دفتر مدیریت پروژه pmo

rokni_vi

عضو جدید
یک دفتر pmo یک واحد یا بدنه سازمانی است که میتواند مسئول مدیریت متمرکز و هماهنگ پروژه های زیر مجموعه قلمرو خود باشد.......
 

sadrsad

عضو جدید
این دفتر pmo, تازه اومده؟شرایط راهندازی این طور دفتری چیه؟ اگه میشه توضیح بشتری در موردش بده!
 

yasi.6539

عضو جدید
سلام، سعی میکنم تعریف ساده ای از PMO رو بگم.
PMOمی‌تونه مخفف یکی از این عبارت‌ها باشه:
Project Management office
Program Management Office
Protfolio Management Office
و این سه‌ تا اینقدر شباهت دارن که عملا تو یه سرفصل بررسی میشن.

مفهوم عبارت:
PMOتعریف خاص و روشنی نداره. به یه دفتری می‌گن که معمولا به چند پروژه سرویس می‌ده و این سرویس‌ها برای همسان‌سازی و استاندارد کردن فعالیت‌های مدیریت پروژه‌ اس. البته که تنوع فعالیت‌ها خیلی بیشتر از این هم می‌تونه باشه. در هر حال باید در نظر داشته باشین که معنی‌دار ترین حالت یه PMO وقتیه که به چندین پروژه سرویس بده (نه یه پروژه) و هدفش هم تعالی مدیریت پروژه باشه. تکرارپذیر کردن فرآیندهای مدیریت پروژه یکی از عوامل بلوغ مدیریته و این می‌تونه بزرگ‌ترین مسئولیت یه PMO باشه.
انواع PMO از نظر گستره خدمات
گستره خدمات PMOها رو می‌شه تو دو گروه خیلی کلی دسته‌بندی کرد. هر PMO می‌تونه یک یا دو گروه رو پوشش بده. گروه‌ها این‌ها هستن:
مرکز تعالی:این همون وظیفه‌ایه که بهترین گزینه برای PMOها به حساب میاد. تو این حالت آموزش‌های مربوط به مدیریت پروژه، مشاوره دادن‌ها، کمک به ارتقای متودولوژی‌ها، گردآوری الگوهای پذیرفته شده، استانداردسازی فرآیندها، تهیه تمپلیت‌ها و یکسان‌سازی اون‌ها و ابلاغ دستورالعمل‌های برنامه‌ریزی و کنترل وظیفه این دفتر به حساب میاد.
مرکز پشتیبانی:تو حالت قبل حد و مرزهایی برای اقدامات مدیریت پروژه مشخص می‌شه (هم از نوع محدود کردن و هم از نوع کمک کردن)، ولی تو این حالت عملا قسمتی یا تمام کارهای مدیریت پروژه (یا مدیریت طرح یا مدیریت پرتفولیو) رو خود PMO انجام می‌ده.
 
  • Like
واکنش ها: mowi
بالا