چگونه انتشارات پیرسون آموزش جهانی را بازسازی می‌کند؟

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]چگونه انتشارات پیرسون آموزش جهانی را بازسازی می‌کند؟[/h] DEN-773816

نویسندگان: Navi Radjou- Jaideep Prabhu
مترجم: مهرداد واشقانی فراهانی
انتشارات پیرسون (Pearson) بزرگترین شرکت آموزشی و ناشر کتاب در سطح دنیا به حساب می‌رود، در سال 2012، سه بخش کسب‌وکار این شرکت، یعنی مدرسه پیرسون، تحصیلات تکمیلی پیرسون و بخش تخصصی انتشارات پیرسون بالغ بر 9 میلیارد دلار سود به همراه داشت.
با این حال، این شرکت در محیط کسب‌وکار خود با سه تغییر عمده روبه‌رو شده است. نحوه پاسخگویی به این تغییرات برای ادامه رشد شرکت مهم و حیاتی خواهد بود. اول آنکه رشد فناوری‌های دیجیتال باعث ورود صنعت نشر و چاپ به این حوزه شده است؛ به نحوی که شرکت پیرسون فشار رقبای پرقدرتی مانند اپل و گوگل را روی خود احساس می‌کند. رشد اين فناوري‌ها، فشار مضاعفی را بر سوددهی بخش چاپ و نشر کتب پیرسون وارد کرده است، به نحوی که این شرکت در گروه انتشارات چاپی خود دست به تعدیل نیرو زده است. دوم آنکه دنیای آموزش در حال تغییر و تحول است. دیگر دورانی که شرکت‌هایی مانند پیرسون کتاب‌های درسی را برای مدارس، دانشگاه‌ها و دانش‌آموزان چاپ و ارسال می‌کردند، گذشته است. در حال حاضر، دولت‌ها، اولیا و دانشجویان انتظارات بیشتری دارند: آنها می‌خواهند بدانند که آموزش چه چیزی به دانش‌آموزان ارائه خواهد کرد و فرصت‌های آموزشی چگونه به اشتغال و درآمد منجر خواهد شد. در نهایت با توجه به رشد کند کشورهای توسعه یافته و رشد بازارهای نوظهور، پیرسون در تلاش است تا همچنان تسلط خود را در غرب حفظ کند و فعالیت‌های خود را در بازارهای رو به رشدی مثل هند و چین افزایش دهد. اگرچه، خانواده‌های نسبتا فقیر هندی و چینی مشتاق پرداخت هزینه بابت آموزش‌های خصوصی هستند؛ اما در مقایسه با خانواده‌های غربی، با محدودیت‌های بیشتری در آنچه استطاعت مالی نامیده می‌شود، روبه‌رو هستند.
تمام این تغییرات در محیط بیرونی، تغییرات درونی را در پیرسون تسریع بخشیده است. در سال 2011، ارشدترین مدیر اجرایی شرکت، سر مایکل باربر را در سمت تازه ایجاد شده مشاور آموزشی منصوب کرد. باربر در زمینه سیستم‌های آموزشی و اصلاحات یک متخصص به حساب می‌رود. وظیفه باربر به ثمر رساندن 4 پروژه در انتشارات پیرسون بود: 1- کارآمد کردن آموزش با محوریت هر آنچه که انتشارات پیرسون انجام می‌دهد، 2- ایجاد بستر لازم در شرکت به سمت ایجاد فرهنگ نوآوری و خلاقیت، 3- طراحی و اجرای راهبرد یادگیری درباره نحوه ارائه بهترین نوع آموزش با کمترین هزینه 4- انجام تمام این صرفه‌جویی‌ها با حداقل منابع انسانی و مالی.
واحدی که تحت نظر باربر کار می‌کند اگر چه کوچک، اما تحت حمایت و پشتیبانی تیمی بسیار با انگیزه است که با هدف رسیدن به این اهداف روی 3 پروژه کار می‌کنند. این پروژه‌ها روی اهداف زیر متمرکز است:
کارآمدی: تیم باربارا روی این هدف متمرکز شده است که کارآمدی را در راس رویکردهای شرکت قرار دهد با اثبات اینکه چگونه هر یک از محصولات پیرسون می‌تواند تاثیری قابل‌سنجش بر پیشرفت زندگی کاربر در طول مدت فراگیری داشته باشد. برای نیل به این هدف، تیم روی آغاز گفت و گویی داخلی درباره مساله کارآمدی در درون خود شرکت متمرکز شده است. همچنین این تیم ارتباط مستقیمی با همکاران منطقه‌ای که چنین اهدافی را در مناطقی که شرکت در آن فعال هستند، دنبال می‌کند. برای مثال، اگر یک تیم در انگلستان در حال طراحی محصولی جدید باشد، همکاران منطقه‌ای خواهند فهمید که تیم به فکر کار روی چه پروژه‌هایی خواهد بود. این دست مذاکرات حوزه‌های کلیدی را آشکار خواهد کرد که تیم تولید‌کننده محصول می‌تواند روی پالایش آن متمرکز شود. حوزه‌های کلیدی به معنای نحوه جمع‌آوری مدارک در کنار بررسی ابزار مورد نیاز برای کسب نتایج دلخواه است.
یادگیری و تحقیق: انتشارات پیرسون از لحاظ سنتی تمرکززدایی داشته است؛ به نحوی که، بخش تحقیق در قسمت‌های مختلف بازرگانی این شرکت صورت می‌گیرد. چنین اقدامی باعث فقدان و خلأ تمرکز و تکرار تلاش‌ها در شرکت شده است. در حال حاضر، هدف ایجاد راهبرد تحقیق جهانی است که بر آن دسته از موضوعاتی متمرکز خواهد شد که پیرسون را به عنوان یک رهبر فکری (thought leader) در جنبه‌های اصلی آموزش و یادگیری در سطح جهان نشان خواهد داد. به همین منظور، تیم باربر روی شروع طرحی کار می‌کند که هدفش ایجاد گفت و گو در زمینه آموزش و پرورش خواهد بود و این کار تحقیقاتی، هم در درون شرکت و هم در بیرون از آن صورت خواهد گرفت. همچنین، تمام محصولات و خدمات جدیدی که از دل این تحقیق بیرون خواهد آمد، روی این هدف متمرکز خواهد بود که چگونه می‌توان این تحقیقات را با هدف ضمانت کارآیی و با راهبردهای کلی شرکت یکپارچه کرد.
صندوق آموزش مقرون‌به‌صرفه پیرسون: این صندوق با موجودی 15 میلیون دلار در جولای 2012 پایه‌گذاری شده است و به دنبال سرمایه‌گذاری در مدارس انتفاعی و خدمات آموزشی به نفع دانش‌آموزان فقیر در سراسر دنیا است. در جلسه شروع به کار این پروژه، باربر گفت: «آموزش‌های خصوصی کم‌هزینه عنصری مهم و مکمل در آموزش و پرورش کشورهای در حال توسعه است و ما در این طرح به عنوان شریکی فعال در کنار دولت‌هایی هستیم که به دنبال ضمانتی مبنی بر دسترسی همه کودکان به آموزش با کیفیت بالا هستند.
این صندوق اولین سرمایه‌گذاری خود را در مدرسه اومگا، مدارس زنجیره‌ای ارزان قیمت در غنا، انجام داد. در اولین ماه‌های پس از سرمایه‌گذاری، تعداد این مدارس از 10 عدد با 6 هزار دانش‌آموز به 36 عدد و 20 هزار دانش‌آموز افزایش پیدا کرد. تیم کوچک باربر متشکل از 12 نفر توانست تنها در طول 2 سال، در حالی که بودجه آنها نیز با محدودیت‌هایی روبه‌رو بود، تاثیر عمیقی بر شرکت بگذارد. اخیرا نیز آنها با راه‌اندازی وب‌سایت
«The Learning Curve» این امکان را فراهم کرده‌اند که افراد به اطلاعاتی در زمینه عملکرد مدارس و کارآمدی آنها در بعد جهانی دسترسی پیدا کنند. با اجرای تلاش‌های صورت گرفته از این دست، پیرسون توانسته است در مسیر ایجاد نگرشی پویا و صرفه‌جویانه با هدف نوآوری آموزشی در قرن 21 پیشتاز باشد.
 
بالا