[گرافیک] - تایپو گرافی و صفحه آرایی

n*@*f*@*s

عضو جدید
کاربر ممتاز
بخشی از نیروی آرم سکوت = مرگ در تایپوگرافی آن که از کنار هم قرار گرفتن و نمایش حروف پدید می آید، نهفته است. چنین اشکال با معنی و صریحی از حروف، جدیت و فوریت را می رسانند. اما به عنوان مثال، صورت غیر جدی سکوت = مرگ، ظاهر نامناسب و کاملا متفاوتی دارد.



در طول تاریخ، در تمام فرهنگ ها، جنبه های دیداری زبان نوشتار مورد توجه بوده است. در چین، ژاپن و فرهنگ های اسلامی، خوشنویسی، هنر به شمار می رفته است. در حالی که دستخط ها در غرب هیچگاه به چنین جایگاهی نرسیدند، اما از زمان روم باستان، حروف مربوط به کتیبه های معماری که همان الفبای به ارث رسیده از آن دوران هستند، به دقت طراحی می شده اند. در سال 1450 با اختراع تایپ متحرک، بار دیگر، الفبا، توجه طراحان را به خود جلب کرد. یک نفر می بایست شکل دقیق هر حرف را تعیین می کرد و یک الفبای تصویری واحد می ساخت که به عنوان یک طرح خاص مورد استفاده عموم قرار می گرفت و هنرمندی به بزرگی آلبرت دورر، به طراحی اشکال متوازن حروف روی آورد. دورر هر کلمه را در یک مربع، می نوشت و به توازن بین خطوط باریک و پهن، وزن دیداری زوائد حروف و خطوط عرضی کوتاهی که حرکت اصلی با آن تمام می شد، توجه خاص داشت. حروف طراحی شده توسط دورر، با زحمت فراوان در چوب کنده کاری یا در فلز ریخته گری می شدند و پیش از فرایند چاپ، با دست تنظیم یا در جای خود قرار می گرفتند. امروزه با استفاده از کامپیوتر و روش های فوتوگرافیک می توان به تایپ حروف پرداخت. طراحی حروف، همچنان یک رشته مهم و اغلب بسیار تخصصی است و گرافیست ها می توانند از میان صد ها سبک موجود، سبک دلخواه خود را انتخاب کنند. خواندن سبک نیو آسان است و حتی در اندازه های نسبتا کوچک هم خواناست و چشم را خسته نمی کند، استفاده از آن در کتاب ها رایج است. در مقابل، عنوان ها نمای بدون زوائد دارند، یعنی حرکات، بدون خطوط پایانی، که به آن استون سانس گفته می شود.




علی رغم بیشمار طرح موجود از حروف، اشکال دست ساز دیگری نیز ممکن است به وجود بیایند. در پوستری که در اینجا شرح داده شده است (عکس 1) و یک طرح اسپانیایی را نشان می دهد، حروف o و s در واژه اسپانیایی به معنای طراحی، به سبکی استاندارد نوشته شده اند. اما سایر حروف این کلمه، اختصاصا برای این پروژه طراحی شده اند. نوارهای قرمز عمودی که با فاصله یکسان از هم قرار داشتند، با ترکیب هندسی آن ها در زمینه سیاه و سفید اصلاح شدند. کلمه طراحی که با رنگ های خیره کننده پرچم اسپانیا چاپ شده بود، به کانون دیداری پوستر منتقل شد.



جان دابکین، در بروشور تبلیغاتی سازمان عفو جهانی، سازمان نظارت بر حقوق بشر در سرتاسر دنیا، از ترکیب حروف طراحی شده و حروف دست ساز استفاده کرد. عبارت های تهدید آمیز که از یک دسته واژه کمی پیچ و تاب خورده تشکیل می شوند، توجه ما را به خود جلب می کنند. تو نفر بعدی هستی و از قبل به تو گفته شده است. کلمه ناپدید، خود به خود ناپدید می شود. دابکین، متن مربوط به گزارشات ترور سیاسی انجام شده در السالوادور را از زبان اول شخص انتخاب کرد. او با تجزیه و طبقه بندی لغات، بیچارگی و وحشت قربانیان را نشان داد تا یک پاسخ صریح و احساسی از مخاطبین این رساله به دست آورد: حامیان بالقوه سازمان عفو جهانی




صفحه آرایی، طرح اولیه طراح برای یک اثر بزرگ چاپی مثل کتاب یا مجله است. صفحه آرایی با تعیین ابعاد صفحه، عرض حاشیه صفحه، اندازه و سبک نوشتن متن و عناوین، طرح و محل قرارگیری سرصفحه یا زیرنویس ها (خطوط بالا یا پایین صفحه که نام فصل یا بخش یا شماره صفحه در آن نوشته می شود) و دیگر عناصر همراه است.



در آغاز دهه 1980، بعضی از طراحان، روش های بنیادی را امتحان کردند. در این روش ها خوانا بودن متن، قربانی جذابیت دیداری آن می شود. دیوید کارسون، یکی از جنجال بر انگیزترین این هنرمندان است. کارسون در مجلاتی چون فرهنگ کنار دریا و سلاح اشعه، به ندرت از صفحه آرایی های یکسان استفاده می کرد. او ترجیح می داد در هر جفت صفحه روبرو، یک ترکیب بندی جدید به کار ببرد. متن ممکن است به صورت پراکنده، وارونه یا روی گوشه صفحه باشد، ممکن است روی خودش چاپ شود یا در یک عکس پنهان شود. صفحات روبرو اغلب در ادامه یکدیگر هستند و خواننده احساس می کند یک جریان منظم برقرار است.



منبع :boomeabi
 
بالا