صفحه بازرگانی روزنامه دنیای اقتصاد

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]استراتژی سه‌گانه دولت در برابر تحریم[/h]

خبرگزاری فارس- قائم‌مقام اجرایی وزیر صنعت، معدن و تجارت تدابیر دولت برای مقابله با تحریم‌ها را تشریح کرد. محمدصادق مفتح افزود:
تحریم‌های اعمال شده علیه اقتصاد ایران بیشتر بانکی بود، اما اگر به آمارهای تجارت خارجی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که تحریم‌کنندگان به اهداف خود نرسیده‌اند؛ چرا که در سال گذشته با رشد افزایش صادرات غیرنفتی مواجه بودیم و شیب رشد صادرات تند‌تر شده بود.
وی بیان کرد: ما در مقاطع زمانی مختلف تعرفه‌های واردات یا صادرات را تغییر می‌دادیم یا اینکه راهکارهایی همچون مابه‌التفاوت ارزی اعمال شد، در واقع اینها مانورهایی بود که انجام می‌دادیم تا تبدیل به یک هدف ثابت برای دشمن نشویم. قائم‌مقام اجرایی وزیر صنعت گفت: ما سه استراتژی مهم در مقابل تحریم‌ها اجرا کردیم، اول به روز رسانی دائم و مستمر دستورالعمل‌ها و حرکت شطرنجی در مقابل تشدید تحریم‌ها، دوم تکثر بازارهای صادراتی و اقلام صادراتی چرا که دشمن سعی می‌کرد تا درجه آزادی ما را در تجارت خارجی بگیرد؛ یعنی انتخاب‌هایمان را محدود کند، حتی ما در مقابل سعی کردیم بازارهای سنتی تامین مواد اولیه را تکثیر کنیم تا آزادی عمل بیشتری داشته باشیم.
استراتژی سوم نزدیک کردن تشکل‌های تولیدی و تجاری به همدیگر و ایجاد حلقه‌های همکاری برای ایجاد هم‌پوشانی بیشتر و مصون‌تر کردن روابط تجاری است.
مفتح گفت: برای مدیریت ارزی کشور از 4 روش استفاده کردیم. یکی اینکه صادر کننده خود وارد کننده مواد اولیه باشد، دوم اینکه ارز صادراتی را به یک وارد کننده بدهد، سوم ارز خود را به اتاق مبادلات ارزی بدهد و چهارم اینکه در حساب شخصی خود در یک بانک ایرانی پس‌انداز کند.
وی افزود: ایجاد اتاق مبادلات ارزی یک بستر برای آن بود تا کارخانجات تولیدی بتوانند ارز خودشان را راحت‌تر دریافت کرده و کالای مورد نیازشان را وارد کشور کنند که این از ابتکارات وزارت صنعت بود، تسهیل صادرات و کاهش روش‌های بوروکراتیک در واردات مواد اولیه و ایجاد تسهیل در فضای کسب و کار از جمله مزایای ایجاد اتاق مبادلات بود.
قائم‌مقام اجرایی وزیر صنعت گفت: با افزایش نرخ ارز از 1000 تومان به 2500 تومان ، ما شاهد افزایش قیمت خودرو بودیم، اما برای آنکه با کاهش تقاضا در داخل مواجه نباشیم، اقدام به بازاریابی صادرات خودرو کردیم و با رشد صادرات خودرو در سال 91 افت تقاضای بازار داخلی را به نحوی جبران کردیم.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]قیمت گوشت قرمز منجمد اعلام شد[/h]


ایسنا- شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرد: گوشت قرمز منجمد گاوی از در سردخانه به قیمت 16 هزار تومان به فروش می‌رسد.
عباس پشم فروش، معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام درباره قیمت توزیع گوشت قرمز درآستانه ماه رمضان گفت: قیمت توزیع این کالا به صورت خرده و در نمایشگاه‌ها به تفکیک ران، سردست و گردن در استان‌های متفاوت براساس شرایط اعلام می‌شود.
وی ادامه داد: ولی قیمت خرید آن از در سردخانه 16 هزار تومان است. پشم فروش درباره قیمت نهایی فروش گوشت مرغ گفت: قیمت 4800 تومان فروش گوشت مرغ از در سردخانه به تصویب ستاد تنظیم بازار رسیده است. او تصریح کرد:‌ بر این اساس قیمت توزیع گوشت منجمد مرغ در نمایشگاه‌ها در تهران هر کیلو 5150 و در شهرستان‌ها 5200 تومان است.
قیمت گوشت قرمز حداکثر 24 هزار تومان
در این مورد مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران نیز از کاهش یک درصدی قیمت گوشت قرمز درهفته گذشته خبر داد و گفت: قیمت منطقی برای هر کیلوگرم گوشت قرمز در ماه رمضان 24 هزار تومان است. سعید سلطانی گفت: میزان مصرف گوشت قرمز در ماه‌های سال حدود 80 هزار تن است که در ماه‌هایی مانند ماه رمضان به حدود 90 هزار تن می‌رسد که مشکلی برای تامین این میزان مصرف وجود ندارد. وی افزود: با توجه به اینکه به تازگی از خروج غیرقانونی دام زنده از مرزها جلوگیری شده است به‌نظر نمی‌رسد نیازی به واردات گوشت قرمز برای تامین نیاز مصرف‌کنندگان در ماه رمضان داشته باشیم.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران اظهار کرد: قیمت خرید هر کیلوگرم لاشه گوسفند و گوساله از دامداران حدود 20 هزار تا 20 هزار و 700 تومان است. همچنین هر کیلوگرم دام زنده نیز حدود 10 هزار تومان از دامداران خریداری می‌شود که با توجه به حاشیه‌ سود منطقی از تولید تا مصرف، قیمت منطقی برای هر کیلوگرم گوشت قرمز در بازار حدود 24 هزار تومان است.
قیمت مرغ رو به افزایش است
همچنین با توجه به در پیش بودن ماه رمضان قیمت هرکیلو مرغ گرم در بازار آزاد رو به افزایش رفته و در حال حاضر قیمت این کالا در خرده‌فروشی‌ها نزدیک به 6500 تا 7100 تومان است. با وجود اینکه ستاد تنظیم بازار اعلام کرده است که در آستانه ماه رمضان در نمایشگاه‌های طرح ضیافت هر کیلو مرغ منجمد را در استان تهران 5150 و در شهرستان‌ها 5200 تومان به فروش می‌رساند، ولی قیمت این کالا در بازار آزاد و خرده‌فروشی‌ها رو به افزایش گذاشته است. این در حالی است که براساس آخرین تصمیمات ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلو گوشت مرغ نباید بیش از 5700 تومان باشد. مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی نیز اعلام کرده که هر کیلوگرم گوشت مرغ در ماه رمضان نباید بیش از 6000 تومان به دست مصرف‌کننده برسد.
به گفته مقدم‌نیا با توجه به کافی‌بودن میزان ذخیره گوشت مرغ و جوجه‌ریزی در ماه‌های گذشته مشکلی در تامین گوشت مرغ ماه رمضان وجود ندارد و با توجه به اینکه در حال حاضر مرغداران هر کیلوگرم مرغ زنده را 3900 تا 4000 تومان می‌فروشند این فرآورده پروتئینی نباید در ماه رمضان بیش از کیلویی 6000 تومان به دست مصرف‌کننده برسد. در حالی شاهد اظهارات فوق و برنامه‌ریزی ستاد تنظیم بازار برای جلوگیری از ایجاد تنش در بازار مرغ هستیم که تنها 15 روز بیشتر به آغاز ماه مبارک رمضان باقی نمانده و قیمت این کالا در بازار و خرده فروشی‌ها رو به افزایش است.
این درحالی است که پیش از آغاز سال جاری و در آستانه تعطیلات نوروز بازار مرغ دچار تنش شد و قیمت مرغ تا مرز 9000 تومان پیش رفت. با توجه به سابقه‌ افزایش قیمت مرغ در روزهای خاص در سال این طور به نظر می‌رسد که تنها عرضه‌ مرغ در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و طرح ضیافت مانع افزایش قیمت مرغ در بازار‌های آزاد نیست؛ چرا که در حال حاضر، این‌طور به نظر می‌آید که با نزدیک شدن به ماه رمضان و افزایش تقاضا برای خرید مرغ قیمت آن رفته‌رفته رو به افزایش است. سال گذشته نیز همین موقع موضوع افزایش قیمت مرغ به سوژه روز محافل تبدیل شده بود. موضوعی که چاره آن چندین ماه زمان برد. اکنون به طور قطع این انتظار می‌رود که مسوولان ستاد تنظیم بازار اعلام کنند که چه تدابیری برای جلوگیری از افزایش قیمت مرغ در آستانه ماه رمضان و جلوگیری از تکرار تجربه سال گذشته اندیشیده‌اند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
استقرار سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند



خبرگزاری مهر- سامانه يكپارچه كارت بازرگاني هوشمند با هدف سامان بخشيدن به امور كارت‌هاي بازرگاني كشور، توسط اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و كشاورزي ايران و همكاري سازمان توسعه تجارت و اتاق تعاون مركزي در سراسر كشور استقرار يافته است.
مدير سامانه يكپارچه كارت بازرگاني هوشمند با اعلام اين خبر گفت: امور مربوط به كارت‌هاي بازرگاني به صورت يكپارچه مديريت مي شود. مهدی صدري در مورد دستاوردهاي استقرار اين سامانه افزود: برقراري ارتباط با سيستم كدينگ گمرک جمهوري اسلامي ايران و حذف مجموعه عمليات مربوط به تايپ و ثبت اطلاعات كارت‌هاي بازرگاني در گمرك‌هاي اجرايي سراسر كشور است. به گفته وي راه‌اندازي اين سامانه ضمن تسهيل و تسريع در اجراي فرآيندهاي تجارت خارجي، صحت ثبت اطلاعات كارت‌هاي بازرگاني در سيستم‌هاي اطلاعاتي گمرك‌هاي كشور را تضمين مي‌كند. اطلاعات تمام كارت‌هاي هوشمند بلافاصله پس از صدور، در سيستم كدينگ گمرک جمهوري اسلامي ايران بارگذاري مي‌شود و تا زمان ارائه خدمات ارزش افزوده بر روي كارت‌هاي بازرگاني هوشمند، الزامي به تغيير روال‌هاي جاري گمرک در رابطه كارت‌هاي بازرگاني نخواهد بود.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
فراسو
آخرین آمار تجارت ایران و آمریکا
[h=1]واردات از آمریکا 125 درصد افزایش یافت[/h]


ایسنا-واردات ایران از آمریکا در دو ماهه نخست سال جاری با افزایش نزدیک به 125 درصد به حدود 4هزار تن رسید.
براساس جدیدترین آمار گمرک در دو ماهه نخست سال 1392 ایران تنها 42 تن کالا به ارزش تقریبی 106 هزار دلار به آمریکا صادرات داشت. چشمگیرترین محصولات وارداتی ایران از آمریکا شامل کره بسته‌بندی شده، مکمل‌های دارویی و غذایی، خمیر چوب، دستگاه‌های محرک ماهیچه قلب، ورق آلیاژی، تخم سبزیجات، آنتی بیوتیک و برخی تجهیزات و ابزارهای پزشکی بود. این در حالی است که در همین مدت ایران تنها مقدار ناچیزی کشمش، زعفران و فرش به آمریکا صادر کرد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]دارو در انتظار درمان ارزی[/h]

کارگروه رفع مشکلات صنایع غذایی و دارو در اتاق تهران تشکیل می‌شود اظهارات مطرح شده درباره حل مشکل کمبود دارو در حد شعار باقی ماند

گروه بازرگانی- نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری برای بازار بسیاری از کالاها خوش یمن بود، به جز بازار دارو. در 10 روزگذشته به دنبال انتخاب حسن روحانی به عنوان یازدهمین رییس‌جمهور ایران نرخ دلار در بازار آزاد روندی کاهشی به خود گرفت که این موجب کاهش قیمت بسیاری از کالاها به وِیژه کالاهای دیجیتال شد.
فعالان بازار امیدوارند در صورت ادامه روند کاهش نرخ دلار از شدت گرانی‌های کم شود. یک روز پیش از برگزاری انتخابات نرخ دلار 3635 تومان بود که پس از اعلام نتایج این نرخ به تدریج بیش از 600 تومان کاهش یافت و ارزانی هر چند اندک را در بازار برخی کالاها به دنبال آورد. اما در حالی که بازاریان و مردم به کاهش قیمت‌ها و گشایش در بازار اقلام ضروری امیدوارند، فعالان صنعت دارو می‌گویند مشکلی که در دو ماه گذشته گریبان بازار دارو را گرفته، هنوز ادامه دارد. به دنبال نرسيدن ارز مرجع به دارو، واردات این کالای اساسی با مشکلاتی مواجه شد و بخشی از محموله‌های وارداتی در گمرک‌ها انباشت شدند. در آن زمان مسوولان وعده دادند که مشکل تخصیص ارز را برطرف خواهند کرد. چندی پس از آن نیز وزیر بهداشت خبر از حل مشکل دارو در کشور داد. اما در حالی وزیر بهداشت اول تیر ماه سال جاری از حل مشکل کمبود دارو در بازار گفت و اعلام کرد که بانک مرکزی مجوز ترخیص دارو را از گمرک‌های داخلی صادر کرده که یک فعال حوزه واردات دارو و تجهیزات پزشکی این اظهارات را رد می‌کند.
دارو و برخی تجهیزات پزشکی سال قبل در اولویت یک واردات کالا قرار داشتند و برای واردات نیز ارز مرجع دریافت می‌کردند، اما بانک مرکزی از اوایل اردیبهشت سال جاری ارز مرجع واردات دارو را حذف و اعلام کرد که از این پس دارو صرفا با ارز مبادله‌ای وارد خواهد شد. سازمان غذا و دارو نیز چندی بعد از آغاز روند اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات دارو خبر داد. این در حالی است که بانک مرکزی در سال 1391 بیش از سه میلیارد دلار ارز مرجع به واردات دارو اختصاص داده بود. طی دو ماه نخست امسال هم حدود 500 میلیون دلار به واردات دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت.
از سوی دیگر، بر اساس گزارش‌های منتشر شده مقادیر زیادی دارو و مواد اولیه دارویی به دلیل مشکلات ارزی به وجود آمده در گمرک‌ها انباشت شده و گمرک به آنها اجازه ترخیص نمی‌دهد. اگرچه آمار دقیقی از میزان انباشت دارو در گمرک‌ها در دست نیست، اما این نگرانی وجود دارد که انباشت بیش از حد دارو در گمرک‌ها به فاسد شدن و از بین رفتن این داروها منجر شود.
خطر فساد 60 میلیون دلار دارو
در آن زمان نعمت‌الله منوچهری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه با ادامه روند ترخیص نشدن دارو از گمرک‌‌‌، امکان فاسد شدن این محصولات وجود دارد، گفت: بیش از ۶۰ میلیون دلار دارو در گمرک‌های کشور انباشت شده است. منوچهری با انتقاد از وضعیت بحرانی حوزه دارو در کشور و افزایش مشکلات بیماران در خرید دارو در قیاس‌ با سال‌های گذشته، یادآور شد: موضوع ترخیص دارو از گمرک یکی از موضوعات پیش پا افتاده در سال‌های گذشته بوده، اما هم‌اکنون شاهد هستیم که این معضلات مردم را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است. به گفته این نماینده مجلس، نگرانی واردکنندگان از نرخ بعدی ارز زمینه را برای انباشت دارو و ترخیص نشدن از گمرک فراهم کرده است. در همین حال، محمدحسن طریقت منفرد، وزیر بهداشت در جدیدترین اظهارات خود با اشاره به اینکه مشکل دارو در کشور حل شده است، گفت: بانک مرکزی مجوزهایی را داده است تا هر کسی بتواند دارو را وارد گمرک کند و بر اساس استانداردهای ما مواردی که ارز آنها تعیین شده یا نشده می‌توانند از گمرک ترخیص شوند.
مسوولان شعار می‌دهند
با این وجود یک فعال حوزه واردات دارو و تجهیزات پزشکی با اشاره به اینکه مشکل دپوی دارو در گمرک‌ها حل نشده است، به «ایسنا» گفت: علاوه بر مشکلات قبلی مشکلات جدیدی هم برایمان به وجود آمده است. به عنوان مثال، حتی وقتی واردکننده دارو مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای را به بانک می‌دهد، چند هفته طول می‌کشد که بانک مرکزی مجوز ترخیص دارو را به واردکننده بدهد که تازه شاید هم مجوز داده نشود.‌هاشم تبریزی دانا با بیان اینکه اظهارات مطرح شده درباره حل مشکل کمبود دارو در حد شعار باقی مانده است، افزود: بانک‌ها ارز مبادله‌ای را هم به سختی برای واردات دارو اختصاص می‌دهند و متاسفانه وزارت بهداشت هم توانایی مدیریت وضعیت کنونی را ندارد.
عضو اتحادیه واردکنندگان دارو با اشاره به اینکه مافیای دارو در کشور به صورت کاملا علمی عمل می‌کند، گفت: مافیای دارو برخلاف دیگر مافیاها از افراد باسواد و باتجربه تشکیل شده است و مقابله با آن کار ساده‌ای نیست.
وی با بیان اینکه دولت می‌تواند با پول بلوکه شده در خارج از کشور اقدام به واردات دارو کرده و مشکل کمبود آن را در بازار برطرف کند، افزود: ‌براساس اظهارات اخیر یکی از مقامات بهداشتی کمبود دارو هم‌اکنون سه رقمی شده است. یعنی بیش از 100 قلم کالای دارویی دچار کمبود شده‌اند. وی افزود: افزایش ارزش پول ملی در یکی دو هفته اخیر تاثیری بر حل مشکل واردات دارو نداشته است، چرا که 80 درصد از دارو با یورو به نرخ مبادله‌ای وارد می‌شود و نرخ یوروی مبادله‌ای هم برخلاف قیمت آن در بازار آزاد در چند وقت اخیر 150 تومان بیشتر شده است.
تثبیت نرخ ارز، درمان دارو
در شرایطی که بحث بر سر تاثیر نوسان نرخ ارز بر بازار دارو ادامه دارد، رییس مجمع عالی واردات می‌گوید: درد دارو با نظام ارزی پایدار و محافظت شده درمان می‌شود. محمدحسین برخوردار در مورد مشكلات حوزه واردات دارو با تاکید بر ضرورت تدوین نظام ارزی پایدار برای حوزه کالاهای سلامت محور، گفت: نباید نگاه به حوزه سلامت و به ویژه کالاهای سلامت محور و خصوصا دارو نگاه کوتاه مدت و مقطعی باشد. دارو کالایی نیست که بتوان روی مولفه‌های مالی و پولی آن منحنی‌های سینوسی و کسینوسی رسم كرد که گاه اوج بگیرد و گاه فرود بیاید و با هر فراز و نشیبی هم به فعالان اقتصادی شوک وارد شود و هم مصرف کننده دچار دغدغه خاطر شود. به اعتقاد برخوردار، تنظیم بازار در حوزه دارو نیازمند یک نظام ارزی پایدار و محافظت شده است که به نظر می‌رسد بر اساس گزارش‌های شرکت‌های واردکننده دارو نظام بانکی کشور در طول سال گذشته در این مورد چندان پویا عمل نکرده است. عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شرکت‌های تامین کننده دارو در حال حاضر بحران نقدینگی است، تاکید کرد: بدون تردید مشکلات اقتصادی در حوزه کالاهای استراتژیک نظیر دارو را همواره باید از دریچه علم اقتصاد مورد بازبینی و تحلیل قرار داد و برای هر یک از مولفه‌های موثر بر شاخص‌های اقتصادی نیز وزن و ضریب مشخصی در نظر گرفت و طبیعی است در این میان نمی‌توان بدون لحاظ كردن موضوع تامین نقدینگی به راه‌حل‌های میان‌بر و موثر دست یافت. برخوردار همچنین با انتقاد به برخی تنگ نظری‌ها در حوزه کالاهای سلامت محور، افزود: در دنیای امروز که همه چیز در عرصه سلامت جامعه مبتنی بر برنامه‌های پیشگیرانه پایه‌ریزی شده است، توجه به این نکته ضروری است که برخی صرفه‌جویی‌ها در حوزه سلامت صورت گیرد؛ هرچند که ممکن است شاخص مصرف ارزی کشور را به طور موقت پایین نشان دهد، ولی در میان‌مدت هزینه‌های ثانویه سنگینی را بر نظام سلامت کشور تحمیل خواهد کرد. بنابراین نمی توان به صرفه‌جویی‌های ارزی در حوزه تامین کالاهای سلامت محور چندان دلخوش کرد، بلکه باید ساختاری به مقابله با مشکلات و چالش‌ها رفت. وی با اشاره به مهلت کوتاه ثبت سفارش‌ها در حوزه کالاهای سلامت محور گفت: یکی دیگر از موضوع‌هایی که فعالان بخش خصوصی بر آن تاکید دارند افزایش مهلت ثبت سفارش‌ها است. به اعتقاد وی، در مدیریت واردات برای اینكه سفته بازی و دلال بازی‌ پیش نیاید، مهلت کوتاهی به‌عنوان اعتبار ثبت سفارش واردات لحاظ شده است؛ ولی در حال حاضر و با توجه به برخی محدودیت‌هایی که ناشی از تحریم‌های غیرانسانی است، باید با اتخاذ سیاست‌های انعطاف‌پذیر در حوزه تجارت بین‌المللی نظیر افزایش مهلت اعتبار ثبت سفارش‌ها، به‌گونه‌ای عمل کرد که مقررات داخلی، بار مضاعفی بر بازرگانان ایرانی تحمیل نکند و به عبارتی منجر به خود تحریمی نشود.
کارگروهی برای حل مشکل دارو
به نظر می‌رسد تلاش‌های مسوولان برای حل مشکل تامین دارو کافی و کارساز نبوده است. به همین دلیل ابتدای هفته فعالان صنعت غذا و دارو تصمیم به تشکیل کارگروهی برای حل مشکلات صنعت غذا و دارو گرفتند. این گروه از فعالان اقتصادی ایران روز شنبه به کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران رفتند و پس از بحث و تبادل نظرهایی که در جلسه ای با حضور رییس اتاق تهران و اعضای کمیسیون و هیات رییسه کانون صنایع غذایی صورت گرفت، فعالان این بخش و کمیسیون کشاورزی اتاق تهران توافق کردند که کارگروهی با عنوان «کارگروه رفع مشکلات صنایع غذایی و دارو» را ایجاد کنند. در این جلسه، شاهرخ ظهیری، رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران به مشکلات صنایع غذایی و دارو اشاره کرد و گفت: در شرایطی که به سر می‌بریم، غذا و دارو تحریم نیست، بنابراین می‌توانیم از این فرصت در سطح بین‌المللی استفاده کنیم. در ادامه این نشست، اعضای هیات رییسه کانون صنایع غذایی ایران به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. محمدرضا مرتضوی با اشاره به اینکه صنعت غذای ایران تاکنون زیربار تحریم‌های غرب نرفته است، بر پرهیز از طرح عباراتی همچون «نفت در برابر غذا» تاکید کرد و یادآور شد: باید به دنبال یافتن کانالی باشیم تا به منابع تامین دسترسی بهتری داشته باشیم و در این راستا می‌توانیم برای ایجاد شرایط مطلوب در بخش صنایع غذایی از طریق مذاکره و درخواست از کمیسیون کشاورزی اتاق تهران برای مشارکت در مذاکرات که نیازمند پیگیری مستمر و نقشه راه در این زمینه است، اقدام کنیم. وی هدف از مذاکرات پیشنهادی را تاکید بر معافیت صنایع غذایی از تحریم‌ها و پذیرفتن یک خط مبادلات مالی برای رفع محدودیت‌های موجود در تامین مالی صنایع غذایی کشور اعلام کرد. در ادامه نشست کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران، علی موحد، دیگر عضو هیات رییسه کانون صنایع غذایی ایران از تهیه نقشه راه و نیز تشکیل یک کارگروه برای پیشبرد اهداف تعیین شده سخن گفت. این فعال اقتصادی درباره اعضای کارگروه مورد نظر خود گفت: اعضای این کارگروه می‌تواند متشکل از دو نفر از کانون صنایع غذایی، دو نفر از کمیسیون کشاورزی اتاق تهران و یک نفر ناظر از طرف ریاست اتاق تهران باشد تا از طریق تعامل با یکدیگر
به برنامه ریزی در این زمینه پرداخته و راهکار مناسبی اندیشیده شود و در نهایت منجر به ارائه مدلی کاربردی حتی در سایر حوزه‌ها شود. وی همچنین پیشنهاد حضور و عضویت یکی از اعضای واحد بخش حقوقی اتاق تهران در این کارگروه را مطرح کرد. در ادامه این جلسه، پیشنهاد شد که دو نفر از کمیسیون کشاورزی اتاق تهران، به همراه دو نفر از کانون انجمن‌های صنایع غذایی، یک نفر از انجمن دارو و یک نفر نماینده رییس اتاق تهران در کارگروهی با عنوان «کارگروه رفع مشکلات صنایع غذایی و دارو»، جهت شناسایی و احصای مشکلات صنایع غذایی و دارویی و ارائه راهکار در راستای برطرف کردن آن شرکت کنند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]دلایل متفاوت برای افزایش قیمت سیب زمینی[/h]

گروه بازرگانی- قیمت سیب‌زمینی به‌تازگي در میوه ‌فروشی‌ها افزایش یافته که البته دلایل متفاوتی از سوی مسوولان صنفی برای این افزایش قیمت عنوان می‌شود.
در این باره، رییس اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه هیچ دلیلی برای افزایش قیمت سیب زمینی وجود ندارد و تنها مغازه‌داران به دنبال سود بیشتر هستند که گران می‌فروشند، به خبرگزاری تسنیم گفت: در حال حاضر سیب‌زمینی به نرخ ۱۴۵۰ تا ۱۷۰۰ تومان در میدان بزرگ عرضه می‌شود. مصطفی دارایی‌نژاد در مورد قیمت سیب‌زمینی و پیاز در میدان بزرگ تهران اظهار کرد: در حال حاضر سیب‌زمینی در میدان بزرگ به صورت عمده از 1450 تا 1700 تومان به فروش می‌رسد و پیاز نیز از 450 تا 600 تومان توزیع می‌شود و با توجه به قیمت‌های روزهای گذشته نرخ‌ها کاهش یافته است. وی در مورد دلیل گرانی سیب‌زمینی گفت: قیمت‌ها در میدان بزرگ ارزان‌تر شده است و دلیل اینکه چرا مغازه‌داران گران‌تر می‌فروشند را نمی‌دانم، ولی بر اساس قوانین، باید 30 درصد گران‌تر از نرخ میدان بزرگ بفروشند، اما وقتی کیلویی 3 هزار تومان فروخته می‌شود، یعنی نزدیک به 100 درصد افزایش قیمت که غیرقانونی است. بنابراین باید نظارت و کنترل وجود داشته باشد.
اما در شرایطی، سودجویی 100 درصدی برخی سودجویان دلیل اصلی افزایش قیمت سیب‌زمینی عنوان شده که رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان دلیل عمده افزایش قیمت سیب‌زمینی را کاشت کم در سال جاری عنوان کرد.
حسین مهاجران در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار کرد: از دیگر دلایلی که برای افزایش قیمت سیب‌زمینی به آن اشاره می‌شود، صادرات بی‌رویه است. وی تصریح کرد: بازار هدف صادرات میوه ما عمدتا ترکیه و پاکستان است و این دو بازار اجازه نمی‌دهند سیب‌زمینی ایران به دلیل قیمت بیشتر و کیفیت کمتر نسبت به سیب‌زمینی ترکیه و پاکستان به آنجا وارد شود.
رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان یادآور شد: در دو سال گذشته کاشت بیش از حد و تقاضای کم مصرف‌کنندگان باعث شد سیب‌زمینی به نازل‌ترین قیمت فروخته شود.
مهاجران افزود: گرگان ارزان‌ترین منطقه کشت سیب‌زمینی به حساب می‌آید که متاسفانه کاشت و برداشت در این منطقه در سال جاری بسیار کاهش یافته است. وی بیان کرد:‌ از طرف دیگر محصولات اصفهان که کاشت تابستان و پاییزه دارد، در حال برداشت است و قیمت آن نسبت به سال گذشته بسیار گران است. در حال حاضر قیمت سیب‌زمینی اصفهان با کاهش کیلویی 200 تومان نسبت به دو روز گذشته کیلویی 1800 تومان به فروش می‌رسد. رییس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان اظهار کرد: هنوز در میادین مشخص نیست که زمین‌های قابل کشت در سال جاری چقدر تولید خواهند کرد و اگر تولید سیب‌زمینی در فصل تابستان و پاییز نیاز کشور را تامین کند، این محصول با قیمت کیلویی 300 تومان به فروش خواهد رسید.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
سند توسعه تعاون ابلاغ شد

سند توسعه تعاون ابلاغ شد

[h=1]سند توسعه تعاون ابلاغ شد[/h]

گروه بازرگانی- سند توسعه تعاون بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان در فرآیند تدوین و تصویب، از سوی اتاق مرکزی تعاون، به جامعه تعاون کشور ابلاغ شد و به گفته فعالان این بخش، اگر دولت آینده فقط همین سند را به عنوان برنامه راهبردی بخش تعاون اجرایی کند، بسیاری از مطالبات بخش مذکور برطرف خواهد شد.
داریوش پاک بین، دبیرکل اتاق تعاون ایران در نشستی خبری، ضمن اعلام این خبر، به برخی عملکردهای حوزه تعاون در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه و اصل 44 قانون اساسی، تصدیگری تعاونی‌ها باید از وزارت تعاون جدا و به اتاق تعاون واگذار می‌شد که خوشبختانه پس از پیگیری‌ها، این موضوع اجرایی شد و این امر مسیر تازه‌ای را برای بخش تعاون باز می‌کند تا ساختار بخش تعاون در کشور یکدست شود. وی از برنامه‌ریزی برای تاسیس دانشگاه غیردولتی تعاون هم خبر داد و تصریح کرد: امسال ایجاد سازمان تعاون را پیگیری خواهیم کرد تا مطالبات بخش تعاون به صورت تخصصی دنبال شود. وی با اشاره به فعالیت تعاونی‌های توزیعی و مصرف عنوان کرد: این تعاونی‌ها اکنون در قالب طرح تعاونی همیار، اجناس و کالاهای خود را 30 درصد ارزان‌تر از بازار ارائه می‌دهند.
عدم حضور تعاون در بورس
دبیرکل اتاق تعاون در خصوص دلایل عدم حضور بخش تعاون در بورس تصریح کرد: طبق سند توسعه تعاون، سهم 15 درصدی این بخش از بازار بورس باید در دو سال آینده محقق شود و تعاونی‌های سهامی عام در بورس پذیرش شوند. وی با ابراز تاسف از همکاری نکردن مسوولان بورس گفت: این موضوع تاکنون به دلایل نامعلومی انجام نشده و مسوولان بورس به بهانه‌های مختلف از انجام آن فرار می‌کنند. پاک‌بین افزود: محدودیت در خریدن سهام از سوی شرکت‌های حقوقی و حقیقی، به دلیل اصلی عدم حضور تعاون در بورس تبدیل شده است. وی در خصوص بیمه تعاون نیز گفت: پذیره‌نویسی این بیمه در حال انجام است.
به گفته این فعال تعاونی‌ها، تا زمانی که در چرخه تولید تا مصرف و صادرات، مباحث تعاونی‌ها دنبال نشود، نمی‌توان آمار و سهم دقیق این بخش را در اقتصاد کشور تعیین کرد. پاک‌بین تصریح کرد: تفسیر به رای از حضور بخش تعاون در عرصه بازار حقوقی و مالی وجود دارد و به همین دلیل تاکنون نتوانسته‌ايم سهم خود را در این بخش محقق کنیم.
انتقاد از روند تخصیص تسهیلات
پاک‌بین در خصوص حضور نماینده اتاق تعاون در شورای پول و اعتبار نیز بیان کرد: مشکلات حقوقی و تفسیر‌های متفاوت از این موضوع حل شده و از هفته آینده نماینده اتاق در این شورا حضور خواهد داشت. وی ادامه داد: حداقل 20 درصد از منابع قرض‌الحسنه کشور و 30 درصد منابع صندوق توسعه ملی باید در اختیار بخش تعاون قرار گیرد، اما این امر محقق نشده است. پاک بین با اعلام تخصیص کمتر از 2 هزار میلیارد تومان از منابع بانک توسعه تعاون به بخش تعاون، عنوان کرد: در حال حاضر 36 درصد گردش مالی بانک‌ها از سوی تعاونی‌ها است، اما عملا کمتر از 7 درصد تسهیلات، به این بخش پرداخت می‌شود. دبیرکل اتاق تعاون در پایان، از برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان با حضور 800 شرکت داخلی و خارجی و نمایندگانی از 19 کشور هم خبر داد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
صدور بارنامه برای انبارهای فاقدهویت متوقف می‌شود



گروه بازرگانی - معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: صدور بارنامه الکترونیکی برای حمل، تخلیه و بارگیری کالا به مقصد انبارهایی که تا اول مرداد ماه نسبت به ثبت مکان در سامانه انبارها (بهین یاب) اقدام نکنند، متوقف می‌شود.
مهدی ‌ابویی با بیان اینکه این تصمیم در جلسه کارگروه تهیه سامانه جامع انبارهای نگهداری کالای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گرفته شد، افزود: با توجه به اعلام قبلی تمامی صاحبان مکان‌های نگهداری، تخلیه و بارگیری کالا (انبارها)، موظف به ثبت مکان مربوطه در سامانه انبارها (بهین یاب) تا اول مرداد ماه سال جاری و اخذ شماره شناسه هستند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]رونمایی از ریزبافت ترین فرش جهان[/h]

گروه بنگاه‌ها - زهرا مجتهد: ریزبافت‌ترین فرش جهان بافته شده در 180 رج در مراسمی رونمایی شد. این فرش دارای 40 میلیون و 400 هزار گره است و به گفته احد عظیم‌زاده که مدیریت بافت این فرش را برعهده داشته ظرافت بافت در این فرش بسیار بالا است و تمام آثار باستانی ایران و تخت جمشید در این فرش بافته شده است.
عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرش ایران در میان اصحاب رسانه در این باره تصریح کرد: ریزبافت‌ترین فرش دستباف جهان که نام پرسپولیس دارد، به صورت 180 رج به ابعاد 2 در 3 متر(6 مترمربع) و با 350 رنگ ظرف 14سال و 2 ماه از سوی 3 هنرمند ایرانی در شهر قم بافته شده است.
عظیم‌زاده گفت: بافندگان فرش پرسپولیس با عینک ذره‌بینی و روزی 3 ساعت کار این فرش را بافته‌اند.
وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان برای این فرش قیمت تعیین کرد، گفت: این فرش در یکی از حراجی‌های بین‌المللی به نمایش گذاشته و فروخته می‌شود و قیمت پایه آن 5/2 میلیون پوند برآورد شده است.
عظیم‌زاده با اشاره به این مطلب که سال گذشته 550 میلیون دلار صادرات فرش صورت گرفته اظهار کرد: اگرچه تقاضا برای این کالا در خارج از کشور بسیار است، اما تصمیم دولت برای محاسبه ارز صادرات با نرخ مبادله‌ای باعث شد تا در نیمه دوم سال گذشته با افت صادرات مواجه شویم که این اقدامات دولت فقط ایجاد محدودیت در مسیر صادرات بوده است. این صادرکننده فرش با تاکید بر اینکه از صنعت فرش دستباف ایرانی حمایت نمی‌شود، گفت: 2 میلیون و 300 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنعت فرش اشتغال دارند که با احتساب خانواده‌های آنها می‌توان گفت 9 میلیون نفر یعنی یک هشتم جمعیت کشور از این صنعت ارتزاق می‌کنند، اما حمایت‌های لازم از این صنعت صورت نمی‌گیرد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
امسال زودتر از پارسال
[h=1]طرح نظارتی ویژه بازار آغاز شد[/h]

تشدید کنترل بازار در روزهای پایانی دولت دهم معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت: بهترین تنظیم بازار را در یکسال اخیر داشته‌ایم

گروه بازرگانی- هر سال چند روز مانده به ماه رمضان، طرح نظارتی ویژه بازار از سوی دولت آغاز می‌شود تا کم و کسری‌ها برطرف شود و احیانا، کسی به فکر فروش اقلام اساسی و مورد نیاز رمضان، خارج از عرف قیمتی دولت نباشد. اما گویا امسال، دولت که کمتر از دو ماه به تغییرش باقی مانده، طرح کنترل بازار را زودتر از موعد کلید زده تا شائبه کم کاری نظارت بر بازار در روزهای پایانی مسوولیت، برای کسی پیش نیاید و نگرانی تکرار مشکلات تنظیم بازار که در 9 ماه گذشته گریبانگیر مردم بود، تکرار نشود.
در این طرح، دولت با تاکید بر اینکه ذخایر تمام اقلام اساسی مورد نیاز مردم را حتی تا پایان سال تامین کرده و هیچ کمبودی نه در حال حاضر و نه در روزهای آتی پیش نخواهد آمد، از اعزام 10 هزار بازرس به سطح بازار خبر داده و یادآوری کرده که همه مبادی توزیع، اعم از خرده فروشی و عمده فروشی، زیر ذره‌بین بازرسان سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خواهد بود.
طرح تشدید نظارت بر بازار رمضان و اطمینانی که دولت نسبت به اجرای مطلوب این طرح با پشتوانه ذخایر مطلوب کالایی می‌دهد، در شرایطی است که از تابستان سال گذشته که نرخ ارز با نوسان مواجه شد، کار تنظیم بازار کالاهای اساسی نیز در مقاطعی با دشواری روبه‌رو شد؛ چنانچه در مقاطعی از پاییز پارسال، بحث قیمت‌گذاری و افزایش قیمت شیرخام و در زمستان همان سال نیز، نوسانات و افزایش قیمت گوشت مرغ و توزیع مرغ‌های منجمد در بازار، حذف ارز مرجع از واردات گوشت قرمز و برنج و در نهایت افزایش قیمت این کالاها در بازار را شاهد بودیم و شاید رشد قیمت مرغ در ایام پایانی سال گذشته و نزدیک شدن قیمت هر کیلو مرغ تا مرز 9هزار تومان را کسی به این زودی‌ها از یاد نبرد.
در آستانه شب عید هم کارشناسان تاکید کردند که کار تنظیم بازار چنگی به دل نزد و توزیع میوه‌های ذخیره‌سازی شده برای شب عید تنها سه روز ادامه پیدا کرد و در تنها یک هفته اول تعطیلات نوروز، قیمت میوه‌ها در بازار دو برابر شد؛ این در حالی بود که نرخ مصوب میوه ذخیره‌شده برای تنظیم بازار شب عید، 20 درصد زیر قیمت بازار تعیین شده بود، ولی در روزهای آغازین سال جاری، بازار شاهد افزایش ناگهانی قیمت انواع میوه به ویژه سیب و پرتقال بود، زیرا توزیع میوه ذخیره شده از 29 اسفند پارسال متوقف شد.
اما مشکلات تنظیم بازار کالاهای اساسی به اینجا ختم نشد و در اواخر فروردین و اردیبهشت ماه، ناگهان حذف ارز مرجع از واردات کالاهای اساسی و شوک‌ دهی به بازار این کالاها، افزایش 40 تا 60 درصدی قیمت برخی کالاها و در نهایت کمبود آنها در بازار را رقم زد. ابتدا روغن در بازار کمیاب شد که پس از واردات 100 هزار تن روغن، مشکل رفع شد، ولی روند افزایش قیمت آن ادامه داشت. وضعیت کره هم در بازار پس از حدود یک ماه، به تازگی سرو سامان گرفته است؛ به طوری‌که از مجموع 22 هزار تن کره انباشت شده در گمرک‌ها به دلیل عدم اختصاص ارز مرجع، 5هزار تن آن در اختیار کارخانه‌ها قرار گرفته و به تازگی در بازار توزیع شده است.
موفق‌ترین سال تنظیم بازار!
بر این اساس، مشکلاتی که در 9 ماه اخیر در قیمت و توزیع کالاهای اساسی وجود داشته‌ است، این شبهه را به وجود آورده‌ که کار تنظیم بازار به نحو مطلوبی انجام نشده و موفق نبوده‌ است. تحلیلی که البته معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را رد می‌کند و می‌گوید: با وجود تحریم‌ها، در یک سال اخیر، موفق‌ترین سال را در تنظیم بازار کالاهای اساسی داشتیم. البته شاید برای اولین بار است که مسوولان دولتی، به صراحت از مشکلات تحریم‌ها سخن می‌گویند.
حسن رادمرد در گفت‌وگو با «ایسنا» در پاسخ به این سوال که دلیل مطلوب نبودن روند تنظیم بازار در 9 ماه اخیر و اینکه کشور در هر مقطع زمانی با کمبود و التهاب در بازار یکی از کالاهای اساسی مواجه بوده، چیست؟ اظهار کرد: تنظیم بازار براساس یک سری از پارامترهای مشخص انجام می‌شود؛ از جمله این پارامترها، جو اقتصادی، روانی، بین‌المللی و غیره است. این عوامل دست به دست هم داده و منجر به تحت تاثیر قرار دادن حوزه‌های مختلف اقتصادی در کشور می‌شود که تنظیم بازار نیز یکی از آنها بوده و متاثر از عوامل فوق است.
رادمرد با بیان اینکه موضوع تحریم موارد بسیاری مثل لجستیک، پشتیبانی و تامین ارز را تحت تاثیر قرار داده و این موارد در رساندن کالای نهایی به دست مصرف‌کننده تاثیرگذار بوده‌ است، گفت: به نظر من، در یک سال اخیر، ما موفق‌ترین سال را در تنظیم بازار کالاهای اساسی داشتیم.
معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: به رغم شرایطی نظیر فشارهای بین‌المللی و عدم انتقال مناسب پول و سایر گرفتاری‌ها و مشکلات ورود کالا که فعلا با آن مواجه هستیم، روند تنظیم بازار به خوبی پیش رفته است.
وی گفت: پیش از این کشور مشکلاتی که در یک سال اخیر با آن مواجه بوده را نداشته‌ و بازرگانان ما در تهیه کالاهای وارداتی در خارج از کشور و ترخیص آنها مشکل چندانی نداشتند، ولی در حال حاضر تاجر ایرانی مانند گذشته، ریال قوی برای سپرده گذاری 130 درصدی در بانک ندارد.
رادمرد با تاکید بر اینکه بانک‌های خارجی پولی که قرار است به کشورشان برسد را نمی‌پذیرند و نمی‌توانند در مقابل پرداخت پول از سوی تاجران ایرانی به آنها کالا بدهند، افزود: علاوه بر دو مورد فوق، باری که خریداری می‌شود، باید با وسیله‌ای به داخل ایران حمل شود، اما کشتیرانی نیز به علت تحریم‌ها دچار گرفتاری شده و نمی‌تواند از مسیرهای عادی کالاها را به داخل ایران وارد کند و بازرگانان باید این کالاها را با هزار گرفتاری وارد کشور کنند.
به گفته معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، وقتی کالا وارد کشور شد، مشکلاتی نظیر بحث‌های انبار، حمل ونقل و لجستیک پیش می‌آید. این فرآیندها در حال حاضر به شدت کند شده و بازار به این دلیل که از سوی تجار،‌ دلالا‌ن، واسطه‌ها و خود مردم به خوبی رصد می‌شود و احتکارهای خانگی به وجود می‌آید، دچار شوک‌هایی می‌شود.
وی ادامه داد: در برخی جاها نیز، بخش تولید کم کاری کرده است که باز هم به همین مسائل اقتصادی و بین‌المللی برمی‌گردد که مواد اولیه کالاها در داخل کشور به خوبی پشتیبانی نشده است. رادمرد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که با مطرح شدن حذف ارز مرجع و بازگشت مجدد آن، رانت بالایی در بازار روغن به وجود آمد، اظهار کرد: هر کالایی که با ارز مرجع وارد شود، وضعیت آن در پورتال ارزی مشخص است. سازمان حمایت اسناد لازم از واردکنندگان کالاها را دریافت می‌کند و به این موضوع که کالایی از کجا وارد شده، به چه شکل تولید و به چه شکل توزیع می‌شود، نظارت می‌کند.
معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه هیچ رانتی در بازار روغن وجود ندارد، گفت: این طور نیست که تاجران ارز مرجع دریافت کنند، روغن گرفته،‌ وارد کرده و با نرخ ارز مبادله‌ای آن را به فروش برسانند. ارز مرجع محاسبه می‌شود، قیمت تمام شده آن تعیین و در یک فرآیند رصد شده توزیع می‌شود. در صورت تخلف نیز، سازمان تعزیرات با آنها برخورد می‌کند.
نظارت بر بازار تا 28 مرداد
اما فارغ از دفاع معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت از روند تنظیم بازار در سال‌های گذشته، معاون دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت در سازمان حمایت، از برنامه‌های بعدی تنظیم بازار خبر می‌دهد. سیدجواد تقوی در گفت‌وگو با خبرگزاری «مهر» از آغاز اجرای طرح ویژه نظارتی ماه مبارک رمضان از 4 تیر ماه خبر داد و با تاکید بر اینکه حتی در روزهایی که در حال انتقال دولت هستیم هم بازار را به بهترین شکل کنترل خواهیم کرد و اجازه تخلف را نمی‌دهیم، گفت: این طرح تا 28 مردادماه ادامه خواهد داشت.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در اجرای طرح ویژه نظارتی ماه رمضان، اولویت با اقلام پروتئینی، مواد لبنی، مواد غذایی، میوه و تره‌بار، سبزیجات و شیرینی‌جات خاص این ماه خواهد بود.
وی تصریح کرد: علاوه بر اجرای این طرح نظارتی، با توجه به برنامه ویژه دولت برای توزیع سبد کالایی که معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت کار ساماندهی آن را به عهده دارد، برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا نیز تدارک دیده شده که در آن، نظارت و کنترل گسترده‌ای تدارک دیده شده است.
به گفته تقوی، بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود که فضای ایمنی بر بازار حاکم شود و مردم به راحتی بتوانند مایحتاج خود را تامین کنند. این در شرایطی است که 10 هزار بازرس، مستقیما کنترل بازار را به عهده خواهند داشت.
وی اظهار کرد: همچنین از مجموعه توان بخش خصوصی نیز برای بازرسی‌ها استفاده شده است و همچنین اصناف نیز تمام توان نظارتی خود را به کار خواهند بست. ضمن اینکه انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز در سطح ملی و استانی دولت را همراهی خواهند کرد.
تقوی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه نیمی از ماه رمضان، در زمان نقل و انتقال دولت دهم و یازدهم انجام خواهد شد، چه تضمینی وجود دارد که بازار به خوبی کنترل شود، گفت: تمام مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تلاش خود را برای تامین و کنترل بازار به کار خواهند بست و سعی دارند تا فشار را از روی مردم بردارند.
وی از برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای تامین کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و اظهار کرد: کنترل قیمت‌ها مدنظر قرار دارد، به نحوی که مردم بتوانند مایحتاج خود را به خوبی تامین کنند.
گشت ۲۰هزار بازرس غیرمحسوس
از سوی دیگر، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت با بیان اینکه حدود پنج هزار بازرس در کشور فعالند، به خبرگزاری «تسنیم» گفت: در ماه رمضان، از توان ۲۰ هزار بازرس غیرمحسوس استفاده می‌شود.
مجتبی فراهانی افزود: در طرح ضیافت که از دهم تیر ماه آغاز می‌شود، 400 نمایشگاه عرضه مستقیم کالا، کالاهای اساسی از جمله روغن، شکر، مواد پروتئینی و مایحتاج عمومی را عرضه می‌کنند. وی گفت: برخی انجمن‌ها نیز اعلام آمادگی کردند در این نمایشگاه، کالاهای مورد نیاز از جمله خرما عرضه کنند. فراهانی افزود: بسته‌های نظارتی و بازرسی به استان‌های مختلف اعلام شده است و با افراد متخلفی که در بازار ماه مبارک رمضان اخلال ایجاد کنند، با جدیت برخورد می‌شود. وی با بیان اینکه گشت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی تشدید شده است، گفت: بازرسان علاوه بر پایش نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا، محل فروش کالاهای اساسی، سردخانه‌ها و انبارها را نیز رصد خواهند کرد.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت در خصوص قیمت مرغ نیز افزود: تعدادی افراد سودجو و فرصت طلب با افزایش غیرمنطقی قیمت مرغ قصد اخلال در این بازار را داشتند که با ورود به موقع و توزیع مرغ، شاهد کاهش 11درصدی قیمت مرغ در کشور هستیم.
فراهانی گفت: قیمت مرغ امروز روند کاهشی دارد و پیش بینی می‌شود در روزهای آینده به حدود 5600 تا 5700 در تهران برسد و با توجه به ذخیره‌سازی مناسب آن، احتمال کاهش بیشتر قیمت نیز می‌رود.
توزیع روغن و شکر قنادی‌ها با ارز مرجع
همچنین مدیرکل تامین و توزیع وزارت صنعت از توزیع 50 هزار تن روغن و ۵۰ هزار تن شکر با نرخ ارز مرجع میان قنادی‌ها خبر داد و گفت: قیمت زولبیا و بامیه در اختیار کمیسیون نظارت استان‌ها است، اما خواسته شده تا قیمت‌ها تغییرات قابل توجهی نداشته باشند.
علی اکبر پورکاوه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در خصوص برنامه‌های تامین مواد اولیه صنف و صنعت شیرینی، کیک و زولبیا و بامیه در ایام ماه رمضان اظهار کرد: برنامه‌ریزی شده است تا 50 هزار تن روغن با نرخ ارز مرجع و 50 هزار تن شکر به قیمت هر کیلوگرم 1300 تومان، در اختیار قنادان قرار گیرد تا در ماه رمضان، در گروه شیرینی‌ها مشکلی وجود نداشته باشد.
قیمت کشوری برای زولبیا و بامیه
در این باره، رییس اتحادیه کشوری قنادان هم گفت: قیمت زولبیا و بامیه کشوری تعیین می‌شود.
محمد نصرتی در گفت‌وگو با خبرگزاری «فارس»، درباره تعیین قیمت زولبیا و بامیه اظهار کرد: هر سال از دو ماه مانده به ماه رمضان، ما پیشنهادها و درخواست تعیین قیمت می‌دهیم، ولی تا هفته آخر، قیمت این کالا اعلام نمی‌شود.
وی افزود: سعی می‌کنیم همان‌طور که در سال گذشته قیمت را به صورت کشوری اعلام کردیم، امسال هم با هماهنگی معاونت بازرگانی داخلی قیمت زولبیا و بامیه را به صورت کشوری تعیین کنیم. معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران نیز با بیان اینکه تعیین قیمت زولبیا و بامیه، حلیم و آش به عهده استانداری نیست، در این باره گفته است: صنوف هر کدام قیمت محصول مورد نظر را تعیین می‌کنند. نعمت الله ترکی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در مورد تعیین قیمت زولبیا و بامیه در ماه رمضان، اظهار کرد: قیمت گذاری زولبیا و بامیه در اختیار ما نیست و نرخ این کالا را صنف مورد نظر تعیین می‌کند و پس از آن به ما اعلام خواهد کرد.
وی در مورد این مساله که آیا قبل از تعیین قیمت نهایی پیشنهاد استانداری نیز مدنظر قرار می‌گیرد، گفت: خیر، صنف مورد نظر قیمت را تعیین و سپس به ما اعلام می‌کند.
معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران در مورد قیمت حلیم و آش نیز گفت: قیمت این دو کالا نیز باید توسط صنف خود تعیین شود و استانداری نقشی در تعیین قیمت ندارد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]بخش صنعت و معدن پیشران رشد اقتصاد ایران[/h]

مهدي فتح اله*
ایران بر اساس دورنمای سند چشم‌انداز 20ساله در افق 1404 کشوری دارای جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه با تاکيد بر جنبش نرم‌افزاري و توليد علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادي و ارتقای نسبي سطح درآمد سرانه است.
همچنین شتاب بخشيدن به رشد اقتصاد ملي، ارتقاي كارآيي بنگاه‌هاي اقتصادي و افزايش رقابت‌‌پذيري در اقتصاد ملي از جمله مهم‌ترین اهداف مد‌نظر در سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی است. در بند (ج) سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی تحت عنوان «توسعه بخش‌های غیردولتی از طریق واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی» بر تغيير نقش دولت از مالكيت و مديريت مستقيم بنگاه به سياستگذاري، هدايت و نظارت، توانمند‌سازي بخش‌هاي خصوصي و تعاوني در اقتصاد و حمايت از آن براي رقابت كالا‌ها در بازار‌هاي بين‌المللي و آماده سازي بنگاه‌هاي داخلي براي مواجهه هوشمندانه با قواعد تجارت جهاني در يك فرآيند تدريجي و هدفمند تاکید شده است.
در این راستا بخش صنعت و معدن به‌دلیل سهم بالا در رشد اقتصادي و ایجاد اشتغال پایدار، نقش محوری در تحقق اهداف چشم‌انداز 20 ساله کشور دارد. توجه ویژه به تولیدات صنعتی و معدنی با هدف صیانت و توسعه بنگاه‌های موجود و ارتقای قدرت رقابت‌پذیری با هدف افزایش سهم از بازارهای جهانی یکی از الزامات برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است.
هرچند بدیهی است در کنار توسعه صنعتی توجه به ملاحظاتی همچون توسعه عدالت محور در مناطق مختلف کشور، رویکرد آمايشي، صيانت از محيط زيست و منابع تجديد‌ناپذير بين نسلي از موضوعات مهم قابل عنایت است.
نکته قابل تامل آن است که شرایط کنونی اقتصاد ایران تصویر روشن و قابل قبولی از محیط متناسب با نظام تولیدی روان چابک را به تصویر نمی‌کشد. فضای نامناسب کسب‌وکار، بازار بی‌ثبات ارز، مشکلات تامین مالی و نقدینگی موردنیاز برای سرمایه در گردش، تحریم‌های بین‌المللی، اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و... برخی از مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار بر فعالیت‌های بخش تولیدی است. مجموعه شرایط مذکور ضمن افزایش هزینه‌های بنگاه از طریق افزایش هزینه‌های مبادلاتی و... توان رقابتی آنها را مستهلک می‌کند.
در چنین شرایطی ضرورت اتخاذ سیاست‌های «مدیریت تولید» از طریق «ایجاد محیطی برای انجام سریع‌تر، با هزینه پایین‌تر و با امنیت بالاتر فعاليت‌های تولیدی» بیش از پیش آشکار می‌شود.
براین اساس، برنامه‌ریزی براي صیانت حداکثری از نظام تولیدی موجود، همچنین تامین نقدینگی و منابع مالی مورد نیاز فعالیت‌های تولیدی مولد از مهم‌ترین پیش‌نیازهای اصلی حمایت از نظام تولیدی به‌ویژه بخش‌های صنعتی و معدنی است. براین اساس اولویت‌دهی به سیاست‌ها و برنامه‌های ذیل در دهه تولید ملی قابل پیشنهاد است:
1) تسریع و اولویت‌دهی به تکمیل طرح‌های صنعتی نیمه‌تمام ملی و استانی
2) توجه كافي به صنايع كوچك و متوسط به‌منظور صيانت و صادراتي كردن آنها
3) توسعه صنايع مادر، پايه و داراي فناوري بالا با مشاركت بخش خصوصي
4) جذب سرمایه‌های خارجی براي تامین بخشی از سرمایه‌های لازم در بخش صنعت
5) حمایت موثر از سرمایه‌گذاری‌های غیردولتی در حوزه صنعت با رعایت اولویت‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای
6) حمایت از بنگاه‌ها براي نوسازي و بهسازی تدريجي صنايع فرسوده به‌منظور افزایش بهره‌وري عوامل تولید
7) شناسایی ظرفیت‌های قابل بهره‌برداری و حمايت از ارتقای كيفي و تنوع‌بخشي به محصولات صنعتی
8) اصلاح و تكميل قوانين و مقررات مرتبط با حفظ حقوق مالكيت معنوي
9) بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های موجود و به‌کارگیری ظرفیت‌های بلااستفاده.
*رييس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]بهای خرید برگ سبزچای درجه یک اعلام شد[/h]

ایلنا- رییس سازمان چای کشور از افزایش قیمت خرید برگ سبز چای از چایکاران بر اساس مصوبه هیات دولت خبر داد و گفت: قیمت خرید برگ سبز چاي درجه یک از هر كيلو900 تومان به 1200 تومان و درجه دو از هر كيلو 500 تومان به 650 تومان افزایش یافت. علی محرر افزود: اکنون برگ سبز چای به صورت روزانه از چایکاران خریداری می‌شود و انتظار می‌رود کارخانه‌ها به موقع پول چایکاران را پرداخت کنند.
رییس سازمان چای شمال کشور اعلام کرد: تاکنون مبلغ 5میلیارد تومان از خرید برگ سبز چای به چایکاران پرداخت شده است و در صورت پرداخت سهم کارخانه‌ها، مابقی نیز به زودی پرداخت خواهد شد. وی افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون، 37هزارتن برگ سبز چای با مبلغ 29 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است كه طبق توافق به دست آمده باید ابتدا کارخانه‌ها سهم خود را بابت خرید برگ سبز چای پرداخت و پس ازآن سازمان چای نسبت به واریز سهم خود اقدام کند. محرر افزود: در صورت شرایط آب و هوایی مناسب پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری حدود 150 هزارتن برگ سبز چای از استان‌های گیلان و مازندران برداشت شود كه در سال گذشته حدود 110 هزارتن برگ سبز چای از چایکاران خریداری شد.
وی از درخواست سازمان چای کشور از استاندار گیلان برای اختصاص و واریز 30 میلیارد ریال به حساب این تشکیلات خبر داد و یادآورشد: با واریز این مبلغ سازمان چای کشور در اولین فرصت به حساب کارخانه‌هاي خریدار چای و چایکاران پول واریز خواهد كرد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]آسيب‌شناسي دشواري‌هاي بازار دارو[/h]


گروه بازرگاني- واردكنندگان و توليدكنندگان دارو از مشكل انباشت دارو و مواد اوليه توليد اين كالاي اساسي در گمرك‌ها خبر مي‌دهند؛ اما مسوولان گمرك مي‌گويند: دشواري‌هاي موجود، ارتباطي به گمرك ندارد و بانك مركزي بايد پاسخگو باشد.
در اين مورد رييس هيات‌مديره سنديكاي توليدكنندگان مواد دارويي، شيميايي و بسته‌بندي دارويي در نشستي با تشريح مسائل و مشكلات جدي كه براي توليدكنندگان مواد اوليه دارويي و شيميايي كشور فراهم شده است، بسياري از اين مشكلات را ناشي از يك تصميم عجولانه و غيركارشناسي در كشور دانست كه متاسفانه بدون دريافت نظر و ديدگاه‌هاي كارشناسي سنديكا و حتي سازمان غذا و دارو اتخاذ شده است.
در اين نشست همچنين تاكيد شد كه با كمال تاسف كاهش 50 درصدي تعرفه واردات مواد موثره دارويي از ابتداي سال‌جاري در شرايطي صورت گرفته است كه سال 1392 «سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي» نامگذاري شده است.
فرامرز اختراعي مشكلات اساسي توليدكنندگان مواد دارويي، شيميايي و بسته‌بندي دارويي را دو موضوع «تعرفه» و «تعيين قيمت پايه» عنوان كرد و گفت: «موانع فني براي واردات، تاكنون در صنعت دارو لحاظ نشده و اين امر سبب كاهش كيفيت مواد موثره وارداتي از يكسو و نابودي توليدكنندگان داخلي از سوي ديگر شده است.» اختراعي در ادامه خواهان افزايش و تقويت موانع فني براي افزايش كيفيت دارويي كشور و حمايت از توليدكنندگان داخلي شد.» رييس سنديكا در ادامه به معضل دوم، يعني تعيين نشدن قيمت پايه هم اشاره كرد و گفت: «هر كالايي در گمرك جدول دارد، جز مواد دارويي»! وي در ادامه خواست تا براي جلوگيري از «كم‌اظهاري» و «بداظهاري» همچنين ممانعت از ورود مواد موثره‌اي كه در داخل توليد مي‌شود، قيمت پايه تعيين و به گمرك‌ها ابلاغ شود.» اختراعي ابراز اميدواري كرد كه با رخدادهاي تازه، ثبات به وزارتخانه‌ها بازگردد و مسوولان، پي در پي عوض نشوند. رييس سازمان غذا و دارو هم با بيان اينكه راه نرفته بسياري پيش رو داريم از اعضاي سنديكا خواست تا نقشه راه گسترش كمي و كيفي مواد اوليه دارويي را پي‌ريزي كنند. عباس حاجي‌آخوندي با آرزوي مشاركت همگاني براي رسيدن به پيشرفت و عدالت، بر حمايت از كار و سرمايه ايراني تاكيد كرد و از توليدكنندگان خواست تا نخست به خودشان نگاه كنند و چالش‌ها را احصاء كنند و راهكارهاي مشخص بدهند و راه‌هاي ارتباط با بازار دارويي جهان را نيز پيدا كنند.
رضازاده، معاون دارويي سازمان غذا و دارو نيز در اين نشست با اشاره به اينكه مواد اوليه، نقش مهم‌تري از داروي تمام شده در تنظيم بازار دارد، بر اهميت مواد موثره در صنعت داروسازي تاكيد كرد و از اهتمام سازمان متبوع خود براي بازگرداندن اين صنعت به جايگاه اوليه‌اش و از پيش پا برداشتن موانع و تسهيل آيين‌نامه‌ها خبر داد. رضازاده با بيان اينكه مادامي كه مشخص نشده است كه توليدكننده داخلي توان توليد ندارد، اجازه ورود هيچ ماده اوليه‌اي- چه با تعرفه و چه بي‌تعرفه- را نمي‌دهيم، گفت: «وقتي توليدكننده نتواند توليد كند، به‌ناچار وارد مي‌كنيم.» معاون دارو در ادامه انتظارات اين سازمان از اعضاي سنديكا را بيان و اشاره كرد: «صنعت مواد اوليه، بايد تعامل نزديكي با مصرف‌كننده براي تنظيم قيمت و همسان‌سازي كيفيت داشته باشد.» وي همچنين خبر از توافق با گمرك براي ترخيص سريع‌تر مواد اوليه، تامين ثبت سفارش، ايجاد خطوط اعتباري در بانك‌ها، تامين ارز و كوشش براي تعيين قيمت‌هاي پايه داد. رضازاده در پايان گفت: موانع را براي حمايت از توليد و مواد اوليه تا آنجا كه در توان و در چارچوب اختيارات سازمان متبوعه‌اش قرار مي‌گيرد، تقليل خواهد داد.
پيش از اين، سنديكا، نسبت به كاهش 50 درصدي تعرفه واردات مواد موثره دارويي و عواقب آن براي صنايع مربوطه و همچنين آثار سوء آن بر نظام سلامت هشدار دادند و رييس هيات‌مديره اين سنديكا نيز طي نامه‌اي كه در تاريخ 22/2/92 براي رييس سازمان غذا و دارو ارسال داشت، ضمن مقايسه شرايط فعلي و شرايط حاكم بر سال‌هاي اوليه پيروزي انقلاب اسلامي و دوران 8 ساله دفاع مقدس كه منجر به اتخاذ تدابير خردمندانه‌اي شد كه به ايجاد و شكوفايي صنعت مواد اوليه دارويي كشور ظرف مدتي كمتر از يك دوره 10 ساله شد، عواقب اجتناب‌ناپذير تصميمات اتخاذ شده در غياب متوليان صنايع توليدكننده مواد اوليه دارويي و سازمان غذا و دارو در مورد كاهش تعرفه واردات مواد اوليه دارويي را بسيار جدي دانسته و نسبت به آن هشدارهاي لازم را داده و خواستار اهتمام موثر رييس سازمان غذا و دارو براي حمايت از صنعت نوپاي توليد مواد اوليه دارويي كشور شده بود.
ابهام در علت عدم ترخیص دارو
از سوي ديگر گمرک ایران در واکنش به گزارش روز گذشته «دنیای‌اقتصاد» با عنوان «دارو در انتظار درمان دارویی» در مورد مشکل انباشت کالا در گمرک ها تاکید کرد که این مشکل ارتباطی به گمرک ندارد.
به گزارش «ايسنا» معاون گمرک ایران با اشاره به اینکه مشکل دپوی داروهای وارداتی در گمرک‌های کشور و عدم ترخیص آنها ربطی به گمرک ندارد، گفت: دپوی داروهای وارداتی در گمرک‌ها به دلیل مشکلات بانکی رخ داده است.
محمدرضا نادری با بیان اینکه گمرک داروهای وارداتی را با تعهد اسنادی نیز ترخیص می‌کند،‌ افزود: مشکلی که در زمینه دپوی داروهای وارداتی پیش آمده ارتباطی به گمرک ندارد و بهتر است در این زمینه مسوولان وزارت بهداشت پاسخگو باشند. وی افزود: داروهای وارداتی عمدتا از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور می‌شوند و پس از ورود نیز در صورت ترخیص نشدن در کانتینرهای سردخانه‌دار نگهداری می‌شوند
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
برخوردار در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تشریح کرد
[h=1]سرفصل سیاست‌های تجاری دولت آینده[/h]

مجمع واردات به حلقه مشاوران مرکز پژوهش‌های مجلس پیوست

نفیسه آفرین‌زاد- سال گذشته یکی از پرچالش‌ترین سال‌ها برای واردکنندگان کشور بود. به دنبال نوسان و صعود نرخ ارز، دولت سیاست اولویت‌بندی 10گانه واردات کالا را در پیش گرفت که البته این اولویت‌بندی، بارها دستخوش تغییر شد و صدور بخشنامه‌های متعدد و پی‌درپی در همین مسیر، بر سردرگمی فعالان اقتصادی افزود.
به دنبال این سردرگمی‌ها، شمار زیادی از فعالان اقتصادی و حتی مجلسی‌ها، انتقادات خود را نثار دولت کردند و خواستار مشورت تصمیم‌سازان با بدنه اقتصادی کشور، پیش از نهایی کردن تصمیمات شدند.
این نگرانی‌ها، فعالان اقتصادی را بر آن داشته تا در دولت جدید، بر لزوم همکاری و همگرایی بیشتر دولت، مجلس و فعالان اقتصادی تاکید داشته باشند و تلاش کنند تا خود را به حلقه تصمیم‌سازان کشور نزدیک‌تر کنند. در همین مسیر، شنیده‌ها حاکی از ورود ريیس مجمع واردات به حلقه مشاوران مرکز پژوهش‌های مجلس است. این موضوع شاید از آن جهت قابل تامل باشد که ایجاد یکصدایی در جمع واردکنندگان رسمی کشور که تا چند سال پیش ترجیح می‌دادند با چراغ خاموش در بستر اقتصادی کشور حرکت کنند، به تعبیر کارشناسان، می‌تواند به شنیده شدن صدای واردکنندگان شناسنامه دار کشور در مراکز تصمیم‌سازی منجر شود و این دستاورد در فضای اقتصاد و تجارت کشور، نشان از عزم بدنه اقتصاد در ایجاد هم‌افزایی دوسویه میان تصمیم‌سازان و مجریان سیاست‌های بخش تولید و تجارت برای ایفای نقش موثر در حماسه اقتصادی دارد.
در همین رابطه و نیز با توجه به ضرورت تبیین سیاست‌های تجاری دولت آینده، گفت‌وگویی با «محمدحسین برخوردار»، رییس مجمع واردات کشور که ریاست چندین انجمن صنفی تولیدکننده را نیز برعهده دارد، انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
مهم‌ترین مساله تیم اقتصادی دولت آینده را چه می‌دانید؟
مساله مهم برای دولت آینده این است که نگرش به موضوع اشتغال و کارآفرینی باید اصلاح شود؛ به این صورت که
«با پرداخت پول، شغل ایجاد نمی‌شود»، بلکه باید با لحاظ مجموع عوامل، فرآیندها، توابع و زیرمجموعه‌ها، به دنبال اشتغال بود. آنچه مشخص است اینکه، شغل باید به عنوان یک مقوله رقابتی دیده شود. هر فرد و هر بنگاهی که بنا بر توانایی‌ها، مهارت‌ها، آموخته‌ها و داده‌ها و داشته‌های خود، مزیت اقتصادی بیشتری خلق کند، شایستگی بیشتری برای سهم بیشتری از مزایای قانونی و حمایت‌های تعریف شده در اسناد بالادستی خواهد داشت. از سوی دیگر، باید به سوی رونق فضای کسب و کار کشور و بازآفرینی اعتماد کارآفرینان پیش برویم. همچنین تجربه جهانی را در ایجاد شغل باید مدنظر قرار داد. تجربه جهانی بیانگر آن است که توسعه تجارت بین‌المللی می‌تواند کلید توسعه اشتغال کشور باشد، البته برای توسعه کارآفرینی در کشور باید افق نگاه را به خارج از مرزهای جغرافیایی نیز دوخت.
تصور شما از برنامه‌های دولت آینده در بُعد تجارت خارجی چگونه است؟ تجارت بین‌‌المللی کشور امروز تشنه چیست؟ و آیا تجارت خارجی می‌تواند نقش محوری در رفع مشکلات اقتصادی کشور ایفا کند؟
بر اساس ادعای بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، جدای از بُعد عملکرد سیاسی دولت یازدهم، نحوه برخورد با تجارت خارجی کشور نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هم اکنون تجارت بین‌المللی کشور نیازمند رفتار متوازن، متعادل و آبرومند است. باید سیاستگذاری‌ها در مسیری باشد که تجار و بازرگانان ایرانی بتوانند با تکیه بر آن، حداقل برنامه‌ریزی میان مدت برای بنگاه‌های خود داشته باشند. در شأن تجار ایرانی نیست که در مواجهه با شرکای تجاری خارجی خود، غافلگیر شده و نتوانند به طور روشن و آشکار، بر برنامه‌های خود تمرکز کنند و مستمرا خواستار تغییر برنامه‌های اعلامی خود باشند. از سوی دیگر، بی‌تردید بخشی از فرصت‌ها در فضای تجارت بین‌المللی ممکن است حتی در طول یک دهه، فقط یک بار تحقق پیدا کند و این به معنای تحمیل هزینه مضاعف بر اقتصاد کشور است، اگر ما نتوانیم از این فرصت‌ها به نفع مردم کشور بهره‌برداری کنیم.
اولویت دولت یازدهم در حوزه تجارت خارجی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اولویت دولت یازدهم در حوزه تجارت خارجی را در یک نگاه اجمالی، باید تدوین و ارائه رژیم تجاری نوین مبتنی بر بازشناسی تغییرات بدانیم. باید سیاستگذاران تجاری کشور درک درستی از تغییرات جدید در حوزه‌های مختلف از قبیل چگونگی تغییر اولویت‌ها، اهمیت‌ها و فوریت‌های کشورهای بزرگ و همچنین کشورهای رقیب‌ منطقه‌ای یا همسو و همچنین نگاه دقیقی به چگونگی شکل‌گیری تحولات در محیط منطقه‌ای و بین‌الملل نسبت به سه مولفه تغییرات تکنولوژی تولید، تغییرات بازارهای هدف و در نهایت ابزارهای نوین مالی و پولی داشته باشند تا بتوانند تحلیلی صحیح از میزان وابستگی چندسویه عملکرد زیرمجموعه‌های تجارت خارجی به بدنه اقتصادی کشور داشته باشند. اگر این مسیر جلو رود، قطعا در مسیر توسعه تجارت خارجی، می‌توانیم شاهد گسترش و تقویت کارآفرینی در کشور باشیم. کارآفرینی را نمی‌توان صرفا در حوزه صنعت و تولید خلاصه کرد. تجارت خارجی نیز یک پهنه عظیم برای رشد و توسعه طرح‌های کارآفرینی است که اتفاقا می‌تواند منجر به ورود درآمدهای ارزی برای کشور و نیز مدیریت بهینه هزینه‌های ارزی کشور شود. همان طور که امروزه، بسیاری از کشورهای جهان نیز، تجارت خارجی را کلید توسعه تولید ملی خود می‌دانند.
تاثیر نقش شما در مرکز پژوهش‌های مجلس در این مسیر چگونه است؟
اتفاقا موضوع مشاورت مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به همین مبحث بازمی‌گردد که رونق تجارت خارجی که می‌تواند در حکم موتور محرکه اقتصاد ملی تلقی شود، یک موضوع فراسازمانی است و نمی‌توان صرفا از طریق یک مرکز مانند مجمع واردات یا اتاق بازرگانی تهران یا انجمن‌های صنفی به پیشبرد اهداف تعیین شده در این خصوص دست یافت و باید از همه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های قانونی در کشور برای تحریک تجارت خارجی، مزیت آفرینی در عرصه تجارت بین‌المللی و دفاع از حقوق فعالان این عرصه به عنوان صیانت از سرمایه‌های مادی و معنوی کشور بهره‌برداری کرد. بدون شک، هماهنگی «چهار ضلعی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و مجمع واردات» می‌تواند در پیشبرد اهدافی نظیر مدیریت واردات و توسعه تجارت بین‌المللی، نقش اصلی را ایفا کنند. مسلما بهبود شاخص‌های توسعه تجارت خارجی کشور متکی بر تدوین رژیم تجاری مناسب، اگر بر مدار خرد جمعی و مشارکت گروهی همه مدیران اقتصادی کشور استوار شود، می‌تواند اثربخشی قابل توجهی را برای کشور به دنبال داشته باشد و این پتانسیل قطعا در مرکز پژوهش‌های مجلس به طور ویژه فراهم است.
آیا بهبود شاخص‌های تجارت خارجی کشور منوط به همکاری بانک مرکزی و بانک‌های عامل نیست؟ آیا نباید در این چهار ضلعی، جایگاه ویژه‌ای برای نظام بانکی کشور نیز دیده شود؟
بی شک رونق تجارت بین‌المللی وابستگی شانه به شانه به نظام بانکی، سیستم پولی و مجموعه سیاست‌های ارزی دارد؛ اينها مثل چهار چرخ ماشين به يکديگر متصل هستند و بايد با هم بچرخند تا ماشين اقتصادی کشور به جلو حرکت کند، اما الان يک چرخ خلاف مي‌چرخد و يکي دارد بار ديگري را بردوش مي‌کشد. در نتيجه فضاي کسب و کار در موقعيت نامناسبی قرار گرفته است. در این حوزه می‌توان از مسائل متنوعی از جمله استقلال بانک مرکزی و ضرورت ثبات رویکردها و رویه‌ها و اهمیت پاسداری از اسناد بالادستی سخن راند که سوء‌تعبیرهای بسیاری در مورد آن وجود دارد. شواهد موجود حاکی از آن است که در دهه‌های گذشته، نظام ارزی به معنای واقعی آن در ایران شکل نگرفته است. طبعا رونق بخشیدن به اقتصاد و تجارت کشور نیازمند اصلاح نظام بانکی و نظام ارزی کشور است که این موضوع تاکنون در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مورد اعتنای جدی قرار گرفته است.
واقعیت این است که مدیریت نظام بانکی در چند سال گذشته و خصوصا پس از طرح دو موضوع اساسی، یعنی اول موضوع هدفمندسازی یارانه‌ها و دوم موضوع محدودیت‌های تبادلات بین‌المللی پولی و مالی، با چالش‌های بسیاری مواجه بوده است که به‌رغم همه تلاش‌ها و آینده‌نگری‌ها که البته در جای خود قابل اعتنا است، نشان دهنده آن است که نظام بانکی ما خود را برای پویاسازی صنعت و تجارت آماده نکرده بوده و برای رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند بازآفرینی نقش خود و بهره‌برداری از ابزارهای نوین است. طبعا اعمال درست سیاست‌های پولی، ارزی و مالی می‌تواند تاثیر غیرقابل انکاری در بهبود فضای کسب و کار کشور داشته باشد که اتفاقا این موضوع، مورد تفاهم اتاق بازرگانی و مجلس شورای اسلامی نیز قرار دارد. از سوی دیگر، شاخص فضای کسب و کار یکی از پارامترهای مهم برای جذب سرمایه، تصمیم‌‌گیری سرمایه‌گذاران و هدایت نقدینگی به سوی فعالیت‌های اقتصادی مولد محسوب می‌شود که رصد این موضوع، بیش از گذشته مدنظر مرکز پژوهش‌ها نیز قرار خواهد گرفت.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
برای چهارماه نخست سال 2013 ميلادي اعلام شد
[h=1]تراز تجاری مثبت ایران با نیمی از طرفین تجاری[/h]

گروه بازرگانی- در چهارماه نخست سال 2013 ميلادي، ايران با 169 كشور دنيا مبادلات تجاري داشته است. در این مدت تراز تجاري ایران با 83 كشور مثبت و به نفع كشور بوده است. بيشترين تراز تجاري مثبت ایران در اين مدت با كشورهاي عراق، افغانستان، تركمنستان، مصر و پاكستان بود.
براساس گزارش گمرک ایران در اين مدت ایران با كشورهاي امارات، جمهوري كره، سوئيس، آلمان و هلند بيشترين تراز تجاري منفي را داشته است. در چهارماه نخست سال 2013 ميلادي 24 ميليون و 309هزار تن كالا به ارزش 10ميليارد و 178ميليون‌دلار به خارج از كشور صادر شد و 11ميليون و 109 هزارتن كالا به ارزش 15ميليارد و 41ميليون دلار وارد كشور شده است.
ایران چهل و دومین کشور جذاب برای سرمایه‌گذاری
همچنین خبرگزاری تسنیم در گزارشی اعلام کرده است: ایران با جذب نزدیک به ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۱۲ رتبه دوم جنوب آسیا و ۴۲ جهان از این نظر را به خود اختصاص داد. کنفرانس سازمان ملل برای توسعه و تجارت(آنکتاد) جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌هاي سرمایه‌گذاری جهان را منتشر کرده است. این گزارش که هر سال منتشر مي‌شود به بررسی آمار و ارقام مربوط به سرمایه‌گذاری‌هاي مستقیم خارجی در کشورهای مختلف مي‌پردازد. پیشگفتار گزارش امسال به قلم بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نوشته شده است که در بخشی از آن آمده است: گزارش سرمایه‌گذاری جهان 2013 در لحظه مهمی منتشر شده است. جامعه بین‌المللی در مسیر آخر برای نیل به اهداف توسعه هزاره قرار دارد که باید تا سال 2015 محقق شوند. به گفته دبیرکل سازمان ملل در این نوشتار، در سال 2012 برای نخستین بار کشورهای درحال توسعه از کشورهای توسعه یافته در جذب سرمایه‌گذاری‌هاي مستقیم خارجی پیش افتادند. 3 اقتصاد در حال توسعه در جمع 5 کشور نخست جهان از نظر میزان جذب سرمایه‌هاي خارجی در این سال قرار گرفته‌اند. آنکتاد در گزارش خود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی انجام شده در جهان طی سال 2012 را 35/1 تریلیون دلار اعلام کرده و از کاهش 18 درصدی این رقم نسبت به سال قبل از آن خبر داده است. رقم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان طی سال 2011 بالغ بر 1/651 تریلیون دلار اعلام شده بود.
‌کشورهای در حال توسعه 702 میلیارد دلار معادل 52 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌هاي مستقیم خارجی در جهان طی سال 2012 را جذب کرده اند و برای نخستین بار از کشورهای توسعه یافته در این زمینه پیش افتاده اند. سهم کشورهای توسعه یافته هم از این رقم 560 میلیارد دلار معادل 41 درصد بوده است. جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی توسط کشورهای در حال توسعه طی سال 2012 نسبت به سال قبل از آن 4 درصد کاهش یافته و کشورهای توسعه یافته نیز با افت 31 درصدی در این زمینه مواجه شده‌اند.
رقم جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی توسط این دو گروه در سال 2011 به ترتیب 735 و 820 میلیارد دلار اعلام شده بود. کشورهای موسوم به کشورهای در حال گذار نیز 87 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال 2012 جذب کرده اند که این رقم با کاهش 9 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. ایران از جمله کشورهایی است که عملکرد قابل توجهی در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی طی سال 2012 داشته است و این در حالی است که کشورهای غربی تحریم‌هاي به اصطلاح فلج‌کننده‌ای را علیه ایران از اواسط این سال به اجرا گذاشتند. آنکتاد در گزارش خود به این موضوع اشاره کرده و نوشته است جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی ایران در این سال با رشد 17 درصدی به رقم تاریخی حدود 5 میلیارد دلار رسید. ایران در سال 2011 بالغ بر 15/4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود که این رقم با افزایش 17 درصدی در سال 2012 به 87/4 میلیارد دلار رسیده است. بر اساس این گزارش، ‌ایران در جنوب آسیا رتبه دوم از نظر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را به خود اختصاص داده است. در این منطقه هند با رقم 5/25 میلیارد دلاری در رتبه نخست قرار گرفته است.
در سطح جهان نیز رتبه ایران 42 از نظر میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال 2012 اعلام شده است. در سطح جهان آمریکا با جذب 168 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است و چین با 121 میلیارد دلار،‌ هنگ کنگ با 75 میلیارد دلار،‌ برزیل با 65 میلیارد دلار و انگلیس با 62 میلیارد دلار به ترتیب رتبه‌هاي دوم تا پنجم را از این نظر به خود اختصاص داده اند.
تلاش برای افزایش تجارت با عراق و افغانستان
از سوی دیگر، معاون سازمان توسعه تجارت با اعلام اینکه درسال گذشته حدود ۹ میلیون تن سیمان به عراق صادر شده است، از مذاکره برای افزایش صادرات سیمان به عراق خبر داد و گفت: پیش بینی مي‌شود تجارت ایران با عراق و افغانستان امسال به ۱۵ میلیارد دلار برسد. کیومرث کرمانشاهی با اشاره به اینکه صادرات کالا به افغانستان که چهارمین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود سال گذشته بالغ بر 2 میلیارد دلار بوده است، اظهار کرد: این حجم صادرات در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش صعودی را تجربه کرده است. وی با بیان اینکه افغانستان با جمعیتی بالغ بر 30 میلیون نفر واردات 8 میلیارد دلاری را از کشورهای مختلف دارد، افزود: ما باید سهم صادرات خود را در این کشور با افزایش حجم کالا ارتقا داده و بتوانیم با ارائه خدمات جایگاه خود را در این بازار بالا ببریم. کرمانشاهی در ادامه به مذاکرات این سازمان در استان خراسان شمالی با حضور تجار و فعالان افغان اشاره کرد و گفت: هفته گذشته با برگزاری جلسه‌ای در استان خراسان شمالی به بررسی وضعیت بازار افغانستان با حضور فعالان بازرگانی داخل کشور و افغان پرداخته و تصمیماتی برای ارسال انواع کالاهای صنعتی ، معدنی، کشاورزی و خدمات برای بازسازی و کسب سهم بازار افغانستان گرفته شد. به گفته این مقام مسوول در سازمان توسعه تجارت، بازار افغانستان با توجه به پتانسیل بالای خود با افزایش حجم صادرات کالا می‌تواند نقش موثری را برای حوزه صادرات کشور در سطح منطقه ایفا کند. وی اضافه کرد: در تلاشیم حجم تجارت خارجی کشور را در افغانستان از 2 میلیارد دلار طی سال جاری در یک فرآیند زمانی با اعمال سیاست‌های موثر به 5 میلیارد دلار برسانیم.
کرمانشاهی با بیان اینکه عراق سومین شریک تجاری ایران در منطقه محسوب می‌شود، افزود: در ماه‌های گذشته مباحثی در خصوص کاهش صادرات سیمان به این کشور مطرح شده بود، ولی حجم صادرات سیمان ایران به عراق در دو ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 10 درصدی را تجربه کرده است. وی با اشاره به اینکه بازار عراق برای صادرکنندگان و به ویژه ایران بازار ویژه‌ای به شمار می‌آید، تصریح کرد: در حال حاضر حجم صادرات ایران به عراق حدود 6 میلیارد دلار است که امیدواریم این رقم با تصمیمات مناسب و ایجاد زمینه‌هاي گسترش همکاری به 10 میلیارد دلار برسد. معاون سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه سال گذشته از کل 14 میلیون تن سیمان صادراتی، 9 میلیون تن به بازار عراق صادر شده است، افزود: در حال حاضر عراق تمایل شدیدی به دریافت تیپ 5 سیمان دارد که مقامات ایرانی با گوشزد کردن کیفیت استاندارد سیمان‌های صادراتی در حال رایزنی برای تعمیق همکاری و صادرات این کالا به بازار عراق هستند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
آغاز توزیع سبد کالای فرهنگیان



خبرگزاری فارس - مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مصرف فرهنگیان کشور از آغاز توزیع سبد کالای ماه رمضان فرهنگیان خبر داد. محمد جلیلیان اظهار کرد: توزیع سبد کالای ماه رمضان فرهنگیان شامل 10 کیلو برنج، 5 بطری روغن 900 گرمی، 5 کیلو شکر و 5 کیلو مرغ منجمد در تعاونی‌های مصرف فرهنگیان سراسر کشور آغاز شد.
وی به قیمت سبد کالا اشاره کرد و گفت: برنج کیلویی 3900 تومان، هر بطری روغن 3700 تومان، شکر کیلویی 1500 تومان و مرغ نیز کیلویی 5200 تومان ارائه می‌شود.
جلیلیان با بیان اینکه سبد کالا، 20 درصد زیر قیمت بازار ارائه می‌شود، افزود: فرهنگیان مختار هستند که تمام این چهار قلم کالا یا برخی از آنها را خریداری کنند و هیچ اجباری برای خرید تمام سبد کالا نیست.
وی به مدت زمان توزیع سبد کالای ماه رمضان فرهنگیان اشاره کرد و ادامه داد: توزیع سبد کالا تا پایان ماه رمضان ادامه خواهد داشت.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]نقطه عطفی برای بخش خصوصی[/h]

محسن جلال پور* علاقه‌مندان به رشد و توسعه بخش‌خصوصي و نهادهاي مدني در هفته‌هاي گذشته، شاهد چند رويداد مرتبط با اتاق ايران بوده‌اند كه نشانه‌هاي خوبي براي رسيدن اين نهاد قديمي به نقطه عطف در اين مرحله از تاريخ خودش است.
صدور بيانيه‌اي كارشناسانه از طرف اتاق بازرگانی در آستانه مبارزات انتخابات يازدهم، اشتياق نامزدهاي كسب منصب رياست‌‌جمهوري براي ارائه برنامه به اعضاي اتاق و بخش خصوصي و دعوت از بالاترين مقام اتاق براي حضور در شورايي كه اعضاي كابينه بعدي را شناسايي و معرفي مي‌كنند، از جمله نشانه‌هاي احتمال خيز مناسب براي اتاق است.
البته چرخه رويدادهاي مربوط به انتخابات هنوز كامل نشده است و بخش خصوصي تا زمان استقرار كامل دولت جديد مي‌تواند و بايد به ‌صورت فعال در جريان تحولات قرار گيرد.
فرآيند انتخابات صدها مدير براي دولت و نهاد رياست‌جمهوري و سازمان‌ها و شركت‌ها در سطح ملي و در سطح استاني براي فعاليت‌هاي گوناگون، يك مرحله بسيار بااهميت است كه بخش خصوصي مي‌تواند در آن اثرگذار باشد. بخش خصوصي ايران نبايد تصور كند كار تمام شده است و همه چيز را به حال خود رها كند و كنار بكشد. بخش خصوصي تا این مرحله كار رفتارهاي خوب و كارسازي انجام داده است، اما بايد با انسجام و دورانديشي بيشتر و تجميع قوا و يكپارچه كردن خواسته‌هاي كلي و اجتناب از پراكندگي تا زمان استقرار كامل دولت يازدهم در صحنه بماند.
مشاوره دادن به كساني كه در انتخاب مديران آينده نقش دارند يا معرفي معيارهاي مديران كارآمد در اين مرحله از كار، بسيار بااهميت است. بخش خصوصي اكنون در نقطه عطف قرار گرفته است و مي‌تواند با انسجام، دورانديشي و رفتارهاي دقيق و رصد كردن شرايط در مسير تكامل و كاهش انحصار قدرت دولت عمل كند.
بر این اساس، باید هم اکنون از فرصتی که برای رسیدن به نقطه عطف بخش خصوصی فراهم آمده، نهایت استفاده را برد زیرا نقطه عطف جايي است كه مسير حركت پديده‌ها و متغيرها به صورت چشمگير با دگرگوني مواجه شده و از راه‌ رفته پيشين جدا مي‌شوند. برخي پديده‌ها پس از نقطه عطف در مسير نزولي و انحطاط قرار مي‌گيرند و از چرخه پويايي خارج مي‌شوند يا در سطحي پايين‌تر به زندگی ادامه مي‌دهند. پديده‌هاي ترقي‌خواه و كوشا اما تلاش مي‌كنند پس از نقطه عطف در مسير رشد شتابان قرار گرفته و در سطحي بالاتر فعاليت كنند. برخي نشانه‌ها پيش از رسيدن به نقطه عطف ديده مي‌شوند كه مي‌توان با استناد به آنها استنباط كرد كه پديده‌ها پس از نطقه عطف در مسير رشد يا انحطاط قرار خواهند گرفت. اين مفهوم درباره هر پديده‌اي از جمله نهادهاي مدني و همچنين اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي مصداق دارد.
*عضو هيات رييسه اتاق ايران
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]پیش‌بینی افزایش تولید زعفران[/h]


ایسنا- عضو شورای ملی زعفران پیش‌بینی کرد: امسال با توجه به وضعیت مناسب آب و هوایی، حدود 300 تن زعفران برداشت می‌شود که می‌توان بیش از 80 درصد آن را صادر کرد. علی حسینی اظهار کرد: با رونق سفرهای گردشگری و توریستی در فصل تابستان و با توجه به قرار‌گرفتن در آستانه ماه رمضان که مصرف زعفران در کشور‌های اسلامی افزایش می‌یابد، بازار صادراتی زعفران رونق پیدا کرده است.
حسینی گفت: در صورت تحقق تولید 300 تنی زعفران در سال جاری، حدود 250 تن آن به کشور‌های متقاضی صادر می‌شود. وی افزود:‌ در دهه‌ گذشته، متوسط عملکرد زعفران پنج کیلوگرم در هکتار بود که با درنظر گرفتن 70 هزار هکتار سطح زیرکشت این محصول در دو استان خراسان رضوی و جنوبی، تولید به 350 تن می‌رسید؛ اما در حال حاضر به دلیل برخی مشکلات، میزان عملکرد زعفران به چهار کیلوگرم در واحد سطح کاهش یافته است.
عضو شورای ملی زعفران عنوان کرد: در سال گذشته، صادرات زعفران حدود 500 هزار دلار برای کشور ارزآوری داشته که می‌تواند به راحتی به یک میلیارد دلار افزایش یابد و این امر با برطرف شدن موانع صادراتی و گسترش بازار‌های جهانی، قابل تحقق است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
گزارش
[h=1]جزئیات برنامه استقلال ارزي تشریح شد[/h]

ایرنا- رييس موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني معتقد است كه مطرح شدن طرح استقلال ارزي در زمان حاضر امري دست يافتني است و اجراي آن نيز يك ضرورت است.
مهدي فتح اله با اشاره به طرح ايده استقلال ارزي از سوی وزير صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته گفت: محور اساسي اين طرح اين است كه بايد شكاف بين صادرات غيرنفتي و واردات از بين برود و كشور بتواند بدون نياز به صادرات نفت خام، واردات را تامين مالي كند. وي شاه‌بيت طرح استقلال ارزي را توجه به تراز تجاري و كاهش آن عنوان كرد و افزود: اين مهم از طريق مديريت صادرات و واردات محقق مي‌شود.
فتح اله گفت: شايد در نگاه اول كاهش واردات و افزايش صادرات غيرنفتي توصيه اصلي باشد كه از سوي هر كارشناسي مطرح شود، اما بايد توجه كرد كه در زمان حاضر كشور در شرايط خاصي به سر مي‌برد كه هرگونه توصيه سياستي بايد هماهنگ با اين شرايط باشد.
وي درباره ضرورت اجراي اين طرح افزود: تا پيش از اعمال تحريم‌هاي نفتي بر كشور، موضوع اقتصاد بدون نفت در محافل كارشناسي و آكادميك مطرح بود و اقداماتي نيز از سوي دولت و ساير نهادهاي حكومتي در راستاي تحقق اين هدف صورت مي‌گرفت، اما بايد پذيرفت كه تا ضرورتي رخ ندهد نوآوري نيز شكل نمي‌گيرد كه با اعمال تحريم‌ها در سال گذشته و بروز شوك به بازار ارز اين موضوع به طورجدي مطرح شد.
رييس مركز مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني مي‌گويد: تا پيش از اين، اقتصاد بدون نفت و تامين مالي واردات كشور از طريق درآمدهاي صادرات غيرنفتي به عنوان يك هدف بلند مدت و تا حدودي دور دست مطرح بود، اما با بروز اتفاقات سال ۹۱ و مشكلات ناشي از آن، اين هدف و آرزوي بلند مدت به ضرورتي عاجل براي تحقق شعار اقتصاد مقاومتي تبديل شد.
وي ادامه داد: نگاهي به ارقام و آمارهاي تجارت خارجي در دو سال گذشته نشان مي‌دهد كه تحقق اين هدف دور از ذهن نخواهد بود، چرا كه بر اساس آمارهاي اعلام شده از سوي گمرك، در سال ۹۱ ميزان صادرات كالاهاي غيرنفتي (با احتساب ميعانات گازي) معادل 4/41 ميليارد دلار بوده است كه البته اين رقم در سال قبل از آن حدود ۴۴ ميليارد دلار بوده كه نزديك به شش درصد كاهش يافته است.
اين مقام مسوول ادامه داد: از سوي ديگر، ميزان واردات كالاها در سال ۹۱ نيز حدود 3/53 ميليارد دلار بوده كه از واردات 8/61 ميليارد دلاري سال ۹۰ به ميزان 7/13 درصد كمتر بوده است. وي گفت: كاهش واردات در سال گذشته را مي‌توان به افزايش نرخ ارز و افزايش قيمت نسبي كالاهاي وارداتي ناشي از آن و همچنين مشكلات و محدوديت‌هاي ناشي از تحريم‌هاي اقتصادي نسبت داد و از سوي ديگر نيز ميزان صادرات غيرنفتي با وجود افزايش نرخ ارز كاهش يافته است.
فتح اله افزود: نگاهي به ارقام گمرك نشان مي‌دهد كه صادرات محصولات پتروشيمي بيش از ۳۳ درصد و صادرات ميعانات گازي بيش از 5/12 درصد در سال ۹۰ نسبت به سال پيش از آن كاهش يافته است و با وجود رشد بيش از ۱۹ درصدي صادرات ساير كالاها، در مجموع صادرات غيرنفتي را كاهش داده است.
رييس موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني تصريح كرد: مقايسه بين رقم صادرات غيرنفتي 4/41 ميليارد دلاري با واردات 3/53 ميليارد دلاري در سال ۹۱ بيانگر آن است كه صادرات غيرنفتي در سال گذشته با وجود كاهش توانسته است بيش از ۷۷ درصد از واردات كالايي را تامين مالي كند و به بياني ديگر با وجود همه محدوديت‌ها، شكاف بين صادرات و واردات قابل ترميم است و مي‌توان در يك افق زماني
كوتاه‌مدت و ميان مدت اين شكاف را ترميم كرد.
وي ادامه داد: كاهش واردات با توجه به اينكه بخش قابل توجهي از نياز كالاهاي سرمايه‌اي و واسطه‌اي كشور از محل واردات تامين مي‌شود و با توجه به كاهش بيش از ۱۳ درصدي ميزان واردات در سال گذشته بسيار بعيد و غيرعملي است. فتح اله تصريح كرد: در شرايط فعلي حداكثر مي‌توان انتظار داشت كه ميزان واردات حفظ شود و دولت بايد تلاش كند تا با خنثي كردن محدوديت‌هاي ناشي از تحريم بر جريان واردات، فرآيند كالاهاي مورد نياز براي توليد در داخل حفظ شود.
وي با تاكيد بر اينكه همه تلاش دولت بايد روي توسعه صادرات غيرنفتي متمركز شود، افزود: به بيان ديگر‌ تنها راه عملي اين موضوع توسعه صادرات غيرنفتي است كه در اين زمينه دولت بايد در چند حوزه فعاليت كند. وي گفت: با توجه به افزايش نرخ ارز در دو سال گذشته، رقابت پذيري قيمتي كالاهاي ايراني افزايش يافته است كه هم مي‌توانند جايگزين بسياري از كالاهاي وارداتي شوند و هم اينكه توان صادرات آنها به ساير كشورها وجود دارد.
رييس موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني ادامه داد: بايد فضاي كسب و كار كشور در جهت توسعه صادرات تغيير كند، به اين معنا كه قوانين دست و پا گير در زمينه توليد داخل و صادرات بايد بر طرف شده و تسهيلاتي در اين جهت براي صادركنندگان در نظر گرفته شود تا انگيزه آنها براي بهره برداري از فرصت افزايش نرخ ارز هدايت شود.
وي دليل اصلي كاهش صادرات غيرنفتي كشور در سال گذشته را تحريم پتروشيمي عنوان كرد و گفت: براي جبران اين محدوديت‌ها دولت بايد تلاش خود را در دو جهت مصروف كند، از يك سو بايد بازارهاي جايگزيني براي محصولات پتروشيمي ايران جست‌وجو شود كه از هدف تحريم‌هاي اين بخش دور باشند و از سوي ديگر بايد زنجيره توليد اين محصولات را در داخل از مواد خام به سمت كالاهاي با ارزش افزوده بيشتر و كالاهاي نهايي در داخل وصل كرد كه مستقيما در معرض
تحريم نيستند.
وي افزود: بر اين اساس مي‌توان انتظار داشت كه ميزان صادرات محصولات پتروشيمي و ميعانات گازي ايران كه بخش مهمي از صادرات غيرنفتي را تشكيل مي‌دهند، حفظ شده و گامي مهم در جهت تحقق اهداف استقلال ارزي برداشته خواهد شد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]افزایش ۵ دلاری قیمت سیمان صادراتی[/h]

خبرگزاری فارس - دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان با بیان اینکه 80 درصد صادرات سیمان ایران به عراق توسط 4 هلدینگ انجام می‌شود، گفت: این هلدینگ‌ها برای افزایش قیمت سیمان صادراتی به عراق توافق کردند تا قیمت هر تن سیمان حداقل 5 دلار افزایش یابد.
عبدالرضا شیخان افزود: در حال حاضر هر تن سیمان ایران به طور متوسط با قیمت 50 دلار به عراق صادر می‌شود که البته این صادرات بیشتر به صورت ریالی انجام می‌شود.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]احتکار خرما در آستانه رمضان[/h]

رشد ۲برابری قیمت در ۳ماه
خبرگزاری تسنیم- ريیس اتحادیه کشوری آجیل و خشکبار از احتکار خرما از سوی دلالان و کشاورزان کلان و عمده در سردخانه‌ها خبر داد و گفت: در صورت عدم عرضه مناسب، قیمت خرما بیش از رقم فعلی در ماه رمضان خواهد شد؛ چرا که هم اکنون فروش خرما در دست کشاورزان کلان و دلالان قرار داشته و آنها با نگهداری خرما در سردخانه‌ها، اقدام به نوسان قیمت این کالا در سطح بازار می‌کنند.
علیرضا ارزانی با اشاره به اینکه قیمت خرما با نزدیک شدن به ایام ماه رمضان با توجه به کیفیت، رقم‌های متفاوتی خواهد داشت، اظهار کرد: این اتحادیه از طریق فروش فوق‌العاده در سطح شهر و حضور گسترده در نمایشگاه‌های مواد غذایی همراستای بخش‌های نظارتی، کنترل‌های لازم را در قالب کارگروه تنظیم بازار برای عرضه این کالا و رفع نیاز مردم انجام خواهد داد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]بسته حمایتی تولید به زودی در صحن علنی مجلس[/h]

گروه بازرگانی- در چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصی اصفهان، ريیس کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس از آماده‌سازی بسته حمایتی کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس برای افزایش نرخ رشد تولید ملی خبر داد و گفت: این بسته 60 ماده‌ای از مرداد تا اسفند ماه سال گذشته آماده‌ شده و به زودی در صحن مجلس در قالب یک دفترچه حمایتی توزیع می‌شود؛ ضمن اينكه 20 ماده این بسته در بودجه امسال جاری کشور تصویب شده و یکی از بندهای این طرح، افزایش سقف بدهی فعالان اقتصادی به دولت از مبلغ یک میلیون تومان به 500 میلیون تومان در موضوع ممنوع‌الخروجی است.
به گزارش روابط عمومي اتاق ايران، حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس، معافیت حداقل 1/0 درصد مالیاتی در سود واحدهای تولیدی که یک درصد ارزش تولید را افزایش داده‌اند از دیگر بخش‌های این طرح اعلام کرد و ادامه داد: سقف معافیت مالیاتی برای این واحدها حداکثر تا 10 درصد درنظر گرفته شده و این معافیت منوط به ثابت شدن افزایش تولید از سوی واحد تولیدی است.
در ادامه نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان، موضوع رفع مسائل ممنوع‌الخروج شدن فعالان اقتصادی به دلیل مسائل مالیاتی مورد بحث و بررسي قرار گرفت و ضمن هشدار نسبت به تبعات این موضوع، تاکید شد که «ممنوع‌الخروجی»، آخرین راهکار دریافت معوقات مالیاتی از مودیان است و سازمان امور مالیاتی برای تعیین تکلیف این افراد به طور مستقیم با مراجع ذی‌ربط مکاتبه می‌کند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]دولت يازدهم و بهبود فضاي كسب‌وكار[/h]

عبدالرسول خليلي
ارتقاي عمومي فضاي كسب‌وكار و تسهيل روند فعاليت‌هاي اقتصادي از عوامل عمده براي ايجاد رونق توليد در كشور محسوب مي‌شود. 10 شاخص بين‌المللي سهولت كسب‌وكار معيار مهمي براي تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي مديران براي انجام سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي به شمار مي‌روند كه هدف نهايي آن، نمايش چهره اقتصاد ملي در تعامل با فعالان اقتصادي به ويژه بخش خصوصي است.
با توجه به شرايط آغاز به كار شركت‌ها، ثبت اموال، انعقاد قراردادها، تجارت فرامرزي و قوانين سرمايه‌گذاري در جهان، همچنين كاهش قيمت ارز و طلا و اثرات رواني ناشي از رو به كاهش گذاردن مدام قيمت آنها در سطح جامعه، جذب سرمايه‌هاي سرگردان در بازار ايران از طريق رونق فضاي كسب‌وكار از اولويت‌هاي مهمي است كه دولت يازدهم مي‌تواند به عنوان يك فرصت بي‌بديل از آن استفاده كند. اين موضوع از آنجا اهميت دارد كه بهبود معيشت مردم از مهم‌ترين اهداف اقتصادي كوتاه‌مدت دولت تدبير و اميد تعيين شده است، به ويژه آنكه رشد توليد ملي، افزايش درآمد خانوارها و در نهايت بهبود معيشت مردم، بدون بهبود فضاي كسب‌وكار كه مستلزم ظرفيت‌سازي و جهت‌دهي به سرمايه‌هاي سرگردان داخلي و خارجي است، ميسر نيست. يكي از اين مراكزي كه در به فعليت در آوردن ظرفيت‌هاي اقتصادي كشور و كمك به اين هدف اقتصادي دولت آينده بسيار قابل اهميت است، مكانيسم مناطق آزاد و ويژه اقتصادي هستند كه از سال 1368 براساس بندهاي 19 و 25 قانون برنامه توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور به تصویب رسیده‌اند و قانون چگونگی اداره مناطق آزاد در 7/6/1372 و قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی در 11/3/1384 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده‌اند و سایر مقررات و آیین‌نامه‌ها و اصلاحیه‌های بعدی آن تاکنون تهیه و به مرحله اجرا درآمده‌اند.
فضای این مناطق آماده برای اجرای طرح بررسی فضای کسب و کار بانک‌جهانی است که موسسه IFC بازوی بخش خصوصی بانک، آن را راهبری می‌کند، به ویژه آنکه در مناطق آزاد صدور مجوز برای انجام هرنوع فعالیت اقتصادی مجاز بوده و سهولت ایجاد بنا‌ها و تاسیسات برای انواع مشاغل از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی فرصت مناسبی را در اختیار دولت جدید قرار می‌دهد تا بتواند در به فعلیت‌ در آوردن ظرفیت‌های اقتصادی این مناطق برای خدمت به مردم و رفع بحران‌های ناشی از اشتغال و تولید اقدام کند.
بنابراین، شناسایی ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز در هر یک از مناطق با استفاده از مدیران لایق و توانا و نه مدیران سفارشی فرصت‌سوز، برای تحقق جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و حضور در بازارهای رقابتی امروز برای تولید، صادرات و فروش محصولات حائز اهمیت است. هر چند معرفی و برندسازی مزيت‌هاي نسبی سرمایه‌گذاری در کاهش قیمت تمام شده محصولات و ایجاد زمینه مناسب برای تنظیم بازار کار و کالا در مناطق، شناسایی عوامل موثر بر سرمایه‌گذاری خارجی، شناسایی عوامل محیطی و مزایای ماندگار این مناطق و بررسی نحوه استفاده از فاینانس خارجی و استفاده از روش‌ مالی BOT برای سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌های مورد نیاز، تولید و ایجاد اشتغال مهم است. دولت یازدهم می‌تواند بهبود فضای کسب‌وکار را از طریق اجرای کامل شاخص‌های بین‌المللی طرح کسب‌وکار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شروع کند. به طوری که اجرای شاخص‌های ده‌گانه بین‌المللی فضای کسب‌وکار در مناطق آزاد و ویژه می‌تواند راهکار عمده‌ای را برای گسترش آن در سطح کشور در اختیار مدیران و مسوولان دولت آینده قرار دهد و مردم را در مناطق اقتصادی مناطق آزاد و ویژه شریک کند. مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید یک ماکت رونق فضای کسب‌وکار بین‌المللی در کشور باشند، تا از آنها به مثابه الگوی این رونق در جاهای دیگر کشور استفاده شود. اگر این کار انجام شود قطعا رشد سرمایه‌گذاری، ‌رشد فعالیت‌های اقتصادی و رشد فرصت‌های شغلی انجام می‌گیرد. اکنون باید همه فرصت‌های اقتصادی کشور را در مناطق آزاد براساس شاخص‌های ده‌گانه بین‌المللی بهبود فضای کسب‌وکار تعریف و بازبینی کرد و متناسب با قانون سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی به اجرا درآورد، تا منافع آن در سفره اقتصادی همه مردم قرار گیرد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
ارائه طومار مشکلات حمل و نقل به دولت یازدهم



گروه بازرگانی- فعالان صنعت حمل و نقل معتقدند دولت یازدهم باید در جریان تمام مشکلات صنعت حمل و نقل قرار گیرد و برای رفع آنها تلاش کند. بر همین اساس، آنها تصمیم دارند در قالب طوماری، مشکلات خود را به اطلاع دولت منتخب برسانند تا بلکه مسوولان و مدیران جدید، فکری به حال این مشکلات کنند.
در همین رابطه، اعضای کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران در تازه ترین گردهمایی خود، به بررسی مشکلات کنونی شرکت‌های فعال درحوزه حمل و نقل ریلی و هوایی پرداختند. به گزارش اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، غلامحسین امیری، کارشناس صنعت حمل و نقل، از «کمبود واگن»، «سیر کند واگن ها در مسیرهای ریلی کشور» و «توقف طولانی مدت واگن‌ها در مرزها» به عنوان مهم‌ترین چالش‌های حوزه حمل و نقل ریلی یاد کرد.
همچنین کاپیتان هوشنگ شهبازی، به عنوان یکی از صاحب‌نظران صنعت هوایی درباره مشکلات این بخش و راهکارهای آن توضیح داد. به اعتقاد این صاحب‌نظر صنعت حمل و نقل هوایی، مهم‌ترین رکن در صنعت هواپیمایی، سازمان هواپیمایی کشوری است که به عنوان نماینده حاکمیت، متولی سیاست‌گذاری در تمامی بخش‌های بالادستی صنعت هوانوردی است و می‌تواند تضمین‌کننده رشد این صنعت باشد، اما بعد از گذشت 33 سال از انقلاب اسلامی، مسائلی همچنان گریبانگیر این سازمان و به تبع آن بخش‌های مختلف صنعت هوانوردی است که از جمله مهم‌ترین آنها، «عدم ثبات مدیریتی» است. کاپیتان شهبازی اظهار کرد: متوسط عمر مدیریت ارشد در سازمان هواپیمایی کشوری حدود یک سال و دو ماه بوده است و این امر موجب تزلزل در تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و بی‌رغبتی به کار در بین کارشناسان شده است. وی در ادامه به تشریح برنامه‌ها و راهکارهای حل مشکلات صنعت هوایی کشور پرداخت و با تاکید بر اینکه این مسائل به طور مفصل به اطلاع دولت جدید خواهد رسید، افزود: ارتقای جایگاه سازمان هواپیمایی کشوری به یکی از معاونت‌های رییس‌جمهور با توجه به اهمیت جایگاه آن در پیشبرد اهداف کشور، اجرای الزامات قانون برنامه پنجم توسعه و تدوین مقررات ملی صنعت هوانوردی (بازنگری در قانون هواپیمایی کشوری) از این جمله است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]دگرگونی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی[/h]

دخالت دولت در صادرات افزایش می‌یابد
مینا یوسفی- برنامه قطعی دولت برای تک‌نرخی کردن ارز در سال 1392 موجب دگرگونی در محدودیت ها و ممنوعیت‌های صادراتی شد. متولیان تجارت خارجی ایران با توجه به برنامه‌های جدید در مورد کاهش قیمت و تک‌نرخی کردن ارز، تصمیم به عقب‌نشینی از ممنوعیت‌های صادراتی گرفته‌اند. بر اساس بخشنامه جدیدی که سازمان توسعه تجارت صادر کرده است، تعداد کالاهای ممنوع از صادرات از 27 قلم در بخشنامه پیشین به 13 قلم کاهش یافته است.
اما در مقابل تعداد کالاهایی که ناچار به دریافت مجوز دولتی برای صادرات بوده‌اند، از 22 قلم به 29 قلم افزایش یافته است. تصمیم جدید دولت برای دگرگون کردن ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادراتی از یک سو به معنای آسان شدن زمینه کار برای صادرکنندگان است، اما به اعتقاد تحلیلگران از سوی دیگر به معنای افزایش دخالت دولت در زمینه صادرات به نظر می‌رسد. چه در عین حال که تعداد کالاهای ممنوع از صادرات کاهش یافته است، تعداد کالاهای نیازمند به دریافت مجوز صادرات افزایش پیدا کرده است. آن طور که مسوولان می‌گویند: تصمیم جدید برای دگرگونی سیاست‌های صادراتی در پی تلاش دولت برای تک نرخی کردن ارز و در نتیجه کاهش نگرانی نسبت به سودجویی‌ها از تفاوت نرخ‌‌های گوناگون ارزی گرفته شده است.
عباس معمارنژاد، رییس کل گمرک در این مورد به «دنیای اقتصاد» گفت: سال گذشته به خاطر تفاوت نرخ ارز و سودجویی‌های برخی افراد، کالاهایی که مورد نیاز داخل بود به خارج از کشور صادر می‌شد، اما امسال که امیدواری نسبت به تک نرخی کردن ارز افزایش یافته است، به نظر می‌رسد دیگر نیازی به ممنوع کردن صادرات کالاها وجود نداشته باشد. معمارنژاد از سوی دیگر به تلاش‌ها برای تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: همچنین از آنجا که نیاز بازار داخل به کالاهایی که پیش‌تر ممنوع از صادرات بودند برطرف شده است، ممنوعیت صادرات این کالاها نیز برداشته شد. به این ترتیب از این پس 13قلم کالا ممنوع از صادرات هستند و صادرات 29 قلم کالا نیز مشروط به دریافت مجوز و 31 قلم کالا نیز مشروط به پرداخت عوارض می‌شود.
دولت ناچار به دخالت در صادرات است
در توضیح بیشتر در مورد دگرگونی‌های جدید سیاست‌های صادراتی، محمدرضا نادری، معاون گمرک به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: بر اساس جلسه‌هایی که به تازگی از سوی مسوولان سازمان توسعه تجارت برای بررسی برنامه‌های صادرات کالا برگزار شده است، قرار بر این شد که واحدهای تولیدی ابتدا نیاز بازار داخل را تامین کنند و در صورت مازاد تولید به صادرات بپردازند.
از سوی دیگر، بخشنامه جدید در مورد شرایط صادرات کالا از ایران در آستانه ماه رمضان و با توجه به افزایش نیاز مصرف برخی کالاهای مصرفی گرفته شده است. نادری در این مورد به واردات برنج و وضعیت ذخیره مرغ اشاره می‌کند و می‌گوید: امسال وزن برنج‌های وارداتی 106 درصد بیشتر شده که این موجب کاهش نگرانی در مورد تامین این کالای اساسی است. به گفته وی، اما در مورد مرغ که در ماه رمضان بیشتر مصرف می‌شود، دولت ناچار به اعمال محدودیت صادراتی شده و صادرات مرغ را مشروط به دریافت مجوز کرده است.
توضیح‌های معاون گمرک ایران نشان می‌دهد که بخشنامه جدید گمرکی به زودی بار دیگر دگرگون خواهد شد. نادری در این مورد نیز می‌گوید: در راستای اجرای برنامه‌های حمایت از صادرات، همچنین کاهش نگرانی از سودجویی‌های ناشی از نرخ‌های گوناگون ارزی، احتمال دارد که تعداد کالاهای ممنوع از صادرات نیز کمتر و صادرات کالا بیشتر منوط به پرداخت عوارض یا در کل معاف از عوارض شود. آن طور که معاون امور گمرکی از نتیجه بررسی‌های بازار در سال گذشته خبر می‌دهد، سودجویی از تفاوت نرخ ارز و صادرات برخی کالاها و مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های داخل، موجب می‌شد که بازار کالاها یا تولید با کمبود مواجه شود. توضیح‌های معاون امور گمرکی گمرک ایران در مورد بخشنامه جدید گمرکی در حالی ابراز می‌شود که بر اساس برخی تحلیل‌ها، افزایش تعداد کالاهای ملزم به دریافت مجوز صادراتی به معنای تلاش دولت برای دخالت در روند صادرات کالاها و سلیقه‌ای کردن صدور مجوزها است. در پاسخ به این انتقاد نادری به جمعیت زیاد و سرانه مصرف در ایران اشاره می‌کند و با تاکید بر اینکه شرایط تحریم تنظیم بازار را با دشواری روبه‌رو کرده است، می گوید: در این شرایط دولت ناچار به دخالت در روند صادرات است تا بازار داخل با کمبود روبه‌رو نشود. وی تاکید می‌کند که در شرایط عادی و به دور از تحریم‌ها دولت مداخله در روند صادرات را کاهش خواهد داد، اما در حال حاضر نظارت دولت بر صادرات گریزناپذیر است.
سهم صنعتگران از صادرات
در مورد سهم دولت و بخش خصوصی از صادرات کشور، حمید صافدل، معاون بازرگانی خارجی وزیر صنعت، معدن و تجارت از ارزآوری 15میلیارد دلاری صنعتگران برای کشور در سال گذشته خبر داد و گفت: از مجموع 5/32 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی در سال 1391 سهم صنعتگران 15 میلیارد دلار بوده است.
پیامدهای سختگیری‌های صادراتی
صدور بخشنامه‌های پی در پی در مورد ممنوعیت و محدودیت صادراتی در حالی ادامه دارد که کارشناسان و فعالان نسبت به آثار نامطلوب چنین تصمیم‌هایی هشدار می‌دهند. پیش از این نیز مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشي نسبت به پیامدهای چنین تصمیم‌هایی هشدار داده و سه اشکال اساسی را در مورد پیامدهای نامطلوب ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادراتی برشمرده بود.
گسترش زمینه قاچاق، ایجاد اشکال در پیوستن به سازمان تجارت جهانی(WTO) و ایجاد بی‌ثباتی در بازار مهم‌ترین پیامدهای منفی بخشنامه‌های دولتی از دیدگاه پژوهشگران مجلس هستند.



 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
تازه‌ترین گزارش گمرک از تجارت خارجی ایران منتشر شد
[h=1]بازگشت روزهاي خوش صادراتي[/h]

افزایش میزان صادرات پس از دو ماه کاهش در 3 ماه نخست سال 1392، صادرات غيرنفتي ايران از 7/9 ميليارد دلار فراتر رفت
گروه بازرگانی- صادرات کالاهای غیرنفتی ایران بالاخره پس از چند ماه رخوت، از خواب بیدار شد و اندکی رشد کرد. در سه ماه نخست سال 1392 ایران توانست 9 میلیارد و 751 میلیون دلار کالا به دیگر کشورها صادر کند که این نسبت به مدت مشابه در سال پیش 65/1درصد افزایش یافته است.
در دو ماه نخست سال 1392 روند صادرات و واردات هر دو کاهشی بود که این نگرانی‌هایی را به دنبال آورد. در فروردین ماه امسال، ایران 2میلیارد و 497 میلیون دلار کالا به دیگر کشورها صادر کرد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال 1391 بیش از 11 درصد کاهش نشان می‌داد. در دو ماه نخست سال یعنی در فروردین و اردیبهشت نیز صادرات ایران به بیش از 6 میلیارد دلار رسید که این رقم نیز نسبت به مدت مشابه در سال 1391 حدود دو درصد کاهش را نشان می‌داد. اما واپسین ماه بهار خبرهای خوشی برای صادرات ایران دارد و نشان می‌دهد که بالاخره روند صادرات کالاهای غیرنفتی ایران روندی افزایشی به خود گرفته است. با این وجود روند واردات هنوز هم کاهشی است. در سه ماه نخست سال 1392 ارزش کل واردات ایران به 9 میلیارد و 395 میلیون دلار رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 26 درصد کاهش نشان می‌دهد. در دو ماه پیش نیز ایران 5 میلیارد و 692 میلیون دلار کالا وارد کرد که این رقم نسبت به دو ماه نخست سال قبل 32 درصد کمتر است.
هر چند کاهش میزان واردات از هدف‌های دیرین مسوولان تجارت خارجی کشور است، اما به گفته فعالان سختگیری‌های داخلی در کنار تحریم‌های خارجی، ورود کالا به ایران را با مشکل مواجه کرده است. چندی پیش در پی بروز مشکل در تامین ارز برخی کالاهای اساسی از جمله کره و دارو، واردات این کالاها با کندی و در برهه‌ای از زمان با توقف روبه‌رو شد. بر اساس تازه ترین تصمیم دولت که در آغاز سال جاری اعلام شد، ارائه دلار با قیمت مرجع 1226 تومانی برای واردات کالاها محدود شد. در حال حاضر فقط واردات گندم و نهاده‌های دامی با ارز مرجع انجام می‌شود. برنج، روغن و شکر هم به شرطی که از سوی دولت وارد شوند از ارز مرجع برخوردارند. این تصمیم دولت در چند ماه گذشته موجب شد که واردکنندگان در ترخیص کالاهای خود درنگ کنند. این اقدام واردکنندگان از یک سو موجب بروز التهاب و گرانی در بازار شد و از سوی دیگر به مشکل انباشت کالا در گمرک‌ها دامن زد.
جزئیات آمار تجارت خارجی ایران
تازه‌ترین گزارش گمرک نشان می دهد در سه ماه نخست سال 1392 صادرات غيرنفتي ايران 65/1 درصد افزايش يافت، در حالي كه واردات كشور در همين مدت 11/26 درصد كاهش داشته است. آمار تجارت خارجي ايران در سه ماه نخست امسال نشان مي‌دهد در اين مدت 21 ميليون و 699 هزار تن انواع كالا با احتساب ميعانات گازي و بدون احتساب نفت، گاز و تجارت چمداني به ارزش 9 ميليارد و 751 ميليون دلار صادر و 6 ميليون و 603 هزار تن انواع كالا به ارزش 9 ميليارد و 395 ميليون دلار وارد كشور شده است. مقايسه ارزش كل صادرات کالاهای غيرنفتي و واردات حاكي از فزوني 356 ميليون دلاري صادرات غيرنفتي كشور در برابر واردات طي مدت ياد شده است.
صادرات
در این مدت عمده كالاهاي صادراتي به ترتيب شامل متانول (الكل متيليك) به ارزش 349ميليون دلار، سنگ‌آهن به هم‌فشرده نشده و كنسانتره‌هاي آن به ارزش 297 ميليون دلار و قير نفت به ارزش 292 ميليون دلار بوده است. گزارش گمرک ایران در مورد تركيب كالاهاي صادراتي به تفكيك ميعانات گازي، محصولات پتروشيمي و ساير كالاها مي‌افزايد: در سه ‌ماه نخست سال جاري از مجموع صادرات غيرنفتي، 2ميليارد و 96ميليون دلار به ميعانات گازي، 2ميليارد و 542ميليون دلار به محصولات پتروشيمي و 5ميليارد و 112ميليون دلار به ساير كالا ها اختصاص داشته است. همچنين بررسي تركيب كالاهاي صادراتي نشان مي‌دهد، ميزان صادرات ميعانات گازي در اين مدت با 15درصد كاهش مواجه بوده، در حالي كه صادرات محصولات پتروشيمي بيش از 8/8 درصد و ساير كالاها 88/6درصد رشد يافته است. بيشترين ميزان كالاهاي صادراتي در این مدت به كشورهاي چين به ارزش يك ميليارد و 712 ميليون دلار، عراق به ارزش يك ميليارد و 429 ميليون دلار، امارات متحده عربي 884 ميليون دلار، افغانستان 675 ميليون دلار و هند به ارزش 621 ميليون دلار بوده است.
واردات
در سه ماهه نخست سال جاري همچنين 6ميليون و 603 هزار تن كالا به ارزش 9 ميليارد و 395 ميليون دلار وارد كشور شده است كه اين ميزان به لحاظ ارزش 11/26 درصد و از حيث وزن 83/29 درصد كاهش نشان مي‌دهد.
براساس اين گزارش، عمده كالاهاي وارداتي شامل برنج نيمه سفيد شده يا برنج كامل سفيد شده به ارزش 609 ميليون دلار، كنجاله و ساير آخال‌هاي جامد به ارزش 460 ميليون دلار، دانه گندم سخت به ارزش 382ميليون دلار، دانه ذرت دامي به ارزش 252ميليون دلار و شمش از آهن و فولاد غيرممزوج به ارزش 162 ميليون دلار بوده است. گزارش گمرک ایران مي‌افزايد: 5 كشور عمده صادركننده كالا به ايران در اين مدت به ترتيب شامل كشورهاي امارات متحده عربي، چين، هند، جمهوري كره و تركيه بوده است. بر اساس اين گزارش در اين مدت يك ميليارد و 785 ميليون دلار انواع كالا از امارات متحده عربي، يك ميليارد و 744 ميليون دلار از چين، 982 ميليون دلار از هند، 923 ميليون دلار از جمهوري كره و 865 ميليون دلار از تركيه وارد كشور شده است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]تامین نقدینگی نیاز جدی صنعت پوشاک[/h]

گروه بازرگانی- به گفته فعالان صنعت پوشاک، کاهش تقاضا برای محصولات نساجی و پوشاک، کمبود نقدینگی، وجود برخی تنش‌های سیاسی و واردات بی‌رویه، در کسادی کنونی بازار صنایع نساجی و پوشاک تاثیر داشته و این صنعت هم اکنون به شدت به تامین نقدینگی از طریق سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیازمند است.
در این شرایط، دستگاه‌های اجرایی، حتی از پرداخت مطالبات معوقه واحدهای نساجی و پوشاک نیز خودداری کرده‌اند و این امر به مشکل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی این صنعت دامن زده است. براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در سال 1392، چین، امارات و ترکیه سه مبدا اصلی واردات پوشاک به کشور هستند؛ به طوری که سهم این سه کشور از واردات ارزشی پوشاک در دو ماه نخست امسال، به ترتیب به 53/45، 24/06 و 21/79درصد رسید.
پوشاک از اقلامی محسوب می‌شود که بالاترین حجم قاچاق به کشور را دارد. اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره واردات پوشاک اعلام کرده است که محموله‌های کشف شده پوشاک قاچاق در سال 1389 سه برابر کل حجم واردات قانونی این کالاها بوده است. مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین با اشاره به رشد شدید قاچاق پوشاک به کشور اعلام کرده که در سال‌های 1385 تا 1389، قاچاق پوشاک به کشور رشد قابل توجهي داشته و این در شرایطی است که به‌دلیل قیمت تمام شده بالا، منسوجات تولید داخل قادر به رقابت با محصولات ارزان قیمت چینی نیست. معاون پیشگیری و هماهنگی امور استان‌ها و سازمان‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم اعلام کرده بود که در سال 1389 بیش از 60 هزار پرونده درباره قاچاق پوشاک تشکیل و بیش از 80 هزار نفر در این زمینه دستگیر شدند.
آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که هم‌اکنون بیش از 9300 واحد تولیدی پوشاک با سرمایه‌گذاری 4/1 هزار میلیارد تومانی در کشور فعال هستند و بالغ بر 250 هزار نفر نیز در این صنعت فعالیت می‌کنند. عمده پوشاکی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شود مربوط به واردات پوشاک‌های برند می‌شود که معمولا هم قیمت‌های بالایی در بازار ایران دارند و این در شرایطی است که مسوولان صنعت نساجی می‌گویند، اگر واردات برندهای معتبر جهانی، به جای اینکه از طریق قاچاق انجام شود، از طریق مشارکت و به صورت رسمی و با هدف سرمایه‌گذاری صورت گیرد، هم مشکلات کمبود نقدینگی واحدهای تولید داخل، برطرف و هم واردات رسمی با قاچاق جایگزین می‌شود. در همین راستا، به‌رغم همه مشکلات و موانع موجود در این صنعت، خبر خوش این است که به تازگی، يکي از 15 برند برتر صنعت پوشاک جهان، آماده سرمايه‌گذاري و راه‌اندازي خط توليد در ايران شده است. اميرحسين محمدي‌نژاد، عضو اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اعلام اين خبر همزمان با روز ملی صنعت و معدن، گفت: در شرايط فعلي، صنعت پوشاک و بازار اين محصولات در ايران وضعيت نگران‌کننده‌اي دارد، در حالي که این صنعت مي‌تواند بالاترين ارزش افزوده را براي اقتصاد ايران به همراه داشته باشد. به گفته وی، يکي از دلايل عقب‌ماندگي صنعت پوشاک ايران، فقر تکنولوژيک و ناتواني در پياده‌سازي طراحي روز دنيا مبتني بر فرهنگ بومي و ايراني است و به همين دليل، عمده توليدکنندگان پوشاک کشور بدون درنظر گرفتن حقوق مالکيت معنوي برندها و به دليل نبود نظارت کافي، اقدام به کپي‌کاري
مي‌کنند.
عضو اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بيان اينکه اصلي‌ترين عامل افزايش جعل برندها در بازار پوشاک ايران، عدم حضور موثر و قدرتمند برندهاي معتبر و خوشنام جهاني است، افزود: در همين راستا از حدود دو سال قبل، رايزني‌هاي گسترده‌اي را با يك برند جهاني دنبال کرده‌ايم؛ اين برند هم اکنون حدود 900 شعبه در کشورهايي همچون ترکيه، چين، اندونزي و ويتنام خط توليد داير کرده و ما در تلاش هستيم تا بخشي از محصولاتي را که در کشور چين توليد مي‌شود، به ايران منتقل کنيم. وی با بيان اينکه بومي‌سازي برندهاي معتبر جهاني راهکار توسعه صنعت پوشاک کشور است، تاکيد کرد: در سال‌هاي گذشته بزرگ‌ترين واحدهاي توليدي پوشاک با سرمايه‌گذاري‌هاي هنگفتي در کشور راه‌اندازي شد، اما هيچ يک از آنها به سرانجام نرسيده‌اند، زيرا از دانش و توانايي کافي براي برندسازي و توليد با کيفيت برخوردار نبوده‌اند. محمدي‌نژاد با بيان اينکه قاچاق پوشاک بزرگ‌ترين ضربه را به اين صنعت وارد کرده است، عنوان کرد: توسعه برندها بايد به گونه‌اي دنبال شود که قاچاق توجيه اقتصادي نداشته و برندهايي وارد ايران شود که قابليت رقابت با ديگر کالاهاي موجود در بازار را داشته باشد. همچنين صدرا شريعتمداري، کارشناس برند و فروش اتحادیه صادرکنندگان و فروشندگان پوشاک با بيان اينکه توسعه صنعت مد و پوشاک يکي از راهکارهاي اصلي ايجاد اشتغال گسترده در کشور است، اضافه کرد: در شرايط فعلي، صنعت پوشاک کشور از توان کافي براي رقابت‌پذيري در بازارهاي جهاني برخوردار نيست، اما با مشارکت برندهاي خوشنام جهان مي‌توان علم روز اين صنعت را به کشور انتقال داد و از منظر اقتصادي نيز برندها مي‌توانند يکي از منابع اصلي درآمدزايي در کشور باشند؛ به شرطی که مسوولان جلوی قاچاق بی‌رویه پوشاک به کشور را بگیرند.
البته فعالان صنعت پوشاک در شرایطی نسبت به افزایش قاچاق این محصولات ابراز نگرانی می‌کنند که همین دیروز (دوشنبه)، مدیر بازرسی شورای اصناف تهران درباره خبرهایی مبنی بر افزایش حجم قاچاق پوشاک بیان کرد: قاچاق پوشاک آنچنان مقرون به صرفه نیست و حجم تولید داخلی جوابگوی نیاز جامعه است و برندهایی هم که مشتری خاص به خود دارند، از راه قانونی برای ورود کالا به کشور اقدام می‌کنند؛ از این رو تصور می‌کنم که حجم قاچاق پوشاک آنچنان چشمگیر و واقعی نبوده است!
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
خبر
قانون جديد تامین کالاهای اساسی ابلاغ شد
[h=1]گوشت، برنج و روغن رایگان هر 3 ماه[/h]

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت- قانون تامین کالاهای اساسی برای اقشار آسیب‌پذیر که در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده، از سوی ريیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شده است. بر این اساس، به منظور حفظ امنیت غذایی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، دولت موظف است در مقاطع سه ماهه سبدهای کالایی شامل برنج، روغن و گوشت را تامین و از طریق دستگاه‌های مزبور توزیع کند.
اعتبار مورد نیاز برای اجرای این قانون از محل سهم دهک‌های درآمدی بالا از یارانه‌های موضوع قانون هدفمندی یارانه‌ها تامین و در بودجه سالانه کشور منظور می‌شود؛ ضمنا اجرای این قانون نافی پرداخت مستمری ماهانه به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور نیست. همچنین آیین‌نامه اجرایی این قانون توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ريیس‌جمهور، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور تهیه می‌شود و حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، به تصویب هیات وزیران می‌رسد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]شرایط اختصاص ارز مرجع به اقلام اساسی[/h]

گروه بازرگانی- روز گذشته، دولت در جدیدترین بخشنامه اعلام کرد که از این پس ارز مرجع به کالاهای اساسی و دارو تعلق نخواهد گرفت و بر این اساس قیمت ارز همان قیمتی خواهد بود که در لایحه بودجه سال 92 تعیین شده است. در این شرایط، مدیرکل تامین و توزیع وزارت صنعت سهم شش کالای اساسی از تخصیص ارز مرجع و مبادله ای را تشریح و اعلام کرد: تحت شرایط خاصی، واردات این کالاها می‌تواند هنوز مشمول دریافت ارز مرجع شود.
علی‌اکبر پورکاوه در گفت‌وگو با خبرگزاری «فارس» اظهار کرد: برنج و گوشت از جمله کالاهایی هستند که ارز مرجع آنها قبل از سال 92 متوقف شده است؛ البته در خصوص این دو کالا ما امکانی فراهم کرده‌ایم تا برای تکالیف دولتی و ذخایر استراتژیک، ارز مرجع تخصیص پیدا کند؛ اما برای سایر درخواست‌ها ارز مبادله‌ای پرداخت می‌شود. وی افزود: اگر بخش خصوصی برنج و گوشت را با همکاری بخش بازرگانی دولتی یا پشتیبانی امور دام وارد کند، در این شرایط هم ارز مرجع دریافت می‌کنند. مدیرکل تامین و توزیع وزارت صنعت گفت: گندم، نهاده‌های دامی، روغن و شکر ارز مرجع دریافت می‌کنند؛ اگر بخش خصوصی ارز مبادله‌ای بخواهد می‌تواند دریافت کند، اما ارز مرجع به بخش خصوصی در شرایطی داده می‌شود که کالای وارداتی را تحویل دولت بدهد. وی افزود: ارز مرجع نهاده‌های دامی و گندم صرفا مرجع است، اما ارز مرجع شکر و روغن زیر نظر وزارت صنعت است و اگر کالای وارداتی به وزارت صنعت تحویل داده نشود باید ارز مبادله‌ای دریافت کند. در خصوص برنج و گوشت نیز ارز مرجع فقط به تکالیف دولتی و ذخایر استراتژیک داده می‌شود و بخش خصوصی باید ارز مبادله‌ای دریافت کند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]جزئیات مصوبه ستاد تنظیم بازار[/h]

مرغ تنظیم بازاری، زیر 5هزارتومان
خبرگزاری مهر - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از مصوبه روز گذشته (دوشنبه) ستاد تنظیم بازار برای کاهش قیمت مرغ خبر داد و گفت: از امروز (سه‌شنبه) قیمت مرغ تنظیم بازاری تحویل درب سردخانه، 4 هزار و 600 تومان و قیمت فروش آن در بازار، زیر 5 هزار تومان خواهد بود.
حسن رادمرد گفت: در هفته گذشته، قیمت مرغ در 5 استان کشور افزایش‌هایی داشته که بر این اساس، ضمن برخورد با خاطیان که موجب برهم خوردن نظم بازار شده‌اند، مصوبه‌ای برای کاهش قیمت مرغ ابلاغ شد. وی افزود: در جلسه ستاد تنظیم بازار مصوب شد که قیمت مرغ که 4 هزار و 800تومان تحویل سردخانه بود، از امروز به 4 هزار و 600تومان کاهش یابد.
 
بالا