'پدر شدن باعث کاهش تمایل به جفت یابی می شود'

hajibehzad

کاربر برگزیده علوم گیاهی
حقیقات نشان می دهد مردان از نظر زیست شناختی طوری برنامه ریزی شده اند تا پس از بچه دار شدن، به نگهداری و حفاظت از فرزندانشان متعهد باشند.
به گفته محققان دانشگاه نورث ایسترن در آمریکا، میزان هورمون تستسترون در خون مردان پس از تولد فرزندشان کاهش می یابد، تا ضمن کاهش میل جنسی در آنها، تعهدشان به خانواده افزایش یابد.
[h=3][/h]


تستسترون میل جنسی مردان و تلاش آنها برای جفت یابی را افزایش می دهد.
تحقیقات این محققان نشان می دهد در ماه اول پس از به دنیا آمدن فرزندان، میزان تستسترون در خون پدرهای آنها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.
میزان این هورمون در خون پدرانی که از فرزندانشان مراقبت می کنند، به میزان بیشتری کاهش می یابد.
این تحقیقات بر روی ۶۲۴ مرد جوان در کشور فیلیپین انجام شده و نتیجه آن در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.
بیشتر افراد مورد مطالعه در ابتدای تحقیقات مردان جوان بدون فرزند بودند و در طول مطالعه بسیاری از آنها صاحب فرزند شدند.
کریستوفر کوزاوا، سرپرست این تحقیق می گوید: "طبیعت بزرگ کردن فرزندان در انسان ها به گونه ای است که کاری مشارکتی است و مطالعات ما نشان می دهد که پدران به نحوی برنامه ریزی شده اند که در این کار شرکت داشته باشند."
او ادامه داد: "پدرشدن و شرایط داشتن یک نوزاد ضرورت انطباق احساسی، روانی و فیزیکی را ایجاد می کند. مطالعات ما نشان می دهد که مردان از نظر زیست شناختی توانایی ایجاد تغییرات لازم را برای برآورده کردن این شرایط دارا هستند."
محققان همچنین می گویند کاهش میزان تستسترون در خون می تواند کاهش احتمال بروز بعضی از بیماری های مزمن را به همراه داشته باشد.
شاید به همین خاطر است که مردان متاهل و پدران معمولا از نظر سلامتی در شرایط بهتری نسبت به مردان مجرد همسن خود هستند.
پروفسور اشلی گراسمن، سخنگوی انجمن غدد داخلی در بریتانیا می گوید نتیجه این تحقیق بیانگر "تعادل ایجاد شده میان دو وضع جفت یابی و پدر شدن است. ضرورت یکی از این دو وضع افزایش میزان تستسترون و دیگری کاهش آن است."
دکتر آلن پیسی، استاد دانشگاه شفیلد نیز نسبت به یافته های این تحقیق ابراز شگفتی کرد.
دکتر پیسی گفت: "عموما میزان تستسترون در مردان تغییر چندانی نمی کند. سطح این هورمون در خون با افزایش سن یا در واکنش به بعضی از بیماری ها و درمان آنها به تدریج کاهش می یابد. اما کاهش شدید آن در واکنش به تغییرات ایجاد شده در شرایط خانوادگی شگفت آور است."
او ادامه داد: "اگر بپذیریم که احتمال تک همسری مردانی که تستسترون کمتری دارند، بیشتر است و آنها بیشتر از فرزندان خود مراقبت می کنند، آن گاه نتیجه این تحقیقات در راستای تکامل انسان قابل درک خواهد بود. اما مهم است که رابطه میان میزان تستسترون در خون و رفتار افراد را پیش از نتیجه گیری قطعی بررسی کنیم."
 

Similar threads

بالا