نمايش نتايج 1 تا 9 از 9

تاپیک: رله ها2

  1. #1
    تازه وارد
    رشته
    مهندسی برق
    تاريخ عضويت
    2007/10
    محل سكونت
    هر جا تو بگی
    امتیاز
    18
    پست ها
    20

    Yinyang رله ها2

    رله اور کارنت دایرکشنال :
    رله اورکارنتدایرکشنال که زمان روی آن تنظیم شده و بر طبق آن عمل می کند و کاربرد رله جریانزیاد دایرکشنال برای مواردی که اتصالی از یک طرف تغذیه می شود به کار می رود .
    انواع رله جریانزیاد عبارتند از : 1- زمان ثابت 2- زمان معکوس 3- آنی
    1- زمان ثابت : زمان عملکرد قابل تنظیم و به مقدار شدت ارتباط ندارد یا به عبارت دیگر رله ای استکه در زمان معینی تنظیم می شود .
    2- زمان معکوس : زمان عملکرد نسبت عکس با شدت جریان دارد یا به عبارت دیگر هر چقدر شدت جریان زیادترشود زمان قطع کمتر می شود .
    3- آنی : زمانعملکرد صفر است.
    رله ارت فالتدایرکشنال :
    رله ای است کهمستقیما از اتصال زمین تغذیه می کند و در هنگامی که یک فاز یا دو فاز یا هر سه فازبه زمین وصل شود و جریان از آن بگذرد و به زمین برسد فورا رله آن را دیده و بوبینآن تحریک شده و فرمان قطع را صادر می کند و شاخص آن این عمل را نشان میدهد.
    حفاظت ازباسبارها :
    حفاظت اصلیباسبارها توسط رله دیفرانسیل و حفاظت فرعی یا پشتیبانی آنها توسط رله های اورکارنتو ارت فالت می باشد .
    رله دیفرانسیل :
    رله دیفرانسیلبر اساس مقایسه جریان ها ( تراز جریانی ) کار می کند و به مقدار جریان بستگی نداردو فقط اگر ضریب تبدیل بهم بخورد رله عمل می کند . رله دیفرانسیل برای حفاظت ترانس ،ژنراتور ، باسبار ، الکتروموتور بکار می رود.
    مواردی که باعثعملکرد نا خواسته رله دیفرانسیل می شود :
    الف : اشباعترانس های جریان CT1 و CT2 در اثر عبور جریان اتصال کوتاه خارج از محدوده حفاظتباعث عملکرد رله می شود .
    ب : وجود تپچنجردر ترانس قدرت .
    ج : جریان ضربهای در حفاظت ترانس قدرت .
    بنابراین رلهدیفرانسیل باید طوری ساخته شود که در موارد بالا از عملکرد آن جلوگیری شود .
    الف - اشباعترانس های جریان : در اثر عبور جریان زیاد ناشی از اتصال کوتاه خارج از محدوده ،حفاظت ترانس های جریان به ناحیه اشباع می رسد و بعلت عدم تطبیق منحنی های مغناطیسیآنها در ناحیه اشباع و در نتیجه خطای ترانس های جریان ، اختلاف جریانی بوجود می آیدکه می تواند باعث عملکرد نا خواسته رله شود .
    ب - وجود تپچنجردر ترانس های قدرت : در اثر تغییر مراحل تپ چنجر در ترانس های قدرت چون نسبت تبدیلترانس ها در زمان تعویض تپ تغییر می کند در نتیجه در نسبت جریان اولیه و ثانویه نیزتغییری بوجود می آورد که باعث عملکرد ناخواسته رله می شود . برای جلوگیری از عملکردرله دیفرانسیل باید پایدار باشد.
    ج – جریان ضربهای : هنگام برقدار کردن ترانس ( در صورت باز بودن ثانویه ) یک جریان ضربه ای کهمقدار آن به 8 تا 12 برابر جریان نامی می رسد از سیم پیچ اولیه عبور می کند که چونمقدار آن در سیم پیچ اولیه می باشد و جریان ثانویه صفر است رله دیفرانسیل به علتتفاوت جریان عمل خواهد کرد در صورتی که این جریان زیاد ، پس از چند میلی ثانیه کاهشمی یابد و به جریان بی باری می رسد رله نباید در این حالت عمل نماید برای جلوگیریاز عملکرد رله باید inrush Proof باشد .
    دستگاه حفاظت و مراقبت روغن :
    دستگاه هایی کهجهت مراقبت روغن برای تعیین وتشخیص اتصال کوتاه در ترانس های روغنی روغنی بکار بردهمی شود عبارتند از : رله بوخهلتس و رله توی بر.
    رله توی بر دردرجه اول برای حفاظت ترانس در مقابل اضافه بار و درجه دوم برای حفاظت در مقابلاتصال کوتاه بکار می رود . لذا برای شناسایی اتصال در داخل ترانس بیشتر از رلهبوخهلتس استفاده می شود
    رله بوخهلتس :
    رله بوخهلتس رلهای است که جهت حفاظت دستگاه هایی که توسط روغن خنک می شود بکار می رود . این رله دراثر تولید گاز یا هوا در داخل منبع روغنی یا پایین آمدن سطح روغن از حد مجاز ویاجریان شدید بیش از حد مجاز روغن به کار می افتد و در مرحله اول زنگ خطر را بکار میاندازد و سطح روغن اگر بیشتر افت کرد در مرحله دوم دستگاه را قطع می کند . در رلهبوخهلتس از روغن بعنوان عایق کاری و خنک کننده استفاده می شود .
    عواملی که سبببکار انداختن رله بوخهلتس می شود :
    1- جرقه بینهسته و قسمت های مختلف ترانس .
    2- اتصال زمینبین حلقه های کلاف .
    3- قطع شدن یکفاز یا سوختن آن .
    4- چکه کردنروغن از تانک روغن ویا لوله های ارتباطی آن .
    در مرحله اول کهزنگ خطر بکار می افتد و آلارم می دهد اشکالات بوجود آمده عبارتند از :
    1- نقایص عایقکاری.
    2- خراب شدنعایق ورقه های هسته و پیچ اتصال ورق های هسته .
    3- کامل نبودنکنتاکتها در اتصالات الکتریکی .
    4- گرم شدن بیشاز حد قسمتی از سیم پیچ و خراب شدن عایق ها به علت عبور جریان فوکو بیش از حد.
    در مرحله دوم کهدستگاه قطع خواهد شد و فرمان تریپ به ترانس داده خواهد شد اشکالات بوجود آمدهعبارتند از :
    1- شکستن بوشینگها .
    2- اتصال کوتاهفاز به فاز .
    3- اتصال زمین .
    4- اتصال داخلسیم پیچ ها.
    5- اتصال تپ هابه یکدیگر .
    6- پایین آمدنسطح روغن در اثر سرد شدن روغن بیش از حد و کم بودن روغن یا نشتی روغن .
    رله توی بر :
    این رله نیز درحفاظت ترانس های روغنی بکار برده می شود در این رله نیز از حرکت روغن و ایجاد گازاستفاده شده است . همانطور که می دانیم ازدیاد درجه حرارت باعث انبساط روغن می شودو این روغن ضمن گذشتن از لوله رابط بین ترانس و ظرف انبساط رزرو به یک سوپاپ سنج ( دیافراگم ) برخورد می کند و در پشت سوپاپ فشار ایجاد می کند که این فشار توسطفشارسنج سنجیده می شود که در این فشار سنج چندین کنتاکت پیش بینی و نصب شده است بهطوری که اگر ازدیاد فشار به طور آهسته انجام گیرد کنتاکت خبر دهنده بسته و باعثبستن مدار سیگنال خواهد شد و درصورتی که فشار سریعا ازدیاد یابد کنتاکت دیگری درفشار سنج موجب قطع فوری ترانس می شود. در مرحله اول در اثر بار زیاد ودر مرحله دوماثر اتصا ل کوتاه ایجاد می شود

  2. تشكر از اين پست


  3. #2
    تازه وارد
    رشته
    مهندسی برق
    تاريخ عضويت
    2009/5
    امتیاز
    10
    پست ها
    1

    پيش فرض رله

    با تشکر از لیندای عزیز

  4. #3
    تازه وارد
    رشته
    مهندسی برق
    تاريخ عضويت
    2009/4
    محل سكونت
    کردستان
    امتیاز
    11
    پست ها
    2

    پيش فرض

    سلام لیندا جون اگه میشه در مورد رله کنترل فاز واسم بزاری ممنون میشم.
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

  5. #4
    تازه وارد آواتار koorush_secret
    رشته
    ابزار دقيق و اتوماسيون
    تاريخ عضويت
    2008/10
    محل سكونت
    arak
    امتیاز
    10
    پست ها
    4

    پيش فرض

    سلام دوست عزیز ممنون بابت زحماتتون. دوست عزیز من مقاله ای در مورد رله های اضافه جریان و تنظیم آنها از روی پنل و کاتالوگ ، نصب و تعمیر و عیب یابی این رله ها می خوام ممنون میشم کمکم کنید خیلی فوریه.
    بازم ممنون

  6. #5
    تازه وارد آواتار یعقوب قاسمی
    رشته
    مهندسی مکانیک
    تاريخ عضويت
    2009/6
    امتیاز
    19
    پست ها
    14

    پيش فرض

    لیندا جون مرسی

  7. #6
    تازه وارد
    رشته
    مهندسی برق
    تاريخ عضويت
    2009/12
    امتیاز
    10
    پست ها
    1

    پيش فرض با تشکر از مطلب تون نوید سهند

    با تشکر از مطلب تون نوید سهند
    ويرايش شده توسط mahammad g در 2010/1/06 در ساعت 05:31 PM دليل: اشتباه اسم

  8. #7
    تازه وارد
    رشته
    مهندسی برق
    تاريخ عضويت
    2010/11
    امتیاز
    10
    پست ها
    1

    پيش فرض

    matlabe kheili mofidi bood , mamnoon

  9. #8
    عضو فعال آواتار ramos_kk77
    رشته
    مهندسی برق
    تاريخ عضويت
    2010/12
    محل سكونت
    زیر سقف آسمون
    امتیاز
    346
    پست ها
    110

    Talking

    خیلی خیلی ممنون در مورد سیستم های حفاظتی هم اگه مطالبی بذارین خیلی ممنون میشم.

  10. #9
    تازه وارد
    رشته
    مهندسی برق
    تاريخ عضويت
    2011/11
    محل سكونت
    هر كجا هستم باشم آسمان مال من است
    امتیاز
    10
    پست ها
    2

    پيش فرض

    خيلي ممنون فقط خيلي سطحي توضيح داده بوديد

تاپیک های مشابه

  1. رله ديفرانسيل
    توسط fofo در تالار حفاظت سیستم های قدرت
    پاسخ ها: 12
    آخرین ارسال: 2014/6/25, 07:05 AM
  2. رله ها1
    توسط lind در تالار جزوات و مقالات مهندسی برق
    پاسخ ها: 3
    آخرین ارسال: 2013/7/11, 08:27 AM
  3. سوال در مورد رله های دیجیتال
    توسط emad_electric11 در تالار سوالات و مشكلات قدرت
    پاسخ ها: 8
    آخرین ارسال: 2011/3/10, 01:10 AM
  4. مطالب مفیدی از رله ها
    توسط ali_boobeh در تالار مهندسی برق
    پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2008/5/18, 09:32 PM
  5. رله چیست ؟
    توسط Niima در تالار مهندسی برق
    پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2007/12/21, 08:25 PM

عبارت‌های مرتبط

رله

رله ارت فالت

رله ضربه ای

رله بوخهلتستنظيم رلهرله تویبرمقاله رلهتنظیمات رله

ثبت اين صفحه

ثبت اين صفحه

قوانين ارسال

  • شما نمی‌توانيد تاپيک جديد ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيد پاسخ ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانید فایل ضمیمه ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيدنوشته‌های خود را ويرايش كنيد
  •