كارآفريني يعني چه؟

anoeil

کاربر فعال تالار مدیریت ,
کاربر ممتاز
• به مانند ساير بحث ها در علوم انساني، از كارآفريني نيز تعاريف مختلف و متعددي شده است. وجود تعاريف و تعابير مختلف و متنوع از كارآفريني، از سويي بيانگر گستردگي و اهميت موضوع بوده كه مي‌تواند از زواياي مختلف مورد بررسي قرار گيرد. و از سويي ديگر نشاندهنده پويايي آن است كه مي‌تواند زمينه ارائه مدلها، تئوري‌ها و نظرات متفاوتي را فراهم آورد.
اصطلاح كارآفريني(Entrepreneurship) در معنا و مفهوم امروزي آن را، شومپيتر(Schumpeter) اطريشي‌الاصل ساكن امريكا و معروف به پدر علم كارآفريني براي اولين بار بكار برده است. وي معتقد است كه كارآفريني موتور محرك اصلي در توسعه اقتصادي كشورهاست و نقش كارآفرين عبارت است از: نوآوري و ايجاد تركيبهاي تازه از مواد.
در مجموع، بهترين تعريفي كه مي‌توان از كارآفريني ارائه كرد اين است كه كارآفريني عبارتست از: فرآيند نوآوري و بهره‌گيري از فرصتها با تلاش و پشتكار بسيار و همراه با پذيرش ريسكهاي مالي، رواني و اجتماعي، كه البته با انگيزه كسب سود مالي، توفيق طلبي، رضايت شخصي و استقلال صورت مي‌پذيرد
 

anoeil

کاربر فعال تالار مدیریت ,
کاربر ممتاز
كارآفرينان چه مي‌كنند؟
• كارآفرين ايده‌اي را يافته وآن را تبديل به فرصتي اقتصادي مي‌كند. در فضاي كسب‌وكار، فرصت، فكر نويني است كه قابليت تجاري شدن دارد. آگاهي از محيط بازار و نيازهاي مشتري به همراه نگرش كارآفرينانه، كارآفرين را در يافتن فرصت و پرداختن به آن ياري مي‌دهد. سپس كارآفرين طرحي تجاري مي‌نويسد كه درآن مسائلي چون بازار محصول يا خدمت، مسائل حقوقي و قانوني شركت، تامين سرمايه، راه‌اندازي و رشد، سازماندهي، مديريت كسب و كار و غيره را بررسي و پيش‌بيني مي‌نمايد.
در مجموع اينكه كارآفرينان به دو صورت در جامعه ظاهر مي‌شوند كه عبارتند از: كارآفريني شركتي وكارآفريني سازماني. در كارآفريني شركتي كسب و كار(شركت) جديدي شكل مي‌گيرد و در كارآفريني سازماني نوعي نوآوري در درون سازمانها و شركتهاي موجود شكل مي‌گيرد. هدف نهايي و غايي همه كارآفرينان، شناسايي، خلق و استفاده از فرصتهاي موجود از طريق تبديل ايده‌هاي نو و جديد به واقعيتهاي سودآور و تجاري در قالب كالاها و خدمات مورد نياز جامعه است.
 

anoeil

کاربر فعال تالار مدیریت ,
کاربر ممتاز
اهميت كارآفريني و كارآفرينان چيست؟

اهميت كارآفريني و كارآفرينان چيست؟

• سه دليل مهم توجه به موضوع كارآفريني، توليد ثروت، توسعه تكنولوژي و اشتغال مولد است. كارآفريني بعنوان سنبل و نماد تلاش و موفقيت در امور تجاري بوده و كارآفرينان پيشگامان موفقيتهاي تجاري در جامعه هستند. توانايي آنها در بهره‌گيري از فرصتها، نيروي آنها در نوآوري و ظرفيت آنها در قبال موفقيت، بعنوان معيارهايي هستند كه كارآفريني نوين بوسيله آنها سنجيده مي‌شود.
كارآفرينان از نظر رهبري، مديريت، نوآوري، كارايي،‌ ايجاد شغل، رقابت، بهره‌وري و تشكيل شركتهاي جديد، سهم مهمي در رشد اقتصادي دارند. كارآفرينان و سازمانهاي كارآفرين همواره سعي مي‌كنند تا هزينه‌هاي خود را به حداقل برسانند، با توجه به منابع موجود برنامه‌ريزي مي‌كنند و به آنچه كه نمي‌دانند بيشتر از آنچه كه دارند مي‌انديشند.
به همين جهت ريسك‌پذيرند، تحمل ابهام را دارند و به تحقيقات ارج مي‌نهند. بنابر اعتقادي، در جوامع لازم است كه انقلاب كارآفريني رخ دهد به‌گونه‌اي كه اين انقلاب در قرن حاضر، اهميتي به مراتب بيشتر از اهميت انقلاب صنعتي دارد.
كارآفرينان چه ويژگيهايي دارند؟
• براي مدتي نسبتاً طولاني، دانشمندان معتقد بودند كه کارآفريني موضوعي ارثي و وابسته به طبيعت و ذات افراد است و از طرق توارث انتقال مي‌يابد و لذا کارآفرينان از افراد ديگر متمايز هستند. وبر(Weber) اولين محققي بود که بيان نمود ارزشهاي عقيدتي و دروني فرد مستقيماً به رفتار کارآفرينانه منتهي مي‌شوند.
اما مطالعات و تحقيقات بعدي نشان داده‌اند كه كارآفريني و كارآفرينان، علاوه بر ويژگيهاي فردي و موروثي، متأثر از محيط نيز هستند. در مجموع اينكه، کارلند(Carland) و دستيارانش انواع ويژگيهاي كارآفرينان را جمع‌آوري نمودند که ذيلاً به تعدادي از مهمترين آنها اشاره مي شود:
آينده‌نگر بودن و داشتن چشم‌انداز، مصمم بودن و عزم راسخ داشتن، تمركز قوي بر كار و نه چيز ديگر، داشتن انگيزه قوي در كار، وقف و ازخودگذشتگي در راستاي كار و تحقق هدف، كار را مانند بازي و تفريح دانستن، داشتن كنترل و قدرت دروني لازم به منظور تعيين جهت و مسير كاري خويش، استقلال فكري در كار، خلاقيت و نوآوري، ريسك‌پذيري و تحمل‌ابهام.
چرا آموزشهاي مرتبط با كارآفريني و كارآفرينان مورد نياز است؟
• وبر معتقد بود كه يكي از علل مهم و محرک پيشرفت اقتصادي نظام سرمايه‌داري، وجود صفت و اخلاق وجدان كاري پروتستاني مي‌باشد. اين خصيصه اخلاقي موجب مي‌شود که فرد با احساس مسئوليت بوده و در نهايت دقت و کارايي وظايف کاري و شغلي خود را انجام دهد.
مطالعات و تحقيقات مختلف نشان داده‌اند كه علي‌رغم اينکه روحيه و اخلاق كاري توفيق‌طلبي انسان در دوران کودکي شکل مي‌گيرد ولي در عين حال مي‌توان با يک برنامه صحيح آموزشي، روحيه خلاق و رسالت کاري را در افراد بوجود آورد. بر اين اساس، و بنابر نظريه مک‌کله‌لند(McCelleland)، جوامع غير پروتستاني نيز مي‌توانند با ايجاد روحيه کاري لازم، شرايط را براي توسع و صنعتي شدن مهيا سازند.
در جمع‌بندي نهايي مي‌توان گفت كه مطالعات و تحقيقات تأييد كرده‌اند كه ويژگي هاي كارآفرينانه اغلب اكتسابي هستند و نه ارثي. از اين رو، در حال حاضر آموزش كارآفريني به يكي از مهم‌ترين و گسترده‌ترين فعاليت دانشگاه ها تبديل شده است.
در حقيقت هدف اصلي از آموزش كارآفريني همانا تربيت نمودن افرادي داراي اعتماد به نفس و آگاه به فرصتها، و بطور كلي افرادي است كه انگيزه‌اي قوي براي استفاده از فرصتها و راه‌اندازي كسب وكارهاي جديد را داشته باشند و بتوانند نسبت به شناسايي، خلق و استفاده از فرصتهاي موجود اقدام نموده و از طريق كارآفريني شركتي و يا سازماني، ايده‌هاي نو و جديد را به واقعيتهاي سودآور و تجاري، در قالب كالاها و خدمات مورد نياز جامعه تبديل كنند.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
onia$ كارآفريني چگونگی توسعه یک کسب‌وکار آنلاین کارآفرینی 0

Similar threads

بالا