محققان برای ترمیم زخم پس از زایمان چه توصیه‌ای دارند؟

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي
کد خبر: 92032817037
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱



محققان دانشگاهی می‌گویند: حمام نشسته روغن زیتون بر بهبود آسیب پرینه پس از زایمان موثر است و پیشنهاد می‌شود، روغن زیتون به روش روتین حمام نشسته برای مراقبت اپی‌زیاتومی اضافه شود.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، اپی‌زیاتومی یکی از جراحی‌های شایع در جهان است که با درد پرینه و مشکلات کمی همراه است. از آن‌جا که روغن زیتون اثر ضد میکروبی و ترمیم زخم دارد، مطالعه‌ای با هدف بررسی اثر حمام نشسته روغن زیتون بر بهبود آسیب پرینه پس از زایمان توسط فرشته بهمنش از گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی بابل و همکارانش انجام شد.

این کارآزمایی بالینی دو سوکور، روی 60 خانم واجد شرایط که اپی‌زیاتومی مدیولترال یا پارگی درجه یک یا دو داشتند، انجام شد. نمونه‌ها پس از ترمیم اپی‌زیاتومی، به طور تصادفی در دو گروه مطالعه تحت مراقبت با حمام نشسته روغن زیتون و گروه کنترل حمام نشسته آب مقطر به مدت 10 روز قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از اطلاعات دموگرافیک، مقیاس ریدا و مقیاس چشمی سنجش درد جمع‌آوری شدند. شدت درد و بهبود پرینه با استفاده از نرم‌افزار SPSS ورژن 18 و با آزمون‌های تی مستقل، کای اسکوار، اندازه‌گیری مکرر، من‌ویتنی و فریدمن تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها حاکی از آن است که بین گروه‌های مطالعه و کنترل از نظر شدت درد روز پنجم و دهم، قرمزی زخم بعد از 5 روز و قرمزی و ادم 10 روز بعد از زایمان تفاوت معنادار وجود داشت. هیچ موردی از کبودی،‌ ترشح و فاصله دو لبه زخم در گروه مطالعه مشاهده نشد، اما در گروه کنترل وجود داشت و این تفاوت معنادار نبود.

این مطالعه پیشنهاد می‌کند که روغن زیتون به روش روتین حمام نشسته برای مراقبت اپی‌زیاتومی اضافه شود.

مشروح این پژوهش در مجله دانشگاه علوم پزشکی سمنان منتشر شده است.
 
بالا