سه شیوه برای رشد کسب و کار

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]سه شیوه برای رشد کسب و کار[/h]

نویسنده: Julie Bawden Davis
مترجم: سیمین راد
توسعه‌بخشیدن یا رشددادن کسب‌و‌کار، منافع و مزایای آشکاری دارد. فرصت برای تنوع‌بخشی، مبارزه در رقابت کاری، جا انداختن محصولات و خدمات جدید، و نیز، مهیاکردن فرصت‌هایی برای ترقی پرسنل، همگی جذاب هستند و می‌توانند به درک اهداف و رویاهای‌تان برای کسب و کار کمک کنند.


هرچند قبل از آنکه برای رشد و گسترش نقشه بکشید، مهم است که به چند سوال کلیدی پاسخ دهید. پاتریک مک‌فادن، یکی از اعضای یک گروه هم‌اندیشی آزاد، و مشاور بازاریابی و وبلاگ‌نویس «بازاریابی ناگزیر» می‌نویسد: «چقدر تعیین‌کننده است که پیش از توسعه‌بخشی کسب و کارتان، از هر حیث آماده شوید؟ رشددادن کسب‌و‌کارتان هم کار و هم برنامه‌ریزی بسیار می‌برد. باید از خود بپرسید؛ لازم است چه چیزهایی را آماده کنم؟»
آماده شوید
برایان موران، مولف کتاب «در منزل، همراه با مجله‌ قرن 21» و از شرکت‌کنندگان هم‌اندیشی‌های آزاد در بازاریابی کسب‌و‌کار، می‌گوید؛ «هر چه بهتر برای توسعه و رشد آماده شوید، شانس‌تان برای توسعه‌ موفقیت‌آمیز بیشتر خواهد بود.» او پیشنهاد می‌کند که یک نقشه‌ عملیاتی یا اجرایی، طراحی و ابداع شود که به شما کمک کند هر چه زودتر به نقطه‌ای که می‌خواهید برسید.
موران می‌گوید: «نقشه‌ عملیاتی‌تان را مثل یک سیستم جی.پی.اس (سیستم موقعیت‌یاب جهانی) در نظر بگیرید. هرچه نقشه‌ شما (یا به عبارتی، کیفیت و میزان رشد یا توسعه از کسب‌و‌کار موجود فعلی به سمت کسب‌و‌کاری جدید) دقیق‌تر و ویژه‌تر باشد، احتمال کمتری برای شکست وجود دارد.»
رجی گیلیارد، رییس مدرسه‌ کسب‌و‌کار و علوم اقتصادی دانشگاه چاپمن، که طی 16 سال اخیر، در گروه مشاوره‌ بوستون در زمینه‌ توسعه‌استراتژی‌های رشد برای شرکت‌ها مشغول بوده است، می‌افزاید: «بدون یک نقشه‌ واضح، فرآیند توسعه‌ کسب و کارتان می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد. توسعه‌ کسب‌و‌کارتان بدون آماده‌سازی‌های لازم و مناسب، به مشتری یا به مناسبات بین فروشندگان، به روحیه‌ پرسنلی، و به‌طور بالقوه، به قابلیت سوددهی کسب و کار ضربه می‌زند.» در ادامه، سه گام را ذکر می‌کنیم که به نظر گیلیارد برای آماده‌سازی کسب‌و‌کارها در راه رشد
و توسعه مفید هستند:
1. اهداف دست‌یافتنی برای رشد کسب‌و‌کار تعیین کنید. موران در هم‌اندیشی آزاد بازاریابی و مدیریت، پیشنهاد می‌کند که «نقشه‌های توسعه‌تان را با یک هدف ویژه‌ سنجش‌پذیر که قابل دستیابی باشد آغاز کنید، طرح‌هایی مثل ده صورت‌‌حساب جدید در سال 2013، یا یک میلیون دلار سود برای بازه‌ زمانی مشخص. سپس یک نقشه‌ عملیاتی یا اجرایی را با نقشه‌ نظری‌تان ترکیب کنید. سوال این است که چطور می‌خواهید از جایی که اکنون هستید به جایی بروید که خیالش را در سر دارید؟ مساله‌ مهم این است که با توجه به یک مبنای متعارف به نقشه‌تان برگردید و در صورت لزوم در طرح‌های‌تان اعمال بازبینی و تجدید نظر کنید. همچنین، منابع مناسب و به‌جایی برای اجرای موفقیت‌آمیز نقشه‌تان داشته باشید.»
2. برای رشد با دوام کسب‌و‌کارهای کوچک نقشه داشته باشید. نقشه‌ توسعه‌ای که با دوام، پاینده و تاب‌آوردنی باشد، چه بسا حتی مهم‌تر از خود دست‌یافتن به توسعه است: توسعه به چه قیمت؟ گیلیارد می‌گوید: «برنامه‌ریزی برای رشد با دوام و تحمل‌پذیر با تعیین یک هدف عقلانی از رشد متناسب برای کسب‌و‌کار شروع می‌شود، و با تحلیل دقیقی درباره‌ مجموعه‌ای از پرسش‌ها برای عملی‌کردن هدف ادامه می‌یابد.» به گفته‌ گیلیارد، هیچ اهمیتی ندارد هدف چه باشد، هر چه باشد (برای نمونه، رشد 15 درصدی کسب و کار در هر سال برای پنج سال آینده) شما دو مجموعه سوال ذیل را طرح کرده و به آن پاسخ خواهید داد:
الف) عملیات‌های شرکت‌تان را در نظر بگیرید. گیلیارد می‌پرسد «آیا از لحاظ عملیاتی می‌توانید این نرخ از رشد را با توجه زیرساخت کنونی‌تان، فروشندگان، سرمایه‌ انسانی، قدرت مانور مدیریتی و ... حفظ کنید؟ آیا برای زیرساخت جدیدی که در نظر دارید، امکان دستیابی به سرمایه‌گذاری در یک سطح معقول را دارید؟ آیا به تهیه‌کنندگان و فروشندگان اضافی یا ظرفیت سرمایه‌ انسانی در زمان‌هایی ویژه دسترسی دارید؟ منابع بالقوه برای این ظرفیت تصاعدی/افزایشی چه هستند؟ و نقشه‌ شما تامین فروشندگان یا افراد جدید چیست؟»
ب) به بودجه‌های مالی‌تان با دقت بسیار توجه کنید. گیلیارد می‌پرسد: «با در نظر گرفتن وضعیت بدهی‌ها یا دارایی‌ها/سهام کنونی‌تان، و نیز با توجه به حاشیه‌ سود‌تان، آیا نرخ رشد هدف از لحاظ مالی دوام می‌آورد؟ اگر نه، آیا برای پشتیبانی از سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز برای توسعه‌تان به سرمایه‌ لازم دسترسی دارید، و آیا باید بیش از این بدهکار بشوید یا به دنبال سهام بیشتر باشید؟ یا، آیا می‌توانید حاشیه‌ سودتان را افزایش دهید تا بتوانید از داشته‌های‌تان کار بکشید؟»
3. نقشه‌ توسعه‌ کسب‌و‌کارتان را همچنان که پیش می‌روید، مورد بازنگری قرار دهید. برنامه‌ریزی برای رشد با دوام ممکن است نیازمند یک‌جور محاسبه‌کردن دوباره باشد. همانطور که گیلیارد می‌گوید، «همانطور که شما از خلال پاسخ‌هایی که به سوال‌های پیش رو می‌دهید کار را جلو می‌برید، می‌توانید نیاز به بازنگری و تجدید نظر در نرخ رشد هدف را نیز پیدا کنید.»
آماده‌شدن پیش از آنکه شروع به رشد و توسعه‌ کسب‌و‌کارتان کنید، به شما کمک می‌کند یک توسعه‌ متوازن، قابل اطمینان و بی‌دردسر را تجربه کنید و کسب‌و‌کارتان بتواند همچنان با موفقیت به کارش ادامه دهد.
 

Similar threads

بالا