نمايش نتايج 1 تا 2 از 2

تاپیک: شاسی خودرو

  1. #1
    عضو فعال آواتار mohan
    رشته
    مهندسی مکانیک
    تاريخ عضويت
    2007/10
    محل سكونت
    borujerd
    امتیاز
    197
    پست ها
    212

    پيش فرض شاسی خودرو

    به طور کلی خودرو از سه قسمت اصلی تشکیل شده که عبارتند از:

    1- بدنه 2- موتور 3- شاسی




    بدنه خودرو:

    بدنه ی خودروهای سواری از قسمتهای مختلفی مثل اسکلت جوشکاری شده،درها، گلگیرها،سقف و غیره تشکیل شده است ولی بدنه ی خودروهای باری شامل اتاق راننده و اتاق بار است.

    تعریف موتور:

    مجموعه ای از قطعات مکانیکی است که انرژی شیمیایی به انرژی حرارتی و مکانیکی تبدیل می شود یا به عبارت دیگر موتور دستگاهی است که با مصرف سوخت، قدرت و حرکت تولید می کند.

    شاسی خودرو:

    شاسی در اصل یک چهارضلعی است و از فولاد سخت به شکل ناودانی ساخته می شود که قسمتهایی مثل موتور، سیستم انتقال قدرت، سیستم فنربندی و سیستم ترمز و فرمان روی ان نصب می شود، مانند بسیاری از اتومبیلهای سواری قدیمی و خودروهایی مثل جیپ و کامیون و اتوبوس ها را می توان نام برد.

    شاسی در شکلهای مختلفی وجود دارد. یک نوع شاسی را مستقل می گویند که از دو تکه ناودانی بلند از جنس فولاد سخت ولی سبک که به صورت موازی به هم وصل می شوند تشکیل شده است. این دو تکه به وسیله ی دو رام در دو سر به یکدیگر متصل می شوند. شاسی معمولا در قسمت عقب کمی بالاتر امده است و این به خاطر ایجاد فضای بیشتر برای دیفرانسیل و فنرهاست و در قسمت جلو کمی باریکتر ساخته می شود که این نیز به خاطر فرمان دهی بهتر است. در بعضی از اتومبیلهای قدیمی برای استحکام شاسی در چند نقطه به رام های زیادتری مجهز می شوند. در صورتی که در اتومبیلهای جدید رامهای تقویتی وسطی به کار برده نمی شوند. بلکه اتاق را محکم با بستهای خوب به شاسی متصل می کنند.

    ولی در نوع دیگر شاسی به اسم شاسی های سر خود، شاسی، در واقع جزئی از اسکلت اتاق است.(برای سبکتر بودن وزن اتومبیل و به خاطر اینکه نیروی محرکه ی ان افزایش پیدا کند.) در طراحی شاسی سر خود از ورقهای نازک فلزی که انها را به روش شکل دادن(پروفیل) تولید می کنند، استفاده می کنند. البته قسمتهایی از شاسی مثل کف و محوطه ی موتور و همچنین تکیه گاه های محورهای جلو و عقب که بیشترین نیرو و فشار بر انها اعمال می شود باید از ورقهایی که ضخامت بیشتری دارند، درست شوند. ضخامت ورقها معمولا 2 تا 3 میلیمتر است و به گونه ای جوش داده می شوند که از استحکام خوبی برخوردارند. خودروهای سواری در مقایسه با خودروهای سنگین نیروی کمی را تحمل می کنند و روی شاسی انها بار استاتیکی کمتری وارد می شود. بنابر این خودروهای سواری می توانند با سرعت زیاد حرکت کنند و اصولا طراحی شاسی سر خود به همین منظور بوده است.

    بنابر این شاسی خودرو را به دو دسته ی کلی خودروهای شاسی و بدنه جدا از هم و نوع دوم خودروهای شاسی سرخود یا شاسی بدنه ی یکپارچه می نامند.

  2. تشكرها از اين پست


  3. #2
    عضو فعال آواتار m_kh_m
    رشته
    مهندسی برق
    تاريخ عضويت
    2008/3
    محل سكونت
    قزوین(ص)
    امتیاز
    211
    پست ها
    461

    پيش فرض

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله mohan نمايش پست
    به طور کلی خودرو از سه قسمت اصلی تشکیل شده که عبارتند از:

    1- بدنه 2- موتور 3- شاسی




    بدنه خودرو:

    بدنه ی خودروهای سواری از قسمتهای مختلفی مثل اسکلت جوشکاری شده،درها، گلگیرها،سقف و غیره تشکیل شده است ولی بدنه ی خودروهای باری شامل اتاق راننده و اتاق بار است.

    تعریف موتور:

    مجموعه ای از قطعات مکانیکی است که انرژی شیمیایی به انرژی حرارتی و مکانیکی تبدیل می شود یا به عبارت دیگر موتور دستگاهی است که با مصرف سوخت، قدرت و حرکت تولید می کند.

    شاسی خودرو:

    شاسی در اصل یک چهارضلعی است و از فولاد سخت به شکل ناودانی ساخته می شود که قسمتهایی مثل موتور، سیستم انتقال قدرت، سیستم فنربندی و سیستم ترمز و فرمان روی ان نصب می شود، مانند بسیاری از اتومبیلهای سواری قدیمی و خودروهایی مثل جیپ و کامیون و اتوبوس ها را می توان نام برد.

    شاسی در شکلهای مختلفی وجود دارد. یک نوع شاسی را مستقل می گویند که از دو تکه ناودانی بلند از جنس فولاد سخت ولی سبک که به صورت موازی به هم وصل می شوند تشکیل شده است. این دو تکه به وسیله ی دو رام در دو سر به یکدیگر متصل می شوند. شاسی معمولا در قسمت عقب کمی بالاتر امده است و این به خاطر ایجاد فضای بیشتر برای دیفرانسیل و فنرهاست و در قسمت جلو کمی باریکتر ساخته می شود که این نیز به خاطر فرمان دهی بهتر است. در بعضی از اتومبیلهای قدیمی برای استحکام شاسی در چند نقطه به رام های زیادتری مجهز می شوند. در صورتی که در اتومبیلهای جدید رامهای تقویتی وسطی به کار برده نمی شوند. بلکه اتاق را محکم با بستهای خوب به شاسی متصل می کنند.

    ولی در نوع دیگر شاسی به اسم شاسی های سر خود، شاسی، در واقع جزئی از اسکلت اتاق است.(برای سبکتر بودن وزن اتومبیل و به خاطر اینکه نیروی محرکه ی ان افزایش پیدا کند.) در طراحی شاسی سر خود از ورقهای نازک فلزی که انها را به روش شکل دادن(پروفیل) تولید می کنند، استفاده می کنند. البته قسمتهایی از شاسی مثل کف و محوطه ی موتور و همچنین تکیه گاه های محورهای جلو و عقب که بیشترین نیرو و فشار بر انها اعمال می شود باید از ورقهایی که ضخامت بیشتری دارند، درست شوند. ضخامت ورقها معمولا 2 تا 3 میلیمتر است و به گونه ای جوش داده می شوند که از استحکام خوبی برخوردارند. خودروهای سواری در مقایسه با خودروهای سنگین نیروی کمی را تحمل می کنند و روی شاسی انها بار استاتیکی کمتری وارد می شود. بنابر این خودروهای سواری می توانند با سرعت زیاد حرکت کنند و اصولا طراحی شاسی سر خود به همین منظور بوده است.

    بنابر این شاسی خودرو را به دو دسته ی کلی خودروهای شاسی و بدنه جدا از هم و نوع دوم خودروهای شاسی سرخود یا شاسی بدنه ی یکپارچه می نامند.
    ممنون دوست عزیز از بابت مطلبی که گذاشتین

    فقط لطف کنین مطالب بعدی رو تو این بخش که مخصوص خودرو درست کردیم بذارین

    به این آدرس

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    اینطوری مطالب منسجم تر می شوند

    و در نهایت در خواست می کنم اگر علاقه مند به ایجاد بخش مخصوص خودرو هستید ، اونجا بیشتر فعّالیت کنین

    ممنون

    با اجازه ... .
    .....ما ازخدای گم شده ایم او به جست وجوست..........چون مـا نیـازمـند و گــرفـتـار آرزوست
    ....گاهـــی بـه بـرگ لالـه نویـســــد پـیـام خویش..........گاهی درون سینه مرغان به های وهوست
    .....در خـاکـــدان مــا گـــهــر زندگـی گـم است..........این گوهری که گم شده ماییم یا که اوست
    یه سر اینجا بزنین : کارت صدا در محیط های C , C++ , C#

  4. تشكر از اين پست


تاپیک های مشابه

  1. تکنولوزی های خودرو
    توسط ehsan_shafaat در تالار مکانیک خودرو
    پاسخ ها: 31
    آخرین ارسال: 2013/12/07, 12:21 PM
  2. ساخت شاسی خودرو با همکاری چند دانشگاه
    توسط مهرنيوز در تالار اخبار فناوری
    پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2012/7/24, 08:43 AM
  3. پاسخ ها: 30
    آخرین ارسال: 2011/12/28, 04:16 PM
  4. طراحی آیرودینامیکی خودرو
    توسط yapoo در تالار مکانیک خودرو
    پاسخ ها: 3
    آخرین ارسال: 2011/8/02, 12:59 PM
  5. کتاب شاسی خودرو برای دانلود
    توسط موسی در تالار کتاب های مهندسی مکانیک
    پاسخ ها: 4
    آخرین ارسال: 2009/3/21, 10:49 PM

عبارت‌های مرتبط

شاسی

شاسی ماشین

شاسی بدنهشاسی خودروبدنه و شاسیرام خودروطراحی شاسی خودروطراحی بدنه و شاسی خودرو

ثبت اين صفحه

ثبت اين صفحه

قوانين ارسال

  • شما نمی‌توانيد تاپيک جديد ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيد پاسخ ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانید فایل ضمیمه ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيدنوشته‌های خود را ويرايش كنيد
  •