ابزاری حياتی برای کسب موفقيت

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]ابزاری حياتی برای کسب موفقيت[/h]

سيد محمد اعظمی‌نژاد*
منبع: Mindtools
احتمالا همه ما افرادی در محل زندگی يا کار خود می‌شناسيم که به طور واقعی شنوندگان خوبی هستند و به نظر می‌رسد در هر حالتی دقيقا می‌دانند چه می‌گويند. اين افراد دلسوز و با ملاحظه هستند و معمولا در حضور آنها حس اميدواری و خوش بينی داريم.
اين گروه از افراد احساسات خود را به خوبی مديريت می‌کنند و در شرايط پرتنش خشمگين نمی‌شوند و در عوض توانايي بررسی مشکل و پيدا کردن راهي برای آن دارند. آنها تصميم‌گيرندگانی عالی هستند. صرف‌نظر از نقاط قوتی که در خود دارند، معمولا صادقانه به توانمندی‌های خود نگاه می‌کنند؛ ظرفيت انتقادپذيری بالايي دارند و از اين موضوع برای بهبود عملکرد خود استفاده می‌کنند. اين‌گونه افراد معمولا هوش هيجانی بالايي دارند.
هوش هيجانی به اندازه داشتن تخصص حرفه‌ای اهميت دارد و سازمان‌ها نيز به تدريج آن را به عنوان يک شاخص مهم برای جذب و استخدام خود در نظر می‌گيرند.
هوش هيجانی چيست؟ همه ما دارای ويژگي‌ها، خواسته‌ها، نيازها و همچنين راه‌های مختلفی برای نشان دادن احساسات خود هستيم و البته همه اين موارد به ميزان هوش، درايت و ميزان اميدواری ما به زندگی بستگی دارد و اين همان نقطه‌ای است که هوش هيجانی مهم جلوه می‌کند.
افرادی که هوش هيجانی بالايي دارند، معمولا در اکثر کارهايي که انجام می‌دهند موفقيت کسب می‌کنند. وقتی فردی با هوش هيجانی بالا ايميلی ارسال می‌کند، معمولا پاسخ دريافت می‌کند. وقتی کمک نياز دارند، آن‌را دريافت می‌کنند؛ چرا که به اطرافيان خود حس خوبی منتقل می‌کنند و زندگی را آسان‌تر از افرادی که هميشه در خشم و کينه هستند، می‌گذرانند.
ويژگی‌های هوش هيجانی
می‌توان پنج عنصر مهم را به عنوان ويژگی‌های هوش هيجانی در نظر گرفت:
• خودآگاهی- افرادی که هوش هيجانی بالايي دارند، معمولا بسيار خودآگاه هستند و احساسات خود را به خوبی درک می‌کنند و به همين دليل اجازه نمی‌دهند که احساسات بر ايشان غالب شود. آنها اعتماد به نفس بالايي دارند و بر احساسات خود کنترل کامل دارند و نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی می‌شناسند. بسياری بر اين باورند که مهم ترين قسمت از هوش هيجانی، خودآگاهی است.
• خودتنظيمی- افرادی که ويژگی خودتنظيمی دارند، هرگز به خود اجازه عصبانيت يا حسادت نمی‌دهند. آنها قبل از هر اقدام به خوبی فکر می‌کنند و بدون دقت تصميم گيری نمی‌کنند. ويژگی خودتنظيمی در عباراتی چون متفکر، انعطاف‌پذير، صداقت و توانايي برای نه گفتن خلاصه می‌شود.
• انگيزه- افراد با هوش هيجانی بالا، معمولا بسيار با انگيزه هستند و معمولا نتايج کوتاه مدت را برای کسب موفقيت‌های بلند مدت به تاخير می‌اندازند. اين افراد بسيار مولد، عاشق چالش و در هر کاری که به آن دست بزنند بسيار اثربخش هستند.
• همدلی- شايد بتوان دومين عنصر مهم در هوش هيجانی را همدلی در نظر گرفت.همدلی توانايي شناسايي خواسته‌ها، نيازها و نظرات اطرافيان شما است. افراد دارای اين ويژگی، احساسات ديگران را به رسميت می‌شناسند، حتی زمانی که اين احساسات خيلی آشکار نباشد. در نتيجه، افراد همدل معمولا ارتباطات بسيار خوبی با افراد دارند و شنونده‌های خوبی هستند و از قضاوت زودهنگام پرهيز می‌کنند.
• مهارت‌های اجتماعی- نشانه ديگری از هوش هيجانی بالا، توانايي به راحتی صحبت کردن با ديگران و داشتن مهارت‌های اجتماعی است. اين ويژگی در مهارت مديريت تعارضات و ايجاد و حفظ ارتباطات عالی با ديگران خلاصه می‌شود.
هوش هيجانی می‌تواند کليدی برای رسيدن به موفقيت‌های بزرگ به ويژه در زندگی حرفه‌ای افراد باشد. توانايي مديريت و ايجاد ارتباط با افراد برای تمام رهبران مهم است و هوش هيجانی می‌تواند ابزاری مناسب برای اين کار باشد.
تکنيک‌های افزايش هوش هيجانی
خبر خوش اين است که هوش هيجانی با آموزش و توسعه قابل بهبود است. بسياری از کتب و آزمون‌های موجود می‌توانند در تعيين ميزان فعلی هوش هيجانی و نقاط قابل بهبود شما کمک کنند. همچنين می‌توانيد از نکات راهنمای زير استفاده کنيد:
• مشاهده کنيد افراد چگونه به شما واکنش نشان می‌دهند: آيا شما قبل از درک همه حقايق و با عجله نسبت به افراد قضاوت می‌کنيد؟ نگاه صادقانه‌ای به طرز تفکر و نوع تعامل با اطرافيان داشته باشيد. سعی کنيد خود را جای ديگران قرار دهيد و نظرات و ديدگاه‌های آنها را بپذيريد.
• به محيط کار خود نظری بيندازيد: آيا به دنبال جلب توجه برای دستاوردهای خود هستيد؟ تواضع و فروتنی به معنی خجالتی بودن يا فقدان اعتماد به نفس در شما نيست. سعی کنيد به ديگران نيز فرصت درخشش در سازمان را بدهيد و نگران اين نباشيد که از کانون توجهات سازمانی دور می‌شويد.
• خودارزيابی انجام دهيد: نقاط ضعف شما چه هستند؟ آيا قبول داريد که فرد کاملی نيستيد و در بعضی جنبه‌ها می‌توانيد بهتر عمل کنيد؟ شجاعانه به اين موضوع پاسخ دهيد؛ اين کار می‌تواند زندگی تان را متحول کند.
• واکنش خود را در هنگام بروز تنش بررسی کنيد: آيا هر زمان تاخيری روی دهد يا چيزی که می‌خواهيد اتفاق نيفتد، ناراحت می‌شويد؟ آيا ديگران را با وجود بی‌تقصيری، سرزنش و ناراحت می‌کنيد؟ توانايي حفظ آرامش در شرايط سخت در کسب و کار و خارج از آن بسيار حائز اهميت و ارزشمند است.
• مسووليت اعمال خود را بپذيريد: اگر باعث آزردگی کسی می‌شويد، به طور مستقيم عذرخواهی کنيد و به خاطر داشته باشيد معمولا افراد تمايل بيشتری به بخشيدن و فراموش کردن دارند البته اگر صادقانه برای اين موضوع تلاش کنيد.
• قبل از هر اقدامی تاثير آن بر افراد را بررسی کنيد: در خصوص تاثير تصميم خود با ديگران، خود را جای آنها بگذاريد و تاثيرات مثبت يا منفی آن بر افراد مورد بررسی قرار دهيد.
* عضو هيات ریيسه کميته تخصصی توسعه-انجمن مديريت منابع انسانی ايران
 
بالا