اگه بتونم کمک کنم (حتماً بیا چون میتونی!)

tigerman_h

عضو جدید
با عرض سلام خدمت همه مهندسای صنایع عزیز:gol:
هدف از ایجاد این تاپیک، کمک و انتقال تجارب و اطلاعاتمون به همدیگه است. انشاالله مفید و مقبول باشه
اولین چیزی که به نظرم میرسه، توضیح اجمالی راجع به رشته‏ی مهندسی صنایع و واحدهایی است که در دوره‏ی کارشناسی باید گذرونده بشه (حدود 140 واحد).
این لیست، عمدتاً با سیلابس درسی دانشگاه‏های سراسری همخونی داره. امیدوارم دوستان دانشجوی سایر دانشگاه‏ها هم مشارکت داشته باشن و این لیست رو کامل‏تر کنن.
 

tigerman_h

عضو جدید
توضیح کلی در مورد رشته‏ی مهندسی صنایع

توضیح کلی در مورد رشته‏ی مهندسی صنایع


هدف :
مهندسی صنایع رشته ای است كه با طراحی، بهبود و پیاده سازی سیستم های یكپارچه از افراد، مواد، اطلاعات، تجهیزات و انرژی مرتبط است و در این راه از علوم ریاضی، طبیعی، اجتماعی و نیز قوانین و روش های تجزیه و تحلیل مهندسی و دانش تخصصی خود بهره می گیرد.
برای تأسیس یك واحد صنعتی پیشرفته و بزرگ كه تولید آن از كمیت و كیفیت بالایی برخوردار باشد، چه امكاناتی مورد نیاز است؟
- مواد اوّلیه خوب؟
- نیروی كار لایق و كارآمد؟
رعایت موارد فوق بسیاری ضروری است اما چرا بعضی از واحدهای صنعتی با وجود رعایت مواد ذكر شده، بازدهی خوبی نداشته و یا با شكست روبرو می شوند؟
این سؤال را مهندسان صنایع پاسخ می گویند. امروزه با رشد و پیشرفت سریع تكنولوژی و تبدیل سیستم های تولیدی و خدماتی كوچك و سنتی به كارخانجات و مؤسسات بزرگ و پیچیده دیگر نمی توان با تكیه بر مدیریت سنتی كه موروثی بوده و از پدر به پسر منتقل می‌شود این واحدها را اداره كرد بلكه به روش های علمی و فنی جهت مدیریت و اداره این گونه واحدها نیاز می باشد.
از سوی دیگر مقیاس تولید و خدمات آنچنان گسترش یافته كه رشته های مهندسی سنتی نمی توانند پاسخگوی كلیه مسایل این مؤسسات باشند. برای جبران چنین كمبودی در قرن حاضر، به ویژه طی چند دهه اخیر، از پیوند رشته های گوناگون، رشته جدیدی تحت عنوان مهندسی صنایع به وجود آمده است.


ماهیت :
یكی از ویژگی های رشته مهندسی صنایع این است كه نمی توان این رشته را در یك جمله خلاصه كرد و آن را مانند یك كپسول كوچك ارائه داد. این رشته تحصیلی بسیار وسیع است و از مدیریت گرفته تا زمان سنجی، از كنترل كیفیت تا تجزیه و تحلیل و طراحی، همه را شامل می شود و به همین دلیل وقتی شما می گویید "من یك مهندس صنایع هستم" مردم نمی توانند تخصص شما را در یك محدوده كوچك و تنگ محصور بكنند.
مهندسی صنایع بیشتر با مدیریت واحدهای تولیدی سروكار دارد و با یك نگرش سازمان یافته مسائل و مشكلات كارخانه را تحلیل كرده و به گونه ای عمل می كند كه با حداقل ورودی مواد حداكثر خروجی را داشته باشد. چون طراحان یك واحد صنعتی از مهندسی مكانیك گرفته تا برق و یا سایر رشته ها عموماً وقتی مشغول طراحی می شوند از مسائل اقتصادی، افزایش بهره وری و سایر مسائل غافل می مانند اما یك مهندس صنایع برای مثال هنگام برنامه ریزی برای اداره كارخانه ای كه دارای كارگران زیاد و ماشین آلات بسیار است به این مسأله توجه می كند كه چگونه می توان بیكاری ماشین آلات را به حداقل رساند و از نیروی انسانی نیز بهترین استفاده را كرد و در ضمن محصول كارخانه فوق كمترین ضایعات را داشته و نگهداری و تعمیرات ماشین آلات نیز به بهترین نحو انجام بگیرد.
"آیا این بهترین روش است؟" این سؤالی است كه فكر یك مهندس صنایع را دائماً به خود مشغول می كند تا به این وسیله بهترین راه را برای تولید محصول و حل مسایل و مشكلات یك واحد صنعتی یا خدماتی پیدا كند.
البته همه مهندسان سعی می كنند كه بهترین روش را برای ساختن چیزی پیدا كنند ولی مسأله این جا است كه آنها فقط در زمینه رشته خود دارای دانش فنی هستند ولی مهندس صنایع كسی است كه برای مثال مطلبی از مهندس شیمی می گیرد و در مورد مشكل مهندسی مكانیك از آن استفاده می كند و بهترین روش را بدست می آورد، از سوی دیگر یك مهندس صنایع می تواند شكاف عمیق مابین مدیران اجرایی و مهندسان طرح و توسعه را پرنماید چون یك مهندس می تواند حرفهای تخصصی اش را به یك مهندس صنایع تفهیم كند، در صورتی كه ممكن است نتواند به رئیس غیرمهندس خود نشان بدهد كه در حال كوشش برای انجام چه كاری است.
 

tigerman_h

عضو جدید
گرایش‏های مهندسی صنایع (بخش 1)

گرایش‏های مهندسی صنایع (بخش 1)

مهندسي صنايع در مقطع كارشناسي در چهار گرايش تقسيم‌بندي مي‌شود :
1-توليد صنعتي
2-برنامه‌ريزي و تحليل سيستمها
3-تكنولوژي صنعتي
4-ايمني صنعتي
دو گرايش توليد صنعتي و تحليل سيستمها در قياس با گرايشهاي ايمني صنعتي و تكنولوژي صنعتي ، به دليل حوزه مفاهيم پيچيده‌تر ، گسترده‌تر و كاربردي‌تر ، داراي برجستگي چشمگيري در سطح دانايي و توانايي مي‌باشند ، دانشجوياني با سطح علمي بالاتري را به خود مي‌پذيرند و به همين دليل گرايشهاي اصلي مهندسي صنايع به شمار مي‌آيند .

توليد صنعتي فن به‌كارگيري مهارتهاي تكنيكي - اقتصادي و استفاده موثر و نظام‌يافته از نيروي انساني سازمان ، ماشين‌آلات ، تجهيزات ، سرمايه ، ساختمان و مواد به منظور توليد كالا با كيفيت و كميت مطلوب مي‌باشد .
برنامه‌ريزي و تحليل سيستمها فن به‌كارگيري روشهاي علمي جهت حل مسائل تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي در واحدهاي صنعتي - خدماتي ، شامل جمع‌آوري اطلاعات ، تجزيه‌وتحليل داده‌ها ، مدل‌بندي و حل مساله مي‌باشد .
با دقت و توجه موشكافانه در تعاريف فوق مي‌توان رسالت ،‌ اهداف و ويژگيهاي مهندسي صنايع را بيان نمود :
نخستين نكته‌‌اي كه كه بايد بدان توجه كرد ، پويايي پنهانيست كه در ذات تعاريف فوق نهفته است ؛ اين جملات بيانگر حركتي مداوم و هميشگي هستند ، حركتي در جهت آنچه كه بهتر است يعني بهبود مستمر ، حركتي كه هيچگاه متوقف نمي‌شود . شما برنامه‌ريزي مي‌كنيد ، تصميم مي‌گيريد ، به اجرا درمي‌آوريد ، تجزيه‌وتحليل مي‌نماييد و آنگاه از نتايج حاصل جهت برنامه‌ريزيهاي آتي بهره مي‌بريد ؛‌ اين چرخه‌ايست كه هيچگاه از حركت باز نخواهد ايستاد و هماره رو به سوي بهبود دارد ، چرا كه ايستايي يعني مرگ و مجموعه‌هاي پويايي چون واحدهاي صنعتي - خدماتي هيچگاه به مرگ تمايل ندارند .
نكته دوم آنكه هيچ‌يك از تعاريف فوق به‌تنهايي قادر به بيان آنچه مهندسي صنايع ادعا مي‌كند نيستند ، بلكه اين‌دو مكمل يكديگرند . گفته‌ايم كه ويژگي بارز مهندسي صنايع در تفكر بهبود مستمر وضعيت موجود بوده و هرگز از وضعيت موجود راضي نيست و تلاش مي‌نمايد تا به سوي وضعيتي مطلوبتر حركت نمايد . در وهله اول ، تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي لازم است كه حركتيست به سوي هدف ، اما در گام بعدي به‌كارگيري و اجراي برنامه يا تصميم و سپس تجزيه‌وتحليل نتايج ، تضمين‌كننده صحت آن مي‌باشند . گرايش توليد صنعتي به نگرش نظام‌مند ، منظم و علمي گرايش برنامه‌ريزي و تحليل سيستمها نيازمند است و در نقطه مقابل ، برنامه‌ريزي و تحليل نيز به نگرش اجرايي ، كاربردي و تجربي توليد صنعتي نياز دارد .
نكته سوم ، ديدگاه انجام‌دهي و هماهنگ‌سازي است ، چراكه مهندسي صنايع گاه بايد عوامل متضادي چون نيروي انساني ، ماشين‌آلات ، زمان ، تجهيزات ، سرمايه ، ساختمان و مواد را در قالب يك مجموعه صنعتي - خدماتي آنچنان هماهنگ سازد تا مطلوبيت لازم در كيفيت و كميت توليد را بدست آورد . اين مساله ، ويژگي ديگري را يادآور مي‌شود كه همانا تفكر كل‌گرا ، جامع و نظام‌مند مهندسي صنايع مي‌باشد . وي در هنگام برخورد با هر مجموعه ، پيش از آنكه به جزئيات بپردازد ، آنرا به ‌صورت كلي مشاهده مي‌نمايد و به تعبيري از بالا يا بيرون نگاه مي‌كند ؛ او اجازه نمي‌دهد تا يك بخش كوچك از آن مجموعه چنان مجذوبش نمايد كه از ساير قسمتها غافل گردد و ارتباط بخشهاي ديگر را با آن جزء نبيند . وي مي‌داند كه همكاري تمام آن مجموعه است كه كارايي كل را بدست مي‌دهد و انتظاري كه از مجموعه مي‌رود با هماهنگي تمام اجزا برآورده مي‌گردد .
گفته شد كه مهندسي صنايع با مجموعه‌هاي پويايي چون واحدهاي صنعتي - خدماتي روبروست . هر مجموعه پويا داراي يك‌سري داشته‌ها يا ورودي‌ها ، يك‌سري ستاده‌ها يا خروجي‌ها و همچنين فراينديست كه اين داشته‌ها را به ستاده‌ها تبديل نمايد . ويژگي مهندسي صنايع ،‌ مشاهده هم‌زمان اين سه عامل است و اين مساله خود موجب درك ارتباط بين مجموعه‌ها و عوامل مختلف و اقدام در جهت هماهنگ‌سازي و انجام آنها مي‌شود . يك مهندس صنايع چنانچه بتواند ورودي‌ها و خروجي‌ها را اعم از فيزيكي و غيرفيزيكي در ذهن خود تصوير نمايد و همچنين پردازشها و فرايندهاي تبديل اين ورودي‌ها به خروجي‌ها را مرور كند ، آنگاه به يقين خواهد توانست سازمان را به‌ بهترين نحو اداره نمايد .
نكته چهارم ، اصل بيشينه‌سازي كلي است كه به‌طور ذاتي در اين تعاريف به چشم مي‌خورد ؛ اگر شما يك مجموعه را بصورت جامع و نظام‌مند مشاهده كرديد ،‌ درست نيست كه تنها سعي نماييد يك جزء آن را در مطلوب‌ترين وضعيت و سطح ممكن نگه داريد و از ساير اجزا غافل بمانيد ؛ مهندسي صنايع مي‌گويد كل اين مجموعه ، يعني تمامي اجزاي آن در ارتباط با هم و به صورت هماهنگ بايد در يك سطح مطلوب قرار گيرند تا مطلوبيت كل مجموعه در بالاترين سطح قرار گيرد .
نكته پنجم واژه موثر در تعريف ذكر شده ، است ؛ اصولا در مهندسي صنايع مفهوم بهره‌وري كاربرد فراواني دارد ؛ بهره‌وري خود انواع مختلف دارد و عموما به صورت نسبت خروجي‌ها (ستاده‌ها) به ورودي‌ها (داده‌ها) تعريف مي‌گردد . دو ركن اساسي در افزايش بهره‌وري هر مجموعه ، كارايي و اثربخشي مي‌باشند . كارايي نشان‌دهنده ميزان كل فعاليت مي‌باشد حال با هر مقصودي كه مي‌خواهد انجام شده باشد ، اما اثربخشي مبين آن قسمت از فعاليت است كه در راستاي رسيدن به هدف مجموعه انجام شده است ؛ به‌كارگيري واژه موثر نيز به همين معنا مي‌باشد .
نكته ششم آن است مهندسي صنايع از روشهاي علمي جهت انجام كارهايش استفاده مي‌نمايد . روشهاي علمي روشهايي هستند كه كه در موارد متعدد از بوته آزمايش و تجربه گذشته‌اند و به بيان بهتر استاندارد گرديده‌اند و اين دل‌مشغولي مهندسي صنايع است كه سعي مي‌كند در هر چرخه برنامه‌ريزي ، اجرا و تجزيه‌وتحليل ، روشهاي مستند و استانداردي را در امور مختلف طراحي كند ، آنها را از حالت تجربه‌نشده خارج نمايد و وارد ذات فرايند داخلي آن مجموعه نمايد . دانش مهندسي صنايع سعي مي‌نمايد براي تمامي شرايط ، روشهاي علمي خاصي را طراحي كند تا در موارد مشخص ، اين روشها را به عنوان ابزاري در اختيار مدير قرار دهد .
مطالب گفته شده ، به طور عمده ، مفاهيم زيربنايي و فلسفي مهندسي صنايع را تشكيل مي‌دهند به طوريكه مهندسي صنايع بايستي همواره تلاش نمايد ديدگاه‌ها و برداشتهاي جديد و تازه‌اي از اين مفاهيم كشف و تجربه نمايد . مفاهيمي چون تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي ، مهارتهاي تكنيكي - اقتصادي ، موثر و نظام‌مند ، نيروي انساني ، زمان ،‌ ماشين‌آلات ، تجهيزات و سرمايه ، هزينه ، توليد ، كيفيت و كميت و ارتباط اين مفاهيم از دغدغه‌هاي اصلي مهندسي صنايع است .
نكات فوق از آن جهت بيان شده است تا تاكيد گردد هيچ‌يك از گرايشهاي برنامه‌ريزي و تحليل سيستمها و توليد صنعتي به تنهايي تمام مهندسي صنايع نيستند و تنها با حضور در كنار يكديگر مي‌توان انتظار داشت مهندسي صنايع به اهداف خود نائل گردد .
در بيان دروس اساسي اين دو گرايش بايد گفت كه وجه اشتراك فراواني در اين ميان به چشم مي‌خورد ، دروسي نظير : كنترل پروژه ، كنترل كيفيت ، طرح‌ريزي واحدهاي صنعتي ، كنترل توليد و موجوديهاي يك ،‌ اصول مديريت و تئوري سازمان ، ارزيابي كاروزمان ، تحقيق در عمليات (2 & 1) ، اقتصاد مهندسي ، آمار مهندسي ، نقشه‌كشي صنعتي (2 & 1) .
در كنار اين ، آن دسته از دروسي كه براي يكي از دو گرايش اجباري مي‌باشند را دانشجويان گرايش ديگر مي‌توانند به صورت اختياري اخذ نمايند و بدين ترتيب سطح اشراف خود را بر حوزه‌هاي كاري مهندسي صنايع هرچه بيشتر افزايش بخشند .

 
آخرین ویرایش:

tigerman_h

عضو جدید
گرایش‏های مهندسی صنایع (بخش 2)

گرایش‏های مهندسی صنایع (بخش 2)

در تعريف تكنولوژي صنعتي مي‌توان گفت : فن به‌كارگيري مهارتهاي اجرايي و ذكاوتهاي فني در جهت طراحي تجهيزات و تسهيلات مورد استفاده در بخش توليد و خدمات و تعيين تدابير لازم براي ساخت‌وساز‌ آنان مي‌باشد . (بهينه‌سازي در ساخت‌وساز)
تكنولوژي صنعتي گرايشيست با بينشي‌ فني‌تر از دو گرايش توليد صنعتي و برنامه‌ريزي و تحليل سيستمها كه مشابه كارشناسي ساخت و توليد در مهندسي مكانيك بوده اما مجهز به توانايي بهينه‌سازي ، آگاه به مسائل بهينه‌سازي ساخت و ساز فرآورده‌هاي صنعتي و نيز نگهداشت و راه‌اندازي فني واحد‌هاي اجرايي مي‌باشد . داراي توانايي انتقال و مديريت تكنولوژيست و نيز حفظ و حراست از آن كه به مدد امكانات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري در جهت حفظ و نگهداري نظام فني و اجرايي گام بر مي‌دارد ؛ با مديريت تكنولوژيهاي در دسترس يا مواردي كه در قالب انتقال تكنولوژي دادوستد مي‌شوند ، در جهت افزودن كميت و كيفيت فرآورده‌ها و نيز بهره‌برداري اثربخش از امكانات در دسترس ، اقدامات موثري انجام مي‌دهد . با استفاده از تجهيزات كامپيوتري و مدارهاي منطقي قادر است طيف وسيعي از خواسته‌‌هاي اجرايي بشر را كه به دليل محدوديت‌هاي انساني به سهولت قابل تحقق نمي‌باشند ، عينيت ‌بخشد . مباحث اجرايي و مهارتي ساخت و توليد فرآورده‌هاي صنعتي ، طراحي قالب ، قيدوبست‌هاي صنعتي ، عمليات حرارتي و مباحث انتقال تكنولوژي را مي‌توان در زمره ديگر زمينه‌هاي تخصصي اين گرايش ذكر نمود . كارشناس تكنولوژي صنعتي از مرحله طراحي يك ايده و نمونه‌سازي آن گرفته تا مرحله ساخت و تدارك امكانات توليد ، همين‌طور مديريت مراحل اجرايي ، توان خدمت‌رساني دارد ؛ علاوه بر آن ، ضايعات و عوامل بروز آنها را شناسايي كرده و تاثيرات گوناگوني كه برجاي مي‌گذارند را ، مورد سنجش و ارزيابي قرار مي‌دهد .

در تعريف ايمني صنعتي مي‌توان گفت : فن به‌كارگيري تدابير ويژه مهندسي در جهت ايمن‌سازي نظامهاي گوناگون كاري در مواجهه با گونه‌هاي مختلف ريسك رودرروي آنان مي‌باشد . (بهينه‌سازي در ايمن‌سازي)
گرايش ايمني صنعتي تلفيقي از سه رشته بهداشت حرفه‌اي ،‌ مديريت صنعتي و مهندسي صنايع ( جهت‌گيري عمده به سوي مهندسي صنايع است ) با رويكرد بهساز و پيشگيرانه و در عين حال مهندسي ، در جوار متخصصين بهداشت حرفه‌اي كه با ديد پزشكي بيشتري به دنياي كار مي‌نگرند ، تلاش در ايجاد نظام‌هاي شناخت خطرات و محدود‌سازي عملكرد‌هاي غيرايمن در محيطهاي كاري داشته ، روش‌ها ، برنامه‌ها و فرآيندهايي براي كنترل و ارزيابي خطرات پي گرفته و تلاش در ايجاد فضايي سالم براي نجات حركت‌هاي بهره‌ور دارد . اين گرايش مهندسي صنايع ضمن تسلط بر آگاهيهاي عمومي مهندسي صنايع به ويژه در راستاي تطبيق دادن كار با توانايي‌هاي انساني در زمينه‌هايي همچون مهندسي فاكتورهاي انساني ، عوامل فيزيكي و شيميايي زيان‌آور محيط كار ، حفاظت صنعتي و اصول مديريت ايمني ، داراي تبحر و تخصص است . طراحي نظام‌هايي كه بتوانند از آسيب رساندن به انسانها ، امكانات و تجهيزات پيشگيري كرده ، حركت ملايم و روان اجرا را تضمين نمايد ، بخشي از توانايي‌هاي اجرايي اين متخصصين به شمار مي‌رود .
مکانيکسيالات ، جمع‌آوري و دفع فاضلابهايصنعتي ، مهندسي احتراق ، گازرساني ، اعلام و اطفا حريق ، ايمنيدر برق ، سم‌شناسي صنعتي ، ايمني ساختمانو معدن ، ارگونومي ، تهويه صنعتي ، ديگها و ظروف تحت‌فشار ، روشهاي توليد (2 & 1) ، ايمني در کشاورزي ، روانشناسي صنعتي ، عوامل شيمياييمحيط کار ، اصول بهداشت محيط ، بيماريهاي شغلي ، حفاظت صنعتي ، ايمني بالابرها ، تحقيق در عمليات، ترموديناميک و انتقالحرارت ، عوامل فيزيکي محيط کار ، اصول مديريت ايمني ، ارزيابي کار و زمان و طرح ريزي واحد هايصنعتي از جمله دروس اصلي و تخصصي پراهميت اين گرايش به شمار مي‌آيند .

 

tigerman_h

عضو جدید
ببخشید پام اوف شد!:( فعلاً برم خونشو بند بیارم، فردا لیست واحدهای گرایش تحلیل سیستم و تولید صنعتی رو هم میذارم.
فعلا... :gol:(ساعت 5:21 بامداد:surprised:)
 

tigerman_h

عضو جدید
دروس عمومی

دروس عمومی

دروس عمومی (20 واحد)
کد درس *** نام درس *** تعداد واحد *** پیش‏نیاز – پس‏نیاز
1 *** معارف اسلامی 1 *** 2 *** -
2 *** معارف اسلامی 2 *** 2 *** -
3 *** زبان خارجه *** 3 *** -
4 *** فارسی *** 3 *** -
5 *** اخلاق و تربیت اسلامی*** 2 *** -
6 *** تربیت بدنی 1 *** 1 *** -
7 *** تربیت بدنی 2 *** 1 *** -
8 *** تاریخ اسلام *** 2 *** -
9 *** انقلاب اسلامی *** 2 *** -
10 *** متون اسلامی *** 2 *** -
 
آخرین ویرایش:

tigerman_h

عضو جدید
دروس اصلی

دروس اصلی

دروس اصلی (63 واحد)
کد درس *** نام درس************************تعداد واحد ********* پیش‏نیازپس‏نیاز
23*********مبانی مهندسی برق*******************3**************11
23-1******* آزمایشگاه مبانی مهندسی برق***********1***************23 یا همزمان
26******** اقتصاد مهندسی**********************3***************41
28******** نقشه‏کشی صنعتی 1******************2***************-
29******** نقشه‏کشی صنعتی 2 (پیشرفته کامپیوتری)****2**************28
31******** استاتیک***************************2**************01
33******** مقاومت مصالح***********************2**************31
37******** علم مواد***************************3***************12
41******** اقتصاد 1****************************2***************-
42******** اقتصاد 2****************************2***************41
43******** اصول حسابداری و هزینه‏یابی**************3***************-
46******** ارزیابی کار و زمان**********************3***************53
47******** طرح‏ریزی واحدهای صنعتی****************3*************28 و 53
48******** برنامه‏ریزی و کنترل موجودی‏ها 1*************3*************52 و 56
49******** کنترل پروژه***************************3*************52
50******** کنترل کیفیت آماری**********************3*************53 و 57
52******** تحقیق در عملیات 1*********************3*************56
86******** تحقیق در عملیات 2*********************3*************52
53******** روش‏های تولید 1***********************2************* همزمان با 59
54******** روش‏های تولید 2***********************3*************33 و 53
56******** تئوری احتمالات و کاربرد آن*****************3*************02
57******** آمار مهندسی**************************3*************56
44******** آزمایشگاه اندازه‏گیری دقیق و کنترل کیفیت*******2*************53
58******** کارگاه ماشین‏افزار 1**********************1*************-
59******** کارگاه ماشین‏افزار 2**********************1************* همزمان با 53
60******** کارگاه عمومی جوشکاری******************1*************-
62******** کارگاه ریخته‏گری (ذوب و مدلسازی)************1*************-
 
آخرین ویرایش:

tigerman_h

عضو جدید
دروس پایه

دروس پایه

دروس پایه (26 واحد)
کد درس *** نام درس ************************تعداد واحد *** پیش‏نیازپس‏نیاز
01 ****** ریاضی 1 ***************************** 3 ************ -
02 ****** ریاضی 2 **************************** 3 ************ 01
05 ****** معادلات دیفرانسیل ******************** 3 ************ 02 یا همزمان
06 ****** برنامه‏نویسی کامپیوتر ****************** 3 ************ 01
07 ****** محاسبات عددی *********************** 2 ************ 06
09 ****** فیزیک 1 ****************************** 3 ************ 01 یا همزمان
10 ****** آزمایشگاه فیزیک 1 ********************* 1 ************ 09 یا همزمان
11 ****** فیزیک 2 ****************************** 3 ************ 09
11-1 **** آزمایشگاه فیزیک 2********************** 1 ************ 11 یا همزمان
12 ****** شیمی عمومی ************************ 3 ************ -
12-1 **** آزمایشگاه شیمی ********************** 1 ************ 12 یا همزمان
 

tigerman_h

عضو جدید
ممنون...اينا مال چه گرايشي بود؟؟توليد صنعتي؟
اینا، دروس عمومی، اصلی و پایه بودن که دانشجوهای هر دو گرایش تحلیل سیستم و تولید صنعتی باید بگذرونن. لیست واحدهای تخصصی رو با ذکر گرایش میگم
موفق باشید:gol:
 

ALI0069

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینا، دروس عمومی، اصلی و پایه بودن که دانشجوهای هر دو گرایش تحلیل سیستم و تولید صنعتی باید بگذرونن. لیست واحدهای تخصصی رو با ذکر گرایش میگم
موفق باشید:gol:

البته بچه های تکنو هم همینو میخونن .

دروس تخصصی هم که زیاد فرقی نداره . اونجور که نگاه کردم منی که تولید هستم فقط سه تا درسم (هشت واحد) با بچه های تحلیل فرق میکنه که اونم اگه علاقه باشه آدم تو دروس اختیاری ور میداره . :surprised:
 

tigerman_h

عضو جدید
البته بچه های تکنو هم همینو میخونن .

دروس تخصصی هم که زیاد فرقی نداره . اونجور که نگاه کردم منی که تولید هستم فقط سه تا درسم (هشت واحد) با بچه های تحلیل فرق میکنه که اونم اگه علاقه باشه آدم تو دروس اختیاری ور میداره . :surprised:
درسته:gol:
لیست دروس اختیاری گرایشای تحلیل و تولید رو که گذاشتم، میبینیم که یه سری درسا هم هست که خیلی متفاوته و البته غالباً ارائه نمیشه!!!
 
آخرین ویرایش:

tigerman_h

عضو جدید
دروس تخصصی اجباری – گرایش تحلیل سیستم

دروس تخصصی اجباری – گرایش تحلیل سیستم

دروس تخصصی اجباری – گرایش تحلیل سیستم (21 واحد)
کد درس *** نام درس************************تعداد واحد ********* پیش‏نیازپس‏نیاز
61****** زبان تخصصی **************************** 2************ زبان خارجه
94****** برنامه‏ریزی حمل و نقل ********************* 3 ************ 26 و 52
83****** طرح سیستم‏های اطلاعاتی و کنترل مدیریت ****** 3 ********** 06 و 44
96****** اصول شبیه‏سازی ************************* 3 ************* 06 و 44
97****** تحلیل سیستم‏ها ************************* 3 ************* 05
69****** کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع************* 2 ************* 06، 42 و 57
* ****** پروژه پایانی (پایان‏‏نامه) ********************* 3 ************** -
91****** اصول مدیریت و تئوری سازمان *************** 2 ************ 46
 
آخرین ویرایش:

tigerman_h

عضو جدید
دروس تخصصی اجباری – گرایش تولید صنعتی

دروس تخصصی اجباری – گرایش تولید صنعتی


دروس تخصصی اجباری – گرایش تولید صنعتی (21 واحد)
کد درس *** نام درس ************************تعداد واحد ********* پیش‏نیازپس‏نیاز
61****** زبان تخصصی ***************************** 2 ************ زبان خارجه
70****** برنامه‏ریزی تعمیرات و نگهداری *************** 3 ************ 26 و 56
64****** پروژه طراحی ایجاد صنایع ******************* 3 ************ 43 و 47
65****** مهندسی فاکتورهای انسانی **************** 3 ************ 46
66****** برنامه‏ریزی تولید ************************** 3 ************ 48، 49 و 52
69****** کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ************ 2 ************ 48، 49 و 52
68 ****** برنامه‏ریزی و کنترل موجودی‏ها 2************* 3 ************ 48
91****** اصول مدیریت و تئوری سازمان *************** 2 ************ 46
 

tigerman_h

عضو جدید
خیلی ممنون که انقدر استقبال کردید! ;)
حداقل میگفتید دنبال چه نوع اطلاعاتی هستید...
 

ed323

عضو جدید
اولین چیزی که به نظرم میرسه، توضیح اجمالی راجع به رشته‏ی مهندسی صنایع و واحدهایی است که در دوره‏ی کارشناسی باید گذرونده بشه (حدود 140 واحد).



اگه راجع به گرايش هاي ارشد هم يه اطلاعاتي بديد فكر كنم خوبه ! بيشتر به درد ميخوره

مثلا اينكه هر گرايشي روي كدوم بخش از اهداف مهندسي صنايع تمركز بيشتري داره و...
 

tigerman_h

عضو جدید
اگه راجع به گرايش هاي ارشد هم يه اطلاعاتي بديد فكر كنم خوبه ! بيشتر به درد ميخوره

مثلا اينكه هر گرايشي روي كدوم بخش از اهداف مهندسي صنايع تمركز بيشتري داره و...

سلام :gol:
چشم! هرچند فکر میکنم بهتر بود جاش تو تحصیلات تکمیلی باشه
 

tigerman_h

عضو جدید
گرایش‏های کارشناسی ارشد

گرایش‏های کارشناسی ارشد

مهندسي صنايع در مقطع كارشناسي ارشد داراي چهار گرايش مي‌باشد :
1-مهندسي صنايع
2-مهندسي سيستمهاي اقتصادي - اجتماعي
3- مديريت سيستم و بهره‌وري
4- مديريت مهندسي
گرايش مهندسي صنايع ، گرايش برتر كارشناسي ارشد به شمار مي‌آيد كه به فارغ‌التحصيلان كارشناسي همين رشته اختصاص دارد ؛ سطح رقابتي براي ورود به اين گرايش بسيار بالاست و با توجه به كميت پايين پذيرش‌شوندگان ، نخبگاني كه احاطه افزونتري به دروس آزمون ارشد داشته باشند قادر به ادامه تحصيل در اين گرايش مي‌باشند .
گرايش سيستمهاي اقتصادي - اجتماعي ، به نوعي گرايش دوم مقطع كارشناسي ارشد در حساب مي‌آيد كه فارغ‌التحصيلان ساير رشته‌هاي فني - مهندسي نيز مجازند بخت خود را براي قبولي در اين رشته بيازمايند .
مديريت سيستم و بهره‌وري را مي‌توان چكيده دوره كارشناسي مهندسي صنايع دانست كه به فارغ‌التحصيلان ساير رشته‌هاي فني و مهندسي كه حداقل سه سال سابقه مديريتي داشته باشند اختصاص يافته است .
لازم به يادآوريست كه گرايش مديريت مهندسي ، به عنوان يكي ديگر از گرايشهاي كارشناسي ارشد مهندسي صنايع در حال گسترش بوده و هم‌اكنون در دانشگاههايي نظير دانشگاه صنعتي اميركبير ، در اين گرايش نيز پذيرش صورت مي‌گيرد .

منبع: http://ieir-levels.persianblog.ir/
 
آخرین ویرایش:

tigerman_h

عضو جدید
گرایش مهندسی صنایع - صنایع

گرایش مهندسی صنایع - صنایع

گرايش مهندسي صنايع/صنايع:
1- تشريح گرايش :
دوره كارشناسي ارشد مهندسي صنايع ، دوره‌اي آموزشي با تاكيد بر آموزشهاي پيشرفته در مهندسي صنايع و تجزيه و تحليل سيستمهاي صنعتيست و هدف آن تربيت متخصصينيست كه با بهره‌گيري از آموخته‌ها و دانشهاي مهندسي و دروس اختصاصي اين دوره به شناخت ، تحليل و ارائه طرح براي سيستمهاي متشكل از انسان ، مواد و ماشين توانا باشند . دانش آموختگان دوره كارشناسي ارشد مهندسي صنايع قادر به انجام خدمات گسترده‌اي در زمينه‌هاي ذيل مي باشند :
1- كشف و برررسي مشكلات وزارتخانه‌ها ، سازمانهاي ستادي و نظامهاي صنعتي .
2- جستجوي ارتباط منطقي بين اجزاء انواع سيستمهاي توليدي و غير توليدي .
3- برنامه‌ريزي و ارائه مدل جهت كسب بهترين بازدهي از كاركرد سيستمها .
4- كنترل سيستمها جهت پيگيري نواقص و ارائه مدل مطلوب و نهايي .
5- برنامه‌ريزي و شركت در اجراي پروژه‌هاي تحقيقاتي صنعتي .
6- ارائه الگوهاي مناسب براي طراحي واحدهاي توليدي عظيم كشور .
با توجه به تنوع وزارتخانه‌ها ، صنايع توليدي و پروژه‌هاي صنعتي در دست اجرا و نياز روزافزون صنايع مادر و واحدهاي مختلف صنايع نظامي و نيز اكثر مراكز خدماتي به متخصصين رشته مهندسي صنايع ، اهميت تربيت كارشناسان ارشد در اين رشته روشنتر مي‌گردد .
2- منابع درسي در آزمون ورودي :
آزمون ورودي اين گرايش شامل دروس تحقيق در عمليات (1) (ضريب دو) ، آمار و احتمالات مهندسي (ضريب دو) ، برنامه‌ريزي و كنترل توليد و موجوديهاي (1) (ضريب يك) ، طرح‌ريزي واحدهاي صنعتي (ضريب يك) ، زبان عمومي و تخصصي (ضريب يك) مي‌باشد .
3- واحدهاي درسي در طول دوره :
در طول دوره نيز دانشجويان ملزم به گذراندن سي‌ودو واحد مي‌باشند كه چگونگي آن به شرح ذيل مي‌باشد :


الف - 12 واحد ، واحدهاي هسته (اجباري) كه به شرح زيرند :

واحد
نام درس
3
اقتصاد مهندسي پيشرفته
3
طراحي سيستمهاي صنعتي
3
سيستمهاي صف
3
روشهاي آماري

ب - 12 واحد ، واحدهاي اختياري ؛ دانشجويان موظفند از ميان دروس ذيل دوازده واحد براي اخذ انتخاب نمايند :

واحد
نام درس
3
برنامه‌ريزي توليد پيشرفته
3
شبيه‌سازي كامپيوتر
3
فرايندهاي احتمالي
3
برنامه‌ريزي خطي پيشرفته
3
برنامه‌ريزي پويا
3
مديريت سيستمهاي اطلاعاتي
3
تصميم‌گيري چندمعياره
3
تحليل سيستمها
3
پيش‌بيني و تحليل سريهاي زماني
2
مباحث ويژه در مهندسي صنايع

ج - 2 واحد ، سمينار
د - 6 واحد ، پروژه پژوهشي
كه مجموعا سي‌ودو واحد درسي را شامل خواهد گرديد .
 

tigerman_h

عضو جدید
گرایش سیستمهای اقتصادی - اجتماعی

گرایش سیستمهای اقتصادی - اجتماعی

مهندسي سيستمهاي اقتصادي – اجتماعي:
1- تشريح گرايش :
مهندسي سيستمهاي اقتصادي - اجتماعي به آموزش و تحقيق در زمينه برنامه‌ريزي و طراحي سيستمهاي مختلف موردنياز جامعه مي‌پردازد . مهندسي سيستمهايي نظير حمل‌و‌نقل ، آبرساني ، ارتباطات ، توزيع كالا و انجام خدمات آموزشي و بهداشتي در اين زمينه قرار دارند . مهندسي سيستمهاي اقتصادي-اجتماعي به مطالعه ، مدلسازي و تحليل علمي اينگونه سيستمها پرداخته و با در نظر گرفتن ابعاد مختلف آنان و همچنين با توجه به نيازها ، اولويتها و امكانات جامعه ، سيستم بهينه را طراحي مي‌نمايد .
2- منابع درسي در آزمون ورودي :
آزمون ورودي اين گرايش شامل دروس رياضي عمومي (2 & 1) (ضريب سه) ، آمار و احتمالات (ضريب سه) ، تحقيق در عمليات (1) (ضريب دو) ، برنامه‌نويسي با كامپيوتر (ضريب دو) ، زبان عمومي (ضريب دو) مي‌باشد .
3- واحدهاي درسي در طول دوره :
در طول دوره نيز دانشجويان ملزم به گذراندن نه واحد مقدماتي (در صورت نياز) و سي‌ودو واحد از واحدهاي اصلي مي‌باشند كه چگونگي آن به شرح ذيل مي‌باشد :
الف - نه واحد ، واحدهاي مقدماتي كه برحسب درصدهاي آزمون ورودي نيازمند/بي‌نياز از گذراندن اين واحدها مي‌باشند :

واحد
نام درس
3
تحقيق در عمليات (2)
3
آمار مهندسي
3
اقتصاد عمومي

ب - 12 واحد ، واحدهاي هسته (اجباري) كه به شرح زيرند :

واحد
نام درس
3
برنامه‌ريزي رياضي
3
اقتصادسنجي
3
اقتصاد كلان پيشرفته

به همراه يك درس از دروس زير :

واحد
نام درس
3
مديريت زمان
3
اقتصاد خرد پيشرفته
3
شبيه‌سازي كامپيوتر
3
سيستمهاي پويا

ج - 12 واحد ، واحدهاي اختياري ؛ دانشجويان موظفند از ميان دروس ذيل دوازده واحد براي اخذ انتخاب نمايند :

واحد
نام درس
3
برنامه‌ريزي توليد پيشرفته
3
شبيه‌سازي كامپيوتر
3
فرايندهاي احتمالي
3
مديريت زمان
3
برنامه‌ريزي پويا
3
سيستمهاي پويا (1)
3
سيستمهاي صف
3
مدلهاي زمان‌بندي
3
تئوري تصميم
3
بهينه‌سازي مدلهاي غير خطي


د - 2 واحد ، سمينار
ه - 6 واحد ، پروژه پژوهشي
كه مجموعا سي‌ودو واحد درسي را شامل خواهد گرديد .
 

tigerman_h

عضو جدید
گرایش مدیریت سیستم و بهره‏وری

گرایش مدیریت سیستم و بهره‏وری

گرايش مديريت سيستم و بهره‌وري:
1- تشريح گرايش :
دوره كارشناسي ارشد مديريت سيستم و بهره‌وري به منظور آشنايي با علوم و فنون اداره صنايع با تأكيد بر كاربرد روشهاي كمي و نظام‌گرا در اداره امور صنعتي تدوين گشته است . از آنجا كه روشهاي مورد استفاده در اين دوره در آموزش تجزيه و تحليل مسائل مهندسي نيز كاربرديست ، دانش‌آموختگان دوره‌هاي كارشناسي فني و مهندسي به ‌دليل آگاهي داشتن از دانش مهندسي براي فراگيري دروس دوره مزبور نيز آمادگي كافي را خواهند داشت تا با دانش مكفي بتوانند در مشاغل مديريتي مشغول بكار شوند . مديريت سيستم و بهره‌وري در حسن اداره و موفقيت صنايع و توسعه صنعتي كشور نقش كليدي دارد . تلفيق احسن عوامل انساني و فيزيكي در جهت تحقق هدفهاي تعيين شده و كسب بيشترين نتيجه ، در چهارچوب فعاليتهاي مديريت است . اهميت اين نقش سبب گشته است كه دانش و فنون مديريت سيستم و بهره‌وري توسعه فراواني يابد . با پيچيده شدن و گسترش سازمانهاي صنعتي و پيشرفت علوم و فنون مديريت ، سيستم و بهره‌وري ، مديران صنايع بايد علاوه بر اطلاعات مهندسي از دانش مديريت نيز برخوردار باشند . دانش آموختگان دوره كارشناسي ارشد مديريت سيستم و بهره‌وري ، مي‌توانند در زمينه‌هاي زير فعاليت نمايند:
1-1- مديريت واحدهاي صنعتي
1-2- تجزيه و تحليل مشكلات و نارسائيهاي مديريت واحدهاي صنعتي و ارائه طريق براي بهبود مديريت آنها با استفاده از روشهاي كمي و نظام‌گرا .
1-3- انجام تحقيق و بررسي در زمينه روشهاي مديريت و بهبود اين روشها با توجه به شرايط ايران .
2- منابع درسي در آزمون ورودي :
آزمون ورودي اين گرايش شامل دروس رياضي عمومي (2 & 1) (ضريب سه) ، زبان عمومي (ضريب سه) ، آمار و احتمالات (ضريب دو) ، معلومات عمومي مسائل مربوط به مديريت (ضريب دو) مي‌باشد .

3- واحدهاي درسي در طول دوره :
در طول دوره نيز دانشجويان ملزم به گذراندن دوازده واحد مقدماتي (در صورت نياز) و سي‌وچهار واحد از واحدهاي اصلي مي‌باشند كه چگونگي آن به شرح ذيل مي‌باشد :
الف - دوازده واحد ، واحدهاي مقدماتي كه برحسب درصدهاي آزمون ورودي نيازمند/بي‌نياز از گذراندن اين واحدها مي‌باشند :

واحد
نام درس
3
تحقيق در عمليات (2)
3
آمار و احتمال مهندسي
3
حسابداري صنعتي
3
اقتصاد خرد

ب - 15 واحد ، واحدهاي هسته (اجباري) كه به شرح زيرند :

واحد
نام درس
3
كنترل توليد
3
مديريت عمليات
3
مديريت كيفيت و بهره‌وري
2
برنامه‌ريزي استراتژيك براي مديران
2
رهبري و سازمان
2
مديريت منابع انساني

ج - 11 واحد ، واحدهاي اختياري ؛ دانشجويان موظفند از ميان دروس ذيل دوازده واحد براي اخذ انتخاب نمايند :


واحد
نام درس
3
تصميم‌گيري چند معياره
3
مديريت تكنولوژي
3
بازاريابي
3
مديريت مالي
3
سيستمهاي پويا (1)
3
فرايندهاي احتمالي و احتمال كاربردي
3
اقتصاد سنجي
3
شبيه‌سازي كامپيوتر
3
پيش‌بيني و تحليل سريهاي زماني
3
سيستمهاي صف
3
ستهاي فازي در برنامه‌ريزي و تصميم‌گيري

د - 2 واحد ، سمينار
ه - 6 واحد ، پروژه پژوهشي
كه مجموعا سي‌ودو واحد درسي را شامل خواهد گرديد .
 

tigerman_h

عضو جدید
دوره دكتراي مهندسي صنايع مجموعه‌اي هماهنگ از فعاليتهاي پژوهشي و آموزشي است كه موجب احاطه و دستيابي دانشجو به آثار علمي در زمينه مهندسي صنايع و توانايي در تهيه متون تحقيقاتي ، نوآوري ، كمك به پيشرفت و گسترش مرزهاي دانش در اين رشته خواهد شد . دوره دكترا نيز شامل سه گرايش زير است :
1- مهندسي صنايع
2- سيستمهاي اقتصادي - اجتماعي
3- مديريت سيستم و بهره‌وري
 

tigerman_h

عضو جدید
همونجوری که گفتم، منبع پست‏های قبلی، دو تا وبلاگ http://tahsil.mihanblog.com و به خصوص http://ieir-levels.persianblog.ir/ بود.
منبع رو ذکر کردم که یه جورایی دزدی نباشه :gol:
 

tigerman_h

عضو جدید
اینجور که بوش میاد ارشد قبول شدن سخته:cry:
نه بابا
الآن که داره روز به روز راحت‏تر هم میشه :)
البته متأسفانه خیلی از بچه‏ها به خاطر ارشد از درسای کارشناسی میزنن که باعث نتایج بدی در زمان ورود به بازار کار میشه :(
 

mina jojo

عضو جدید
کاربر ممتاز
نه بابا
الآن که داره روز به روز راحت‏تر هم میشه :)
البته متأسفانه خیلی از بچه‏ها به خاطر ارشد از درسای کارشناسی میزنن که باعث نتایج بدی در زمان ورود به بازار کار میشه :(
یعنی چی؟> مگه مثل کنکور نیست که باید درسای سالهای پیشو بخونیم؟:(
 

tigerman_h

عضو جدید
یعنی چی؟> مگه مثل کنکور نیست که باید درسای سالهای پیشو بخونیم؟:(
چرا، باید چندتا از درسای کارشناسی رو بخونی. اما تضادی که پیش میاد اینه که تدریس اساتید بر مبنای تشریحه و کنکور، تستی خوندن رو می‏طلبه. از طرف دیگه هر چی پیش میریم، دروس به صورت تخصصی‏تر میشن و نیازمند صرف وقت بیشتری هستن. اتفاقی که میفته اینه که خیلی از بچه‏ها برای قبول‏شدن تو ارشد، درس و کلاسای اون ترمشونو جدی نمیگیرن و فقط به فکر پاس‏کردن هستن. از نظر اونا قبول‏شدن ارشد ارزشش رو داره. نمیدونم تا چه حد درسته. بالأخره هر کی یه دیدگاهی داره
 

mina jojo

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا، باید چندتا از درسای کارشناسی رو بخونی. اما تضادی که پیش میاد اینه که تدریس اساتید بر مبنای تشریحه و کنکور، تستی خوندن رو می‏طلبه. از طرف دیگه هر چی پیش میریم، دروس به صورت تخصصی‏تر میشن و نیازمند صرف وقت بیشتری هستن. اتفاقی که میفته اینه که خیلی از بچه‏ها برای قبول‏شدن تو ارشد، درس و کلاسای اون ترمشونو جدی نمیگیرن و فقط به فکر پاس‏کردن هستن. از نظر اونا قبول‏شدن ارشد ارزشش رو داره. نمیدونم تا چه حد درسته. بالأخره هر کی یه دیدگاهی داره
مثل پیش دانشگا هی
ممنون :gol:
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
forme1200 اگه میتونی کمک کن! مهندسی صنایع 7

Similar threads

بالا