنید، به هر شبکه تلویزیونی که نگاه می کنید و یا به هر موج رادیویی که گوش می دهید، شخصی درباره نشست موفقت آمیز مریخ نورد ناسا حرف می زند. پایان "هفت دقیقه وحشت"، یکی از چالش برانگیزترین فرودها بر سطح سیاره ای دیگر. اما این پایان، تازه آغاز ماجراست. حال زمان شروع بخش اصلی ماموریت و جستجو برای حیات در مریخ است. پس با ما همراه باشید تا از آخرین اخبار مریخ مطلع گردید... در ادامه این مطلب جدیدترین عکس های ارسالی مریخ نورد "کنجکاوی" را می بینید. با توجه به تعداد بالای عکس هایی که در روزهای آینده نیز ارسال خواهند شد، بجای ایجاد تاپیک جدید برای هر عکس، کلیه عکس ها را در همین مقاله قرار خواهیم داد. این امر از لحاظ ایجاد مبحثی جامع است که کلیه تصاویر جدید مریخ را پوشش دهد و بدین ترتیب از پراکندگی عکس ها در مطالب مختلف جلوگیری خواهیم نمود. امیدواریم از دیدن عکس های جدید مریخ لذت ببرید...




Curiosity's First Arm Extension, Full Resolution
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Making Tracks on Mars
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Rover Takes Its First 'Steps'
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




After the Laser Shots
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Zapping Rocks Exposed by the Sky Crane's Thrusters
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.
 

Amirali_31

عضو جدید
کاربر ممتاز


Coronation's Chemicals
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Laser Plasmas on Earth and Mars
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Wiggle in the Gravel
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Part of Curiosity's Outstretched Arm, Full-Resolution
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




End of Curiosity's Extended Arm, Full-Resolution
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Curiosity Blasts Ground with Neutrons
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Laying the Groundwork for Curiosity's DAN
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Location of DAN on Curiosity
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.
 

Amirali_31

عضو جدید
کاربر ممتاز


Weather Sensors from Spain on Mars Rover Curiosity
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




First Pressure Readings on Mars
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Sample Weather Report
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Curiosity Extends Arm for First Time on Mars
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




The Heights of Mount Sharp
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




First Laser-Zapped Rock on Mars
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




All Around Curiosity
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Glenelg Intrigue
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Martian Treasure Map
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.
 

Amirali_31

عضو جدید
کاربر ممتاز


Still Life with Rover
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Naming the Scour Marks
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Goulburn Scour Mark
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Head of Mast on Mars Rover Curiosity
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




The Promised Land
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Readying CheamCam
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Curiosity's First Rock Star
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Curiosity's First Rock Star, Up-Close
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




A Whole New World for Curiosity
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Curiosity in Exaggerated Color
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.
 

Amirali_31

عضو جدید
کاربر ممتاز


Curiosity Cradled by Gale Crater
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Destination Mount Sharp
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




First Hi-Res Color Mosaic of Curiosity's Mastcam Images
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.



Wall of Gale Crater
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Destination Mount Sharp
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Exposed by Rocket Engine Blasts
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Now You See an Impact Plume, Now You Don't
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Inspecting Curiosity's Descent Stage Crash Site
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Witnessing the Descent Stage Crash?
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Traces of Landing
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Hitting the Marks
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Mars Weather Map, Aug. 5
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.
 

Amirali_31

عضو جدید
کاربر ممتاز


Guided Tour of Curiosity's Martian Landing
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Zeroing in on Rover's Landing Site
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Landing Accuracy on Mars: A Historical Perspective
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Curiosity's Quad
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




A Set of Blast Marks in Color, Right Side
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Mount Sharp on the Horizon
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Gale Crater Vista, in Glorious Color
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




A Clear Look at the Rover Deck
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Checking out the Rover Deck in Full Resolution
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Crisp View from Inside Gale Crater
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.
 

Amirali_31

عضو جدید
کاربر ممتاز


Rocket Thrusters Expose Bedrock
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Curiosity's New Home
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Curiosity's Heat Shield in Detail
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Before and After Curiosity's Touchdown
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Ballasts Hitting the Surface, Close-Up
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Ballasts Hitting the Surface, Close-Up, Unannotated
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Gravel-Covered Martian Surface
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




A Better Look of the Martian Surface
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Curiosity Looks Away from the Sun
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Curiosity Takes It All In
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Rover's Self Portrait
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Curiosity's First Radiation Measurements on Mars
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.
 

Amirali_31

عضو جدید
کاربر ممتاز


Nailing Down Curiosity's Landing Site
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Curiosity's Landscape Portrait in Context
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




3-D View from the Front of Curiosity
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Clear Views on Mars
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




3-D View from Behind Curiosity
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




3-D View from the Front of Curiosity
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Scene of a Martian Landing
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Final Resting Spot for Curiosity's Heat Shield
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Evidence of a Job Well Done
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Signs of the Sky Crane's Impact
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Curiosity Spotted!
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.
 

Amirali_31

عضو جدید
کاربر ممتاز


Narrowing in on Curiosity's Landing Site
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Curiosity's First Color Image of the Martian Landscape
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Curiosity's Early Views of Mars
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Curiosity's Heat Shield in View
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Behold Mount Sharp!
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Curiosity Spotted on Parachute by Orbiter
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Curiosity Sails to Mars as Heat Shield Falls Away
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Looking Back at the Crater Rim
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Curiosity Flying Over Mars
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Curiosity Spotted on Parachute by Orbiter
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Curiosity's Rear View, Annotated
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Geological Diversity at Curiosity's Landing Site
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Revised Landing Target for Mars Rover Curiosity
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.
 

Similar threads

بالا