کاکتوس ها

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
از جايي كه خريدم گفتم مي خوام تو گلدون شيشه اي بكارم اون بنده خدا هم نوع هاي متناسب با هم رو كه رشد زيادي ندارن به من داد و گفت 10روز يك بار اب بده
من اول اوردم كف ظرف ذغال ريختم روش رو براي زهكشي يك لايه ماسه و روي اون خاك مخصوص گياه هاي اپارتماني و به صورت شيب دار كاشتم همون طور كه گفته بود اب دادم خيلي خيلي قشنگ و شاداب بودن بعد يه مدت شروع كردن به پلاسيده شدن يعني ديگه گوشت الود نبودن و حالت جمع شدگي داشتن از يك گل فروش پرسيدم گفت زياد اب دادي اب دادن به كاكتوست رو بكن 20وز تا 1ماه يك بار من اب دادنم رو كم كردم ولي بهتر نشدن از يه گلخونه ديگه سوال كردم گفتن خاكش ايراد داره به من خاك مخصوص كاكتوس دادن اومدم خاك رو كلا عوض كردم ولي كلا چند تاش از بين رفت و الان دو يا سه تاش بيشتر نمونده و اونها هم بي حال هستن اين بود
به نظر شما الان باید چی کار کنم؟ اگه از تراریوم بردارم و جدا جدا بکارمشون درست میشن؟
با سلام،
عکس هاتون رو کجا آپلود کردید؟ چون نمی شه دیدشون! لطف کنید یه جای دیگه آپلود کنید یا همه رو در قالب فایل زیپ Attach کنید!
در مجموع، از ابتدا هم کارتون در موردخاک اشتباه بوده و احتمالاً درب ظرف رو هم بسته بودید و آب بیش از حد (همون 10 روز یه بار)دادید! اطلاعات بیشتر رو می تونید تو این تاپیک ببینید!
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
به بیشترشون می شه امیدوار بود، اما بهتره که دیگه توی تراریوم نباشن و یه مدت جای دیگه ای نگهشون دارید. می تونید همشون رو توی گلدونی بکارید که ارتفاع کمی مثلاً 5 سانتی متر داره اما سطحش زیاده و به همشون می رسه. البته در حالتی که ریشه هاشون آسیب دیده و از بین رفته! بهتره از همون خاک مخصوص کاکتوس استفاده کنید، کاملاً مرطوبش کنید (نه خیس) و گیاهانتون رو با فاصله بکارید. لازمه که برای بهتر شدن وضعیت شون تو جای پرنور قرار بگیرن و میزان آبیاری هم به میزان کمی که فقط بخش دارای ریشه رو مرطوب کنه باشه! قبل از کاشت برگ های ازبین رفته رو به آرامی حذف کنید.
اگه ریشه ی گیاه سالمه می تونید توی گلدونی با مشخصاتی که تو اون تاپیک گفتم بکاریدش ولی آبیاری و نور فراموش نشه!
اگه ساقه ی اصلی گیاه از بین رفته می تونید به بخش های سالم امیدوار باشید اما روند ریشه زایی با توجه به نوع گیاه می تونه سخت یا آسون باشه!
بعد از این که دوباره سرحال شدن می تونید یه تراریوم دیگه درست کنید اما در ظرف جدید از یک لایه زغال اکتیو (قابل تهیه از فروشگاه های ماهی های تزئینی) و ماسه ی درشت استفاده کنید و رو ش رو با توری پارچه ای یا پلاستیکی بپوشونید و از خاک مخصوص کاکتوس ها به همراه ماسه ی اضافی استفاده کنید. آبیاری در این محیط و به خصوص برای این گیاهان، باید خیلی کم باشه و فاصله ی خشکی تا آبیاری بعدی رعایت بشه! ضمناً نور آفتاب هم برای این گیاهان ضروریه!
در ضمن گیاهانی که توی عکس دارید هیچ کدوم کاکتوس نیستن و جزو سایر گیاهان گوشتی (succulent) طبقه بندی می شن، اما به دلیل خصوصیات و رفتارشون که شبیه کاکتوس هاست اغلب کنار اون ها پرورش داده می شن!
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
شناسایی انواع کاکتوس ها
در ادامه سعی می کنم تا راه هایی رو برای شناسایی کاکتوس ها بگم، اغلب این مطالب با توجه به کتاب فوق العاده ی Illastrated encyclopedia of cacti هستش!
کاکتوس ها ویژگی هایی دارن که با توجه به اون ها می شه گونه ی کاکتوس رو شناسایی کرد. برای مثال می شه به موارد زیر اشاره کرد:
از نظر شکل کلی: توپی، بالارونده، آویز، شبیه برگ، ستونی، خوشه ای و ...
شکل تیغ ها: کم پشت، پرپشت، شانه ای، عصایی، کرکی و...
تعداد تیغ ها: از بدون تیغ تا چند ده تیغ کنار هم
نحوه ی قرار گرفتن تیغ ها کنار هم: تیغ مرکزی، بدون تیغ مرکزی، تعداد تیغ های مرکزی و ...
شکل توبرکول ها (قسمت های جدا از هم بدنه: گرد، کشیده، جدا جدا، یکنواخت، نامنظم و ...
آرئول ها (محل خروج تیغ ها): شکل آرئول، میزان کرک و ...
اندام های اضافی
شکل و اندازه ی گل: گل های کوچک ولی زیاد، گل های بزرگ تک، ساقه ی گل بزرگ و...
شکل و اندازه ی مخزن دانه ها
شکل واندازه ی بذرها
و...
در ادامه تلاش خواهیم کرد تا به طور جزئی تری به بررسی روش های شناسایی کاکتوس ها بپردازیم!
 

raynor

عضو جدید
درسته . گیاهان بالا کاکتوس نیستند.
به نظر من اینها به خاطر کم آبی اینطور شدن.البته توی عکس خیلی واضح نیست.
طبق تجربه من در 3 حالت گیاه چروکیدگی پیدا میکنه
1ـ کم آبی
2 - از بین رفتن ریشه
3- موقعی که گیاه به خواب میره و رشد نداره . بعضی ها شون چروک میشن.
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
به عنوان اولین گروه، به کاکتوس هایی می پردازیم که تعداد تیغ هاشون کمه یا اصلاً تیغی ندارن و تنها نقاطی روی بدنه شون وجود داره که تیغ های بقیه ی کاکتوس ها از اون جاها خارج می شه (آرئول)!
طرحی از این گونه کاکتوس ها رو در شکل زیر می بینید:

Cacti_few or no spines.jpg
جنس هایی که در این گروه قرار می گیرند هم شامل موارد زیر هستند:
Astrophytum
Aztekium
Blossfeldia
Echinocereus
Lophophora
Turbinicarpus​
در ادامه سعی می کنیم تا هر گروه رو بیشتر معرفی کنیم.
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
آستروفیتوم (Astrophytum)
اغلب گونه ها شکل ستاره ای دارن، فاقد تیغ هستند و مجموعه ای نقاط کرکی بدنه شون رو پوشونده! اغلب نیاز به مکانی آفتابی دارن اما درجه ی حرارت محیطی شون نباید خیلی بالا باشه! در شرایط مناسب، اغلب در اواخر بهار و تابستان به گل می نشینند!
از زیباترین گونه های کاکتوس، کاکتوس Asterias از همین نوعه که تو عکس اول می بینید، البته به تناسب زیباییش نگهداری ازش هم نسبتاً دشواره، به همین دلیل بهتره روی پیوند باشه!
astrophythom_asterias.jpgastrophytum_Myriostigma_2.jpg
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
ادامه خاک
در اغلب منابع معتبر توصیه می شه که سطح گلدان کاکتوس ها رو با ماده ای بپوشونید! شاید افرادی که کمتر با کاکتوس ها آشنایی دارن، موقع خریدن گلدونی که از این چیزا روی سطح خاکش داره فکر می کنن که صرفاً برای تزئین و نمایش بهتر گیاهه اما در واقع این طور نیست! این کار باعث می شه تا موقع آبیاری اونم در مورد خاک هایی که دیرتر آب رو عبور می دن، آب مدت زمان کمتری با بدنه ی کاکتوس در تماس باشه و احتمال پوسیدگی کم بشه! البته باید توجه داشته باشید که این مواد باید به عنوان بالاترین لایه ی خاک استفاده بسن نه روی خاکی که از قبل بوده. در واقع باید مقداری از خاک رو بردارید و به جاش از این مواد استفاده کنید. در مورد گونه هایی که ریشه ی غده ای دارن این کار ساده س تنها غده باید داخل خاک باشه و یکی دو سانت بالاتر رو با این مواد بپوشونید اما در مورد بقیه می تونید به همین اندازه خاک رو خالی کنید!
از جمله مواردی که می شه برای این کار استفاده کرد:
ماسه های روکش شده که با رنگ های خیلی براقی پوشیده شدن! این مورد شاید کمی گرون باشه اما به میزان خیلی کمی خیس می شه پس خیلی زود هم خشک می شه! اغلب فروشگاه های لوازم آکواریوم ازش دارن!
ماسه های سفید رنگی که بازم آکواریومی ها دارن و در واقع سیلیس هستش!
گرانیت قرمز خرد شده که اصولاً فروشگاه های لوازم کشاورزی باید داشته باشن!
ماسه ی معمولی که البته باید کاملاً شسته شده باشه، اما تأثیرش نسبت به بقیه کمتره! به خصوص اگه گیاه حساسی دارید، اصلاً استفاده نکنید بهتره!!
البته موارد دیگه ای هم هست که من کمتر دیدم پس نمی گم!
توجه داشته باشید که اگه توی مخلوط خاک تون از پرلیت استفاده می کنید، حتماً از روکش هم بهره بگیرید تا موقع آبیاری، دونه های پرلیت سطح خاک به بدنه ی کاکتوس نچسبن، چون ممکنه باعث پوسیدگی بشن!
نکته ی دیگه در مورد ماده ای به نام زئولیت هستش که تأثیرش در رشد بهتر گیاهان اثبات شده! این ماده با تثبیت نیتروژن و جلوگیری از نفوذش به لایه های پایین تر خاک و خارج شدن از دسترس گیاه، به رشد بهتر گیاه کمک می کنه و مصرف کودهای نیتروژنه رو هم کاهش می ده! همین طور منبع مناسبی برای پتاسیمه که ماده ی مهمی برای کاکتوس ها به حساب میاد! مدتیه که تأثیرش رو بر روی چندتا از گلدون هام بررسی می کنم اما خیلی طولانی نیست که بخوام در مورد نتیجه ش بگم! اما با فرض این که خاک، شرایط مناسبی از نظر جذب آب داشته و کود دهی هم انجام بشه، به احتمال زیاد می تونه نتیجه ی خوبی به همراه داشته باشه! این ماده ی معدنی، ساختارهای شیمیایی مختلف و کاربردهای متفاوتی داره اما نوعی که برای کاربردهای کشاورزی استفاده می شه به عنوان یه تصفیه کننده ی آب با تأثیر کمتر (نسبت به زئولیت مخصوص تصفیه ی آب) در فروشگاه های لوازم آکواریومی فروخته می شه! اگه شما هم مثل من به انواع جونورها علاقه دارید و آکواریوم هم دارید می تونید از این ماده برای جذب مواد حاوی نیتروژن آکواریوم و در نتیجه کاهش بو و شفافیت رنگ آب استفاده کنید و بعد از مدتی که تأثیرش رو از دست داد به عنوان جزئی از خاک استفاده کنید! در این صورت به کوددهی هم نیازی نخواهید داشت!
(از اونجایی که این تاپیک خیلی جای بحث و گفتگو نیست، اگه دوستان در این مورد نظری دارن خوشحال می شم که برام پیام بذارن!)
 
آخرین ویرایش:

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
پیوند زدن
تقریباً هر کاکتوسی رو می شه به عنوان پایه یا پیوندک استفاده کرد اما این دلیل نمی شه که هر چی رو روی هر چیز دیگه پیوند بزنیم!!!
پایه باید شرایط مناسبی داشته، سالم باشه، قطر مناسبی داشته باشه، حتی الامکان عمودی باشه (!)، و در حال رشد باشه یعنی بالاترین قسمتش در حال رشد باشه و بافت تازه ای داشته باشه نه این که پایه ای داشته باشید که مدت هاست بدون تغییر مونده و حالا بخواید پیوند بزنید! این مورد خیلی مهمه چون اگه فراهم نباشه به احتمال زیاد، پیوندی ایجاد نمی شه!
بهتره که پیوندک رو از جای مناسبی ببرید. بهترین جا کمی بالاتر از محل خروج ریشه یا انتهایی ترین بخش گیاهه، در این صورت علاوه بر این که پیوند نهایی ظاهر بهتری پیدا می کنه درصد موفقیت هم بالاتر می ره!
ارتفاع پایه نباید خیلی بلند باشه و بهتره که 15 تا 20 سانتی متر بیشتر نباشه، در این صورت رشد بیشتری از پیوندک خواهید داشت و با حجیم شدنش، مشکلی برای پایه پیش نمیاد که خم بشه یا ...
بعد از این که پایه و پیوندک رو از محل مناسب و به صورت کاملاً صاف بریدید طوری که کاملاً روی هم قرار بگیرن و فضای خالی بین شون نمونه، پیوندک رو طوری روی پایه قرار بدید که آوند بزرگ میانیش روی آوند میانی پایه قرار بگیره! بعد باید به طریقی پیوندک رو محکم کنید که پیوند تشکیل بشه! برای این کار می تونید از کش پلاستیکی استفاده کنید. کش رو روی پیوندک قرار بدید و طرف دیگه ی کش رو تا زیر گلدون بکشید و اونجا قرار بدید تا فشار مناسبی روی پیوندک باشه! توجه کنید که نیروی متعادلی روی پیوندک باشه تا زیادی فشرده نشه و به یک طرف هم متمایل نشه! اگه ارتفاع پایه زیاده و کش به زیر گلدون نمی رسه، می تونید از از یه خلال دندون استفاده کنید و اون رو داخل پایه فرو و در جایی فرو کنید که کش به اندازه ی کافی کشیده می شه! سمت دیگه ی خلال هم باید از طرف دیگه ی پایه خارج بشه و کش رو بعد از قرار دادن روی پیوندک روی دو طرف خلال قرار بدید! بعد از ایجاد پیوند هم می تونید خلال رو خارج کنید!
همین طور می تونید از یه نوار لاستیکی استفاده کنید که دو طرفش وزنه آویزونه که البته راه اول ساده تره!!
بهتره که عمل پیوند رو بعد از گذشت چند روز از آب دهی انجام بدید و یک بار هم آب دهی رو به تعویق بندازید! به علاوه بهتره در چند روز اول، مجموعه ی جدید رو در سایه قرار بدید تا رطوبت محل پیوند حفظ بشه! در ابتدای راه باید در میزان آبیاری دقت داشته باشید تا آب زیادی به گیاه ندید!
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
خواب زمستانی
کاکتوس ها به دلیل شرایط خاص محیط طبیعی زندگی شون، در زمان بروز شرایط سخت و غیرقابل تحمل به خواب می رن! این حالت در طبیعت در تابستان و فصل گرم سال، اتفاق میفته اما در محیط های دیگه که در تابستان، آب کافی در اختیار کاکتوس قرار می گیره، از خواب هم خبری نیست اما ممکنه در زمستان و به دلیل شرایط نامناسب دما، خواب زمستانی لازم بشه! پس خواب زمستانی ضروری نیست و اگه امکان برقراری شرایط مناسب برای کاکتوس دارید، بهتره از خوابیدنش جلوگیری کنید چون این خواب، حتی ممکنه به تغییر شکل ظاهری گیاه، بیانجامه!
اما اگه امکان برقراری شرایط مناسب نیست باید شرایط رو طوری تغییر بدید که گیاه به خواب بره! برای این کار از اواخر آبان (در شرایطی مثل کرج و تهران) کاکتوس ها رو در نقطه ای از گلخونه انبار کنید و به تدریج میزان دما، نور، رطوبت محیط و آب رو کاهش بدید تا گیاه به خواب بره و بعد از اون باید محیط کاملاً خشک و خنک (دمایی بین 10 تا 15 درجه) باشه و میزان آبیاری هم تا حد رطوبت پاشی روی گیاه، اون هم در فواصل طولانی زمانی (مثلاً حدود یک ماه)، کاهش پیدا کنه! با گرم تر شدن هوا می تونید شرایط رو به آرامی و به تدریج به حالت اولیه برگردونید!
فراموش نکنید که قطع ناگهانی آبیاری یا کاهش شدید دما به صورت ناگهانی، تأثیر شدیدی روی ریشه ی گیاه داره! ممکنه شکل ظاهریش خیلی تغییر نکنه اما با آغاز فصل رشد، ریشه ای برای جذب مواد مغزی وجود نداره و رشد گیاه به تأخیر میفته!
 

shrafeie

عضو جدید
سلام دوستان عزیز. بابت زحماتتون ممنونم.
من قبل از مطالعه این تاپیک خاک و گلدون کاکتوسهام را عوض کردم. از ترکیب 30درصد کوکوپیت - 30درصد ماسه -20درصد پیتماس و 20درصد خاک برگ استفاده کردم. به نظر شما وجود کوکوپیت باعث پوسیدگی ریشه نمیشه؟
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزیز. بابت زحماتتون ممنونم.
من قبل از مطالعه این تاپیک خاک و گلدون کاکتوسهام را عوض کردم. از ترکیب 30درصد کوکوپیت - 30درصد ماسه -20درصد پیتماس و 20درصد خاک برگ استفاده کردم. به نظر شما وجود کوکوپیت باعث پوسیدگی ریشه نمیشه؟
با سلام،
به نظر می رسه مخلوطی که تهیه کردید بیشتر مورد پسند گیاهان رطوبت دوست باشه تا کاکتوس ها!
در صورتی که می خواید از خاکی استریل برای کمک به ریشه زایی در گیاهان جوان استفاده کنید، تنها از مخلوط کوکوپیت و ماسه استفاده کنید که مقدار ماسه باید بیشتر باشه و انواع ماسه از نظر اندازه رو شامل بشه! یعنی از ماسه بادی تا ماسه ی درشت لبه دار!
استفاده از Peat moss به دلیل رطوبت بالا اغلب مناسب نیست!
اگه می خواید از خاک برگ استفاده کنید باید نوع و میزان استفاده از خاکبرگ رو با توجه به محل نگهداری گیاه تعیین کنید! مثلاً اگه محل نگهداری خیلی گرم و نورگیر نیست بهتره فقط کمی بقایای گیاهی کاملاً پوسیده ی بدون خاک به همراه ماسه ی ریز استفاده کنید تا میزان جذب آب خیلی زیاد نباشه!
 

eliot -esf

کاربر فعال مهندسی کشاورزی , گیاهپزشکی
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزیز. بابت زحماتتون ممنونم.
من قبل از مطالعه این تاپیک خاک و گلدون کاکتوسهام را عوض کردم. از ترکیب 30درصد کوکوپیت - 30درصد ماسه -20درصد پیتماس و 20درصد خاک برگ استفاده کردم. به نظر شما وجود کوکوپیت باعث پوسیدگی ریشه نمیشه؟

با سلام،
به نظر می رسه مخلوطی که تهیه کردید بیشتر مورد پسند گیاهان رطوبت دوست باشه تا کاکتوس ها!
در صورتی که می خواید از خاکی استریل برای کمک به ریشه زایی در گیاهان جوان استفاده کنید، تنها از مخلوط کوکوپیت و ماسه استفاده کنید که مقدار ماسه باید بیشتر باشه و انواع ماسه از نظر اندازه رو شامل بشه! یعنی از ماسه بادی تا ماسه ی درشت لبه دار!
استفاده از Peat moss به دلیل رطوبت بالا اغلب مناسب نیست!
اگه می خواید از خاک برگ استفاده کنید باید نوع و میزان استفاده از خاکبرگ رو با توجه به محل نگهداری گیاه تعیین کنید! مثلاً اگه محل نگهداری خیلی گرم و نورگیر نیست بهتره فقط کمی بقایای گیاهی کاملاً پوسیده ی بدون خاک به همراه ماسه ی ریز استفاده کنید تا میزان جذب آب خیلی زیاد نباشه!

سلام سلام !!!

ضمن تشکر از sayyad84 و با تایید حرف هایشون !! یک نکته را من راجب پوسیدگی ریشه بگم !! و اونم اینه که معمولا پوسیدگی ریشه در مواقعی که بیش از حد مورد نیاز گیاه بهش آب بدید ایجاد میشه و یا مواقعی که زهکش درستی گلدونمون نداشته باشه!!!

البته کوکوپیت و همچنین پیت ماس و کلا همه پیت ها در این امر کمک می کنند چرا که باعث نگهداری بیشتر آب و رطوبت محیط خاک میشوند !!

یک نوع پیت هم در گلدون فک میکنم کافی باشه !!
 

cacahil

عضو جدید
با درود
دوستان عزیز کسی میدونه که در خاک کاکتوس باید پودر زغال ریخت ویا تکه های کوچک ذغال و اینکه آیا میشه بذرهای مختلف رو در کنار هم کاشت برای نمونه من در حدود 100 عدد بذر کلئیستو و ژیمونو و مامیلار دارم ، حال میتونم همه اونها رو در کنار هم بکارم یا برای هر نوع باید ظرفی جدا گانه اختصاص بدم .
با تشکر
 
آخرین ویرایش:

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
با درود
دوستان عزیز کسی میدونه که در خاک کاکتوس باید پودر زغال ریخت ویا تکه های کوچک ذغال و اینکه آیا میشه بذرهای مختلف رو در کنار هم کاشت برای نمونه من در حدود 100 عدد بذر کلئیستو و ژیمونو و مامیلار دارم ، حال میتونم همه اونها رو در کنار هم بکارم یا برای هر نوع باید ظرفی جدا گانه اختصاص بدم .
با تشکر
با سلام،
بهتره به خاک مورد نظر تکه های کوچیک زغال رو اضافه کنید نه پودر زغال چون پودر خودش مسمومیت زا هستش! بهتره مخلوطی که برای بذرها و گیاهان حساس مورد استفاده قرار می دید رو قبل از مصرف حرارت بدید تا از پاک بودنش مطمئن بشید!
فکر می کنم تنها عاملی که در نحوه ی کاشت بذرها مؤثره اندازه ی بذرهاست پس اگه همه ی بذرها به یک اندازه هستن می تونید با هم کشت کنید و بعداً جدا کنید اما اگه در سایزهای مختلف هستن لازمه جدا از هم باشن تا کنترل بیشتری روشون داشته باشید! بذرهای خیلی ریز باید روی خاک پاشیده بشن و بذرهای درست تر باید در عمقی در حدود دوبار اندازه ی بذر کاشته بشن!
البته کاشت بذر شرایط دیگه ای هم داره که فکر می کنم خودتون ازشون اطلاع داشته باشید!
موفق باشید!
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
لینکهای مرتبط با این موضوع:
[h=6]کاکتوس های دیدنی و زیبا!!![/h]
[h=6]گل کاکتوس[/h]کاکتوس ها

كاكتوس اركیده‌ای یا اپی فیلوم

 

behvaan

عضو جدید
سلام.مطالب رو خوندم.یه سوالی داشتم
من حدود یه ماهی هست چندتا کاکتوس خریدم.دوتاشون یه مشکلی دارن.یکی از اونا اپونتیا ست.اول یه لکه های کرم رنگ روش زد بعد یه خرده برجسته شد.بردمش مرکز کاشت گونه های گیاهی شهرداری.مسئول اونجا یه خانوم مهندس کشاورزی بود.کاکتوسمو دید گفت قارچ زده و آنچنان خطرناک نیست گفتش بزارش توی آفتاب خوب میشه.آیا حرفش درست بود؟
یکی دیگه که مشکل داره یه کاکتوس ستونیه(astrocylendropuntia).یه حالت خردگی پیدا کرده.انگاری داره خرده میشه.اینو یادم رفت ببرمش.نمیدونم مشکش چیه؟لطفا جواب بدید. مرسی.
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
سلام.مطالب رو خوندم.یه سوالی داشتم
من حدود یه ماهی هست چندتا کاکتوس خریدم.دوتاشون یه مشکلی دارن.یکی از اونا اپونتیا ست.اول یه لکه های کرم رنگ روش زد بعد یه خرده برجسته شد.بردمش مرکز کاشت گونه های گیاهی شهرداری.مسئول اونجا یه خانوم مهندس کشاورزی بود.کاکتوسمو دید گفت قارچ زده و آنچنان خطرناک نیست گفتش بزارش توی آفتاب خوب میشه.آیا حرفش درست بود؟
یکی دیگه که مشکل داره یه کاکتوس ستونیه(astrocylendropuntia).یه حالت خردگی پیدا کرده.انگاری داره خرده میشه.اینو یادم رفت ببرمش.نمیدونم مشکش چیه؟لطفا جواب بدید. مرسی.
با سلام،
بهتره که از کاکتوس هاتون عکس بگیرید و این جا بذارید! توجه داشته باشید که نور آفتاب برای اغلب کاکتوس ها و به خصوص اپونتیا ضروریه و اگه نباشه گیاه تون دچار مشکل می شه!
 

behvaan

عضو جدید
با سلام،
بهتره که از کاکتوس هاتون عکس بگیرید و این جا بذارید! توجه داشته باشید که نور آفتاب برای اغلب کاکتوس ها و به خصوص اپونتیا ضروریه و اگه نباشه گیاه تون دچار مشکل می شه!


opuntia.jpgastro.JPG خاک اپونتا رو عوض کردم،یکی از سایتا نوشته بود خاکشو عوض کنید با خاک مخصوص کاکتوس و ریشه هاشو بشورید
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
مشاهده پیوست 153463مشاهده پیوست 153464 خاک اپونتا رو عوض کردم،یکی از سایتا نوشته بود خاکشو عوض کنید با خاک مخصوص کاکتوس و ریشه هاشو بشورید
عکس تون خیلی واضح نیست اما در مورد اولی اگه آلودگی جزئی از گیاه نیست و روی گیاه چسبیده با وسیله ای تمیزش کنید در غیر این صورت به همون صورت رهاش کنید اما وجود آفتاب مستقیم برای این گونه ضروریه و باعث قوی شدنش می شه! در مورد دومی احتمال وجود آفتی مثل سوسک وجود داره چون مشکل تون شبیه پوسیدگی نیست و بیشتر خوردگیه! البته ممکنه نگهداری نادرست و آسیب دیدن گیاه در هنگام جا به جایی هم دلیل مشکل باشه!
 

behvaan

عضو جدید
با درود و سلام به همه.
من یه مشکلی بر خوردم.یه تعدادی کاکتوس دارم.زمانی آبیاری میکنم که خاکشون خشک میشه یعنی هفته ای یکبار،همیشه هم مقدار آبیاری طوریه که آب های اضافه از ته گلدون میریزه بیرون.(محل سکونتم هم مشهده دارای آب و هوای معمولی).یکی از کاکتوس گردهام شروع کرده از پایین به بالا له شدن.علت چیه؟آیا مقدار آبیاریم زیاده؟یا آیا باید فاصله آبیاری از 7روز بیشتر باشه مثلا هر 10روز؟کاکتوسی که له شده میشه نجاتش داد اگه میشه چطوری؟untitled.jpg
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
با درود و سلام به همه.
من یه مشکلی بر خوردم.یه تعدادی کاکتوس دارم.زمانی آبیاری میکنم که خاکشون خشک میشه یعنی هفته ای یکبار،همیشه هم مقدار آبیاری طوریه که آب های اضافه از ته گلدون میریزه بیرون.(محل سکونتم هم مشهده دارای آب و هوای معمولی).یکی از کاکتوس گردهام شروع کرده از پایین به بالا له شدن.علت چیه؟آیا مقدار آبیاریم زیاده؟یا آیا باید فاصله آبیاری از 7روز بیشتر باشه مثلا هر 10روز؟کاکتوسی که له شده میشه نجاتش داد اگه میشه چطوری؟مشاهده پیوست 156700
با سلام،
البته خیلی بهتر بود که سؤال رو توی تاپیک پرسش و پاسخ مطرح می کردید تا این تاپیک هم به هم نریزه! در مورد سؤال، به نظر نمی رسه که مشکل چندان جدی باشه. آیا قسمت انتهایی رو که فشار می دید خیلی نرمه یا فقط از ظاهرش این نتیجه رو گرفتید؟ در حالت اول، نیازی به نگرانی نیست و افزایش سن باعث تغییر در ظاهر می شه اما در حالت دوم، بهترین راه پیوند زدن گیاه از محل سالمه البته می تونید گیاه رو از خاک در بیارید و ریشه های خراب رو جدا کنید و توی گلدونی کوچکتر با خاک نفوذپذیرتر بکارید و میزان آبیاری رو به حداقل برسونید. میزان قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب رو هم بیشتر کنید تا گیاه به سمت خشکی بره بعد از این که قسمت له شده کاملاً خشک شد، آبیاری رو به همراه نور زیاد شروع کنید تا گیاه، دوباره به سمت رشد بره (البته این روش بازده بالایی نداره!). اگه واقعاً بیمار شده راه اول بهتره!
 

*E.Kh*

عضو جدید
آشنایی با پرورش کاکتوس

آشنایی با پرورش کاکتوس



عمده‌ترین تکثیر رویشی کاکتوس‌ها روش کاتینگ Cutting یا قلمه زدن است.
قلمه زدن در کاکتوس به فصل بستگی دارد و بهترین فصل برای آن اوایل تابستان می‌باشد.
بطوری که آن‌ها را در یک بستر سبک و محیط با رطوبت کافی با آبیاری منظم کشت می‌کنند.
اما قبل از اینکه قلمه‌ی کاکتوس مخصوصاً کاکتوس‌های گوشتی نظیر سرئوس‌ها وارد بسترهای کشت شوند باید شیرابه گیاه را قطع کرد.
برای انجام چنین عملی قبلاً قطعات جدا شده یا قلمه‌های کاکتوس را به مدت چندین ساعت در معرض تابش مستقیم آفتاب در تابستان قرار می‌دادند تا اینکه جریان شیرابه قطع می‌شد و سپس اقدام به کشت آن می‌کردند.
اما امروزه با توجه به اینکه ریشه‌دار کردن گیاهان ر کمترین در زمان حائز اهمیت است قلمه ها را در آب ولرم حدود ۴۵ درجه سانتی گراد قرار می دهند.
که در نتیجه جریان شیرابه قلمه ها قطع می شود.
سپس آنها زا در بستر کاشت قرار می دهند وکار دیگری که بیشتر بعنوان یک هنر به نظر می‌رسد عمل پیوند یا گرافتینگ Grafting در کاکتوس است.
آنچه مسلم است سرئوس‌ها یا کاکتوس‌های مخروطی، پایه‌های بسیار خوبی برای بیشتر مامیلاریاها یا اوپنسیه‌ها هستند.

تکثیر بذری کاکتوس‌ها
عموم کاکتوس‌ها بذرهای بسیار ریز با قوه نامیه نسبتاً کوتاه دارند.

نکات مهم در کشت بذری کاکتوس:
- بذرها قوه نامیه مناسبی داشته باشند؛ یعنی تعداد جوانه زنی گیاه در زمان معین به اندازه قابل قبول باشد؛
نحوه کشت طوری باشد که بذرهای ریز بتوانند جوانه بزنند.
بنابراین کاکتوس‌ها را در سبدهای پلاستیکی کم عمق با یک خاک بسیار سبک (ترجیحا پیت ماس) کشت می‌کنند.
آبیاری بسترهای کشت در پای گیاه انجام می‌گیرد، یا اینکه سبدها را در ظرف‌های آبی قرار داده که بتدریج آب را جذب می‌کند و گیاه و بذرها مرطوب شده و بعد جوانه می‌زنند.
مثل هر گیاه دیگر بذرکاری باعث طولانی شدن زمان رشد و نمو و بلوغ گیاه می‌شود.

پرورش کاکتوس‌ها
ترکیب خاکی کاکتوس‌ها، باید شنی رسی و درصد بیشتری از شن یا سنگریزه باشد.
کاکتوس‌ها آبیاری منظم و با فواصل بیش از گیاهان معمول نیاز دارند و بسته به سرعت رشد و فصل، تعداد و فواصل آبیاری تنظیم می‌شود.
کاکتوس‌ها در مناطق گرم و پر نور رشد می‌کنند زیرا بومی آمریکای لاتین هستند.
کاکتوس‌ها به نور زیادی احتیاج دارند و در محیط‌های کم نور معمولا رشد علفی می‌کنند و منظره ظاهری آن‌ها از حالت کاکتوس بودن خارج می‌شود.

تکثیر کاکتوس‌ها

- جنسی؛
- غیر جنسی.

بعضی از کاکتوس‌ها نظیر مامیلاریا گل دهی منظم هر ساله دارند.
بذر سیاه رنگ کوچک تولید می‌کنند.
بعضی دیگر از کاکتوس‌ها نظیر زیئو کاکتوس که گل‌های بسیار کم دوامی دارند تولید بذر کمتری می‌کنند.

زیر خانواده

کاکتوس‌ها به سه زیر خانواده تقسیم می‌شوند:
-زیر خانواده پرسکیه Pereskia ؛
-زیر خانواده اوپنسیه Opuntia ؛
- زیر خانواده سرئه Cerea


توجه داشته باشید که تعدادی از کاکتوس‌ها مثل اکینو کاکتوس و … در این طبقه‌بندی قرار نمی‌گیرند.

زیر خانواده پرسکیه Pereskia
تنها کاکتوس برگ‌دار در این زیر خانواده جای می‌گیرد. گیاه پرسکیه برگ‌هایی شبیه برگ مرکبات به رنگ‌های متنوع دارد و گل‌های سفید آن شبیه به گیاهان خانواده رزاسه است.
این کاکتوس در خاک‌های متوسط تا معمولی باPH حدود ۵/۶ – ۵/۷ نگهداری می‌شوند و قلمه‌های ساقه این گیاهان براحتی در ماسه ریشه‌دار می‌شوند (برای تکثیر مشکلی ندارند).


زیر خانواده اوپنسیه Opuntia
کاکتوس‌های اوپنسیه به فارسی کاکتوس‌های راکتی نامیده می‌شوند.
که در برگیرنده انواع کاکتوس‌های برگ پهن، راکتی، زرد، راکت درشت و کوچک هستند.
این دسته از کاکتوس‌ها گاهی در مناطق گرمسیری میوه‌های خوراکی تولید می‌کنند که مصارف دارویی دارد.


زیر خانواده سرئه Cerea
کاکتوس‌های کشیده و مخروطی در زیر خانواده سرئه قرار دارند. این دسته از کاکتوس‌ها در مناطق سردسیری در فضای گلخانه‌ها قابل حفاظت و نگهداری می‌باشند.
این گیاهان بدلیل خارهای گزنده و حساسیت‌زا ایجاد مشکل می‌کنند پس در منازل از دسترس بچه‌ها دور نگه دارید.

مامیلاریا از جمله کاکتوس‌های کوچک و ریز هستند که گل دهی منظم هر ساله دارند.
این کاکتوس بسیار کوچک و دارای فرم دایره‌ای کوچک هستند.
گیاه گی توپس که به کاکتوس شباهت دارد عیناً شبیه یک تخته سنگ است که از وسط آن یک گل خارج شده است (شبه کاکتوس).

تاریخچه کاکتوس cactus
کاکتوس در ابتدا تنها در شمال و جنوب و نواحی مرکزی امریکا رشد می‌‌کرد اما امروزه در بسیاری از مناطق گرم و خشک جهان توسط مردم پراکنده شده کاکتوس طی طوفانهای ناگهانی آب ذخیره کرده و آب ذخیره شده را طی ماه‌های خشکسالی به مصرف می‌‌رساند بیشتر کاکتوسها ریشه‌های عمیقی داشته و ساقه شبکه مانندی دارند که به‌عنوان منبع ذخیره آب عمل می‌کنند ساقه کاکتوس توسط تیغ‌هایی محافظت می‌‌شود کاکتوسها برگهای خیلی کوچکی داشته و یا اصلاً برگ ندارند.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کاکتوس ایسترلیلی

کاکتوس ایسترلیلی





کاکتوس ایستر لیلی:

بچه ها میخوام تو این پست یه نوع دیگه از کاکتوس هارو براتون معرفی کنم

کاکتوس ایستر لیلی که به نام(کاکتوس عید پاک) نیز شناخته میشود، گونه ای زیبا از کاکتوس ها از جنس اچينوپسيس (Echinopsis) بومی بولیوی و پاراگوئه است.

این گونه دارای ساقه کشیده تا 30 سانتی متر ارتفاع با 8 تا 12 شیار است

گل های زیبای آن در شب شکوفه دهی میکنند و به شکل قیف سفید هستند.

این گل ها، معطر با ساقه لوله ای بلند به طول 15 تا 22 سانتی متر هستند. گیاه بالغ و مسن آن ممکن است گل های بسیاری را در یک زمان داشته باشد.

شکوفه های این گونه از اواخر بهار باز میشوند و در صبح روز اول باقی می مانند و فقط یک روز در زیبایی کامل هستند و در روز دوم شروع به پژمرده شدن میکنند.

Echinopsis Subdenudata نیازمند نور کامل آفتاب است و نیاز به آبیاری کمی دارد به خصوص در زمستان و رطوبت زیاد خاک موجب پوسیدگی ریشه آن میشود.

حداقل دمای آن در شب 5 تا 10 در جه سانتیگراد میتواند باشد و در روز در دمای بالای 14 درجه سانتیگراد نگهداری شود.

خاک آهکی به خوبی زهکشی شده و خاک های مخصوص کاکتوص برای آن توصیه میشود

ساده ترین روش تکثیر این گیاه کاشتن گیاهچه های کوچکی است که در کنار گیاه مادر بوجود میآین



















 

بومادران

عضو جدید
  • [h=5] هاورتیا کوپری

    :)این گیاه دارای 20 تا 40 برگ تا 12 سانتی متر طول میباشد که نیمی از آن داخل خاک قرار دارد . این برگ ها شفاف هستند و اجازه میدهند تا نور به درون آنها نفوذ کند .

    بانور آفتاب بیش از حد یا آبیاری زیاد رنگ این گیاه مایل به قرمز میشود . این گیاه مقاوم به سرما تا 5 درجه سانتیگراد زیر صفر میباشد ولی دمای مطلوب آن بین 24 تا 25 درجه است .

    خاک سبک که شامل دو قسمت شن و ماسه و یک قسمت خاک برگ باشد برای گیاه مناسب است .
    این گیاه به نور متوسط تا روشن نیاز دارد . از تابش مستقیم خورشید محافظت شود .

    بهترین روش تکثیر هاورتیا کوپری استفاده از پاجوش های گیاه است . در بهار با کاشت مجدد پاجوش ها در مخلوطی از ماسه و خاک آنرا تکثیر کنید .

    همچنین میتوانید با کاشتن بذر در بهار و نگه داشتن آن در دمای 21 درجه سانتیگراد این گیاه را تکثیر کنید .
    [/h]


    400170_221295131278259_1059304629_n.jpg
 

tatooreh

عضو جدید
سلام. من تازه عضو شدم. بزودی عکسای کاکتوسامو واستون میزارم. گرچه چندتاشونو از دست دادم و باید باهاتون مشورت کنم
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
S کشت و کار کاکتوس ها، گیاه شناسی کاکتوس گل و گیاهان زینتی 1

Similar threads

بالا