جلوگیری از خطر ایجاد لخته خون در پا با چسب هوشمند

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] جلوگیری از خطر ایجاد لخته خون در پا با چسب هوشمند

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - فناوري

کد خبر: 91092816739

سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲



محققان انگلیسی چسب هوشمندی ابداع کرده‌اند که با چسباندن به پشت زانو می‌تواند خطر ایجاد لخته خون در پا را کاهش دهد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در هنگام راه رفتن، فشار وارده بر روی عضلات ساق و کف پا به پمپاژ مجدد خون به قلب کمک می‌کند.

تجمع خون در پاها باعث بروز لخته های خونی خطرناک و حتی می تواند منجر به مرگ فرد شود؛ ترومبوز ورید عمقی (DVT)‌ نیز یک لخته در ورید پا محسوب می‌شود که در حالت بی‌تحرکی بویژه پس از عمل جراحی یا پروازهای طولانی روی می‌دهد.

خطر ترومبوز ورید عمقی یا ایجاد لخته خون در بیمارانی که تحت عمل جراحی مهم قرار گرفته اند، نسبتا شایع است و این بیماران برای پیشگیری از این مسأله از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، اما استفاده از این داروهای رقیق‌کننده می‌تواند خطر خونریزی و سکته را افزایش دهد.

محققان شرکت Sky Medical Technology با همکاری پزشکان و محققان بیمارستان سنت بارتولومف و دانشگاه کوئین مری لندن، دستگاه هوشمندی در ابعاد یک مچ بند برای برطرف کردن خطر ایجاد لخته های خون در پا ابداع کرده اند.

دستگاه Geko ظاهری شبیه ساعت و چسب زخم های معمولی دارد؛ در قسمت بزرگتر کلید روشن - خاموش و باتری تعبیه شده است و دو الکترود نیز در طول نوار چسب تعبیه شده است.


پزشک پس از برداشتن لایه محافظ پشت چسب هوشمند، آن را از طریق ژل چسبنده به پشت زانو بر روی عصب پرونئال (مسؤول عضلات ساق پا) متصل می کند.

الکترودها با تولید پالس های الکتریکی هر چند ثانیه یکبار، باعث تحریک عصب پرونئال شده و عصب نیز با ارسال سیگنال به عضلات عمق پا، باعث منقبض شدن آنها می شود.

انقباضات ظریف ایجاد شده توسط چسب هوشمند به گردش منظم خون در تمام بدن کمک کرده و مانع از تجمع خون در پاها و ایجاد لخته خونی می شود.
 
بالا