.::اتاق تفسير قرآن كريم (جلسات حفظ قرآن باشگاه مهندسان ايران)::.

mahsa66

عضو جدید
کاربر ممتاز
تفسیر نمونه

تفسیر نمونه

بسم الله الرحمن الرحیم
.
.

تفسیر نمونه
.
.
.
آیه 12 سوره بقره


در این آیه به ویژگی های منافقان اشاره مى كند:

که نخستين آنها داعيه اصلاح طلبى است در حالى كه مفسد واقعى همانها هستند: هنگامى كه به آنها گفته شود در روى زمين فساد نكنيد مى گويند ما فقط اصلاح كنندهايم ! (و اذا قيل لهم لا تفسدوا فى الارض قالوا انما نحن مصلحون ).
ما برنامه اى جز اصلاح در تمام زندگى خود نداشته و نداريم !

قرآن در آيه بعد مى گويد: بدانيد اينها همان مفسدانند و برنامه اى جز فساد ندارند ولى خودشان هم نمى فهمند! (الا انهم هم المفسدون و لكن لا يشعرون ).
بلكه اصرار و پافشارى آنها در راه نفاق و خو گرفتن با اين برنامه هاى زشت و ننگين سبب شده كه تدريجا گمان كنند اين برنامه ها مفيد و سازنده و اصلاح طلبانه است ، و همانگونه كه سابقا نيز اشاره كرديم گناه اگر از حد بگذرد، حس تشخيص را از انسان مى گيرد، بلكه تشخيص او را واژگونه مى كند، و ناپاكى و آلودگى به صورت طبيعت ثانوى او در مى آيد.
 

V A H ! D

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع ,
کاربر ممتاز
آیه 13 سوره بقره ...

آیه 13 سوره بقره ...


.
.
.


بسم لله الرحمن الرحیم ...


وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُواْ كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاء أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاء وَلَكِن لاَّ يَعْلَمُونَ ( 13 )


چون به آنان گفته شود همان گونه كه مردم ايمان آوردند شما هم ايمان بياوريد مى‏گويند

آيا همان گونه كه كم خردان ايمان آورده‏اند ايمان بياوريم هشدار كه آنان همان كم‏خردانند ولى نمى‏دانند
...
 

nafis...

مدیر بازنشسته
تفسیر نور
سوره بقره
آیه 13
:gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol:

پیام ها
1- ارشاد و دعوت اولياى خدا، در منافقان بى‏اثر است.«قيل...أنؤمن»
2- منافقان، روحيّه امتياز طلبى و خود برتربينى دارند.«انؤمن»
3- تحقير مؤمنان، از شيوه‏هاى منافقان است.
«كما آمن السفهاء» (ايمان داشتن و تسليم خدا بودن، در نظر منافقان سبك مغزى است.
:redface:)
4- مسلمانان بايد هوشيار باشند تا فريب ظواهر را نخورند.
«الا»
5 - در فرهنگ قرآن، تسليم حقّ نشدن، سفاهت است.
«انّهم هم السفهاء»
6- بايد غرور متكبرانه منافق، شكسته وبا آن مقابله به مثل شود.
«انّهم‏هم‏السفهاء»
7- افشاى چهره دروغين منافق، براى جامعه اسلامى ضرورى است.
«هم‏السفهاء»
8 - بدتر و دردآورتر از هر دردى، جهل به آن درد است.
«لكن لا يعلمون»
 

mahsa66

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم

:gol:تفسیر نمونه سوره بقره :gol:

آیه 13


  • منافقان خود را عاقل و هوشیار و مومنان را سفیهان و ساده لوح و خوش باور می دانند.
  • هنگامی که به آن ها گفته شد ایمان بیاورید، همچنان که توده دهای مردم ایمان آوردند،می گویند " آیا ما همچون این سفیهان ایمان بیاوریم.(و اذا قيل لهم آمنوا كما آمن الناس قالوا ا نؤ من كما آمن السفهاء).
  • لذا قرآن در پاسخ آن ها می گوید : بدانید سفیهان واقعی اینها هستند، اما نمیدانند. (الا انهم هم السفهاء و لكن لا يعلمون ).
  • آیا این سفاهت نیست که اینان خط زندگی خود را مشخص نکند و در میان هر گروهی، به رنگ آن گروه در آید، و به جای تمرکز و وحدت شخصیت، دوگانگی و چندگانگی را پذیرا گردد، استعداد و نیروی خود را در طریق شیطنت و توطئه و تخریب به کار گیرد، و در عین حال خود را عاقل بشمارد؟!
 

mahsa66

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزیز

فرا رسدن ماه محرم و ایام سوگواری شهادت آقا امام حسین (ع) رو بهتون تسلیت میگم .


امیدوارم در این ایام بیشتر با این تاپیک همراه باشید.

قراره آیه هایی که معانی شون به هم ربط داره رو در یک هفته بررسی کنیم و در آخر هفته جمع بندی داشته باشیم.
پس هر روز منتظر حضور فعالتون هستیم.

این هفته آیات 13 تا 16 بررسی خواهد شد.

آیه 13 :روز شنبه ( و اذا قیل لهم آمنوا )

آیه 14 : روز یک شنبه (و اذا لقوا الذین امنوا )

آیه 15 : روز دوشنبه (الله یستهزی ء بهم )

آیه 16 : روز سه شنبه (اولئک الذین اشترو الضلاله بالهدی)

در آخر هفته هم جمع بندی مطالب رو خواهیم داشت.

امام حسین (ع) می فرمایند :

کسی که خود را برای خداوند خالص گرداند و کلام او را راهنما گیرد، به عقیده ی استوار رهنمون می شود و خداوند او را به راه راست هدایت می کند.

 
آخرین ویرایش:

nafis...

مدیر بازنشسته
تفسیر نور
سوره بقره
آیه 14
:gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol:
پیام ها
1- منافق، نان را به نرخ روز مى‏خورد. «قالوا آمنا... قالوا انّا معكم»
2- به هر اظهار ايمان، نبايد اعتماد قطعى كرد و بايد مواظب عوامل نفوذى بود.
«قالوا آمنّا»
3- منافق، شهامتِ صداقت ندارد واز مؤمنان ترس و هراس دارد.
«خَلَوا»
تماس وارتباط منافقان با مؤمنان، آشكار وعلنى است ولى تماس آنان با كفّار يا سران و رهبران خود، سرّى و محرمانه، در نهان و خلوت صورت مى‏گيرد.
4- دوستان منافقان، شيطان صفت هستند.
«شياطينهم»
5 - كفّار و منافقان با همديگر ارتباط تشكيلاتى دارند و منافقان از آنان خطّ فكرى مى‏گيرند.
«شياطينهم»
6- اظهار ايمان از سوى منافق موقتى است، ولى كفر او پايدار و ثابت است.
«آمنّا، انّا معكم»(ايمان، با جمله‏ى فعليه وكفر با جمله‏ى اسميّه آمده وجمله اسميّه نشانه‏ى دوام و ثبوت است.)
7- منافقان با كافران نه تنها هم‏فكرند بلكه كمك‏كارهم نيز هستند.
«انّا معكم»
8 - منافقان، مؤمنان را به استهزا مى‏گيرند.
«انّما نحن مستهزؤن»
 

mahsa66

عضو جدید
کاربر ممتاز
صورت آیه 14

صورت آیه 14

بسم الله الرحمن الرحیم



و إِذا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا إِلي شَياطِينِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ ( 14)

:gol:

و آنگاه كه مؤمنان را ديدار كنند، گويند ايمان آورديم و چون با ديو سيرتان خود خلوت كنند، گويند ما با شماييم، ما تنها [مؤمنان] را ريشخند مي‌كنيم.






 

mahsa66

عضو جدید
کاربر ممتاز
تفسیرنمونه آیه 14

تفسیرنمونه آیه 14

تفسیر نمونه

:gol:
آیه 14 سوره بقره

:gol:


  • سومين نشانه منافقان آنست كه هر روز به رنگى در مى آيند و در ميان هر جمعيتى با آنها همصدا مى شوند، آنچنانكه قرآن مى گويد: هنگامى كه افراد با ايمان را ملاقات كنند مى گويند ايمان آورديم (و اذا لقوا الذين آمنوا قالوا آمنا)
    ما از شما هستيم و پيرو يك مكتبيم ، از جان و دل اسلام را پذيرا گشتيم و با شما هيچ فرقى نداريم !
:gol:
  • اما هنگامى كه با دوستان شيطان صفت خود به خلوتگاه مى روند مى گويند ما با شمائيم ! (و اذا خلوا الى شياطينهم قالوا انا معكم ).
:gol:
  • اگر مى بينيد ما در برابر مؤ منان اظهار ايمان مى كنيم ما مسخره شان مى كنيم ! (انما نحن مستهزئون ).






 

V A H ! D

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع ,
کاربر ممتاز
آیه 15 سوره بقره ...

آیه 15 سوره بقره ...


.
.
.



بسم الله الرحمن الرحیم


اللّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ ( 15 )


خدا [است كه] ريشخندشان مى‏كند و آنان را در طغيانشان فرو مى‏گذارد تا سرگردان شوند ...

 
آخرین ویرایش:

nafis...

مدیر بازنشسته
تفسیر نور
سوره بقره
آیه 15

:gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol:
نکته ها
كلمه «يَعمهون» از «عَمَه» مثل «عَمى» مى‏باشد، لكن «عمى» كورى ظاهرى را گويند و «عمه» كورى باطنى است.
امام رضا عليه السلام در تفسير اين آيه مى‏فرمايد: خداوند، اهل مكر و خدعه و استهزا نيست، لكن جزاى مكر و استهزاى آنان را مى‏دهد. همچنان كه آنان را در طغيان و سركشى خودشان، رها مى‏كند تا سر درگم و غرق شوند. و چه سزايى سخت‏تر از قساوت قلب و تسلّط شيطان و وسوسه‏هاى او، ميل به گناه و بى‏رغبتى به عبادت، همراهى و همكارى با افراد نا اهل و سرگرمى به دنيا و غفلت از حقّ كه منافقان بدان گرفتار مى‏آيند.
منافقان، دوگانه رفتار مى‏كنند و لذا با آنها نيز دو گونه برخورد مى‏شود؛ در دنيا احكام مسلمانان را دارند و در آخرت كيفر كفّار را مى‏بينند.

---------
پیام ها
1- كيفرهاى الهى، متناسب با گناهان است. در برابر «انّما نحن مستهزؤن»، «اللَّه يستهزئ بهم» آمده است.
2- منافقان با خدا طرفند، نه با مؤمنان. (آنها مؤمنان را مسخره مى‏كنند، ولى خدا به حمايت آمده و پاسخ مسخره‏ى آنان را خودش مى‏دهد.)
«اللَّه يستهزئ بهم»
3- استهزا، اگر به عنوان پاسخ باشد مانعى ندارد. نظير تكبّر در مقابل متكبّر.
«اللَّه يستهزئ بهم»
4- از مهلت دادن وزياده بخشى‏هاى خداوند، نبايد مغرور شد.
«يمدّهم فى طغيانهم»
5 - سركشى و طغيان، زمينه‏اى براى سر درگمى‏هاست.
«فى طغيانهم يعمهون»
 

mahsa66

عضو جدید
کاربر ممتاز
تفسیرنمونه آیه 15

تفسیرنمونه آیه 15

بسم الله الرحمن الرحیم

:gol:

تفسیر نمونه

:gol:

آیه 15 سوره بقره


  • در این آیه قرآن با يك لحن كوبنده و قاطع مى گويد: خدا آنها را مسخره مى كند (الله يستهزى ء بهم ).
  • خدا آنها را در طغيانشان نگه مى دارد تا به كلى سرگردان شوند (و يمدهم فى طغيانهم يعمهون ).



 

V A H ! D

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع ,
کاربر ممتاز
صورت آیه 16 سوره بقره ...

صورت آیه 16 سوره بقره ...


.
.
.


بسم الله الرحمن الرحیم


أُولَٰئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا کَانُوا مُهْتَدِینَ ( 16 )

آنان کسانی هستند که (هدایت) را به (گمراهی) فروختهاند، و (این) تجارت آنها سودی نداده، و هدایت نیافتهاند ...
 

nafis...

مدیر بازنشسته
تفسیر نور
سوره بقره
آیه 16

:gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol:

1- منافق، سود و زيان خود را نمى‏شناسد ولذا هدايت را با ضلالت معامله مى‏كند. «اشتروا الضلالة بالهدى»
2- انسان، آزاد و انتخاب‏گر است. چون داد و ستد، نياز به اراده وتصميم دارد.
«اشتروا الضلالة...»
3- دنيا همچون بازار است و مردمان، معامله‏گر و مورد معامله، اعمال و انتخاب‏هاى ماست.
«اشتروا... فما ربحت تجارتهم»
4- عاقبتِ مؤمن، هدايت؛
«على هدىً من ربّهم» و سرانجام منافق، انحراف است. «ما كانوا مهتدين»
5 - منافقان به اهداف خود راهى نمى‏يابند.
«ما كانوا مهتدين»
 

mahsa66

عضو جدید
کاربر ممتاز
تفسیر نمونه آیه 16

تفسیر نمونه آیه 16

بسم الله الرحمن الرحیم

:gol:

تفسیر نمونه آیه 16 سوره بقره

:gol:

آخرين آيه مورد بحث سرنوشت نهائى آنها را كه سرنوشتى است بسيار غم انگيز و شوم و تاريك چنين بيان مى كند:

  • آنها كسانى هستند كه در تجارتخانه اين جهان ، هدايت را با گمراهى معاوضه كرده اند (اولئك الذين اشتروا الضلالة بالهدى ).
  • و به همين دليل تجارت آنها سودى نداشته بلكه سرمايه را نيز از كف داده اند (فما ربحت تجارتهم ).
  • و هرگز روى هدايت را نديده اند (و ما كانوا مهتدين ).




 

mahsa66

عضو جدید
کاربر ممتاز
جمع بندی تفسیر آیات 13 تا 16

جمع بندی تفسیر آیات 13 تا 16

سلام دوستای خوبم

شرمنده بابت تاخیر یک هفته ای که در اتاق تفسیر و در جمع بندی مطالب صورت گرفت.

جمع بندی تفسیر آیات 13 تا 16


_____________________________________________


وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُواْ كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاء أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاء وَلَكِن لاَّ يَعْلَمُونَ ( 13 )

پیام های این آیه :
1
-ارشاد و دعوت اولياى خدا، در منافقان بى‏اثر است.
2- منافقان، روحيّه امتياز طلبى و خود برتربينى دارند
3- تحقير مؤمنان، از شيوه‏هاى منافقان است. (ايمان داشتن و تسليم خدا بودن، در نظر منافقان سبك مغزى است.:redface:
)
4- مسلمانان بايد هوشيار باشند تا فريب ظواهر را نخورند

5 - در فرهنگ قرآن، تسليم حقّ نشدن، سفاهت است.
6- بايد غرور متكبرانه منافق، شكسته وبا آن مقابله به مثل شود.
7- افشاى چهره دروغين منافق، براى جامعه اسلامى ضرورى است.
8 - بدتر و دردآورتر از هر دردى، جهل به آن درد است


_________________________________________________________________

و إِذا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا إِلي شَياطِينِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ ( 14)



سومین نشانه منافقان را بیان می کند :

1-منافق، نان را به نرخ روز مى‏خورد.
2- به هر اظهار ايمان، نبايد اعتماد قطعى كرد و بايد مواظب عوامل نفوذى بود.
3- منافق، شهامتِ صداقت ندارد واز مؤمنان ترس و هراس دارد
4-كفّار و منافقان با همديگر ارتباط تشكيلاتى دارند و منافقان از آنان خطّ فكرى مى‏گيرند.
5- اظهار ايمان از سوى منافق موقتى است، ولى كفر او پايدار و ثابت است
6-منافقان، مؤمنان را به استهزا مى‏گيرند.


_______________________________________________________


اللّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ ( 15 )

پیام های این آیه :

كيفرهاى الهى، متناسب با گناهان است. در برابر «انّما نحن مستهزؤن»،
2- منافقان با خدا طرفند، نه با مؤمنان. (آنها مؤمنان را مسخره مى‏كنند، ولى خدا به حمايت آمده و پاسخ مسخره‏ى آنان را خودش مى‏دهد.)
3- استهزا، اگر به عنوان پاسخ باشد مانعى ندارد. نظير تكبّر در مقابل متكبّر.
4- از مهلت دادن وزياده بخشى‏هاى خداوند، نبايد مغرور شد.
5 - سركشى و طغيان، زمينه‏اى براى سر درگمى‏هاست.


______________________________________________________


أُولَٰئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا کَانُوا مُهْتَدِینَ ( 16 )

پیام های این آیه :


1-منافق، سود و زيان خود را نمى‏شناسد ولذا هدايت را با ضلالت معامله مى‏كند. «اشتروا الضلالة بالهدى»
2- انسان، آزاد و انتخاب‏گر است. چون داد و ستد، نياز به اراده وتصميم دارد. «اشتروا الضلالة...»
3- دنيا همچون بازار است و مردمان، معامله‏گر و مورد معامله، اعمال و انتخاب‏هاى ماست. «اشتروا... فما ربحت تجارتهم»
4- عاقبتِ مؤمن، هدايت؛ «على هدىً من ربّهم» و سرانجام منافق، انحراف است. «ما كانوا مهتدين»
5 - منافقان به اهداف خود راهى نمى‏يابند. «ما كانوا مهتدين









 
آخرین ویرایش:

sebtoshshaikh

عضو جدید
کاربر ممتاز
mahsa66;57572[B گفت:
[/B]5 - منافقان به اهداف خود راهى نمى‏يابند. «ما كانوا مهتدين












با نام خدا

و با سلام و آرزوی سلامتی و موفقیت همه شما


ظاهرا منظور هدایت به راه راست است ؛ نه نرسیدن به اهداف خودشان
 

sebtoshshaikh

عضو جدید
کاربر ممتاز


جمع بندی تفسیر آیات 13 تا 16


اللّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ ( 15 )

پیام های این آیه :

3- استهزا، اگر به عنوان پاسخ باشد مانعى ندار
د




با نام خدا

و با سلام و آرزوی سلامتی و موفقیت همه شما

روا بودن استهزا در مقابل استهزا ، معلوم نیست از این آیه استفاده شود .

اما از آیه "
فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم " به خوبی استفاده می شود .

 

sadansy

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
بچه های قرآن خون باشگاه !
دلم خیلی گرفته بود...ببخشین که اسپم میکنم....ولی باید بگم....دعام کنین بچه ها....من یه حاجتی داشتم حدود 2-3 ماهه که دعا میکنم چند بارم تو خواب دیدم که خدا بهم دادتش اما هنوز برآورده نشده....من نمیخوام بغیر از کمک خدا به هیچ چیزی فکر کنم...اما ..........:cry:...بچه ها میگن نا امیدی کفره......دعام کنین نا امید نشم....دعام کنین:cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry:
 

mahsa66

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان ممنون از حضورتون

:gol:

برنامه این هفته اتاق تفسیر قرآن کریم

:gol:
بررسی آیات 17 تا 20 سوره بقره

آیه 17 : روز دوشتبه

آیه 18 : روز سه شنبه

آیه 19 : روز چهارشنبه

آیه 20 : روز پنج شنبه

دوستان عزیز منتظر حضور فعالتون هستیم
.

پیامبر گرامی اسلام (ص):

بر شما باد به قرآن، چون قرآن شفای سودمند و داروی پربرکت است و نگهبان کسی است که به آن چنگ می زند و نجاتبخش کسی است که از آن پیروی میکند.


 
آخرین ویرایش:

V A H ! D

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع ,
کاربر ممتاز
صورت آیه 17 سوره بقره ...

صورت آیه 17 سوره بقره ...


.
.
.



بسم الله الرحمن الرحیم


مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لاَّ يُبْصِرُونَ ( 17 )

مثل آنان همچون مثل كسانى است كه آتشى افروختند و چون پيرامون آنان را روشنايى داد خدا نورشان را برد و در ميان تاريكيهايى كه نمى‏بينند رهايشان كرد ...


 

mahsa66

عضو جدید
کاربر ممتاز
تفسیر نمونه آیه 17

تفسیر نمونه آیه 17

تفسیر نمونه

:gol:

آیه 17 سوره بقره


دو مثال جالب براى ترسيم حال منافقان

بعد از بيان صفات و ويژگيهاى منافقان ، قرآن مجيد، براى مجسم ساختن وضع آنها دو تشبيه گويا در آيات فوق بيان مى كند:


  • در مثال اول مى گويد: آنها مانند كسى هستند كه آتشى در شب ظلمانى افروخته تا در پرتو نور آن راه را از بيراهه بشناسد و به منزل مقصود برسد (مثلهم كمثل الذى استوقد نارا).
  • ولى همين كه اين شعله آتش اطراف آنها را روشن ساخت ، خداوند آن را خاموش مى سازد، و در ظلمات رهاشان مى كند، به گونه اى كه چيزى را نبينند (فلما اضائت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمات لا يبصرون ).
  • آنها فكر مى كردند با اين آتش مختصر و نور آن مى توانند با ظلمتها به پيكار برخيزند، اما ناگهان بادى سخت بر مى خيزد و يا باران درشتى فرو مى ريزد، و يا بر اثر پايان گرفتن مواد آتش افروز، آتش به سردى و خاموشى مى گرايد و بار ديگر در تاريكى وحشتزا سرگردان مى شوند.
  • چه مثال دقيق و گويائى : در زندگى انسان بيراهه ها فراوان است ، اما خط مستقيم كه به سر منزل مقصود به پيش مى رود يكى بيش نيست ، ولى خطوط انحرافى بى نهايت است ،
  • از آن گذشته پرده هاى ظلمت و طوفانهاى وحشتناك و حوادث گوناگون در طول اين راه فراوان خواهد بود،
  • چراغ پرفروغى كه از اين حوادث مصون باشد لازم است كه اين پرده هاى ظلمت را بشكافد و در برابر طوفانها مقاومت كند،
  • آن چيزى جز چراغ عقل و ايمان و خورشيد وحى نيست .

مختصر شعله اى كه انسان ، موقتا مى افروزد چه كارى در اين راه طولانى و پر از طوفان از آن ساخته است ؟!


  • منافقان با انتخاب راه نفاق چنين مى پنداشتند كه مى توانند در همه حال موقعيت خويش را حفظ كنند و از هر خطر احتمالى مصون بمانند،
  • از منافعى كه به دو طرف مى رسد، استفاده كرده و هر دسته غالب شوند آنها را از خود بدانند اگر مؤ منان پيروز شوند در صف مؤ منان ، و اگر غلبه با كافران باشد با آنها باشند.
    [*]آنها خود را افرادى زيرك و باهوش مى پنداشته اند و در پرتو روشنائى اين شعله ضعيف و ناپايدار، مى خواستند راه زندگى خود را ادامه دهند و به نوائى برسند.
    [*]اما قرآن پرده از روى كار آنها برداشت ، و دروغشان را آشكار كرد، چنانكه مى خوانيم :
    [*]اذا جاءك المنافقون قالوا نشهد انك لرسول الله و الله يعلم انك لرسوله و الله يشهد ان المنافقين لكاذبون : هنگامى كه منافقان به سراغ تو مى آيند مى گويند ما گواهى مى دهيم كه تو فرستاده خدائى ، خدا مى داند كه تو رسول او هستى ، ولى خدا گواهى مى دهد كه منافقان در اظهاراتشان دروغ مى گويند (سوره منافقون آيه 1 و 2).

 

nafis...

مدیر بازنشسته
تفسیر نور
سوره بقره
آیه 17
:gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol:
پیام ها
1- منافق براى رسيدن به نور، از نار (آتش) استفاده مى‏كند كه خاكستر و دود و سوزش نيز دارد. «استوقد ناراً»
2- نور اسلام عالم‏گير است، ولى نورى كه منافقان در سايه‏ى آن تظاهر به اسلام مى‏كنند، در شعاعى كمتر و روشنايى آن ناپايدار است. «أضاءت ما حوله»
3- اسلام نور و كفر تاريكى است. «ذهب اللّه بنورهم وتركهم فى ظلمات»
4- كسى كه از يك نور بهره‏مند نشود، در ظلمات متعدّد باقى مى‏ماند. «بنورهم... فى ظلمات» (كلمه «نور» مفرد و كلمه «ظلمات» جمع است.)
5 - نقشه‏ها وتوطئه‏هاى منافقان، به اراده الهى ناتمام مى‏ماند. :redface:«ذهب اللّه بنورهم»
6- طرف مقابل منافقان، خداوند است. «ذهب اللّه بنورهم»
7- عاقبت و آينده‏ى منافقان، تاريك است. «فى ظلمات»
8 - منافقان دچار وحشت و اضطراب، ودر تصميم‏گيرى‏هاى دراز مدّت، سردرگم هستند. «فى ظلمات لا يبصرون»

9- گاهى در آغاز، ايمان واقعى است، ولى كم‏كم انسان به انحراف گرايش پيدا نموده و منافق مى‏شود. (كلمه «نورهم» در اين آيه و جمله «لايرجعون» در آيه بعد نشان مى‏دهد كه آنان نورى داشتند، ولى به سوى آن نور برنگشتند.)

نکات
مثال، براى تفهيم مطلب به مردم، نقش مؤثّرى دارد. در قرآن مثال‏هاى فراوانى آمده است از جمله:
مثال حقّ، به آب و باطل به كفِ روى آب. تشبيه اعمال كفّار به خاكسترى در برابر تندباد ويا تشبيه كارهاى آنان، به سراب. [192] تشبيه بت‏ها و طاغوت‏ها به خانه عنكبوت. تمثيل دانشمند بى‏عمل به الاغى كه كتاب حمل مى‏كند. وتمثيل غيبت، به خوردن گوشت برادرى كه مرده است.
اين آيه نيز در مقام تشبيهِ مجموعه‏اى از روحيّات وحالاتِ منافقان است. آنان، نار مى‏افروزند، ولى خداوند نورش را مى‏برد و دود و خاكستر و تاريكى براى آنان باقى مى‏گذارد.
امام رضا عليه السلام فرمودند: معناى آيه «تركهم فى ظلمات...» آن است كه خداوند آنان را به حال خود رها مى‏كند.

 

V A H ! D

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع ,
کاربر ممتاز
صورت آیه 18 سوره بقره ...

صورت آیه 18 سوره بقره ...



.
.
.



بسم الله الرحمن الرحیم



صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَ يَرْجِعُونَ (18)

كرند لالند كورند بنابراين به راه نمى‏آيند ...

 

nafis...

مدیر بازنشسته
تفسیر نور
سوره بقره
آیه 18
:gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol:

1- نفاق، انسان را از درك حقايق و معارف الهى باز مى‏دارد.
«صم بكم عمى»
2- كسى كه از عطاياى الهى در راه حقّ بهره نگيرد، همانند كسى است كه فاقد آن نعمت‏هاست.
«صم بكم عمى»
3- حقّ نديدن منافقان دو دليل دارد: يكى آنكه فضاى بيرونى آنان تاريك است؛ «فى ظلمات» وديگر آنكه خود چشم دل را از دست داده‏اند.
«صم بكم عمى»
4- منافقان، لجاجت و تعصّب دارند.
«فهم لا يرجعون»


 

V A H ! D

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع ,
کاربر ممتاز
صورت آیه 19 سوره بقره ...

صورت آیه 19 سوره بقره ...


.
.
.


بسم الله الرحمن الرحیم


أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصْابِعَهُمْ فِي آذَانِهِم مِّنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ واللّهُ مُحِيطٌ بِالْكافِرِينَ ( 19 )



يا چون [كسانى كه در معرض] رگبارى از آسمان كه در آن تاريكيها و رعد و برقى است [قرار گرفته‏اند] از [نهيب] آذرخش [و] بيم مرگ سر انگشتان خود را در گوشهايشان نهند ولى خدا بر كافران احاطه دارد ...

 

nafis...

مدیر بازنشسته
تفسیر نور
سوره بقره
آیه 19
:gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol:
پیام ها
1- منافقان غرق در مشكلات و نگرانى‏ها مى‏شوند، و در همين دنيا نيز دلهره و اضطراب و رسوايى و ذلّت دامن گيرشان مى‏شود. «ظلمات و رعد و برق»
2- منافقان از مرگ مى‏ترسند.
«حذر الموت»
3- منافقان بدانند كه خداوند بر آنها احاطه دارد و هر لحظه اراده فرمايد، اسرار و توطئه‏هاى آنها را افشا مى‏كند.
«و اللّه محيط بالكافرين»
4- سرانجام نفاق، به كفر منتهى مى‏شود.
«و اللّه محيط بالكافرين» لذا در جاى ديگر قرآن مى‏فرمايد: «ان اللَّه جامع المنافقين و الكافرين فى جهنم جميعاً»

نکته ها
خداوند، منافق را به اشخاصِ در باران مانده‏اى تشبيه كرده كه مشكلات بارانِ تند، شب تاريك، غرّش گوش خراش رعد، نور خيره كننده‏ى برق، و هراس و خوف مرگ، او را فرا گرفته است، امّا او نه براى حفظ خود از باران پناهگاهى دارد و نه براى تاريكى، نورى و نه گوشى آسوده از رعد و نه روحى آرام از مرگ.
 

sebtoshshaikh

عضو جدید
کاربر ممتاز
تفسیر نور
سوره بقره
آیه 17
:gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol:
پیام ها

9- گاهى در آغاز، ايمان واقعى است، ولى كم‏كم انسان به انحراف گرايش پيدا نموده و منافق مى‏شود. (كلمه «نورهم» در اين آيه و جمله «لايرجعون» در آيه بعد نشان مى‏دهد كه آنان نورى داشتند، ولى به سوى آن نور برنگشتند.)


با نام خدا

و با سلام و آرزوی سلامتی و موفقیت همه شما

این مطلب درست است ، اما از این آیات استخراج نمی شود .
 

mahsa66

عضو جدید
کاربر ممتاز
با نام خدا

و با سلام و آرزوی سلامتی و موفقیت همه شما

این مطلب درست است ، اما از این آیات استخراج نمی شود .

سلام
ممنون از حضورتون،
میشه بگید چرا به نظرتون از این آیات استخراج نمیشه؟؟
 

mahsa66

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه تفسیر آیه 17 و 18

ادامه تفسیر آیه 17 و 18

تفسیر نمونه آیه 16 و 17



حتى قرآن به كفار اعلام مى كند كه آنها با شما نيستند، هر وعده اى دهند عمل نخواهند كرد:

  • الم تر الى الذين نافقوا يقولون لاخوانهم الذين كفروا من اهل الكتاب لئن اخرجتم لنخرجن معكم و لا نطيع فيكم احدا ابدا و ان قوتلتم لننصرنكم و الله يشهد انهم لكاذبون لئن اخرجوا لا يخرجون معهم و لئن قوتلوا لا ينصرونهم و لئن نصروهم ليولن الادبار ثم لا ينصرون
  • منافقان به برادران كافر خود از اهل كتاب وعده مى دهند كه اگر شما را از مدينه بيرون كنند، ما نيز با شما خارج خواهيم شد و به حرف هيچكس درباره شما گوش نخواهيم داد، و اگر با شما بجنگند شما را يارى مى كنيم ، و لكن خداوند گواهى مى دهد كه منافقان دروغ مى گويند، اگر آنها را بيرون كنند همراه آنها خارج نخواهند شد، و اگر با آنها جنگ نمايند ياريشان نخواهند كرد، و اگر به آنها كمك كنند (درگير و دار جنگ ) پا به فرار خواهند گذاشت (و استقامت به خرج نخواهند داد) -حشر - 11 12).

  • قابل توجه اينكه : قرآن در اينجا از جمله استوقد نارا استفاده كرده است ،
  • يعنى آنها براى رسيدن به نور نار استفاده مى كنند آتشى كه هم دود و هم خاكستر و هم سوزش دارد، در حالى كه مؤ منان از نور خالص و چراغ روشن و پر فروغ ايمان بهره مى گيرند.
  • منافقان گرچه تظاهر به نور ايمان دارند اما باطنشان ، نار است ، و اگر هم نورى باشد ضعيف است و كوتاه مدت .


  • [*=right]اين نور مختصر، يا اشاره به فروغ وجدان و فطرت توحيدى است و يا اشاره به ايمان نخستين آنها است كه بعدا بر اثر تقليدهاى كوركورانه و تعصبهاى غلط و لجاجتها و عداوتها، پرده هاى ظلمانى و تاريك بر آن مى افتد، نه تنها يك ظلمت بلكه به تعبير قرآن ظلمات .
    [*=right] همينها است كه چشم بينا و گوش شنوا و زبان گويا را سرانجام از آنها خواهد گرفت ، چرا كه سابقا هم گفتيم ادامه راه غلط تدريجا نيروى تشخيص و درك انسان را ضعيف مى كند، تا آنجا كه گاهى حقايق را وارونه مى بيند، نيكدر نظرش بد، و فرشته ديو، خودنمائى مى كند.
    [*=right]به هر حال اين تشبيه در حقيقت ، يك واقعيت را در زمينه نفاق روشن مى سازد، و آن اينكه نفاق و دوروئى براى مدت طولانى نمى تواند مؤ ثر واقع شود م
    [*=right]مكن است منافقان براى مدت كوتاهى از مزاياى اسلام و مصونيتهاى مؤ منان برخوردار شوند و از رفاقت پنهانى با كفار نيز بهره گيرند.
    [*=right]ولى اين امر همچون شعله ضعيف و كم دوامى كه در يك بيابان تاريك و ظلمانى در معرض وزش طوفانها است ديرى نمى پايد، و سرانجام چهره واقعى آنها آشكار مى گردد، و به جاى كسب موفقيت و محبوبيت ، منفور و مطرود خواهند شد و همانند كسى كه در بيابان راه را گم كرده و چراغ را از دست داده سرگردان مى مانند.
    [*=right]اين نكته نيز قابل توجه است كه در تفسير آيه هو الذى جعل الشمس ضياء و القمر نورا: آن خدائى است كه خورشيد را روشنائى و ماه را نور بخش قرار داد (يونس 5).
    [*=right]از امام باقر (عليه السلام ) چنين نقل شده كه فرمود: اضائت الارض بنور محمد (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) كما تضيى ء الشمس فضرب الله مثل محمد (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) الشمس و مثل الوصى القمر
    [*=right]خداوند صفحه روى زمين را به محمد (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) روشن ساخت همانگونه كه با نور آفتاب ، لذا محمد (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) را به خورشيد تشبيه كرد، و وصى او على (عليه السلام ) را به ماه .
يعنى نور ايمان و وحى ، عالمگير است ، در حالى كه نفاق اگر پرتوى هم داشته باشد تنها دايره كوچكى از اطراف خود را آنهم براى مدت كوتاهى روشن مى كند (ماحوله ).

 
آخرین ویرایش:
بالا