[اخبار مرمت ابنیه] - خبرهای تاریخی و مرمتی

ATINA7

عضو جدید
نصب تیرچراغ برق در ورودی قلعه تاریخی امیریه
خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث: روستای امیریه در فاصله 15 کیلومتری شمال بسطام در استان سمنان واقع است، در این روستای خوش آب و هوا قلعه ای تاریخی وجود دارد که قدمت ساخت آن را به دوران صفویان بر می گردد.

سر در دروازه ورودی این قلعه بزرگ که مساحتی در حدود یک هکتار دارد، گچ بری ها و آجر کاری های زیبایی طراحی شده که به مرور زمان و به دلیل عدم محافظت در حال تخریب و ریزش است، در بالاترین قسمت دروازه این قلعه یک کاشی نوشته لاجوردی نصب شده که بر روی آن "الله ملک الواحد القهار" طراحی شده است، علاوه بر این در دو سوی این کاشی لاجوردی گچ بری های با طرح های اسلیمی و نقش دو فرشته طراحی و اجر اشده است.

در قسمت پایین تر سر در این دروازه و درست در بالای درب ورودی نقش دو شیر در سمت چپ و راست گچ بری شده است که این نقوش بیشتر از بخش های دیگر تخریب شده و در حال از بین رفتن است. دربمجموعه نیز چوبی و به شکل درب های بازمانده از عهد قاجار است.
طراحی زیبا و با شکوه این دروازه در بدو ورود هر مسافری به روستای امیریه توجهات را به سمت خود جلب می کند، با این حال اما در پروژه برق رسانی به نقاط مختلف این روستا یکی از تیرهای چراغ برق سیمانی درست در روبروی این سردر و با فاصله نیم متری از آن نصب شده است که نمای کلی و حریم منظری دروازه را دستخوش آسیب کرده است.

بدون شک در صورت مراقبت متولیان میراث فرهنگی شهرستان و ارائه آموزش های لازم به متولیان اداره برق این تیر چراغ برق می توانست چندی متری آن سوتر نصب شود تا نه در کار برق رسانی روستا اخلالی ایجاد شود و نه نمای زیبای این اثر تاریخی دچار آسیب شود.
قلعه قارون امیریه مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان شاهرود، بخش بسطام، روستای امیریه واقع شده است. این اثر در تاریخ 25 خرداد 1381 با شمارهٔ ثبت 5860 به‌ فهرست آثار ملی ثبت شده ایران وارد شد.
 

ATINA7

عضو جدید
برج‌های کبوتر اصفهان سوت و کور می‌لرزند
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ کبوترخان‌های گورت در اثر لرزش‌های ناشی از انفجارهای معادن سنگ بر تن خود می‌لرزند و حالا معدن‌داران از اهالی گورت مدارک مستند از آسیب‌های ناشی از انفجارها خواسته‌اند.

به‌گزارش CHN، برج‌های کبوتر یا کبوترخان‌ها ازجمله آثاری هستند که خاص اصفهان است. در هیچ کجای ایران نمی‌توانید کبوترخان‌ها را به این گستردگی ببینید اما آنچه که از این آثار در اصفهان باقی مانده تنها تعداد محدودی از سه هزار برجی است که شاردن در قرن چهارده برشمرده‌است.

یکی از معدود برج‌های باقی‌مانده در گورت
سیصد کبوترخان نیمه فعال و مخروبه در اصفهان تا شعاع 150 کیلومتری آن باقی مانده‌اند که از این تعداد چیزی در حدود 70 برج کبوتر به ثبت ملی رسیده‌است.

کبوترخان‌های زیادی در اطراف اصفهان به دلایل گوناگون از بین رفته‌اند و یا در معرض نابودی‌اند. زمانی برج‌ها خرید و فروش می‌شدند اما با ورود کودهای شیمیایی کبوترخان‌ها جایگاه پیشین خود را از دست دادند. از سویی گسترش شهرها باعث شد اطراف کبوترخان‌ها مسکونی شود که این مسأله باعث فراری شدن کبوترها و عدم رغبت آنها به آشیانه‌سازی در برج‌ها شد. مسکونی شدن زمین‌های زراعی در این میان مزید برعلت شد تا کبوترها مهاجرت کنند و یا طعمه شکارچیان شوند.
برج‌های کبوتر در زمین‌های زراعی

متروک شدن کبوترخان‌ها و از دست‌دادن کارایی آن‌ها در این میان و به دنبال آن نبود رسیدگی به تعمیرات برج‌ها، کشت مزارع پیرامون تا پای برج‌ها و نفوذ آب حاصل از آبیاری به پی برج‌ها سبب نابودی روزافزون آنها شده‌است.

برج‌های گورت از جمله کبوترخان‌هایی هستند که از سویی به دلایل شمرده شده و از سویی دیگر به دلیل لرزش‌های حاصل از انفجارهای ایجاد شده در معادن سنگ در معرض تهدید قرار گرفته‌اند. گورت روستایی است در 10 کیلومتری شمال خاوری اصفهان که در مزارع و اطراف قنات‌های آن بیشترین تراکم برج‌های کبوتر به چشم می‌خورد.
امروزه کبوتری در برج‌ها پرواز و استراحت نمی‌کند

از شمار 20 برج کبوتر واقع در گورت، 2برج نیمه مخروبه و 18 برج قابل مرمت و بازسازی است. فعالیت معدن سنگ خصوصی در رشته کوهی در شمال گورت و همچنین معدن سنگ شرکت صفه وابسته به شهرداری در جنوب این روستا سبب ایجاد ترک‌هایی در کبوتر خانه‌ها شده‌است. به گفته اهالی گورت شکایت‌های آن‌ها از شرکت صفه و معدن سنگ خصوصی تاکنون نتیجه‌ای نداشته‌است.

یکی از برج‌ها از سوی سازمان میراث فرهنگی مرمت شده و برج دیگر با همت اهالی گورت در حال مرمت است. شهرداری ناحیه 4 از اهالی گورت مدارکی مبتنی بر آسیب‌های وارده بر اثر فعالیت‌های معادن سنگ خواسته تا در قبال آن خسارت وارده را پرداخت کند.





12 برج کبوتر در مجموعه برج‌های گورت در سال 88 به ثبت ملی رسیده اما شواهد نشان می‌دهد که ثبت این آثار هیچ تظمینی برای حفاظت از آن‌ها نبوده و اداره میراث فرهنگی قادر به حمایت از اهالی در حفاظت از برج‌های کبوتر نیست. از این تعداد برج کبوتر، یک برج متعلق به دوران ایلخانی، دو برج قاجاری و بقیه برج‌ها صفوی است.
گسترش شهر و روستا بلای جان کبوترخانه‌ها

هفتصد سال از عمر میزبانی اصفهان از کبوترهای ناخوانده می‌گذرد اما حالا دیگر نه پری برای پرواز کبوتران مانده و نه برج‌های کبوتر استواری گذشته را دارند تا مامن آنها باشند .

گسترش شهرها و روستاها و پیوستگی آن‌ها، از سال‌ها پیش بلای جان کبوترخان‌های اصفهان شد. گاهی گذر جاده خط بطلانی شد بر مامن کبوترها و گاهی زمینی که نه آب می‌داد و نه نان و حالا کود شیمیایی به خوردش می‌دهند، گورستان برج‌هایی شده که از اوج بر خاک فرو می‌ریزند.

پیش از ساخت این مامن‌ها، کبوترها آشیانه‌های خود را در قنات‌ها می‌ساختند. از این روی اهالی گوشه و کنار اصفهان تصمیم گرفتند تا با ساخت برج‌هایی در مزارع ضمن فراهم آوردن کود لازم برای حاصلخیزی مامنی برای کبوتران از چنگال شغالان و روباهان ایجاد کنند.

http://chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=103778&Serv=3&SGr=22عکس و گزارش از معصومه شهباز
 

ATINA7

عضو جدید
سرنوشت شوم دست از سر تپه اشرف بر نمی‌دارد

سرنوشت شوم دست از سر تپه اشرف بر نمی‌دارد

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی- تپه اشرف، محوطه باستانی است که در شمال شرق اصفهان و در کرانه زاینده رود قرار دارد. به گفته باستان شناسان، این محوطه تاریخی با وسعت هفت هکتاری، برگ‌هایی مهمی از تاریخ اصفهان را در دل خود دارد. بر اساس اسناد و مدارک به دست آمده، تپه اشرف تنها تپه تاریخی شهر اصفهان به شمار می‌رود اما این تپه گرفتار سرنوشت شومی است که تمامی ندارد.

«حسین زندی»، مسئول هیات باستان‌شناسی این محوطه باستانی، اکنون نگران خطراتی است که این تپه تاریخی را تهدید می ‌کند؛ او می‌گوید: «عوامل مختلف به تدریج از وسعت تپه اشرف می‌کاهد و آخرین تغییرات که در سال‎های اخیر اتفاق افتاده باعث شده بدنه شمالی آن در اثر تعریض خیابان از بین برود. اما این تنها تهدید نبوده است؛ یکی از مهم‌ترین آن‌ها واقع شدن آن در بافت شهری به دلیل گسترش شهر اصفهان است. احداث واحدهای مسکونی و گسترش پارک‌ها حاشیه زاینده رود خطراتی به شمار می‌روند که تپه اشرف با آن روبروست.»

این تصویر تنها محوطه باستانی اصفهان است. شهری که شهره است به نصف جهان

به گفته او، تپه اشرف در گذشته نه چندان دور دوازده هکتار وسعت داشته و اکنون تنها هفت هکتار از آن بر جای مانده است. هم اکنون بخشی از تپه اشرف بر اثر گسترش بافت شهری و ایجاد خیابان و پارک از آن جدا شده و در شمال شرق، به تپه جی شهرت یافته است.

در حال حاضر نه تنها گسترش بافت شهری تپه اشرف را تهدید می کند، بلکه تپه اشرف گرفتار زباله‌های شهری هم شده است.

زندی در این‌باره به CHN می‌گوید: «تپه اشرف در بلندترین نقطه، 25 متر ارتفاع دارد. تخلیه زباله و نخاله‌های ساختمانی و کشت و زرع روی آن در سال‌های اخیر سطح تپه را مضطرب کرده و ارتفاع زباله‌ها در برخی از بخش های تپه بالغ بر سه متر است.»

این همان جاده‌ای است که بدنه شمالی تپه اشرف را از بین برد

به نظر می‌رسد تپه اشرف همیشه در طول تاریخ گرفتار سرنوشت تلخ تخریب و ویرانی بوده است. چنانچه زندی می‌گوید: «نام تپه بر اساس نوشته‌های تاریخی برگرفته از نام اشرف افغان است. زیرا او دستور داده بود کاخ‌های صفوی حاشیه جنوبی زاینده رود تخریب و با مصالح آن کاخی روی لایه‌های باستانی تپه اشرف ساختند. این کاخ پس از شکست افغان‌ها به دستور نادرشاه ویران و مصالح آن به محل اولیه عودت داده شد.»

اما این تخریب‌های مداوم در طول تاریخ نه تنها نشان از سرنوشت شوم تپه اشرف دارد، بلکه بر نیاز به کاوش در تپه صحه می‌گذارد.

محوطه باستانی اشرف اسرار مهمی از دوره‌های تاریخی اصفهان در دل خود دارد؛ اسراری که ساخت واحدهای مسکونی آن را تهدید می‌کند

نخستین عملیات کاوش تپه اشرف از 27 تیر 89 به همراهی تیم 17 نفره به مدت 45 روز انجام یافت. فصل دوم کاوش در ادامه کاوش فصل پیشین برای روشن ساختن فضاهای معماری در تاریخ 28 دی 89 به مدت 40 روز انجام شد. فصل بعدی به مدت 40 روز تا 15 هفت 90 انجام شد. تپه اشرف چندین لایه باستان‌شناسی دارد. که بر اساس لایه نگاری انجام شده متعلق به 5 دوره تاریخی است که به ترتیب از پایین به بالا دوره اشکانی، دوره ساسانی، دوره انتقالی ساسانی به اسلامی، قرن 4 و 5 هجری و قرن 12 هجری را شامل می‌شود.

اکنون همه نگرانی‌ دوست داران میراث فرهنگی بر سر این است که نه تنها یافته‌های باستانی تخریب شود که از پس وعده آن شهر موزه رویایی واحدهای مسکونی سر برآورد. اتفاقی که هر لحظه وقوع آن نزدیک تر می‌شود.
عکس ها: معصومه شهبازی
http://chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=103575&Serv=3&SGr=22
 

ATINA7

عضو جدید
تپه کوهساران اهواز، مامنی برای معتادان

تپه کوهساران اهواز، مامنی برای معتادان

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ‌چند ماه از شناسایی مجموعه‌ای از گوردخمه‌های تاریخی شرق اهواز می‌گذرد. همان محوطه‌‌ای که فعالان میراث‌فرهنگی پس از شناسایی آن از مسئولان خواسته بودند که منطقه را مورد بررسی و تحت حفاظت قرار دهد. اما قبل از آنکه میراث‌ پایش به این مکان باز شود، معتادان بودند که راهی گوردخمه‌ها شدند. حالا دیگر سیر معتادان و ارواح در عالم هپروت تپه کوهساران را تبدیل به مکانی کرده که هیچ گردشگری حاضر به بازدید از آن منطقه نیست.

به‌گزارش CHN، چند ماه پیش، در شرق اهواز بین تپه‌های حصیرآباد و منبع‌ آب بیش از 100 گوردخمه و استودان مشاهده شد. یکی از فعالان میراث‌فرهنگی خوزستان که به‌طور اتفاقی با این سایت مواجه شده به نشانه‌هایی از اهواز قدیم اشاره می‌کند با این حال باستان‌شناسانی که این تپه را مورد بررسی قرار دادند، قدمت گوردخمه‌ها به دوره اشکانی تخمین زدند.

اما بررسی‌ها در حد تخمین باقی ماند و هیچگاه جلوتر نرفت. این روند تا جایی پیش رفت که به جای میراث‌بانان، معتادان بودند که به این منطقه تاریخی نقل مکان کردند. آنطور که پیداست، سرنگ‌ها، پتوها تمامی ابزارها برای تهدید این محوطه تاریخی آماده است.

«مجتبی‌گهستونی» فعال میراث‌فرهنگی و دبیر انجمن تاریانا در اینباره می‌گوید:«پس از اینکه مجموعه گوردخمه‌ها توسط انجمن تاریانا شناسایی شد تمام تلاش خود را کردیم که توجه مردم را به این منطقه معطوف کنیم. به‌همین خاطر مدام از منطقه سرکشی کردیم.این پیگیری‌ها از میراث و شهرداری به‌قدری بود که میراث فرهنگی هم با نوشتن نامه به شهرداری درخواست کرد که تاسیساتی که به محوطه صدمه می‌زند جمع‌آوری شود».

وی افزود: این محل که پیش از این مورد بازدید بخشی از مردم و مسافران قرار می‌گرفت درحال‌حاضر با حضور معتادان منطقه‌ ناامنی شده و گردشگران مثل گذشته تمایلی ندارند از گوردخمه ها بازدید کنند. در اصل گوردخمه تبدیل به پاتوق‌های شبانه معتادان و اراذل شده است.

گسهتونی با اشاره به اینکه چند روز پیش وقتی به اتفاق دو تن از مسئولان ارشد شهرداری اهواز به محل گوردخمه‌ها مراجعه کردیم متوجه شدیم که معتادان بخشی از حفره‌ها را با پتو پوشانده و حاشیه امنی برای خود ایجاد کرده‌اند که این موضوع عملا مورد ترس و نگرانی علاقمندان به محوطه‌های تاریخی شده است.

انتظار می‌رود با توجه به استقرار پارک کوهساران، محوطه تاریخی که گوردخمه‌ها و دیگر سازه‌های تاریخی را شامل می‌شود هرچه سریعتر از سوی شهرداری و نیروی انتظامی مورد پاکسازی قرار گیرد از طرف دیگر با توجه به پیشنهادات داده شده به میراث‌فرهنگی خوزستان، مجوزهای لازم برای بررسی شناسایی و کاوش صورت بگیرد تا بخشی از تاریخ پنهان اهواز نمایان شود.

پارک کوهساران در شرق اهواز در کنار بلوار نواب صفوی یکی از زیباترین جاذبه‌های شهر اهواز محسوب می‌شود. با این حال تاکنون معرفی چندانی در رابطه با ویژگی‌های منطقه به مردم صورت نپذیرفته، به‌گونه‌ای که وقتی اقدام به دعوت مردم اهواز برای حضور در این محل می‌‌شوند بدون آنکه از ویژگی‌های منطقه آگاه باشند از چشم‌انداز این منطقه لذت می‌برند. تپه کوهساران نه‌تنها برخوردار از جاذبه‌های گردشگری است که نزدیکی آن با رودخانه کارون و دیگر تپه‌‌های باستانی اهواز چون آسیاآباد و سه گورستان ارامنه مسیجیان و لهستانی‌ها به این منطقه را متمایز کرده است.
 

ATINA7

عضو جدید
استودان‌ها و قبرهای تاریخی تازه کشف شده اهواز در خطرند

استودان‌ها و قبرهای تاریخی تازه کشف شده اهواز در خطرند

استقرارگاه استودان و قبرهای کوهستان اهواز که به‌تازگی کشف شده هنوز از سوی متولیان میراث‌فرهنگی مورد توجه قرار نگرفته است. این درحالی است که در محل این استودان‌ها و قبرهای تاریخی، ساخت و سازهای غیرمجاز و گسترش جمعیت در محلات شدت گرفته‌است؛ اتفاقی که این آثار تاریخی را تهدید می‌کند.





دانلود فایل مرتبط با خبر:
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ ‌گروه میراث‌فرهنگی ـ‌ گسترش جمعیت محلات پیرامونی و انجام ساخت و سازهای مجاز و غیرمجاز شهری کشفیات تپه‌های شرق اهواز را مورد تهدید قرار داده است؛ حتی شنیده شده که سنگ‌های بزرگ روی قبرهای تاریخی، توسط ساکنان محل برای ساختمان‌سازی و استفاده در بناها و قبرستان‌های جدید برداشت شده‌است.

به‌گزارش CHN، شناسایی استودان‎ها و قبرهای کوهستان شرق اهواز که در نزدیکی آن آثاری از تاریخ اهواز قدیم را می‎توان مشاهده کرد طبق اظهارنظری کارشناسانه احتمالا بخشی از گستره وسیع شهر هرمز اردشیر به شمار می‎‌رود. شهری که در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران شد.

در نزدیکی این قبرها و استودان‏ها که در مرز دو محله منبع آب و حصیرآباد قرار دارد، تپه‎ای به نام بی‏سیم در محله آسیه آباد واقع شده که آثاری از سفال و آجر را می‌توان در آن مشاهده کرد. جالب آن‌که مادام دیولافوا در دوره قاجار بعد از بازدید از آن، از آثار دیده شده از جمله برج و باروی شهر ساسانی (هرمز اردشیر) گزارشی نوشته‌است.

این حفره در واقع سرمنشا کشف استودان و صدها قبر و گوردخمه دیگر بود
با این حال "مجتبی گهستونی"، فعال میراث‌فرهنگی که به‌طور اتفاقی با این مکان تاریخی مواجه شده به CHN می‌گوید: «در فاصله نه چندان دوری از این استودان‌ها و قبرها شواهد دیگری وجود دارد که اهمیت این قسمت از شهر اهواز را به هزاره‌های قبل برمی‌گرداند که باستان‌شناسان خوزستانی درباره شناسایی و انجام کاوش‌های باستان شناسی در آن کم لطفی کرده و گزارشی هم منتشر نکرده‌اند.

مقبره های خاص که طبق گفته برخی از باستان شناسان باید حفاظت ویژه از آنها انجام بگیرد
وی می افزاید، شواهدی وجود دارد که می‌توان به ارتباط محل اسقرار استودان‌ها و قبرهای تاریخی با شهر هرمز اردشیر و یا حتی پیش از آن اشاره کرد. مشاهده لایه‌های تاریخی در پروژه قطار شهری اهواز که درباره آن واکنش‌های مختلفی مطرح شده، مشاهده دو گور در خرمکوشک که در حین انجام پروژه گازکشی نمایان شد، وجود لایه‌های باستانی در یکی از حفاری‌های معاونت بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای، اظهار نظر ساکنان قدیمی محله‌های پیرامونی که از وجود زیورآلات، سنگ‌ها و شیشه‎های تزئینی در دهه‌های نه چندان دور خبر داده‌اند و صابئین مندایی که به میناکاری و زرگری اشتغال دارند از این سنگ‌ها و شیشه‌ها بهره‌برداری می‌کردند و... که همه اینها می‌تواند دلیلی بر اهمیت موضوع باشد.
تعداد قبرهای کشف شده در شرق اهواز
گهستونی اعتقاد دارد، محوطه‌ها و بناهای تاریخی شهر اهواز به دلیل نداشتن اداره میراث فرهنگی در این شهرستان به حال خود رها و قربانی بی توجهی و سهل‌انگاری شده‌اند. سال‌هاست که هیچ کارگاه باستان‌شناسی در آن فعال نشده و عدم توجه به محلی که استودان‌ها و قبرهای سنگی در آن‌ قرار دارند گویای این نکته است؛ به‌طوری‌که که از یک ماه قبل بارها به عده‌ای از دست اندرکاران امر در اداره کل میراث فرهنگی اصرار کرده‎ام که از محل بازدید کنند که در پاسخ گفته‌اند که وقت نداریم!! البته عده‌ای از باستان‌شناسان و کارشناسان تهرانی و سایر نقاط کشور با استقبال از این موضوع حاضر به بررسی موضوع شدند که پس از بررسی نظر خود را به‌صورت مکتوب نیز ارائه کردند.

درختکاری روی تپه باستانی، اتفاقی که این مکان تاریخی را مورد تهدید قرار داده است
برخی معتقدند، سنگ قبرهایی وجود داشته که ظاهرا به دلیل فرسایش، نوشته‎ها و اشکال روی سنگ‏ها پاک شده که این موضوع باعث شده تا نتوان به مشخصاتی از محل دست یافت. اما نکنه بسیار مهم این‌است که هنوز آثاری از ده‌ها قبر دیگر قابل مشاهده است که خاک آنها را پوشانده و باید بررسی شوند تا اگر نوشته و علامتی روی آن است قدمتی از محل ارایه دهد.

مشاهده آثار جدید
طی بررسی‌های تازه به همراه یکی از باستان شناسان، سه شال ستون در محوطه مشاهده شد. در ضمن یکی از قبرها براساس اندازه گیری‌های انجام گرفته طول آن به دو متر و عرض آن 56 سانتی متر رسید. در 2 تا از گور دخمه‌ها نیز 3 سکو در سمت راست و چپ و روبرو قرار داشت. سه قبر جدا از سایر قبور مشاهده شد که از همه قبرهای دیگر بزرگتر و متفاوت تر بود.

وضعیت مضطرب آثار
در سال‎های اخیر در اطراف این قبرستان تاریخی که بر کوهستان قرار دارد پارکی ساخته شده‎است که کمتر از یک دهه قبل هیچ رفت وآمدی به جز تردد نگهبانان منبع آب روی آن صورت نمی‏گرفت. حال که این پارک رونق گرفته و شهرداری در حال توسعه چمن‎کاری و درخت کاری در اطراف استودان و قبرها است بیم آن می رود که بخش باقی مانده آثار هم مورد تعرض و تخریب قرار بگیرد.

محوطه باستانی که روی تپه به وضوح محسوس است
گهستونی ادامه می‌دهد: «بخشی دیگری از نگرانی‌ها به بی‌توجهی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان برمی‌گردد که هیچ حساسیتی به آثار و بناهای تاریخی اهواز نشان نمی‎دهد. بارها نامه نگاری‌ها، تماس ها و اطلاع رسانی‎های دوستداران میراث فرهنگی درباره اهواز با بی‌توجهی مواجه شده‏است. در خصوص شناسایی قبرها و استودان‎های شرق اهواز پیش از اطلاع رسانی رسانه‌ای با تنی چند از مسئولان میراث فرهنگی صحبت کردم اما آنها سخنان مرا شنیده ولی حتی حاضر نشدند که از محل بازدید کنند و مدام بازدید خود را به زمان دیگری موکول کردند. در این میان حتی شرایط نامناسب حفاظتی را طی تماسی با فرمانده یگان پاسداران اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، معاونت پژوهشی اداره کل، کارشناسان بخش حقوقی در میان گذاشته شده است.

با توجه به اینکه در بخش جنوبی محوطه باستانی، اتوبان و یکی از بزرگترین شرکت‎های صنعتی و در بخش شمالی و شرقی آن منازل مسکونی و در بخش غربی تاسیسات منبع آب قرار گرفته و سازه‌های موجود در وضعیت مضطربی قرار دارند، اداره کل میراث فرهنگی خوزستان باید هرچه سریعتر پرونده ثبتی آن را تهیه و در همایش آتی ثبت آثار تاریخی ارایه دهد و با هماهنگی‌های نهایی از تعرض‏های احتمالی و بعدی جلوگیری کند.

http://chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=101357&Serv=3&SGr=22
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
مقبره کوروش مورد اصابت نارنجک قرار گرفت

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ روز گذشته (چهارشنبه 30 اسفند ماه) هنگام تحویل سال نو، جمعیت زیادی به پاسارگاد، مقبره کوروش رفته بودند که ناگهان فرد ناشناسی دیوار پشتی آرامگاه کوروش را با نارنجک‎های دستی که آن را برای چهارشنبه سوری درست می کنند، مورد اصابت قرار داد.
محل اصابت نارنجک دستی
به گزارش CHN گفته می شود پس از انفجار نارنجک، بخشی از بدنه آرامگاه سیاه شد و فردی که قصد داشت سیاهی را تمیز کند، توسط نگهبانان پاسارگاد پایین آورده شد.
جمعیتی که هنگام تحویل سال در پاسارگاد بودند
به گفته یکی از فعالان میراث فرهنگی، هیچ شخصی در این ماجرا شناسایی نشد اما در نهایت لکه سیاهی روی دیوار آرامگاه کوروش باقی ماند.
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
بافت تاریخی دزفول در تونل زمان گم شده‎است

بافت تاریخی دزفول در تونل زمان گم شده‎است

بافت تاریخی دزفول در تونل زمان گم شده‎استبافت کهن شهر تاریخی دزفول با گستردگی بیش از 244 هکتار و 28 محله قدیمی و صدها اثر تاریخی، در کنار رودخانه دز آرمیده است. این روزها با هر دیواری که در هم می‌شکند، بخشی از هویت شهری تاریخی دزفول فرو می ریزد، چنان که گویی این شهر در تونل زمان بین گذشته، حال و آینده سردرگم مانده است و تکلیفش با خودش روشن نیست.


دانلود فایل مرتبط با خبر:
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ بافت تاریخی دزفول که در گذر از هزاره ها جان سالم به در برده، اکنون با چالش جدیدی روبروست. فرسودگی از یک سو، و بر هم خوردن ارتباط منطقی بین فضاهای قدیم و جدید، بدون توجه به نیازهای واقعی یک شهر تاریخی، مدتی است که گریبان دزفول را گرفته است. به‌ گزارشCHN، این روزها در بافت تاریخی دزفول در حالی که دیوارهای خسته، یکی پس از دیگری فرو می‎ریزند و جای خود را به تلی از خاک و زباله می‎دهند، ساکنان محل به آرامی و سکوت از کنار این منظره می‎گذرند، تا شاید شهرداری دست به کار شود و بر اساس ماده 110 قانون شهرداری‎ها، حصار کشی املاک مخروبه محله های قدیمی دزفول را در دستور کار خود قرار دهد. تقابل آشکار میان ساختار نو و سیمای کهن دزفول نتیجه سکون و قطع رشد درون‌زای شهر با تحمیل عوامل ناهمخوان بیرونی است، که نه تنها مرهمی بر زخم های کهنه این شهر نیست بلکه همچون نمکی بر زخم، آن را روز به روز فرسوده تر می‎کند. گسستگی بین محلات مختلف بافت، رفته‎رفته شکل می‎گیرد و رشد شعاعی شهر در طی هزاران سال، جای خود را به رشد طولی و عرضی می‎دهد و پیوستگی ارگانیگ عناصر شهری تاریخی را مخدوش می‎کند. شاهین سپنتا، فعال میراث فرهنگی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بافت تاریخی دزفول گفت: «بافت تاریخی دزفول با معماری ارزشمند و نقوش آجرکاری، معروف به "خوون چینی"، ساباط های تو در تو، شوادان ها به عنوان محیطی خنک و دلپذیر در هوای گرم، از این قابلیت برخوردار است که به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استان خوزستان حفظ شود اما متاسفانه روند تخریب آثار ارزشمند بافت تاریخی این شهر در سال‌های اخیر شتاب یافته است چنان که چندی پیش شاهد تخریب مسجد ثبت ملی شده آفتاح، بازمانده از دوره زندیه در محله "سبط شیخ انصاری" دزفول، به دنبال تخریب خانه مجاورش بودیم.» سپنتا افزود: «امروز این نگرانی وجود دارد که در سکوت یا چراغ سبز نهادهای شهری، خانه های تاریخی این شهر به تدریج توسط مالکان تخریب شوند و همان بلایی که بر سر خانه مومنی در محله مجدیان، یا خانه شمسی فر در محله کرناسیون آمد، بر سر دیگر خانه های تاریخی نیز بیاید.» این فعال میراث فرهنگی تاکید کرد: «هیچ کس با احداث خیابان، ساخت واحدهای آپارتمانی، ایجاد پارکینگ یا مراکز خرید، در شهرهایی که مقصد گردشگری هستند مخالف نیست اما این ساخت و سازها باید در بیرون از محدوده بافت تاریخی و با حفظ حریم آن و رعایت ضوابط فنی میراث فرهنگی صورت گیرد.» وی با اشاره به اهمیت حفظ آثار تاریخی دزفول افزود: «شهروندان و مسئولان شهری باید به این نکته مهم توجه کنند که آثار تاریخی این شهر سرمایه برگشت ناپذیری هستند که به عنوان امانت نسل‎های گذشته و آینده در دستان ماست و هیچ کدام از این بناهای تازه ساز نمی تواند جای خالی بناهای تاریخی تخریب شده را پر کند.» شهر دِزفول یا «دژ پُل» در استان خوزستان شهری بازمانده از سپیده دم تاریخ و از شهرهای مهم شاهنشاهی‎های ایلام و هخامنشی است. این شهر در زمان ساسانیان همزمان با ساختن پل ارتباطی میان جندی شاپور و شوشتر در کنار رودخانه دز گسترش یافت. دزفول یکی از شهرهای تاریخی ایران با جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی مهمی همچون پل قدیم دزفول به یادگار مانده از دوران شاپور یکم ساسانی، آسیاب‌های آبی ، مسجد جامع، بازار سنتی ،آرامگاه یعقوب لیث صفاری‏، تپه‌های چغامیش، بازمانده شهر باستانی جندی شاپور، خانه تاریخی تیزنو، آبشار شوی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین آبشارهای ایران، جنگل های ملی دز و دیگر سرمایه های ملی است که شایسته حفظ و معرفی بیشتر هستند.

http://www.chn.ir/
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
سنگ نگاره های آرامگاه های اصفهان مستندنگاری شد

سنگ نگاره های آرامگاه های اصفهان مستندنگاری شد

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ ششمین برنامه فرهنگی‌ کافه گالری زمان در سال جدید، با عنوان «نشست بررسی سنگ‌نگاره‌های سنگ آرام‌گاه‌های مردم اصفهان» در اولین روز از هفته اصفهان، برگزار شد.

به گزارش CHN، مهدی تمیزی که طی ده سال اخیر، به عکاسی و پژوهش بر روی نقوش انسانی و حیوانی سنگ آرامگاه‌های ارامنه و مسلمانان ساکن اصفهان پرداخته، در این نشست به صحبت درباره جذابیت‌های تاریخی و فرهنگی مجموعه تخت فولاد، کلیساها، امام‌زاده‌ها و مکان‌های تاریخی شهر اصفهان پرداخت.

تمیزی می گوید: «در هفته اصفهان معمولاً همه، درباره جذابیت‌های شناخته شده‌ی این شهر صحب می‌کنند. در حالی که دیدنی‌های تاریخی، فرهنگی ارزشمند بسیاری هم هستند که کمتر کسی درباره‌شان می‌داند. مثلاً سنگ آرامگاه‌های بسیاری که در اصفهان وجود دارند، از جمله اسناد فرهنگی، اجتماعی مهم مردم یک سرزمین به شمار می روند».

به گفته تمیزی، با مطالعه این سنگ نگاره‌ها می‌توان اطلاعات ارزشمند بسیاری از جمله نکاتی درباره شغل‌ها، نام‌ها و میزان امید به زندگی مردم یک دوره تاریخی به دست آورد.

بررسی سنگ‌نگاره‌های سنگ آرام‌گاه‌های مردم اصفهان اولین پروژه مستندنگاری این سنگ نگاره ها بود که در اصفهان انجام گرفت. تمیزی معتقد است این پروژه با هدف حفظ و نگهداری از مواریث فرهنگی شکل گرفت و درحدود 10 سال به طول انجامید.

علاقمندان به شرکت در این نشست می‌توانند روز یکشنبه اول اردیبهشت ماه ساعت 17 به آدرس اصفهان، پل مارنان، خیابان خیام، کافه گالری زمان مراجعه کنند.


http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=104431&Serv=3&SGr=22
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
بناهای تاریخی، قربانی اصلی زلزله هستند

بناهای تاریخی، قربانی اصلی زلزله هستند

بناهای تاریخی، قربانی اصلی زلزله هستند بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران زلزله بناهای تاریخی را اصلی ترین قربانی زلزله می داند و معتقد است «برای جلوگیری از تخریب آثار تاریخی باید از متخصصان مقاوم سازی ابنیه تاریخی در برابر زلزله استفاده شود تا در هنگام زلزله این آثار تاریخی با خاک یکسان نشوند».


دانلود فایل مرتبط با خبر:
خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی: بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران زلزله بناهای تاریخی را اصلی ترین قربانی زلزله می داند و معتقد است «برای جلوگیری از تخریب آثار تاریخی باید از متخصصان مقاوم سازی ابنیه تاریخی در برابر زلزله استفاده شود تا در هنگام زلزله این آثار تاریخی با خاک یکسان نشوند».

پروفسور فریبرز ناطقی الهی، بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران زلزله در گفت و گو با خبرگزاری chn درباره علت وقوع زلزله های پی در پی در روزهای اخیر می گیود: ایران در محل تلاقی گسل ها قرار دارد و بطور طبیعی احتمال در کشور بالاست. شواهد تاریخی هم چنین نشان می دهد که احتمال زلزله در کشور بسیار زیاد است. اما بعضی وقت ها فاصله زمانی بین زلزله ها زیاد می شود و به این دلیل مردم فراموش می کنند که کشورشان زلزله خیز است و وقوع چنین زلزله هایی در کشور عادی است. به همین دلیل نباید زلزله های روزهای اخیر را موضوع عجیبی دانست.

او در ادامه با تاکید بر این موضوع که تقریباً 92 درصد از ایران روی خط زلزله است، می افزاید: خطر زلزله همیشه در ایران وجود دارد. هم در زاگرس و هم در منطقه البرز. زلزله ها در قسمت زاگرس بیشتر هستند، اما قدرت آنها 4 ریشتر یا کمتر است. اما قسمت البرز نسبت به زاگرس آرام تر است، اما وقتی زلزله بیاید قدرست آن حدود 6 ریشتر یا بیشتر خواهد بود.

عضو کمیته تدوین آیین نامه زلزله در ایران در ادامه به زلزله هایی که در روزهای گذشته در ژاپن و چین روی داده است اشاره می کند و می گوید: در کشورهای زلزله خیز مثل ایران، زمنی لرزه هایی این چنینی عادی است. اگرچه با بررسی محل زلزله های اخیر می توان فهمید که کدام یک از گسل ها فعال شده اند؛ اما بدون شک نمی توان زمان و محل زلزله بعدی را فهمید.

ناطقی الهی کارهایی که در 20 سال برای مقابله با بحران زلزله انچام شده را خوب ارزیابی می کند، اما تاکید دارد که با توجه به احتمال وقوع زلزله در ایران، این تمهیدات بسیار ناچیز هستند و هنوز ضعف های بسیاری در این زمینه وجود دارد.

او در ادامه اظهاراتش به ابنیه تاریخی و باستانی در کشور اشاره می کند و می گوید: اماکن تاریخی بسیاری در شهرهای ایران وجود دارد، اما هیچ یک از این اماکن در مقابل زلزله مقاوم سازی نشده اند و بدون شک با زلزله های نسبتاً شدید یا حتی متوسط بطور کامل از بین خواهند رفت. وضعیتی که چند سال پیش در ارگ تاریخی بم کرمان رخ داد نمونه ای از تاثیرات مخرب زلزله بر اماکن تاریخی بود.

به گفته ناطقی الهی در زمان ساخت اماکن تاریخی به این موضوع که ایران روی خط زلزله قرار گرفته توجه نشده، پس لازم است سازمان میراث فرهنگی اماکن تاریخی را در مقابل زلزله مقاوم کند. هم اکنون در دیگر کشورهای زلزله خیز دنیا اماکن تاریخی در مقابل زلزله مقاوم سازی شده اند. بطور مثال در ایتالیا این کار از سال ها پیش آغاز شد. هچنین ترکیه نیز کار مقاوم سازی بناهای تاریخی در مقابل زلزله را را آغاز کرده است. کشورهایی تایوان و تایلند نیز این کار را آغاز کرده اند.

او مقاوم سازی اماکن تاریخی کشور در برابر زلزله را ضروری می داند، اما می گوید: با این که ایران یکی از زلزله خیز ترین کشورهای دنیا است، مسئولان به این موضوع بی توجه هستند و این بیخیالی برای میراث باستانی ما مشکل آفرین خواهد بود و وقوع زلزله های احتمالی آنها را با خاک یکسان می کند.

ناطقی الهی با اشاره به شناختش درباره کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، می گوید: هیچ یک از این کارشناسان سازمان میراث فرهنگی متخصص در امور مقاوم سازی در برابر زلزله نیستند. اگرچه در سال های گذشته به برخی بناهای تاریخی رسیدگی شده است، اما این رسیدگی ها در حد مرمت بوده و نه مقاوم سازی در برابر زلزله. برای مقاوم سازی بناهای تاریخی باید افراد متخصص در میراث فرهنگی به کار گرفته شوند، در غیر این صورت ابنیه تاریخی در زلزله ها پودر می شوند.

http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=104421&Serv=3&SGr=22
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
عجب!!!!فراز و فرود سایت‌‌های تاریخی با افزایش نرخ بلیت

عجب!!!!فراز و فرود سایت‌‌های تاریخی با افزایش نرخ بلیت

فراز و فرود سایت‌‌های تاریخی با افزایش نرخ بلیتامسال سایت‌های تاریخی با افزایش نرخ بلیت‌ ‌شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنند. برخی از کارشناسان گران شدن بلیت‌ را متناسب با خدمات بالا سودمند اعلام می‌کنند اما برخی دیگر دو نرخی شدن اماکن تاریخی را مانعی برای بازدید خانواده‌ها در ایام تعطیلات می‌دانند.


دانلود فایل مرتبط با خبر:
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ‌ گروه میراث‌فرهنگی ـ نرخ بلیت‌ سایت‌های تاریخی تا 3 برابر افزایش یافته، این افزایش بی‌سابقه را اما کارشناسان میراث‌فرهنگی تایید نمی‌کنند چراکه به اعتقاد آن‌ها هیچ برنامه کارشناسی شده‌ای پشت این افزایش قیمت وجود نداشته است.

به‌گزارش CHN، سایت‌های تاریخی متروکه می‌شوند اگر بازدیدکنند‌ه‌ای نداشته باشند. ولی سایت‌های تاریخی قطعا تبدیل به مخروبه می‌شوند اگر میزان بالای بازدید کننده چگونگی برخورد با آثار تاریخی را ندانند. درحال‌حاضر سایت‌موزه‌های تاریخی کشور با دو موضوع متفاوت مواجه‌اند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور اعلام کرده است که نرخ بازدید از سایت‌های تاریخی که در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده‌اند، برای خارجی‌ها ۲۰هزار تومان و برای ایرانی‌ها دوهزار تومان است. همچنین مبلغ ورودی موزه‌ها برای اتباع خارجی ۱۰هزار تومان و برای اتباع ایرانی، یک‌هزار و پانصد تومان تعیین شده است.

این خبر اما با مخالفت جامعه تورگردانان ایران و کارشناسان و حتی باستان‌شناسان ایرانی مواجه شد. چراکه به ‌اعتقاد آن‌ها، دونرخی شدن بلیت‌ سایت‌های تاریخی تا حدودی مانع از بازدید مردمی که از اماکن تاریخی می‌شود و این درحالی است که در موزه‌های خارج از کشور چنین نرخی بی‌معناست.

«میلاد وندایی» باستان‌شناس، افزایش نرخ بلیت‌ سایت ها و محوطه‌های تاریخی را کارشناسی ندانست. او معتقد است، گرانی بلیت‌ها روی کاهش متقاضی و میزان بازدید‌کنندگان تاثیرگذار است. این‌درحالی‌است که نرخ‌ بلیت‌ها در سراسر کشور تا سه‌برابر افزایش یافته، اما در سایت‌های تاریخی به‌قدری بی‌نظمی حاکم است که حتی اقدامی جهت چاپ و توزیع بلیت‌های جدید صورت نگرفته است، و هنوز از بلیط های صد و پنجاه و پانصد تومانی استفاده می شود.

او ادامه داد، از آنجایی‌که در تعطیلات و ایام نوروز، سفرهای خانوادگی رواج بیشتری دارد، شرایط بازدید از سایت‌های تاریخی تهران و استان‌های کشور سخت می‌شود. چرا که یک خانواده پنج نفره در مجموع برای بازدید از مجموعه تاریخی یک شهرستان می بایست بیش از چهل یا 50 هزار تومان بپردازد و اگر بر دامنه و شمار بازدید‌ها از اماکن افزوده شود هزینه‌ سنگینی تلقی می‌شود که در شرایط فعلی برای بسیاری از خانواده‌ها مقرون به صرفه نیست، زیرا با یک حساب سر انگشتی یک خانواده در یک سفر چند روزه، به نحو متفاوتی می تواند از این پول بهره ببرد. البته این ریشه در مشکلات فرهنگی جامعه ی ایران دارد و برای اصلاح آن نیز از سوی سازمان میراث فرهنگی هیچ گونه اقدام مناسبی انجام نمی گیرد؛ سازمان میراث فرهنگی می تواند همانند راهنمایی و رانندگی بخشی از درآمدهای آثار باستانی را که به حساب دولت واریز می شود به ساخت تیزر های تلویزیونی و تبلیغات جمعی اختصاص دهد تابتواند به مرور زمان در راستای حفظ و احیای آثار باستانی فرهنگ سازی کرده و قدمی شایسته بردارد.

وندایی با اعتقاد بر اینکه در موزه شوش دو در برای فروش بلیت‌ درنظر گرفته شده تاکید می‌کند: اگر افزایش نرخ‌های بلیت در جهت رسیدگی به وضعیت آثار تاریخی انجام بگیرد بسیاری از مشکلات محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی رفع خواهد شد اما با توجه به اینکه در موزش شوش دو در برای فروش بلیت در نظر گرفته شده و موزه شوش و قلعه فرانسوی‌ها را به‌طور جداگانه باید بازدید کرد اما وضعیت محوطه نه‌تنها نابسامان است که انبوهی از زباله‌ را می‌توان در معرض دید گردشگران مشاهده کرد.

از طرفی هزینه های انجام شده نیز نشان از عدم کارشناسی و نبود ناظر بر این هزینه ها دارد. برای نمونه در پایگاه نوشیجان که در دشتی باز قرار گرفته و دورتادور آن روستا یا آبادی مناسبی نیست، وسایل ورزش صبحگاهی نصب شده است!! در حالی که به ندرت پیش می آید که کسی در صبحگاه به دیدن این اثر برود و بسیاری نمونه های دیگر.

درآمد حاصل از فروش بلیط محوطه های باستانی و تاریخی در سال های گذشته به چند ده ملیارد می رسد که با افزایش سه برابری قیمت ها، این درآمد رشدی چشم گیر داشته است. اما متاسفانه این درآمد به ندرت برای همین محوطه ها هزینه می شود و یا این که هزینه های پژوهشی سازمان میراث فرهنگی و پژوهشکده ی باستان شناسی دیگر رسماً تعطیل شده است. حال این درآمد صرف چه هزینه هایی می شود، بر ما پوشیده است.
http://www.chn.ir/
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
تئوری‎های جدید درباره مشهورترین سایت عصر سنگ جهان

تئوری‎های جدید درباره مشهورترین سایت عصر سنگ جهان

تئوری‎های جدید درباره مشهورترین سایت عصر سنگ جهانیافته‌های جدید می گویند که استون هنج در بریتانیا احتمالا محل کفن و دفن ویژه افراد نخبه درعصر سنگ بوده است.


دانلود فایل مرتبط با خبر:
خبرگزاری میر اث فرهنگی ـ بین‎الملل ـ سایت باستانی استون هنج در بریتانیا به عنوان یکی از مشهورترین بناهای ماقبل تاریخی جهان طبق آخرین نظریه‎های ارائه شده از سوی محققان ممکن است محل دفن بسیار بزرگ با آثار غول پیکر برای نخبه گان جامعه عصر سنگ باشد.
به گزارش گاردین طبق این نظریه که براساس حفاری‎های جدید که طی یک دهه گذشته توسط یک تیم باستان شناسی به رهبری پرفسور" مایک پارکر پیرسون" در همکاری با دانشگاه‎های لندن، شفیلد، دورهام و یورک و ساووت همپتون دراین سایت و بناهای پیرامون آن صورت گرفته ، وی به این نتیجه رسیده است که این محل قبل از این که به شکل کنونی آن درآید، برای مدت طولانی محل تدفین مردگان بوده است.

با توجه به بررسی‎های جدید که با استفاده از انواع تکنیک‎های نوین صورت گرفته، برای نخستین بار روشن شده است که دراین محل به طور مساوری تعدادی زن و مرد و یک کودک و همچنین یک نوزاد تازه متولد شده دفن شده بودند.

پترسون می‎گوید:«درحال حاضر پاسخ نهایی دراین زمینه وابسته به بررسی‎های دی ان ای است که باید درباره این افراد و ارتباط میان آن‎ها به ما اطلاعات لاز م را بدهد. اما تقریبا واضح است که این اجساد متعلق به افراد ویژه ای بوده است.»

طبق همین بررسی‎ها، پیرسون اعلام کرده است که اولین سنگ آبی ایستاده که کوچکتر از همه است، از منطقه ولز به این محل آورده شده و در زمانی،حدود 3000 پیش از تاریخ بر روی قبرها جای داده شده است. این محل همچنان به صورت یک دایره بسیار عظیم برای دست کم 200 سال محل دفن بوده که به طور پراکنده در آنجا صورت می‎گرفته است.

این نظریه البته درهمان اولین کاوش‎های باستان شناسی در یک قرن پیش توسط باستان شناسان مطرح شده بود اما به عنوان نظریه‎ای بی‎اهمیت مورد توجه قرار نگرفت.

درهرحال باستان شناسان قرن‎ها درباره این اثر باستانی و معنای واقعی آن با هم بحث و گفتگو کرده‎اند. اما هنوز روشن نیست که و پیام سازندگان آن که مدت‎های طولانی برای ساخت آن و حمل و نقل سنگ‎های آبی غول پیکر آن که به اندازه اتوبوس‎های دو طبقه است ،از ولزبه دشت سالیسبوری تلاش کرده بودند، چه می تواند باشد.

برخی باستان شناسان همچنان معقدند که این سایت مکانی مقدس بوده و برخی دیگر نیز آن را به عنوان یک معبد، رصد‎خانه و یا تقویم خورشیدی و یا مکانی برای برگزاری جشن‎های آیینی و برگزاری نمایشگاه و در آخرین تئوری‎ها مرکزی برای شفا و درمان معرفی کرده‎اند
http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=104047&Serv=3&SGr=22
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
حمام «خان» در نیمه راه مرمت

حمام «خان» در نیمه راه مرمت

حمام «خان» در نیمه راه مرمت




مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: مرمت حمام «خان» دالان میرزا رضای شهر تبریز به نیمه رسید.
تراب محمدی بعد از ظهر امروز در بازدید از این اثر تاریخی افزود: قدمت این حمام که از چند طاق و گنبد تشکیل شده، به دوره قاجار می‌رسد.
وی در ادامه این بنا را دارای محوطه بیرونی و باغ توصیف و تشریح کرد: حمام "خان" از دو قسمت سنتی و حمام نمره تشکیل شده که بخش سنتی آن متعلق به دوره قاجار بوده است.
محمدی با اشاره به مرمت‌های انجام گرفته در این بنا تصریح کرد: آواربرداری پشت‌بام، اجرای طاق و دزدها، شیب‌بندی و عایق‌کاری از جمله اقدامات مرمتی انجام گرفته در قسمت پشت بام حمام به شمار می‌روند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: آواربرداری داخل حمام، لایه‌برداری، مرمت طاق و گنبدها، اجرای کانال‌های نم‌زدایی در بخش سنتی، مسطح‌سازی کف و مرمت ترک‌های دیواره‌ها دیگر اقدامات مرمتی انجام گرفته در حمام "خان" محسوب می‌شوند.

محمدی با اشاره به مرمت دو جداره بیرونی حمام یادآور شد: مرمت یکی از این جداره‌ها با اجرای طاق‌نما و سردر به پایان رسیده و دیگری در دست کار قرار دارد.
وی، اتمام مرمت جداره غربی را از جمله مرمت‌های باقی مانده در این اثر خواند و گفت: احیای قسمتی از پلان، مرمت سردر دوره پهلوی، نازک‌کاری داخل، احیای تزئینات نقاشی، کف‌سازی و ساماندهی محوطه از دیگر اقدامات مرمتی هستند که در حمام "خان" در دست اجرا قرار دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: حمام «خان» همچون دیگر حمام‌های تاریخی شامل بخش‌های ورودی، دالان و دهلیز، بینه و سکوهای سربینه، میان‌در، سرویس‌های بهداشتی، حجامت‌خانه، گرمخانه، موتورخانه و خزینه بوده است.
محمدی یادآور شد: حمام «خان» به عنوان یکی از آثار تاریخی ثبت ‌ملی شده استان آذربایجان‌شرقی در محله قره‌باغی‌ها و محلی موسوم به دالان میرزا رضای تبریز واقع شده است.


 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارگ کریمخان شانس جهانی شدن‌‌اش را از دست داد

ارگ کریمخان شانس جهانی شدن‌‌اش را از دست داد

ارگ کریمخان شانس جهانی شدن‌‌اش را از دست دادارگ کریمخان شانس جهانی شدن‌اش را درحالی با ساخت هتل مرتفع خیابان رودکی از دست می‌دهد که میراث‌‌فرهنگی استان فارس تحت هیچ شرایطی زیر بار پیامد‌های منفی این اتفاق نمی‌رود. فعالی مدیر کل استان فارس معتقد است، «ارتفاع هتل کاملا مجاز است، هیچ‌ فردی جز کارشناس میراث‌فرهنگی حق دخالت ندارد. ساخت و ساز هتل بر اساس ملاک و ضوابط میراث‌فرهنگی درحال انجام است».


دانلود فایل مرتبط با خبر:
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ درحالی «سیامک بصیری»، معاون فنی میراث فرهنگی استان فارس، از اسکلت فلزی هتل خیابان رودکی تحت‌عنوان جهان‌نمایی دیگر نام می‌برد که «فریدون فعالی» مدیر کل اداره میراث‌فرهنگی استان فارس ساخت و ساز هتل مرتفع خیابان رودکی را همسو با قوانین و ضوابط میراث‌فرهنگی اعلام می‌کند.

به‌گزارش CHN، ساخت هتل در مهمترین رکن مجموعه زندیه شیراز یعنی ارگ کریمخان نه‌تنها خط آسمان این اثر تاریخی را مخدوش کرده که کارشناسان میراث‌فرهنگی، ادامه ساخت هتل با چنین ارتفاعی را مانع ثبت‌جهانی پرونده مجموعه زندیه می‌دانند.

اما «فریدون فعالی» مدیر میراث‌فرهنگی استان فارس، در گفت و گو با خبرنگار CHN، در پاسخ به سئوالی درباره ارتفاع غیرمجاز هتل در محدوده ارگ اینطور می‌گوید: «مجاز بودن ساخت و ساز و ارتفاع هتل را ما تشخیص می‌دهیم. درحال‌حاضر هم تشخیص می‌دهیم که هیچ مشکلی ندارد».

این مسئول، با اشاره به اینکه ساخت هتل و میزان ارتفاع آن، طبق ضوابط میراث‌فرهنگی انجام شده تاکید کرد: «ارتفاع و ساخت هتل براساس ضوابط میراث‌فرهنگی صورت گرفته و به‌هیچ‌وجه مشکلی ندارد».
کارشناسان معتقدند که ادامه ساخت هتل در حریم و خط آسمانی ارگ کریم خانی، ثبت جهانی این اثر را با مشکل مواجه می‏کند. هرچند هرکسی که کوچکترین آگاهی از مبانی حفاظتی آثار تاریخی داشته باشد با دیدن عکس تعرض به حریم ارگ کریم خانی متوجه مشکل آن می‏شود، اما رئیس میراث فرهنگی فارس زیر بار پذیرش این اتفاق ناخوشایند نمی‏رود


این درحالی است که "محسن عباسپور"، فعال میراث‌فرهنگی معتقد است، طی چند سال گذشته بافت تاریخی شیراز کلکسیونی از تخریب‌ بناهای تاریخی و شکستن حریم‌های تاریخی تبدیل شده است.

او معتقد است، سال گذشته تخریب گسترده خانه‌های تاریخی را شاهد بودیم و امسال هم شکسته شدن حریم ارگ کریمخان. این اتفاقات نشان می‌دهد که ارگان‌های شهری و حتی میراث‌فرهنگی در سیاست‌های توسعه‌ای کمترین ارزشی برای آثار تاریخی قائل نیستند.

این فعال میراث‌فرهنگی استان فارس در رابطه با تخطئی حریم تاریخی ارگ کریمخان ادامه می‌دهد: ارگ به بازار وکیل بسیار نزدیک است و هرگونه آسیبی هر دو این بناهای تاریخی را تحت شعاع قرار می‌دهد. این درحالی است که نباید فراموش کرد، به‌همان اندازه که اصفهان نماد هنر صفوی در ایران است یا تهران می‌تواند لبریز از آثار دوره قاجار باشد شیراز هم می‌‌تواند مرکز هنر و آثار دوره زندیه باشد. چراکه بسیاری از آثار و بناهای آن مشابهی ندارد و این موضوع اهمیت مسئله را دوچندان می‌کند.

درحال‌حاضر آنطور که فعالان میراث‌فرهنگی می‌گویند، مشکل اساسی در بروز چنین فاجعه‌هایی، فقدان نگاه‌ حفاظتی است. نبود چنین نگاهی در بسیاری از محوطه‌ها و آثار تاریخی منجر به بروز اتفاقی می‌شود که امروز در ارگ کریمخان شاهد آن هستیم. این هتل در حال ساخت در مسیر تردد روزانه کارشناسان میراث‌فرهنگی قرار دارد چراکه سازمان میراث‌فرهنگی شیراز در همان خیابانی واقع شده که این هتل در دست ساخت است.

عباسپور می‌افزاید، درحال‌حاضر مشکلی که برج جهان‌نما برای میدان نقش‌جهان داشت و تجربه‌ای که بدنه میراث‌فرهنگی کشور از آن کسب کرد حداقل می‌توانست این امید را زنده کند که چنین مشکلی دیگر تکرار نشود اما امروز دقیقا همان واقعه اما اینبار نه یک طبقه که چندین طبقه هتل در تعارض آشکار با قوانین حفاظتی میراث‌فرهنگی قرار گرفته و قطعا مانع از ثبت این گنجینه بی‌بدیل زندیه در فهرست یونسکو می‌شود.

طی سال‌های گذشته ارگ کریمخان مورد تهدیدهای فراوانی قرار گرفته از جمله وقوع آتش‌سوزی در ارگ، اقامت چندین ساله سازمان میراث‌فرهنگی به‌عنوان دفتر و محل فعالیت کارکنان و به‌تازگی هم شکسته شدن حریم منظری بنا توسط یک پروژه هتل سازی. این درحالی‌است که چندی پیش خبر ثبت جهانی مجموعه زندیه توسط متولیان میراث‌فرهنگی اعلام شده بود.

http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=105073&Serv=3&SGr=22
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
آتش‌ در کمین بیشا‌پور

آتش‌ در کمین بیشا‌پور

آتش‌ در کمین بیشا‌پورسایت‌های ملی و جهانی ایران محروم‌اند. آنقدر محروم که از یک خودروی اطفای‌ حریق بی‌بهره‌اند. بیشاپور هر سال در آتش بهار می‌سوزد. اما هنوز متولی، به هیچ راهکار قطعی دست پیدا نکرده است. کارشناسان می‌گویند تنها راه نجات و کنترل آتش‌سوزی در سایت‌های تاریخی، وجود چند دستگاه خودروی اطفای حریق است که میراث‌فرهنگی قدرت تهیه آن را ندارد.


دانلود فایل مرتبط با خبر:
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ‌گروه میراث‌فرهنگی ـ خرداد که می‌رسد، دلشوره‌ها و نگرانی‌ها هم شکل تازه‌ای به‌خود می‌گیرد. اینکه آتش در کمین مهمترین سایت‌های تاریخی ایران چون تخت‌جمشید و بیشاپور،نشسته اما میراث‌فرهنگی، محروم از یک دستگاه خودروی اطفای حریق است به نگرانی‌ها بیش‌از پیش دامن زده است، کارشناسان میراث‌فرهنگی اما اینبار نبود اعتبار را مشکل تهیه تجهیزات اولیه نمی‌دانند آن‌ها به‌ مجوزهایی اشاره دارند که مانع از خرید یک‌ خودروی آتش‌نشانی‌ برای مهمترین سایت‌های تاریخی ایران می‌شود!

به‌گزارش CHN، شهر باستانی بیشاپور یکی از مهمترین شهرهای دوره‌ ساسانی محسوب می‌شود. اما هرسال اواخر بهار به‌دلیل بارندگی فراوان و رشد گیاهان به‌دلایل مختلف می‌‌سوزد.

سال گذشته، شعله‌های آتش به‌ چند قدمی معبد آناهیتا، ایوان موزایک و تالار تشریفات رسید و فعالی مدیر اداره کل میراث‌فرهنگی استان فارس در مصاحبه با خبرگزاری میراث‌فرهنگی این فاجعه را اتفاقی سطحی و تکراری قلمداد کرد.

امسال هم باتوجه به بارندگی‌های اخیر و گرمای یکباره در استان فارس احتمال آتش‌سوزی در محوطه باستانی بیشاپور و تخت‌جمشید بیش از پیش می‌رود. اتفاقی که در بیشا‌پور فاجعه‌آمیز و هولناک‌تر است. «عبدالرضا نصیری» معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی استان فارس در گفت و گو با CHN خرید تجهیزات و ماشین‌های اطفای حریق را آخرین راهکار برای جلوگیری از گسترش شعله‌های آتش می‌داند.

بیشاپور هر سال در آتش می‌سوزد. مدیر پایگاه بیشاپور تاکنون جوابگوی رسانه‌ها نبوده، اداره میراث‌فرهنگی فارس چه تمهیداتی برای جلوگیری از این اتفاق در نظر دارد؟
موضوع بیشاپور و آتش‌سوزی هر ساله آن واقعیتی است انکارناپذیر. اما کارشناسان میراث‌فرهنگی می‌دانند برای مهار آتش‌سوزی چکار باید انجام دهند. در رابطه با پوشش گیاهی و رشد گیاهان همچنان معتقدیم که نباید درصدد حذف آن باشیم و تنها کنترل محوطه کفایت می‌کند.

میراث‌فرهنگی استان با استفاده از کدام ابزار و تجهیزاتی می‌خواهد آتش‌سوزی در محوطه را کنترل کند؟
بعد از آتش‌سوزی سال گذشته، سعی کردیم منابعی تامین کنیم تا با خریداری سیستم اطفای حریق، آتش‌سوزی را کنترل کنیم. درواقع همان کاری که منابع‌طبیعی و محیط زیست در برخورد با آتش‌سوزی انجام می‌دهد. راه‌کشی برای عبور ماشین‌های آتش‌نشانی درسایت تاریخی بیشاپور یکی از گزینه‌های مورد نظر است. با این روش خودروهای اطفای حریق به‌راحتی تردد و به‌صورت نواری گیاهان را سم‌پاشی می‌کنند.

به‌نظر شما این روش از تکرار آتش‌سوزی جلوگیری می‌کند؟
به‌نظر من این روشی است که باید در محوطه باستانی بیشاپور صورت بگیرد. چراکه محوطه وسیع است و رشد گیاهان به‌دلیل بارش فراوان، منطقه را مستعد آتش‌سوزی کرده است. هرچند که در اجرای این طرح هم میراث‌فرهنگی محدودیت دارد چراکه ماشین‌های اطفای حریق در اختیار ارگان آتش‌نشانی است و میراث‌فرهنگی فاقد چنین تجهیزاتی است. اما چند روز قبل جلسه‌ای در اداره میراث در مورد وقوع آتش‌سوزی احتمالی در بیشا‌پور برگزار کردیم و قرار شد تانکر آب و واتر جت برای محوطه تهیه شود.

وجود ماشین‌های اطفای حریق در سایت‌‌جهانی چون تخت‌جمشید ضروری است چراتاکنون میراث‌فرهنگی اقدامی نکرده‌است؟
خب در سایتی چون تخت‌جمشید وجود حداقل دو دستگاه ماشین‌ آتش‌نشانی کوچک لازم است اما خرید ماشین پروسه‌ای طولانی است و هماهنگی ارگان‌‌های مختلف از جمله استانداری را می‌طلبد. این درحالی‌است که شمار سایت‌های تاریخی ایران بسیار است و تهیه چنین تجهیزاتی نیازمند تصمیمات کلان در سطوح بالا است.

آیا صرفا نبود بودجه و اعتبارات چنین پروسه‌ طولانی مدت را طلب می‌کند یا اینکه پای موانع دیگر هم در میان است؟
نه اتفاقا در این مورد نیاز به اعتبارات خاصی ندارد. میراث‌فرهنگی همواره بودجه ای برای خرید تجهیزات در نظر می‌گیرد اما موضوعی که مطرح است مربوط به مجوز تهیه این تجهیزات می‌شود که باید در بالاترین سطح، تصمیم‌گیری و انجام شود. درحال‌حاضر بحث کنترل آتش‌سوزی خیلی ساده است اما یا استان باید به‌صورت جدی وارد شود یا اینکه در کمیسیون فرهنگی مجلس یا هیات وزیران طرح شود.


گفت و گو: مریم جلیلوند
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]کاخ گلستان هم ثبت جهانی شد.[/h]
http://www.www.www.iran-eng.ir/templates/fazasazan/images/publisher_left_bottom.gifhttp://www.www.www.iran-eng.ir/templates/fazasazan/images/pixel.gifhttp://www.www.www.iran-eng.ir/templates/fazasazan/images/publisher_right_bottom.gif
http://www.www.www.iran-eng.ir/templates/fazasazan/images/publisher_left_top.gifhttp://www.www.www.iran-eng.ir/templates/fazasazan/images/pixel.gifhttp://www.www.www.iran-eng.ir/templates/fazasazan/images/publisher_right_top.gif

در نشست 37 کمیته میراث جهانی یونسکو که ازهفته گذشته تا کنون در کامبوج درحال برگزاری است، کاخ گلستان از سوی اعضای این کمیته به عنوان یک اثر منحصر به فرد از دوران قاجار و به عنوان نمونه‎ای موفق از تلفیق هنرهای کهن و نیزمعماری ایرانی همراه با ضمن تاثیر پذیری از معماری غرب ، یک اثر جهانی شناخته وثبت شد.درگزارش یونسکو آمده است:« کاخ گلستان یکی از مجموعه ساختمان‎های تاریخی در تهران است که محل اقامت خانواده و اعضای دولت قاجارها بود که در سال 1779 میلادی به قدرت رسیده و تهران را به عنوان پایتخت کشور تعیین کردند.»همچنین در اشاره به ویژگی‎های شاخص این کاخ،آمده است که ساختمان کاخ میان باغ‎ها، حوض‎ها و استخرهای زیبا و نیز باغچه‎های پرگل احاطه شده که برزیبایی آن می افزاید ولی مهم‎ترین ویژگی این کاخ آرایه هاو تزیینات دقیق و ظریف هنری است که تاریخ آن به قرن 19 میلادی باز می‎گردد.
این کاخ هم اکنون به عنوان مرکز هنرومعماری دوران قاجار شناخته شده که نمونه‎ای شاخص از هنر ایرانی و منبع الهام هنری برای هنرمندان و معماران ایرانی از گذشته تا امروز بوده است.
همچنین تاکید شده که کاخ گلستان نماد سبک نوینی در هماهنگی و درآمیختگی سنت هنرهای ایرانی با صنایع دستی و عناصری از معماری و هنر قرن 18 درکشورهای غربی و نیز فناوری‎های رایج درآن دوران به شمار می آید.
سی و هفتمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) که از 26 خرداد در شهر "پنوم پن" کامبوج آغاز به کار کرده، تا ششم تیر ماه ادامه دارد.
در این نشست، ارگ بم که در فهرست میراث در خطر قرار داشت، امن وسالم اعلام شده واز این فهرست خارج شد. همچنین قرار است پرونده منظر فرهنگی روستای تاریخی میمند کرمان نیز در این اجلاس بررسی شود تا در صورت تصویب، فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان هفدهمین اثر تاریخی از ایران جای بگیرد.

http://www.boomavard.ir/index.php?module=mirasnews&do=View&id=148
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا میمند ثبت جهانی نشد؟؟؟!!!

چرا میمند ثبت جهانی نشد؟؟؟!!!

http://www.www.www.iran-eng.ir/templates/fazasazan/images/publisher_right_top.gif


وقتی کارشناسان میراث فرهنگی برای ثبت جهانی دو پرونده « کاخ گلستان » و « منظرفرهنگی میمند» راهی کامبوج می شدند. بیشتر نگرانی دوستداران میراث فرهنگی بر سر پرونده کاخ گلستان بود. چراکه براساس معیارهای یونسکو، حریم منظری این اثر تاریخی به دلیل بنای مرتفع مجاور آن، در خطر بود.
بر این اساس، توافقنامه‌ای تهیه شد که شهردار تهران آن را امضاء کرده و قول داده است که به زودی این بنای مجاور که حریم کاخ گلستان را مخدوش کرده، ارتفاعش کم شود. به نظر می رسد این توافقنامه کاخ گلستان را از خطر ثبت نشدن رهاند.
با این وجود، کمتر کسی پیش بینی می کرد که پرونده منظر فرهنگی میمند با مشکل مواجه شود. کارشناسان و مسئولان میراث فرهنگی گفته بودند که این پرونده یکی از کاملترین و بهترین پرونده های میراث فرهنگی طی سال های گذشته بوده است.
اما به رغم همه این پیش بینی ها، کاخ گلستان به راحتی ثبت شد و پرونده میمند با مشکل مواجه شد. به طوریکه شریف ملک زاده، رییس سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که پرونده میمند ثبت نشده و قرار شده است که برای اجلاس بعدی بررسی شود.
با این وجود به نظر می رسد که حسین شمس‌الدینی، رییس میراث فرهنگی کرمان نمی‌تواند این حقیقت را باور کند. او می گوید که «منظر فرهنگی میمند» به صورت مشروط ثبت شده است. یعنی اینکه این پرونده در سال 2014 بدون حذف دو سهمیه‌ دیگر ایران بررسی و در صورت تایید و ثبت می شود.
مسئولان دیگر سازمان میراث فرهنگی کرمان هم چندان اطلاعات دقیقی در مورد این پرونده ندارند و می‌گویند که منتظرند، کارشناسانی که به کامبوج رفتند، بیایند و آن‌ها اطلاعات دقیق تری همراه خود بیاورند.
احمد محیط طباطبایی، کارشناس میراث فرهنگی و معاون ایکوم اما در مورد پرونده میمند می‌گوید:« هرچند که آخرین و موثق‌ترین اطلاعات شنبه از سوی رییس پرونده‌های ثبت جهانی مطرح می شود اما متاسفانه میمند به دلیل نقص پرونده امسال در فهرست جهانی قرار نگرفت.»
به گفته او، هرچند که این پرونده از فهرست پرونده های ثبتی خارج نشده و در صورت تکمیل شدن آن، به احتمال زیاد ثبت می شود. اما اینکه به صورت مشروط ثبت شده باشد، درست
نیست.

http://www.boomavard.ir/index.php?module=mirasnews&do=View&id=149
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
کمر چهل ستون شکست

کمر چهل ستون شکست

http://www.www.www.iran-eng.ir/templates/fazasazan/images/pixel.gif


روستای سرهنگ‌آباد در زواره اردستان واقع شده و دارای طبیعتی بکر و زیبا است، در واقع این منطقه نقطه‌ای است که می‌تواند هزاران گردشگر را به سمت و سوی خود جلب کند تا در ایام گرم تابستان از طبیعت زیبای این منطقه و چشمه خنک آب آن بهره ببرند.
پس از عبور از منطقه‌ای کویری و هوایی گرم به منطقه‌ای ییلاق نشین می‌رسیم نقطه‌ای که در آن تنها نغمه‌های بلبلان و پرندگان به گوش می‌رسد و عبور جوی آب از وسط این آبادی لطافت خاصی به آن بخشیده است.ما در میان این روستا که در حال حاضر تا حدودی خالی از سکنه شده آنچه چشم هر گردشگری را به سمت و سوی خود جلب می‌کند وجود عمارت زیبای چهل‌ستون است که دارای جذابیت و زیبایی خاصی است.
معماری این مجموعه تلفیقی از معماری دوره قاجاریه و سبک دوره صفوی به شمار می‌رود چنانچه ایوان عمارت اصلی با ستون‌های چوبی نمایی همانند چهلستون دارد و از طرف دیگر قوس‌های نیم‌دایره و تزئینات رایج نیز خود نمادی از دوره قاجاری است.
در این بنای تاریخی در گذشته دو فضای باز و اصلی وجود داشته است که اکنون تنها ویرانه‌ای از آن باقیمانده است.
بر اساس آنچه که به چشم می‌خورد عمارت چهلستون ساختمانی ییلاقی و تابستانی است، مهمترین بنا در این مجموعه به سبک چهلستون اصفهان است که در سه طبقه ساخته شده و ده‌ها معمار و سنگ‌کار بر روی آن کار کرده‌اند و این بنا دارای دو بخش نیمه‌باز (ایوان با ۱۶ ستون چوبی شبیه ستون‌های چهلستون) و بسته (اتاق‌ها، شامل یک تالار بزرگ در وسط است و در هر طرف آن دو اتاق) است علاوه بر آن در ایوان چهلستون حوض آبی مرمرین به چشم می‌خورد که اکنون تنها بقایایی از آن وجود دارد.
چهلستون برداشتی از ایوان کیان و مدائن است

یک نویسنده کتاب و تاریخ شناس اظهار داشت: انوشیروان با برداشت از ایوان کیان، ایوان مدائن را می‌سازد و پس از آن شاه عباس در اصفهان از برداشت این دو ایون چهلستون و ایوان چهلستون را می‌سازد.
محمد عظیمی بیان داشت: البته نباید فراموش کرد که معماری همواره در حال رشد و ترقی است و هر روز رشد می‌کند، لذا چهل ستون اصفهان نیز با رشد معماری و نمونه‌گیری از دو ایوان قبلی ساخته شد.
وی اظهار داشت: چهلستون سرهنگ آباد توسط شخصی به نام سهام السلطنه که شخصی از طوایف عامری، حاکم اردستان و برادر ناصرالدین شاه بود و جانب شاه حاکمیت جنوب ایران را داشت ساخته شد.
این محقق و تاریخ شناس اظهار داشت: سهام السطلنه از برداشت این دو بنا تاریخی خواست کاری کند البته تا حدودی محل ساخت این بنا اشتباه بود.عظیمی تصریح کرد: چرا که او چهل ستون را روی یک آسیاب خشت و گلی بنا کرد چون در سرهنگ آباد یک آسیاب با صفا وجود داشت که سهام السلطنه برای اینکه آب آسیاب از داخل چهل ستون گذر کند آمد و این کاخ را بر روی آن آسیاب بنا کرد.
این محقق و نوسینده کتاب "جغرافیای تاریخی زواره" اظهار داشت: حال آنکه چهل‌ستون شاه عباس و یا پل‌های تاریخی خواجو و سی و سه پل هنوز پس از گذشت چهارصد سال پا برجاست اما چهل ستون سرهنگ آباد پنجاه سال پیش سقف آن دچار مشکل شد.
عظیمی بیان داشت: سقف چهل ستون سرهنگ آباد تنها ساختمانی بود که سقف شیروانی داشت که به این سقف بی توجهی شد و بعد از گذشت یک دوره زمانی این سقف شیروانی پوسید.
وی بیان داشت: ستون‌های سنگی و یا به عبارتی گلدانی‌هایی این کاخ نیز از جنس سنگ آهکی است که این سنگ‌ها اکنون در اثر مرور زمان و برخورد آب و هوا دچار فرسایش شده و این موضوع خود سبب شده است که چهل ستون دچار آسیب شود.
این محقق در ادامه با اشاره به این آسیب‌ها که در گذشته به این بنای تاریخی وارد شده است، اظهار داشت: در یک مقطع تاریخی یکی از بزرگان خاندان عامری‌ها اقدام به مرمت این کاخ نمود که البته در این مرمت سقف شیروانی چهل‌ستون سرهنگ آباد حذف و به جای آن سقف کاه گل شد،موضوعی که سبب شد تا آب به سقف نشت کرده و سبب ریزش تزئینات سقف چهل‌ستون شود.عظیمی ادامه داد: متاسفانه هیچ اداره و ارگانی برای مرمت و جلوگیری از تخریب این بنا اقدام نکرده است و در نهایت این بنای تاریخی اکنون به وضعیتی ناراحت‌کننده رسیده است.
عظیمی تصریح کرد: این کاخ بیشتر در اثر بی توجهی دستگاه‌های مربوطه این وضع رسیده و اگر همه ساله سقف شیروانی آن رنگ و به آن توجه لازم می‌شد اکنون چهل ستون وضعیت بهتری داشت چون اصل بنا دچار مشکلات جدی نبود.
این محقق و نویسنده کتاب در خصوص شهر تاریخی زواره تصریح کرد: یکی از موجبات خرابی این بنا را اول سقف شیروانی و دیگر همین سنگ‌های گلدانی که زیر ستون‌های چوبی واقع شده و ایوان‌ها روی آن بنا شده است می‌دانم.
همچنین یک کارشناس معماری و بناهای تاریخی نیز به مهر گفت: مجموعه تاریخی سرهنگ آباد یک آثر تاریخی بی‌نظیر است که در این منطقه واقع شده است و دارای جذابیت‌های بسیاری برای گردشگری است که البته ورود همین گردشگران و بی توجهی به نگهداری اصل بنا سبب شده تا این بنای زیبای تاریخی تا حد زیادی تخریب شود.
رامین چلونگریان در ادامه بیان داشت: این کاخ در واقع تلفیقی از عمارت عالی قاپو و چهلستون اصفهان است و سر در ورودی آن نیز با الهام گرفتن از خانه بروجردی‌های کاشان ساخته شده است.
وی ادامه داد: بر اساس تحقیقی که در خصوص این عمارت زیبای تاریخی انجام داده‌ام مدت زمان ساخت این عمارت نزدیک به هفت سال به درازا انجامیده است و ساخت آن نیز نزدیک به یکصد بنا داشته است.
چلونگریان تاکید کرد: سقف این بنا به صورت گهواره‌ای و خرپایی ساخته شده است و در واقع از نوع عمارت‌های درون گرا و برون گرا است.
این کارشناس معماری و بناهای تاریخی تصریح کرد: در قسمت شاه نشین این بنای زیبای تاریخی 14 در وجود دارد و در مجموع چهار اتاق نیز در اطراف آن واقع شده است.

چهلستون کاخی که در خودش آسیاب دارد

وی به وجود آسیاب در این عمارت نیز اشاره کرد و گفت: قرار گرفتن آسیاب در بنای تاریخی که در زیر زمین آن واقع شده به نوعی است که می‌توان گفت این نخستین عمارتی است که به سبب واقع شدن در کنار یک رودخانه فصلی از این مزیت برخوردار است.
چلونگریان بیان داشت: آینه‌کاری‌های انجام شده در این بنای زیبای تاریخی به آن جذابی بسیار بالایی بخشیده است که البته بخش زیادی از آن نیز به سرقت رفته و یا ریخته است و علاوه بر آن نقاشی ها و گچ بری‌های دوره قاجاری نیز در آن به چشم می‌خورد.

تنها بادگیر مدور فرو ریخت

این کارشناس معماری و بناهای تاریخی در ادامه با اشاره به روند تخریب این بنا گفت: در بخش دیگری از این مجموعه دو بادگیر وجود داشته است که یکی از آنها سال‌ها پیش و دیگری در هفته‌های اخیر تخریب شد.
وی ادامه داد: این بادگیر در نوع خود بسیار بی نظیر بود و به طوری که می‌توان از آن به عنوان تنها بادگیری یادکرد که به صورت مدور بود.
در حال حاضر درختان چناری نیز در حواشی این عمارت زیبا سر به فلک کشیده است که آنها نیز قدمتی چند صد ساله دارند.
به گزارش خبرنگار مهر کاخ سرهنگ آباد یکی از زیباترین بناهای تاریخی به حساب می‌رود که بی توجهی به این عمارت زیبا سبب شده است تا هر روز روند نابودی آن بیش از پیش باشد.

به طور متوسط هر هفته چهلستون یکصد بازدید کننده دارد

یکی از اهالی روستای سرهنگ آباد در خصوص میزان جذب گردشگر برای بازدید از این عمارت به خبرنگار مهر گفت: به طور متوسط هر هفته نزدیک به یکصد نفر برای بازدید از این عمارت چهل ستون به این منطقه سفر می‌کنند که در این بین گردشگران خارجی زیادی هم قرار دارند.
وی همچنین در خصوص جمعیت این روستا نیز به مهر گفت: در حال حاضر نزدیک به ده الی پانزده خانوار در اینجا زندگی می‌کنند.
به گزارش مهر، روستای زیبای سرهنگ آباد در 33 کیلومتری شهر زواره و 150 کیلومتری اصفهان واقع شده است که دارای طبیعتی زیبا و بکر است.
لزوم توجه دستگاه‌های متولی و سازمان میراث فرهنگی جهت مرمت این بنای تاریخی امری ضروری به نظر می‌رسد چرا که در صورت بازسازی آن ما شاهد جذب گردشگران بسیاری در این منطقه خواهیم بود و به طور قطع سودآوری بسیاری را علاوه بر معرفی تاریخ و فرهنگ اصفهان برای ما به دنبال خواهد داشت.از لحاظ موقعیت جغرافیایی کوشک یا عمارت چهلستون در دامنه کوه‌های دهستان کچو واقع شده و مساحتی نزدیک به 600 متر مربع دارد، کوشک اصلی آن سه طبقه است که یک هزار و 500 متر زیربنا دارد.
این مجموعه سه بخش دیگر نیز دارد که در منتهی‌الیه شرقی مجموعه واقع شده و مشتمل بر حمام و سکونتگاه خدمه و اصطبل است. در منتهی‌الیه غربی نیز بادگیرخانه و شاه‌نشین قرار دارد.
به گزارش مهر، کاخ یا کوشک و یا شکارگاه سرهنگ‌آباد در سال 1355 با شماره 1278 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


منبع:معماری نیوز
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]تنها کبوترخانه مکعبی ایران زیر تیغ تخریب!!![/h]
http://www.www.www.iran-eng.ir/templates/fazasazan/images/publisher_left_bottom.gifhttp://www.www.www.iran-eng.ir/templates/fazasazan/images/pixel.gifhttp://www.www.www.iran-eng.ir/templates/fazasazan/images/publisher_right_bottom.gif
http://www.www.www.iran-eng.ir/templates/fazasazan/images/publisher_left_top.gifhttp://www.www.www.iran-eng.ir/templates/fazasazan/images/pixel.gifhttp://www.www.www.iran-eng.ir/templates/fazasazan/images/publisher_right_top.gif


ماجرای خروج خانه‌های تاریخی توسط دیوان عدالت اداری در تهران هنوز خاتمه نیافته که دامنه آن به نجف‌آّباد اصفهان هم کشیده می‌شود. به‌طوری‌که شنیده می‌شود مالکان یک خانه صفوی در این شهرستان مجوز تخریب تنها برج‌های مکعبی شکل ایران را گرفته‌اند.
«حسین نجفی پور» مدیر عامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی نجف آباد اصفهان می‌گوید: تنها برج‌های مکعبی شکل کشور که در بخشی از خانه دور صفوی واقع شده‌اند در معرض تخریب قرار گرفته‌اند.
به گفته این فعال میراث‌فرهنگی، با اینکه این برج‌ها در 25 اسفند 79 به شماره 3482 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند اما به‌دلیل واقع شدن در ملک خصوصی وضعیت نابسامانی را سپری می‌کنند چنانچه در ماه‌های اخیر مالکان از طریق دیوان عدالت اداری کشور حکم تخریب این بنا را گرفته اند و بیم آن می‌رود که هر لحظه این برج‌ها تخریب شوند.درحال‌حاضر شرایط ناپایدار این آثار نگرانی فعالان و کارشناسان میراث‌فرهنگی اصفهان را دوچندان کرده است. چراکه شنیده می‌شود حفاری‌های غیرمجاز بارها در این خانه صورت گرفته است.
این درحالی است به‌دلیل مرمت نشدن این بنا، احتمال ریزش و تخریب بر اثر عوامل جوی و انسانی را شدت داده است.
برج‌های صفا آق غلامعلی متعلق به دوره صفوی است. اما کبوترخانه‌ها برای گردآوری کود کبوترها و دیگر پرندگان، جهت مصارف کشاورزی ساخته می‌شده ‌است. کود کبوتر در گذشته استفاده‌های بسیاری در صنعت داشته، از جمله صنعت دباغی در چرم سازی و ساخت باروتبه همین دلیل در زمان شاه عباس صفوی مالیات نسبتا سنگینی از کبوترخانه‌ها گرفته می‌شد. از دیرباز، برای استفاده از گوشت و کود کبوتران، ساختن کبوترخان معمول بوده است.
ساخت چنین بناهایی در حوالی اصفهان و یزد معمول بیشتر رواج داشته ‌است. کبوترخانه‌های کوچک و بزرگ ایران بر حسب اندازه میان هزار تا 40 هزار کبوتر را در خود جای می‌دهند.


منبع:chn
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
ماجرای نم کشیدن برج آجری جهان

ماجرای نم کشیدن برج آجری جهان



ماجرای رطوبت و نم بلندترین برج آجری جهان در حالی مطرح می شود که به اعتقاد متولیان میراث فرهنگی این رطوبت در یکسال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

نفوذ رطوبت در دیواره برج قابوس و رویش علف های هرز درحالی است که مسئولان میراث فرهنگی گلستان معتقدند، میزان رطوبت این بنای تاریخی رو به کاهش است و تهدیدی برای این اثر تاریخی منحصربفرد ایجاد نمی کند. برج آجری جهان تیرماه سال گذشته ثبت جهانی شد و هم اکنون در فهرست آثار جهانی قرار دارد که حفاظت آن با نظارت یونسکو صورت می گیرد.





علاوه بر رطوبت، تردد کامیونهای سنگین و ترانزیتی از خیابان حاشیه برج قابوس، لرزه بر اندام این برج تاریخی انداخته است که نیازمند تسریع در ساخت کمربندی و جلوگیری از تردد کامیون هایی با تناژ بالاست.

میزان رطوبت رو به کاهش است

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان درباره نفوذ رطوبت در برج قابوس می گوید: بیش از یکسال از تایید و ثبت جهانی برج قابوس می گذرد و رطوبت این اثر روبه پایین و کاهش است. قربان عباسی افزود: بر اساس درخواستی که به سازمان جهانی یونسکو کردیم، مطالعه و بررسی رطوبت این بنای تاریخی صورت گرفته است.

رطوبت تهدیدی به شمار نمی رود

وی در عین حال تصریح کرد:
بیش از هزار سال از بنای این برج می گذرد و رطوبت همواره وجود داشته و خللی در آن به شمار نمی رود ولی می توانیم از میزان رطوبت آن بکاهیم که تاکنون در این زمینه گام برداشته شده است. وی افزود: کارشناسان و باستان شناسان و سازمان جهانی یونسکو نیز کاهش میزان رطوبت برج قابوس را تایید کرده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان گفت: هر 15 روز چند عکس از زوایای مختلف از برج قابوس گرفته و به سازمان جهانی یونسکو ارسال می شود. وی یادآور شد: برج قابوس تحت مراقبت جهانی است و رطوبت هیچ تهدیدی برای این برج تاریخی به شمار نمی رود و اگر با نظر کارشناسی نگاه کنیم، در می یابیم که رطوبت در سالهای اخیر رو به پایین است.

مشکل تردد کامیونهای سنگین از حاشیه برج

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان درباره تردد کامیونها از خیابان حاشیه برج قابوس اشاره و اضافه کرد: یکی از ضوابط این است که وسایل نقلیه سنگین تردد نداشته باشند که رفع این مسئله جزو برنامه های میان مدت است.

قربان عباسی یادآورشد:
در این راستا مصوب شده تا کمربندی گنبدکاووس راه اندازی و از تردد جلوگیری شود و اکنون نیز میزان تردد با اجرای طرح ترافیک کم شده است و امیدواریم با تکمیل کمربندی، از تردد کامیون بطور کامل جلوگیری شود.

در عین حال شیرمحمدلی رئیس شورای شهر گنبدکاووس نیز می گوید: با توجه به خطری که تردد ماشین ها متوجه برج می کند باید مسیر تردد تغییر یابد.
وی اظهار داشت:
درحال حاضر کامیونهای سنگین و ترانزیتی کشورهای اروپایی و آسیایی از حاشیه برج عبور می کنند که لغزش ایجاد کرده و به برج آسیب می زند.

ضرورت تسریع در ساخت کمربندی

وی عنوان کرد:
براساس بند 6 مقرارت و ضوابط حریم برج تاریخی قابوس که در مسیر اصلی شهر واقع شده عبور و مرور وسایل سنگین ممنوع است.
شیرمحمدلی بیان داشت:
در این راستا، شورای و شهرداری یکی از اولویتهای اساسی اش بهره برداری سریع کمربندی شرقی است تا مسیر عبور کامیونهای ترانزیتی را تغییر دهیم. وی اظهار امیدواری کرد که با افتتاح کمربندی شرقی مشکل تردد مسیر حاشیه برج رفع می شود.

نخستین اثر تاریخی شمال کشور با عنوان برج قابوس تیرماه سال گذشته به عنوان پانزدهمین اثر جهانی ایران در فهرست آثار ملی ثبت شد.

برج قابوس بن وشمگیر یا میل گنبد بلندترین برج اجری دنیا و یکی از آثار ارزشمند معماری در دوره اسلامی است، این بنای تاریخی سده چهارم هجری قمری که هم اکنون در مرکز شهر گنبدکاووس و بر فراز تپه ای بزرگ قرار دارد به دستور شمس المعالی قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل زیار در سال 397 هجری (1007- 1006 میلادی) ساخته شده است.

ارتفاع ساختمان برج قابوس 55 متر با احتساب بلندی تپه 15 متری پای بست ان به 70 متر می رسد. این بنا با نقشه ستاره ای شکل و گنبد مخروطی به ارتفاع 18 متر است و بر روی بدنه آن 10 ترک دارد و راس هر ترک نیز 1.60 متر و قاعده ان نیز 1.4 متر از هم فاصله دارد و محیط اصلی گنبد نیز 30 متر است.

بعد از بلندترین برج آجری جهان، دو اثر دیگر تاریخی گلستان در راه ثبت در فهرست آثار جهانی هستند تا سه ضلع مثلت آثار جهانی استان را تکمیل کنند، شهر تاریخی جرجان و دیوار بزرگ تاریخی گرگان دو گزینه ای هستند که قابلیت ثبت در فهرست میراث جهانی را دارند تا مثبت سه گانه آثار جهانی را در گلستان تکمیل کنند.
منبع : architects.ir
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
مجموعه وکیل در آستانه ثبت جهانی شدن

مجموعه وکیل در آستانه ثبت جهانی شدن

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس گفت: مجموعه ارزشمند وکیل شیراز در آستانه ثبت جهانی قرار دارد و امیدواریم رسانه‌ها برای تحقق این مهم ما را یاری کنند.

رضا حکمت‌نیا امروز دوشنبه در یک کنفرانس خبری، افزود: با ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی، با رویکرد جدیدی در گردشگری فارس مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به قرار داشتن در آستانه روز جهانی گردشگری، گفت: برنامه‌های متنوع و متعددی متناسب با سیاست‌های کلان سازمان و شعار تدوین شده برای این روز، در نظر گرفته‌ایم که هر روز اجرایی خواهد شد.

حکمت‌نیا با بیان اینکه ماه مهر پیک گردشگری شیراز است، از حضور گردشگران مذهبی در شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) خبر داد و گفت: زائرانی از شیعیان عراق، پاکستان و آفریقا داریم.

وی استقبال از گردشگران در مبادی زمینی،‌ هوایی و ریلی ورودی به استان، استقرار 80 نفرشیفت راهنمای افتخاری گردشگری در اماکن تحت پوشش میراث و شاهچراغ(ع) و سیدعلاالدین حسین(ع) و برخی مساجد تاریخی شیراز، اختصاص 10 تا 30 درصد تخفیف در اماکن اقامتی، به‌صدا در آمدن زنگ ملی گردشگری، گردشگری هوایی بر روی رودخانه کر به‌عنوان رودخانه‌ای تاریخی و بند امیر به‌عنوان یادگاری آبی از 11 سده پیش، قدردانی از فعالان حوزه‌های گردشگری، رسانه و کارکنان واحدهای اقامتی و .. و برگزاری همایش‌ها و سمینارهای تخصصی به‌عنوان برنامه‌های ویژه این هفته یاد کرد.

حکمت‌نیا گفت: برگزاری آموزش شیراز شناسی، سمینار تخصصی میراث وکیل، کارگاه‌های فرهنگ گردشگری، برپایی تورهای گردشگری طبیعت‌گردی و شیراز گردی و استان‌گردی، قدردانی از منتخبان ایثارگران و خانواده‌های شهدای فعال در بخش گردشگری ، از دیگر برنامه‌های مورد نظر در این هفته خواهد بود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی با اشاره به وجود حمام‌های متعدد تاریخی در ایران، توجه به آداب و رسوم ایرانیان و شیرازی‌ها، مانند آداب و رسوم حمام رفتن را لازم دانست و گفت: در این هفته در مجموعه وکیل، خانه جهانگردی و ضلع غربی ارگ کریمخانی، نمایشگاه‌های مختلفی برگزار خواهد شد.

حکمت‌نیا از حضور عشایر و فعالان صنایع دستی فارس در نمایشگاه‌های تهران و اجرای نمایش جی‌جی‌بی‌جی و رسم حنا بندان شیراز، در نمایشگاه برج میلاد تهران و .. به‌عنوان برنامه‌های شاخص این هفته یاد کرد.
منبع : architects.ir
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
شهر تاریخی بلقیس در حال تخریب

شهر تاریخی بلقیس در حال تخریب

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس تصریح کرد: در صورت عدم تخصیص اعتبار به این مجموعه تاریخی روند تخریب آن سرعت می‌گیرد.




علیرضا نجفی با اشاره به اینکه مجموعه شهر تاریخی بلقیس با مساحت 200 هکتار در شهرستان اسفراین قرار دارد، افزود: شهر بلقیس به عنوان بزرگترین مجموعه تاریخی شهری محسوب می‌شود که مراحل به ثبت جهانی رسیدن آن در دست پیگیری است.

وی با بیان اینکه انجام اقداماتی همچون مرمت و حفاظت برای حفظ و نگهداری آن امری ضروری است، ادامه داد: اختصاص اعتبار برای اجرای این امری ضروری است و بدون تخصیص آن می توان کاری انجام داد.

نجفی اظهار کرد: به عنوان مثال اقدامات حفاظتی در قسمت ارگ این مجموعه تاریخی انجام شد، اما به علت عدم وجود اعتبارات در حال حاضر، کم کم در حال تعطیل شدن است. وی توضیح داد: در فسمت‌های برج و بارو نیز فعالیت‌های احیاء انجام شده است، اما به دلیل مشکل مذکور هم اکنون روند مرمتی انجام نمی‌شود.

این مسوول با بیان اینکه قسمت اعظم معماری این مجموعه تاریخی نیازمند مرمت است، تصریح کرد: طی کاوش‌های انجام شده قسمت‌هایی همچون مسجد و آب انبار کشف شده است که قسمت کشف شده نیازمند حفاظت بیشتر دارند، در غیر این صورت مراحل تخریب آن ها سریع‌تر طی می‌شود.

وی در پایان گفت: برای این مجموعه حداقل 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا بعد از انجام فعالیت‌های حفاظتی و مرمتی، طی 20 سال آینده به عنوان یک مجموعه تاریخی، فرهنگی و گردشگری به بهره‌برداری برسد.
منبع : architects.ir
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
کنفرانس متخصصین مرمت آثار تاریخی

کنفرانس متخصصین مرمت آثار تاریخی

دومین کنفرانس بین المللی متخصصین مرمت آثار تاریخی به ابتکار موزه تئاتر ، موسیقی و سینمای گرجستان با حضور مسوولان بلند پایه وزارت فرهنگ گرجستان، دیپلمات های خارجی و متخصصین مرمت آثار تاریخی کشورهای گرجستان، ایران، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان افتتاح شد.

گیورگی کالاندیارئیس موزه و دبیر کنفرانس ضمن تشکر از حضور مدعوین به ویژه دیپلمات ها و متخصصین خارجی اعلام کرد که این کنفرانس برای دومین بار برگزار می شود و هدف آن تعمیم و گسترش فن آوری های جدید در کار ترمیم آثار تاریخی و همچنین تبادل تجربه میان متخصصین گرجستان و سایر کشورهای خارجی است.

بهرام کیان سرپرست رایزنی فرهنگی سفارت ایران در گرجستان در حاشیه مراسم افتتاحیه گفت: در این کنفرانس سه تن از کارشناسان مرمت آثار تاریخی جمهوری اسلامی ایران حضور دارند و مقالات خود را با موضوعاتی چون عوامل علمی حفاظت و مرمت بنای تاریخی برای ثبت در میراث جهانی ، آسیب های بیولوژیکی توسط میکروارگانیسم ها به نسخ خطی و آسیب شناسی و مرمت پارچه های ابریشم ارایه خواهند کرد.

این کنفرانس با پشتیبانی وزارت فرهنگ و حفاظت آثار تاریخی گرجستان، بنیاد علمی ملی شوتا روستاولی، مرکز حفاظت و ارتقاء میراث فرهنگی گرجستان از روز سه شنبه ۲۴ سپتامبر (دوم مهر) افتتاح شده و تا تاریخ جمعه ۲۷ سپتامبر (پنجم مهر) ادامه خواهد داشت.
منبع : architects.ir
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
!!!!سقف خانه گوهرالزمان قوامی درشیراز ربوده شد!!!! (سارقان در کمین خانه قاجاری )

!!!!سقف خانه گوهرالزمان قوامی درشیراز ربوده شد!!!! (سارقان در کمین خانه قاجاری )

سقف نفیس خانه "گوهر الزمان قوامی" در شیراز ربوده شد، سرقتی که پیش از این نیز بارها تکرار شده و این بنای تاریخی را با آسیب مواجه کرده بود.


به گزارش خبرنگار مهر، خانه گوهرالزمان قوامی یکی از خانه های دوره قاجاری در شیراز به شمار می آید که به ثبت ملی نیز رسیده است.


این خانه تاریخی که اکنون مالک شخصی دارد یکی از بناهای تاریخی مجموعه قوامی در شیراز به حساب می آید که از نظر تاریخی و معماری ارزشهای بالایی دارد.


اما اکنون خبر رسیده که سقف نفیس خانه گوهرالزمان قوامی به سرقت رفته و این بنا، یکی از اجزای ارزشمند خود را از دست داده است.




خانه گوهرالزمان قوامی


مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس در این رابطه به خبرنگار مهر گفت:

تقریبا یک هفته ای بود که از این خانه ارزشمند تاریخی سرقت میشد که درنهایت اواخر هفته گذشته سقف خانه به سرقت رفت.


مسعود منیعاتی با اشاره به اینکه ظرف دو سال گذشته سرقتهای متعددی از این خانه تاریخی رخ داده، بیان کرد:

در این خصوص باید متذکر شد که باید تکلیف نفایس ملی که مالک آن خصوصی است مشخص شود که از لحاظ قانونی زمانی که مالک، بنای خود را به حال خود رها کند و در پی این امر بنا مورد آسیب یا سرقت قرار گیرد مسئولیت این رویداد با چه کسی است.


وی با اشاره به ارزشهای تاریخی این خانه نیز بیان کرد:

خانه گوهر الزمان قوامی یکی از بناهای موجود در مجموعه قوامی شیراز است که ارزشهای تاریخی زیادی دارد.


مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس ادامه داد:

این مجموعه که شال بناهایی نظیر نارنجستان قوام، خانه زینت الملوک و... نیز هست قابلیت تشکیل پرونده برای ثبت جهانی نیز دارد.




وی تاکید کرد: خانه گوهرالزمان نیز از نفایس محسوب می شود که با این روند حفاظتی و سرقتهایی که از خانه صورت می گیرد حتی برای تشکیل پرونده نیز امیدی نباید داشته باشیم.


منیعاتی تصریح کرد: سه الی چهار ماه پیش نیز سرقتی از این خانه تاریخی صورت گرفت و در این خصوص نسبت به حفاظت از بنا هشدارها و تذکرات خود را مطرح کرده بودیم.


به هر حال باید روند حفاظت از خانه های تاریخی بخصوص بناهای دارای ارزشهای زیاد تاریخی به شکل مناسب پیگیری شود تا سرقتهای این چنینی، ارزشهای تاریخی خود را دچار خدشه نکند.

منبع : خبرگزاری مهر - mehrnews.com
تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۷/۶
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
خانه سوگلی ناصری روی دست قصابان

خانه سوگلی ناصری روی دست قصابان


خانه انیس‌الدوله، سوگلی ناصرالدین شاه قاجار که از دهه ۵۰ در اختیار اتحادیه گوشت‌فروشان و قصاب‌هاست، پس از مذاکره و نامه‌نگاری‌های اتحادیه با میراث فرهنگی و شهرداری تهران برای واگذاری، همچنان روی دست قصاب‌ها مانده است.

اتحادیه گوشت‌فروشان تهران که از دهه 50 مالک خانه انیس‌الدوله، سوگلی حرمسرای 85 نفره ناصرالدین شاه است، سالهاست که پیگیر واگذاری این خانه برای کاربری فرهنگی است، پیگیری‌هایی که از سازمان میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی تهران آغاز شده و در آخرین پیگیری‌ها مسئولان اتحادیه دست به دامان شهرداری تهران شدند تا این خانه را از آنها خریداری کند و برای آن کاربری فرهنگی تعریف شود.

اما به گفته حاج آقا ملکی رئیس اتحادیه گوشت‌فروشان، شهرداری تهران هیچ پاسخی به نامه‌نگاری‌های اتحادیه نداده است و آنها با تغییر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و آمدن مسئولان جدید، رایزنی‌ها را با این سازمان، مجدداً می‌خواهند از سر بگیرند تا شاید راه‌حلی برای اینکه هم اتحادیه به یک مکان دیگری منتقل شود فراهم شود و هم اینکه این بنای تاریخی با کاربری فرهنگی به خوبی قابل حفظ شدن باشد.

خانه «انیس الدوله» خانه ای است که همسر ناصرالدین شاه قاجار پس از ترور وی در آنجا به زندگی خود ادامه داده است. عمارتی که این روزها در جنوب طولانی ترین خیابان پایتخت یعنی خیابان ولی‌عصر(عج) بالاتر از خیابان مولوی قرار دارد. عمارتی که کمتر رهگذری از تاریخچه آن می داند و سالهاست که معروف به «اتحادیه توزیع گوشت گوسفندی» شده است.

ساختمانی پشت ایستگاه اتوبوس که رنگ سفید بر چهره آن پاشیده اند و خبری از شکوه خانه های قجری در بیرون آن نیست و آنچه در این بنا بیش از هر چیز چشم ها را به سمت خود جلب می کند تابلوی عریض و طویل «اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران» است.

این عمارت دو طبقه، دو در ورودی از سمت خیابان دارد یکی به ساختمان و دیگری به حیاط خانه، حیاطی که یک حوض بزرگ با تنه درختان کهن در وسط آن چشم‌نوازی می‌کند. تزئیناتی با سرستون‌هایی به سبک یونانی و ستون‌های حجاری شده با پایه ستون‌های گچ‌بری و نقاشی شده و شومینه‌های قدیمی.

مالکان قاجاری، این بنا را در زمان پهلوی اول می‌فروشند و پس از آن عمارت از صورتی مسکونی خارج شده و به شکل مدرسه درمی‌آید که پروفسور محمود حسابی یکی از دانش‌آموختگان همین مدرسه بوده است. در سال 1330 هم این بنا به مالکیت شخصی به نام نادر اصفهانی درمی‌آید و از دهه 1350، پاتوق گوشت‌فروشان تهرانی می‌شود و اتحادیه تهیه و توزیع گوشت تهران در این عمارت پا می‌گیرد. عمارتی که با 721 متر مربع مساحت اول مهر 1382 به شماره 10430 در فهرست آثار ثبت شده ملی جا گرفته است.

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت‌فروشان در پاسخ سوالی درباره اینکه بالاخره اتحادیه چه زمانی اسباب و اثاثیه‌شان را از این خانه تاریخی بیرون می‌برد، می‌گوید: ظاهراً نامه‌نگاری‌های ما بی‌سرانجام است ما بعد از اینکه از میراث فرهنگی ناامید شدیم سراغ شهرداری تهران رفتیم تا شاید آنها این خانه را خریداری کنند و ما با دریافت مبلغ فروش این بنا بتوانیم ساختمان دیگری را برای اتحادیه، خریداری کنیم.

وی ادامه می‌دهد: ولی ظاهراً شهرداری هم قرار نیست در این زمینه به ما کمک کند به همین دلیل دوباره باید از طریق مسئولان جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موضوع فروش این خانه را پیگیری کنیم. البته ما با ساختمان معوض هم مشکلی نداریم حتی اگر ساختمان دیگری را هم به جای این خانه در ردیف ارزش مالی آن بدهند ما می می‌پذیریم. او دیگر از کار کردن در یک بنای تاریخی که اختیار اعمال هیچ تغییری را در آن ندارد خسته است.

وی یادآوری می کند که این خانه از ابتدا جزء میراث فرهنگی نبوده بلکه از سال 1382 به عنوان میراث فرهنگی ثبت شده است. در همان دهه 50 به دلیل نزدیکی این ساختمان به کشتارگاه ساختمان تبدیل به اتحادیه گوشت گوسفندی تهران شده و تا همین الآن هم تنها کاربری‌اش همین است. به گفته رئیس اتحادیه گوشت فروشان، اداره کل میراث فرهنگی استان تهران فقط در این سالها عملیات مرمت بنا را انجام داده است در حالی که درخواست مالک بنا، فروش آن است.

درخواستی که با مراجعه به تعریف کاربری بناها منطقی به نظر می رسد چون یک بنای تاریخی باید کاربری فرهنگی داشته باشد نه اینکه توسط صنف گوشت فروشان مورد استفاده قرار گیرد.

خانه های تاریخی که عمدتاً بزرگ هستند میلیاردی قیمت گذاری می شوند، نکته ای که باید مسئولان در تنظیم بودجه های فرهنگی کشور به آن دقت نظر داشته باشند و در تقسیم بودجه کشور، جایی هم برای تملک، حفظ و حراست از این بناها که مالک شخصی دارند دیده شود تا هم مالکان بناهای تاریخی راضی شوند و هم تاریخ در این بناها، زنده بماند.

در شرایط فعلی که بودجه‌های دولتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امکان خرید این خانه تاریخی را نمی‌دهد بهترین راه‌حل این است که دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که به دنبال ساختمان جدید برای امور فرهنگی هستند برای تعویض ساختمان‌هایشان با این خانه تاریخی پا پیش بگذارند پیش از آنکه مالک این بنای تاریخی هم به سراغ دیوان عدالت اداری برود و حکم خروج آن از فهرست میراث فرهنگی کشور را بگیرد.
منبع: سایت مرجع معماری
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
شهر خشتی جهان چشم انتظار احیا

شهر خشتی جهان چشم انتظار احیا

بافت تاریخی یزد با همه زیبایی‌ها و خاطرات تلخ و شیرینی که از گذشتگان برای ما به یادگار گذاشته است، سرشار از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که می‌تواند یزد را به جایگاهی شایسته در کشور و جهان تبدیل کند.

شهر یزد با داشتن بیش از 700 هکتار بافت تاریخی متصل و منفصل یکی از زیباترین صحنه‌های معماری تاریخی را در دل خود نگه داشته است اما باید فضایی را مهیا کرد که بتوانیم از این پتانسیل بهترین بهره برداری را داشت و این امانتی که از گذشتگاه به دست ما رسیده است را به بهترین نحو نگهداری کرده و به نسل‌های آینده منتقل کرد.

ضرورت نگهداری و استفاده بهینه از این فضای موجود باعث شد که یکی از اعضای شورای اسلامی شهر یزد ایجاد منطقه ویژه گردشگری بافت تاریخی را برای این شهر تاریخی کشور پیشنهاد دهد تا با جذب اعتبارات ملی در راستای حمایت از آن گام بردارد.

وحیدرضا خبارزاده، عضو شورای شهر یزد گفت: وجود 700 هکتار بافت تاریخی متصل و منفصل شهر خشتی جهان این لیاقت را دارد که در کنار سایر مناطق ویژه کشور از جمله مناطق آزاد و اقتصادی از جمله کیش، قشم و چابهار در سطح کشور و دنیا مطرح شود چرا که علاقمندان زیادی از داخل و خارج، بازدید از کویر را همچنان دوست دارند.

وی افزود: ما برای حفظ این بافت به سرمایه عظیمی‌نیاز داریم چرا که این بافت سرمایه گران سنگی است که از گذشتگان در اختیار ما قرار گرفته است و همانند دریاچه ارومیه که با تخصیص اعتبارات دولتی در حال احیا است، بافت تاریخی یزد هم باید با جذب اعتبارات دولتی این فرصت را به دست آورد.

این عضو شورا ابراز امیدواری کرد؛ با رویکرد دولت جدید انتظار می‌رود که نگاه ویژه‌ای به این ظرفیت عظیم گردشگری استان و کشور ایران ایجاد شود و با تخصیص اعتبار آن را از این مظلومیت خارج کند.

خبارزاده گفت: بودجه شهرداری و بودجه دولتی استان یزد هیچ وقت کفاف هزینه‌های بافت تاریخی را نخواهد داشت و از طرفی مردم نیز نمی‌توانند بهای احیای بافت را پرداخت کنند، بنابراین تخصیص اعتبارات ملی تنها راهکاری است که می‌توان در این زمینه پیشنهاد داد.

وی از نمایندگاه مردم استان یزد در مجلس شورای اسلامی‌ خواست، تشکیل منطقه ویژه گردشگری بافت تاریخی یزد را به جدیت دنبال کنند و با جذب اعتبارات دولتی، زمینه احیا و توسعه گردشگری بافت تاریخی یزد را هر چه سریعتر فراهم کنند.

این عضو شورای شهر گفت: بافت تاریخی ظرفیت عظیم سرمایه گذاری در صنعت توریسم و گردشگری در استان یزد را دارد که می‌توان منابع درآمدهای پایداری برای شهر و استان باشد و زمینه آبادانی شهر از سایر جهات را هم فراهم کند.
منبع : سایت مرجع معماران
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
راهکار قانونی جلوگیری از تخریب آثار ایرانی در جهان

راهکار قانونی جلوگیری از تخریب آثار ایرانی در جهان

یک استاد دانشگاه گفت: باید آثار ایرانی برون‌مرزی را ثبت جهانی کنیم تا در پوشش قانونی ثبت بتوانیم از آن‌ها حفاظت کنیم.

حمیده چوبک در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی حفظ میراث فرهنگی ایرانی، اظهار کرد: به قول یکی از باستان‌شناسان کشور، ما فقط به محدوده‌ی سرزمینی که از نظر سیاسی مطرح است، توجه می‌کنیم و به سرزمین فرهنگی ایران توجهی نداریم.

او با بیان این‌که در کشورهای غربی به حفظ میراث فرهنگی توجه زیادی می‌شود، گفت: باستان‌شناسان غربی برای شناسایی و حفظ میراث فرهنگی خود پروژه‌های‌ پژوهشی انجام می‌دهند و هر جایی‌ که کوچکترین ردپایی از آثار فرهنگی خود پیدا کنند، برای این‌که بتوانند روی آن‌ها کار کنند، حتا اقیانوس‌ها را هم رد می‌کنند؛ ولی ما به سرزمین فرهنگی خود که فراتر از مرزهای سیاسی کشورمان است، توجهی نداریم.

چوبک با اشاره به تغییرات ایجاد شده در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، افزود: امیدوارم این تغییرات موجب شود که در حفاظت از میراث فرهنگی ایران اتفاق تازه‌ای بیفتد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی نیز نگاه تازه‌ای به سرزمین ایران فرهنگی داشته باشند و برنامه‌های مشخصی برای حفظ آثار فرهنگی ایرانی در خارج از مرزهای سیاسی کشور، تدوین کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت ثبت جهانی آثار تاریخی ایرانی، اظهار کرد: باید برنامه‌ای تدوین کنیم که طی آن پروژه‌های پژوهشی به شناسایی آثار ایرانی برون‌مرزی بپردازد، آن آثار ثبت شود و برنامه‌ریزی‌های لازم برای حفاظت و مشارکت در جلوگیری از آسیب رسیدن به آن‌ها انجام شود.

چوبک ادامه داد: اگر آثار تاریخی در پوشش قانونی ثبت جهانی قرار بگیرند، دیگر کشورهایی که آثار ایرانی را در خود دارند براحتی نمی‌توانند ‌آن‌ها را تخریب کنند. ما در کشورهای همسایه، مثل عراق آثاری داریم که ثبت نشده‌اند و اگر آن‌ها نیز تخریب و نابود شوند، چاره‌ای جز ابراز تاسف نداریم.

او با بیان این‌که آثار ایرانی موجود در کشورهای همسایه زمینه‌ساز برقراری تعامل با آن‌هاست، گفت: اگر برای حفظ آثار ایرانی که در داخل مرزهای سیاسی کشور دیگری هستند، تلاش کنیم به معنی این نیست که مدعی سرزمین پیشین خود هستیم. حضور فرهنگی ما در کشورهای همسایه می‌تواند رهگشای تعامل و رفت‌وآمد با ملل و اقوام دیگر باشد.

وی با اشاره به این‌که برای تعریف ایران فرهنگی باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود، افزود: برای حفظ آثار ایران فرهنگی باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم، ضمن این‌که باید به لایه‌های مختلف آثار فرهنگی توجه کرد. فقط حفظ آثار فیزیکی ایران نباید مورد توجه قرار گیرد، بلکه لایه‌های مختلف آثار تاریخی باید شناسایی و ثبت شوند.

چوبک با اشاره به اقدامات ترکیه برای مصادره‌ی مولانا، گفت: این مهم نیست که یک شاعر در کدام منطقه‌ی جغرافیایی است، مهم این است که آن شاعر متعلق به چه فرهنگی است، وقتی مولانا به زبان فارسی شعر گفته است، نشان می‌دهد که فرهنگ آن شاعر ایرانی است. اگر ترکیه ادعا دارد که مولانا برای آن‌هاست، باید قبول کنند که فرهنگ خودشان ایرانی است، چرا که اشعار او به زبان فارسی و تبلور فرهنگ و پیشینه‌ی ادبیات ایران است.
منبع : سایت مرجع معماران
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
ثبت جهانی معماری پالنگان

ثبت جهانی معماری پالنگان

‌مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان، با بیان اینکه معماری روستای پالنگان قابلیت ثبت جهانی دارد، گفت: از تعداد 124 اثر میراث فرهنگی شناسایی شده در این شهرستان 74 عدد ثبت ملی شده و سعی بر آن است تا روستای پالنگان برای ثبت جهانی معرفی شود.

فرهاد میمنت‌آبادی در مراسم روز جهانی جهانگردی و میراث فرهنگی که در محل تالار ارشاد شهرستان کامیاران برگزار شد، کردستان را یکی از دروازه‌های ورود به کشور اعلام و اظهار کرد: شهرستان کامیاران شمال غرب کشور را به جنوب غرب متصل کرده و دارای پتانسیل‌های بالایی در جذب درآمد گردشگری خواهد بود و این در حالی است که از ابتدای سال جاری تا کنون 9 میلیون گردشگر به کردستان وارد شده که از این تعداد 900 هزار نفر از کامیاران بازدید و یا عبور کرده‌اند.

وی کار گردشگری و صنایع دستی را یکی از مسیرهای زود بازده سرمایه‌گذاری و درآمدزایی اعلام کرد و گفت: آثار میراث فرهنگی شناسنامه و معرف مردم در هر جایی هستند و با شرایط پیش روی دنیا و شرایط جوی حال حاضر بهتر است به این میراث به عنوان محل در آمد پایدار نگاه شود.

میمنت‌آبادی اظهار کرد: در کار گردشگری و توریستی این مردم میزبان، نماد و معرف فرهنگ و اصالت یک جامعه هستند، مهم‌تر این که باید مجموعه دولت و ملت دست به دست هم دهند تا در جذب سرمایه از این طریق حداکثر بهره گرفته شود.

وی با بیان اینکه اصالت و ریشه در میراث فرهنگی کامیاران موج می‌زند، به صنایع دستی این شهرستان از جمله گیوه‌بافی، فرش و سجاده بافی، سوزن دوزی و جوراب‌بافی اشاره کرد و گفت: بهترین بازار فروش و کارآفرینی حال حاضر مربوط به حوزه صنایع دستی و گردشگری هم برای مردم و هم برای دولت است و در این زمینه سازمان با اعطای تسهیلات و پشتیبانی لازم از فعالان این عرصه استقبال خواهد کرد.

اسدی رییس اداره میراث فرهنگی کامیاران هم در این جلسه گفت: در تعطیلات تابستانی امسال بالاترین آمار مسافر در استان مربوط به کامیاران بوده و این امر تاثیر بسزایی در افزایش میزان اشتغال و جذب درآمد در شهرستان را داشته است.

در این مراسم همچنین علی عسکر روحانی فرماندار کامیاران ضمن تبریک این روز و خیر مقدم به حضار، حمایت از توسعه و زیرساخت‌های صنعت گردشگری را مهم دانست و گفت: گردشگری اکوتوریسم یا بوم گردشی و گردشگری درمانی در کامیاران به تمام معنا موجود است، اما متاسفانه در زمینه آموزش و نحوه برخورد و ارتباط مثبت با مهمان که مهمترین عامل در جذب توریست است نیاز به کار بیشتری داریم.

وی با اشاره به اینکه اتکا به این صنعت می‌تواند اتکا به صنایع دیگر از جمله نفت و گاز را از بین ببرد، گفت: ظرفیت بالا و دارا بودن مناطق بکر دست نخورده از لحاظ توریسم در استان مصداق این امر خواهد بود. در این مراسم با اجرای موسیقی و رقص سنتی کردی و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی این روز گرامی داشته شد.
منبع: سایت مرجع معماری
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
مجموعه تاریخی کوشک احمد شاهی به دامان سعدآباد بازگشت

مجموعه تاریخی کوشک احمد شاهی به دامان سعدآباد بازگشت




پس از سالها تلاش و پیگیری سرانجام بنای کوشک احمد شاهی واقع در مجموعه سعدآباد به میراث فرهنگی بازگردانده شد.
به گزارش روابط عمومی مجموعه سعدآباد؛ محمد صالح رضا خانی مدیر مجموعه سعدآباد با اعلام خبر فوق گفت:

کاخ «احمدشاهی» که از اوایل انقلاب بعنوان پادگان آموزشی بسیج خواهران در اختیار سپاه بود علیرغم پیگیریهی صورت گرفته در سالیان گذشته، اینک طی مذاکرات متعدد با تلاش و پیگیری مستمر در چند ماهه اخیر و با توافق مسئولین مجموعه سعدآباد ، سازمان میراث فرهنگی و سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی سرانجام به خانواده بزرگ میراث فرهنگی بازگردانده شد.
مدیر مجموعه سعدآباد با اشاره به تقارن این رویداد خجسته با هفته گردشگری و هفته دفاع مقدس افزود:

پس از انقلاب،این محل که تاکنون به عنوان پایگاه مرکزی بسیج خواهران استان تهران، استفاده می‌شده و برای عموم قابل بازدید نبوده است در آینده به مجموعه کاخ های قابل بازدید اضافه می شود.
این مقام مسئول ضمن اشاره به نیاز جدی بنای این کوشک به مرمت و بازسازی تأکید کرد:

قرار است با تأمین اعتبار لازم از سوی سازمان میراث فرهنگی،این محل پس از بازسازی،مرمت و آماده سازی جهت بازدید علاقمندان به تاریخ و فرهنگ گشایش یابد.
وی در خصوص تاریخچه این بنا اظهار داشت:کاخ احمد شاهی در اراضی شمالی مجموعه سعدآباد واقع شده و قدیمی‌ترین کاخ موجود در این مجموعه می‌باشد،که در اواخر سلطنت احمد شاه قاجار و از سال ۱۲۹۷، ساخت آن آغاز و در هنگام وزارت جنگی رضا خان،ساخت بنای آن به پایان رسید.
منبع : chtn.ir
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فرو ریختن کتیبه مدرسه چهارباغ اصفحان در خیابان

فرو ریختن کتیبه مدرسه چهارباغ اصفحان در خیابان

بی‌توجهی سازمان میراث فرهنگی به مدرسه چهارباغ
[h=2]فرو ریختن کتیبه اسماء الهی در خیابان
[/h]


کتیبه‌های سر در ورودی مدرسه چهارباغ در اثر بی توجهی دستگاه‌های متولی در حال فرو ریختن است و متاسفانه مورد بی مهری مسئولان مربوطه قرار گرفته است.


به گزارش خبرنگار مهر، مدرسه تاریخی چهارباغ آخرین بنای باشکوه دوران صفوی در اصفهان است که برای تدریس به طلاب علوم دینی در زمان شاه سلطان حسین، آخرین پادشاه صفوی، از سال ۱۱۱۶ تا ۱۱۲۶ هجری قمری ساخته شده و همچنان نیز این مدرسه همین کاربرد را دارد.


عبور مترو از حاشیه مدرسه چهارباغ یکی از بزرگترین مسائلی بود که پس از علنی شدن موضوع این امر بسیاری را نگران کرد، فرو ریختن گنبد این مدرسه تاریخی، برداشتن دیوار حجره‌ها و .... از جمله رنجش‌هایی است که این مدرسه تاریخی در چند سال اخیر شاهد بود.


اکنون نیز فرو ریختن بخشی از کاشی‌های سر در ورودی این بنای زیبای تاریخی موضوعی است که حتی نگرانی متولیان این مدرسه را به همراه داشته و این موضوع سبب شده است که آنها با هزینه شخصی خود این بنا را مرمت کنند.


در این خصوص مدیر اجرایی مدرسه تاریخی چهارباغ به خبرنگار مهر گفت: نزدیک به سه سال است که به دنبال مرمت کاشی‌های سردر ورودی مدرسه تاریخی چهارباغ هستیم چرا که علاوه بر ارزش تاریخی این کاشی‌ها احتمال فرو ریختن آن بر سر عابران پیاده نیز وجود دارد.





حجت الاسلام و المسلمین مجید کریمی ادامه داد: متاسفانه در این مدت نه تنها سازمان میراث فرهنگی اجازه مرمت این قسمت را به ما نداده است بلکه آنها خودشان نیز هیچ گونه همتی برای مرمت این قسمت انجام نداده‌اند و تنها مدت دو سال است که داربستهایی در این قسمت نصب شده است.


وی ادامه داد: واقعا این سوال مطرح است که اگر میراث فرهنگی میراث است چرا رسیدگی به بناهای تاریخی را دنبال نمی‌کند و در واقع آنها از چه چیزی حفاظت می‌کنند.
کریمی در ادامه بیان داشت: سازمان میراث فرهنگی تا کنون در مدرسه چهارباغ اصفهان گنبد آن را مرمت کرده که آن نیز در شان این بنای زیبا نیست و به نوعی این مرمت دو رنگی انجام شده است.

بجای مرمت‌گر کارمند زیاد می‌کنند



مدیر اجرایی مدرسه تاریخی چهارباغ ادامه داد: به جای اینکه در سازمان میراث فرهنگی کارگران مرمت کار زیاد شود آنها کارمند زیاد می‌کنند و ورق بازی‌ها بیشتر می‌شود و اکنون واقعا جای نگرانی است که کاشی‌های دوره صفوی در این بنای زیبای تاریخی در حال فرو ریختن است و هیچ دلسوزی ندارد.


کریمی در خصوص ابعاد فرو ریختن کاشی‌های سر در ورودی بیان داشت:

در حال حاضر تعدادی از کاشی ها فرو ریخته است یک کتیبه نیز در این قسمت وجود داشت که مربوط به اسماء الهی بود اما در اثر بی توجهی این کاشی‌های زیبای معرق در چند روز اخیر فرو ریخته است.


ممانعت میراث از مرمت مدرسه چهارباغ



وی بیان داشت: آنها مرمت گنبد مدرسه را درست انجام ندادند و بدنامی آن به نام حوزه علمیه تمام شد و اکنون که قرار است مرمت کاشی‌های زیرین گنبد و کف توسط ما انجام شود آنها از انجام آن نیز ممانعت می‌کنند.


کریمی در ادامه با بیان اینکه من از سال 1376 تا کنون در این مدرسه هستم اما شاهد هیچ مرمتی از جانب میراث فرهنگی نبوده‌ام به جزء گنبد مدرسه بیان داشت: گردشگران خارجی وقتی از مدرسه تاریخی چهارباغ دیدن می‌کنند برایشان جای سوال است که چرا مرمتی در اینجا انجام نمی‌شود و از این موضوع انتقاد می‌کنند.





مدیر اجرایی مدرسه تاریخی چهارباغ در بخش پایانی سخنان خود تائید کرد: میراث فرهنگی اصفهان نیازمند دلسوز است چنانچه اکنون تعداد زیادی از کاشی‌های داخل مدرسه نیز طبله کرده و حتی سنگ بزرگی نیز در قسمت ورودی این مدرسه در حال ریزش است که می‌تواند برای عابران پیاده مشکل ایجاد کند اما توجهی به آن نمی‌شود.


در همین خصوص یک مرمت‌گر و کاشی‌کار در خصوص وضعیت کاشی‌های مدرسه چهارباغ به خبرنگار مهر گفت: یکسری از کاشی‌های کف گنبد تخریب شده بود که شخصا یک نمونه از آن را برده و پس از بررسی های لازم تلاش نمودم تا نمونه‌ای مشابه و کاشی‌هایی با همان رنگ را بسازم.


حسن مقضی بیان داشت: با وجودی که وقت زیادی برای این موضوع گذاشتم و کاشی‌های لازم توسط مسئولین مدرسه چهارباغ ساخته شد و قرار بر این بود تا مرمت‌گران متخصص این نصب آن را دنبال کنند اما اکنون سازمان میراث فرهنگی از این کار نیز ممانعت می‌کند و این کار متوقف شده است.


وی بیان داشت: متاسفانه سازمان میراث فرهنگی نه اجازه مرمت در این مدرسه را می‌دهد و نه آن را مرمت می‌کند و در حال حاضر کاشی‌های داخل مدرسه در حال فرو ریختن است.
مقضی که پدرانش نیز در این عرصه فعالیت داشته‌اند و حتی مرمت مدرسه چهارباغ را نیز دنبال می‌کرده بیان داشت: اکنون معرق‌های سر در ورودی این مدرسه نیز در حال فرو ریختن است و هر روز صبح که از اینجا گذر می‌کنم نگران تر از روز گذشته به این بنای زیبای تاریخی می‌نگرم.


میراث اصفهان راهی سطل‌های زباله می‌شود


این مرمت‌گر بیان داشت:

من به چشم مشاهده کرده‌ام که کاشی‌ای سر در ورودی مدرسه چهارباغ فرو ریخته است و رفته‌گران با جارو مشغول جمع‌آوری این میراث چند صد ساله اصفهان هستند تا این میراث راهی سطل‌های زباله شود.


مقضی همچنین در خصوص فرو ریختن کتیبه اسماء الهی نیز به مهر گفت: در چند هفته اخیر این کتیبه فرو ریخته است.

گزارش: محمد قاسمی


منبع : همشهری آنلاین
 
بالا