[ نظر معماری]موسیقی-نقاشی-معماری

pyramids

عضو جدید
کاربر ممتاز
اول از همه از مدیر عزیز تالار میخوام که این تاپیک رو تو صفحه مطلوب خودش قرار بده یکم گشتم آخر نفهمیدم همچین عنوانی مطلوب کدوم قسمته. منم که زندانی تحصیلات تکمیلیم گفتم همینجا ایجاد کنم دیگه:)
هدفم از ایجاد این تاپیک تبادل نظر و برسی دیدگاه دوستان در مورد مثلث معماری، موسیقی،نقاشی ه که میتونست عناوین دیگه ای هم به این مثلث اظافه شه . مثل ادبیات و ...
چند هفته است بطور جدی خواستم که به نتایج مطلوبی تو این ضمینه ها برسم،
شروع مطالبم رو از تاثیرات روحی هر کدام عنوان میکنم، بدون شک همه ما تابحال تو فضاهایی قرار گرفتیم که توش حس غم،شادی،ترس... داشتیم و همینطور بطور ناخودآگاه همه ما موسیقی شاد و غمگین،رومانتیک و ترسناک رو از هم تشخیص میدیم.
و همینطور نقاشی هایی که حس شادی دارند حس غم دارند یا نقاشی هایی که حس معنویت دارند.
بنظر من تو طول تاریخ هرکدام از اینها بتنهایی به اوج خودشون رسیدند نقاشی های دانته دورر داوینچی و .. موسیقی های باخ و موزارد بتهون ، معماری هم که هممون میدونیم و براش 10000تا شاهکار سراغ داریم.
اما همه اینها خوب بود تا جایی که هنرمندهایی امدند و سعی به ایجاد تنوع کردند معماری ما بجای خونه های دلنشین الان شده آپارتمانهای سر به فلک کشیده با قیمتهای میلیاردی ، الان همه ما فقط واسه اینکه یه هوایی عوض کنیم میریم کاشان و خانه بروجردی هارو میبینیمو به به و چه چه میکنیم و تنها خاطره ما هم از این معماری خونه پدربزرگمونه که شاید الان چوب حراج بهش خرده و خرابش کردند. موسیقی دلنشین دهه های پیش الان شده ریتم و ضرب نه نت داره نه شعراش معنی داره نه حسی توش هست بهترینهاش 4ماه بیشتر دووم نداره. نقاشی هم که هر روز با یه تکنیک جدید خودشو معرفی میکنه نه اثر جدید البته از حق نگذریم بین معماری و موسیقی و ادبیات و نقاشی ، این نقاشیه که از همه بیشتر اصالت خودش رو حفظ کرده. خب ادبیات رو هم که گفتم یه اشاره ای به فقر ادبی تو عصر حتضر کنم، و البته 2تا نکته برای این مهم بس که اگه ما ادبیات مناسبی داشتیم اشار و ترانه های مناسبی برای موسیقی هم داشتیم ، و البته همین نکته بس که یه زمونی حافظ و سعدی و مولاناو...(حیفه آدم اسم خیامو فردوسی و ابوالخیر و ..نگه) ولی الان بزرگترین ادبیاتیمون شفیعی کدکنیه که کلاسای درسش جای بیشتر از 30 نفر نیست.
خب حالا اصل مطلب اینکه بدون شک معماریو موسیقی و نقاشی دچار یه آشفتگی شده که متاثر از بی ثباتی تو این ضمینه هاست، اساتید دانشگاهی هم که سردرگم تر از دانشجوهان و بنظر نمیاد این گره عصر هنر به این زودی ها و به سادگی باز شه.
من مطلب رو تا همینجا نگه میدارم تا دوستان هم نظرات خودشون رو بگند. البته بازهم لازمه اعلام کنم که این موضوعات نظر شخصی منه و هر ایراد منطقی بهش وارده و البته شاید خام که امیدوارم با مشارکت دوستان باهم به نتایج مطلوبی برسیم.
در انتها اثراتی از cameron gray رو پیوست موضوع میکنم که بنظر من هم هندسه دارند هم نقاشی هم ادبیات هم معماری و البته هم موسیقی...
 

پیوست ها

  • Cam-SP-Header.jpg
    Cam-SP-Header.jpg
    35.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • New Folder.rar
    6.8 مگایابت · بازدیدها: 0

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
من پروژه درس مبانی نظری موضوع موسیقی معماری و رقص و ارتباط این سه هنر بود
می خوام روی پایان نامم هم در این مورد کار کنم :)
 

pyramids

عضو جدید
کاربر ممتاز
من پروژه درس مبانی نظری موضوع موسیقی معماری و رقص و ارتباط این سه هنر بود
می خوام روی پایان نامم هم در این مورد کار کنم :)
خب اینکه خیلی خوبه نتایج تحقیقتون رو برای ماهم بنویسید :smile:
شاید با مشارکت دوستان مطالب مفیدی هم برای پایان نامتون اینجا پیدا کردید;)
 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
ما اول سعی کرده بودیم یک مقدار این دو هنر رو تعریف کنیم مثلا نقطه ، خط ، صفحه رو توی هر دو هنر گفته بودیم:)
بعدشم راجع به کلیات شباهت بین معماری و موسیقی صحبت کردیم مثل : اعداد, هندسه, سلسله مراتب, اصل وحدت, تقارن, تکرار, رنگ, پرسپکتیو و .......

ولی بعد از اینها بنای خانه ی بروجردی ها رو با موسیقی ایرانی (دستگاه ماهور) بررسی کردیم
چون ما بیشتر راجع به معماری ایران و موسیقی ایران صحبت کردیم مجبور بودیم بیشتر حسی به قضیه نگاه کنیم (چون موسیقی و درواقع هنر ایرانی رو نمیشه علمی نگاه کرد) البته اینها خودش بحث های خیلی پیچیده ای هست!:razz:

توی قسمت رقص هم بیشتر در مورد رقص سماع صحبت کردیم

در آخر چند مثال از کارهایی رو آوردیم که با توجه به موسیقی طراحی و ساخته شده یود:smile:
حالا در مورد هر کدوم از موارد خواستید می تونم مختصر اینجا توضیح بدم:thumbsup:

برای نمونه هم یه کار می زارم (خانه اپرا در بوسان) که با توجه به موسیقی ساخته شده :

مشاهده پیوست Busan.rar
 

fereshte1111

عضو جدید
راجع به موسیقی و معماری کتابی هست ک نوشته ی حسام الدین سراج هستش. رابطه بین موسیقی و معماری رو گفته و خیلی تخصصی، ریاضی گونه و هندسی گونه مورد بحث قرار داده. این کتاب پایان نامه دکترای ایشون بوده ک 1 سال پیش کتاب کرده. اسم این کتاب ، از گذر گل تا دل نام داره. همونطوری ک میدونین ایشون هم دکترای معماری داره هم استاد آکادمیک موسیقی هستش.
 

Similar threads

بالا