پرورش میگوهای چاق‌تر با دستگاه خوراک‌دهنده متخصصان ایرانی

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92040904875
یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۹



متخصصان پارک علم و فناوری خلیج فارس، دستگاه خوراک دهنده‌ای طراحی کرده‌اند که به وزن گرفتن میگوها در زمان بهره‌برداری و کاهش دوره پرورش آنها کمک می‌کند.


به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مزارع پرورش میگو از حدود 15 استخر بزرگ 1.5 هکتاری تشکیل شده‌اند که مساحت زیاد آنها خوراک دادن به میگوها را بسیار سخت می‌کند.

اگر هر مزرعه به صورت میانگین 20 هکتار مساحت داشته باشد، برای غذا دادن به میگوها چند نوبت در روز، نیروی انسانی و وقت زیادی صرف خواهد شد که در عین حال بسیار هزینه‌بر است.

علیرضا زنگنه‌نژاد، ار اعضای شرکت سازنده این دستگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا درباره مزارع پرورش میگو و مشکلات غذادهی به میگوها در این مزارع توضیح داد: استانهای خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به دلیل نزدیکی به خط ساحلی خلیج فارس پتانسیل بالایی برای پرورش میگو دارند که هر کدام از مزارع آنها در سال حدود 300 میلیون تومان برای خرید غذای میگو هزینه می‌کنند.

به گفته وی در کشورهایی مانند تایلند و چین که از رکوردداران پرورش میگو در دنیا هستند، برای غذا دادن به میگوها از دستگاه‌های خوراک دهنده (Feeder) استفاده می‌شود.

زنگنه‌نژاد معتقد است که استفاده نکردن از دستگاه‌های فیدر باعث بی‌دقتی در مقدار و زمان خوراک‌دهی به میگوها می‌شود و همین موضوع کیفیت و وزن مورد نظر میگوها را در زمان برداشت، پایین می‌آورد.

شرکت دانش بنیان وی با آگاهی نسبت به این موضوع، فیدری را طراحی کرده است که از نمونه‌های وارداتی آن از کشورهای آسیای شرقی، ارتقاء یافته‌تر و کارآمدتر است.

وی با اشاره به اینکه هر استخر در مزارع پرورش میگو به دو یا سه فیدر برای دانه‌پاشی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: این دستگاه‌ها مخزنی برای نگه داشتن غذای میگو دارند و با کمک یک پنل قابل تنظیم، دانه های غذای میگو را به درون استخرها می‌پاشند.

زنگنه‌نژاد ادامه داد: پنل این دستگاه به دو شیوه قابل تنظیم است؛ نخست اینکه از طریق نرم افزاری که روی آن نصب شده برای شیوه کار خود برنامه‌ریزی می‌شود و دوم اینکه به وسیله اپراتور و با کمک صفحه نمایشگری که بر روی آن نصب است، به صورت دستی تنظیم می‌شود.
شاید کار این دستگاه و ساختار آن ساده به نظر بیاید اما برای مزارع میگو بسیار ارزشمند است.

طبق محاسبات سازندگان، این دستگاه می‌تواند با کاهش دادن هزینه‌های نیروی انسانی، تا 25 درصد در هزینه غذادهی به میگوها صرفه جویی کند.
همچنین دقت در میزان غذادهی و تعداد دفعات آن باعث می‌شود که میگو در زمان بهره‌برداری، درشت‌تر باشد اما مهمترین نکته در به کارگیری این گونه دستگاه کم شدن فصل رشد میگوها از حدود 130 روز به 105 روز است.

انتهای پیام
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
S i s i l قزل‌آلاهای ایرانی چاق‌تر می‌شوند! علوم تغذیه 0

Similar threads

بالا