چهره واقعي خورشيد را ببينيد

neyo

عضو جدید
[h=2]خورشید با قدرتنمایی دوباره قوی ترین شعله خورشیدی كه طی سالهای گذشته از این ستاره دیده شده بود را در برابر چشمان رصدخانه دینامیك خورشیدی ناسا به نمایش گذاشت.[/h] [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]به گزارش مهر، همزمان با آغاز شورشها در خیابانهای لندن، ادامه پیدا كردن نا آرامی ها در خاورمیانه و خارج از كنترل شدن بحران اقتصادی در جهان، كمی دورتر از زمین، در فاصله 149 میلیون و 500 هزار كیلومتری، خورشید پر هیاهو به زمینی ها می گوید: اهمیتی ندارد كه زمین تا چه اندازه پر هرج و مرج باشد، زیرا این توپ بزرگ پلاسمایی و داغ می تواند با یك حركت همه رویدادهای زمینی را بی اهمیت و ساده جلوه دهد.

در اوایل بامداد روز 9 آگوست 2011 شعله خورشیدی بسیار قدرتمندی از كلاس X از سطح خورشید فوران كرد و نمایشی دیدنی را برای رصدخانه دینامیك خورشیدی ناسا فراهم كرد.

[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]

[/FONT]​
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]موقعیت شعله X7 بر روی خورشید، جایی كه حرارت در آن به میلیونها درجه كلوین می رسد
[/FONT]​
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]


[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]

[/FONT]​

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]همانطور كه در عكسهای این رصد خانه خورشیدی دیده می شود، شعله از كناری ترین بخش خورشید زبانه كشیده و در مسیری خلاف جهت زمین فوران كرده است.

[/FONT]

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]

[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]در این تصویر با استفاده از *****های حساس به حرارت بالاترین درجه حرارت در زمان فوران شعله آشكار شده است[/FONT]


[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]شعله خورشیدی X7 از منطقه فعال لكه خورشیدی 1263 به وجود آمده است. شعله های نوع X قدرتمند ترین دسته بندی از شعله های خورشیدی هستند و پس از آن نوع M و سپس نوع C برای دسته بندی شعله های متوسط و ضعیف استفاده می شوند. اتمسفر زمین طی روزهای گذشته تحت تاثیر تعدادی از شعله های نوع M و نوع C از سوی لكه های 1263 و 1261 قرار گرفته است كه در پی آنها مركز اتمسفری و اقیانوس شناسی آمریكا به متصدیان ماهواره ها و شركتهای برق در سرتاسر جهان هشدار داد.

با وجود فوران شعله خورشیدی نوع X، قرار نیست سیاره زمین با بحران بزرگی مواجه شود. به گفته محققان احتمال ضعیفی وجود دارد كه در پی این شعله خورشیدی قدرتمند توفان پروتونی ایجاد شود كه می تواند منجر به تخریب ماهواره ها شود. همچنین گزارشهایی درباره تاثیر گذاری تشعشعات پرتو ایكس ناشی از این شعله در شكل گیری فرایند یونیزه شدن در لایه یونوسفیر زمین ارائه شده اند، پدیده ای كه می تواند ارسال و دریافت امواج رادیویی HF و VLF را مختل كند.

بر اساس گزارش دیسكاوری، شعله خورشیدی جدید قدرتمند ترین شعله خورشیدی توصیف شده است كه طی چهار سال گذشته یعنی زمان آغاز فعالیتهای خورشیدی از خورشید زبانه كشیده است. انتظار می رود نقطه اوج فعالیت خورشید در سال 2013 باشد و دوره 11 ساله فعالیت خورشیدی در حدود سال 2020 به پایان برسد.
[/FONT]


 

Similar threads

بالا