تصمیم خلق الساعه مسئولان درباره امتحانات پایان ترم؛ شاهکار برنامه ریزی!

"ALPHA"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی , صنایع غذایی
کاربر ممتاز
خبرنامه دانشجویان ایران: یکی از مسائلی که در نیم سال دوم تحصیلی 91-92 خصوصا بعد از تعطیلات نوروز ذهن دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور را به خود مشغول کرده، مشخص شدن تاریخ قطعی امتحانات است.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛
طبق بخشنامه‌ای که تنها سه روز مانده به پایان سال از سوی وزارت علوم صادر گردید، ابلاغ شد که برنامه تمامی امتحاناتی که بین 20 خرداد تا 2 تیر ماه در تمامی دانشگاه‌های قرار دارد، لغو و به بعد از این تاریخ موکول شود.

این در حالی بود که پیش از سال نو، هیچ تغییری در برنامه امتحانی دانشگاه‌ها صورت نگرفته و اعلام نشد تا همه‌ی ابهامات موجود در ذهن دانشجویان در این زمینه تا بعد از تعطیلات نیز ادامه داشته باشد.

خبرهای واصله حاکی از این است که با گذشت بیش از یک هفته از تعطیلات نوروزی و باقی مانده کمتر از دو ماه به پایان کلاس‌های درسی دانشجویان، هنوز تکلیف تاریخ دقیق امتحانات برخی از دانشگاه‌ها مشخص نشده است.

به نظر می‌رسد که عدم هماهنگی نهاد‌های مربوطه عامل اصلی دامن زدن به این چندگانگی‌ است؛ چرا که در ابتدای ترم جاری و در هنگام انتخاب واحد دانشجویان، تاریخ امتحانات طبق سنوات گذشته مشخص شده بود که با زمان برگزاری انتخابات طلاقی داشت؛ این در حالی است که تاریخ برگزاری انتخابات، مدتها پیش از این اعلام و زمزمه‌های لغو یا تعویق امتحاناتی که با آن طلاقی دارند، مطرح شده بود.
از طرفی برخی اظهار نظر ها این شائبه را قوت بخشیده است که جریانهایی خواستار کم کردن شور انتخاباتی در دانشگاه ها هستند چه آنکه می خواهند دانشگاه های کشور را تا اواخر اردیبهشت ماه و پیش از فعالیتهای شدید انتخاباتی به فورجه بکشانند اما این در حالی است که بسیاری از دانشجویان در ترم جدید هنوز چند جلسه بیشتر سر کلاس نرفته اند و تا پایان اردیبهشت نمی توانند درس خود را تمام کنند و این موجب اعتراض اساتید دانشگاه ها در سر کلاس های درس نیز شده است.

خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کسب اطلاع کرد و در همین زمینه برخی از روسا و مسئولین دانشگاه‌ها پاسخ‌هایی دادند و برای مثال رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: به هیچ عنوان تغییری در برنامه های امتحانی دانشگاه به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نخواهیم داشت. اگر انتخابات به مرحله دوم هم برسد به احتمال زیاد امتحانات دانشگاه تا آن تاریخ تمام شده است و نیازی به جابه جایی امتحانات نخواهد بود. روز برگزاری انتخابات جمعه است و در آن روز هم هیچ امتحانی برگزار نمی شود و دانشجویان می توانند به راحتی در رای گیری شرکت کنند.

دکتر بهراد معاون آموزشی دانشگاه شاهد در گفتگو با خبرنگار خبرنامه دانشجویان ایران می‌گوید که: ما هیچ برنامه‌ای برای تغییر زمان امتحان‌ها نداریم و هنوز از طرف وزارت علوم نیز چیزی به ما اعلام نشده است.در دانشگاه شاهد تقویم آموزشی هر سال تحصیلی از ابتدای همان سال تحصیلی توسط شورای دانشگاه تعیین شده و به شورای آموزشی ارائه می‌شود.
اگر دانشجویان نسبت به تغییر زمان امتحانات پیشنهادی داشته باشند دانشگاه چه کاری انجام می‌دهد، گفت: اینگونه موارد خاص را نیز شورای دانشگاه بررسی کرده و پس از هرگونه تصمیم‌گیری به شورای آموزشی ارائه می‌دهد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز با بیان اینکه شورای دانشگاه در این مورد تصمیم خواهد گرفت گفت: هنوز تصمیم قطعی در این مورد گرفته نشده و قرار است این امر در شورای دانشگاه بررسی شود.از آنجا که یک روز قبل و یک روز بعد از انتخابات در دانشگاه امتحان برگزار می شود این امر در شورا مورد بررسی قرار می گیرد که تاریخ این امتحانات تغییر کند یا اینکه نیازی به این تغییر نیست.

رئیس دانشگاه تهران درباره امکان تغییر زمان امتحانات این دانشگاه به دلیل برگزاری انتخابات و امکان افت نمرات دانشجویان گفت: برنامه کلاسها تا 21 خرداد ماه ادامه دارد. پنجشنبه 21 خرداد پایان هفته شانزدهم ترم است و پس از آن فرصت دانشجویان برای آمادگی برای امتحانات آغاز می شود.

فرهاد رهبر ادامه داد: امتحانات نیز از 24 خرداد ماه تا 6 تیر ماه برگزار می شود. بنابراین شاهد هیچگونه تغییر در امتحانات دانشگاه تهران نخواهیم بود.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در مورد تغییر زمان برگزاری امتحانات به دلیل انتخابات گفت: در هیچ کدام از مقاطع زمان برگزاری امتحانات در این دانشگاه تغییری صورت نگرفته است و در آینده هم این اتفاق نخواهد افتاد.زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه است که در این روز هم هیچ امتحانی در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار نمی شود بنابراین نیازی به تغییر زمان برگزاری امتحانات نیست.

رئیس دانشگاه یزد نیز گفت: زمان برگزاری امتحانات به هیچ عنوان در دانشگاه تغییر نخواهند کرد. روز رای گیری جمعه است و امتحانی نیز در آن روز نخواهیم داشت.در روزهای قبل و بعد از روز رای گیری در دانشگاه امتحان برگزار می شود اما طوری برنامه ریزی کرده ایم که مشکلی برای دانشجویان به وجود نیاید.

متن کامل این خبر و جدول دقیق آخرین وضعیت امتحانات را از اینجا ببینید.

آزمون سراسری کارشناسی سال 92 نیز در تواریخ 6 7 و 8 تیرماه برگزار خواهد شد که تا کنون حرفی از تغییر در زمانبندی این آزمون به میان نیامده است؛ همچنین می‌توانید آخرین اخبار و جدول زمانبدی آزمون‌های مهم سال 92 را از اینجا ببینید.
برخی دانشگاه‌ها زمان تغییر یافته امتحانات خود را اعلام کرده اند که در این میان، اتمام برنامه مشخص شده تا پیش از زمان انتخابات به چشم می‌خورد و این موضوع با واکنش برخی از دانشجویان مستدل بر عدم زمان کافی برای آمادگی در امتحانات روبرو شده است.
 
بالا