خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
سیاست چماق و هویج ایران برابر سئول برای مقابله با تحریم نفتی

سیاست چماق و هویج ایران برابر سئول برای مقابله با تحریم نفتی

به نقل روزنامه کره ای دونگ آ ایلبو، ایران تلاش می کند با پیشنهاد حمل نفت توسط تانکرهای ایرانی و پرداخت تضمین یک میلیارد دلاری برای پوشش بیمه ای محموله های نفتی، کره جنوبی را به ادامه واردات نفت از این کشور مجاب کند.


تهران همچنین از راه های دیپلماتیک برای رسیدن به هدف خود استفاده می کند و از طریق سفیر خود در سئول و وزیر نفت خود سئول را برای ادامه واردات نفت از ایران تحت فشار قرار داده است.


منابع دیپلماتیک روز جمعه گفتند، ایران اخیرا پیشنهاد تضمین بیمه ای محموله های نفتی را در کنار استفاده از تانکرهای خود برای حمل نفت ایران به کره پیشنهاد کرده است. بر اساس این پیشنهاد، تهران مبلغ یک میلیارد دلار برای جبران زیان های وارده ناشی از تصادفات دریایی، به کشتی ها، محموله و کارکنان کشتی ها اختصاص خواهد داد.


با این حال، این مبلغ بسیار کمتر از رقم 7 میلیارد دلاری ای است که سئول انتظار آن را دارد. بعلاوه هنوز مشخص نیست که آیا کره می تواند در صورت وقوع هر گونه تصادف دریایی، ایران را به انجام تعهدات خود مجاب سازد، یا خیر.


یک مقام دولتی کره در این زمینه اظهار داشت: «ما در حال بررسی پیشنهاد ایران هستیم.» وی افزود: «اگر چه موارد بسیاری باید در صحنه عمل مورد نظر قرار گیرند، اما بحث هایی هم وجود دارد که کره باید روابط بدون تنش خود با ایران را از طریق واردات حداقل بخش کوچکی از نفت این کشور حفظ کند تا زمانی که تحریم های بین المللی علیه ایران برداشته شود.»


پس از اظهارات سفیر ایران در سئول در مورد احتمال توقف واردات کره جنوبی به ایران، رستم قاسمی، وزیر نفت ایران نیز روز پنجشنبه تهدید کرد، در صورتی که سئول واردات نفت از ایران را متوقف کند، تهران در روابط دو جانبه خود با سئول تجدید نظر خواهد کرد.


اما مشکل کره جنوبی جو سنگینی است که از سوی گروه های فشار آمریکایی برای پایبندی سئول به تحریم ها علیه ایران ایجاد شده است. یک گروه ضد ایرانی با ارسال نامه ای به بخش ثبت کشتی های کره جنوبی، سازمانی که در زمینه برآورد ایمنی کشتی ها فعالیت می کند، از این سازمان خواسته تا برآورد ایمنی کشتی های متعلق به شرکت های بزرگ ایرانی را متوقف کند. در صورت پذیرفته شدن این درخواست، هیچ کشتی ایرانی ای اجازه ورود به بنادر کره را نخواهد داشت.


یک مقام دولتی کره جنوبی گفت: «ما پس از بررسی کامل پاسخ دولت آمریکا در این زمینه و در نظر گرفتن احتمال ورشکستگی شرکت های کوچک و متوسط کره ای (در صورت مقابله به مثل ایران)، راه حل منطقی ای برای این مشکل ارائه خواهیم کرد.»
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران با پیش‌دستی راه‌‌های دور زدن تحریم‌ نفتی اروپا را یافته است

ایران با پیش‌دستی راه‌‌های دور زدن تحریم‌ نفتی اروپا را یافته است

.....طی گزارشی با این موضوع که چگونه ایران تحریم ها را پشت سر می گذارد نوشت تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا روز یک‌شنبه اجرا خواهد شد اما پیش از این جمهوری اسلامی ایران راه‌هایی به منظور پیش‌دستی و دور زدن تحریم‌ها یافته است.


بر اساس این گزارش جزایر «تووالو» در اقیانوس آرام 11 هزار سکنه دارد و مساحت آن 26 کیلومتر مربع است و تعداد بسیار کمی از ایرانی‌ها این کشور کوچک را می‌توانند بر روی نقشه پیدا کنند یا حتی نام آن را شنیده‌اند اما از 39 نفتکش‌ ایرانی 15 عدد از آنها پرچم این کشور را به اهتزار درمی‌آورند.


در هفته‌های اخیر، شرکت ملی نفتکش ایران به منظور اجتناب از تحریم‌های اتحادیه اروپا، نام و پرچم نفتکش‌های خود را تغییر داده است. تهران پیش از این، چنین روشی را برای اجتناب ناوگان تجاری خود از تحریم ها اجرا کرده بود.


بر اساس این گزارش، 2 سال پیش، زمانیکه تحریم‌هایی علیه خطوط کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران اعمال شد، این کشور ناوگان خود را تحت نام‌های انگلیسی با پرچم‌های جزیره مالت، قبرس و هنگ‌کنگ دوباره ثبت کرد تا ارتباط خود را با شرکت‌های موجود در لیست‌های سیاه پنهان کند.


این گزارش افزود نام‌گذاری به پرچم کشورهایی که بهشت مالیاتی هستند و جایگاهی در سازمان بین‌المللی دریانوردی دارند، رویه‌ای غیرمعمول در دنیای دریانوردی نیست. اتحادیه اروپا از روز یک‌شنبه واردات نفت ایران و بیمه کشتی‌های حمل‌کننده نفت خام را متوقف خواهد کرد. مهم نیست که یک کشتی چندبار نام و پرچم خود را عوض می‌کند، این کشتی شماره سریالی در ثبت‌نام دریافت می‌کند که یکسان باقی می‌ماند.


ریچارد هرلی کارشناس اطلاعات دریانوردی گفت: مادامیکه سازمان بین‌المللی دریانوردی تنها مرجع برای تشخیص این کشتی‌ها است، هیچ اطلاعاتی بیش از یک شماره پلاک ارائه نمی‌دهد که تنها نشان‌دهنده مالک یا راننده آن وسیله است.


همچنین ابزار ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد که نفتکش‌های ایرانی در هفته‌های اخیر بارها فرستنده‌های خود را خاموش کرده‌اند.


هرلی افزود: قابل رویت بودن این ناوگان‌ها هنگامی‌که با فعالیت دیگر نفتکش‌های مشابه مقایسه می‌شود، حدود 70 درصد نسبت به زمان عادی کاهش یافته است.


سازمان بین‌المللی دریانوردی می‌گوید که روشن نگاه داشتن فرستنده به منظور حفظ امنیت کشتی در زمان خطر برای کشتی‌ها الزامی است و تمام چنین اتفاقات باید گزارش شود.


ب ی‌ب ی‌س ی در ادامه با اشاره به مشکل بودن تشخیص نفت ایران از نفت تولیدی سایر کشورها نوشت: 2 نفتکش‌ ایرانی با پرچم «تووالو» در حال حاضر در دریای سرخ به مقصد «العین السخنة» در ساحل سوئز در مصر در حرکت هستند.‎ به علت آسیب‌پذیری کشتی‌های نفتی برای عبور از تنگه سوئز، این کشتی‌ها سفر خود را در این بندر پایان می‌دهند و نفت آنها از طریق خط لوله به اسکندریه انتقال می‌یابد سپس نفتکش‌های مدیترانه‌ای این نفت را به پالایشگاه‌های اروپا ارسال می‌کنند.


این فرض وجود دارد که نفتکش‌های ایرانی بتوانند نفت خود را به دریای سرخ و خط لوله مدیترانه ای سوئز ارسال کنند و نفتکش‌ها در طرف مدیترانه این نفت را بارگیری کنند.


یک تاجر نفت گفت: مگراینکه شما نفت ایران را در هر 2 طرف این خط لوله بچشید واگرنه چگونه خواهید فهید که چه چیزی در خط لوله در جریان است؟ مصری‌ها مدارک و اطلاعات مسیر را نگاه می‌دارند و پرسشی که وجود دارد این است که آیا آن ها می خواهند با ایرانی ها دوست باشند.


بر اساس این گزارش تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران در حقیقت در پاسخ به قانون آمریکا است. اوباما قانونی را امضا کرد که به موجب آن هر شرکتی که با بانک مرکزی ایران سرو کار داشته باشد مورد تحریم قرار میگیرد.


مجلس ایران قانونی را تصویب کرده است که بر اساس آن بخش خصوصی نیز می‌تواند نفت این کشور را بفروشد درنتیجه خریداران نفت وجه خود را به بانک مرکزی ایران پرداخت نخواهند کرد بلکه این وجه به حساب‌های شرکت‌های خصوصی ریخته خواهد شد. بر اساس این قانون، 20 درصد نفت ایران توسط شرکت‌های خصوصی فروخته خواهد شد.


با درنظر گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه سیستم مالی ایران، هنوز انتقال وجه به صادرکنندگان خصوصی ایران مشکل خواهد بود اما این حرکت به میزان زیاد به عنوان تلاشی از سوی ایران برای شکست تحریم‌های اتحادیه اروپا دیده می‌شود.


ب ی ب ی س ی در پایان نوشت: ایران در شکست تحریم‌ها تجربه دارد اما آنچه بروکسل و واشنگتن می‌خواهند این است که هزینه‌های انجام چنین کاری را به سطحی افزایش دهند تا ادامه این کار برای تهران در بلند مدت ممکن نباشد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
به تحریم‌های نفتی سلام می‌کنیم

به تحریم‌های نفتی سلام می‌کنیم

محمدرضا رحیمی در مراسم روز ملی صنعت و معدن با اشاره به سهم 40 درصدی بخش صنعت و تجارت در تولید ناخالص ملی اظهار داشت: ارزش صادرات غیرنفتی در سال 83 حدود 7.5 میلیارد دلار بود که در سال 90 به 53 میلیارد دلار رسید.


وی با بیان اینکه ایران هفدهمین اقتصاد جهان و در رده 20 کشور برتر اقتصادی دنیا است،تصریح کرد: در بسیاری از موارد در رتبه‌های برتر قرار داریم،در صنعت نفت بیش از 70 درصد از قطعات را داخلی‌سازی کرده‌ایم و علاوه بر این در تولید شیشه نیز از شیشه ساعت تا شیشه هواپیما تولید و صادرات داریم.


وی با تاکید بر لزوم استفاده از تولیدات داخلی اظهار داشت: تحریم‌های شدید نشان دهنده بزرگی ایران است.


وی با اشاره به وقتی که دولت برای حل مشکلات تولید اختصاص داده است، اظهار داشت: من در واقع به عنوان یکی از معاونین وزیر صنعت عمل می‌کنم و اکثر اوقات اداری را بابت امور بخش‌های صنعتی صرف می‌کنیم.


رحیمی تصریح کرد: ما باید به تحریم‌های نفتی سلام کنیم مشروط بر اینکه با هم باشیم.


وی افزود: روزی را به عنوان روز آسایش نداریم و حتی جمعه‌ها و روزهای تعطیل نیز مشغول کاریم،به طوری که اکثر کارهای اداری در روز جمعه انجام می‌شود و بقیه روزها نیز جلساتی بابت پیشبرد کارها و گاهی اوقات بابت کارهای کوچک برگزار می‌شود.


وی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای اختصاص 37 درصد از منابع بانکی به تولید گفت: تا بخواهیم این بانکها را در راه‌ مصالح کشور به صف کنیم می‌بینیم بسیاری از ساختمانهای مرغوب را برای شعب خود گرفته‌اند که منابع لازم برای این ساختمانها از محل افزایش سود تسهیلات تامین می‌شود و باید جلوی آن گرفته شود. (این گفته رحیمی با تشویق حاضرین همراه شد)


وی با تاکید بر اینکه بانکها باید مصالح کشور را در نظر داشته باشند، اظهار داشت: اجرای طرح میزان به منظور فروش محصولات ایرانی از طریق کارتهای اعتباری باید انجام شود تا به این ترتیب شاهد رونق و خرید تولیدات ایرانی باشیم.


وی ادامه داد: برای تامین صنایع و حل مشکل تولیدکنندگان باید اقدام شود تا بتوانیم بر تحریم‌های ناجوانمرانه غلبه کنیم.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
متوسط قیمت جهانی نفت امسال به 108 دلار می‌رسد

متوسط قیمت جهانی نفت امسال به 108 دلار می‌رسد

تازه ترین نظرسنجی رویترز از کارشناسان انرژی نشان می دهد نگرانیهای بین المللی نسبت به رشد اقتصادی جهان تاثیر زیادی بر افت قیمت جهانی نفت در سالهای 2013 و 2014 میلادی خواهد داشت .


بر اساس این گزارش ، 12 کارشناس ارشد انرژی از 31 کارشناسی که در نظر سنجی رویترز شرکت کرده اند بر این باورند که قیمت نفت برنت دریای شمال در سال 2013 میلادی به کمتر از 100 دلار خواهد رسید . 9 کارشناس و تحلیلگر مسائل انرژی معتقدند قیمت نفت برنت سال 2014 میلادی نیز به کمتر از 100 دلار خواهد رسید .


موسسه تحقیقاتی نومیسما پیش بینی کرد قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال سال آینده به کمتر از 79.30 دلار خواهد رسید . اما موسسه بارکلی نیز پیش بینی کرد قیمت نفت برنت در سال 2013 میلادی به بیش از 125 دلار خواهد رسید .


قیمت نفت برنت دریای شمال از 128 دلار در ماه مارس به کمتر از 92 دلار رسیده است . افزایش تولید نفت اوپک به خصوص از سوی عربستان و کشورهای عربی خلیج فارس و ادامه نگرانی نسبت به وضعیت رشد و رونق اقتصادی جهان تاثیر زیادی بر افت قیمت نفت داشته است .


نیک براون کارشناس ارشد اقتصادی تاکید کرد بحران مالی و بدهی منطقه یورو نه تنها بر اقتصاد کشورهای غربی بلکه بر اقتصاد کشورهای بریکس نیز تاثیر منفی داشته است . به نظر من حتی پس از اعمال تحریمهای جدید اروپا و آمریکا بر ضد ایران از ابتدای جولای ، بازار جهانی نفت با مازاد عرضه روبرو خواهد بود .


موسسه سیتی گروپ آمریکا نیز اعلام کرد قیمت نفت برنت سال آینده به کمتر از 99 دلار خواهد رسید و موسسه جی پی مورگان نیز پیش بینی خود نسبت به قیمت نفت برنت را از 125 دلار به کمتر از 104 دلار رسانده است .


بر اساس نظرسنجی رویترز میانگین قیمت نفت برنت دریای شمال امسال نیز به حدود 108 دلار خواهد رسید . میانگین قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا نیز امسال به 94.60 دلار خواهد رسید و این رقم سال آینده به 96.60 دلار می رسد .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نقل از رویترز ، ترکیه دومین مشتری بزرگ گاز طبیعی روسیه به شمار می رود . شرکت گاز پروم روسیه به شدت نگران تحولات اخیر در روابط گازی ترکیه و آذربایجان است . احداث خط لوله انتقال گاز آذربایجان به اروپا از طریق مرزهای ترکیه می تواند به رقیب جدی خط لوله جریان جنوبی تبدیل شود .


روسیه قصد دارد با احداث خط لوله جریان جنوبی ضمن افزایش صادرات گاز طبیعی به بازار اروپا وابستگی خود را به مرزهای اوکراین کاهش دهد . بر اساس این گزارش ، روسیه قصد دارد همچنان بزرگترین صادر کننده انرژی به اروپا باشد و به شدت نگران ارتقای جایگاه آذربایجان در بخش انرژی کشورهای اروپایی است .


ترکیه و آذربایجان روز سه شنبه قرار داد احداث خط لوله انتقال گاز به اروپا را امضا کردند . شرکت گاز پروم روسیه اعلام کرد در پی منفجر شدن خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه ، آنکارا خواستار افزایش صادرات گاز روسیه به ترکیه شده است .


رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه پس از مراسم امضای این قرارداد مهم گازی تاکید کرد ، این خط لوله انتقال گاز نقش مهمی در متنوع شدن مسیرهای انتقال گاز به بازار اروپا خواهد داشت .بر اساس این گزارش ترکیه قصد دارد با امضای قرارداد های مختلف انتقال گاز به اروپا نقش راهبردی و استراتژیک خود را به عنوان راهگذر انتقال گاز طبیعی در منطقه ارتقا دهد .


بر این اساس ، خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولی نقش مهمی در کاهش وابستگی اروپا به گاز صادراتی روسیه خواهد داشت . این خط لوله بیش از 16 میلیارد متر مکعب در سال ظرفیت خواهد داشت . اردوغان تصریح کرد ترکیه می تواند تا ده میلیارد متر مکعب از گاز صادراتی آذربایجان از طریق این خط لوله را برای مصرف داخلی برداشت کند .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
پالایشگاه تبریز ظرفیت تولید بنزین کشور را ۱ میلیون لیتر افزایش می‌دهد

پالایشگاه تبریز ظرفیت تولید بنزین کشور را ۱ میلیون لیتر افزایش می‌دهد

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس اسماعیل آقاپور در یک نشست خبری گفت: پالایشگاه نفت تبریز در سال 53 توسط یک شرکت ایتالیایی کلنگ‌زنی و در سال 56 با ظرفیت اسمی روزانه 80 هزار بشکه نفت خام راه‌اندازی شد.


مدیرعامل شرکت پالایشگاه تبریز ادامه داد: در سال 77 این مجتمع تغییر ساختار داد بطوری که ظرفیت اسمی آن نیز به 110 هزار بشکه نفت خام افزایش یافت و هم اکنون نیز پالایشگاه تبریز ظرفیت فراورش 110 هزار بشکه نفت خام را در روز دارد.


وی با اشاره به واحدهای مختلف پالایشگاه تبریز گفت: از تولیدات این پالایشگاه نیز می‌توان به گاز خانگی، نفتای سبک، بنزین معمولی‌، گازوئیل‌، نفت سفید، سوخت مایع سبک و سنگین و همچنین گوگرد اشاره کرد.


آقاپور با اشاره به اینکه پالایشگاه تبریز هم اکنون 7 درصد از نیاز فرآورده‌های نفتی کشور را تامین می‌کند خاطرنشان کرد: در سال جهاد خودکفایی و تولید ملی توانستیم اکثر ماشین‌آلات مورد نیاز خود را در داخل کشور تولید و راه‌اندازی کنیم.


وی با اشاره به مصوبه پنجم خرداد سال 87 تصریح کرد: این پالایشگاه از این تاریخ تاکنون به عنوان یک پالایشگاه خصوصی مطرح است و حدود 90 درصد از سهام این پالایشگاه در بورس عرضه شده است.


مدیرعامل پالایشگاه تبریز با اشاره به پروژه بنزین‌سازی این پالایشگاه که به عنوان طرح مهر ماندگار معرفی شده است، تصریح کرد: هدف از احداث این پروژه بنزین‌سازی فراورش روزانه 20 هزار بشکه نفت خام و تولید یک میلیون لیتر بنزین با عدد اوکتان 90، 92 و 95 است.


وی ادامه داد: این پروژه دارای 3 واحد تصفیه نفتا، اشتان‌زدایی و استخراج بنزن از بنزین است که تا پایان شهریورماه سال جاری انتظار می‌رود این پروژه به اتمام رسد.


آقاپور خاطرنشان کرد: هم اکنون پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تبریز 93 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که علاوه بر تولید یک میلیون لیتری بنزین می‌تواند 750 بشکه بنزن را نیز تولید و به عنوان خوراک در اختیار پتروشیمی تبریز قرار دهد.


وی با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای این واحد خاطرنشان کرد: میزان سرمایه‌گذاری پروژه 3 هزار و 570 میلیارد ریال است که تاکنون 3 هزار و 134 میلیارد ریال محقق و مابقی تا پایان سال محقق می‌شود.


آقاپور ادامه داد: هم اکنون 95 درصد از ماشین‌آلات مورد نیاز برای پالایشگاه تبریز در داخل کشور تولید می‌شود و دانش فنی این واحد جدید نیز از دو کشور آلمان و فرانسه اخذ شده است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس طرح مهر ماندگار از طرح‌هایی است که در دولت نهم و دهم آغاز و تا پایان دولت دهم نیز اولویت‌بندی شده و به اتمام می رسد که شرکت پالایش و پخش دارای 9 طرح ماندگار است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
بابت خرید نفت کشورمان هیچ‌گونه نگرانی نداریم

بابت خرید نفت کشورمان هیچ‌گونه نگرانی نداریم

رستم قاسمی صبح امروز در بدو ورود خود به شیراز در فرودگاه این شهر در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز تحریم‌های جدید علیه ایران اظهار داشت: تحریم‌های صنعت نفت ایران بحث تازه‌ای نیست و ما سال‌ها است که توسط کشورهای غربی و اتحادیه اروپا با تحریم نفت مواجه هستیم.


وی افزود: تحریم صنعت نفت یک فرصت بسیار مغتنم بوده و هر چقدر این تحریم‌ها شدت گرفته، توسعه صنعت نفت نیز با سرعت بیشتری دنبال شده است.


قاسمی تصریح کرد: به لطف تحریم‌ها، ایران از کشوری که وارد کننده فرآورده‌های نفتی و تجهیزات صنعت نفت بوده، تبدیل به یک صادر کننده مهم در این دو حوزه شده است.


وزیر نفت اضافه کرد: در زمینه ساخت تجهیزات و پیمانکاری این صنعت نیز به لطف تحریم‌ها، امروز نیروهای نخبه بومی جای پیمانکاران خارجی را در اکثر حوزه‌ها گرفته‌اند.


وی پیرامون خرید نفت نیز گفت: ایران اسلامی کشوری مهم در منطقه و عرصه بین‌المللی است و دوستان بسیاری دارد لذا بابت خرید نفت هیچ‌گونه نگرانی نداریم.


وزیر نفت همچنین از راه‌اندازی و توسعه تمام میادین مشترک تا پایان سال جاری خبر داد و تصریح کرد: براساس قولی که به مقام معظم رهبری داده‌ایم، امسال تمام میادین مشترک نفتی توسعه می‌یابند تا در این حوزه نیز شاهد شکوفایی بیشتر باشیم.


قاسمی همچنین از استان فارس به عنوان استانی مهم در حوزه نفت و پتروشیمی یاد کرد و گفت: فارس امروز به عنوان یک پشتوانه صنعت نفت و گاز، بسیاری از تجهیزات و قطعات مورد نیاز پارس جنوبی را تامین می‌کند که نشان از جایگاه والای این استان در حوزه صنعت نفت و گاز دارد.


وی در پایان احداث فاز دوم پالایشگاه شیراز را از اولویت‌های مهم دولت خواند و خاطرنشان کرد: در سفر امروز به استان فارس موانع احداث فاز دوم این پالایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
انعقاد قراردادهای تضمینی 5ساله با سازندگان معتبر داخلی

انعقاد قراردادهای تضمینی 5ساله با سازندگان معتبر داخلی

به نقل از تولید ایرانی، احمد قلعه بانی سهم تجهیزات و کالا در فازهای جدید پارس جنوبی را حدود 15 میلیارد دلار برآورد و اعلام کرد که این شرکت آمادگی دارد با شرکت‌های سازنده معتبر داخلی به‌صورت یک جانبه یا با تشکیل کنسرسیوم قراردادهای پنج ساله تضمینی ببندد.





وی گفت: در شرکت ملی نفت ایران کمیته ای با حضور سازندگان داخلی در بخش های مختلف تشکیل شده و بر اساس بررسی نیازمندی‌های شرکت‌های زیرمجموعه، قراردادهای تضمینی خرید کالا به صورت پنج ساله با شرکت های داخلی می بندیم و در شرایط بازار رقابتی از شرکت های داخلی کالاهای مورد نیاز را خریداری خواهیم کرد.





وی با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران از تمامی ظرفیت های داخلی سازندگان قطعه های مورد نیاز صنعت نفت حمایت می‌کند، بیان کرد: هم اکنون حدود 70 درصد از قطعه های مورد نیاز صنعت نفت در داخل کشور تولید می شود و با برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال 94 این رقم به 98 درصد خواهد رسید.





مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه تامین به موقع کالا در حفظ استمرار تولید تاثیرگذار بوده و از فاکتورهای حیاتی به شمار می‌رود، توضیح داد: فقدان کالای مناسب در زمان مورد نیاز، مشکلات عدیده‌ای را برای عملیات تولید صنعت نفت ایجاد می‌کند و می‌تواند بر وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و حتی بروز فجایع انسانی و زیست محیطی تاثیرات بسزایی داشته باشد.





وی با بیان اینکه حدود 60 تا 65 درصد هر پروژه نفتی را تجهیزات و تامین کالای آن در برمی‌گیرد، تصریح کرد: تامین کالا را می توان از مسائل استراتژیک در حوزه نفت خواند، به طوری که تدارکات به عنوان شریان حیاتی تداوم تولید از مهمترین عوامل پشتیبانی قلمداد شده و نیازمند توجه ویژه‌ای خواهد بود.





قلعه‌بانی ادامه داد: شرکت ملی نفت ایران به‌منظور برطرف کردن موانع و مشکلات ساخت داخل در شرایط موجود با توجه به قوانین و مقررات حاکم توانسته است اقدام‌های موثری از جمله زمینه سازی و تسهیل در امر حمایت از ساخت داخل، ایجاد فهرست منابع مشترک در سطح وزارت نفت (VENDOR LISTواحد)، بسترسازی مناسب جهت خرید الکترونیک و تجمیع اطلاعات خرید وزارت نفت و انجام خریدهای عمده به صورت قراردادهای باز (OPEN ORDER) انجام دهد.





وی، از تشکیل کمیته ساخت داخل و تدوین سند راهبردی سازندگان تجهیزات صنعت نفت خبر داد و تدوین آیین نامه ها و دستور عمل ها در خصوص نحوه ارزیابی و ورود و خروج شرکتها به فهرست منابع مشترک وزارت نفت، تهیه پرسشنامه های اخذ اطلاعات از شرکت‌های سازنده و فروشنده به صورت واحد در سطح وزارت نفت، تهیه قرارداد تیپ را از دیگر فعالیت‌ها این شرکت برای توسعه و حمایت از ساخت داخل اعلام کرد.





مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، سهم تجهیزات و کالا در فازهای پارس جنوبی را حدود 60 درصد برآورد و تصریح کرد: این رقم در قراردادهای جدید 10 فاز پارس جنوبی حدود 15 میلیارد دلار برآورد می‌شود که امید است بخش چشمگیری از آن سهم سازندگان داخلی شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
آمریکا در تلاش برای متوقف‌کردن صادرات نفت ایران شکست خورد

آمریکا در تلاش برای متوقف‌کردن صادرات نفت ایران شکست خورد

به نقل از گلوبال تایمز، آمریکا در 28 ماه ژوئن اعلام کرد که چین نیز از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه واردات نفت ایران معافیت دریافت کرده است.این تصمیم به جلوگیری از نزاع دیپلماتیک و جنگ تجاری ممکن میان 2 کشور کمک کرد و قدرت چین در برابر آمریکا را نشان داد.


بر اساس این گزارش آمریکا در حقیقت انعطاف سیاست خود را در این مسئله به نمایش گذاشته است. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه این کشور گفت: در حال حاضر تمام 20 اقتصاد جهان برای چنین استثنایی صلاحیت دارند.


بر اساس این گزارش، حقیقت این است که آمریکا در دستیابی به هدف خود در متوقف کردن صادرات نفت ایران شکست خورده است و بسیاری از کشورهایی که از تحریم ها معاف شده اند چندان واردات نفت خود را از ایران کاهش نداده اند . به نظر می‌رسد که واشنگتن می‌خواهد آنها را به حال خود بگذارد.


چین نیز واردات نفت ایران را کاهش داده است اما بیانیه وزیر امور خارجه این کشور در روز گذشته با تاکید بر اینکه تجارت نفتی چین و ایران منطقی و قانونی است و چین با تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران موافقت نخواهد کرد، وفادار بودن به وجود اصولی را نشان داد.


این یک نتیجه راضی‌کننده است که از منافع چین محافظت می‌کند، چهره این کشور را حفظ می‌کند و از گیر افتادن در تنگنا با آمریکا اجتناب می‌ورزد. این نتیجه می تواند به عنوان پیروزی چین بر آمریکا دیده شود.


در ادامه این گزارش آمده است، چین باید در معامله‌ با آمریکا در آینده اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد و زمانیکه در مقابل فشار از سوی آمریکا مقاومت می‌کند، مصمم‌تر و در برابر سازش سرسخت‌تر باشد. باید بی‌پرده صحبت کند و منافع اساسی و اصول بنیادی خود را انعکاس دهد و در ابتدا در مورد عکس‌العمل آمریکا زیاد نگران نباشد. همچنین باید درک واضحی از قدرت این کشور داشته باشد؛ آمریکا هنوز تنها ابرقدرت است؛ در کشمکش با واشنگتن راهبرد به مهمی اصول است.


مبادلات اقتصادی میان چین و آمریکا بسیار درهم پیچیده‌تر از مبادلات میان هم‌پیمانان نزدیک است. مقابله سیاسی و آمادگی نظامی 2 کشور به طرز فزاینده‌ای در حال تشدید است. 2 طرف باید به یک توافق ضمنی دست یابند در نتیجه این اختلاف می‌تواند تحت کنترل باقی بماند.


هیچ پیروزی نتیجه‌بخشی در عرصه سیاسی برای هیچ کشوری وجود ندارد و حمله و سازش در اداره روابط خارجی معمول است.


به نوشته این گزارش، واشنگتن یک استراتژی ماهرانه با نام حمله و همکاری با چین در این زمان به کار خواهد گرفت؛ چین باید از این استراتژی برای دفاع از منافع خود و توسعه ظرفیت‌های خود برای اقدام سوء استفاده کند؛ در عین حال، این کشور باید متوجه باشد که آمریکا را به برخورد استراتژیک با خود مجبور نکند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحریم‌ها علیه ایران تولید نفت اوپک را کاهش داد

تحریم‌ها علیه ایران تولید نفت اوپک را کاهش داد

بر اساس تحقیقات رویترز، تولید نفت اوپک در ماه ژوئن به علت تحریم های غرب علیه ایران کاهش یافت.


به نوشته این گزارش، این امر ایران را در تولید نفت پس از عراق قرار داد. تولید نفت اوپک هنوز به بالاترین میزان از سال 2008 نزدیک است؛ تولید نفت اضافی عربستان، عراق و لیبی تا حدودی کاهش تولید نفت ایران را جبران کرده است.


در این تحقیقات آمده است، عربستان سعودی با وجود کاهش قیمت نفت خام در ماه ژوئن به کمتر از 90 دلار در هر بشکه از حدود 130 دلار در ماه مارس، هیچ نشانه‌ای مبنی بر تجدید نظر در سیاست تولید بالای نفت نشان نمی‌دهد.


پل توستی مشاور ارشد انرژی گفت: من فکر نمی‌کنم عربستان تا زمانیکه وضعیت تحریم ایران مشخص نشده است و به علت نگرانی از اقتصاد جهان، تولید نفت خود را خیلی کاهش دهد.


عربستان به عنوان مهمترین پیرو سیاست های کشورهای مصرف کننده نفت در درون اوپک شناخته می شود. این کشور تولید نفت خود در ماه ژوئن را 100 هزار بشکه دیگر افزایش داد و به 10.1 میلیون بشکه در روز رساند.


بر اساس تحقیقات از منابع آگاه در شرکت‌های نفتی و مقامات اوپک و تحلیلگران، عرضه نفت 12 عضو اوپک تا پایان ماه به طور متوسط برابر با 31.63 میلیون بشکه در روز بوده است و این میزان کمتر از 31.70 میلیون بشکه در ماه می است.


تولید نفت اوپک تنها کمی کمتر از بالاترین میزان خود در 4 سال گذشته است. اعضای اوپک روزانه 31.75 میلیون بشکه نفت در ماه آوریل، بیشترین میزان از سپتامبر سال 2008، استخراج کرده‌اند.


هری چیلینگوریان کارشناس بازارهای کالاهای اساسی گفت: نهایتا، با کاهش تقاضای فصلی در تابستان و افزایش حجم نفت تحریمی ایران، احتمال اینکه اوپک تولید خود را تاحدودی کاهش دهد، وجود دارد.


پس از اینکه رهبران اتحادیه اروپا در روز جمعه قدم‌هایی برای کاهش بحران بدهی این منطقه برداشتند، قیمت نفت بیش از 4 دلار افزایش یافت و به 95.41 دلار در هر بشکه رسید.


این گزارش مدعی است که به علت تحریم های اتحادیه اروپا و همچنین ممنوعیت بیمه شرکت‌های پوشش‌دهنده صادرات ایران، این کشور بیشترین کاهش در تولید نفت را داشته است.


به نوشته این گزارش، تولید نفت ایران 180 هزار بشکه در روز کاهش یافته و به 2.95 میلیون بشکه در روز رسیده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحریم‌کنندگان ایران از فردا منتظر روند ادامه‌دار افزایش قیمت نفت باشند

تحریم‌کنندگان ایران از فردا منتظر روند ادامه‌دار افزایش قیمت نفت باشند

بلومبرگ طی گزارشی هشدار داد تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران که از امروز به اجرا در می آید، موجب افزایش قیمت جهانی نفت خواهد شد.


بر اساس این گزارش کاهش حجم صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی احتمالا بزرگترین اختلال در عرضه نفت از سوی یک عضو اوپک پس از جنگ داخلی سال گذشته لیبی محسوب می شود. این تحریم ها در حالی اجرا می شوند که کارکنان بخش نفت نروژ دست به اعتصاب زده اند و به همین دلیل استخراج نفت از میادین نفتی دریای شمال کاهش یافته است.


گوردون کوان، از کارشناسان بازار نفت در این باره گفت: «ما انتظار داریم بهای نفت در نتیجه اجرای تحریم های نفتی ایران و کاهش استخراج نفت در دریای شمال، افزایش یابد.» وی افزود: «تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا علیه محموله های نفتی ایران موجب افزایش تقاضای نفت برنت و نفت خام دوبی خواهد شد.»


همزمان با افزایش نگرانی ها از گسترش بحران بدهی اروپا و کاهش مصرف نفت در این قاره، بهای نفت در 21 ژوئن برای اولین بار در طی 18 ماه گذشته به زیر 90 دلار در هر بشکه سقوط کرد. اکنون، تحریم نفتی ایران و اعتصاب کارکنان بخش نفت نروژ، گمانه زنی ها در مورد احتمال افزایش مجدد بهای نفت را تقویت کرده است. این در حالی است که روز جمعه بهای نفت در بازار لندن، برای تحویل در ماه آگوست با 7 درصد افزایش به بشکه ای 97 دلار و 80 سنت رسید.


ایران، بزرگترین تولید کننده نفت عضو اوپک پس از عربستان، در ماه می حدود 3.3 میلیون بشکه نفت در روز تولید کرد. اجرای کامل تحریم های نفتی در نیمه دوم سال جاری، حدود یک میلیون بشکه از نفت ایران را از بازار حذف خواهد کرد. بر اساس برآورد 13 ژوئن آژانس بین المللی انرژی، با کاهش مشتریان نفت ایران، ظرفیت ذخیره نفت ایران نیز به تدریج پر خواهد شد.


ایران از اوپک خواسته تا نشستی اضطراری را برای مقابله با تولید مازاد بر سقف 30 میلیون بشکه ای تعیین شده، تشکیل دهد. رستم قاسمی وزیر نفت ایران در این باره گفته، نادیده گرفتن محدودیت های برخی اعضای اوپک، «تاثیر منفی ای بر قیمت های نفت در بازار جهانی بر جای خواهد گذاشت.» 12 عضو اوپک، که در 14 ژوئن تصمیم گرفتند سقف روزانه تولید خود را در حد 30 میلیون بشکه حفظ کنند، در ماه می، روزانه 1.6 میلیون بشکه بیش از سقف تولید شده، نفت صادر کردند. عربستان بزرگترین عضو خاطی اوپک در این زمینه شناخته می شود.


اتحادیه اروپا در ماه ژانویه تصمیم گرفت واردات نفت از ایران را متوقف کند. اما 5 ماه برای پایان قراردادهای منعقده قبلی فرصت تعیین کرد تا برخی از اعضای اتحادیه نظیر یونان، منابع دیگری برای جایگزین کردن با نفت ایران بیابند. معافیت مربوط به محدودیت پوشش بیمه ای تانکرهای حامل نفت ایران نیز امروز پایان یافت.


وزرای امور خارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در 25 ژوئن تصمیم گرفتند این معافیت ها پس ازشکست مذاکرات هسته ای بین ایران و 6 قدرت جهانی دیگر تداوم نیابد.


همزمان با اجرای تحریم های اتحادیه اروپا، قانون تحریم های آمریکا علیه ایران، بانک های بین المللی را در صورت تسهیل معاملات نفتی با ایران، از دسترسی به سیستم مالی آمریکا محروم می کند. دولت آمریکا 20 کشور، از جمله 4 مشتری عمده نفت ایران را از این تحریم ها معاف ساخته است.


ایران هشدار داه که قادر است هر شناوری را در تنگه هرمز و خلیج فارس هدف قرار دهد و به زودی کشتی های خود را به موشک های با برد بیش از 300 کیلومتر مجهز خواهد کرد. حدود یک پنجم نفت خام مورد نیاز جهان از تنگه هرمز عبور می کند.


یک مقام نظامی ایران گفت: «تنگه هرمز و خلیج فارس زمین بازی ایران است، نه کس دیگر.» وی افزود: «هر موضوع مرتبط با تنگه هرمز داستان بزرگی خواهد بود که عواقبی را برای بهای نفت در پی خواهد داشت.»


بر اساس برآوردهای 42 کارشناس اقتصادی مجله بلومبرگ، در نتیجه اجرای تحریم ها علیه ایران، بهای نفت از فردا به مدت یک هفته روندی صعودی به خود خواهد گرفت.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تجهیز ۸۰مبدا انتقال و صادرات نفت به ابزار اندازه‌گیری/حذف دخالت احتمالی نیروی انسانی در داده‌های نفت

تجهیز ۸۰مبدا انتقال و صادرات نفت به ابزار اندازه‌گیری/حذف دخالت احتمالی نیروی انسانی در داده‌های نفت

محسن خجسته‌مهر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه برای اجرای پروژه 350 میلیون دلاری میترینگ(اندازه گیری دقیق) طی دو فاز با شرکت مپنا قرارداد بسته‌ شده، گفت: در این پروژه 80 نقطه به ابزار و سیستم‌های جدید اندازه‌گیری و میترینگ مجهز خواهند شد که کلیه مبادی صادرات و انتقال نفت را شامل می‌شود.


وی افزود: این گونه نخواهد بود که داده‌های فنی نفت و گاز توسط نیروی انسانی دچار تغییراتی شده و بعد از آن ارائه شود.


خجسته مهر افزود: سیستم‌های جدید اندازه‌گیری نفت به شکل الکترونیکی و با دقت بسیار بالا هستند که هرگونه انتقال نفت و همچنین انتقال گاز در جایی که این سیستم‌ها وجود ندارد، را با دقت بالایی اندازه‌گیری خواهند کرد.


معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت اضافه کرد: این پروژه در دو قسمت تعریف شده است که قسمت اول تجهیز مبادی انتقال و صادرات نفت به سیستم‌های سخت‌افزاری با تکنولوژی‌های بالای الکترونیکی و بخش دوم انتقال دیتا و اطلاعات نقل و انتقالات نفت را شامل می‌شود.


وی با بیان اینکه در فاز دوم این پروژه قرار است، تکنولوژی ابزار دقیق اندازه‌گیری در این زمینه به صورت ساخت داخل در اختیار قرار گیرد، تاکید کرد: مپنا (شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی) با این شرط برای اجرای پروژه برگزیده شده است که در فاز دوم تکنولوژی مورد نظر را به داخل انتقال داده و به صورت ساخت داخل جایگزین تکنولوژی وارداتی کند.


خجسته‌مهر گفت: اجرای این پروژه در راستای تکلیف قانونی وزارت نفت در راستای نظارت مقداری بر تولید نفت تعریف شده است، تا خطاهای انسانی کاهش یافته و در صورت وجود تلفاتی در پروسه نقل و انتقالات نفت و گاز از مبدأ، تلفاتی که در خطوط دارد، مشخص شود.


*امکان دخالت احتمالی نیروی انسانی در تغییر داده‌های نفت و گاز حذف می‌شود


وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای این پروژه خطای انسانی در اندازه‌گیری تولید و انتقال نفت حذف شده و شفافیت داده‌ها که اهمیت بی‌بدیلی دارد، افزایش یابد تا اطلاعات نفت و گاز با حداکثر دقت و حداقل دخالت نیروی انسانی جمع‌آوری و متمرکز شود.


معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت تصریح کرد: از این پس داده‌ها به صورت آنلاین منتقل می‌شود و این گونه نیست که داده‌های فنی نفت و گاز توسط نیروی انسانی دچار تغییراتی شده و بعد از آن ارائه داده شود.


وی اظهار داشت: در حال حاضر مراکز دیتا به صورت مستقل در شرکت‌‌های بهره‌بردار وجود دارد که با اجرای این پروژه مرکز دیتای متمرکزی در وزارت نفت تأسیس می‌شود که اطلاعات تولید شده در مراکز بهره‌برداری در داشبورد(پیشخوان) این مرکز دیتا قابل دسترسی خواهد بود.


وی در پایان تاکید کرد: این پروژه تکلیف قانونی وزارت نفت در راستای نظارت این وزارتخانه برای نظارت بر عملکرد شرکت ملی نفت و شرکت‌های بهره‌بردار تعریف شده است.


به گزارش فارس، میترینگ و اندازه‌گیری میزان تولید و صادرات نفت و به طور کلی موضوع اندازه‌گیری دقیق در صنعت نفت و گاز کشور همواره یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در حیات این صنعت بوده است.


بر این اساس وزارت نفت نیز که بر اساس قانون به نمایندگی از دولت حاکمیت بر منابع نفت و گاز را به عنوان بخشی از انفال بر عهده داشته است،‌ به دلیل قانون ضعیف و قدیمی وزارت نفت و همچنین اساسنامه پیش از انقلاب اسلامی حاکم بر شرکت ملی نفت که عملا همه اختیارات تصدی‌گری و حاکمیتی را یکجا در اختیار شرکت ملی نفت قرار می‌داد عملا امکان نظارت دقیق بر عملکرد شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابعه را نداشته است.


تصویب قوانین جدید نفت و شرح وظایف و اختیارات وزارت نفت علیرغم برخی نقاط ضعف، با تفکیک وظایف تصدی‌گری از حاکمیتی به وزارت نفت اجازه داد، بر اساس تکالیف قانونی خود به شکل جدی عملکرد شرکت ملی نفت را به عنوان تصدی‌گر انحصاری صنعت نفت ایران مورد ارزیابی و نظارت قرار دهد.


قرارداد جدید وزارت نفت با مپنا برای ایجاد سیستم جدید میترینگ شاید اولین گام و قطعا یک قدم مهم در راستای هویت‌بخشی به وزارت نفت به عنوان یک نهاد حاکمیتی در صنعت نفت ایران محسوب می‌شود. ادامه برداشتن چنین گام‌هایی در صورت پیگیری و جدیت دست‌اندرکاران آن می تواند به تغییرات ساختاری در صنعت نفت ایران و تبدیل آن از یک صنعت قدیمی که عملکرد آن در موارد زیادی زیر سؤال کارشناسان است، به یک صنعت پویا و بهره‌ور به جد کمک کند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
انتقال روزانه 410 میلیون متر مکعب گاز در منطقه 3

انتقال روزانه 410 میلیون متر مکعب گاز در منطقه 3

فرخ آذری درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: منطقه 3 عملیات انتقال گاز ایران در سال 47 راه اندازی شد که استان‌های تهران، مرکزی، قم ، گیلان، اصفهان، زنجان، قزوین را زیر پوشش خود دارد که می توان گفت 36 درصد از جمعیت کل کشور را گاز رسانی می‌کند.


وی ادامه داد: این منطقه دارای 29 تاسیسات تقویت فشار گاز و بیش از 3 هزار کیلومتر خط فشار قوی است که عملیات انتقال گاز را به شمال، شمال غرب و شرق و بخش هایی از منطقه غرب کشور را بر عهده دارد.


مدیر منطقه 3 عملیات انتقال گاز ایران تصریح کرد: این منطقه در سال گذشته حدود 63 میلیارد متر مکعب گاز را انتقال داده است و در 3 ماه ابتدایی سال جاری نیز 14 میلیارد متر مکعب گاز از این منطقه منتقل شده که با راه اندازی دو تاسیسات تقویت فشار سمنان و پارچین توان انتقال گاز در منطقه 3 افزایش می یابد.


آذری خاطرنشان کرد: براساس برنامه زمان بندی شده باید تعمیرات اساسی در 6 ماه ابتدایی سال جاری انجام شود، تا در 6 ماه سرد سال نگرانی بابت انتقال گاز وجود نداشته باشد، براین اساس تا کنون 50 درصد از تعمیرات اساسی انجام شد و انتظار می رود تا پایان شهریورماه نیز 50 درصد دیگر از این تعمیرات انجام شود.


مدیر منطقه 3 عملیات انتقال گاز خاطرنشان کرد: هم اکنون این منطقه توان انتقال روزانه 410 میلیون متر مکعب گاز را دارد که اگر تاسیسات تقویت فشار گاز جدید وارد مدار شود حدود 40 تا 50 میلیون متر مکعب دیگر نیز بر توان انتقال گاز این منطقه افزوده می شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
انتقال روزانه 90 میلیون متر مکعب گاز در تاسیسات قزوین 1

انتقال روزانه 90 میلیون متر مکعب گاز در تاسیسات قزوین 1

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس تاسیسات تقویت فشار گاز قزوین یکی از تاسیسات تقویت فشار گاز در منطقه 3 عملیات انتقال گاز ایران به شمار می‌شود.


این گزارش حاکی است، هم اکنون این تاسیسات تقویت فشار از دوبخش قزوین 1 و 2 تشکیل شده است که تاسیسات قزوین 1 در سال ۱۳۴۹برروی خط اول سراسری گاز احداث شد.


براساس این گزارش، تاسیسات یاد شده دارای 3 واحد توربوکمپرسور است که دو توربوکمپرسور در حالت فعال و یک توربوکمپرسور نیز در حالت آماده به کار قرار دارد که می تواند روزانه 90 میلیون متر مکعب گاز را منتقل کند.


این گزارش اضافه می کند تاسیسات تقویت فشار قزوین 2 نیز در سال ۱۳۸۵احداث شد که ظرفیت انتقال روزانه 60 میلیون متر مکعب گاز را نیز دارد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
الجزایر از پیشنهاد ایران برای برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک استقبال کرد

الجزایر از پیشنهاد ایران برای برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک استقبال کرد

به نقل از پایگاه اینترنتی آسوشیتد پرس ، یوسف یوسفی تاکید کرد اعضای اوپک باید با برگزاری نشست فوق العاده در خصوص عوامل موثر بر روند نزولی قیمت نفت رایزنی و مذاکره کنند .


بر اساس این گزارش وی تصریح کرد ، الجزایر از برگزاری نشست فوق العاده اوپک برای اصلاح عدم تعادل در بازار جهانی انرژی حمایت می کند . قیمت نفت سبک آمریکا تا پیش از روز جمعه به مرز 80 دلار در هر بشکه رسیده بود ولی پس از توافق رهبران اروپایی برای اعطای کمک مالی به ایتالیا و اسپانیا قیمت نفت با رشد 7 دلاری روبرو شده است .


یوسفی افزود در شرایط کنونی 2 میلیون بشکه نفت بیشتر از مدت مشابه سال قبل در بازار انرژی وجود دارد . وزرای نفت اوپک در نشست اخیر خود در شهر وین با حفظ سقف تولید سازمان در حد 30 میلیون بشکه در روز موافقت کردند .


وزیر نفت ایران در هفته جاری با ابراز نارضایتی از افت شدید قیمت نفت خواستار تشکیل نشست فوق العاده اوپک شد.


پیش از این وزیر انرژی ونزوئلا نیز خواستار برگزاری نشست فوق العاده اوپک به منظور بررسی وضعیت بازار نفت و جلوگیری از روند نزولی قیمت نفت شده بود .رافائل رامیرز تاکید کرد اگر روند نزولی قیمت نفت طی ماههای آینده نیز ادامه یابد احتمال برگزاری نشست فوق العاده اوپک در سه ماه سوم 2012 میلادی وجود دارد .


بر اساس این گزارش ، رامیرز پیش از این نیز خواستار فعال شدن مجدد محدوده قیمتی سبد نفت اوپک بین 80 تا 120 دلار در هر بشکه شده بود . بر این اساس محدوده قیمتی سبد نفت اوپک از هفت سال پیش تا کنون متوقف شده است .رامیرز تاکید کرد دولت ونزوئلا از سایر کشورهای عضو اوپک خواسته است تا موضوع فعال شدن مجدد سبد قیمتی نفت اوپک در نشست آتی این سازمان مورد بررسی قرار گیرد .


رامیرز گفت در شرایط کنونی هنوز هیچ برنامه ای برای برگزاری نشست فوق العاده اوپک وجود ندارد ولی در صورت ادامه روند نزولی قیمت نفت و تولید مازاد نفت از سوی کشورهای خلیج فارس فکر می کنم سایر اعضا نیز با برگزاری نشست فوق العاده اوپک در سه ماه سوم امسال موافق کنند .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
متوسط قیمت جهانی نفت امسال به 107 دلار می رسد

متوسط قیمت جهانی نفت امسال به 107 دلار می رسد

به نقل از پایگاه اینترنتی عربین بیزینس، موسسه فیچ اعلام کرد ، چشم انداز اقتصادی کشورهای عربی خلیج فارس و خاورمیانه طی ماههای آینده به شدت تحت تاثیر نوسانات قیمت نفت و تحولات سیاسی منطقه خواهد بود .


بر اساس این گزارش ، موسسه فیچ ضمن اشاره به روند نزولی قیمت جهانی نفت پیش بینی کرد میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امسال به 107 دلار خواهد رسید .


بر این اساس ، عربستان بودجه امسال خود را با نفت 70 دلاری تنظیم کرده است و این کشور با افزایش تولید نفت خود طی ماههای اخیر می تواند با مازاد بودجه چشمگیری تا پایان سال 2012 میلادی روبرو شود .


سازمان بین المللی انرژی نیز در تازه ترین گزارش خود هشدار داد تنشها ریسکهای سیاسی بین المللی طی ماههای آینده موجب ادامه روند صعودی قیمت نفت خواهد شد .


این گزارش افزود میزان تولید جهانی نفت در ماه اوریل به بیش از 91 میلیون بشکه در روز رسیده است که این رقم 600 هزار بشکه بیشتر از ماه قبل و 3.9 میلیون بشکه بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است . بیش از 90 درصد رشد تولید جهانی نفت مربوط به کشورهای عضو اوپک بوده است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت نفت و طلا در بازار جهانی کاهش یافت

قیمت نفت و طلا در بازار جهانی کاهش یافت

به نقل از اکونومیک تایمز، پس از آنکه قیمت نفت برنت دریای شمال روز جمعه با بیشترین رشد خود روبرو شد قیمت نفت امروز پس از کاهش تولیدات صنعتی چین با کاهش مواجه شد و به کمتر از 96 دلار در هر بشکه رسید.


بر اساس این گزارش افت سفارشات صنعتی و صادراتی در چین طی ماه ژوئن تاثیر زیادی بر کاهش تولیدات صنعتی این کشور داشته است . سفارشات صادراتی چین طی ماه گذشته با بیشترین کاهش از دسامبر 2011 میلادی روبرو شده است . ادامه بحران مالی و بدهی منطقه یورو و مشکلات اقتصادی آمریکا تاثیر زیادی بر کاهش صادرات چین داشته است .


بر این اساس قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازار لندن برای تحویل در ماه اوت با 1.11 دلار کاهش به 95.88 دلار رسیده است و قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک نیز با 1.17 دلار کاهش به کمتر از 83.79 دلار رسیده است .


اجرایی شدن تحریم نفتی ایران و توافق اخیر رهبران اروپایی برای اعطای کمکهای مالی به ایتالیا و اسپانیا موجب افزایش 6 دلاری قیمت نفت برنت و 7 دلاری قیمت نفت آمریکا در روز جمعه گذشته شد .


افزایش ارزش دلار در برابر یورو نیز تاثیر زیادی بر کاهش قیمت جهانی نفت طی امروز داشته است .


شاخص مدیریت خرید در اقتصاد چین نیز طی ماه گذشته به کمتر از 48.2 واحد رسیده است که این بیشترین کاهش از نوامبر 2011 میلادی است . وزارت نفت عراق نیز اعلام کرد میزان صادرات نفت این کشور طی ماه ژوئن به کمتر از 2.403 میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم در ماه می به بیش از 2.452 میلیون بشکه در روز رسیده بود .


بر اساس گزارش رویترز قیمت جهانی طلا نیز در معاملات روز دوشنبه کاهش یافت و به کانال ۱۵۰۰ دلاری بازگشت. قیمت جهانی طلا روز جمعه پس از توافق رهبران اروپایی برای اعطای کمکهای مالی کوتاه مدت به ایتالیا و اسپانیا با رشد 3 درصدی روبرو شد . بر اساس این گزارش رشد 3 درصدی قیمت طلا در یک روز طی یک ماه گذشته بی سابقه بوده است .


بر این اساس قیمت طلا در نخستین روز مبادلاتی ماه جولای با کاهش روبرو شد.


این گزارش افزود قیمت هر اونس طلا در بازار نیویورک امروز با 11 دلار کاهش به کمتر از 1592.51 دلار رسید . قیمت طلا در ماه ژوئن با رشد 2 درصدی روبرو شد. این برای نخستین بار در پنج ماه اخیر بوده است که قیمت طلا با رشد نسبی روبرو شده است .


این گزارش حاکی است سرمایه گذاران بین المللی منتظر انتشار گزارش مربوط به تولیدات صنعتی منطقه یورو طی ماه ژوئن هستند . تازه ترین گزارشها نشانگر کاهش رشد تولیدات صنعتی ژاپن و چین طی ماه گذشته بوده است


. شاخص اعتماد مصرفی در اقتصاد آمریکا نیز طی ماه ژوئن به پایین ترین حد خود در شش ماه گذشته رسیده است . به اعتقاد کارشناسان اقتصادی نگرانی سرمایه گذاران و بازارهای مالی بین المللی نسبت به وضعیت منطقه یورو در شش ماه دوم 2012 میلادی نیز ادامه خواهد یافت .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحریم ایران قیمت جهانی نفت را افزایش می دهد

تحریم ایران قیمت جهانی نفت را افزایش می دهد

فاروق الزنکی رئیس شرکت ملی نفت کویت گفت: قیمت جهانی نفت ممکن است پس از اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه صادرات نفت ایران افزایش یابد.


به گزارش بلومبرگ به نقل از روزنامه «الرای»، وی توضیح داد: توقف واردات نفت از ایران توسط اتحادیه اروپا ممکن است قیمت نفت را به بیش از 90 تا 100 دلار در هر بشکه برساند. بازار به منظور کنترل روند قیمت تحت نظر خواهد بود.


الزنکی با توضیح اینکه عربستان، بزرگ ترین تولیدکننده نفت در اوپک آماده است تا تولید خود را افزایش دهد و کمبود تولید را جبران کند، افزود: من انتظار ندارم که قیمت نفت به 80 دلار کاهش یابد.


وی خاطرنشان کرد: قیمت 100 دلار در هر بشکه برای کویت مناسب است و حتی به اجرای پروژه‌های استراتژیک کمک می‌کند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
صادرات بنزین به همسایگان یک راهکار ایران برای مقابله با تحریم‌ها

صادرات بنزین به همسایگان یک راهکار ایران برای مقابله با تحریم‌ها

به نقل از وال استریت ژورنال، در حالی که تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران از روز یکشنبه به اجرا درآمده است، ایران تلاش های خود را برای خنثی کردن اثر تحریم ها از طریق انجام معاملات پایاپای و فروش فرآورده های نفتی بیشتر نظیر بنزین به همسایگانش افزایش داده است.


تحریم های اتحادیه اروپا خرید نفت ایران و اختصاص پوشش بیمه ای برای تانکرهای حامل نفت ایران را ممنوع می کند. تحریم بیمه ای، حمل و نقل نفت ایران را برای کشور های غیر عضو اتحادیه اروپا نیز مشکل می سازد. تحریم های آمریکا نیز موسات مالی ای را که با همکاری بانک مرکزی ایران اقدام به تسهیل معاملات نفتی بنمایند، از همکاری با سیستم مالی آمریکا باز می دارد. این تحریم ها از هفته گذشته وارد فاز اجرایی شده اند.


ایران اعلام کرده که کاملا آماده رویارویی با تحریم هاست. رستم قاسمی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه گفت: «تمام گزینه های ممکن در دولت برای مقابله با تحریم ها پیش بینی شده اند.» اما احمد قلعه بانی، رئیس شرکت ملی نفت ایران روز یکشنبه گفت که صادرات نفت خام ایران در نیمه دوم امسال به دلیل تحریم نفتی اتحادیه اروپا، 20 تا 30 درصد کاهش خواهد یافت.


موسسه جی بی سی انرژی روز جمعه اعلام کرد که تولید نفت ایران به پایین ترین میزان خود پس از سال 1989، یعنی زمان پایان جنگ 8 ساله این کشور با عراق رسیده است. به گفته جی بی سی، ایران در ماه ژوئن روزانه 3 میلیون بشکه نفت تولید کرد. در حالی که میزان تولید روزانه نفت ایران در سال 2010، یعنی پیش از اجرای تحریم سرمایه گذاری شرکت های اروپایی در بخش نفت و گاز ایران، حدود 3.7 میلیون بشکه بود. با این حال ایران اعلام کرده که استراتژی ای برای مقاومت در برابر تحریم ها اتخاذ کرده و برنامه هسته ای خود را متوقف نخواهد کرد.


بر اساس برآوردهای انجام شده، صادرات نفت خام ایران که حدود نیمی از درامدهای دولت ایران را تامین می کند، در ماه می نسبت به ماه پیش از آن حدود 20 درصد کاهش یافته و حجم صادرات نفت تهران به 1.2 میلیون بشکه در روز رسیده است.


وزیر نفت ایران روز جمعه گفت، ایران در حال حاضر به جای واردات بنزین، آن را صادر می کند، که به جمهوری اسلامی اجازه می دهد تا حدی اثرات تحریم ها را بکاهد. بر اساس گزارش های گمرک ایران، در یک سال گذشته که در 19 مارس به پایان رسید، ایران 382 هزار تن بنزین به عراق صادر کرده است.


ایران همچنین روابط با چین، بزرگترین مشتری نفت خود را نیز تقویت کرده است. بر اساس گزارش های مربوط به محموله های دریایی، چین از ایران روزانه 500 هزار بشکه نفت خریداری می کند. پکن با پرداخت پول نفت ایران به یوان، تحریم های بانکی علیه ایران را دور می زند.


تصمیم آمریکا در یک ماه گذشته برای معاف ساختن چین، هند و چند کشور دیگر از تحریم های آمریکا به مدت 180 روز ، به پکن اجازه می دهد واردات نفت خود از ایران را ادامه دهد. هند نیز با ایران توافق کرده تا بخشی از پول نفت ایران را به روپیه بپردازد. ایران نیز روپیه پرداختی از سوی هند را صرف خرید محصولات کشاورزی و دارویی از این کشور می کند.


بر اساس این گزارش ایران در حال توسعه دیگر روش های جایگزین برای دور زدن تحریم هاست که از جمله می توان به سرمایه گذاری قابل توجه در بخش های پالایشگاهی و برق که سوخت مورد نیاز آنها از نفت و گاز طبیعی تامین می شود اشاره کرد.


ایران در قالب طرحی 5 ساله که در سال 2015 به اتمام می رسد، قصد دارد 47.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای ساخت تاسیسات پالایش و توزیع نفت و توسعه ظرفیت تولید برق به میزان 40 درصد (25 هزار مگاوات) بنماید.


به گفته محمد بهزاد، معاون وزیر نیروی ایران، در سال گذشته صادرات برق ایران نسبت به سال پیش از آن 30 درصد افزایش یافت که بخش عمده ای از آن به کشورهای عراق و ترکیه صادر شد.


ایران همچنین در حال آماده سازی مقدمات ساخت خط لوله انتقال سوخت جت و یا بنزین به افغانستان است.


این گزارش افزود به دلیل تحریم های غرب تهران ناگزیر است برای واردات کالاهای مورد نیاز خود از برخی واسطه ها استفاده کند. به گفته یک مقام ایرانی، به طور مثال یک واسطه تجهیزات مربوط به بخش نفت و گاز را از شرکتی که کالاهای خود را به ایران نمی فروشد، خریداری می کند، و تنها 7 درصد گران تر به ایران می فروشد.


یک متخصص صنعت نفت در ایران گفت: «ایران نمی تواند به ازای تمام ارزش پول نفت خود از چین کالا وارد کند...آنچه ایران بدان نیاز دارد پول نقد است.»
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
وابستگی امارات به تنگه هرمز برای صادرات نفت خود ادامه می‌یابد

وابستگی امارات به تنگه هرمز برای صادرات نفت خود ادامه می‌یابد

به نقل از پایگاه اینترنتی عربین بیزینس ، منابع آگاه افزودند امارات برای نخستین بار از اوایل جولای 2012 میلادی می تواند با بهره برداری از خط لوله جدید انتقال نفت روزانه یک میلیون بشکه نفت صادراتی خود را به خلیج عمان صادر کند .


بر اساس این گزارش ، بهره برداری از این خط لوله راهبردی و استراتژیک به امارات این امکان را خواهد داد تا نفت تولیدی در میدانهای غرب این کشور را به بندر فجیره در شرق و از آنجا به خلیج عمان منتقل کند . بر این اساس استفاده از این خط لوله می تواند وابستگی امارات به تنگه هرمز را برای صادرات نفت کاهش دهد .


این در حالی است که ایران تهدید به مسدود کردن تنگه هرمز در صورت تشدید تحریمهای نفتی غرب نموده است . روزانه بیش از 17 میلیون بشکه نفت از طریق تنگه هرمز به بازارهای جهانی ترانزیت می شود . ظرفیت اسمی این خط لوله بیش از 1.5 میلیون بشکه در روز است ، امارات روزانه 2.4 میلیون بشکه نفت صادر می کند .


برخی منابع آگاه ظرفیت واقعی این خط لوله را تا 2 میلیون بشکه در روز اعلام کرده اند . منابع آگاه همچنین افزودند ، بر اساس برنامه از پیش تعیین شده امارات روزانه یک میلیون بشکه نفت صادراتی خود را از ابتدای جولای از طریق این خط لوله انجام خواهد داد و این رقم به تدریج به 1.5 میلیون بشکه در روز خواهد رسید .


یک مقام شرکت شرکت ملی نفت ابوظبی نیز ضمن تایید این مساله گفت امارات قصد دارد در هفته نخست جولای بهره برداری رسمی از این خط لوله جدید انتقال نفت را آغاز کند . بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا در سال های 2009 و 2010 میلادی به ترتیب روزانه 15.5 و 16 میلیون بشکه نفت از طریق تنگه هرمز ترانزیت شده است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
کمک۱۰ میلیاردی دلاری صندوق توسعه ملی به صنایع بالادستی نفت و گاز

کمک۱۰ میلیاردی دلاری صندوق توسعه ملی به صنایع بالادستی نفت و گاز

وزیر نفت در مراسم امضای تفاهمنامه وزارت نفت با صندوق توسعه ملی گفت: با تدابیر دولت و همکاری مجلس شورای اسلامی مقرر شد تا بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به صنعت نفت اختصاص یابد.


قاسمی ادامه داد: با این شرایط بخش قابل توجهی از پروژه های عقب مانده صنعت نفت که نیازمند منابع مالی هستند، می توانند پیشرفت کنند.


وی تصریح کرد: به تحقیق اگر صنعت نفت رشد و توسعه یابد همه اقتصاد کشور می تواند رشد کند و دنبال آن اشتغال زایی نیز ایجاد می شود.


قاسمی با اشاره به مبلغ 14 میلیارد دلاری این تفاهمنامه خاطر نشان کرد: 70 درصد از این مبلغ به توسعه میادین نفت و گاز و 30 درصد نیز در بخش پتروشیمی و پالایشی هزینه می شود، البته باید توجه داشت که دولت باید تنها 20 درصد از بخش ای هدف را در اختیار داشته باشد.


قاسمی در ادامه تصریح کرد: همانطور که می دانید در بخش صنعت نفت باید سالانه 50 میلیارد دلار هزینه شود که رقم 14 میلیارد دلار رقم ناچیزی محسوب می شود،اما همین مبلغ نیز نقش به سزایی در توسعه صنعت نفت دارد.


وی ادامه داد: خوشبختانه 5 میلیارد دلار نیز با حمایت صندوق توسعه ملی قرار است هفته آینده از طریق بانک مرکزی به بخش نفت تزریق شود که پروژه های ان نیز در گذشته مشخص شده بود.


وزیر نفت خاطرنشان کرد: وزارت نفت باید برای این مبلغ ظرفیت سازی کند که البته پروژهای متعددی وجود دارد که می تواند با این مبلغ شروع به کار کند،البته باید گفت بخشی از این مبالغ در پروژه های مهر ماندگار نیز هزینه می شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشکلی برای فروش نفت نداریم

مشکلی برای فروش نفت نداریم

وزیر نفت در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه با صندوق توسعه ملی در جمع خبرنگاران گفت: براساس برنامه پنجم توسعه باید 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش نفت انجام شود.


وی ادامه داد: هم اکنون با حمایت دولت و مجلس 14 میلیارد دلار به صنعت نفت تزریق می شود که بخش عمده از آن در صنایع بالادستی نفت و گاز است.


وزیر نفت در خصوص تفاهمنامه ۱۴ میلیارد دلاری با صندوق توسعه ملی خاطرنشان کرد: این تفاهمنامه در شرایطی امضا شد که صنعت نفت در تحریم به سر می برد و می تواند کمک زیادی به توسعه این صنعت کند، اما درباره فروش نفت نیز باید گفت که ایران مشتریان خود را دارد و مشکلی از بابت فروش نفت وجود ندارد.


فرزین: ۱۸ درصد منابع صندوق می‌تواند به نفت اختصاص یابد


محمد رضا فرزین مدیرعامل صندوق توسعه ملی نیز گفت: این بودجه براساس مصوبه مجلس در قانون بودجه است که می توان 18 درصد از منابع صندوق را به بخش نفت تزریق کرد.


مدیرعامل صنودق توسعه ملی تصریح کرد: کارشناسان صندوق به این نتیجه رسیدند که اگر در بخش نفت سرمایه گذاری صورت گیرد می‌تواند اشتغال و توسعه همه جانبه کشور را نیز در برداشته باشد، از طرفی نیز شرکت ملی نفت به عنوان ضامن این طرح ها مطرح است، بنابراین مشکلی از بابت بازپرداخت این بودجه وجود ندارد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت جهانی نفت دوباره ۳ رقمی شد

قیمت جهانی نفت دوباره ۳ رقمی شد

در حالی که تنها سه روز از اجرای تحریم نفتی اروپا علیه ایران می گذرد قیمت جهانی نفت که تحت تاثیر بحران یورو به کمتر از 90 دلار رسیده بود دوباره سه رقمی شد.


قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در روز سه شنبه با 2.5 دلار افزایش نسبت به روز گذشته به 100.17 دلار رسید. برای نخستین بار طی یک ماه گذشته است که قیمت جهانی نفت از مرز 100 دلار عبور می کند. این رقم در ادامه معاملات اندکی کاهش یافت و به 99.74 دلار در هر بشکه رسید. قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا نیز در روز سه شنبه 2.27 دلار افزایش یافت و به 86.02 دلار رسید.


قیمت نفت از زمان اجرای تحریم ها علیه ایران طی سه روز گذشته بیش از 10 دلار افزایش داشته است. بر اساس گزارش رویترز انتشار خبر تهیه پیش نویس طرحی از سوی نمایندگان مجلس ایران برای بستن تنگه هرمز و ادامه اعتصاب کارگران نفتی نروژ علت افزایش قیمت نفت در این روز عنوان شده است.


بر اساس این گزارش در حالی امروز قیمت نفت افزایش یافته است که با توجه به کاهش تولیدات صنعتی آمریکا و چین انتظار می رفت بازار نفت روندی نزولی را تجربه کند.


کمیته سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیش نویسی طرحی را تهیه کرده که در آن توصیه می شود برای مقابله با تحریم های نفتی که علیه ایران به اجرا گذاشته شده، «تنگه هرمز بسته شده» و از حرکت تانکرهای نفتی، جلوگیری شود.


ایران همچنین از روز گذشته رزمایش موشکی گسترده ای را به اجرا گذاشته است که هدف آن کسب آمادگی برای مقابله با تحرکات آمریکا در خلیج فارس است.


بیش از یک سوم صادرات دریایی نفت جهان که معادل یک پنجم کل مصرف جهانی است و همچنین بخش قابل توجهی از ال ان جی مصرفی جهان از تنگه هرمز عبور می کند.


بن براون، تحلیلگر موسسه آپشن اکسپرس با اشاره به جایگاه مهم ایران در بازار نفت گفت: ایران همواره عاملی تاثیرگذار در بازار نفت است و از پتانسیل تاثیرگذاری قابل توجه بر قیمت نفت برخوردار است.


تصمیم اعضای اتحادیه اروپا برای کمک به اقتصادهای بحران زده اسپانیا و ایتالیا نیز عامل دیگری در افزایش قیمت نفت طی روزهای اخیر بوده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
واردات روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران توسط چین در ماه جاری میلادی

واردات روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران توسط چین در ماه جاری میلادی

رویترز به نقل از منابع چینی نوشت دو شرکت چینی یونیپک و شنرونگ قصد دارند در ماه جولای 500 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کنند.


بر اساس این گزارش چین در 5 ماه نخست 2012 حدود 390 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده بود که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد کاهش یافته بود. رقم واردات روزانه 500 هزار بشکه ای این دو شرکت چینی از ایران در ماه جولای 28 درصد از متوسط واردات نفت چین از ایران در 5 ماه نخست 2012 بیشتر خواهد بود.


چین اخیرا از تحریم نفتی آمریکا علیه ایران معاف شده است.


این خبرگزاری غربی همچنین به نقل از منابع آگاه نوشت ایران و چین بر سر شرایط تحویل محموله های نفتی اختلاف دارند و این مسئله انتقال نفت ایران به چین را به تاخیر انداخته است.


بر اساس این گزارش که منابع رسمی دو کشور آن را تایید نکرده اند قرار است 12 میلیون بشکه نفت ایران طی 20 روز اول جولای به چین صادر شود اما تاکنون هیچ نفتکشی برای حمل این محموله ها مشخص نشده است.


یک مقام ایرانی که نامش ذکر نشد در باره گفت: مشکلاتی بین شرکت ملی نفتکش ایران و یونیپک چین بر سر موضوع انتقال محموله ها وجود دارد. یونیپک عددی را پیشنهاد کرده است که در دست بررسی است. من امیدوارم این موضوع به زودی حل و فصل شود.


این شرکت چینی ماه گذشته در واکنش به تحریم های اروپا از ایران درخواست کرد نفت صادراتی خود را با بیمه و توسط نفتکش های ایرانی تحویل دهد.


یک تاجر نفتی چین نیز موضوع پیش آمده بین دو کشور را یک مسئله فنی کوچک دانست و ابراز امیدواری کرد به زودی مرتفع شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیا امارات و عربستان می‌توانند تنگه هرمز را دور بزنند؟

آیا امارات و عربستان می‌توانند تنگه هرمز را دور بزنند؟

به گزارش مهر، تحلیلگران اقتصاد جهان از اول جولای سال 2012 میلادی به عنوان اولین روز آغاز رسمی جنگ اقتصادی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران یاد می کنند، روزی که با تصمیم تعدادی از سران کشورهای غربی، 27 کشور عضو اتحادیه اروپا از واردات نفت خام ایران محروه شده اند.


پیش از این ایران هشدار داده بود که در صورت اعمال رسمی تحریم‌های نفتی برگ برنده نهایی خود را مبنی بر مسدود کردن تنگه هرمز رو خواهد کرد و برای اجرای نخستین گام این سناریوی استراتژیک نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش نویسی به منظور مسدود کردن تنگه هرمز را در دستور کار قرار داده اند.

در شرایط فعلی بدون شک تنگه هرمز حیاتی ترین شریان انرژی برای اقتصاد کشورهای بزرگ صنعتی جهان است و آمارها حاکی از آن است که با وجود تلاش برخی از کشورهای عربی برای دور زدن این تنگه در حال حاضر به طور متوسط روزانه 19 تا 17 میلیون بشکه نفت خام از این مسیر به بازارهای جهانی حمل می شود.

از سوی دیگر، در دو دهه گذشته و همزمان با کاهش تولید نفت در اکثر مناطق جهان همچون اروپا و آمریکای شمالی و حوزه خلیج مکزیک، میزان وابستگى به نفت خلیج‏فارس دو برابر شده است به طوریکه از حدود یکهزار و 200 تا یکهزار و 300 میلیارد بشکه کل ذخایر نت جهان فقط 800 میلیارد بشکه آن در منطقه خلیج فارس قرار گرفته است.

همزمان با افزایش وابستگی اقتصاد جهانی به نفت خلیج فارس، پیش بینی می شود ذخایر نفت خام آمریکا هم تا 20 سال اینده به پایان برسد که در این صورت میزان وابستگی این کشور هم به ذخایر طلای سیاه حوزه خلیج فارس دو چندان خواهد شد.

در کنار ذخایر نفت خام، در حال حاضر قطر بزرگترین صادرکنندهLNG جهان بوده و به طور متوسط سالانه حدود 70 میلیون تن LNG توسط این کشور کوچک حاشیه جنوبی خلیج فارس به بازارهای شرق، جنوب شرق آسیا، اروپا و حتی امریکای جنوبی صادر می شود.

به‌عبارت دیگر، در حال حاضر تنگه هرمز صرفا یک تنگه نفتی نبوده بلکه با افزایش تقاضای جهانی به گاز، کاربریهای این تنگه استراتژیک متنوع شده است.


ایران پیروز جنگ نفتکش‌ها در 8 سال جنگ تحمیلی

به گزارش مهر، صنعت نفت ایران چندان با جنگ نفتکش‌ها و سناریوهای مقابله و حتی پیروزی در این جنگ نفتی بیگانه نیست و هشت سال جنگ تحمیلی رژیم سابق بعث عراق، به اندازه کافی تجربه کاری برای ناوگان دریایی صنعت نفت کشور اندوخته است.

بر این اساس اوسط سال 1364 رژیم بعث جنگ را تا میانه خلیج پارس گسترش داد و استراتژی خود را بر حمله به تأسیسات نفتی، پالایشگاه‏ها، اسکله و کشتی‏های نفتی جمهوری اسلامی ایران قرار داد تا در هر حمله؛ وسیع‏ترین ضربه ها را بر پیکر اقتصاد کشور وارد کند.

سلاح جدید و مرگ بار عراق در جنگ علیه نفتکش‏های ایران، موشک بسیار نیرومند و بی‏سابقه‏ای به نام اگزوسه (Exocet) بود که بزرگترین سوراخ‏های ممکن را در بدنه کشتی ایجاد می‏کرد و در حقیقت بدنه کشتی‌های نفتکش را می‏درید!

این موشک نوظهور را دولت به ظاهر آزادی‏خواه فرانسه در اختیار عراق قرار داده بود ضمن آنکه همین دولت برای تقویت نیروی هوایی عراق، هواپیماهای جنگی جدید سوپر اتاندارد (Super Etendard) را به آنها اجاره داد.

از سوی دیگر، اطلاعات راداری منطقه‏ای را هم آمریکایی‏ها با پیشرفته‏ترین وسایل، به عراقی‏ها می‏رساندند و از این نظر وضع نفتکش‏های ایرانی و اسکله‏ها و تأسیسات به کلی در خطر روزافزون قرار می گرفت، با این وجود برای یک روز هم صادرات نفت خام ایران متوقف نشد.

برنامه ایران برای پیروزی در جنگ نفتکش‌ها

به گزارش مهر، در شرایط فعلی وجود خط ساحلی گسترده از بندر ماهشهر تا بندرچابهار در دریای عمان و وجود اسکله‌های متعدد نفتی در این گستره دریایی مهمترین برگ برنده ایران برای صادرات نفت خام حتی در سخت ترین شرایط بروز جنگ در منطقه خلیج فارس بوده ضمن آنکه فاصله ایران با تنگه هرمز تنها هفت کیلومتر است.

همزمان با کوچکترین اختلالی در تردد کشتی‌های نفتکش و LNG بر در تنگه هرمز و خلیج فارس، بدون شک قیمت نفت خام در مدت چند ساعت با جهش و یک شوک قیمتی غیر قابل پیش بینی روبرو خواهد شد زیرا حداقل بیش از 60 درصد نفت تولیدی سازمان اوپک از مسیر این تنگه استراتژیک به بازارهای جهانی انرژی حمل می شود.

افزایش قیمت طلای سیاه و عدم انتقال نفت به مبادی بزرگ مصرف علاوه بر تعطیلی برخی از پالایشگاه‌های بزرگ نفت جهان در اروپا و آسیا منجر به یک بحران انرژی خواهد این در حالی است که نباید فراموش کنیم که با تعطیلی نیروگاه های اتمی برخی از کشورهای اروپایی و ژاپن نیاز این کشورها به LNG افزایش قابل توجه ای پیدا می کند.

به عبارت دیگر، توقف صادرات LNG قطر به ژاپن، کره جنوبی، چین و هند یک بحران انرژی در این کشورها ایجاد خواهد کرد که حتی ذخایر استراتژیک نفت هم نمی تواند پاسخگوی این بحران اقتصادی انرژی باشد. بدون شک افزایش قیمت جهانی نفت خام، گاز طبیعی و LNG مهمترین برگ برنده ایران در صورت بسته شدن تنگه هرمز خواهد بود.

افزایش ریسک بیمه کشتی‌های نفتکش، LNG بر و حمل محصولات پتروشیمی برای عبور و مرور در تنگه هرمز و خلیج فارس هم دیگر برگ برنده ایران برای موفقیت در جنگ نفتکش‌ها خواهد بود.

در همین در جریان هشت سال جنگ تحمیلی عراق به ایران، شرکت‏های بیمه بین‏المللی، قیمت بیمه جنگی را برای کشتی‏ها، 120 درصد قیمت کشتی در سال قرار دادند یعنی در عرض یک سال باید 120 درصد قیمت هر کشتی را حق بیمه داد. با وجود چنین نرخ گزافی، شرکت انگلیسی لویدز باز هم حاضر نمی‏شد کشتی‏های شرکت‏هایی را که به مناطق جنگی ایران می‏آمدند بیمه کند.

از سوی دیگر تجهیز کشتی‌های نفتکش‌ها به سیستم انحراف موشکی، تأسیس پایانه‌های جدید صادرات نفت در برخی از جزایر و انجام عملیات بارگیری و تخلیه به صورت کشتی‌های پهلو به پهلو (ترانس شیپ منت) هم از دیگر راهکارهای ایران برای موفقیت در این جنگ اقتصادی خواهد بود.

آمارهای رسمی حاکی از آن است که در طول جنگ تحمیلی، ناوگان تجاری در خلیج فارس اعم از نفتکش و غیرنفتکش 381 بار، نفتکش‌ها 283 بار و کشتی‌های ملکی شرکت ملی نفتکش 58 بار مورد حمله‌های موثر واقع شدند اما با وجود این حملات حتی برای یک ساعت هم صادرات طلای سیاه ایرانی متوقف نشد.

آیا امارات و عربستان می‌توانند تنگه هرمز را دور بزنند؟

در روزهای اخیر برخی از رسانه های غربی از احتمال دور زدن تنگه نفتی هرمز توسط عربستان سعودی و امارات متحده عربی و حتی عراق در صورت احتمال بروز جنگ نفتکش‌ها در خلیج فارس یاد می کنند.

در حال حاضر امارات متحده عربی و عربستان سعودی هر یک با ساخت یک خط لوله جدید (حبشان- فجیره امارات) و بازسازی خط لوله نفت قدیمی رویای دور زدن تنگه هرمز را دارند اما این دو خط لوله تنها روزانه بین 3 تا 3.5 میلیون بشکه نفت خام را با دور زدن تنگه هرمز می‌توانند به بازارهای جهانی صادر کنند.

عراق هم با وجود صادرات روزانه 2 تا 2.2 میلیون بشکه نفت خام به بازارهای جهانی تنها توانایی انتقال روزانه 20 تا 25 درصد صادرات این حجم گسترده نفت خام از مسیر اردن و ترکیه را خواهد داشت.

با این وجود به نظر می رسد سناریوهای برخی از کشورهای عربی برای دور زدن تنگه هرمز تنها بر روی کاغذ قابلیت اجرایی دارد و در صورت هر گونه اختلال قطعا صادرات نفت و LNG پنج کشور عربی عربستان، قطر، امارات، کویت و عراق و حتی در صورت کشیده شدن این اختلالات به دریای عمان صادرات کشور عمان هم متوقف شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
بورس نفت بهترین سازوکار برای فروش نفت به واسطه‌ها

بورس نفت بهترین سازوکار برای فروش نفت به واسطه‌ها

با اعلام رسمی شروع تحریمهای نفتی اتحادیه اروپایی، خبرنگاران و خبرگزاری‌ها اقدامات مسوولان نفتی در این راستا را جویا شده‌اند، اما باید توجه کرد که این تاریخ در حقیقت پایان فرصتی شش ماهه برای پالایشگران اروپایی و مسوولان نفتی ایران است.


مسئولان نفتی بعد از گذشت شش ماه و با از دست دادن فرصت زمستان برای قطع صادرات به اروپا و اقدام فعال در زمینه تحریم، به تازگی راهبردهای جدیدی را اعلام و بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های جدیدی را صادر کرده‌اند.


یکی از این راهکارها فروش نفت به واسطه‌ها است. این راهکار اگر چه دیر اما یکشنبه گذشته توسط سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها عنوان شد و وی از تعریف شرایط جدید برای فروش نفت به واسطه‌ها سخن گفت.


با وجود مخالفت بعضی افراد و رسانه‌ها در زمان عرضه‌های اولیه نفت خام در بورس کالا با ورود واسطه‌ها به تجرات نفت خام، ورود واسطه‌ها به تجارت نفت ظرفیت بسیار خوبی برای بازاریابی و مقابله با تحریم است اما این راهبرد نیازمند سازوکاری قاعده‌مند و شفاف است،چرا که هر شرکت واسطه‌ای برای خرید و فروش کالا، بر سر قیمت چانه‌زنی خواهد کرد؛ مخصوصاً اگر آن کالا نفت تحریم شده ایران باشد.


بنابراین لازم است با ایجاد رقابت میان واسطه‌ها و خریداران امکان پیشنهاد قیمتهای پایین از واسطه‌ها گرفته شود. رایج‌ترین بستر برای ایجاد رقابت میان واسطه‌ها و مشتریان واقعی و فروش نفت به بالاترین قیمت ممکن بورس نفت است. از این روی اگر مسئولین نفتی در فروش نفت به واسطه‌ها مصمم هستند، بهترین سازوکار آن بورس نفت است.


باید بر این نکته تاکید کرد که فروش نفت خام به واسطه‌ها قطعا با قیمت‌هایی متفاوت از قیمت قراردادهای عادی لانگ ترم یا spot انجام خواهد شد و بر این اساس خارج از ساختار ضابطه‌مندی مانند بورس، عرضه نفت خام به واسطه‌ها با ابهامات و تردید‌های فراوانی همراه خواهد بود. حتی اگر این واسطه‌ها ارتباط سازمانی یا غیر سازمانی با شرکت ملی نفت داشته باشند نیز چنین ابهاماتی بر جای خود باقی خواهند ماند،اما این همه در حالی است که سال گذشته و پیش از مطرح شدن موضوع تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپایی، بورس نفت ایران به دلایل متعدد با شکست مواجه شد و عرضه نفت خام در آن متوقف شد.


امروز جای خالی بورس نفت در فرآیندهای فروش نفت ایران به خوبی محسوس است و همه مسئولان، اعم از مقامات شرکت ملی نفت و مسئولین سازمان بورس و شرکت بورس کالا باید برای راه‌اندازی هر چه سریعتر این سازوکار مهم دست به کار شوند.


از این رو ضروری است به منظور راه اندازی بورس نفت، وزارت نفت مکلف به تحویل نفت خام با شرایط معین به شرکت بورس به نمایندگی از وزارت اقتصاد شود و شرکت بورس نیز با راه اندازی آن زمینه رقابت برای خرید نفت را توسط واسطه ها به صورت شفاف ایجاد کند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحریم ایران قیمت جهانی نفت را افزایش می‌دهد

تحریم ایران قیمت جهانی نفت را افزایش می‌دهد

به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ ، موسسه تحقیقات انرژی میرائه در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد با توجه به افزایش واردات چین و کاهش صادرات عربستان ، قیمت جهانی نفت در سه ماه سوم 2012 میلادی به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و قیمت نفت برنت دریای شمال به بیش از 100 دلار خواهد رسید .


بر اساس این گزارش تشدید تنش در روابط ایران و غرب و اعمال تحریمهای جدید اروپا و آمریکا بر ضد نفت ایران نیز تاثیر زیادی بر افزایش قیمت نفت خواهد داشت .


گوردون کوان رییس این موسسه تحقیقات انرژی تاکید کرد بی شک اعمال تحریمهای اروپا بر ضد ایران بر رشد قیمت نفت در سه ماه سوم امسال تاثیر گذار خواهد بود . قیمت نفت برنت روز سوم جولای به بیش از 100 دلار در هر بشکه رسید که این بیشترین قیمت نفت در یک ماه گذشته بوده است .


وی تصریح کرد علی رغم کاهش رشد اقتصادی جهان ما بر این باوریم که قیمت نفت به علت محدودیتهای عرضه با افزایش روبرو خواهد شد . کاهش عرضه و صادرات نفت ایران نیز تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی نفت خواهد داشت .


بر اساس تحقیق بلومبرگ میزان تولید نفت ایران طی ماه گذشته به پایین ترین حد خود در بیست سال اخیر رسیده است . بر این اساس میزان تولید نفت ایران طی ماه گذشته با 65 هزار بشکه کاهش به کمتر از 3.16 میلیون بشکه در روز رسیده است که این پایین ترین میزان از ژوئن 1992 میلادی است .


تولید نفت عربستان نیز از 9.9 میلیون بشکه در ماه می به کمتر از 9.83 میلیون بشکه در ماه ژوئن رسیده است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت جهانی نفت افزایش یافت

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ ، کاهش نرخ بهره بانکی از سوی بانکهای مرکزی چین و اروپا نتوانسته است موجب کاهش نگرانیهای بین المللی نسبت به وضعیت اقتصادی جهان طی ماههای آینده شود و این مساله نگرانیها نسبت به کاهش تقاضای انرژی را افزایش داده است .


ر اساس این گزارش ، قیمت نفت که روز گذشته با افت 0.5 درصدی روبرو شده بود امروز 46 سنت افزایش یافت.


بانک مرکزی اروپا روز گذشته نرخ بهره بانکی را به کمتر از 0.75 درصد کاهش داده است . این سومین بار پس از ریاست ماریو دراگی بر بانک مرکزی اروپا است که نرخ بهره بانکی این قاره با کاهش روبرو شده است . بانک مرکزی چین نیز برای دومین بار متوالی در دو ماه اخیر نرخ بهره بانکی را کاهش داده است . نرخ بیکاری آمریکا نیز طی ماه ژوئن علی رغم افزایش فرصتهای شغلی ایجاد شده بدون تغییر مانده است .


بر این اساس قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه اوت با 1.19 دلار کاهش به کمتر از 86.03 دلار رسیده است . قیمت نفت طی هفته جاری 1.3 درصد رشد داشته است . البته قیمت نفت از ابتدای امسال بیش از 13 درصد کاهش یافته است .


اما در بازار لندن هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه اوت با 46 سنت کاهش به 100.15 دلار رسیده است .


کارگران صنعت نفت نروژ از 24 ژوئن در اعتراض به وضعیت کار و دستمزد اعتصاب کرده بودند که اخیرا این اعتصاب پایان یافته است .


تازه ترین تحقیق بلومبرگ نیز نشان می دهد اقتصاد آمریکا طی ماه ژوئن بیش از 100 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است ولی نرخ بیکاری این کشور همچنان در حد 8.2 درصد ثابت است . اقتصاد آمریکا طی ماه می تنها 69 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرد تا برای نخستین بار در 12 ماه گذشته با افزایش نرخ بیکاری روبرو شود .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش ۴۲ درصدی صادرات نفت ایران به هند در ژوئن ۲۰۱۲

افزایش ۴۲ درصدی صادرات نفت ایران به هند در ژوئن ۲۰۱۲

به نقل از رویترز صادرات نفت ایران به هند در ژوئن سال جاری میلادی نسبت به ماه قبل از آن با رشد 42.5 درصدی مواجه شده است.


این در حالی است که دولت آمریکا اخیرا هند را از قانون تحریم نفت ایران معاف کرده است.


بر اساس این گزارش شرکت های پالایشگاهی هند در ماه ژوئن 346 هزار و 600 بشکه در روز نفت از ایران وارد کردند که این رقم نسبت به ماه قبل از آن 42.5 درصدی افزایش داشته است.


در عین حال واردات نفت این کشور از ایران در ماه ژوئن نسبت به مدت مشابه سال قبل 18.2 درصد کاهش را نشان می دهد.


بر اساس این گزارش در شش ماه نخست 2012 نیز متوسط صادرات نفت ایران به هند 367 هزار و 800 بشکه در روز بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 4 درصد رشد داشته است.


رویترز بر اساس قراردادهای منعقده ایران با شرکت های هندی پیش بینی می کند واردات نفت هند از ایران امسال 20 درصد کاهش یابد اگرچه دولت هند از تصمیم خود برای کاهش واردات از ایران تا 11 درصد خبر داده است.


ایران سومین تولید کننده بزرگ اوپک و یکی از بزرگترین تامین کنندگان نفت مورد نیاز هند به شمار می رود.


آمریکا از 28 ژوئن قانون تحریم نفت ایران را به اجرا گذاشته است. تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران نیز از ابتدای جولای اجرایی شده است. طی این مدت 8 روزه قیمت جهانی نفت بیش از 10 دلار در هر بشکه افزایش یافته است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاکید شرکت کره‌ای بر همکاری با ایران به رغم فشار صهیونیست‌ها

تاکید شرکت کره‌ای بر همکاری با ایران به رغم فشار صهیونیست‌ها

به گزارش فارس به نقل از رویترز، «شرکت کره ای ثبت کشتی ها» فعال در زمینه طبقه بندی و بررسی ایمنی کشتی ها با ابراز نگرانی نسبت به بخطر افتادن ایمنی کشتی ها و حفاظت از محیط زیست دریایی در سایه موضوعات سیاسی، درخواست یک گروه ضد ایرانی در آمریکا را برای متوقف ساختن بررسی ایمنی کشتی های ایرانی رد کرد.


بدون بررسی ایمنی کشتی ها توسط این قبیل شرکت ها، کشتی ها قادر به پهلوگیری در بنادر بین المللی نیستند. لابی صهیونیستی اتحاد علیه ایران هسته ای هفته گذشته از دفتر ثبت کشتیرانی کره خواسته بود، اعطای خدمات طبقه بندی و بررسی ایمنی به کشتی های متعلق به خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران را متوقف کند.


این گروه فشار آمریکایی که از سفرای سابق دولت آمریکا تشکیل شده و از منابع مالی غیر دولتی تغدیه می کند، پیشتر با تحت فشار قرار دادن شرکت های طبقه بندی آلمانی و فرانسوی آنها را به متوقف کردن ارائه خدمات به کشتی های ایرانی ناگزیر ساخته بود.


یکی از سخنگویان دفتر ثبت کشتیرانی کره، در پاسخ به سوالی در خصوص ارائه خدمات به کشتی های ایرانی اظهار داشت: «ما نگرانیم که عاملی بالقوه وجود داشته باشد که به بهانه مسائل سیاسی، ایمنی کشتی ها و حمایت از محیط زیست دریایی را به خطر بیاندازد.» وی افزود: «با این حال دفتر ثبت کشتیرانی کره به صورت خیلی جدی وضعیت را تحت نظر قرار داده و در حال مطالعه تمام گزینه های در دسترس است. این نهاد همواره به تبعیت از قوانین داخلی و بین المللی ادامه خواهد داد.»


شرکت های فعال در زمینه طبقه بندی، قراردادهایی را با صاحبان کشتی ها برای بررسی ایمنی کشتی ها به صورت منظم از نظر بدنه و ماشین آلات منعقد می کنند تا میزان مطابقت کشتی ها را با استانداردهای بین المللی ایمنی بسنجند. بر اساس کنوانسیون های بین المللی، داشتن مجوز طبقه بندی برای کشتی ها جهت ورود به بنادر بین المللی الزامی است.
 

Similar threads

بالا