ببخشید که دوباره شروع می کنم
ولی می خواستم بگم من از اول قصد توهین نداشتم و شما شروع کردین و گفتین چرا با وهابیا متحد نمیشین بعد هم که مسخره کردن و .... بماند
فقط می خوام بگم میدونم شما نماز می خونی و قرآن می خونی
منم کاری به اینکه کدوم مراجع خوب و کدوم صلاحیت ندارن نمیگم
نمیگمم تقلید کورکورانه، به قول شما شعور داریم برای همین هم خدا میگه اون که صلاحیت بیشتری داره رو به عنوان مرجع انتخاب کنید
همه مراجع بد نیستن
شما میگی اگر به مشکل بخورم از کسی که قبولش دارم میپرسم ، پس میپرسید. حتما هم اینجور نیستید که هر دفعه مسئله ایی که براتون پیش میاد رو از یه آدم مختلف بپرسید همه رو از یه نفر میپرسید
خوب اون یه نفر تا حالا بهتون گفته روی چه حسابی بهتون جواب میده؟
مطمئنم اگر از روحانیون پرسیده باشید سوالتون رو اونها هم همون جواب مراجع رو بهتون دادن و از خودشون جواب ندادن
من حرفم اینه چرا به جای این همه واسطه یه راست از خود مرجع سوال نمی پرسید؟
یادمه یکی از دوستانم می گفت ن هروقت بخوام نماز می خونم، حرف هیچ کس رو هم قبول نداشت ولی یکی رو دوست داشت که برعکس خودش بود، حرف عقد موقت که شد به خاطره طرفش گفت قبول دارم فلان مرجع هم که گفته اجازه پدر لازم نیست، بهش گفتم تو که میگفتی قبول ندارمشون گفت چرا . گفتم چرا پس نماز همیشه نمی خونی، پیچوند
من میگم چرا هرچی رو میخوایم قبول می کنیم و هر چی دوست نداریم نمی خوایم قبولش کنیم
اتفاقا اون دوستم مثل شما می گفت تو سفر نماز کامل می کنم، من سخت رو انتخاب می کنم پس درست می گم
راستش منم دیگه حوصله بحث های بیفایده رو ندارم.
گفتین میگردین دنبال اون که صلاحیت بیشتری داره.درسته؟خوب قبول.صلاحیت این اقایون رو کی تایید کرده؟چرا مثلا x صلاحیت داره y نداره؟تنها خداست که میتونه صلاحیت افراد رو تایید کنه نه بنده خدا.خدا هم که 14 نفر رو تایید کرده.(طبق ایاتی که اوردم)
اگر همین اقایون دست از کار سیاسی و اقتصادی بر میداشتن و احکامشون منافعی رو به دنبال نمیداشت خیلی راحت تر میشد بهشون اعتماد کرد. نه این که به خاطر شرایط حاکم تو جامعه حلال خدا رو حرام و حرام خدا رو حلال کنند.بالاخره اونا هم انسانن و گرفتار هوی و هوس میشن ومیلغزن و به خاطر جایگاه اجتماعی و دک و پزی که به هم زدن نمیتونن حکمی خلاف شرایط حاکم صادر کنن(در صورتی که ائمه دستور از بالا میگرفتن و همچنین معصوم بودن)پس همواره احکامشون بر حق بوده.
بازم برای مثال خدمتتون عرض میکنم:تنها ایه ای که اقایون بهش استناد میکنن برای شکستن نماز،ایه 101 یا 110 سوره نسا هستش(الان قران دم دستم نیست.شاید استباه گفته باشم)با مطالعه شان نزول متوجه میشید که خداوند صراحتا نظرشو گفته.حالا اینکه چطور باید نمازو بشکنیم باز هم با مطالعه روایات نظیر نقل قول های صحیح از حضرت صادق و محمد باقر (فکر کنم) نحوه خوندنشم به دست میاد.
حالا این که من تو خونه دانشجویی کامل میخوندم دلیل داره.عده ای میگن شکستن مال زمان جنگ بوده و حالا که جنگ نیست باید کامل خونده بشه.من میگم نه خیر.درسته که شان نزول ایه مبین اینه که این ایه در زمان جنگ نازل شده ولی طبق روال کلی تا زمانی که ایه ای بر نسخش نیاد کسی حق سرپیچی نداره(اینو من نمیگم بزرگان میگن.مثلا علامه طباطبایی)و کاملا واضحه که این حکم نسخ نشده.با توجه ،تفکر،تدبر و دقت در ایه میفهمین که شرایط سفر بوده که باعث شده نماز شکسته بشه.(اصلا فلسفه این حکم همینه که خدا خواسته یه حال اساسی به مسافر بده).شما وقتی شرایط مسافر رو داشته باشی باید شکسته بخونی هر چند اگه تو هتل باشی و در اسایش باشی.ولی منی که تو شهر دیگه خونه دارم و تعداد روزهایی که در هفته ساکن اونجا هستم از روزهایی که خونه خودمون هستم بیشتره دیگه مسافر به حساب نمیام پس کامل میخونم.
این مسائل مطرح شده مثل وطن و ... هم توی قران دیده نشده پس زیاد بهش استناد نکنید
من هم هرگز نگفتم همیشه سخت ترین کار درست ترینه.گفتم مثل خیلیا دنبال راحت طلبی نیستم که به خاطر راحتی تقلید کنم .بعضی اوقات شده که به سخت ترینش عمل کردم.در ضمن باز هم مثه یه عده نیستم که هر جا به نفعشونه عمل کنم هر جا نیست عمل نمیکنم.واضح دارم میگم تقلید رو قبول ندارم نه مرجع رو.چون هر کسی ممکنه خودش رو اون چیزی که نیست معرفی کنه.اگه من بپذیرم تقصیر منه نه اون
یک مساله مهم که امروز دین مردم تقلیدی شده نه تحقیقی همین مساله تقلید از مقلده.
دین تقلیدی کوچکترین ارزشی برای خدا نداره.درسته که اول باید تحقیق کرد و بعد از پذیرش حق رفت دنبال باقیه ماجرا.ولی اگر حتی همین الان هم که خدا شرایطش رو برامون فراهم کرده به جای تقلید ،از همین مسائل کوچیک یاد بگیریم که تحقیق کنیم قذمی در راستای تحقیقیشدم دینمون برداشتیم.چون حتی اگه تمام این ریزه کاربو بلد باشیم ولی دینمون تقلیدی باشه خیلی ضرر کردیم.