صفحه 1 از 7 12345 ... آخرينآخرين
نمايش نتايج 1 تا 10 از 64

تاپیک: سیستم های اطفاء حریق

  1. #1
    عضو
    رشته
    مهندسی مکانیک
    تاريخ عضويت
    2008/1
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    32
    پست ها
    28

    پيش فرض سیستم های اطفاء حریق

    سلام.بچه ها هر کس در خصوص سیستم های متداول اطفاء حریق ، ارزیابی ریسک حریق ، استانداردهای سیستم های آتش نشانی و... در مناطق مسکونی و صنعتی مطالبی داره یا میخواد چیزی یاد بگیره برام پیغام بذاره من جوابگو هستم.

  2. #2
    عضو فعال آواتار srn57
    رشته
    مهندسی شیمی
    تاريخ عضويت
    2007/10
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    767
    پست ها
    210

    پيش فرض

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله FIRE FIGHTER نمايش پست
    سلام.بچه ها هر کس در خصوص سیستم های متداول اطفاء حریق ، ارزیابی ریسک حریق ، استانداردهای سیستم های آتش نشانی و... در مناطق مسکونی و صنعتی مطالبی داره یا میخواد چیزی یاد بگیره برام پیغام بذاره من جوابگو هستم.
    سلام
    در مورد سیستم های ضد حریق روی سکوهای نفتی(offshore) و پمپ های مربوطه به خصوص از نظر پرسسی و چگونگی عملکرد پمپ ها (مثلا نوع هد ورودی) اطلاعاتی اگر دارید ممنون میشم.
    مرسی
    براي انسانهاي بزرگ بن بست وجود ندارد.چون بر اين باورند كه:يا راهي خواهم يافت يا راهي خواهم ساخت.
    (کپی از دوست عزیز matrix )


  3. تشكر از اين پست


  4. #3
    عضو
    رشته
    مهندسی مکانیک
    تاريخ عضويت
    2008/1
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    32
    پست ها
    28

    پيش فرض

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله srn57 نمايش پست
    سلام
    در مورد سیستم های ضد حریق روی سکوهای نفتی(offshore) و پمپ های مربوطه به خصوص از نظر پرسسی و چگونگی عملکرد پمپ ها (مثلا نوع هد ورودی) اطلاعاتی اگر دارید ممنون میشم.
    مرسی
    سلام.
    البته باید توجه داشته باشید ما سیستم هایی تحت نام ضد حریق نداریم.
    1- fire alarm system ( سیستم پیش عامل قبل از به وجود آمدن حریق)
    2- fire protection system ( حفاظت از حریق و جلوگیری از گسترش)
    3- fire fighting system (اطفاء حریق)
    سیستم هایی که بر روی سکوهای نفتی اجرا میشوند عموما جزء بند 2و3 هستند.و باید دید با توجه به نوع حریق به وجود آمده میبایست پیشگیری از گسترش را انجام داد و یا اطفاء حریق؟ تجهیزاتی که بر روی سکوهای نفتی نصب میشوند با توجه به tds آب (مطابق استاندارد who برای دسته بندی آبها با ضریب سختیهای مختلف) میبایست انتخاب شوند.پیشگیریهای ایمنی از قبیل سیستم های ارت و مباحث ایمنی نوع بارگیری ، فواصل بارگیری و... که مجال این مسیج نمیشود میبایست رعایت گردد.عموما با توجه به مساحت منطقه حریق و ارزیابی ریسک منطقه میزان مورد نیاز از کفهای مکانیکی ( که با توجه به ساختار اتمی سوخت نوع آن مشخص میشود) مشخص خواهد شد.که عملیات آتش نشانی توسط مانیتورهای آب و کف ( foam - water monitor system ) انجام میشود.مانیتورهای ریموت دار بیشتر توصیه میگردد که انواع و اقسام مختلف آنها توسط کمپانیهای صاحب نام تولید میگردد.در اینجا میزان دبی عبوری از مانیتورها با توجه به ضرایب k فاکتور نازلها ( که با توجه به نوع کف میبایست air aspirate باشند و یا non air aspirate باشند) مشخص میگردد.در خصوص کفهای مکانیکی میبایست کارشناسی انجام شود و نتیجه گیری نمود که آیا به کفهای low - medium - high expansion نیاز دارند (در این خصوص msds کفهای مختلف در سایت سازندگان مختلف موجود میباشد).قسمت بعدی سیستم ایجاد پرده آب در هنگام حریق میباشد.این پرده آب از رسیدن حرارت واقعی به سکو جلوگیری میکند.اسپری نازلهای مخصوص (water curtain) در این خصوص موجود میباشد که با توجه به ارتفاعات موجود و منحنی های همپوشانی آنها باید در خصوص تعداد و فواصل قرار گیری آنها تصمیم گیری نمود.در نهایت میزان water demand مشخص میشود.بحث در خصوص fire pump ها واقعا گسترده است.در ابتدا میبایست نوع پمپ های آتش نشانی مشخص گردد.این پمپ ها تا ظرفیت های خاصی میتوانند portable باشند و این مزایای زیادی در بر خواهد داشت.ولی پمپ های fix نیز با توجه به دبی و هد مورد محاسبه انتخاب میشوند و باز هم تاکید بر توجه به tds آب به هیچ عنوان فراموش نشود.محل نصب پمپها ، محاسبات npsh ، سایز زنی کلکتورهای suction و discharge و.... میبایست مورد توجه باشد.فشارهای کار در عملیات آتش نشانی به سایز خروجیهای مورد مصرف بستگی دارد که از 6.9 بار تا 12.4 در دورترین خروجی ها توصیه میگردد. هد پمپ رابطه مستقیم با میزان پاشش از مانیتور خواهد داشت که میبایست کاملا مسائل هیدرولیکی در این خصوص بررسی گردد.
    سوال شما خیلی کلی بود من هم سعی کردم کلیات رو مورد بحث قرار بدم.البته استانداردهای نفتی زیادی در این خصوص هستند که میتوانند راه گشا باشند.اگر نیاز به توضیحات بیشتری داشتید میتوانید به کدهای
    nfpa1 - nfpa10 - nfpa11 - nfpa11A- nfpa13(all) - nfpa14 - nfpa20 - nfpa 30- مراجعه کنید.امیدوارم تونسته باشم تا حدی سوال شما رو جواب داده باشم.

  5. تشكرها از اين پست


  6. #4
    عضو فعال آواتار srn57
    رشته
    مهندسی شیمی
    تاريخ عضويت
    2007/10
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    767
    پست ها
    210

    پيش فرض

    بله متشکرم.
    البته من شخصا قسمت نشده تا حالا روی سکو باشم و از نزدیک تجهیزاتش رو ببینم ، این بحث ضد حریق و اطفا حریق هم حق با شماست.ممنون از تذکرتون.!
    بحث ایمنی سکو ها خیلی مهمه.ویکی از اصلیترین وابتداییترین مواردی که بررسی میشه همین بحثه.
    پمپ های آب آتش نشانی که در سکوها استفاده میشه:
    یکی از دوستان این طور تعریف کردند (اگر اشتباهه هر جاش ،برای اطلاع من بفرمایید ممنون میشم)،که این پمپها رو در بستر دریا همرت با یک تعداد صافی(screen) کار میگذارن و موتور مربوطه هم که معمولا دیزلی هست رو در سطح دریا نصب میکنن!!!!!!
    حالا سوال من اینه که اگر این مطلب درسته ،شافت و کوپلینگ پمپ ؟؟؟؟
    با این عمق آب،قدرت این موتور محرکه،مساله مکش آب تا این ارتفاع و ایجاد فشار لازم؟؟؟
    شافت این پمپها حتما باید چند مرحله ای باشه تا جواب بده درسته؟
    به علاوه چون پمپ همیشه کار نمیکنه و مسلما بیشتر اوقات در حالت stand by هست مسئله کاویتاسیون و هوا گیری این مسیر طولانی؟؟
    ممنون میشم اگر اطلاعاتی دارین بدین!
    براي انسانهاي بزرگ بن بست وجود ندارد.چون بر اين باورند كه:يا راهي خواهم يافت يا راهي خواهم ساخت.
    (کپی از دوست عزیز matrix )


  7. #5
    عضو
    رشته
    مهندسی مکانیک
    تاريخ عضويت
    2008/1
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    32
    پست ها
    28

    پيش فرض

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله srn57 نمايش پست
    بله متشکرم.
    البته من شخصا قسمت نشده تا حالا روی سکو باشم و از نزدیک تجهیزاتش رو ببینم ، این بحث ضد حریق و اطفا حریق هم حق با شماست.ممنون از تذکرتون.!
    بحث ایمنی سکو ها خیلی مهمه.ویکی از اصلیترین وابتداییترین مواردی که بررسی میشه همین بحثه.
    پمپ های آب آتش نشانی که در سکوها استفاده میشه:
    یکی از دوستان این طور تعریف کردند (اگر اشتباهه هر جاش ،برای اطلاع من بفرمایید ممنون میشم)،که این پمپها رو در بستر دریا همرت با یک تعداد صافی(screen) کار میگذارن و موتور مربوطه هم که معمولا دیزلی هست رو در سطح دریا نصب میکنن!!!!!!
    حالا سوال من اینه که اگر این مطلب درسته ،شافت و کوپلینگ پمپ ؟؟؟؟
    با این عمق آب،قدرت این موتور محرکه،مساله مکش آب تا این ارتفاع و ایجاد فشار لازم؟؟؟
    شافت این پمپها حتما باید چند مرحله ای باشه تا جواب بده درسته؟
    به علاوه چون پمپ همیشه کار نمیکنه و مسلما بیشتر اوقات در حالت stand by هست مسئله کاویتاسیون و هوا گیری این مسیر طولانی؟؟
    ممنون میشم اگر اطلاعاتی دارین بدین!
    سلام
    ببینید کار کرد پمپها بسته به انتخابشون متفاوت هستش ولی میبایست یکسری اصول کلی در خصوص fire pumps رعایت بشه این اصول در نصب هستش در تامین تجهیزات هم هستش.یک موردی که شما اشاره کردید بحث صافی ها تو مکش پمپ هستش که این موضوع متناقض با اصول نصب پمپ هست.ببینید بحث سرعت و میزان افت فشار در مکش پمپ خیلی مهم هستش و صافی هم برای محاسباتش پیچیدگی های خاص خودش رو داره ولی nfpa20 اجازه استفاده یک os&y gate valve (البته در مسیر مکش)را تایید میکنه و نه بیشتر.ببینید ما پمپهایی در آتش نشانی داریم تحت عنوان vertical turbine pump این نوع پمپ در nfpa 20 کاملا مورد تایید و برای مصارف آبکشی از ارتفاعهای زیاد هستش و تمام مسائل از قبیل کاویتاسیون ، npsh ، خوردگی (sea water pump ) و... را حل میکنه.همانطور که خودتونم اشاره کردید این پمپها با توجه به ارتفاع مکش و هد مورد نیاز سیستم تعداد stage مشخص میشه(مانند پمپهای طبقاتی پمپیران).چون همیشه این stage ها تو آب هستند پدیده هواگیری حل میشه و مسئله ارتفاع مکش هم با رجوع به منحنیهای npsh پمپ قابل حل هستش.در هر صورت بحث انتخاب پمپ کارشناسی خوبی نیاز داره مخصوصا که برای آتش نشانی استفاده بشه.استفاده از دیزل موتورها هم خیلی موضوع جالب و مفصلی هستش که اگر فرصت کنید و nfpa20 رو مطالعه کنید مطمئنا خیلی از سوالاتون جواب داده میشه.موفق باشید.

  8. تشكر از اين پست


  9. #6
    عضو فعال آواتار srn57
    رشته
    مهندسی شیمی
    تاريخ عضويت
    2007/10
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    767
    پست ها
    210

    پيش فرض

    ممنون از مطالب مفیدتون.
    البته بعد از این که پست رو فرستادم یادم اومد تو پالایشگاه خانگیران و پارسیان که بودم،خطوط آب آتش نشانی تحت فشار 10 بار بودن و دو تا پمپ دیزلی خیلی بزرگ تو واحد آب وبخار همیشه در حالت آماده بودن و رو حالت ریموت ،وقتی فشار خط از میزان مشخصی و به هردلیلی مثل نشتی و یا استفاده از آب آتش نشانی ، پایین می آمد این پمپ ها میومدن سرویس و فشار رو تامین میکردن تا به حد فشار seting شده برسه،احتمالا روی سکو ها هم همین طوره و فشار خطوط آب تا محل نازل ها ،ثابت هست و خطوط همیشه تحت فشار هستن.
    البته متاسفانه مشکل اساسی که تو همین پالایشگاهها از نزدیک شاهد بودم مساله خوردگی لوله ها بود که چون مدام در معرض آب بودن و به این آب مواد شیمیایی ضد خوردگی هم که نمیشد تزریق بشه و فشار هم بالا بود ،همیشه نشتی و ترکیدگی حتی همراه با حادثه برای افراد هم داشتیم.
    در ضمن اون مساله صافی ها هم در مکش آب پمپ تا جایی که میدونم مشکلی ایجاد نمیکنه ،چون سیستم های جانبی هم واسه این صافی ها هستن که کار اصلی این صافی ها گرفتن مواد زاید و لجن های همرته آب دریا هست و کمپرسور هوایی که همراه این سیستم های جانبی نصب میشه با ایجاد هوای پر فشار به صورت برعکس در مسیر مکش پمپ،هر از چند گاهی این صافی هارو تمیز میکنه.!
    در مورد صافی ها هم تو این سایت که یه سازنده معروف در زمینه انواع screen هست ، میشه مطالبی پیدا کرد.:
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    براي انسانهاي بزرگ بن بست وجود ندارد.چون بر اين باورند كه:يا راهي خواهم يافت يا راهي خواهم ساخت.
    (کپی از دوست عزیز matrix )


  10. #7
    عضو
    رشته
    مهندسی مکانیک
    تاريخ عضويت
    2008/1
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    32
    پست ها
    28

    پيش فرض

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله srn57 نمايش پست
    ممنون از مطالب مفیدتون.
    البته بعد از این که پست رو فرستادم یادم اومد تو پالایشگاه خانگیران و پارسیان که بودم،خطوط آب آتش نشانی تحت فشار 10 بار بودن و دو تا پمپ دیزلی خیلی بزرگ تو واحد آب وبخار همیشه در حالت آماده بودن و رو حالت ریموت ،وقتی فشار خط از میزان مشخصی و به هردلیلی مثل نشتی و یا استفاده از آب آتش نشانی ، پایین می آمد این پمپ ها میومدن سرویس و فشار رو تامین میکردن تا به حد فشار seting شده برسه،احتمالا روی سکو ها هم همین طوره و فشار خطوط آب تا محل نازل ها ،ثابت هست و خطوط همیشه تحت فشار هستن.
    البته متاسفانه مشکل اساسی که تو همین پالایشگاهها از نزدیک شاهد بودم مساله خوردگی لوله ها بود که چون مدام در معرض آب بودن و به این آب مواد شیمیایی ضد خوردگی هم که نمیشد تزریق بشه و فشار هم بالا بود ،همیشه نشتی و ترکیدگی حتی همراه با حادثه برای افراد هم داشتیم.
    در ضمن اون مساله صافی ها هم در مکش آب پمپ تا جایی که میدونم مشکلی ایجاد نمیکنه ،چون سیستم های جانبی هم واسه این صافی ها هستن که کار اصلی این صافی ها گرفتن مواد زاید و لجن های همرته آب دریا هست و کمپرسور هوایی که همراه این سیستم های جانبی نصب میشه با ایجاد هوای پر فشار به صورت برعکس در مسیر مکش پمپ،هر از چند گاهی این صافی هارو تمیز میکنه.!
    در مورد صافی ها هم تو این سایت که یه سازنده معروف در زمینه انواع screen هست ، میشه مطالبی پیدا کرد.:
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    سلام.خواهش میکنم.بحث در خصوص سیستم های آتش نشانی واقعا وسیع هستش.هر مبحثی که شما بیان میکنید میشه کلی در موردش صحبت کرد (خورندگیها ، نحوه استارت شدن پمپها ، نشتی ها و...).البته در خصوص بحث صافی باید یادآور بشم که انتهاییترین STAGE در گیر در آب به یک FOOT VALVE منتهی میشه که به نوعی به قول شما نقش صافی رو هم بازی میکنه و این اصلا جزء PACKAGE سازنده هستش و رسم منحنیهای پمپ نیز با وجود این FOOT VALVE انجام شده و این تاثیری در مناسبات NFPA20 نخواهد داشت عرض من نصب صافی های خارج از PACKAGE بود.یک فایل PDF در خصوص Offshore Fire Pump Systems براتون میگذارم مطمئنم براتون خیلی جالب خواهد بود.
    فايل ضميمه فايل ضميمه

  11. تشكر از اين پست


  12. #8
    عضو فعال آواتار srn57
    رشته
    مهندسی شیمی
    تاريخ عضويت
    2007/10
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    767
    پست ها
    210

    پيش فرض

    متشکرم.
    در ضمن من این استاندارد NFPA20 رو هر چی سرچ کردم پیداش نکردم.از کجا میشه پیداش کرد؟شما دارینش؟
    براي انسانهاي بزرگ بن بست وجود ندارد.چون بر اين باورند كه:يا راهي خواهم يافت يا راهي خواهم ساخت.
    (کپی از دوست عزیز matrix )


  13. #9
    عضو
    رشته
    مهندسی مکانیک
    تاريخ عضويت
    2008/1
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    32
    پست ها
    28

    پيش فرض

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله srn57 نمايش پست
    متشکرم.
    در ضمن من این استاندارد NFPA20 رو هر چی سرچ کردم پیداش نکردم.از کجا میشه پیداش کرد؟شما دارینش؟
    من عضو رسمی سازمان بین المللی NFPA(NATIONAL FIRE PROTECTION ASSOCIATION ) هستم از این استانداردها به صورت ONLINE استفاده میکنم و این موضوع فقط برای اعضا هستش.ولی فکر میکنم VERSION های قدیمیش توی بازار موجود باشه بازهم اگه میخواهید دقیقتر اطلاعات کسب کنید یه سری به بازار کتاب فروشی ها و یا سی دی فروشیها بزنید.ولی مراقب قیمت های آنها باشید.

  14. تشكر از اين پست


  15. #10
    عضو فعال آواتار srn57
    رشته
    مهندسی شیمی
    تاريخ عضويت
    2007/10
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    767
    پست ها
    210

    پيش فرض

    آقا مخلصیم!
    موفق و موید باشید.
    به هر حال ممنون.
    اگر شد وتونستید خلاصه ای از این استاندارد رو هم واسه بچه های باشگاه بذارید تا استفاده کنیم ممنون میشیم!
    یا حق!
    براي انسانهاي بزرگ بن بست وجود ندارد.چون بر اين باورند كه:يا راهي خواهم يافت يا راهي خواهم ساخت.
    (کپی از دوست عزیز matrix )


صفحه 1 از 7 12345 ... آخرينآخرين

تاپیک های مشابه

  1. طراحی سیستم های اطفاء حریق
    توسط a_cheraghi در تالار مهندسی تاسیسات
    پاسخ ها: 27
    آخرین ارسال: 2014/7/25, 03:43 PM
  2. سیستم های اعلام حریق-دوربین های مدار بسته
    توسط hamid_gofteman در تالار تاسیسات الکتریکی
    پاسخ ها: 24
    آخرین ارسال: 2014/7/25, 01:51 PM
  3. سيستم هاي اطفاء گازي اتوماتيك
    توسط ho.mehrabi در تالار مکانیک سیالات
    پاسخ ها: 2
    آخرین ارسال: 2008/12/18, 02:14 PM

عبارت‌های مرتبط

اطفا حریق

اطفاء حريق

سیستم های اطفا حریق

سیستم اطفا حریق

اطفاء حریقاطفائ حریقاطفا حريقسیستم اطفای حریق

ثبت اين صفحه

ثبت اين صفحه

قوانين ارسال

  • شما نمی‌توانيد تاپيک جديد ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيد پاسخ ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانید فایل ضمیمه ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيدنوشته‌های خود را ويرايش كنيد
  •