بالا رفتن هزینه های درمانی دربخش خصوصی

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=3][/h] رئیس بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی فارابی، از افزایش میزان مراجعات مردم به این مرکز درمانی به دنبال بالا رفتن هزینه های درمانی در بخش خصوصی خبر داد.
به گزارش قدس آنلاین ، دکتر محمود جباروند در گفتگو با مهر، به تشریح وضعیت خدمات رسانی در بزرگترین بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی در ایران و خاورمیانه پرداخت.
وی در این گفتگو به مشکلات افزایش هزینه های مراکز درمانی به دنبال وضعیت نرخ ارز در کشور اشاره کرد.
افزایش مراجعات به فارابی
جباروند در ابتدا از افزایش 20 تا 30 درصدی عملهای جراحی در بیمارستان فارابی خبر داد و افزود: این میزان افزایش در مقایسه با سال گذشته بوده است.
وی با اعلام اینکه روزانه 3000 هزار نفر از هموطنان به این مرکز درمانی مراجعه می کنند، گفت: از نظر تجهیزات پزشکی تا آنجایی که توانسته ایم بیمارستان را تامین کرده ایم و فعلا هیچ کمبودی برای ارائه خدمات در این مرکز فوق تخصصی چشم پزشکی نداریم.
کمبود یک هفته ای دارو
رئیس بیمارستان فارابی به کمبود یک هفته ای برخی اقلام دارویی در این مرکز درمانی اشاره کرد و افزود: در رابطه با بعضی اقلام دارویی یک هفته ای مشکل داشتیم که با پیگیریهای مسئولین، این مشکل برطرف شد.
به گفته جباروند، آمپول "آواستین" برای بیماران دیابتی از جمله اقلام دارویی بود که در آن یک هفته دچار کمبود شده بود.
وی، علت کمبود یک هفته ای دارو در این بیمارستان را ناشی از افزایش مراجعات مردم به فارابی دانست و افزود: با توجه به افزایش قیمت خدمات درمانی در سایر بخشها، در نتیجه میزان مراجعات بیماران چشم پزشکی به این بیمارستان در آن یک هفته بیشتر شده بود.
افزایش 3 برابری قیمت تجهیزات چشم پزشکی
وی در ادامه به افزایش قیمت تجهیزات چشم پزشکی اشاره کرد و افزود: به دنبال اتفاقاتی که در بازار ارز کشور رخ داد، قیمت تجهیزات چشم پزشکی به 3 برابر افزایش یافته است.
جباروند به عنوان نمونه از افزایش قیمت میکروسکوپ از 70 میلیون تومان در سال گذشته به 200 میلیون تومان در سال جاری اشاره کرد و گفت: سایر تجهیزات چشم پزشکی نیز مشمول این افزایش 3 برابری قیمت شده اند. مگر تجهیزاتی که بتوانیم از طریق دفتر هیئت امنای ارزی تهیه کنیم که آنها بر مبنای ارز مرجع تامین می شود. که بیشتر اقلام مصرفی و بعضی تجهیزات پزشکی است. بقیه موارد را مجبوریم با ارز آزاد تهیه کنیم.
رئیس بیمارستان فارابی به این موضوع اشاره کرد که در ابتدا درخواست و نیاز خودمان را به هیئت امنای ارزی ارائه می دهیم و در صورتی که آنها بتوانند آن اقلام را بخرند و در اختیار ما بگذارند که مشکلی نداریم اما اگر اینگونه نشد مجبوریم خودمان از بازار آزاد تهیه کنیم که متاسفانه قیمتها در بازار آزاد 3 برابر شده است.
درآمد بیمارستانهای دولتی با هزینه ها نمی خواند
وی همچنین از افزایش قیمت سایر تجهیزات تشخیصی و درمانی مثل انواع لیزرها خبر داد و افزود: این یک واقعیت است که تعرفه های ما دولتی است و نسبت به سالهای قبل فقط 24 درصد افزایش تعرفه داشته ایم و چون بیمارستان دولتی هستیم طبق تعرفه مصوب وزارت بهداشت که 1Kجراحی است و برای اعضای هیئت علمی تمام وقت 2K است، برنامه ریزی می کنیم و این درآمد زمانی جوابگو خواهد بود که ما بتوانیم تجهیزات پزشکی سرمایه ای و مصرفی را با ارز مرجع تهیه کنیم. در غیر این صورت ما در جایگزین کردن تجهیزات پزشکی و به روز کردن آنها قطعا در آینده مشکل پیدا خواهیم کرد مگر اینکه یارانه ای بابت این تفاوت قیمتها به بیمارستانهای دولتی پرداخت شود.
پیش بینی می کردیم تجهیزات گران شود
جباروند در خصوص وضعیت اقلام دارویی و تجهیزات مصرفی در چشم پزشکی و مشکلاتی که در حال حاضر اغلب بیمارستانهای دولتی گرفتار آن هستند، گفت: خوشبختانه از سال قبل پیش بینی می کردیم که ممکن است دچار این مشکلات شویم، بنابراین انبارهای بیمارستان را برای یک سال از این اقلام و تجهیزات پر کردیم.
رئیس بیمارستان فارابی با اعلام اینکه ذخیره اقلام و تجهیزات چشم پزشکی در این بیمارستان تا شهریور سال 92 جوابگوی نیاز بیماران این مرکز درمانی است، افزود: آنچه را باید بگویم این است که هزینه های بیمارستانی در این مدت به شدت افزایش یافته است اما برای بیمارانی که بیمه هستند، هیچ افزایش هزینه ای نداشته ایم. مگر اینکه بیمار تحت پوشش هیچ بیمه نباشد.
وی با اشاره به پرداخت هزینه ها از سوی بیمه ها که 2K است، گفت: پرداخت 2K قانون مصوب وزارت بهداشت است اما کسی که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیست، باید 2 برابر 2K جراحی را پرداخت کند.
پرداختی بیماران در فارابی افزایش نداشته است
جباروند با تاکید بر اینکه هزینه های بیمارستانی افزایش یافته است اما هیچ هزینه اضافی به بیمار تحمیل نشده است، افزود: هزینه های بیمارستانها بالا رفته است اما بیمه شدگان هیچ هزینه اضافی نسبت به سال گذشته پرداخت نمی کنند. مگر اینکه اقلام مصرفی که تحت پوشش بیمه ها نیستند و یا به صورت محدود بیمه هستند، بیمار مازاد قیمت آن را باید پرداخت کند.
رئیس بیمارستان فارابی در ارتباط با تهیه اقلام مورد نیاز بیمار توسط بیمارستان، گفت: آنهایی را که وظیفه داریم، پوشش می دهیم. ولی مواردی مثل لنز داخل چشمی که گران شده است، بیمار باید خودش هزینه مازادش را پرداخت کند. چون دست ما نیست. و یا بعضی داروها که گران می شود و تحت پوشش بیمه ها نیستند، بیمار باید خودش پردات کند.
وی با اشاره به بیمه ها درصدی کوچکی از هزینه لنز را پرداخت می کنند، افزود: این مبلغ در حدود 60 تا 70 هزار تومان است. اما باید بدانید که به رغم افزایش زیاد قیمت انواع لنزها، این افزایش قیمت در بیمارستان فارابی برای لنزهای داخل چشمی بین 20 تا 30 درصد است. چون بر اساس خرید قبلی آنها را در اختیار بیماران قرار می دهیم.
ذخیره 30 هزار عدد لنز چشمی
جباروند از خرید 30 هزار لنز با ارز مرجع خبر داد و گفت: فعلا این لنزها با نرخ ارز مرجع در اختیار بیماران در این بیمارستان قرار می گیرد. مگر آنکه در آینده نتوانیم از ارز مرجع استفاده کنیم، آن وقت با قیمت تمام شده در اختیار مردم قرار خواهیم داد.
رئیس بیمارستان فارابی با اعلام اینکه قیمت لنزها در این بیمارستان خیلی افزایش نیافته است، اظهارداشت: قیمت لنزی که قبلا 160 هزار تومان بوده است حالا به حدود 190 تا 200 هزار تومان رسیده است.
به گفته وی، شرکتهایی که با ارز مرجع نسبت به واردات لنز اقدام کرده اند، قیمت آنها را بر اساس همان نرخ ارز مرجع به بیماران می دهند ماا شرکتهایی که با ارز آزاد لنز خریده اند، قیمت آنها 2.5 برابر شده است.
جباروند در همین ارتباط افزود: خوشبختانه وزارت بهداشت و اداره کل تجهیزات پزشکی این وزارتخانه اکثر شرکتها را از نظر واردات لنز با نرخ ارز مرجع کمک کرده است و ما افزایش قیمت در رابطه با لنزهای داخل چشمی یا داروهای چشمی نداشته ایم.
زیرمیزی در بیمارستانهای دولتی است
وی با اعلام اینکه در بیمارستان فارابی زیرمیزی نداریم، تاکید کرد: دلیل اینکه در این مرکز فوق تخصصی زیرمیزی نداریم، پرداخت به موقع هزینه های کادر درمانی و پرسنل فارابی است. اما باید بگویم که در اکثر بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی چنین وضعیتی حاکم نیست و آنها با مشکلات عدیده مالی مواجه اند.
جباروند با تاکید بر اینکه زیرمیزی در بیمارستان دولتی وجود دارد، تصریح کرد: بیمارستان خصوصی هزینه اش را به طور کامل می گیرد و دیگر نیازی به گرفتن زیرمیزی ندارد. اما چون درآمد و هزینه ها در بیمارستانهای دولتی همخوانی ندارد، در نتیجه چنین مشکلاتی در بخش دولتی دیده می شود.
درآمد فارابی بیشتر از هزینه هاست
رئیس بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی فارابی، هزینه های سال گذشته این مرکز درمانی را در حدود 42 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با مدیریتی که در هزینه های بیمارستانی داریم، در سال 90 درآمد فارابی به 44 میلیارد تومان رسید که تفاوت 2 میلیاردی را صرف خرید تجهیزات و لوازم مورد نیاز بیمارستان کرده ایم.
فکری برای بخش دولتی بکنند
جباروند با اشاره به وجود تعرفه های غیرواقعی که باعث می شود هزینه ها با درآمد بیمارستانهای دولتی همخوانی نداشته باشد، افزود: مسئولان باید فکری برای بخش دولتی بکنند. چون با این تعرفه ها، بیمارستانها به مشکل برمی خورند. در واقع، در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی، هزینه ها مثل بخش خصوصی است اما درآمد دولتی است و این اصلا منطقی نیست.
رئیس بیمارستان فارابی ادامه داد: حداقل کاری که می توانند بکنند، این است که تجهیزات ما را به نرخ دولتی بدهند و گرنه از نظر ارائه سرویسهای درمانی در آینده با مشکل روبرو خواهیم شد.
وی با تاکید بر اینکه سلامت مردم در راس همه امور است و بایستی در اولویت اول قرار بگیرد، اظهارداشت: باید از تجمل گرایی پرهیز کنیم. در این صورت پیروز میدان تحریمها خواهیم بود.

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 86152
 

Similar threads

بالا