نظریه ی کیفیت اسلامی ...

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با سلام خدمت دوستان و مهندسین حدیث امشب مربوط به راه خودسازی که فکر کنم این موضوع خیلی در ایران از گذشته نچندان دور تا الان تاثیر های مثبت و منفی گذاشته امام علی (ع) میفرمانید :
ای اسیران ارزوها بس کنید زیرا صاحبان مقامات دنیا را تنها دندان حوداث روزگار به هراس افکند ای مردم کار تربیت خود را خود برعهده گیرید و نفس را از عادتهای که به ان حرص دارد بازگردانید
تجزیه و تشریح کردن این حدیث سخت است . تا شما دیدگاهتون رو میزارید منم این چند روز فکر میکنم :biggrin:
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
خب تا اینجای که من فهمیدم وقتی توی حدیث گفته میشود ای مردم کار تربیت خود را خود بر عهده بگیرید متوجه این منطور میشویم که کار یک فرم تربیتی در ابعاد مختلف داره - نمیدونم یادتون هست یکبار گفتم که انسان هم ورودی و خروجی داره کار دقیقا عملی است که خروجی انسان مشخص میشه و انسان روی به ثبات چند بعد میرسونه از قبیل تامین مالی و روحی و...و عادتهای نفسانی هم مشخصه کارهای که بدون هدف انجام میگیره و اصولا هیچ انگیزه ای نداره من قبلا گفته بودم که اگر یک رفتگر با انگیزه کار کنه کاری که انجام میده براش جالب تر از هر کاری هست اما اگر کسی بی انگیزه کار کنه اگر قاتل زنجیره ای هم باشه کارش براش جذاب نیست :biggrin:من برم بازم فکر کنم این دو بخش اولش رو اصلا نمیفهمم:D
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
باسلام حدیث امشب به شماره 363 است امام علی (ع) میفرمایند:
شتاب پیش از توانایی بر کار و سستی پس از به دست اوردن فرصت از بیخردی است
دیدگاه : انچه که مشخص است تاکید حدیث درباره برنامه ریزی جامع و کامل قبل از انجام کار و سستی نکردن در انجام کار است . تا اینجا همه چیز مشخصه اما نکته جالب اینجاست که این اعمال رو امام علی (ع) نشانه بیخردی فرد دانسته حالا در موقع که انسان سستی میکنه درباره کار ها خب همه میگن دیگه تو چقدر فلانی و ... اما بحث اصلی ما اینجاست که بی برنامه ای هم جزء بیخردی . کاری که در ایران زیاد انجام میشه اما هیچ کس واقعا اهمیتی به این موضوع نمیده -اما مورد مفیدی که میتونیم از این حدیث عبرت بگیرم بعد از شناخت این فرد بهتر که در امور تصیمیم گیری سازمان یا واحد و... شرکتش ندهیم :D
موفق و شب خوبی داشته باشید
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با سلام حدیث امشب حدیثی است اسان ولی ژرف با شماره 365 امام علی (ع) می فرمایند :
اندیشه آیینه شفاف و عبرت از حوادث بیم دهنده خیر اندیش است و تو را در ادب کردن نفس همان بس که از انچه انجام دادنش را برای دیگران نمیپسندی بپرهیزی
.
.
البته این بخش اخرش جای بحث دارد اما .انشالله برای فردا
شب خوبی و خوشی داشته باشید
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با سلام خدمت دوستان ببخشید این چند روزه خیلی سرم شلوغه در حدیث فوق به بحث تعادل میرسیم تعادل چون ریشه عدالت است خیلی مهم است بذارید من چند وقت پیش یک تصویر دیدم که خیلی جالب بود توی اگر پیدا کنم حتما میزارم ببینید منظور من از اینکه تعادل خودش زیر بنای عدالت است اینکه وقتی کسی یک درامدی خوبی داره پس نیاز نیست که به اون کمک های نقدی دولتی انجام بشه و پرداختی صورت بگیره اما برای کسی که به مقدار کمی نیاز است به همان اندازه کمک بشه و به اون کسی که زیاد باید کمک بشه باید زیاد کمک بشه . مثل این میمونه که کسی که کار اجرایی انجام میده پایه حقوقی بالای داشته باشه و اون کسی که نقش مدیریتی ر برعهده داره به جای اینکه حقوق پایه ای بالای داشته باشه از مزایای خوبی برخورد دارد باشه اما متاسفانه کسی که شغل تاپی رو داره هم حقوق بالای داره هم مزایای بالای
در شب های اینده بیشتر در باره رابطه تعادل و عدالت بحث میکنیم
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با سلام خدمت دوستان حدیث شماره 366 امام علی (ع) میفرمایند :
علم و عمل رابطه نزدیک دارند و کسی که دانست به ان باید عمل کند چرا که علم عمل را فراخواند و اگر پاسخش داد که می ماند و گرنه کوچ می کند
دیدگاه :اول اینکه در حدیث من میتونم در طبقه مدیریت تقسیم بندی کنم چون یک حالت انگیزه دهند دارد این حدیث- زیرا در حدیث اورده شد که علم و عمل رابطه نزدیک دارد یعنی اینکه علم و عمل هر دو بازخورد دارند یعنی امکان داره یکی از عمل به علم برسه و یکی از علم به عمل یک رابطه متوازن دارد در بخش بعدی اورده شده و کسی که ان را دانست باید عمل کند این دانستن از قدرت اجرای ان علم می اید یعنی بعد از اینکه علم تشکیل شد باید کوشید تا عملی شود یا همون سازمان پارکهای که الان در ایران وجود دارد . و به اون میتونم اشاره کنم در ادامه گفته شده که ادامه علم عمل است یعنی نهایت یک علم میتونه عمل به اون باشه نه فقط یک نظر باشه و هیچ وقت اون اجرا نشه خب در ادامه هم مشخصه دیگه که یک علم تا موقعی که کاربرد داشته باشد علم خوانده میشود وقتی از کاربرد بیفتد و عملا هیچ فایده ای نداشته باشد دیگه علم نیست و کوچ میکنه این بخش اخری خیلی مهمه و میتونه گره گشای خیلی از تند روی ها و لجاجت ها درباره خیلی از مسائل روزه مره ما باشه
با تشکر فراوان
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با سلام حدیث امشب یکذره طولانی است حدیث به شماره 367 امام علی (ع) میفرمایند :
ای مردم کالای دنیای حرام چون برگ های خشکیده وبا خیز است پس از چراگاه ان دوری کنید که دل کندن از ان لذت بخش تر از اطمینان داشتن به ان است و به قدر ضرورت از دنیا برداشتن بهتر از جمع اوری سرمایه فراوان است
ان کس که از دنیا زیاد برداشت به فقر محکوم است و ان کس که خود را از ان بی نیاز انگاشت در اسایش است و ان کس که زیور دنیا دیدگانش را خیره سازد دچار کور دلی گردد و ان کس که به دنیای حرام عشق ورزید درونش پر از اندوه شد و غم و اندوه در خانه دلش رقصان گشت که از سوی سرگرمش سازند و از سوی دیگر رهایش نمایند تا انجای که گلویش را گرفته در گوشه ای بمیرد رگ های حیات او قطع شده و نابود ساختن ان برای خدا اسان و به گور انداختن او به دست دوستان است
اما مومن به چشم عبرت به دنیا نگاه می نگرد و از دنیا به اندازه ضرورت بر میدارد و سخن دنیا را از روی دشمنی میشنود چرا که تا گویند سرمایه دار شد گویند تهدیست گردید و تا در زندگی شاد میشوند با فرا رسیدن مرگ غمگین می گردند و این اندازه چیزی نیست که روز پریشانی و نومیدی هنوز نیامده است
من خواستار اینم که به من یکذره وقت بدهید راستش سخته تفصیر این حدیث باید فکر کنم
با تشکر فراوان
:gol:
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
ای مردم کالای دنیای حرام چون برگ های خشکیده وبا خیز است پس از چراگاه ان دوری کنید که دل کندن از ان لذت بخش تر از اطمینان داشتن به ان است و به قدر ضرورت از دنیا برداشتن بهتر از جمع اوری سرمایه فراوان است
دیدگاه : در باره این بخش میتونم بگم که منظور از کالاهای حرام رو من با توجه به منابع قبلی- کالاهای که به ما اسیب میرسونن هستند حالا این کالا میخواد پنیر باشه یا مشروبات الکلی
پس کالای که ضرر به ما برسونن چه جسمانی و چه روحی- این نوع کالاها مثل یک برگ خشکیده که هیچ مقاومتی در برابر مشکلات و اتفاق ها ندارد هستند پس خیلی سریع تحت تاثیر عوامل بیرونی و درونی قرار میگیرند و به خودشون یک فرم خاص میگیرن مثلا بحث چشم و هم چشمی ما ایرانی ها اصلا بعضی از کالا های لوکوس ساخته میشه واسه چشم و هم چشمی و این به ما اسیب میرسونه - تاثیرات منفی چشم و هم چشمی رو خودتون بهتر میدونید یکیش بیذاری جستن از دید و بازدید ها خوب مشخصه واسه چی - حالا ما فهمیدم که این کالا ها چه اثاری دارند پس باید از منبع یا همون چراگاه دوری کنیم -خب درباره چراگاه باید بدونیم که منبع این بیماری وبا چی یعنی این ضرری که به ما غالب میشه از کجا میاد و چه اثاری داره و کالاها وسیله ای نشن واسه اهداف بیمار گونه نمیدونم متوجه منظورم من شدید یا نه ؟در اخر هم امام علی (ع) میفرمانید که از مال دنیا باید به اندازه برداشت کرد همینطور که میدونید سیاست های اقتصادی کشور ها به دو بخش جمع گرا و فرد گرا تقسیم میشوند اسلام به نظر من از هر دو نوع داره این یعنی میانه روی میانه روی در اقتصاد خیلی خوبه و باعث ثبات میشه این ثبات کمک میکنه به پویا بودن اقتصاد و همواره رشد ان چون در جمع گرا و فرد گرا یا همون کمونیسیم و سرمایه داری هر دو افراط و تفریط دارند این سیاست همیشه به مشکل بر خورد میکنه اما ترکیبی از این دو در جاهای خاص خود خیلی کمک به اقتصاد میکنه

ان کس که از دنیا زیاد برداشت به فقر محکوم است و ان کس که خود را از ان بی نیاز انگاشت در اسایش است و ان کس که زیور دنیا دیدگانش را خیره سازد دچار کور دلی گردد و ان کس که به دنیای حرام عشق ورزید درونش پر از اندوه شد و غم و اندوه در خانه دلش رقصان گشت که از سوی سرگرمش سازند و از سوی دیگر رهایش نمایند تا انجای که گلویش را گرفته در گوشه ای بمیرد رگ های حیات او قطع شده و نابود ساختن ان برای خدا اسان و به گور انداختن او به دست دوستان است
خب مشخص است کسی که مال دنیا برایش خیلی با ارزش هست به یک غرور کاذب میرسه این غرور کاذب واقعا کشنده هست یعنی این نوع غرور ها اعمالی رو در بردارند که با غربالگری اشخاص متفاوت به این نکته میرسیم مگر اینکه یکسری از اموزه انسانی رو به کار بگیره که این خسیسه رو کمرنگ کنه مثلا کمک به دیگران از لحاظ مادی و این فقری که در حدیث اومده به نظرم فقر مادی نیست بلکه فقر های دیگری هستند که میتونه جنبه ها و ابعاد متفاوتی داشته باشه و در ادامه حدیث هم مشخص و واضح است

اما مومن به چشم عبرت به دنیا نگاه می نگرد و از دنیا به اندازه ضرورت بر میدارد و سخن دنیا را از روی دشمنی میشنود چرا که تا گویند سرمایه دار شد گویند تهدیست گردید و تا در زندگی شاد میشوند با فرا رسیدن مرگ غمگین می گردند و این اندازه چیزی نیست که روز پریشانی و نومیدی هنوز نیامده است
در ادامه حدیث اشاره به اینکه مومن در تمامی احوالات باید چشم عبرت داشته باشد حتی اقتصادی .و بیشتر اتفاقات اقتصادی باید با توجه به تجربیات قدیم تصمیاتی به روز گرفته شود نه اینکه دقیقا همان تصمیم قبل گرفته بشود البته من منظور از سخن دنیا رو متوجه نشدم چون مشخص نیست که منظور حضرت علی (ع) از دنیا همان عوامل و عناصر تجربیات گذشته که اشاره کردیم هست یا اینکه نه دنیا متوجه به یک موضوع دیگه ای است
با تشکر فراوان
 
آخرین ویرایش:

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با سلام و خسته نباشید حدیث شماره 388 امام علی (ع) می فرمایند :
آگاه باشید که فقر نوعی بلا است و سخت تر از تنگدستی بیماری تن و سخت تر از بیماری تن بیماری قلب است آگاه باشید که همانا عامل تندرستی تن تقوای دل است
انشالله فردا به بحث درباره این موضوع میپردازیم
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با سلام و خسته نباشید حدیث شماره 388 امام علی (ع) می فرمایند :
آگاه باشید که فقر نوعی بلا است و سخت تر از تنگدستی بیماری تن و سخت تر از بیماری تن بیماری قلب است آگاه باشید که همانا عامل تندرستی تن تقوای دل است
انشالله فردا به بحث درباره این موضوع میپردازیم

دیدگاه : در این جا در حدیث امده فقر نوعی بلاست - اگر بلا رو ریشه یابی کنیم میبینیم نوعی حمله طبیعی یا ماوراءطبیعی است که در یک جامعه رخنه کرده و به یک جامعه ضرر میزند خب پس نتیجه میگیرم که اثار فقر یک اثر جمعی است بیشتر تا اثر فردی مثلا فقر یک سرپرست به فقر کل خانوار می انجامه یا مثلا فقر در یک کشور باعث آسیب دیدن مردم اون کشور میشه بعد به اثار فردی میپردازیم مثلا بعد از اینکه فقر در یک نفر پدیدار شد من خودم چند موردش رو دیدیم . فرد بعد از فشار های عصبی بسیار دچار بیماری تن میشه مثلا سکته میزنه - در ادامه فرد با دیدن و درک کردن موقعیت جسمی و تنگ دستی دچار اختالات روحی و روانی میشه پیشتر افسردگی میگیره - البته در حدیث درجه های و سختی های مشکلات مختلف رو گفته اما من با این مثل یک منظور رو میخوام برسونم - و امام علی (ع) فرموده اند که تنها را برای درمان این مشکلات یا پیشگیری از این مشکلات اتصال به یک منبع قوی یعنی خداوند است بیشتر از این جلو نمیرم چون پیچیده میشه - دیگه بموند که فرد چطوری توی یک مسیر قرار بگیره کار و چطوری شروع کنه و ....
با تشکر فراوان :gol:
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با سلام حدیث امروز با شماره 390 امام علی-ع- میفرمایند :
مومن باید شبانه روز خود را به سه دسته تقسیم کند . زمانی برای نیایش و عبادت پروردگار و زمانی برای تامین هزینه زندگی و زمانی برای واداشتن از نفس به لذت هایی که حلال و مایه زیبایی است خردمند را نشاید جز ان که در پی سه چیز حرکت کند . کسب حلال برای تامین زندگی یا گام نهادن در راه اخرت یا به دست اوردن لذت های حلال
این مورد اخریش خیلی خوبه :D
ایشالله فردا به نقد و بررسی میپردازیم
با تشکر فراوان
 

nayyeri1982

عضو جدید
پس بعضیا که شغلشون خیلی بهشون حال میده و تفریحشون به حساب میاد دو سوم ساعات شبانه روزشونو به خوشی می گذرونن.درسته؟
 

V A H ! D

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع ,
کاربر ممتاز
با سلام حدیث امروز با شماره 390 امام علی-ع- میفرمایند :
مومن باید شبانه روز خود را به سه دسته تقسیم کند . زمانی برای نیایش و عبادت پروردگار و زمانی برای تامین هزینه زندگی و زمانی برای واداشتن از نفس به لذت هایی که حلال و مایه زیبایی است خردمند را نشاید جز ان که در پی سه چیز حرکت کند . کسب حلال برای تامین زندگی یا گام نهادن در راه اخرت یا به دست اوردن لذت های حلال
این مورد اخریش خیلی خوبه :D
ایشالله فردا به نقد و بررسی میپردازیم
با تشکر فراوان

پس بعضیا که شغلشون خیلی بهشون حال میده و تفریحشون به حساب میاد دو سوم ساعات شبانه روزشونو به خوشی می گذرونن.درسته؟

سلام!!

بله چرا که نه البته اگر طبق گفته های حمید عزیز ( گام نهادن برای رزق حلال باشه )!!

و ای کاش هممون اینطور بودیم ، خیلی خوب می شد!!
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
مرسی از مهندسین عزیز اما من یک نکته دیگه هم اضافه میکنم . من توی چندین تاپیک قبل بحث ثبات رو گفته بودم و اشاره کردم البته من نگفتم ها فقط اشاره کردم و اینکه اثار ثبات و میانه روی در همه کار ها تقریبا کار مفیدی دونستیم . در حدیث به سه امر مهم که دوتای اون نیازی های فیزیکی و به قول بچه های انسانی زمینی رو ارضا میکنه و یکی از اونها که عبادت است ارضا باقی نیاز ها رو می انجامه . اما این سه امر مهم چه اثاری روی انسان میزان که اینقدر مهم است و تفاوت و تفاضل بین اینها چه اثاری رو داره ؟
اینکه اگر چرخه اینها بهم بخوره و از حالت نرمال خارج بشه انسان رو به افراط و تفریط میکشونه خودتون دیگه میدونید افراط و تفریط چقدر بد و همیشه افراط و تفریط ها از میدان خارج شدن و رد شدن مثل همون حدیثی که امام علی (ع) گفتند که اگر علمی تایید بشه در دارز مدت میمونه و اگر کاربرد نداشته باشه رد میشه دقیقا همینطوری افراط و تفریط هیچ کاربرد درستی ندارن
اما یک سوال از سه سوال این حدیث
ایا تامین نیاز های انسان برای زندگی کردن امر حیاتی است و این امر حیاتی تا کجا ادامه خواهد داشت حد و مرزی وجود دارد ؟
لطفا به این سوال جواب بدهید
ممنون
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
مرسی از مهندسین عزیز اما من یک نکته دیگه هم اضافه میکنم . من توی چندین تاپیک قبل بحث ثبات رو گفته بودم و اشاره کردم البته من نگفتم ها فقط اشاره کردم و اینکه اثار ثبات و میانه روی در همه کار ها تقریبا کار مفیدی دونستیم . در حدیث به سه امر مهم که دوتای اون نیازی های فیزیکی و به قول بچه های انسانی زمینی رو ارضا میکنه و یکی از اونها که عبادت است ارضا باقی نیاز ها رو می انجامه . اما این سه امر مهم چه اثاری روی انسان میزان که اینقدر مهم است و تفاوت و تفاضل بین اینها چه اثاری رو داره ؟
اینکه اگر چرخه اینها بهم بخوره و از حالت نرمال خارج بشه انسان رو به افراط و تفریط میکشونه خودتون دیگه میدونید افراط و تفریط چقدر بد و همیشه افراط و تفریط ها از میدان خارج شدن و رد شدن مثل همون حدیثی که امام علی (ع) گفتند که اگر علمی تایید بشه در دارز مدت میمونه و اگر کاربرد نداشته باشه رد میشه دقیقا همینطوری افراط و تفریط هیچ کاربرد درستی ندارن
اما یک سوال از سه سوال این حدیث
ایا تامین نیاز های انسان برای زندگی کردن امر حیاتی است و این امر حیاتی تا کجا ادامه خواهد داشت حد و مرزی وجود دارد ؟
لطفا به این سوال جواب بدهید
ممنون
دوستان شرمنده این یک هفته نتونستم اینجا رو اپ کنم .
درباره حد و مرز تامین نیاز ها زندگی باید بگم که متد خاصی وجود ندارد اما میتونم بگم که فرد تا حدی باید پیشرفت اقتصادی داشته باشد که به جامع خویش و اطارفیان خود اسیب نرسون و این موضوع رو باید خودش تایین کنه چون بهترین نظار بر عمالمون خود ما هستیم حتما نباید دنبال حرف بقیه باشیم که این درسته یا این غلطه
مثلا من توی مشهد زندگی میکنم توی شهر مشهد یک طبیبی وجود داشت به اسم دکتر شیخ میتونید داستانشو توی اینترنت سرچ و بخونید - اما خلاصه شو برای مثال میگم ایشون از مریض های که پذیرش میکرد به مقدار لازم دریافت میکرد و حتی به بعضی ها کمک میکرد . یا مثلا خیلی از کار افرین های که از زمان گذشته و تا به حال هم هستند مثلا مهندس خیام و خیلی های دیگه و تمام سود و حد ومرز ها رو خود ایشان مشخص میکردنند البته میدونم که نمیشه به این متد اعتماد کرد چون مفهموم کلی گفته شده سعی میکنم تا چند روز اینده بیشتر درباره این قضیه فکر کنم و تحقیق کنم
با تشکر :gol:
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
سلام من تا به امروز سه عامل رو در نظر گرفتم که میتونه کمک کنه به تعیین حد و مرز تامین نیاز های زندگی اول اینکه دین اسلام از لحاظ اقتصادی تغریبا فرد گرا است و اگر بخواهیم از 0 تا 100 نمره بندی کنیم نمره 65 رو به فرد گرای در دین اسلام میتونیم در نظر بگیرم و اما سه عامل
1- وجدان کاری : که قبلا درباره وجدان کاری بحث مفصلی انجام دادیم و حدیث هم در این باره داشتیم
2- نقش بسیار مهم و اساسی - خمس زکات و صدقه : که این موارد بیشتر جنبه جمع گرای را دارد
3- در زمان مشخص مورد مطالعه قرار گرفتن و باید با تدبیر و همراه با زمان پیش برود .برای مثال قیمتی و سودی که ما روی یک کالا میزاریم در زمان جنگ با زمان صلح و دوستی 100% فرق میکنه
اینها با فرض اینکه این کالا انحصاری در خدمت ماست
این سه مورد رو انشالله فردا مورد بحث قرار میگیره
با تشکر فراوان
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با سلام به سوال دوم یا بخش دوم می رسیم
زمانی برای نیایش و عبادت پروردگار
این عمل رو میتونم از جنبه روانی و تاثیر مثبتی که روی اخلاق کاری و یک استارت یک متدی برای کنترل حد و مرز تامین هزینه های زندگی بدونم به دلایل زیر :
1- جنبه روانی : من اعتقادم اینه چون به انسان دمیده شده است و انسان باید به سمت خدا برگردد . پس انسان موقعی به ارامش میرسه که با خدا ارتباط داشته باشه - اصلا برای همینه که نماز برای خیلی ها مهمه چون نماز یکی از راه های ارتباط با خدا هست پس موقعی که ما با خدا درد دل یا ارتباط برقرار میکنیم به ارامش میرسیم الان در بیشتر نقاط جهان یک روش درمانی شده است
2- تاثیر مثبت بر روی اخلاق کاری : مطمئنا موقعی که ما از ثبات روحی بالایی برخوردار باشیم تاثیر مثبتی بر روی اخلاق کاری و حتی تاثیر مثبت بر روی عملکرد داره
3- متدی برای کنترل حد و مرز تامین هزینه های زندگی : یک محافظه کاری مخصوصی مثل وجدان کاری یا تامین کیفیت و... رو عبادت و نیایش و کلی تر بگم با ارتباط داشتن با خدا میتونیم داشته باشیم چون کسی که با خدا در ارتباط هست مطمئنا تلاش زیادی میکنه که قوانین خداوند رو در زمین اجرا کنه . البته این بحث نیایش به همین سادگی نیست و بیشتر از اطلاعات باید روی تجربیات تمرکز بشه
با تشکر فراوان
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با عرض سلام و تبریک سال نو
بخش اخر حدیث رو امشب بررسی میکنیم . یعنی واضح ترین بخش
تفریح کردن سالم که مکمل دو بخش قبلی است یعنی متعادل کننده این دو هم هست - وقتی ادم بیش از حد با خدا ارتباط برقرار کنه افراط کرده نه اینکه ارتباط برقرار کردن بد باشه ها نه یادتون هست یک حدیث امام علی (ع) داشت که میگفت هر وقت مستحبی بر واجب اسیب رسان مستحب را ترک کن این دقیقا همون موضوع است یعنی فرد وقتی زیاد روی میکنه حال یا به وسیله شیطان یا نفس خود و یا هر عامل دیگری باعث افراط میشه افراط رو نمیخوایم بررسی کنیم اما دوای این افراط تفریح سالم است
تامین هزینه زندگی هم وقتی زیاد به اون توجه کنی از عبادت و خدا پرستی دور میمونی یا بهتر بگم سوق پیدا میکنی به تفریحات نا سالم مثل حشیش:biggrin:
اما در حقیقت باید این سه عامل زمان بندی باید به حدود خود رعایت بشن تا انسان به معنی حقیقی و اصلی زندگی برسه . در غیر اینصورت به نا کجا اباد میرسه
نمونه های زیادی هم در زندگی هست
و نتیجه گیری اگر ما در سازمانی بخواهیم یک متد خوب و بهینه پایه ریزی کنیم که وفاداری به سازمان هم در کارکنان و پرسنل کامل بشه باید به این سه مورد توجه کنیم همین الان در ایران به این سه مورد توجه میشه . در خیلی از اداره جات ها چون من خودم ارتش سربازی میرفتم دقیقا حس میکردم البته ارتش این بخش هزینه زندگی رو خیلی کم توجه میکرد اما اون دوبخشش
یعنی ورزش صبحگاهی و اقامه نماز یا برگزاری دعا ها رو توجه خوبی داشت
با تشکر فراوان
امیدوارم سال خوب و شادی رو در راه داشته باشید
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با سلام بلاخره من هم وقت کردم که یک حدیث دیگه تحلیل کنیم فقط حدیث امروز یکذره نگرش اعتقادی داره حدیث شماره 391 امام علی (ع) می فرماید:
از حرام دنیا چشم پوش تا خدا زشتی های آن را به تو نمایاند و غافل مباش که لحظه ای از تو غفلت نشود
تحلیل رو میذاریم واسه فردا یا فردا های دیگر :biggrin:
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با سلام بلاخره من هم وقت کردم که یک حدیث دیگه تحلیل کنیم فقط حدیث امروز یکذره نگرش اعتقادی داره حدیث شماره 391 امام علی (ع) می فرماید:
از حرام دنیا چشم پوش تا خدا زشتی های آن را به تو نمایاند و غافل مباش که لحظه ای از تو غفلت نشود
تحلیل رو میذاریم واسه فردا یا فردا های دیگر :biggrin:

راستشو بخواین دوستان چند روز هرچی فکر میکنم تا به نتیجه ای برسم واسه این حدیث و جوابی واقع گرایانه پیدا کنم فعلا به نتیجه ای نرسیدم اما اصول و معانی رو که بگم شاید مشخص بشه
اول معنی حرام دنیا رو دنبال میکنیم حرام دنیا یعنی کاری که با انجام اون هم به خودمون ضرر میرسه هم به جمع و اجتماع یعنی در واقه حرام ها دو جنبه دارن جنبه فردی و جنبه جمعی اما اینکه بخوام حرام دنیا رو مشخص کنم به غیر از حرام های که در دین اسلام امده من میتونم با کمک از گذشتگانمون یک کلیت رو بگم چون علوم انسانی مربوط به انسان ها است و هر انسانی یک شیوه و اخلاق خاصی دارد نمیشود متدی را گفت و اگر گفته بشه همون کلیت گفته میشه همون جمله معروف پندار نیک ، کردار نی ، اعمال نیک اگر خوبی ها کل دنیا رو جمع کنیم به همین سه مورد برخورد میکنم و میبینیم که این سه مورد منبع اصلی هستند عمل نکردن به این سه مورد میشه حرام و اما برای ادامه حدیث ادامه حدیث فکر کنم به صبر و پشتکار برای چشم پوشی اشاره داره ببنید موقعی که ما یک کاری رو شروع میکنیم مثلا یک پروژه رو میخوایم لی اوت شو برنامه ریزی کنیم اگر همه دنیا بگن که این کار تو جواب نمیده اما تو بارو داشته باشی که جواب میده موقعی که نتیجه میده همه به اشتباه خودشون پی می برند . و این واضح است که اگر ما از حرام دنیا چشم پوشی دائمی داشته باشیم اثارش نمایان میشه برای مثال
ما در یک شرکت فرض کنید مدیر عامل اون هستیم اعضاء هیت مدیره به ما یک حد و مرزی رو برای اضافه حقوق مشخص کرده و تقریبا دست ما برای اضافه حقوق ها بازه خوب اگر ما یکذره این حد و مرز رو بالا پایین کنیم خلاصه یک چیزی برای خودمون برداریم و ... بلاخره حسابرسان متوجه این شکاف میشوند خوب ما یک کار حرام انجام دادیم و اثارش رو هم دیدم اما برای بخش بعدی حدیث من همون تاکیید برای برنامه ریزی و پا فشاری برای همون چشم پوشی میدونم
با تشکر فراوان
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با سلام مجدد خدمت دوستان امشب دو تا حدیث بارگذاری میکنم که درباره سخن گفتن است و از اونجای که واضح است فکر نکنم نیاز به باز کردن مطلب باشد حدیث شماره 392و 394 امام علی (ع) می فرمایند :
سخن بگویید تا شناخته شوید زیرا که انسان در زیر زبان خود پنهان است
و
بسا سخن که از حمله مسلحانه کارگر تر است
این دو حدیث به اهمیت سخنوری و اهمیت ارجاع نظرات توجه دارند
با تشکر فراوان
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
خوب امروز جمعه است و روزی برای استراحت با خودم گفتم بزار یک حدیث اخلاقی از نهج البلاغه بزارم فکر کنم نهج البلاغه بیشتر از همه روی خودم تاثیر گذاشته واقعا نهج البلاغه کتاب نیست - خیلی فراتر از یک کتابه - نمیدونم چطوری حضرت علی (ع) توصیف کنم فقط میتونم جمله شهریار رو بگم :
نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت
متحیر چه نامم شه ملک لافتی را
واقعا هم اینطوری ادم دیگه هنگ میکنه :Dخوب بریم حدیث اخلاقی بگیم
راه خوب زیستن عنوان حدیث است
مرگ بهتر از تن به ذلت دادن و اندک ساختن بهتر از دست نیاز به سوی مردم داشتن است اگر به انسان نشسته در جای خویش چیزی ندهند با حرکت و تلاش نیز نخواهند داد . روزگار دو روز است (به دو دسته تقسیم میشود) روزی به سود تو و روز به زیان تو است پس انگاه که به سود تو است به خوشگذارانی و سرکشی روی نیاور و انگاه که به زیان تو است شکیبا باش.
البته نکته مدیریتی هم داشت ها. این بخش اخری که موقعی که در تحریم و سختی هستی و موقعی که میخوای دیگه بر شکست بشی بهتر بشینی و صبر کنی و فکر کنی و راهی برای بیرون اومدن از شرایط رو بکنی تا اینکه هزار کار غیر قانونی انجام بدی:D
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با سلام حدیث شماره 398 امام علی (ع) می فرمایند :
فخر فروشی را کنار بگذار تکبر و خود بزرگ بینی را رها کن به یاد مرگ باش
فکر کنم قبلا درباره اثار بزرگ بینی و تکبر و فخر فروشی بحث کرده باشیم . اما در این حدیث درمانی برای خودبزرگ بینی و تکبر و فخر فروشی را به یاد مرگ بودن ذکر شده اگر بخواهیم تحلیلش استقرایش کنیم مجبورم از نتیجه به مقدمه روی بیاوریم . مثلا همه ما میدونیم که ما هرچقدر هم که ثروت داشته باشیم حتی نصفی از اموال دنیا رو هم که داشته باشیم بعد از فوت مون هیچ اموالی را نمیتوانیم مصرف کنیم این یعنی جمع اوری بیهود کاری ضایع که کاملا بی بهره است اما وقتی ما به دنبال دارمد سالمی باشیم احساس میکنم که جزی از مردم هستیم احساس میکنیم که با مردم زندگی میکنیم و از اون حس های کاذب فخر فروشی و ... نداریم
پس یاد مرگ یکی از راههای درمان بزرگ بینی ، تکبر و فخر فروشی است
با تشکر فراوان
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
حدیث شماره 403 درباره تمرکز گرایی است که فکر کنم تا به حال به تمرکز گرایی اشاره نشده باشه . امام علی (ع) می فرمایند :
کسی که به کارهای گوناگون پردازد خوار شده و پیروز نمی گردد.
چیزی که مشخص است تمرکز گرایی که بحث های از همان اول در زمان نظریه های کلاسیک بوده تا الان که بحث های یکپارچگی وجود دارد از اهمیت بالای برخوردار بوده و یکی از دلایل اصلی در پیشرفت مدیریت و مخصوصا اهداف سازمانها و سیاست ها سازمانی تمرکز گرایی بود . البته منظور من تخصص گرای در سازمانها و ساختارشون نیست مثل سازمانهای تخت و عمودی و افقی بلکه منظور من تمرکز گرای در اهداف ، فعالیت ها و موارد مشابه است اما واقعا تمرکز گرای مثلا برای پیاده سازی همین نظریه کاری درست است ؟ و بهتر بگم جواب میده ؟ برای فعالیت ها که تمرکز گرایی سریع تری وجود داره و زودتر به نتیجه میرسه اما در اهداف و خط و مشی ها مسلما دیرتر به جواب میرسه حتی امکان داره که یک دهه طول بکشه
با تشکر فراوان
دوستان اگر سوالی داشتین همینجا در میون بزارید :gol:
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با سلام حدیث شماره 404 امام علی (ع) می فرمایند :
ما برابر خدا مالک چیزی نیستیم و مالک چیزی نمیشویم جز انچه او به ما بخشیده است پس چون خدا چیزی به ما بخشیده که خود سزاوارتر است وظایفی نیز بر عهده ما گذاشته و چون ان را از ما گرفته تکلیف خود را از ما برداشته است.
نمیدونم چرا من یاد اون نظریه افتادم که نظریه میگفت تا اونجای که یک فرد میتونه پیشرفت کنه که لایقش هست . به نظرم این حدیث برای مشخص کردن هدف خیلی مفیده چون اونجای که میگه وقتی خداوند خودش بهتر میدونه که به چه کسی باید چه چیزی رو بده و اون باید چه وظیفه ای رو باید انجام بدیم . این دقیقا برای کمرنگ نشدن هدفمون خوبه . اما موقعی که ما بفهیم که یک وظیفه از ما گرفته بشه چطوری میخوایم با اون کنار بیایم .من که نمیتونم سخته برام با خودم میگم حتما من چه کار کردم که نتونستم این وظیفه رو انجام بدم :cry:
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با سلام حدیث شماره 406 امام علی (ع) می فرمانید :
چه نیکو است فروتنی توانگران برابر مستمندان برای به دست اوردن پاداش الهی و نیکوتر از ان خویشتنداری مستمندان برابر توانگران برای توکل به خداوند است.
این حدیث اشاره به اخلاق کاری دارد و فکر کنم در رهبریت و مشارکت کاربرد داره چون قبلا برای مشارکت ما اخلاق کار گروهی رو داشتیم و این حدیث هم اشاره به اخلاق کار گروهی داره . مخصوصا اینکه فروتنی دقیقا ضد ریا و خودکامگی بود . که قبلا اشاره کردیم که اگر کسی ریا و خودبینی و خودکامگی داشته باشه به حسادت میرسه و حسادت به روح انسان ضربه میزنه بعد فرد دچار تنهایی کاذب میشه و ....خلاصه اینکه فروتنی توانگران و به قول خودمون خاکی بودن خیلی مهم حالا فرق نمیکنه توی کدوم لباس باشی . و در بخش دوم حدیث بهتر و نیکو تر از این فروتنی رو خویشتنداری مستمندان دانسته است توجه داشته باشید که خویشتن داری به معنی خودفروشی و زیر سلطه کسی رفتن نیست خویشتنداری حد و مرز خودشو داره منظورم اینکه بعضی از مواقع انسان باید عملی رو انجام بده که بر خلاف غرور و غیریت کاریش و ... هست اما این برای پیشرفت است . پس حد و مرز خویشتنداری رو باید خودمون تشخیص بدیم
امیدوارم که گیج نشده باشید - باور کنید من خودم گیج شدم اینقدر که این مطالب به هم دیگه ربط داره میبیندید که مشارکت کارگروهی رو اگر کنترل نکنیم باعث فروپاشی خانواده و دوستان و ... میشه :biggrin:
خدا خودش کمکم کنه من سالم از این نظریه بیرون بیام خیلی کار کردم :biggrin:
 

V A H ! D

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع ,
کاربر ممتاز
با سلام حدیث شماره 404 امام علی (ع) می فرمایند :
ما برابر خدا مالک چیزی نیستیم و مالک چیزی نمیشویم جز انچه او به ما بخشیده است پس چون خدا چیزی به ما بخشیده که خود سزاوارتر است وظایفی نیز بر عهده ما گذاشته و چون ان را از ما گرفته تکلیف خود را از ما برداشته است.
نمیدونم چرا من یاد اون نظریه افتادم که نظریه میگفت تا اونجای که یک فرد میتونه پیشرفت کنه که لایقش هست . به نظرم این حدیث برای مشخص کردن هدف خیلی مفیده چون اونجای که میگه وقتی خداوند خودش بهتر میدونه که به چه کسی باید چه چیزی رو بده و اون باید چه وظیفه ای رو باید انجام بدیم . این دقیقا برای کمرنگ نشدن هدفمون خوبه . اما موقعی که ما بفهیم که یک وظیفه از ما گرفته بشه چطوری میخوایم با اون کنار بیایم .من که نمیتونم سخته برام با خودم میگم حتما من چه کار کردم که نتونستم این وظیفه رو انجام بدم :cry:

.
.
.

و واقعا هم همین باید باشه!!

باورکن همه مون اگه خیلی خیلی فکر کنیم و به آخره خطش برسیم میفهمیم که هدفمون اونجور که باید و شاید مشخص نیست!!!

همه فکر میکنن اون وظایفی که خدا بر گردن ماها گذاشته همون تکالیف دینی هست فقط ، در صورتی که اینطور نیست!

وظایف ما مربوط به هدفی که قراره داشته باشیم هم میشه!

هدفی که ما رو به رشد و تعالی میرسونه!

،

با تشکر از حمید عزیز ... ;):gol:
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
.
.
.

و واقعا هم همین باید باشه!!

باورکن همه مون اگه خیلی خیلی فکر کنیم و به آخره خطش برسیم میفهمیم که هدفمون اونجور که باید و شاید مشخص نیست!!!

همه فکر میکنن اون وظایفی که خدا بر گردن ماها گذاشته همون تکالیف دینی هست فقط ، در صورتی که اینطور نیست!

وظایف ما مربوط به هدفی که قراره داشته باشیم هم میشه!

هدفی که ما رو به رشد و تعالی میرسونه!

،

با تشکر از حمید عزیز ... ;):gol:

اره دقیقا خیلی ها فکر میکنن فقط با نماز خوندن و روزه گرفتن اون اصل کار رو انجام دادن اما به نظر من نماز که حکم مشورت کردن با خدا رو داره - روزه تمرینی واسه جدایی از حواشی دنیا و تقویت روح تمام واجبات و محرمات تکمیل کننده هدف هستند نه خود هدف -چرا به ما گفته شده یک ساعت فکر کردن بهتر از 70 سال عبادت ؟ موضوع همینه دیگه اما اگر قرار بود همه با نماز و روزه به جای برسن که هیچ وقت دین اسلام پیشرفت نمیکرد - منظور من این نیست که نماز و روزه رو اهمیت ندیم برعکس از الزامات هست ولی منظورم اینکه تنها نباید به واجبات و محرمات تکیه کنیم .واجبات و محرمات یک چهارچوب برای رسیدن به هدفه چون بحث هدف پیش اومد اگر میشد هدف کارگاههای اقتصادی رو بنا بر هدف اصلی گذاشت بهروری بیشتری داشت چون خیلی از حاشیه ها برداشته میشود من خیلی از کارگاه های صنعتی موفق رو میشناسم که واقع هدف اصلی از ایجاد این کارگاه هدفی بوده با راستای انسانیت خوب مشهور ترین این نظریه ها هم که نظریه TQM خودمون هست
ممنونم وحید جان :gol:
 

karimi.reza5

عضو جدید
سلام
خوبين؟
ببخشيد من از اين تاپيك انتقاد دارم:
پست هاي اول يكم مربوط ميشد به عنوان تاپيك و تا حدودي دوستان هم اومدن بحث كردن اما اگر خودتون توجه كنيد ديگه كسي نمياد .آخه الان صرفا شده پست احاديث!
نه اينكه بگم بده ،احترامش واجبه.اما خوب چون غير تخصصي شده استقبال نميشه.شبيه تاپيك مذهبي شده.
به نظر من لااقل احاديثي رو بذار كه هم به عنوان تاپيك مربوط باشه هم بشه به مباحث صنايع ربطش داد.
البته ببخشيدا فضولي كردم.
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
سلام
خوبين؟
ببخشيد من از اين تاپيك انتقاد دارم:
پست هاي اول يكم مربوط ميشد به عنوان تاپيك و تا حدودي دوستان هم اومدن بحث كردن اما اگر خودتون توجه كنيد ديگه كسي نمياد .آخه الان صرفا شده پست احاديث!
نه اينكه بگم بده ،احترامش واجبه.اما خوب چون غير تخصصي شده استقبال نميشه.شبيه تاپيك مذهبي شده.
به نظر من لااقل احاديثي رو بذار كه هم به عنوان تاپيك مربوط باشه هم بشه به مباحث صنايع ربطش داد.
البته ببخشيدا فضولي كردم.
سلام مرسی- نه اتفاقا انتقاد به جای بود راستشو بخواهی تمامی احادیثی که گفته شده ربط مستقیم و غیر مستقیم داره بخواهم توضیح بدم سخته اما شما یک زنجیر رو در نظر بگیرید .که باید به هم متصل بشه تمامی احادیثی که تا این لحطه روی این تاپیک قرار گرفته حلقه های این زنجیره و همشون هم به هم ربط داره - اینکه دوستان دیگه شرکت نمیکنن بخاطر اینکه سرشون شلوغ شده ببینید استارت اولی این تاپیک 3 سال پیش خورد - پارسال دوباره استارت مجددی خورد و تا امروز هم دایره اما افرادی که پارسال با هم همکاری و بحث داشتیم بیشترشون نیستند یا سرشون خیلی شلوغه خب نسل جدید هم در هر صورت راغب نیستند دیگه چون از استارت اولیش با هم نبودیم البته دلیلشو من اینطوری میبینم شاید هم دلیلی که شما گفتید درست باشه .اما باور کنید که احادیث رابطه مستقیم داره هیچ حتی خیلی از موارد رو تازه بیان میکنه من خیلی هاشو میشناسم و میبینم .مثلا بحث سیاست پنهان و خیلی چیز های دیگه من الان دارم روی پروپزالی کار میکنم به این موضوع مشارکت از دیدگاه نهج البلاغه اینشالله تا فردا یا پس فردا تمام میشه اینو من فهرستشو اینجا میذارم بعد فقط ببینید که چه منبع قوی هست این نهج البلاغه - فقط خارجی ها که نباید از منابع ما استفاده کنن خوب ما هم باید استفاده کنیم دیگه :Dباز هم ممنون
 

Similar threads

بالا