اسرار كهكشان‌هاي كوتوله در پارچه مخملي نمكي آسمان!

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]اسرار كهكشان‌هاي كوتوله در پارچه مخملي نمكي آسمان! [/h]







تلسكوپ هابل ناسا اخيرا به نمايش تصويري از كهكشاني كوتوله با خوشه‌اي از ستاره‌هاي جوان پرداخته كه شبيه يك پارچه مخملي مملو از دانه‌هاي نمك است و در نزديكي كهكشان همسايه مسيه 81 واقع شده و اسراري از شكل‌گيري كهكشان‌هاي كوتوله را آشكار كرده است.


به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،‌ اين كهكشان و كهكشان كوتوله نزديك به آن در صورت فلكي دب اكبر قرار دارند كه شناسايي آن از اهميت قابل توجهي براي ناسا برخوردار بوده است.


طبق رايجترين نظريات در مورد شكل‌گيري كهكشان، بايد كهكشانهاي كوتوله بيشتري در اطراف كهكشان راه شيري قرار داشته باشند.
نظريه پيشرو در زمينه شكل‌گيري كهكشان، به ماده تاريك سرد لامبدا موسوم بوده كه ساده‌ترين مدل براي سازگاري با جهاني كه در اطراف ما وجود دارد، به شمار مي‌رود.


طبق اين نظريه، جهان و ماده موجود در آن از فاصله نسبتا دور كاملا همگن بنظر مي رسد. در جزئيات اين نظريه آمده كه بيشتر كهكشانها بايد از كهكشانهاي كوچكتري در همسايگي خود برخوردار باشند.
اين در حاليست كه تعداد زيادي از آنها قابل مشاهده نبوده و فيزيكدانان ستاره‌شناس در مورد اين مشكل موسوم به قمر گمشده با چالش روبرو هستند.



تاكنون ناسا با كشف اين كهكشان كوتوله كه UGC 5497 نام داشته، به يك اطمينان مجدد دست يافته است. به گفته اين سازمان، كشف اجسامي كه پيش از اين نادیده گرفته شده مي‌تواند تعداد آنها را البته تا حدي قابل شمارش‌تر سازد
اين جسم يك كهكشان كوتوله آبي سالم بوده كه به خوشه‌هاي جديداز ستارگان تازه شكل گرفته القا شده است. ستارگان آبي براق موجود در اين خوشه‌ها به آن يك ظاهر آبي‌رنگ داده كه تا ميليونها سال آينده و زماني كه به شكل ابرنواختر در بيايند، باقي خواهند ماند.


UGC 5497 بخشي از گروه كهكشانهاي مسيه 81 محسوب شده كه در فاصله 12 ميليون سال نوري قرار دارد.
اين كهكشان كوتوله در سال 2008 توسط يك تلسكوپ زميني در جستجويي براي كانديداهاي كهكشانهاي كوتوله حديد مرتبط با مسيه 81 كشف شده بود.

 

Similar threads

بالا