درمان جاي آكنه

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت


[SUP][FONT=arial, helvetica, sans-serif]شيوه كاملي براي حذف همه جاهاي باقي مانده از آكنه روي پوست وجود ندارد، اما درمان‌هايي وجود دارد كه مي‌تواند به ميزان قابل‌توجهي ميزان آنها را كاهش دهد[/FONT][/SUP]
[SUP][FONT=arial, helvetica, sans-serif]از جمله گزينه‌هاي درماني بالقوه براي جاگذاري پوستي ناشي از آكنه اينها هستند:[/FONT][/SUP][SUP][FONT=arial, helvetica, sans-serif]سطح‌برداري پوست با ليزر، كه لايه فوقاني پوست آسيب‌ديده را بر مي‌دارد.
ساييدن درم (dermabrasion) كه پوست را ساييده مي‌شود تا لايه جديد و صافتري به جاي آن رشد كند.
درمان فراكشنال با ليزر، كه بر لايه‌هاي عميق‌تر پوست تاثير مي‌گذارد، بدون اينكه به لايه فوقاني پوست آسيبي برسد.
استفاده از مواد شيميايي پوست‌بردار.
استفاده از جراحي يا تزريق مواد مخصوص.
[/FONT]
[/SUP]​
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
پوست خود را بيشتر دريابيم
[SUP][FONT=arial, helvetica, sans-serif]با پيشرفت در زندگي نوع بيماري هايي كه انسان ها با آن دست به گريبان شده اند نيز تغيير كرده است. زماني بيماري هاي عفوني بسياري از آنها را به كام مرگ مي كشاند اما امروز با صنعتي و ماشيني شدن زندگي ها نوع امراض نيز مطابق با آن متفاوت شده است. بيماري هاي قلبي، انواع سرطان و... از شايع ترين آنهاست به طوري كه سالانه مردم زيادي در جهان از اين طريق مي ميرند. مطمئنا نوع زندگي در به وجود آمدن اين نوع بيماري ها تاثير فراواني داشته است.
سرطان با انواع مختلف آن، يكي از سخت درمان ترين بيماري هاي اين روزگار است چرا كه بسياري از انواع آن هنوز درمان مشخص ندارند و آنهايي هم كه راه درمانشان پيدا شده دوره هاي درماني بسيار سخت و طولاني و با عوارض جانبي فراوان دارد. پس چه بهتر كه با تغيير در روش زندگي و نوع تغذيه كمي از ميزان شيوع آنها بكاهيم.
يكي از انواع سرطان ها، سرطان پوست است. زياد قرار گرفتن در آفتاب يكي از علل شايع به وجود آمدن آن است. بعضي از مشاغل و حتي بسياري از مدها كه يكي از آنها برنزه كردن پوست است باعث شده تا بسياري از افراد ساعت هاي متمادي در معرض شديد نور آفتاب قرار گيرند به همين دلا يل سرطان پوست يكي از شايع ترين بدخيمي هاي بدن است و در جهان سالانه بيش از يك ميليون نفر را مبتلا مي كند.
پس بد نيست تا با انواع آن مختصري آشنا و دلايل به وجود آمدن و موارد پيشگيري آن را بيشتر بشناسيم.
در اين بيماري سلول هاي بدخيم كه از پوست منشا مي گيرند به طور نامنظم و فزاينده اي تكثيريافته و از سيستم ايمني بدن عبور مي كنند.
با توجه به نوع سلول اوليه منشا سرطان، سرطان هاي پوست به سه دسته تقسيم مي شوند:
▪ (BCC (carcinoma Basalcell سرطان سلول هاي پايه اي
▪( SCC (carcinoma Sqoamouscell سرطان سلول هاي سنگفرش
▪ (M۳ (melanome Malignant ملانوم بدخيم
● BCC چيست ؟
اين نوع سرطان پوست معمولا به شكل يك برجستگي كوچك روي سر و گردن و دست ها ايجاد مي شود. البته گاهي اين سرطان روي تنه به شكل لكه هاي كوچك قرمز رنگ ديده مي شود و اغلب در سطح آن عروق كوچك سطحي قابل مشاهده است. اكثر ضايعات BCC در افرادي كه داراي رنگ پوست و چشم روشن هستند ديده مي شود. تماس طولاني با نور خورشيد علت اصلي اين سرطان است. شايع ترين محل بروز BCC در مناطق در معرض نورآفتاب مي باشد (سر، صورت، گوش، گردن و اندام ها). در موارد نادر ضعف سيستم ايمني به علت بيماري يا مصرف داروهاي سركوبگر ايمني و بعضي بيماري هاي ژنتيكي از علل ايجاد BCC است.
▪ چه وقت شك كنيم كه يك ضايعه BCC است؟
BCC به اشكال مختلف ديده مي شود:
ـ زخم سطحي كه بهبود نمي يابد.
- ضايعه برجسته گنبدي شكل با حضور عروق سطحي روي آن.
- ضايعه قهوه اي يا سياهرنگ كه ممكن است با خال يا ساير بيماري هاي پوستي اشتباه شود.
- ضايعه به رنگ پوست و قوام سفت.
- زخم بزرگي كه ضايعات غيرقابل برگشتي چون تخريب غضروف و استخوان زيرين ايجاد مي كنند.
براي تشخيص قطعي BCC احتياج به نمونه برداري است. نمونه برداري تشخيص اقدام ساده اي است كه تحت بي حسي موضعي و با برداشت حجم كمي از بافت پوستي (به قطر ۳*۳ ميلي متر) صورت مي گيرد. جواب اين نمونه برداري مشخص كننده نوع بيماري و درمان مناسب براي آن است.
▪ روش هاي درمان :
اقدامات مختلف درماني در مورد BCC انجام پذيرند كه عبارتند از:
- جراحي و برداشت كامل تومور.
- كرايو (فريز كردن با نيتروژن مايع) جهت BCC هاي كوچك.
- برداشت BCC با يك قاشق به خصوص به نام كورت و استفاده از كوتر جهت كنترل خونريزي و تخريب سلول هاي توموري باقيمانده.
- راديوتراپي كه معمولا براي تومورهاي عودكننده يا نامناسب جهت درمان جراحي به كار مي رود.
- جراحي ميكروسكوپي Mohs كه در آن ضايعه به صورت تكه تكه در مراحل مختلف (در يك عمل جراحي) برداشته مي شود تا با حداقل برداشت بافت و كمترين جوشگاه، تومور درمان شود. اين روش بسيار مشكل اما موثر است و معمولا در مورد تومورهاي مناطق پرخطر (گوش، سر و بيني) و همچنين تومورهاي عودكننده انجام مي گيرد.
▪ براي پيشگيري از BCC چه اقداماتي لازم است؟
ـ مدت زمان تماس خود با آفتاب راكاهش دهيد و حتي الامكان در ساعات مياني روز (۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر) كمتر بيرون برويد.
ـ ۲۰ دقيقه قبل از اينكه از منزل خارج شويد از ضدآفتاب با عيار حفاظتي ۲۵ يا بالاتر استفاده كنيد.
ـ از ضدآفتاب به مقدار فراوان و يكنواخت روي تمام قسمت هاي در معرض نورآفتاب استفاده كنيد.
ـ حداقل هر ۲ ساعت يك بار استفاده از ضدآفتاب را تكرار كنيد.
ـ استفاده از پيراهن آستين بلند و شلوار و كلاه هاي با لبه پهن و عينك آفتابي نيز به اندازه مصرف ضدآفتاب مهم است.
ـ به طور منظم پوست خود از جمله پوست سر را معاينه كنيد و در صورت بروز ضايعه اي مشكوك يا تغيير شكل ضايعه قبلي سريعا به پزشك متخصص مراجعه نماييد.
● SCC چيست؟
SCC دومين سرطان شايع پوست بعد از BCC است. اين تومور از اپيدرم يا لايحه سطحي پوست منشا مي گيرد و ممكن است در هر قسمتي از بدن از جمله مخاط ايجاد گردد ولي اغلب در معرض آفتاب ايجاد مي شود. اين تومور براي مدتي در سطح فوقاني پوست يعني اپيدرم باقي مي ماند ولي نهايتا در صورت عدم درمان به لايه هاي زيرين پوست نفوذ مي كند در درصد كمي از بيماران مبتلا، اين تومور به بافت ها و ارگان هاي ديگر بدن نيز متاستاز مي نمايد كه مي تواند خطرناك باشد.
تماس طولاني با آفتاب مهمترين و شايع ترين علت ايجاد آن است. نواحي مثل صورت، گردن، سر بدون مو، دست ها و بازوها بيشتر در معرض ابتلا به اين تومور هستند. لاله گوش و لب پايين به ويژه مستعد ابتلا به اين سرطان مي باشد.
سوختگي، اسكارها، زخم طولاني مدت و نواحي كه تحت پرتوتابي قرارگرفته اند و تماس با بعضي از مواد شيميايي مثل آرسنيك باعث ابتلا به اين تومور مي شود.
▪ چه كساني بيشتر به اين سرطان مبتلا مي شود؟
هر كسي با سابقه طولاني تماس با آفتاب مي تواند مبتلا به اين نوع سرطان پوستي گردد. اما افرادي كه پوست و موي روشن دارند و رنگ چشم سبز يا آبي دارند در معرض خطر بيشتري هستند.
▪ علايم خط براي SCC
ـ رشد زگيلي مانند پوست كه سطح دلمه دارد و گاهي همراه با خونريزي مي باشد.
يك ناحيه از تغيير رنگ قرمز همراه با پوسته يا حاشيه غيرمنظم كه به طور پايدار باقي مانده و گاهي با دلمه و خونريزي همراه مي شود.
ـ يك زخم برآمده همراه با فرورفتگي مركزي كه گاه گاهي خونريزي مي كند.
▪ روش هاي درمان
انتخاب روش درماني براي اين نوع تومور بستگي به نوع، سايز محل و عمق نفوذ آن به داخل پوست دارد. همچنين سن بيمار و وضعيت سلامت عمومي بيمار نيز در انتخاب نوع درمان اهميت دارند.
ـ كورتاژ كه با يك دستگاه خاص انجام مي شود.
ـ كرايو سرجري: انجماد با نيتروژن مايع.
ـ جراحي.
ـ اشعه درماني.
ـ فتوديناميك تراپي.
● ملانوم چيست؟
ملانوم جدي ترين نوع سرطان پوست است كه با رشد فزاينده سلول هاي رنگ ساز پوست مشخص مي شود.
ملانوم در شرايط پيشرفته توانايي انتشار به ارگان هاي داخلي را داشته و مي تواند منجر به مرگ شود اما در صورتي كه در مراحل اوليه تشخيص داده شود معمولا با موفقيت قابل درمان است.
مهمترين عامل مستعد كننده ملانوم آفتاب است. در افرادي كه در سنين ۱۰ - ۱۸ سالگي در معرض شديد آفتاب بوده اند ميزان اين بيماري بالاتر مي باشد. بايد بدانيم كه همه ملانوم ها ناشي از آفتاب نبوده و فاكتورهاي ژنتيك و نقايص سيستم ايمني نيز در اين امر دخيل مي باشد.
▪ چه كساني بيشتر درمعرض خطر ملانوم هستند؟
ـ افراد با سابقه قبلي ملانوم در يك منطقه از بدن و همچنين سابقه در خويشاوندان خوني نزديك مثل والدين، فرزندان، خواهر و برادر.
ـ افراد با تعداد خال هاي زياد، بزرگ و غيرعادي.
ـ افراد با موهاي قرمز، طلايي و چشم هاي آبي يا سبز.
ـ افراد باسابقه آفتاب سوختگي هاي مكرر و افراد ۱۰ تا ۱۸ سال در معرض تابش زياد آفتاب
▪ خال غيرعادي چيست؟
خال غيرعادي معمولا بزرگتر از خال هاي مرفال مي باشد. تنوع رنگ داشته و درحاشيه ها نامنظم مي باشد. اينگونه خال ها معمولا در پشت و گاهي در ناحيه سينه و شكم يا در ناحيه پاي خانم ها ديده مي شود.
▪ چگونه ملانوم را زودتر تشخيص دهيم؟
چهار نكته مهم در مواردي كه يك خال به ملانوم مشكوك است وجود دارد.
۱) غيرقرينگي ضايعه: نيمه اي از ضايعه با نيمه ديگر آن قرينه نيست.
۲) نامنظمي در حاشيه ضايعه: حاشيه خال محو يا بريده بريده مي باشد.
۳) رنگ يكنواخت نبوده و سايه روشني از قهوه اي، خاكستري يا سياه در خال موجود است.
۴) اندازه ملانوم در زمان تشخيص معمولا بزرگتر از ۶ ميلي متر مي باشد.
در صورت بروز هرگونه تغيير در اندازه، شكل و فرم يك خال يا در صورت ايجاد خال جديد يا هرگونه تغيير غيرطبيعي در پوست بايد در اسرع وقت با يك متخصص پوست مشورت نمود.
▪ آيا ملانوم درمان دارد؟
در صورت تشخيص زودرس ملانوم با درمان هاي جراحي و برداشتن كامل ضايعه ملانوم قطعا قابل درمان مي باشد. تشخيص زودهنگام ملانوم مهم مي باشد.
به هر حال درصورتي كه سابقه سرطان پوست در خانواده شما وجود دارد شما احتمالا در معرض خطر بيشتري هستيد.
در صورت بروز هرگونه تغيير در اندازه، شكل و فرم يك خال يا در صورت ايجاد خال جديد يا هرگونه تغيير غيرطبيعي در پوست بايد در اسرع وقت با يك متخصص پوست مشورت نمود
[/FONT][/SUP]

http://but.blogfa.com/post-46.aspx
 

Similar threads

بالا