مجموعه مقالات فارسی مهندسی صنایع

سـعید

مدیر بازنشسته
نشريه بين المللي علوم مهندسي (فارسي)- شماره 6 (ويژه نامه مهندسي صنايع) زمستان 1385

( برای دانلود مقالات بر روی عنوان مقاله کلیک کنید )

1 : ارايه مدل هايي در زمينه يكپارچه سازي هزينه كل لجستيك در مديريت زنجيره تامين (SCM)

2 : ارايه يك رويكرد فازي- عصبي جهت ارضاي قيود در مساله زمانبندي كارگاهي تعميم يافته با فرض زمان پردازش فازي

3 : اقدام پژوهي در كاربرد QFD براي بهبود كيفيت در صنعت تلويزيون

4 : برنامه ريزي توليد سلسله مراتبي در سيستم هاي توليد سفارشي

5 : بهينه سازي پوشش كروماته، به روي پوشش گالوانيزه روي توسط طراحي آزمايش ها

6 : تحليل ويژگي هاي شاخص Cpm

7 : خودارزيابي سازماني مبتني بر تحليل كاركرد

8 : سيستم مديريت زنجيره تامين براي يك خريدار و چند فروشنده با قيمت هاي متفاوت

9 : طراحي اقتصادي- آماري نمودار جمع تجمعي چند متغيره (Projection Pursuit Cumulative Sum (PPCUSYM

10 : طراحي يك مدل ارزيابي عملكرد يكپارچه براي مراكز تحقيقاتي

11 : عوامل اولويت دار موثر در ساختار سازماني و ارايه الگوي مناسب ساختار سازماني واحدهاي تحقيق و توسعه صنايع معدني كشور

12 : مدل ارزيابي وام هاي بانكي با استفاده از تكنيك AHP
 

سـعید

مدیر بازنشسته
مقالات منتشره در نشريه دانشگاه شريف (وِيژه مديريت و مهندسي صنايع) 1385

مقالات منتشره در نشريه دانشگاه شريف (وِيژه مديريت و مهندسي صنايع) 1385

مقالات منتشره در نشريه دانشگاه شريف (وِيژه مديريت و مهندسي صنايع) 1385

( برای دانلود بر روی لینک مورد نظرکلیک کنید )

1 : استفاده از سطوح چند پاسخي مشتري گر براي بهينه سازي فرآيند

2 : انتخاب پروژه هاي راهسازي با استفاده از شبيه سازي

3 : اولويت بندي مشخصه هاي فني و مهندسي در مدل QFD با استفاده از روش TOPSIS در حالت فازي

4 : بررسي عوامل موثر بر عملکرد موتور اتومبيل با استفاده از طراحي آزمايش ها

5 : بهينه سازي سيستم لوله گذاري بين واحدهاي مجتمع پتروشيمي

6 : بهينه کاوي در مهندسي مجدد کسب و کار

7 : تخصيص سرمايه با روش فضاي احتمالي تفکيک شده

8 : توسعه و به کارگيري تکنيک «مديريت درآمد» در سيستم هاي توليد انبارشي

9 : حريم شخصي در فضاي مجازي، با تکيه بر حقوق ايران

10 : حل مسايل بهينه سازي توزيع با استفاده از شبکه هاي عصبي

11 : زير ساخت هاي سازماني لازم براي به کارگيري موثر تکنولوژي اطلاعات در شرکت هاي توليدي

12 : مديريت راهبردي مهندسي مجدد در سازمان

13 : مطالعه تطبيقي و اجراي مدل هاي اندازه گيري ريسک عملياتي مصوب کميته بال در بانک صنعت و معدن
 

ALI0069

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانلود مقالات و مطالب مفید مهندسی صنایع به زبان فارسی

دانلود مقالات و مطالب مفید مهندسی صنایع به زبان فارسی

دوستان عزیز از امروز تو این تاپیک مقالات و مطالب مهندسی صنایع به زبان فارسی قرار میگیره .
امیدوارم با همکاری شما یه تاپیک پر باری داشته باشم

 
 ​
 

ALI0069

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه سری از دوستان دنبال مطالبی درباره ی مدیریت یکپارچه بودن که تو این پست براشون میذارم . امیدوارم براشون مفید باشه :redface:
 

پیوست ها

  • modiriyate yekparche (www.www.www.iran-eng.ir) by ALI0069.rar
    140.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

zahra.mn

عضو جدید
سلام، مطالبی در مورد مدیریت منابع انسانی و اهمیت جذب نیرو در پروژه می خواستم.

 

hot849

عضو جدید
با سلام
جزوه ای یا مطلبی ( کم یا زیاد فرقی ندارد)، در مورد " آزمایشات چند عاملی با محدودیت های تصادفی کردن " یا " بلوک بندی کامل تصادفی " می خواستم
با تشکر
 

vahida_du

عضو جدید
uotsourcing

uotsourcing

سلام
راجع به برون سپاری در ایران و شرکت هایی که در این زمینه تو ایران فعالیت می کنند مطلب می خواستم.
ممنون
 

ALI0069

عضو جدید
کاربر ممتاز

پیوست ها

  • ashnaei ba mohandesi arzesh by ALI0069.pdf
    561.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

babak 123

عضو جدید
کاربر ممتاز
برنامه ریزی منابع سازمان ابزاری در راستای اشتراک بهینه اطلاعات در زنجیره تامین

برنامه ریزی منابع سازمان ابزاری در راستای اشتراک بهینه اطلاعات در زنجیره تامین

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]چکیده:[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]مدیریت زنجیره تامین و برنامه ریزی منابع سازمان به طور فزاینده ای در صنایع گوناگون در حال رشد هستند. ابتکارات جدید در برنامه ریزی منابع، تجارت الکترونیک و زنجیره تامین گسترده، سازمانها را به سوی یکپارچه سازی برنامه های کاربردی کسب و کار سمت و سوق داده است. سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان به سازمان ها کمک می کنند که وظایف متقابل مانند کنترل موجودی، تدارکات، توزیع، مالی و مدیریت پروژه را به صورت اتوماتیک و یکپارچه در آورند. از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات، مدیریت زنجیره تامین طرفین زنجیره تامین را قادر می سازد که به صورت هماهنگ روابط بین مشتری و تامین کننده را تسهیل کنند و هزینه های مطالعه را پایین آورند.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]این مقاله در ابتدا این دو مفهوم مهم را با توجه به تکامل، کارکردها و شرایط توسعه حال حاضرشان بررسی می کند و در ادامه دلایل یکپارچه سازی آنها را از طریق تحلیل مسایل برنامه ریزی منابع سازمان و راه حل های نوین در مدیریت زنجیره تامین ارائه می نماید. نتیجه این مطالعه در راستای توسعه سیستم های مدیریت زنجیره تامین و برنامه ریزی منابع سازمان و ضرورت حرکت صنعتی به سمت یکپارچه سازی آنها می باشد.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]کلمات کلیدی : مدیریت زنجیره تامین- برنامه ریزی منابع سازمان- یکپارچگی سیستم ها[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
لینک مقاله:
http://www.betsaonline.com/SCM/faERPSCM.pdf


[/FONT]
 

babak 123

عضو جدید
کاربر ممتاز
دیریت فرآیند و نحوه شناسایی شاخص های اندازه گیری در سری استاندارد (ISO9000:2000) بر اساس مدل EFQM

دیریت فرآیند و نحوه شناسایی شاخص های اندازه گیری در سری استاندارد (ISO9000:2000) بر اساس مدل EFQM

مدیریت فرآیند و نحوه شناسایی شاخص های اندازه گیری در سری استاندارد (ISO9000:2000) بر اساس مدل EFQM
چکیده
حرکت بسوی سرآمدی سازمانی، توسعه سیستم های کیفیت در یک سازمان مدیریت کیفیت فراگیر در آن، فرآیند گذرا مناسبی می طلبد، برخی صاحب نظران، مسیری را برای این کار پیش بینی می کنند که از برآورده کردن حداقل نیازها، با پیاده سازی استاندارد ISO9000 آغاز می شود. مطالعات متعدد نشان داده است که ISO9000 قدم ابتدایی مناسبی برای حرکت بسوی مدیریت کیفیت فراگیر است. گام بعدی به عقیده آنان، منطبق کردن کسب و کار سازمان با یک مدل سرآمدی کسب و کار است (Business Excellence Model) استانداردهای خانواده ISO9000 سالهاست که به عنوان یک زبان مشترک در بیان چگونگی برآوردن حداقل نیازهای یک سازمان، در حرکت بسوی رشد و توسعه به کار رفته اند.
به نظر می رسد که این استانداردها، با پیروی از رویه معمول سازمان بین المللی استاندارد، روند رو به تکامل دارند. در حالیکه ISO9000:1994 یک نظام تضمین کیفیت است، ISO9000:2000 خود را یک نظام مدیریت کیفیت معرفی می کند و همچنین ISO9004 زمینه های بهبودی مبتنی بر ISO9001 را برای حرکت سیستم مدیریت کیفیت عنوان می کند. در نیتجه یک ترکیب منطقی در استفاده از این استانداردها در سازمان مشاهده می شود. سوالی که برای سازمانها در عمل پیش می آید این است که جایگاه استاندارد ISO9000:2000 در مسیر این حرکت چیست و ارتباط آن با مدلهای سرآمدی کسب و کار چکونه است؟
در حال حاضر بیش از 2200 شرکت در ایران گواهینامه ISO9000 دارند که حرکت آنها به سمت سرآمدی، می تواند تحولی کیفی در صنعت ایران باشد. بحث جایزه کیفیت و استفاده از مدل مراجع مختلف در کشور ما مطرح شده است. به نظر می رسد در حال حاضر، دانش مناسبی در برخی سازمانها نسبت به استانداردهای مدیریت کیفیت وجود دارد، ولی هنوز سطح
آگاهی نسبت به مدل های سرآمدی پایین است و درک این که یک سازمان، پس از پیاده سازی یک سیستم مدیریت کیفیت مبتنی بر ISO9000:2000 باید برای دست یابی به سطح مناسبی از سر آمدی در سازمان خود چه بکند، نتایج مناسبی در حوزه عمل در بر خواهد داشت. در دیدگاه نوین ISO9000:2000 مدیریت کیفیت بر مبنای اصول و معیارهای پایه ای مدیریت کیفیت استوار می باشد بطوریکه در این الگوی اجرایی، الزاماتی به منظور تحقق اصول فوق در یک سازمان تدوین گردیده است که عبارتند از: 1- ارکان مدیریت کیفیت 2- مدیریت فرآیند 3- بهبود مستمر







http://www.betsaonline.com/quality/EFQM/EFQMiso9000.pdf







 

Mansoorzadeh

عضو جدید
مقاله اي درباره كارت ارزيابي متوازن (BSC)

مقاله اي درباره كارت ارزيابي متوازن (BSC)


كارت ارزيابي متوازن (BSC) چيست؟




كارت ارزيابي متوازن (BSC)



در اوايل دهه 1990 يك رويكرد جديد در مديريت استراتژيك توسط دكتر رابرت كاپلان (1) (استاد دانشكده بازرگاني دانشگاه هاروارد) و دكتر ديويد نورتون (2) ارائه گرديد. آنها اين سيستم را كارت ارزيابي متوازن (3) ناميدند. با تصديق برخي از نقاط ضعف و ابهامات رويكردهاي قبلي مديريت، كارت ارزيابي متوازن نسخه روشني را براي شركت‌ها تجويز مي‌كند با اين مضمون كه براي سنجش منظرهاي مالي‌شان چه چيزهايي را بايد اندازه‌گيري نمايند.
كارت ارزيابي متوازن يك سيستم مديريتي است (نه فقط يك سيستم سنجش) كه سازمان را قادر مي‌سازد با شفاف سازي چشم‌انداز و استراتژي‌هايشان آنها را به فعل درآورد. اين روش بازخوري حول هر دو محور فرايندهاي كسب و كار داخلي و نتايج خارجي در راستاي بهبود مستمر فرايندهاي استراتژيك و نتايج حاصل از آن‌ها را فراهم مي‌آورد. پس از بكارگيري كامل اين روش، كارت ارزيابي متوازن برنامه‌ريزي استراتژيك را از شكل يك تمرين و اجراء آكادميك به هسته مركزي شركت تبديل مي‌كند.
كاپلان و نورتون كارت ارزيابي متوازن ابداعي را به شرح مندرج در ذيل توضيح مي‌دهند:
كارت ارزيابي متوازن روش‌هاي سنتي ارزيابي مالي را بدست فراموشي نمي‌سپارد. اما ارزيابي‌هاي مالي گزارش رويكردهاي گذشته را بازگو مي‌كنند، اين گزارشي كافي ولي نه رضايتبخش براي شركت‌هاي عصر اقتصاد صنعتي است كه سرمايه‌گذاري در توانايي‌هاي بلند مدت و ارتباطات مشتريان براي موفقيتشان حياتي نمي‌باشد. بهرحال اين ارزيابي‌هاي مالي براي هدايت و ارزيابي شركت‌هاي عصر اقتصاد مبتني بر دانش مي‌بايست مسيري از طريق سرمايه‌گذاري در مشتريان، تامين‌كنندگان، كاركنان، فرايندها، تكنولوژي و نوآوري طي كنند، نامناسب هستند.
كارت ارزيابي متوازن پيشنهاد مي‌كند تا سازمان را از چهار منظر مشاهده كنيم و نسبت به جمع‌آوري اطلاعات، آناليز، بسط آن از طريق هر يك از اين چهار منظر اقدام نماييم:
  • منظر آموزش و رشد (4)
  • منظر فرايند كسب و كار (5)
  • منظر مشتري (6)
  • منظر مالي (7)

كارت ارزيابي متوازن (BSC)



كارت ارزيابي متوازن و اندازه‌گيري بر مبناي مديريت
اسلوب كارت ارزيابي متوازن بر مبناي برخي مفاهيم كليدي ايده‌هاي قبلي مديريت، نظير مدیریت کیفیت فراگیر (8)، شامل كيفيت برجسته مشتريان، بهبود مستمر، بهبود كاركنان و ارزيابي اوليه بر مبناي مديريت و بازخور بنا شده است.

بازخور دو حلقه‌اي
در فعاليت‌هاي صنعتي سنتي، كنترل كيفيت (9) و توليد بدون نقص (10) مفاهيم كليدي بودند. به منظور جلوگيري از ارائه محصولاتي با كيفيت پائين به مشتريان، تلاش جدي بر روي بازرسي و تست محصول در نقطه پاياني خط توليد متمركز شده بود.
مشكل اين رويكرد -همانطور كه توسط دمينگ (11) عنوان شده بود- اين است كه علت اصلي نقص هيچ‌گاه مشخص نمي‌گردد و همواره عدم كارائي بعلت عدم پذيرش نقصان وجود خواهد داشت. مطلبي كه دمينگ اشاره كرد اين بود كه انحرافات در هر مرحله از فرايند توليد وجود دارند، و علت انحرافات مي‌بايست شناسايي و اصلاح گردند. اگر بتوان اين كار را انجام داد، راهي براي كاهش انحرافات و بهبود كيفيت محصول براي مدت نامحدودي بدست مي‌آيد. براي بنا نهادن چنين فرايندي، دمينگ تاكيد كرد كه تمامي فرايندهاي كسب و كار مي‌بايست بعنوان بخشي از يك سيستم با حلقه‌هاي باخور باشند. اطلاعات حاصل از بازخور مي‌بايست توسط مديران آزمايش شوند تا از علت انحرافات اطمينان بدست آيد و اينكه فرايندهاي با مشكلات عديده كدام هستند، و سپس مديران مي‌توانند توجه‌شان را تمركز نمايند بر روي كنند بر اصلاح زير مجموعه آن فرايندها.
كارت ارزيابي متوازن بازخور حاصله از ستاده‌هاي فرايند كسب و كار داخلي را همانند کیفیت فراگیر (TQM) تركيب مي‌كند و همچنين حلقه بازخور حاصل از نتايج كسب و كار استراتژيك را نيز بدان اضافه مي‌كند. اين يك بازخور دو حلقه‌اي فرايند را در روش كارت ارزيابي متوازن ايجاد مي‌كند.

نتايج قابل اندازه‌گيري
شما نمي‌توانيد چيزي كه برايتان قابل اندازه‌گيري نيست را ثابت كنيد. بنابراين اندازه‌گيري مي‌بايست با توجه به حق‌تقدم برنامه‌هاي استراتژيك توسعه يابد، كه محرك‌هاي كليدي كسب و كار و معيارهايي براي اندازه‌گيري فراهم مي‌آورد كه اغلب مورد توجه مديران است. سپس فرايندهايي مورد نياز است تا اطلاعات مرتبط با اين اندازه‌گيري را جمع آوري نموده و آنها را براي ذخيره‌سازي به شكل عددي در آورد. تصميم‌گيرندگان نتايج حاصله از فرايندها و استراتژي‌هاي سنجيده شده را بررسي كرده و نتايج حاصله را براي هدايت شركت و فراهم آوردن بازخور دنبال مي‌نمايند. بنابراين ارزش اندازه‌گيري در قابليت آن در فراهم آوردن زمينه واقع‌گرايانه براي تعريف موارد ذيل است:
  • بازخور استراتژيك براي نشان دادن وضعيت كنوني سازمان از منظرهاي گوناگون به تصميم گيرندگان.
  • بازخور عيب‌يابي در فرايندهاي مختلف براي هدايت بهبود در اصول مستمر.
  • امتداد در فعاليت‌ها در خلال رديابي اندازه گيري.
  • بازخور حول روش‌هاي سنجش، و اينكه كداميك از اندازه‌گيري‌ها مي‌بايست رديابي شوند.
  • ورودي‌هاي قابل سنجش براي پيش‌گويي روش‌ها و مدل‌هاي سيستم‌هاي پشتيباني تصميم‌گيري (12).

كارت ارزيابي متوازن (BSC)

مديريت برمبناي حقايق
هدف از ايجاد سنجه‌ها امكان‌پذير كردن مشاهده شفاف سازمان براي مديران از چندين منظر و در نتيجه اخذ تصميمات بلندمدت مدبرانه‌تر است. دفترچه ضوابط بالدريج (13) اين فرض مديريت بر مبناي حقايق را تكرار مي‌كند:
كسب و كار مدرن بستگي دارد به سنجه‌ها و تجزيه و تحليل عملكرد. سنجه‌ها مي‌بايست از طريق استراتژي‌هاي سازمان استخراج شوند و مفروضات و اطلاعات بحراني درباره فرايندهاي كليدي، خروجي‌ها و نتايج را در دسترس قراردهند. مفروضات و اطلاعاتي كه براي سنجش عملكرد و بهبود آن مورد نياز مي‌باشند اقسام گوناگوني دارند، از قبيل: مشتريان، محصول و ايفاء خدمات، عمليات، بازار، تشابهات رقابتي، تامين‌كنندگان، روابط كاركنان، قيمت و دارائي‌ها. تجزيه و تحليل مستلزم بكار بردن مفروضاتي براي اطمينان از تمايل به برون‌فكني و عليتي است كه ممكن است بدون تجزيه و تحليل قابل درك نباشد. مفروضات و تجزيه و تحليل اهداف متنوعي از سازمان را تامين مي‌كنند، نظير برنامه‌ريزي، مرور عملكرد سازمان، بهبود عملكرد و مقايسه عملكرد شركت با رقبا يا معيارهاي بهترين كسب. موضوع مهم ديگر در بهبود عملكرد مستلزم خلاقيت و بكارگيري سنجه‌هاي عملكرد و شاخص‌ها مي‌باشد. سنجه‌هاي عملكرد يا شاخص‌ها مشخصات قابل اندازه‌گيري محصولات، خدمات، فرايندها و عملكرهايي است كه شركت براي رديابي و بهبود عملكرد استفاده مي‌نمايد. سنجه‌هاي عملكرد يا شاخص‌ها مي‌بايست به نحوي انتخاب شوند تا بهترين مظهر عناصر هادي براي بهبود مشتريان، عملكرد، و فعاليت‌هاي مالي باشند. يك سنجه و يا شاخص جامع طرح‌ريزي شده همبستگي دارد با مشتريان و يا لازمه عملكرد سازمان حاكي از بنياني روشن براي همراستا كردن كليه فعاليت‌ها با اهداف سازماني است. در حين تجزيه و تحليل مفروضات بواسطه رديابي فرايندها، خود سنجه‌ها يا شاخص‌ها ممكن است به منظور حمايت از اهداف مورد ارزيابي و تغيير قرار بگيرند.

9 گام موفقيت​


منظر آموزش و رشد
اين منظر شامل آموزش كاركنان و نگرش‌هاي فرهنگي شركت در خصوص هر دو بعد شخصي و خود‌بهبودي شركت مي‌شود. در يك سازمان‌ كارگر دانش (14) انسان‌ها – تنها مخزن دانش – منابع اصلي هستند. در جريان جو تغييرات سريع تكنولوژيك براي كارگر دانش‌ها بسيار ضروري است تا در شرايط آموزش مستمر قرار داشته باشند. سازمان‌هاي دولتي اغلب قادر به استخدام كاركنان فني نيستند و در عين حال در چنين سازمان‌هايي تنزل آموزش كاركنان موجود نيز مشاهده مي‌شود. اين يك نشانه مهم از ”تخليه ذهني“ است كه مي‌باست معكوس گردد. اندازه‌گيري ميتواند در محلي طرح شود كه مديران را براي تمركز به سرمايه‌گذاري در آموزش هدايت كند. بهرحال، آموزش و رشد اساس بنيادي موفقيت هر سازمان كارگر دانش محور را تشكيل مي‌دهند. كاپلان و نورتون تاكيد مي‌كنند كه يادگيري با اهميت‌تر از پرورش است، اين امر همچنين مواردي نظير راهبري و تربيت كردن در داخل سازمان را نيز دربر مي‌گيرد، به نحوي كه روابط ميان كاركنان را تسهيل كند و به آنها اجازه دهد در زمان نياز براي حل مسائل همديگر را ياري نمايند. اين موضوع همچنين شامل ابزارهاي فني يا همان چيزي كه ضوابط بالدريج از آن به عنوان ”سيستم كار برجسته“ نام مي‌برد نيز مي‌شود.

منظر فرايند كسب و كار
اين منظر اشاره به فرايندهاي داخلي كسب و كار دارد. اندازه‌گيري حاصله از اين منظر به مديران اين امكان را مي‌دهد كه بدانند چطور كسب و كارشان پيش مي‌رود و آيا محصولات و خدماتشان با نيازهاي مشتريان مطابقت دارد (ماموريت)؟ اين اندازه‌گيري مي‌بايست توسط كساني كه با فرايندها آشنايي كامل دارند به دقت طراحي شود، با توجه به منحصر به فرد بودن ماموريت‌ها نمي‌توان آن را به مشاوران خارج از شركت محل كرد.
بعلاوه در فرايند مديريت استراتژيك، ممكن است دو نوع فرايند كسب و كار شناساي شوند: الف) فرايندهاي ماموريت‌‌گرا ب) فرايندهاي پشتيباني. فرايندهاي ماموريت‌گرا عملكرهاي خاص مشاغل حاكم هستند و در اين فرايندها با مشكلات نادري مواجه مي‌شوند. فرايندهاي پشتيباني در اصل بيشتر تكراري هستند، و از اين رو ساده‌تر قابل اندازه‌گيري و محك زدن با معيارهاي عمومي هستند.

منظر مشتري
اصول مديريت اخير دركي روزافزون از اهميت مشتري و تمركز بر رضايت مشتري در كسب و كار را از خود نشان داده‌اند. اين‌ها شاخص‌هاي هادي هستند: اگر رضايت مشتريان جلب نشود، سرانجام آنها به سراغ تامين‌كنندگاني خواهند رفت كه احتياجاتشان را برآورده نمايند. بدين ترتيب عملكرد ضعيف در اين منظر يك شاخص هادي از افول در آينده است، حتي اگر عملكرد كنوني مالي تصويري خوب ارائه دهد.در راستاي بسط دادن معيارهاي رضايت خاطر، مشتريان مي‌بايست مورد تجزيه و تحليل قرار گيرند در دوره زماني‌اي كه براي گروهي از مشتريان و گروهي از فرايندها محصولي توليد مي‌كنيم يا خدمتي ارئه مي‌دهيم.

منظر مالي
كاپلان و نورتون نياز به اطلاعات مالي سنتي را ناديده نگرفتند. به موقع و عاري از اشتباه اطلاعات مالي همواره ارجعيت دارند و مديران هر كار لازم را براي فراهم نمودن آن انجام مي‌دهند. در حقيقت، اطلاعات مالي اغلب بيش از نياز مورد استفاده و پردازش قرار مي‌گيرند. با اجرا پايگاه اطلاعاتي شركت، اميد است كه اغلب فرايندها متمركز شده و خودكار انجام گيرند. اما نكته اين است كه تاكيد كنوني بر مسائل مالي توجه به ساير منظرها را بسوي حالت عدم توازن سوق مي‌دهد.
تصور مي‌شود گنجاندن اطلاعات اضافي مالي نظير ارزيابي ريسك و اطلاعات هزينه و سود نيز در اين مبحث مورد نياز است.


منابع:
http://www.balancedscorecard.org
فرهنگ جامع مديريت/مولفان شمس‌السادات زاهدي، مهدي الواني و ابوالحسن فقيهي/چاپ اول 1379/دانشگاه علامه طباطبائي

پي‌نوشت:
1) Robert Kaplan
2) David Norton
3) Balanced Score Card
4) The Learning and Growth Perspective
5) The Business Process Perspective
6) The Customer Perspective
7) The Financial Perspective
8) Total Quality Management :TQM
9) Quality Control :QC
10) Zero Defects
11) Deming
12) Decision Support Systems: برنامه‌هاي كامپيوتري كه به منظور كمك به مديران در امر تصميم‌گيري تنظيم مي‌شوند.
13) Baldrige -1997
14) Knowledge-worker: يك اصطلاح جديد براي كارگران يدي است كه مي‌خواهند در آينده شغل خود را حفظ كنند. كارگر آگاه (كارگر دانش) كسي است قضاوت‌هاي خود را برمبناي دانايي‌ها و معلوماتي كه در دسترس هر يك از كاركنان است انجام دهد.

---------
نوشته شده به وسیله‌ی مهدی هاشمی
منبع : http://farhangebimeh.wordpress.com/2010/11/21/كارت-ارزيابي-متوازن-bsc-چيست؟-2/



 

kingworld

عضو جدید
کاربر ممتاز
طرح سيستم اطلاعات مديريت براي مديريت و كنترل پروژ هها در واحدهاي پژوهشي

طرح سيستم اطلاعات مديريت براي مديريت و كنترل پروژ هها در واحدهاي پژوهشي

در این مقاله از طریق افزودن اجزاء مورد نیاز به ساختار نظام برنامه ریزی و کنترل پروژه، طرح یک سیستم اطلاعات مدیریت و رویه های کارآمد به گونه ای ارائه شده است که بر اساس این مدل تمامی اطلاعات و جزئیات ضروری جهت برنامه ریزی، هدایت و نظارت همه جانبه بر پروژه در یک واحد تحقیقاتی بطور یکپارچه گردآوری شده است.

امیدوارم مفید باشه
 

پیوست ها

  • faMISCPM.pdf
    251.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

kingworld

عضو جدید
کاربر ممتاز
مدیریت فرآیند و نحوه شناسایی شاخص های اندازه گیری در سری استاندارد (ISO9000:2000) بر اساس مدل EFQM

مدیریت فرآیند و نحوه شناسایی شاخص های اندازه گیری در سری استاندارد (ISO9000:2000) بر اساس مدل EFQM

اینم یه مقاله دیگه برای دوستان عزیز


 

پیوست ها

  • EFQMiso9000.pdf
    484.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Iman Gom

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
منتقل شد

دوست عزیز ؛ لطفا جای مناسب تاپیک خودتون رو باز کنید . تشکر
 

kingworld

عضو جدید
کاربر ممتاز
رعایت ایمنی و پیشگیری حوادث در واحدهای صنعتی

رعایت ایمنی و پیشگیری حوادث در واحدهای صنعتی

امیدوارم که مفید باشه
 

پیوست ها

  • faHSE.pdf
    170.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

kingworld

عضو جدید
کاربر ممتاز
ررسی عوامل تاثیر گذار بر عملكرد و توانایی برنامه های زمان بندی و كنترل پروژه ی فعالیت های عمرانی و پیشنهاد متدلوژی تعیین توابع ماد

ررسی عوامل تاثیر گذار بر عملكرد و توانایی برنامه های زمان بندی و كنترل پروژه ی فعالیت های عمرانی و پیشنهاد متدلوژی تعیین توابع ماد

امیدوارم که مفید باشه
 

پیوست ها

  • NCUD03_208_993155.pdf
    504.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

hasan_engineer

عضو جدید
دانلود 25 مقاله منتخب مهندسی صنایع در کنفرانس ها

دانلود 25 مقاله منتخب مهندسی صنایع در کنفرانس ها

دانلود 25 مقاله مهندسی صنایع در کنفرانس های علمی در دو فایل
فایل اول
فایل دوم
پسورد: 20ebist.loxblog.com
پسورد بصورت دستی وارد شود
 

hasan_engineer

عضو جدید
دانلود 30مقاله دیگر در زمینه مهندسی صنایع
حجم فایل:30مگابایت
در دو بخش 15 تایی
شماره ردیفعنوان مقاله
1بهینه سازی مطلوبیت مشتریان در ارایه خدمات با استفاده از تکنیک رگرسیون لجستیک ترتیبی
2ارایه یک روش بهینه برای سفارش دهی قطعات یدکی در مجتمع فولاد مبارکه-مزالعه موردی
3مقایسه وزن بار حمل شده توسط کارگران یکی از صنایع با میزان توصیه شده توسط سازمانNIOSH
4برآورد تابع تقاضای انرژی در بخش صنعت فلز ایران با استفاده از الگوریتم گرئه ذرات
5رویکرد برنامه ریزی آرمانی به مسئله مکان یابی-تخصیص جذب جریان رقابتی دوهدفه
6بهبود پایش آماری فرآیند با مشخصه کیفی به صورت پروفایل چند جمله ایی در فاز 2
7بهبود روش استدلال مورد گرا برای مسائل بهینه سازی با استفاده از الگوریتم BOA
8ارزیابی عوامل تولید ناب در صنایع مونتاژ برمبنای سفارش،(مطالعه موردی:صنایع شومینه رز)
9ارزیابی عملکرد در زنجیره تامین مواد غذایی
10یک مدل ریاضی و دو الگوریتم زنتیک برای بالانس خطوط مونتاژ
11تکنیک های داده کاوی
12مکانیابی اقتصادی جهت سرمایه گذاری
13رتبه بندی عوامل موثر و ارایه مدل ریاضی پیش بینی قیمت سهام
14ارائه مدل فرایندگرای وفاداری مشتریان و زمینه های اثربخشی
15حل مساله چیدمان تسهیلات پویا

سری دوم
شماره ردیفعنوان مقاله
1بررسی نوسانات قیمت محصولات کشاورزی در طول زنجیره تامین با رویکرد پویایی های سیتم
2ارائه مدلی برای ارزیابی خبرگی سیستم های خبره

3ارائه الگوریتم های فرا ابتکاری برای حل یک مدل کنترل موجودی دو سطحی
4چارچوب های اندازه گیری عملکرد زنجیره ی تامین
5پیش طراحی سیستم ملی هوشمندی تکنولوژی پیل سوختی
6چارچوب مفهومی سامانه ی سامانه ها و لزوم توجه به آن در ایران
7ارائه مدلی جهت محاسبه ی قابلیت اطمینان حسگر شتاب میکرونی
9حل مساله آرایش سلولی در تکنولوژی گروهی به وسیله الگوریتم ایمن
10مسئله زمانبندی جریان کارگاهی جایگشتی دوباره وارد شونده دو هدفه
11طراحی پرسشنامه اندازه گیری اثربخشی نظام پیشنهادها
12حل مدل یکپارچه برنامه ریزی تولید و تشکیل سلول پویا با الگوریتم هوش جمعی
13به کارگیری مدل ریاضی و روش AHP در مکان یابی پارکینگ ها
14تحلیل کمی SWOT با تکنیک DEMATEL
15ارایه چهارچوبی جهت مدیریت دانش در مهندسی فرهنگی دانشگاها

دانلود مقالات
 
بالا