صفحه 1 از 6 12345 ... آخرينآخرين
نمايش نتايج 1 تا 10 از 52

تاپیک: چرم

  1. #1
    مدیر بازنشسته آواتار M.Deylamian
    رشته
    مهندسی نساجی
    تاريخ عضويت
    2007/4
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    1142
    پست ها
    620

    Im Msn چرم

    تعریف چرمسازی
    چرمسازی یا دباغی پوست فرآیند فیزیکی شیمیایی است که بر اثر اعمال فیزیکی و تاثیرات مواد شیمیایی و یا گیاهی پوست خام فاسد شدنی به کارایی فاسد نشدنی و با ارزش و قابل استفاده برای انسان بنام چرم تبدیل می شود.

    مراحل چرمسازی
    به طور کلی پوست خام پس از طی مراحل زیر به چرم تبدیل می شود:

    1) مرحله خیساندن و شستشو
    خیساندن پوست در حوضچه هایی که دارای پره جهت جابجایی پوستها است و یا در بالابان (درام) انجام می شود پوستهای نمک سود شده را در این مکانها قرار داده، آب سرد روی آنها جریان می دهند به این ترتیب نمک در آب حل شده، غلظت نمک در فضای بین الیاف پوست کم می شود حذف نمک از بین الیاف پوست، فشار اسمزی آب را داخل الیاف بالا برده و پوست دوباره آب دار می شود. ضمن اینکه پوست آب را به خود می گیرد پروتئین های کروی نیز از الیاف کلاژن خارج می شوند پروتئین های کروی جدا شده شامل آلبومین خون و پروتئین های دیگر محلول در آب می باشد که با کم شدن نمک با آب شسته شده و از پوست خارج می شود. بدیهی است ماندن این پروتئین ها میان الیاف پوست از کیفیت چرم ساخته شده می کاهد.
    برای تهیه چرم مرغوب باید در مرحله خیساندن به نکات زیر توجه کرد:
    - استفاده از مواد ضد باکتری جهت جلوگیری از احتمال رشد مجدد باکتریها که می تواند به کارگران صدمه برساند یا موجب انتشار و سرایت بیماری شود و یا به سه بخش سطحی پوست صدمه بزند که معمولا از ترکیب های آروماتیک کلردار استفاده می شود.
    - توجه به دمای آب خیساندن که اگر بالا باشد موجب فعالیت باکتریها و اثر تخریبی آن بر پوست می شود هر چند که بالا بردن دمای آب عمل خیساندن را سرعت می بخشد ولی بالا بردن بیش از حد دما موجب پایین آوردن کیفیت چرم حاصل و ناهمواری الیاف و رگه رگه شدن چرم می شود.
    - به کار بردن مواد افزودنی مثل سولفید سدیم (S2Na) یا تترا سولفید سدیم (4S2Na) به آب مصرفی که با تاثیر بر کراتینی مو، موجب سست شدن ریشه مو می شود.
    - زمان خیساندن که حداقل 48 ساعت می باشد. که پس از این مدت پوستها را شستشو می دهند.
    نتیجه فرآیند خیساندن و شستشوی پوست عبارتست از:
    - پوست از خون و آلودگی ها پاک می شود.
    - پروتئین های محلول در آب (کروی) از پوست جدا می شوند.
    - مواد شیمیایی به کار رفته به منظور نگهداری و گندزدایی پوست از آن جدا می شود.
    - در اثر خیساندن پوستها با جذب آب کافی به حالت طبیعی خود بر می گردند و دباغی بر روی آنها به آسانی انجام می گیرد.

    2) آهک دهی
    عمل آهک دهی برای سست کردن ریشه مو- بالا بردن PH و از بین بردن یا کمک به از بین بردن در مراحل بعدی پروتئین های زاید و چربیهای موجود در پوست می باشد. آهک آبدیده (O2CaOH) هر چند که انحلال پذیری کمی در آب دارد می تواند PH محلول را تا 5/12 افزایش دهد. آهک آبدیده سبب آبکافت (Fibrous Structure) پروتئین ها و تجزیه تدریجی ساختار آنها می‌شود. تاثیر آهک آبدیده بر روی سه نوع پروتئین اصل موجود در پوست متفاوت است. انحلال پذیری پروتئین های کروی زیاد است. کلاژن نیز تنها در مجاورت اسیدها و بازهای قوی و در مدت نسبتا زیادی حل می شود. این محیط بدون اینکه به کلاژن پوست و در نتیجه به کیفیت چرم آسیبی وارد کند موجب شکسته شدن مولکولهای کراتینی مو و حل شدن آنها می شود و ریشه مو را به حد مطلوبی سست می کند. این محیط با تاثیر بر روی مولکولهای پروتئین های آلاستین آنرا آماده حذف کامل در مرحله آنزیم دهی می نماید و پروتئین های کروی را کاملا از بین می برد.

    3) لش زدایی (Fleshing)
    لش گیری برای حذف تمامی بافت های غیر ضروری پوست که در سطح درونی و بدون موی پوست وجود دارد پس از مرحله آهک دهی انجام می گیرد. پس از اینکه پوست کاملا پس از جذب آب نرم شد زایده های چسبیده به قسمت گوشتی که به هنگام جدا کردن پوست از لاشه رویان باقی می ماند به همراه بافت های زاید دیگر توسط دستگاهی بنام لش بر از پوست جدا می شود. این عمل باعث می شود که مواد شیمیایی که در مرحله بعدی به پوست داده می شود به طور یکنواخت و به خوبی داخل پوست نفوذ کند و موجب بالا بردن کیفیت محصول شود.

    4) مو گیری
    مو گیری پوست های بز و گوسفند با مالیدن محلولی از آهک و سولفید سدیم به قسمت لش پوست انجام می گیرد و پوستها پس از مالیدن محلول بطوریکه سمت لش به طرف داخل باشد به تعداد 40 تا 50 می کنند در این طریق پوستهای شده بایستی به مدت یک شب به همان حالت باقی بمانند پس از طی این مدت مو به راحتی از پوست توسط دستگاه یا کارگر جدا می شود. برای اینکه مو‌گیری در زمان کمتری انجام شود می توان از سولفور سدیم به تنهایی استفاده کرد. با آمیختن مناسب در متیل آمین، آهک، کربنات سدیم و سولفیدات سدیم نیز می توان در مورد پوستهای تازه و نمک سود شده که نتیجه خوبی دارد استفاده کرد.
    برای مو گیری پوستهای سنگین (گاو، گوساله و گاومیش و...) روش مو زدایی همراه با تجزیه ساختار مو به کار گرفته می شود که در این روش پوستها را حداقل بالابان (درام) قرار می دهند و سولفید سدیم وسولفیدات سدیم به اندازه مناسب به آب داخل بالابان اضافه می کنند و به این طریق موزدایی انجام می‌شود.

    5) آهک گیری و آنزیم دهی
    به منظور حذف آهک اضافی و تنظیم PH برای مرحله آنزیم دهی باید هیدروکسید کلسیم 2(OH)Ca جذب شده در پوست را از آن خارج کرد و PH پوست را پایین آورد. برای پایین آوردن PH مقدار اسید ضروری است مثل اسید هیدروکلریک باید توجه داشت که بین مقدار مواد مصرفی تعادل برقرار باشد تا آهک بصورت محلول درآورده و به آسانی از پوست خارج شود. آهم و مواد دیگر همراه پوست را می توان به روش شستشو با آب یا اسید و سولفات آمونیم کاملا از سطح پوست خارج نمود:

    H2O + CaCl2 = HCl2 + Ca(OH)2
    2H2O + NH3 + CaSO4 = (NH4)2SO4 + Ca(OH)2

    هیدروکسید کلسیم در سولفات آمونیم به خوبی حل می شود و چون PH در چنین محیطی بین 7 تا 8 خواهد بود لذا در این PH هیدروکسید کلسیم انحلال پذیری زیادی دارد و در این شرایط آهک بتدریج از پوست خارج می شود. برای آهک زدایی بیشتر می توان از اسید هیدروکلریک استفاده کرد. برای تنظیم PH پوستهایی که با مواد گیاهی دباغی خواهند شد از اسید لاکتیک استفاده می کنند جهت از بین بردن مواد زاید و سولفید سدیم جذب شده پوستها باید با جریان آب حداقل یک ساعت شستشو داده شوند و بعد از اینکه نتیجه کار با شناساگر فنول فتالئین مشخص شد مرحله آنزیم دهی شروع می شود در مرحله آنزیم دهی مواد زاید پوست تجزیه و پوست آماده دباغی می شود. موادی که در این مرحله از پوست جدا می شوند عبارت اند از: پروتئین های غیر کلاژنی- لایه بیرونی پوست- مو و لکه های موجود بر سطح پوست- فولیکول مو و منفذهای پوست که باید کاملا از بین بروند برای تهیه چرم مرغوب و نرم، الیاف پروتئینی که در برابر مواد شیمیایی مقاوم هستند در مرحله آنزیم دهی از پوست جدا می شوند.

    7- در دباغی کرومی اسید فرمیک- کربنات سدیم و نمک دیگر مواد شیمیایی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند در فرآیند دباغی با نمک های کروم، این نمک ها با الیاف پوست واکنش می دهد و پایداری بسیار زیادی به الیاف پوست می بخشد که آن را در برابر دمای بالا و حمله باکتریها مقاوم می سازد. چرمی که با این روش ساخته می شود، بسیاری از ویژگه های مطلوب را ندارد، و پس از مرحله های دباغی مجدد که با کروم یا مواد گیاهی انجام می شود و روغن دهی و رنگ آمیزی پوست به چرم مطلوب تبدیل می شود.
    به طور کلی مواد شیمیایی مصرفی در فرآیند دباغی به سه دسته تقسیم می شوند:
    1) مواد معدنی (نمک های کروم، آلومینیوم و ...)
    2) مواد گیاهی (عصاره گیاهانی مانند: بلوط، انار و ...)
    3) مواد صنعتی (رزین های فرم آلدئید و....)


    (شرکت بازرگانی افتاب شرق پاسارگاد )

  2. #2
    عضو فعال آواتار leanthinker
    رشته
    مهندسی صنایع
    تاريخ عضويت
    2007/10
    محل سكونت
    خاک پاک ایران زمین...پاینده باد ایران.... /\/124|
    امتیاز
    5366
    پست ها
    1,611

    Im Msn دانستنی هایی راجع به چرم

    به یاری خدا سعی می کنم در این تاپیک مطالب زیر رو قرار بدم که هم بدرد نساجان عزیز و هم دوستان دیگه این باشگاه بخوره.
    در مورد چرم
    مقالات علمی
    دستگاههای آزمایش چرم
    پوشاک چرمی
    تولید چرم
    مدیریت ناب در چرم
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

  3. تشكر از اين پست


  4. #3
    عضو فعال آواتار leanthinker
    رشته
    مهندسی صنایع
    تاريخ عضويت
    2007/10
    محل سكونت
    خاک پاک ایران زمین...پاینده باد ایران.... /\/124|
    امتیاز
    5366
    پست ها
    1,611

    پيش فرض

    1-تعريف و كاربرد چرم:
    چرم
    ماده اي است كه از دباغي پوست خام حيوانات، عمدتاً گاو توليد مي­شود. چرم ماده­اي مهم با استفاده­هاي مختلف مي­باشد. استفاده اصلي آن در صنعت كفاشي است. چرم به همراه چوب پايه بيشتر فن آوري هاي باستاني را تشكيل مي­دادند. صنعت چرم سازي و صنعت خز سازي(fur industry) صنايع جدا از همي هستند كه بواسطه اهميت مواد خامشان از يكديگر جدا شده اند. در صنايع چرم سازي ماده خام محصول جانبي صنعت گوشت مي­باشد كه گوشت داراري ارزش بيشتري از پوست است. در صنعت توليد خزهاي حيواني پوست داراي ارزش بيشتري بوده و از اين رو گوشت محصول جانبي مي­باشد. در پوست آرائي يا پركردن پوست حيوانات با كاه و ...( [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]) نيز از پوست حيوانات استفاده مي­شود، اما عموماً سر و قسمتهائي از پشت جهت اين منظوراستفاده مي­شوند. البته چرم داراي استفاده هاي ديگري نيز مي­باشد.
    2-توليد چرم:
    چندين فرايند وجود دارد كه با اعمال آنها، پوست حيوانات به ماده اي انعطاف­­پذير و مستحكم كه معمولاً چرم ناميده مي­شود تبديل مي­گردد. چرم دباغي شده توسط كرم(Chrome-tanned leather) ، اختراع شده در سال 1858، با استفاده از سولفات كرم و ديگر نمك­هاي كرم دباغي مي­شود. چرم بدست آمده از اين روش نه تنها نرم­تر و انعطاف­پذير تر از چرم دباغي شده به روش گياهي (Vegetable-tanned leather) مي­باشد بلكه رنگ و شكل خود را نيزدر آب شديداً حفظ مي­كنند. نوع كرم استفاده شده در فرآيند را نبايد با هگزاولنت كرم (كه سرطان زا است) اما هيچ قابليت دباغي ندارد اشتباه گرفت. هگزا ولنت كرم را در چرم­هاي كرمي به ندرت مي­توان يافت اما در صورتيكه چرم اشتباهاً و به­طور غلط تكميل شود براي مثال سفيدگري شود وجود اين ماده گيج كننده و حيرت آور مي­شود. چرم هاي دباغي شده گياهي با استفاده از تانين دباغي مي­شوند و عوامل و اجزائ ديگر گياه، پوست درخت و منابع مشابه نيز وجود دارند. اين نوع چرم نرم و رنگ آن قهوه­اي مي­باشد، كه شيد رنگي آن به تركيب رنگ پوست و مواد شيميائي استفاده شده بستگي دارد. چرم دباغي­شده گياهي در آب پايدار نمي­باشد؛ رنگ خود را از دست مي­دهد و اگر در رطوبت باقي­مانده و سپس خشك شود جمع شده، نرمي خود را از دست داده و سخت­تر مي­گردد. در آب گرم، شديداً جمع شده و حالت لاستيكي به خود گرفته، سخت شده و تدريجاً مي­شكند. چرمي كه در آب جوشيده شده قرار مي­گيرد (Boiled leather) مثالي از چرمي كه بدليل فروبردن در آب گرم يا مواد مشابه سخت شده است مي­باشد. شواهد تاريخي نشان مي­دهند كه اين نوع چرم بواسطه وزن سبك و سختي در زره و همچنين در صحافي كتابها استفاده مي­شده است.
    چرم­هاي آلدئيدي با استفاده از گلوترالدئيد(glutaraldehyde) يا اجزائ اكسازوليدين( oxazolidine compounds) دباغي مي­شوند. اين نوع چرم معمولاً بعنوان چرم سفيد و كرم كمرنگ توسط دباغي­ها توليد مي­شود. اين دسته مهمترين گروه چرم­هائي هستند كه در آنها از كروم استفاده نمي­شوند و اغلب در كفش­هاي بچه­گانه و روكش صندلي اتومبيلهائي كه ترجيح مي­دهند از چرمهاي غير كرومي استفاده كنند، ديده مي­شود. دباغي فرمالدئيدي كه نوع ديگري از دباغي آلدئيدي است بواسطه خطرناك بودن براي كارگران و حساسيت خيلي از مردم به فرمالدئيد كمتر مورد استفاده قرار مي­گيرد. چرم­هاي دباغي شده با مواد گرفته شده ازمغز حيوانات ( Brain tanned leather) كه در اين دسته قرار مي­گيرند استثنائاً جاذب آب مي­باشند. آنها توسط فرايند سخت و پرزحمتي كه از معلق شدن در چربي­هائي كه از مغز حيوانات گرفته مي­شود توليد شده­اند. آنها بدليل نرمي استثنائي و قابليت شستشو معروف شده­اند. چرم­ چامويز (Chamois leather)- چرم بسيار نازكي كه از پوست گوسفند و بز و گوزن توليد مي­شود- نيز در دسته دباغي­هاي آلدئيدي قرار گرفته و شبيه گروه قبل، توليد چرم با جذب رطوبت زياد مي­كند. اين نوع چرم با استفاده از روغن (بطور سنتي نوعي روغن ماهي)كه به آساني جهت توليد آلدئيد­هاي مورد مصرف در دباغي اكسيد مي­شود، توليد مي­شوند.
    پوست خام از قرار دادن پوست تازه در آهك و سپس كشيدن آن در هنگام خشك كردن بدست مي­آيد. اين ماده شبيه ماده دباغي شده با زاج، از لحاظ تكنيكي چرم نيستند اما معمولاً با انواع ديگر در يكدسته قرار مي­گيرند. پوست خام(Rawhide) خشك تر، و شكننده تر از انواع ديگر چرم است، و استفاده­هائي از قبيل روكش طبل كه در آنجا احتياجي به انعطاف­پذير بودن زياد ندارد دارد، دارند؛ همچنين در توليد نخهاي يراق دوزي و بخيه و يا تغذيه سگ(Dog chews) كاربرد دارند. چرم- معمولاً چرم گياهي- براي افزايش مقاومت در مقابل آب مي­تواند روغن­زني شود. اين كار روغن طبيعي باقيمانده در خود چرم را تكميل مي­كند كه بدينوسيله مي­توان چرم را به دفعات شستشو داد. تعدد روغن زني به چرم، با روغن راسو و مواد مشابه محصول را نرم و دوام آن را بطور باور نكردني زياد مي­كند.

    ترجمه : محسن گرجي مدير پرتال دهكده نساجي و پوشاك ايران ([مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ])
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

  5. تشكر از اين پست


  6. #4
    عضو فعال آواتار leanthinker
    رشته
    مهندسی صنایع
    تاريخ عضويت
    2007/10
    محل سكونت
    خاک پاک ایران زمین...پاینده باد ایران.... /\/124|
    امتیاز
    5366
    پست ها
    1,611

    پيش فرض یک برآورد هزینه ای و مراحل مختلف تولید مصنوعات چرمی

    از دید مدیریتی!
    فايل ضميمه فايل ضميمه
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

  7. تشكر از اين پست


  8. #5
    عضو فعال آواتار leanthinker
    رشته
    مهندسی صنایع
    تاريخ عضويت
    2007/10
    محل سكونت
    خاک پاک ایران زمین...پاینده باد ایران.... /\/124|
    امتیاز
    5366
    پست ها
    1,611

    پيش فرض

    راستی همونطور که می دونین ایران یکی از برترین تولید کنندگان پوست در جهان می باشد(70 ملیون راس گوسفند داره) و پوست گوسفند ایرانی یکی از مرغوبترین پوستها بعد از استرالیاست که به علت وجود یک نوع چربی نرم در زیر اون هست اما با این حال به دلیل نا کارآمدی صنایع کار بر روی پوست اون رو به صورت سالامبور یا وت بلو با ارزش افزوده بسیار پائین به کشورهایی مثل ترکیه و پاکستان صادر می کنه
    و متاسفانه سیاست دولت در کنترل صادرات این محصولات ضررهای جدی به صنعت چرم کشور وارد می کنه
    البته خوشبختانه دولت در چند سال گذشته صادر کنندگان رو وادار به صادرات درصدی وت بلو نسبت به درصد سالامبور صادره کرده که تا حدودی ارزش بیشتری داره اما اگر همین وت بلو بعد از گذراندن مراحل بیشتری از دباغی به کراست یا دای کراست یا چرم تکمیل شده یا لباس که منتهای عملیات است برسد حدود 80 درصد به اون ارزش افزوده شده که علاوه بر ارز آوری بالا موجب اشتغال جوانان این مرز و بوم هم میشه.
    نکته ای دیگر که در تحقیقاتم به اون رسیدم اینه که کشورهای اروپایی برای آنکه بگذارند محصولی وارد کشور اونها بشه اول باید از ***** استانداردهای اروپا و کنترل کیفیت های آزمایشگاهی متعددی عبور کنه که متاسفانه به علت نداشتن این تجهیزات و بی خبری صنعتیان از آن به این بازارهای بسیار جذاب توجهی از سوی صنعتگران با تجربه ما نشده و ترکیه و ایتالیا این بازار را در قبضه خودشون گرفتند.
    من یک سایت مربوط به انواع تستهایی که روی چرم انجام می شه رو پیدا کردم انواع دستگاههای معرفی شده توسط اون با مدل آزمایشش رو براتون ترجمه کردم و می گذارم
    امید وارم گام کوچکی در ارتقاء صنایع چرمی کشورم ایران باشه.
    فايل ضميمه فايل ضميمه
    • نوع فايل: rar tarjome.rar (374.4 كيلو بايت, 320 نمايش)
    ويرايش شده توسط leanthinker در 2007/12/16 در ساعت 11:10 AM
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

  9. #6
    عضو فعال آواتار leanthinker
    رشته
    مهندسی صنایع
    تاريخ عضويت
    2007/10
    محل سكونت
    خاک پاک ایران زمین...پاینده باد ایران.... /\/124|
    امتیاز
    5366
    پست ها
    1,611

    پيش فرض

    بابا این نساجیا کجان؟
    حداقل بگین چرم دوست دارین یا نه؟
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

  10. #7

    پيش فرض

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله leanthinker نمايش پست
    1-تعريف و كاربرد چرم:
    چرم
    ماده اي است كه از دباغي پوست خام حيوانات، عمدتاً گاو توليد مي­شود. چرم ماده­اي مهم با استفاده­هاي مختلف مي­باشد. استفاده اصلي آن در صنعت كفاشي است. چرم به همراه چوب پايه بيشتر فن آوري هاي باستاني را تشكيل مي­دادند. صنعت چرم سازي و صنعت خز سازي(fur industry) صنايع جدا از همي هستند كه بواسطه اهميت مواد خامشان از يكديگر جدا شده اند. در صنايع چرم سازي ماده خام محصول جانبي صنعت گوشت مي­باشد كه گوشت داراري ارزش بيشتري از پوست است. در صنعت توليد خزهاي حيواني پوست داراي ارزش بيشتري بوده و از اين رو گوشت محصول جانبي مي­باشد. در پوست آرائي يا پركردن پوست حيوانات با كاه و ...( [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]) نيز از پوست حيوانات استفاده مي­شود، اما عموماً سر و قسمتهائي از پشت جهت اين منظوراستفاده مي­شوند. البته چرم داراي استفاده هاي ديگري نيز مي­باشد.
    2-توليد چرم:
    چندين فرايند وجود دارد كه با اعمال آنها، پوست حيوانات به ماده اي انعطاف­­پذير و مستحكم كه معمولاً چرم ناميده مي­شود تبديل مي­گردد. چرم دباغي شده توسط كرم(Chrome-tanned leather) ، اختراع شده در سال 1858، با استفاده از سولفات كرم و ديگر نمك­هاي كرم دباغي مي­شود. چرم بدست آمده از اين روش نه تنها نرم­تر و انعطاف­پذير تر از چرم دباغي شده به روش گياهي (Vegetable-tanned leather) مي­باشد بلكه رنگ و شكل خود را نيزدر آب شديداً حفظ مي­كنند. نوع كرم استفاده شده در فرآيند را نبايد با هگزاولنت كرم (كه سرطان زا است) اما هيچ قابليت دباغي ندارد اشتباه گرفت. هگزا ولنت كرم را در چرم­هاي كرمي به ندرت مي­توان يافت اما در صورتيكه چرم اشتباهاً و به­طور غلط تكميل شود براي مثال سفيدگري شود وجود اين ماده گيج كننده و حيرت آور مي­شود. چرم هاي دباغي شده گياهي با استفاده از تانين دباغي مي­شوند و عوامل و اجزائ ديگر گياه، پوست درخت و منابع مشابه نيز وجود دارند. اين نوع چرم نرم و رنگ آن قهوه­اي مي­باشد، كه شيد رنگي آن به تركيب رنگ پوست و مواد شيميائي استفاده شده بستگي دارد. چرم دباغي­شده گياهي در آب پايدار نمي­باشد؛ رنگ خود را از دست مي­دهد و اگر در رطوبت باقي­مانده و سپس خشك شود جمع شده، نرمي خود را از دست داده و سخت­تر مي­گردد. در آب گرم، شديداً جمع شده و حالت لاستيكي به خود گرفته، سخت شده و تدريجاً مي­شكند. چرمي كه در آب جوشيده شده قرار مي­گيرد (Boiled leather) مثالي از چرمي كه بدليل فروبردن در آب گرم يا مواد مشابه سخت شده است مي­باشد. شواهد تاريخي نشان مي­دهند كه اين نوع چرم بواسطه وزن سبك و سختي در زره و همچنين در صحافي كتابها استفاده مي­شده است.
    چرم­هاي آلدئيدي با استفاده از گلوترالدئيد(glutaraldehyde) يا اجزائ اكسازوليدين( oxazolidine compounds) دباغي مي­شوند. اين نوع چرم معمولاً بعنوان چرم سفيد و كرم كمرنگ توسط دباغي­ها توليد مي­شود. اين دسته مهمترين گروه چرم­هائي هستند كه در آنها از كروم استفاده نمي­شوند و اغلب در كفش­هاي بچه­گانه و روكش صندلي اتومبيلهائي كه ترجيح مي­دهند از چرمهاي غير كرومي استفاده كنند، ديده مي­شود. دباغي فرمالدئيدي كه نوع ديگري از دباغي آلدئيدي است بواسطه خطرناك بودن براي كارگران و حساسيت خيلي از مردم به فرمالدئيد كمتر مورد استفاده قرار مي­گيرد. چرم­هاي دباغي شده با مواد گرفته شده ازمغز حيوانات ( Brain tanned leather) كه در اين دسته قرار مي­گيرند استثنائاً جاذب آب مي­باشند. آنها توسط فرايند سخت و پرزحمتي كه از معلق شدن در چربي­هائي كه از مغز حيوانات گرفته مي­شود توليد شده­اند. آنها بدليل نرمي استثنائي و قابليت شستشو معروف شده­اند. چرم­ چامويز (Chamois leather)- چرم بسيار نازكي كه از پوست گوسفند و بز و گوزن توليد مي­شود- نيز در دسته دباغي­هاي آلدئيدي قرار گرفته و شبيه گروه قبل، توليد چرم با جذب رطوبت زياد مي­كند. اين نوع چرم با استفاده از روغن (بطور سنتي نوعي روغن ماهي)كه به آساني جهت توليد آلدئيد­هاي مورد مصرف در دباغي اكسيد مي­شود، توليد مي­شوند.
    پوست خام از قرار دادن پوست تازه در آهك و سپس كشيدن آن در هنگام خشك كردن بدست مي­آيد. اين ماده شبيه ماده دباغي شده با زاج، از لحاظ تكنيكي چرم نيستند اما معمولاً با انواع ديگر در يكدسته قرار مي­گيرند. پوست خام(Rawhide) خشك تر، و شكننده تر از انواع ديگر چرم است، و استفاده­هائي از قبيل روكش طبل كه در آنجا احتياجي به انعطاف­پذير بودن زياد ندارد دارد، دارند؛ همچنين در توليد نخهاي يراق دوزي و بخيه و يا تغذيه سگ(Dog chews) كاربرد دارند. چرم- معمولاً چرم گياهي- براي افزايش مقاومت در مقابل آب مي­تواند روغن­زني شود. اين كار روغن طبيعي باقيمانده در خود چرم را تكميل مي­كند كه بدينوسيله مي­توان چرم را به دفعات شستشو داد. تعدد روغن زني به چرم، با روغن راسو و مواد مشابه محصول را نرم و دوام آن را بطور باور نكردني زياد مي­كند.

    ترجمه : محسن گرجي مدير پرتال دهكده نساجي و پوشاك ايران ([مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ])
    سلام
    بنده در زمينه چرم اطلاعات علمي زيادي پيدا نكردم (به فارسي ) بيشتر تبليغ بود تا آموزش
    اگر در مورد چرم اطلاعات مفصلي داريد مشتري هستم
    اگر در مورد انواع محصولات و يا طرح هايي كه قابل ساخت و اجرا باشد باز مشتري شما خواهم بود

    منتظرم و متشكر

  11. #8
    مدیر بازنشسته آواتار ARAMESH
    رشته
    مهندسی نساجی
    تاريخ عضويت
    2007/5
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    8382
    پست ها
    13,254

    Google سلام

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله leanthinker نمايش پست
    بابا این نساجیا کجان؟
    حداقل بگین چرم دوست دارین یا نه؟
    من نساجي هم و واقعا از اطلاعاتتون لذت بردم.چرمم خيلي دوست دارم!من پايان نامه ام در مورد به كارگيري دوباره چرم طبيعي در مصنوعي بود.موضوع سمينارم هم در مورد تكميل هاي چرمه.پايان نامه ام را هم خيال دارم در مورد همين موضوع كار كنم.خوب بود؟

  12. تشكر از اين پست


  13. #9
    مدیر بازنشسته آواتار M.Deylamian
    رشته
    مهندسی نساجی
    تاريخ عضويت
    2007/4
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    1142
    پست ها
    620

    پيش فرض

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله ARAMESH نمايش پست
    من نساجي هم و واقعا از اطلاعاتتون لذت بردم.چرمم خيلي دوست دارم!من پايان نامه ام در مورد به كارگيري دوباره چرم طبيعي در مصنوعي بود.موضوع سمينارم هم در مورد تكميل هاي چرمه.پايان نامه ام را هم خيال دارم در مورد همين موضوع كار كنم.خوب بود؟

    آرام جان اطلاعات خوبی در مورد چرم داری.از اون دوران هم که یادمه همش دنبال چرم بودی.
    در مورد تکمیل های چرم و .. پیشنهاد میکنم همین جا اطلاعات چرم رو کامل کنیم.خلاصه اطلاعاتت رو دسته بندی کن که منتظریم!
    لینسینکر عزیز هم انشالله دوباره به تاپیک برگردند و اینجا بحث هاش رو آغاز کنیم.
    دوستان جدید
    قبل از پست زدن به بخش [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]مراجعه کنید.

    مسابقه!مسابقه !
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ] ...
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


    .. همه روز روزه بودن همه شب نماز کردن ..
    .. همه ساله حج نمودن سفر حجاز کردن ..
    .. به خدا که هیچ یک را ثمر انقدر نباشد ..
    .. که به روی نامیدی در بسته باز کردن ..


  14. #10
    عضو فعال آواتار leanthinker
    رشته
    مهندسی صنایع
    تاريخ عضويت
    2007/10
    محل سكونت
    خاک پاک ایران زمین...پاینده باد ایران.... /\/124|
    امتیاز
    5366
    پست ها
    1,611

    پيش فرض

    اوكي
    سلام دوباره
    خوب اون دوستمون كه گفتن پايان نامشون در مورد چرم بوده ازشون خواهش ميكنم تا دانسته هاشون را با ديگران به اشتراك بگذارند تا تاپيك پر بار تر بشه.
    من فكر ميكردم ديگه اينجا خبري نيست
    اما خدارو شكر انگار بچه ها پيداشون شد!!
    من در چرم مشهد مدتي كار كردم و اطلاعات كمي در موردش دارم.
    البته الان مسافرتم و به كامپيوترم دسترسي ندارم به محض رسيدن به تهران باقي مقالات يا اطلاعات را خواهم گذاشت
    ياعلي
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

صفحه 1 از 6 12345 ... آخرينآخرين

تاپیک های مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2009/2/07, 07:48 PM
  2. پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2009/2/03, 10:06 AM
  3. پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2009/1/18, 04:14 PM
  4. پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2009/1/15, 07:32 PM
  5. چرم
    توسط M.Deylamian در تالار مقالات نساجی
    پاسخ ها: 15
    آخرین ارسال: 2008/11/04, 06:46 PM

عبارت‌های مرتبط

آموزش چرم دوزی

اموزش چرم دوزی

آموزش چرممراحل تولید چرماستاندارد آموزشی دوخت کیفهای چرمیدانلود آموزش چرم دوزیاموزش نرمدرباره ایجاد تولید چرم

ثبت اين صفحه

ثبت اين صفحه

قوانين ارسال

  • شما نمی‌توانيد تاپيک جديد ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيد پاسخ ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانید فایل ضمیمه ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيدنوشته‌های خود را ويرايش كنيد
  •