***** اخبار نفت و گاز*****

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تثبیت تولید نفت کویت در مرز 3 میلیون بشکه
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 25 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه بین الملل: رئیس شرکت نفت کویت گفت: تولید نفت کویت شامل برداشت از میدان مرزی این کشور با عربستان به میانگین روزانه 3 میلیون بشکه رسیده است.
به گزارش خبرگزاری رسمی کویت (کونا) سامی الراشد روز گذشته (یکشنبه 24 اردیبهشت) اعلام کرد: کویت در نظر دارد تولید خود را در سطح کنونی تثبیت کند. وی با اشاره به این که تولید کنونی گاز کویت روزانه 130 تا 140 میلیون فوت مکعب است، گفت: افزایش تولید گاز یکی از راهبردهای اصلی شرکت نفت کویت (کی او سی) و شرکت کویت پترولیوم (کی پی سی) به شمار می آید. فرخ حسین الزنکی، مدیر عامل شرکت کی پی سی اعلام کرد که این شرکت به دنبال تحقق هدف تولید روزانه 200 تا 267 هزار بشکه نفت خام تا پایان سال جاری میلادی است. وی تصریح کرد: تولید نفت خام سنگین علاوه بر دیگر انواع نفت خام به تثبیت تولید نفت خام این کشور در آینده در حدود روزانه چهار میلیون بشکه نفت کویت کمک می کند. مدیرعامل شرکت کی پی سی عنوان کرد: تحقق تولید روزانه 200 تا 267 هزار بشکه نفت خام سنگین بخشی از راهبرد سال 2030 شرکت کی پی سی به شمار می رود. الزنکی گفت: افزایش تولید نفت خام سنگین با پروژه ساخت یک پالایشگاه نفتی جدید در کویت مرتبط و هدف آن ارزش افزوده بخشیدن به نفت خام سنگین است. حسنیه هاشم، معاون مدیر عامل شرکت نفت کویت در بخش برداشت نفت از میدان های شمالی کویت نیز اعلام کرد: میدان های نفتی شمال کویت هم اکنون روزانه 700 هزار بشکه نفت خام تولید می کنند و انتظار می رود ماه آینده میلادی این رقم به 800 هزار بشکه در روز برسد. وی افزود: شرکت نفت کویت در نظر دارد برداشت گاز از میدان های نفتی را از رقم کنونی 120 میلیون فوت مکعب در روز به 500 تا 600 میلیون فوت مکعبی و سرانجام به یک میلیارد فوت مکعب تا 2018-2017 افزایش دهد. کویت در نظر دارد ظرفیت تولید نفت خام خود را تا سال 2020 به چهار میلیون بشکه در روز افزایش دهد و این رقم را تا سال 2030 تثبیت کند.

 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ایستگاه پایش آلودگی در خلیج فارس نصب می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 25 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت :همگام با توسعه فعالیت های زیست محیطی ، 68 ایستگاه پایش آلودگی در خلیج فارس نصب خواهد شد.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: 30 میلیون دلار مصوبه برای اجرای این طرح تصویب شده است و تمام این ایستگاه ها با همکاری وزارت نفت ودیگر سازمان ها تا پایان سال جاری نصب خواهند شد. دکتر محمد جواد محمدی زاده افزود: این ایستگاه ها در فاصله های 100 کیلومتری نصب شده و از طریق ماهواره اطلاعات مورد نیاز مورداستفاده قرار می گیرد. وی ادامه داد:تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس می توانند از اطلاعات به دست آمده از ایستگاه های پایش آلودگی بهره مند شوند و به صورت آن لاین محیط زیست خلیج فارس را بررسی کنند. معاون رئیس جمهور گفت: وزارت نفت و سازمان بنادر با همکاری سازمان محیط زیست می توانند در آینده با استفاده از این ایستگاه های پایش، در جلو گیری از آلودگی محیط زیست خلیج فارس مشارکت کنند. وی در حاشیه بازدید از غرفه وزارت نفت در نمایشگاه دستاورد های یکصد سفر استانی اظهار کرد: این نمایشگاه نقطه اتصال همدلی و همکاری دولت و مردم است و ارتباط صمیمانه مردم و دولت در این نمایشگاه مشهود است. دکتر محمدی زاده گفت:پیگیری نیازهای مردم در سفر های استانی از سوی دولت بیان کننده یک مدل خدمت رسانی موفق است و مردم به عنوان صاحبان نظام با دولت خدمتگزار همکاری بسیار با ارزشی دارند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
نماینده وزیر و رئیس ستاد طرح ها و پروژه های ویژه وزارت نفت منصوب شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 25 ارديبهشت 1391


شانا_ گروه نفت: وزیر نفت در حکمی مهندس رضا احمدی میانجی را به سمت نماینده وزیر و رئیس ستاد طرح ها و پروژه های ویژه وزارت نفت منصوب کرد.
به گزارش شانا، متن حکم مهندس رستم قاسمی خطاب به احمدی میانجی به این شرح است: با عنایت به تجارب ارزشمند و مراتب تعهد و تخصص جنابعالی، به موجب این حکم به سمت نماینده وزیر و رئیس ستاد طرح ها و پروژه های ویژه وزارت نفت منصوب می شوید تا وظایف ذیل الذکر را محقق نمایید. 1. رصد و پایش دائمی طرح های ویژه از طریق اخذ گزارشات نوبه ای از مراجع مربوطه و انجام بازرسی های کارشناسی و فنی از محل اجرای طرح ها (بازرسی میدانی)؛ 2. ارائه گزارش پیشرفت طرح ها و تطبیق آن با CPM پروژه در جلسات مدیریتی که به این منظور نزد اینجانب تشکیل می گردد؛ 3. ارزیابی عملکرد مجریان طرح ها و ارائه آن به اینجانب و مدیران عامل محترم چهار شرکت اصلی؛ 4. جمع آوری پیشنهادات کارشناسی برای کاهش هزینه طرح ها و سرعت بخشی به آنها از طریق یافتن راه های میان بر و ارائه پیشنهاد به مدیران عامل شرکت های مهندسی و توسعه نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی. تبصره: طرح های ویژه به طرح های مهر ماندگار و سایر طرح های اولویت دار چهار شرکت اصلی اطلاق می گردد. انتظار می رود با استعانت ازخداوند متعال و توجهات حضرت ولی عصر (عج) با به کارگیری ظرفیت کامل وزارتخانه، شرکت های تابعه و بهره گیری از سایر توانمندی های ملی و بین المللی در جهت سرعت بخشیدن و کمک به اجرای طرح ها و پروژه های مهم با سرلوحه قرار دادن راهبرد سال یعنی «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» در پیشبرد امور محوله موفق باشید. بدیهی است جهت انجام ماموریت فوق، معاونین و مدیران ستادی و مدیران عامل شرکت های اصلی و سازمان های وابسته با جنابعالی کمال همکاری را به عمل خواهند آورد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
توسعه میدان های مشترک نفت و گاز شتاب می گیرد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 26 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی به سرمایه گذاران بخش خصوصی، سرمایه گذاری در بخش بالادستی نفت به خصوص در میادین مشترک شتاب بیشتری خواهد گرفت.
غلامعلی میلگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خبرنگار شانا، گفت: مجلس مصوب کرده 18 درصد از منابع به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی یا تعاونی برای طرح‌های توسعه‌ای بالادستی نفت و گاز با اولویت میادین مشترک با تضمین وزارت نفت بدون انتقال مالکیت نفت و گاز موجود تولیدی تخصیص یابد. این عضو کمیسیون انرژی مجلس ابراز امیداواری کرد با اجرای این مصوبه، روند توسعه میدان های مشترک نفت و گاز کشور سرعت گرفته و تولید از آنها هر چه سریع تر و به میزان بیشتر محقق شود. بر اساس همین گزارش، صبح امروز دوشنبه 25 اردبیهشت، در جریان تصویب بودجه 91 کل کشور، علی اصغر زارعی عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس پیشنهاد اضافه شدن کلمه پیمانکاران را در کنارسرمایه گذاران را ارائه کرد که به سبب مغایرت داشتن با اساسنامه صندوق توسعه ملی پذیرفته نشد. محمدرضا باهنر در این خصوص تصریح کرد: در حال حاضر دولت برای کارهای ضروری خود هم نمی تواند از تسهیلات این صندوق استفاده کند. مگر آن که اساسنامه صندوق طبق قانون اصلاح شود. صندوق توسعه ملی با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی تشکیل شده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
فعالیت اکتشافی در تمام حوزه های رسوبی ایران گسترش می یابد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 26 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: تلاش داریم در سال جاری با تعریف حداقل 5 هدف فعالیت اکتشافی را در تمامی حوزه های رسوبی کشور از جمله ایران مرکزی، خراسان جنوبی و شمالی گسترش دهیم.
سیدمحمود محدث بعد از ظهر امروز (دوشنبه 25 اردیبهشت) در حاشیه برگزاری همایش تبیین اهداف و سیاست گذاری های مدیریت اکتشاف در سال 91 در گفت و گو با خبرنگار شانا گفت: فعالیت های اکتشافی شرکت ملی نفت ایران در سال 91 علاوه بر حوزه غرب و جنوب غرب کشور، بر حوزه های خلیج فارس و شمال شرق کشور به عنوان دیگر حوزه های مهم ادامه خواهد یافت. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از تمرکز فعالیت های مطالعاتی و اکتشافی این مدیریت در سال 91 بر حوزه های میادین غرب و جنوب غربی کشور خبر داد و تصریح کرد: در سال 90 عملیات حفاری 6 میدان خیام (نفتی و گازی)، مدار، فرزاد A در خلیج فارس، دلاوران و افزایش حجم ذخیره در یکی از میادین جنوبی کشور را آغاز کردیم که در سال جاری عملیات حفاری این میادین ادامه خواهد یافت. مدیر عملیات اکتشاف نفت ایران با تاکید بر این که اولویت اصلی ما در بحث اکتشاف مناطق غرب و جنوب غربی کشور است، گفت: تلاش داریم با کشف میادین نفتی جدید در سال جاری، این میادین را در سال های آینده با میادین در حال تولید فعلی جایگزین کنیم و از این طریق پشتوانه مطلوبی برای تولید نفت کشور ایجاد شود. وی درباره پروژه لرزه نگاری در خلیج فارس گفت: این پروژه در حدود 210 کیلومتر مربع از منطقه فرزاد A از اواخر سال قبل آغاز شد و در فروردین امسال پایان یافت. محدث با اشاره به عملکرد موفقیت آمیز مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در سال 90 گفت: عملکرد این مدیریت در سال 90 سه برابر تعهدات برنامه ریزی شده برای سال گذشته بود. به گزارش شانا، سیزدهمین همایش تبیین اهداف و سیاست گذاری های مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران صبح و بعدازظهر امروز (سه شنبه، 26 اردیبهشت) در محل باشگاه شماره 3 وزارت نفت برگزار شد که در این همایش مدیران، معاونان و کارشناسان ارشد شرکت عملیات اکتشاف به مرور عملکرد این مدیریت پرداختند. در این همایش ضمن آشنایی ادارات مختلف این مدیریت با اهم پروژه های اکتشافی شرکت ملی نفت ایران، بررسی بودجه تخصیصی به امور اکتشاف و بررسی مشکلات حفاری و اکتشاف در نواحی عملیاتی، مدیر واحد برنامه ریزی و مدیریت طرح ها به ارائه گزارشی از عملکرد و دستاوردهای سال 90 و برنامه های سال 91 این مدیریت پرداخت.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
بهره برداری از بزرگترین طرح گازرسانی به جزیره قشم تا 2 ماه دیگر
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 26 ارديبهشت 1391


شاناـ گروه گاز: مدیرعامل شرکت گاز استان هرمزگان از بهره برداری بزرگترین طرح گازرسانی جزیره قشم تا دو ماه آینده خبر داد.
صادق نصیر پور در گفت و گو با خبرنگار شانا با بیان این که طرح کلی انتقال گاز از جزیره سیری به قشم در مسیری به طول 244 کیلومتر و در سه فاز در دست انجام است، قطعات اول و دوم این طرح پیشتر اجرا شده و قطعه سوم آن که به عهده شرکت گاز استان هرمزگان است، تا دو ماه آینده پایان خواهد پذیرفت. به گفته وی قطعه سوم (گورزین ـ تولا - سوزا) طرح انتقال گاز از جزیره سیری به جزیره قشم در مسیری به طول 54 کیلومتر (16 و 20 اینچ) با اعتبار 200 میلیارد ریال در دست اجراست و تا پایان تیرماه امسال تکمیل خواهد شد. مدیرعامل شرکت گاز استان هرمزگان اظهار کرد: با پایان یافتن فاز سوم این طرح و تکمیل مسیر کلی ( سیری ـ دوستکو ـ گورزین ـ تولا ـ سوزا) بستر مناسبی برای تامین گاز صنایع انرژی بر در شهرک های صنعتی جزیره قشم فراهم خواهد شد. مدیرعامل شرکت گاز استان هرمزگان مجموع اعتبار هر سه فاز این طرح را ییش از 800 میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: اجرای این طرح نقش زیادی در افزایش فرصت های شغلی برای ساکنان بومی جزیره قشم خواهد داشت و از آنجا که صنایع انرژی بر نیز در این جزیره تعریف شده است، می توان انتظار داشت در صورت تحقق این مهم نه تنها فرد ییکاری در آن یافت نشود بلکه از خارج جزیره نیروی کار وارد آن شود. نصیر پور از راه اندازی جایگاه های عرضه سی ان جی در جزیره قشم خبر داد و گفت: شرکت گاز استان هرمزگان آماده همکاری با سرمایه گذارانی است که بخواهند در این زمینه فعالیت کنند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
رونق کار شرکت های نفتی اروپایی با رشد ارزش طلای سیاه
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 26 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه بین الملل: کارشناسان بانکی پیش بینی می کنند رشد بهای نفت و افزایش حفاری، سبب می شود فعالیت شرکت های اکتشاف و تولید اروپا رونق بگیرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، کارشناسان بانک های معتبری همچون دویچه بانک آلمان و جی.پی مورگان آمریکا اعلام کردند بهای بالای نفت و فشردگی برنامه حفاری، به شرکت های اکتشاف و تولید اروپایی کمک می کند. نظرسنجی ها نشان می دهند بحران روابط ایران و غرب در ماه های گذشته و رسیدن تولید کشورهای صادرکننده نفت به بالاترین حد ممکن، سبب خواهد شد بهای نفت در سال جاری میلادی افزایش چشمگیری داشته باشد. فیل کوربت، تحلیلگر دویچه بانک گفت: در پی رشد بهای جهانی نفت و چند مورد ادغام و تصاحب و همچنین چند موفقیت اکتشافی در غرب آفریقا، اعتماد نسبت به شرکت های اکتشاف و تولید در سال 2012 میلادی روند افزایشی داشته است. به گفته کوربت، فشردگی تقویم فعالیت های اکتشافی با اعتبار کافی و تعرفه بالا به احتمال زیاد توجه سرمایه گذاران را بخش اکتشاف و تولید استمرار بخشیده و افت سرمایه گذاری در این بخش را متوقف می کند. جسیکا سعادت، تحلیلگر جی.پی مورگان نیز پیش بینی می کند خطرهای ژئوپولتیک بهای نفت را بالا نگه می دارند. این تحلیلگر معتقد است با فروکش کردن خطرها و تثبیت بهای نفت، ارزش سهام شرکت های نفتی انگلیسی همچون اوفیر انرژی، تولو اویل، انکویست و کیرن انرژی افزایش می یابد. هر دو تحلیلگر یاد شده، شرکت انگلیسی افرن را نیز از جمله شرکت هایی می دانند که بخت بلندی خواهد داشت.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
وزارت نفت بیش از 4 هزار پروژه غیر ذاتی در دست اجرا دارد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 26 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: وزیر نفت گفت: وزارت نفت به منظور محرومیت زدایی و عدالت در توزیع امکانات رفاهی و زیرساختی 4 هزار و 4 پروژه غیر ذاتی را در راستای مصوبات سفرهای استانی هیئت دولت در دست اجرا دارد.
مهندس قاسمی ظهر امروز (سه شنبه 26 اردیبهشت) در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای صدمین سفر استانی هئیت دولت به خبرنگار شانا گفت: این پروژه ها تعهدات غیر ذاتی وزارت نفت را در بر می گیرد که به طور عمده در بخش های عمومی کشور انجام می شود. وزیر نفت با بیان این که 100 درصد پروژه های مصوب دور اول و دوم سفرهای استانی مربوط به وزارت نفت در بسیاری از استان ها از جمله خراسان رضوی به اتمام رسیده است، تاکید کرد: مصوبات دور سوم این سفرها نیز با پیشرفت مطلوبی از سوی وزارت نفت در حال اجراست. قاسمی به جلسه عصر امروز هئیت دولت در مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: در این جلسه که به مناسبت دور چهارم سفرهای استانی در خراسان رضوی برگزار می شود، مصوبات دور اول، دوم و سوم سفرها بررسی می شود. وی همچنین به تعهدات ذاتی وزارت نفت در مناطق نفت خیز جنوب اشاره کرد و گفت: با پیگیری های این وزارتخانه در مناطق نفت خیز نیز پروژه های عمومی بسیاری ساخته شده است. به گزارش شانا، وزارت نفت در بخش تعهدات غیر ذاتی 4 هزار و 4 پروژه به ارزش 53 هزار و 868 میلیارد و 189 میلیون ریال در دست اجرا دارد. از مجموع این پروژه ها 3 هزار و 745 پروژه مربوط به تعهدات وزارت نفت در بخش طرح های رفاه عمومی است که ارزشی بالغ بر 12 هزار و 396 میلیارد ریال دارد و تاکنون نزدیک به 6 هزار و 582 میلیارد ریال از این رقم در پروژه ها هزینه شده است. افزون بر این ها 181 پروژه دیگر نیز در این بخش در مرحله مبادله توافقنامه قرار دارد. در حوزه وظایف وزارت راه و شهرسازی نیز وزارت نفت 42 پروژه با سرمایه مصوب 23 هزار و 852 میلیارد ریال در دست اجرا دارد که از این رقم تاکنون 4 هزار و 138 میلیارد ریال هزینه شده است. تعهدات وزارت نفت در حوزه وظایف سازمان محیط زیست نیز شامل 22 پروژه به ارزش 12 هزار و 600 میلیارد ریال می شود. همچنین در حوزه وظایف وزارت نیرو 14 پروژه برای اجرا در وزارت نفت تعریف شده که 2 هزار و 224 میلیارد ریال اعتبار مصوب دارد. همزمان با یکصدمین سفر استانی هیئت دولت و چهارمین سفر این هیئت به استان خراسان، نمایشگاه ویژه دستاوردهای استانی هیئت دولت در مشهد برگزار شد و همه وزارتخانه هاو استانداری های سراسر کشور و دستگاه های اجرایی ، پروژه های مصوب و دستاوردهای سفرهای استانی هیئت دولت را به نمایش گذاشته اند. وزارت نفت نیز عملکرد مصوبه های 99 سفر گذشته استانی هیئت دولت شامل پروژه های عام المنفعه، خدمات و اقدام هایی که انجام داده است را در غرفه های خود برای آگاهی بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته است. اجرای پروژه های مختلف گازرسانی به شهرها و روستاها بویژه در مناطق کم برخوردار، توسعه جایگاه های سی ان جی و جایگاه های عرضه فرآورده های نفتی، ساخت مجتمع های پتروشیمی همچنین پروژه های عام المنفعه از جمله ساخت جاده، مدرسه و مسجد و دیگر اقدام های عمرانی از جمله مصوبه های هیئت دولت در 99 سفر استانی گذشته است که وزارت نفت متعهد به اجرای این پروژه ها شده است. همچنین طرح های مهر ماندگار در قالب طرح ها و پروژه ها در نمایشگاه ویژه دستاوردهای استانی هیئت دولت در غرفه صنعت نفت معرفی شده است. برپایی "میزهای خدمت" در غرفه صنعت نفت در نمایشگاه ویژه دستاوردهای استانی هیئت دولت از جمله خدمات ارائه شده به مراجعه کنندگان به این نمایشگاه بود که در این میزها مراجعه کنندگان می توانند درخواست های خود را مطرح و خدمات مشاوره ای و کارشناسی در زمینه کارت هوشمند سوخت و گازرسانی را دریافت کنند. همچنین در این نمایشگاه امکان ایجاد ارتباط ماهواره ای با برخی سکوهای دریایی و مناطق عملیاتی صنعت نفت برای بازدیدکنندگان فراهم شده است. نمایشگاه ویژه دستاوردهای استانی هیئت دولت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد واقع در بلوار وکیل آباد برپا شده است. این نمایشگاه که از روز پنج شنبه 21 اردیبهشت آغاز به کار کرده است، امروز به کار خود پایان می دهد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
وزارت نفت بیش از یک هزار پروژه ورزشی در کشور در دست اجرا دارد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 26 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: وزارت نفت با هدف گسترش فضاهای ورزشی به خصوص در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، در قالب اجرای مصوبه های سفرهای استانی دولت 1032 پروژه ساخت و توسعه فضاها و مکان های ورزشی در استان های مختلف کشور اجرا کرده است.
به گزارش خبرنگار شانا، مجموع این پروژه ها که در راستای اجرای مصوبات استانی هئیت دولت و مقام معظم رهبری به مناطق مختلف کشور بوده است، به هزار و 32 پروژه می رسد که از این تعداد 857 مورد تکمیل شده است. از این میان، تعداد 62 پروژه مصوب سفر مقام معظم رهبری به 5 استان، 300 پروژه مربوط به دوره اول سفر دولت در 28 استان و 552 پروژه دیگر نیز مربوط به دور دوم سفرهای هئیت دولت به 31 استان بوده است. افزون بر این 118 پروژه نیز در قالب تعهدات مناطق نفت خیز در 11 استان در دست اجرا است که از این تعداد 76 مورد آن کامل شده است. اعتبار مصوب برای اجرای این تعداد پروژه 2 هزار و 862 میلیارد و 58 میلیون ریال بوده که از این میزان بالغ بر 2 هزار و 247 میلیارد ریال هزینه شده است. سالن ها و زمین های ورزشی، استخر، سالن های چند منظوره و سالن برای ورزش های باستانی از جمله سرفصل هایی است که پروژه های ورزشی وزارت نفت در قالب آن ها اجرایی می شود. همزمان با یکصدمین سفر استانی هیئت دولت و چهارمین سفر این هیئت به استان خراسان، نمایشگاه ویژه دستاوردهای استانی هیئت دولت در مشهد برگزار شد و همه وزارتخانه هاو استانداری های سراسر کشور و دستگاه های اجرایی ، پروژه های مصوب و دستاوردهای سفرهای استانی هیئت دولت را به نمایش گذاشته اند. وزارت نفت نیز عملکرد مصوبه های 99 سفر گذشته استانی هیئت دولت شامل پروژه های عام المنفعه، خدمات و اقدام هایی که انجام داده است را در غرفه های خود برای آگاهی بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته است. اجرای پروژه های مختلف گازرسانی به شهرها و روستاها بویژه در مناطق کم برخوردار، توسعه جایگاه های سی ان جی و جایگاه های عرضه فرآورده های نفتی، ساخت مجتمع های پتروشیمی همچنین پروژه های عام المنفعه از جمله ساخت جاده، مدرسه و مسجد و دیگر اقدام های عمرانی از جمله مصوبه های هیئت دولت در 99 سفر استانی گذشته است که وزارت نفت متعهد به اجرای این پروژه ها شده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
پروژه های شاخص محرومیت زدایی در کشور با تلاش وزارت نفت محقق شده است
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 26 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: وزیر امور اقتصادی و دارایی گازرسانی به شهرهای دورافتاده و روستاها را یکی از شاخص ترین پروژه های دولت برای محرومیت زدایی در کشور دانست که با تلاش وزارت نفت محقق شده است.
دکتر سیدشمس‌الدین حسینی، در حاشیه بازدید از غرفه وزارت نفت در جشنواره صدمین سفر استانی هیئت دولت، در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار داشت: یکی از مهمترین ویژگی های سفرهای استانی توزیع عادلانه امکانات در مناطق مختلف کشور است که این مهم در وزارت نفت با اجرای پروژه هایی چون گازرسانی محقق شده است. به گزارش شانا، تعداد شهرهای بهره مند از گاز طبیعی با 70 درصد رشد از 541 شهر در سال 1384 به 920 شهر در پایان سال 1390 رسیده است، ضمن اینکه تعداد روستاهای گازرسانی شده نیز در این مدت با رشدی چشمگیر از 2 هزار و 16 روستا به 12 هزار و 500 روستا افزایش یافته است. سخنگوی اقتصادی دولت همچنین درباره راه اندازی بورس نفت و انجام معاملات نفت خام در آن نیز با بیان این که وزارت اقتصاد آماده همکاری با وزارت نفت است، اظهار امیدواری کرد که با همکاری این دو وزارتخانه معاملات نفت خام و فرآورده در بورس نفت تا پایان سال جاری عملیاتی شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در غرفه وزارت نفت از طریق ویدیو کنفرانس با کارکنان مستقر در سکوی نیمه شناور حفاری امیر کبیر در دریای خزر گفت و گو کرد و در جریان آخرین وضعیت کار این سکو قرار گرفت. همزمان با یکصدمین سفر استانی هیئت دولت و چهارمین سفر این هیئت به استان خراسان، نمایشگاه ویژه دستاوردهای استانی هیئت دولت در مشهد برگزار شد و همه وزارتخانه هاو استانداری های سراسر کشور و دستگاه های اجرایی ، پروژه های مصوب و دستاوردهای سفرهای استانی هیئت دولت را به نمایش گذاشته اند. وزارت نفت نیز عملکرد مصوبه های 99 سفر گذشته استانی هیئت دولت شامل پروژه های عام المنفعه، خدمات و اقدام هایی که انجام داده است را در غرفه های خود برای آگاهی بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته است. اجرای پروژه های مختلف گازرسانی به شهرها و روستاها بویژه در مناطق کم برخوردار، توسعه جایگاه های سی ان جی و جایگاه های عرضه فرآورده های نفتی، ساخت مجتمع های پتروشیمی همچنین پروژه های عام المنفعه از جمله ساخت جاده، مدرسه و مسجد و دیگر اقدام های عمرانی از جمله مصوبه های هیئت دولت در 99 سفر استانی گذشته است که وزارت نفت متعهد به اجرای این پروژه ها شده است. همچنین طرح های مهر ماندگار در قالب طرح ها و پروژه ها در نمایشگاه ویژه دستاوردهای استانی هیئت دولت در غرفه صنعت نفت معرفی شده است. برپایی "میزهای خدمت" در غرفه صنعت نفت در نمایشگاه ویژه دستاوردهای استانی هیئت دولت از جمله خدمات ارائه شده به مراجعه کنندگان به این نمایشگاه بود که در این میزها مراجعه کنندگان می توانند درخواست های خود را مطرح و خدمات مشاوره ای و کارشناسی در زمینه کارت هوشمند سوخت و گازرسانی را دریافت کنند. همچنین در این نمایشگاه امکان ایجاد ارتباط ماهواره ای با برخی سکوهای دریایی و مناطق عملیاتی صنعت نفت برای بازدیدکنندگان فراهم شده است. نمایشگاه ویژه دستاوردهای استانی هیئت دولت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد واقع در بلوار وکیل آباد برپا شده است. این نمایشگاه که از روز پنج شنبه 21 اردیبهشت آغاز به کار کرده است، امروز به کار خود پایان می دهد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
20 میلیارد دلار اوراق مشارکت و خط اعتباری به وزارت نفت اختصاص یافت
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 26 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: با تصویب مجلس شورای اسلامی 10 میلیارد دلار اوراق مشارکت، 10 میلیارد دلار خط اعتباری، با تشخیص وزیر نفت و مدیرعامل شرکت مربوط و با هماهنگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در لایحه بودجه 91 به وزارت نفت اختصاص داده شد.
به گزارش شانا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی عصر روز گذشته (دوشنبه ۲۵ اردیبهشت) و در ادامه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۹۱ کل کشور با بند "ر" و "ز" آن موافقت کردند. نمایندگان با تامین مصارف سرمایه ای از طریق شرکت های تابعه، منوط به تعهد و بازپرداخت اصل و سود این تسهیلات از محل منابع داخلی شرکت های تابعه وزارت نفت موافقت کردند. در بند "ر" آمده است: به وزارت نفت اجازه داده می‌شود برای تأمین مصارف سرمایه‌ای از طریق شرکت های تابعه، منوط به تعهد و بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت ارزی و یا صکوک نفتی از محل منابع داخلی شرکت های یاد شده، با تشخیص و مسئولیت وزیر و مدیرعامل شرکت مربوط با هماهنگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت قوانین و مقررات در سقف 10 میلیار دلار اوراق مذکور را به فروش برساند. همچنین بر اساس بند "ز" بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است تا مبلغ 10 میلیارد دلار از محل منابع ارزی خود در خارج از کشور را منوط به تعهد و بازپرداخت اصل و سود این تسهیلات از محل منابع داخلی شرکتهای تابعه وزارت نفت جهت تأمین منابع طرح های بالادستی نفت و گاز در حوزه‌های مشترک به شرکت های مذکور به صورت خط اعتباری اختصاص دهد. با اتمام بررسی بخش درآمدی بودجه سال 1391 کل کشور در مجلس بررسی بخش هزینه ای بودجه در دستور کار نمایندگان ملت قرار گرفت.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
افزایش ظرفیت بارگیری میعانات گازی پارس جنوبی به 1.2 میلیون بشکه در روز
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 26 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی از افزایش ظرفیت صادرات میعانات گازی در پایانه عسلویه همزمان با بهره برداری از 14 فاز جدید در پارس جنوبی و منطقه کنگان به یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز خبر داد.
سیدپیروز موسوی در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: با هدف صادرات میعانات تولیدی در فازهای قدیمی پارس جنوبی دو واحد میترینگ در حال فعالیت است که با تکمیل دستگاه های میترینگ فازهای جدید و استقرار دو دستگاه گوی شناور (اس. پی. ام) توان بارگیری روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه میعانات گازی در پایانه عسلویه ایجاد می شود. مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی از افزایش 25 درصدی صادرات میعانات گازی تولیدی فازهای پارس جنوبی در سال 90 نسبت به سال پیش از آن خبر داد و افزود: سال گذشته صادرات میعانات گازی با میانگین روزانه حدود 458 هزار بشکه به 165 میلیون بشکه رسید. وی با بیان این که دو گوی شناور برای انتقال میعانات گازی به کشتی ها در پایانه عسلویه فعال است، گفت: بر اساس برنامه دو گوی شناور دیگر و دوسامانه میترینگ در منطقه کنگان (پارس دو) برای صادرات میعانات فازهای جدید از جمله، 22 تا 24، 12،14 و 19 پارس جنوبی مستقر خواهد شد. به گفته موسوی، سامانه اندازه گیری و مخازن این پایانه از سوی شرکت بهره بردار (شرکت نفت و گاز پارس) در حال ساخت است و حداکثر ظرفیت پذیرش نفتکش در گوی شناور 1 تا 300 هزار تن و در گوی شناور 2 تا 320 هزار تن و شدت جریان بارگیری نفتکش پنج هزار و 200 متر مکعب در ساعت است. وی تصریح کرد: همزمان با افزایش ظرفیت تولید میعانات گازی و توسعه فازهای جدید در پارس جنوبی پروژه افزایش ظرفیت پایانه صادراتی عسلویه تا پایان سال 93 تکمیل می شود. مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی اظهار کرد: در پایانه صادراتی عسلویه از سیستم های نوین رایانه ای و آخرین روش های تکنولوژی اندازه گیری حجمی میعانات گازی و سیستم های انتقال دیجیتال رایانه ای با هدف صادرات میعانات گازی استفاده می شود، همچنین اندازه گیری میعانات گازی در این پایانه بوسیله پنج دستگاه اندازه گیر نفت خام با حداکثر اندازه گیری 6500 مترمکعب در ساعت انجام می شود. بر پایه این گزارش، بندر عسلویه یکی از بنادر استان بوشهر است و از زمانی که روند توسعه میادین نفت و گاز مشترک در منطقه ویژه انرژی پارس جنوبی (به مرکزیت بندر عسلویه) آغاز شد، تاسیس پایانه صادرات مواد نفتی در این منطقه مورد توجه قرار گرفت.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
افزایش ظرفیت بارگیری میعانات گازی پارس جنوبی به 1.2 میلیون بشکه در روز
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 26 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی از افزایش ظرفیت صادرات میعانات گازی در پایانه عسلویه همزمان با بهره برداری از 14 فاز جدید در پارس جنوبی و منطقه کنگان به یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز خبر داد.
سیدپیروز موسوی در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: با هدف صادرات میعانات تولیدی در فازهای قدیمی پارس جنوبی دو واحد میترینگ در حال فعالیت است که با تکمیل دستگاه های میترینگ فازهای جدید و استقرار دو دستگاه گوی شناور (اس. پی. ام) توان بارگیری روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه میعانات گازی در پایانه عسلویه ایجاد می شود. مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی از افزایش 25 درصدی صادرات میعانات گازی تولیدی فازهای پارس جنوبی در سال 90 نسبت به سال پیش از آن خبر داد و افزود: سال گذشته صادرات میعانات گازی با میانگین روزانه حدود 458 هزار بشکه به 165 میلیون بشکه رسید. وی با بیان این که دو گوی شناور برای انتقال میعانات گازی به کشتی ها در پایانه عسلویه فعال است، گفت: بر اساس برنامه دو گوی شناور دیگر و دوسامانه میترینگ در منطقه کنگان (پارس دو) برای صادرات میعانات فازهای جدید از جمله، 22 تا 24، 12،14 و 19 پارس جنوبی مستقر خواهد شد. به گفته موسوی، سامانه اندازه گیری و مخازن این پایانه از سوی شرکت بهره بردار (شرکت نفت و گاز پارس) در حال ساخت است و حداکثر ظرفیت پذیرش نفتکش در گوی شناور 1 تا 300 هزار تن و در گوی شناور 2 تا 320 هزار تن و شدت جریان بارگیری نفتکش پنج هزار و 200 متر مکعب در ساعت است. وی تصریح کرد: همزمان با افزایش ظرفیت تولید میعانات گازی و توسعه فازهای جدید در پارس جنوبی پروژه افزایش ظرفیت پایانه صادراتی عسلویه تا پایان سال 93 تکمیل می شود. مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی اظهار کرد: در پایانه صادراتی عسلویه از سیستم های نوین رایانه ای و آخرین روش های تکنولوژی اندازه گیری حجمی میعانات گازی و سیستم های انتقال دیجیتال رایانه ای با هدف صادرات میعانات گازی استفاده می شود، همچنین اندازه گیری میعانات گازی در این پایانه بوسیله پنج دستگاه اندازه گیر نفت خام با حداکثر اندازه گیری 6500 مترمکعب در ساعت انجام می شود. بر پایه این گزارش، بندر عسلویه یکی از بنادر استان بوشهر است و از زمانی که روند توسعه میادین نفت و گاز مشترک در منطقه ویژه انرژی پارس جنوبی (به مرکزیت بندر عسلویه) آغاز شد، تاسیس پایانه صادرات مواد نفتی در این منطقه مورد توجه قرار گرفت.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
دست یابی به دانش فنی تولید کاتالیست های راهبردی صنعت پتروشیمی
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 26 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه پتروشیمی: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در دولت نهم و دهم موفق به تولید دانش فنی کاتالیست های راهبردی از جمله کاتالیست اسید استیک و تولید نانو کامپوزیت TPO شد.
سرپرست شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: این شرکت که در سال 1381 دارای یک دانش فنی بود امروز توانسته است تعداد دانش های فنی خود را به 25 مورد برساند و طبق برنامه ریزی های انجام شده این تعداد تا سال 1394 به 50 مورد خواهد رسید. مهندس غلامرضا جوکار افزود: دستیابی به دانش فنی جهت فرایند تولیدMTP و VAM و DME، دستیابی به دانش فنی تولید کاتالیست زیگلرناتا جهت پلی اتیلن، کاتالیست متانول، کاتالیست اسید استیک، کاتالیست HD، اروکامید، استن و ... از دیگر دستاوردهای این شرکت بوده است. وی ادامه داد: ثبت 9 مورد اختراع در زمینه تدوین فرمولاسیون رنگ 8 گرید رنگی ABS، تولید وینیل استات مونومر از فرایند بهینه شده اکسی استیلاسیون اتیلن، طراحی و ساخت سامانه تولید مخلوط گازی استاندارد در مقیاس درصدی از دیگر دستاورد های این شرکت است. جوکار گفت: فرایند پلیمریزاسیون اتیلن در فاز دوغابی برای تولید اتیلن دانسیته بالا، تولید متانول از گاز طبیعی به روش ریفورمینگ، ساخت کاتالیست های نیکل برای واکنشریفورمینگ گاز طبیعی به گاز سنتز غنی از CO، روشی برای تهیه کاتالیزور زیگلر ناتای خیلی فعالی برای تهیه پلی اتیلن های با عملکرد بالا، فرایند تولید پروپیلن از متانول و دی متیل اتر، ساخت دستگاه تخلیه کننده قابل کنترل باتری های صنعتی با قابلیت کنترل جریان از دیگر دستاوردهای مهم این مجموعه بوده است. مدیرعامل شرکت اسپک نیز پیش از این در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرده بود: با برنامه ریزی هایی که انجام شده ساخت داخل کاتالیست به بیش از 80 درصد خواهد رسید و بیشتر کاتالیست ها در داخل کشور تولید خواهد شد. مهندس جلیل سبحانی افزوده بود: دانش فنی ساخت کاتالیست ها به طور کامل در حال بومی شدن است و تولید آن در داخل کشور روز به روز در حال افزایش است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
همکاری روسیه و ایران در دریای خزر افزایش می یابد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 27 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: ایگور براتچیکوف رئیس هیئت مذاکره کننده جمهوری فدراتیو روسیه در امور دریای خزر که به منظور رایزنی در خصوص مسائل دریای خزر به تهران سفر کرده است با محمد­ مهدی­ آخوندزاده نماینده ویژه کشورمان در امور دریای خزر دیدار و گفت و گو کرد.
به گزارش شانا به نقل از وزارت امور خارجه، در این دیدار طرفین ضمن بررسی روند تحولات دریای خزر و وضعیت کنونی مذاکرات کشورهای ساحلی، بر ضرورت تسریع در روند حل و فصل مسایل دریای خزر و توسعه همکاری های منطقه ای تاکید کردند. آخوند زاده در این دیدار با اشاره به نقش دریای خزر در روابط دیرینه دو کشور و حساسیت افکار عمومی کشورمان به تحولات این حوزه، دریای خزر را دریای صلح و دوستی و عرصه همکاری های سازنده و بهره مندی کشورهای ساحلی آن با توجه به منافع متقابل نامید. معاون وزیر امور خارجه کشورمان نگرش بلند مدت،‌ توجه به منافع همه طرفها، پایبندی به مفاد معاهدات 1921 و 1949، حفاظت از محیط زیست و منابع آبزیان دریای خزر،‌ پرهیز از اقدامات یکجانبه و رعایت اصل اتفاق آراء در تصمیمات مربوط به دریای خزر را به عنوان رمز تفاهم و همگرایی در این پهنه آبی مورد تأکید قرار داد. براتچیکوف نیز هدف از سفر خود به تهران را رایزنی با مقامات کشورمان بمنظور هماهنگی برای اجرای سریعتر توافقات گذشته و فراهم کردن مقدمات برگزاری اجلاس آتی سران خزر در روسیه اعلام کرد. وی با اظهار نارضایتی از عدم اجرای توافقات سران و روند کند مذاکرات تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، از دخالت برخی کشورهای ثالث در خزر ابراز نگرانی کرد و این گونه اقدامات را غیر قابل قبول خواند. براتچیکوف تلاش برخی کشورها برای ساخت خط لوله در بستر دریای خزر را اقدامی مداخله جویانه و مغایر با رژیم حقوقی حاکم بر دریای خزر نامید و بر لزوم توجه جدی به آثار مخرب آن بر فضای همکاری در منطقه و همچنین محیط زیست دریای خزر تاکید کرد. این مقام روسی با یادآوری تعهد روسیه به معاهدات مورخ 1921 و 1940 خاطر نشان ساخت در این اسناد هیچگونه مرزبندی در دریای خزر وجود ندارد و روسیه همچنان بر عدم تقسیم خزر تاکید دارد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
امارات به جی یی سی اف می پیوندد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 27 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه بین الملل: امارات قصد دارد به مجمع کشورهای صادر کننده گاز (جی یی سی اف) بپیوندد.
به گزارش پایگاه اینترنتی خلیج تایمز، دولت فدرال امارات در نشست روز گذشته (26 اردیبهشت) خود اعلام کرد: این کشور تصمیم دارد به مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) که داری 12 عضو است، بپیوندد. کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و عمان که آبان ماه گذشته به جی یی سی اف پیوست، از اعضای این مجمع جهانی به شمار می روند. این نشست با حضور شیخ محمد بن رشید المخطوم، معاون رئیس جمهور و نخست وزیر امارات و فرماندار دبی در کاخ ریاست جمهوری در دبی برگزار شد. مجمع کشورهای صادر کننده گاز که در سال 2001 در تهران تاسیس شد، در دسامبر 2008 با حضور وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و امضای منشور این مجمع و توافق بین دولتی در مسکو به طور رسمی آغاز به کار کرد. نخستین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز سه شنبه 24 آبان با حضور دوازده کشور به عنوان عضو دائم و سه کشور عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دوحه برگزار شد. طرح اولیه تاسیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز (اوپک گازی) در 10 بهمن سال 1385 از سوی حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در دیدار با ایگور ایوانف دبیر شورای امنیت وقت روسیه مطرح شد. کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز 42 درصد از تولید گاز جهان، 70 درصد از ذخایر گازی جهان، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال.ان.جی) را در اختیار دارند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
نفت برنت 112 دلاری ماند
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 27 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه بین‌الملل: در بازار آی.سی.یی لندن بهای نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئن، با 67 سنت افزایش، در سطح 112 دلار و 24 سنت برای هر بشکه تثبیت شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، با انتشار گزارش افزایش شدید ذخایر نفت آمریکا و استمرار نگرانی ها درباره بحران اقتصادی اروپا، افت بهای نفت ادامه یافت. بهای هر بشکه نفت خام شیرین سبک پایه بورس نیویورک (دبلیو.تی.آی) برای تحویل در ماه ژوئن، 80 سنت کاهش، به 93 دلار و 88 سنت رسید. در بازار آی.سی.یی لندن نیز بهای نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئن، با 67 سنت افزایش، در سطح 112 دلار و 24 سنت برای هر بشکه تثبیت شد. مؤسسه نفت آمریکا (ای.پی.آی) اعلام کرد ذخایر نفت این کشور‌ در هفته گذشته 6 میلیون و 600 هزار بشکه افزایش یافته که بسیار فراتر از پیش بینی کارشناسان بوده است. ادامه نگرانی ها درباره اقتصاد اروپا و احتمال جدایی یونان از حوزه یورو در پی ادامه بحران سیاسی این کشور، سبب شد خبرهای امیدوارکننده ای همچون رشد تولید ناخالص داخلی آلمان و چند خبر خوش اقتصادی درباره آمریکا تحت الشعاع قرار گیرند. آمار خرده فروشی در آمریکا در ماه آوریل سال جاری میلادی 0.1 درصد رشد کرد و طبق اعلام وزارت بازرگانی این کشور، ذخایر تجاری آن افزایش یافت. مؤسسه ای.ای.ای آمریکا نیز پیش بینی کرد مسافت رانندگی آمریکایی ها در تعطیلی های روز یادبود در این کشور نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت و در نتیجه، مصرف سوخت بیشتر می شود. آمارهای رسمی اتحادیه اروپا نیز نشان می دهد رشد تولید ناخالص داخلی حوزه یورو در سه ماه نخست سال جاری میلادی رشدی نداشت اما دست کم، بر خلاف پیش بینی کارشناسان،‌ شاهد رکود نبود. جهش صادرات آلمان نیز سبب شد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماه نخست سال جاری میلادی رشد غافلگیرکننده ای در حدود 0.5 درصد داشت. بحران سیاسی یونان سبب شد ارزش یورو در برابر دلار به پایین ترین حد خود در حدود چهار ماه گذشته برسد و این مسئله، سبب شد مطلوبیت نفت که به دلار قیمت گذاری می شود، برای دارندگان ارزهای دیگر کاهش یابد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
241 اختراع پژوهشگاه صنعت نفت ثبت ملی و بین المللی شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 27 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: پژوهشگاه صنعت نفت تا کنون موفق به ثبت 120 اختراع در داخل کشور و 121 اختراع در خارج از کشور شده است.
به گزارش خبرنگار شانا، برای 26 پرونده از این تعداد گواهینامه ثبت نهایی اختراع دریافت شده است. پژوهشگاه صنعت نفت همچنین سال گذشته موفق به ثبت نهایی 13 اختراع در سطح ملی و بین‌المللی شد که از این تعداد، هفت اختراع با توجه به زمینه فنی در سطح ملی و داخل کشور به ثبت رسید. بر پایه این گزارش، بازدارنده خوردگی بالاسری برج تقطیر پالایشگاهی، فرآیند تولید و ساخت آلکیل دی آلکانول آمینها، نانو ذرات مغناطیسی اصلاح شده عاملدار جدید برای حذف گزینشی آلاینده نیتریت و روش کاربرد آن، کاتالیست نانوساختار بهبود یافته فرآیند فیشرتروپش و روش تهیه آن و سنتز نانوپودرهای آلومینا با حفرات مزو از اختراع هایی است که در سال گذشته در داخل کشور به ثبت رسیده است. همچنین پژوهشگاه صنعت نفت سال 90 موفق به ثبت نهایی 6 اختراع دیگر در کشورهایی از جمله، آمریکا، کانادا، ژاپن، کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و کشورهای اروپایی شد. پرونده "پایدارسازی هیدرات های گازی" یکی از اختراع هایی که در سال 87 در کشور آمریکا تشکیل و پس از گذراندن مراحل مختلف ممیزی گواهی نامه ثبت نهایی و ثبت اختراع آن دریافت شد. اختراع "فرآیند حذف گوگرد از جریان‌های گازی حاوی سولفید هیدروژن"در کشور کانادا، "فرآیند تبدیل هیدروکربن های سنگین از طریق هیدروکانورژن" در کشورهای ژاپن و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و "کاتالیست فرآیند اکسایش و احیای سولفید هیدروژن در جریان های گازی" در کشور کانادا از جمله اختراع هایی است که در سال گذشته در خارج از کشور به ثبت رسیده است. همچنین اختراع "فرآیند پیوسته تولید نانولوله های کربنی" اسفند سال 84 در اداره ثبت اختراع اروپا تشکیل پرونده و حق بهره برداری انحصاری از این اختراع در کشورهای اروپایی مورد انتخاب در قاره اروپا به پژوهشگاه صنعت نفت ایران داده شد. بر پایه این گزارش، همه اختراع هایی که گواهی ثبت نهایی آنها دریافت شده است، حقوق انحصاری تولید، صادرات و واردات موضوع ثبت اختراع برای مدت 20 سال از تاریخ ثبت در اختیار پژوهشگاه صنعت نفت خواهد بود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار

10 دستگاه دکل حفاری خشکی به ناوگان شرکت حفاری شمال اضافه می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 27 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: افزایش ناوگان حفاری خشکی از مهمترین برنامه های حفاری شمال در سال جاری است و بر اساس برنامه ریزی این شرکت در سال جاری 10 دستگاه دکل حفاری جدید خریداری خواهد کرد.
مدیر عملیات خشکی شرکت حفاری شمال در گفت و گو با خبرنگار شانا به وجود 9 دکل حفاری خشکی در این شرکت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر دکل های خشکی این شرکت در مناطقی چون خانگیران، دهلران، خنج، لامرد، فیروزآباد، کنگان، قیر، هندیجان و ماهشهر در حال حفاری هستند. حسن کاروانی از آغاز به کار دکل جدید این شرکت در منطقه چشمه خوش خبرداد و گفت: دکل 119 سال گذشته با پیگیری های شرکت حفاری شمال وارد کشور شد و ظرف 8 روز توسط نیروهای این شرکت آماده سازی شده است. کاروانی با بیان این که آماده سازی این دکل در این مدت کوتاه رکوردی کم نظیر بوده است، گفت: آماده سازی این دکل بدون حضور سازندگان آن و توسط نیروهای عملیاتی حفاری شمال انجام شد. مدیر عملیات خشکی شرکت حفاری شمال با اشاره به آغاز حفاری دکل خشکی 119 در منطقه چشمه خوش دهلران گفت: این دکل هم اکنون در عمق 850 متری در حال حفاری است. میدان نفتی چشمه خوش واقع در جنوب شهرستان دهلران، منطقه دشت عباس در 70 کیلومتر غرب اندیمشک و در 80 کیلومتری شرق شهرستان دهلران در استان ایلام است. پروژه توسعه واحد بهره برداری این میدان و پروژه جمع آوری و تزریق گازهای همراه آن در سال 1385 انجام شده است. در حال حاضر راهبری و توسعه این میدان در اختیار شرکت نفت مناطق مرکزی (به عنوان کارفرما) قرار دارد. به گزارش شانا، دکل حفاری 119 که اسفند ماه سال گذشته وارد کشور شده است 2 هزار اسب بخار قدرت دارد و به عنوان جایگزینی برای دکل 118 که در حادثه نفت شهر در سال 1389 از بین رفت شناخته می شود. آموزش نیروی انسانی سرفصل کار حفاری شمال قرار دارد مدیر عملیات خشکی شرکت حفاری شمال از آموزش 48 نیروی متخصص این شرکت خبر داد و خاطر نشان کرد که آموزش پرسنل به ویژه نیروهای تحصیل کرده ای که جذب شرکت شده اند از اولویت های کاری حفاری شمال است. کاروانی نقش نیروی آموزش دیده را در ارائه عملکرد مطلوب انکارناپذیر دانست و تاکید کرد که برای این منظور کلاس های آموزشی، تخصصی و عملی برای نیروهای شاغل به کار در حفاری شمال برگزار می شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
حجم ارسال گازهای همراه نفت به کارخانه گاز مایع اهواز 2 برابر شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 27 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان از افزایش دو برابری ارسال گاز تولیدی از واحد زیلایی به کارخانه ان جی ال 600 اهواز و تزریق آن به شبکه گاز سراسری خبر داد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: گاز شیرین تولیدی این واحد که از درجه مرغوبیت بالایی برخوردار است به مشعل ارسال و سوزانده و 37 میلیون فوت مکعب گاز به ان جی ال 600 اهواز (طرح جمع آوری گازهای همراه) ارسال می شد. موسوی افزود: از سال گذشته با ایجاد تغییر در واحد زیلایی، بدون ایجاد تاثیر منفی در روند تولید نفت، میزان این گاز ارسالی به اهواز با افزایش دو برابری به 60 تا 65 میلیون فوت مکعب در روز افزایش یافت و گاز ارسالی برای مصرف به خط لوله سراسری منتقل شد. وی در باره روند تولید نفت در واحد بالارود گفت: اواخر سال 89 دو حلقه چاه واحد بهره برداری بالارود وارد مدار شد همچنین در ماه گذشته 6 حلقه چاه در این واحد حفاری شد. سید کمال موسوی ظرفیت تولید نفت در چاه شماره "3" و "1" واحد بالارود را یک هزار و 600 بشکه در روز اعلام و تصریح کرد: چاه های 1، 3 و 5 تولیدی، چاه شماره 2 مشاهده ای (با هدف بررسی وضعیت چاه ها) و چاه های شماره 4 و 6 تعمیری هستند. وی افزود: هم اکنون فعالیت روی چاه های ادامه دارد و با اسیدکاری چاه ها ظرفیت تولید در واحد بالارود افزایش خواهد یافت. مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان از کاهش تزریق مواد روان کننده DRP به درخروجی چهار واحد این منطقه خبر داد و گفت: در خروجی واحدهای قلعه نار، زیلایی، نمره 9 با هدف افزایش میزان ارسال نفت به پالایشگاه آبادان و مبادی صادراتی مواد ضد اصطحکاک تزریق می شود ولی قیمت این مواد روند تصاعدی دارد. موسوی گفت: پیشتر حدود دو هزار و 100 تا 200 لیتر مواد روان کننده به خروجی واحدهای یاد شده تزریق می شد و هم اکنون این میزان به هفت تا 10 لیتر در ساعت رسیده است که این میزان کاهش سالانه حدود 10 میلیارد و 300 میلیون تومان صرفه جویی برای کشور به همراه دارد. به گفته وی قیمت هر لیتر مواد روان کننده در گذشته 9 هزار تومان بود و هم اکنون قیمت این مواد به بیش از 18 هزار تومان افزایش یافته است. بر پایه این گزارش، شرکت بهره ‎ برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، از سمت غرب تا 40 کیلومتری پل‎دختر و از شرق تا 25 کیلومتری شهرستان ایذه گسترش یافته است. این شرکت با 492 حلقه چاه فعال، 10 واحد بهره ‎برداری و 4 ایستگاه تقویت و تزریق گاز و در محدوده ‎ ای به طول 410 کیلومتر فعالیت می ‎کند. نمره 9، پرسیاه، عنبر، زیلایی، کارون، قلعه نار، کبود ، لب سفید، نفت سفید، هفتگل 1 و هفتگل 4 از واحدهای بهره برداری این شرکت هستند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
رئیس روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب منصوب شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 27 ارديبهشت 1391


اهواز _ شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با صدور حکمی داوود حبیبی پور را به عنوان رئیس روابط عمومی این شرکت منصوب کرد.
به گزارش شانا در مناطق نفت خیز جنوب، حبیبی پور از مهرماه سال گذشته تاکنون سرپرستی روابط عمومی این شرکت را عهده دار بوده است. قلاوند در این حکم ضمن برشمردن مهم ترین وظایف روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان بزرگ ترین شرکت زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران برای رئیس این بخش آرزوی موفقیت کرده است. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب همچنین از زحمات و تلاش های عبدالحسین رضایی زاده رئیس سابق روابط عمومی این شرکت قدردانی کرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
رعایت قوانین اچ اس یی برای رسیدن به تولید ملی پایدار ضروری است
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 27 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه پتروشیمی: تولید ملی و پایدار نیازمند رعایت قوانین و مقررات در حوزه های مختلف تولید، ایمنی، بهره برداری و محیط زیست است.
به گزارش شانا مدیر بهداشت، ایمنی، محیط زیست و کیفیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی حفظ سرمایه های موجود همزمان با ایجاد سرمایه گذاری های جدید در صنعت را ضروری دانست و تاکید کرد: هر حادثه ای که در صنعت رخ دهد منجر به از دست رفتن بخشی از سرمایه ملی می شود. دکتر قدرت اله نصیری اظهار کرد: امید است که در سال 91 با همیاری و همکاری همه کارکنان، فضایی ایمن، سالم و شاداب برای همکاران در صنعت پتروشیمی ایجاد کنیم و شعار تولید ملی را تحقق بخشیم. وی بهداشت، ایمنی، محیط زیست و کیفیت را وظیفه همه کارکنان اعم از نیروهای با درجه تخصص کم تا عالیترین مقام ها و متخصصان شرکت برشمرد و تاکید کرد: موفقیت واحد HSE باید همکاری همه کارکنان را به همراه داشته باشد. نصیری تحریم را فرصت مناسبی برای صنعتگران داخلی برای نشان دادن توان و دانش در زمینه بومی سازی دانست و خاطر نشان کرد: "ما می توانیم" یک باور میان مدیران صنعت نفت است. وی همچنین خواستار حمایت جامع و کامل مدیران صنعت نفت از متخصصان، کارشناسان و پیمانکاران داخلی شد. مدیر اچ اس یی شرکت ملی صنایع پتروشیمی چندی پیش در گفت و گو با شانا اظهار کرد: یکی از اصول اساسی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، رعایت موارد ایمنی و حفظ محیط زیست است. قدرت الله نصیری اظهار کرد: صنعت پتروشیمی در سال های گذشته رشد قابل قبولی داشته و با توجه به گسترش فعالیت های این صنعت، رعایت اصول ایمنی و محیط زیست نیز در شرکت های تابعه پتروشیمی همگام با استانداردهای روزآمد جهانی همراه بوده است. نصیری ادامه داد: صنعت پتروشیمی همگام با سیاست های توسعه ای خود از جدیدترین و پیشرفته ترین تجهیزات برای حفظ و ایمنی کارکنان استفاده می کند. وی گفت: در بحث محیط زیست، خوشبختانه شرکت های پتروشیمی واقع در منابع عملیاتی از بالاترین استانداردهای لازم برخوردار بوده و همکاری بسیار خوبی با سازمان محیط زیست دارند. مدیر اچ اس یی شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: پروژه پایش لحظه ای در پتروشیمی ها در حال گسترش است و به زودی بسیاری از مجتمع های پتروشیمی از این روش استفاده خواهند کرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
لایه نفتی کشف شده بین 24 تا 30 متر ضخامت دارد
نويسنده : عليرضا قنبري(منبع:شانا) :: تاريخ:: 29 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت نفت خزر با اعلام فوران نفت برای نخستین بار در جریان حفاری در این دریا، گفت: لایه نفتی کشف شده بین 24 تا 30 متر ضخامت دارد و برای شناسایی بیشتر آن عملیات حفاری همچنان ادامه دارد.
علی اصولی در گفت و گو با خبرنگار شانا با بیان این که چهارشنبه هفته گذشته (27 اردیبهشت) برای نخستین بار پس از 104 سال از تاریخ صنعت نفت، شاهد فوران نفت در دریای خزر بودیم. گفت: یکی از وجه تمایزهای این مخزن با مخازن نفت و گاز جنوب کشور در لایه لایه بودن آن است. وی درباره حجم و ذخیره درجای نفت این میدان تاکید کرد که مخازن هیدروکربوری کشف شده در دریای خزر به صورت لایه لایه روی یکدیگر قرار دارند و همان طور که در گذشته یک لایه گازی آن کشف شده بود، باید بررسی های بیشتری انجام شود تا بتوان رقم درستی درباره ذخیره نفت آن اعلام کرد. مدیرعامل شرکت نفت خزر با تاکید بر اینکه برای تخمین رقم صحیح حجم ذخایر میدان نیاز به حفر چاه های دیگری است، اظهار امیدواری کرد که تا هفته آینده با حفر چاه های جدید و ارسال اطلاعات آن ها به آزمایشگاه های تخصصی شرکت ملی نفت ایران حجم دقیق ذخایر این مخزن مشخص شود. به گفته او هم اکنون به دلیل رعایت مسایل زیست محیطی، نفت کشف شده از میدان سردار جنگل در سطح آب سوزانده می شود. مدیرعامل شرکت نفت خزر با یادآوری صدور نفت در شرایط دشوار جنگ تحمیلی و بمباران های جزیره خارگ برای توقف صادرات گفت: امروز نیز دشمنان کشور با هر وسیله ای از جمله تحریم سعی دارند موجبات کاهش تولید نفت کشورمان را فراهم کنند، درحالی که با لطف خدا میادین جدید در کشور کشف می شود. به گزارش شانا، مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت روز چهارشنبه 27 اردیبهشت، همزمان با روشن شدن مشعل‌ سکوی امیرکبیر، کشف نفت در دریای خزر را اتفاقی مهم و ارزشمند برای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود. وی همچنین در اواسط آذر سال گذشته از کشف میدان جدید گازی در آب‌ های دریای خزر خبر داده و گفته بود: از نظر موقعیت جغرافیایی این میدان در انتهای بخش مرزی و در عمق 700 متری آب‌های دریای خزر قرار دارد و یک میدان مستقل به حساب می‌آید. طبق مطالعات نظری و برآورد تقریبی، ذخیره این میدان حدود 50 تریلیون فوت مکعب گاز و 7 میلیارد بشکه نفت پیش بینی شده بود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ایران در باشگاه جهانی کشورهای دارنده دانش فنی واحدهای جی تی ال
نويسنده : عليرضا قنبري(منبع:شانا) :: تاريخ:: 29 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر این که توان صادرات تکنولوژی در این پژوهشگاه وجود دارد، گفت: پژوهشگاه صنعت نفت هم اکنون در بحث توسعه واحدهای جی تی ال همردیف شرکت های بزرگ و مطرحی چون شل قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار شانا، دکتر وحید حدادی اصل روز گذشته (پنج شنبه 28 اردیبهشت) در نشست کانون دانش آموختگان هنرستان صنعتی شرکت ملی نفت ایران، پژوهشگاه صنعت نفت را یکی از افتخارات بزرگ کشور دانست و تاکید کرد: دستاوردهای بی نظیر این پژوهشگاه مرهون تلاش آنهایی است که امروز با موی سفید در این جمع حضور دارند. وی افزود: امروز پژوهشگاه صنعت نفت این توانایی را دارد که در هر عرصه ای که خارجی ها از انجام کار شانه خالی می کنند، حضور پیدا کند و با میدان داری پروژه ها را به نتیجه برساند. حدادی اصل با بیان این که این پژوهشگاه به نقطه ای رسیده که می تواند صادرکننده تکنولوژی باشد، تاکید کرد: این مهم با کار و تلاش شبانه روزی نزدیک به 2 هزار نفر از فرزندان ایران در این پژوهشگاه محقق شده است آن هم درحالی که در گذشته ای نه چندان دور واردکننده همین تکنولوژی ها بودیم. وی طراحی واحد ایزمریزاسیون پالایشگاه اراک، تولید دانش فنی سیمان های فوق سبک حفاری و نانو تیوپ های کربنی را از جمله افتخارات پژوهشگاه صنعت نفت اعلام کرد. به گزارش شانا، پژوهشگاه صنعت نفت تا کنون موفق به ثبت 120 اختراع در داخل کشور و 121 اختراع در خارج از کشور شده است و برای 26 پرونده از این تعداد گواهینامه ثبت نهایی اختراع دریافت شده است. پژوهشگاه صنعت نفت همچنین سال گذشته موفق به ثبت نهایی 13 اختراع در سطح ملی و بین‌المللی شد که از این تعداد، هفت اختراع با توجه به زمینه فنی در سطح ملی و داخل کشور به ثبت رسید. بر پایه این گزارش، بازدارنده خوردگی بالاسری برج تقطیر پالایشگاهی، فرآیند تولید و ساخت آلکیل دی آلکانول آمینها، نانو ذرات مغناطیسی اصلاح شده عاملدار جدید برای حذف گزینشی آلاینده نیتریت و روش کاربرد آن، کاتالیست نانوساختار بهبود یافته فرآیند فیشرتروپش و روش تهیه آن و سنتز نانوپودرهای آلومینا با حفرات مزو از اختراع هایی است که در سال گذشته در داخل کشور به ثبت رسیده است. همچنین پژوهشگاه صنعت نفت سال 90 موفق به ثبت نهایی 6 اختراع دیگر در کشورهایی از جمله، آمریکا، کانادا، ژاپن، کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و کشورهای اروپایی شد. پرونده "پایدارسازی هیدرات های گازی" یکی از اختراع هایی که در سال 87 در کشور آمریکا تشکیل و پس از گذراندن مراحل مختلف ممیزی گواهی نامه ثبت نهایی و ثبت اختراع آن دریافت شد. اختراع "فرآیند حذف گوگرد از جریان‌های گازی حاوی سولفید هیدروژن"در کشور کانادا، "فرآیند تبدیل هیدروکربن های سنگین از طریق هیدروکانورژن" در کشورهای ژاپن و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و "کاتالیست فرآیند اکسایش و احیای سولفید هیدروژن در جریان های گازی" در کشور کانادا از جمله اختراع هایی است که در سال گذشته در خارج از کشور به ثبت رسیده است. همچنین اختراع "فرآیند پیوسته تولید نانولوله های کربنی" اسفند سال 84 در اداره ثبت اختراع اروپا تشکیل پرونده و حق بهره برداری انحصاری از این اختراع در کشورهای اروپایی مورد انتخاب در قاره اروپا به پژوهشگاه صنعت نفت ایران داده شد. بر پایه این گزارش، همه اختراع هایی که گواهی ثبت نهایی آنها دریافت شده است، حقوق انحصاری تولید، صادرات و واردات موضوع ثبت اختراع برای مدت 20 سال از تاریخ ثبت در اختیار پژوهشگاه صنعت نفت خواهد بود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ایران در باشگاه جهانی کشورهای دارنده دانش فنی واحدهای جی تی ال
نويسنده : عليرضا قنبري(منبع:شانا) :: تاريخ:: 29 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر این که توان صادرات تکنولوژی در این پژوهشگاه وجود دارد، گفت: پژوهشگاه صنعت نفت هم اکنون در بحث توسعه واحدهای جی تی ال همردیف شرکت های بزرگ و مطرحی چون شل قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار شانا، دکتر وحید حدادی اصل روز گذشته (پنج شنبه 28 اردیبهشت) در نشست کانون دانش آموختگان هنرستان صنعتی شرکت ملی نفت ایران، پژوهشگاه صنعت نفت را یکی از افتخارات بزرگ کشور دانست و تاکید کرد: دستاوردهای بی نظیر این پژوهشگاه مرهون تلاش آنهایی است که امروز با موی سفید در این جمع حضور دارند. وی افزود: امروز پژوهشگاه صنعت نفت این توانایی را دارد که در هر عرصه ای که خارجی ها از انجام کار شانه خالی می کنند، حضور پیدا کند و با میدان داری پروژه ها را به نتیجه برساند. حدادی اصل با بیان این که این پژوهشگاه به نقطه ای رسیده که می تواند صادرکننده تکنولوژی باشد، تاکید کرد: این مهم با کار و تلاش شبانه روزی نزدیک به 2 هزار نفر از فرزندان ایران در این پژوهشگاه محقق شده است آن هم درحالی که در گذشته ای نه چندان دور واردکننده همین تکنولوژی ها بودیم. وی طراحی واحد ایزمریزاسیون پالایشگاه اراک، تولید دانش فنی سیمان های فوق سبک حفاری و نانو تیوپ های کربنی را از جمله افتخارات پژوهشگاه صنعت نفت اعلام کرد. به گزارش شانا، پژوهشگاه صنعت نفت تا کنون موفق به ثبت 120 اختراع در داخل کشور و 121 اختراع در خارج از کشور شده است و برای 26 پرونده از این تعداد گواهینامه ثبت نهایی اختراع دریافت شده است. پژوهشگاه صنعت نفت همچنین سال گذشته موفق به ثبت نهایی 13 اختراع در سطح ملی و بین‌المللی شد که از این تعداد، هفت اختراع با توجه به زمینه فنی در سطح ملی و داخل کشور به ثبت رسید. بر پایه این گزارش، بازدارنده خوردگی بالاسری برج تقطیر پالایشگاهی، فرآیند تولید و ساخت آلکیل دی آلکانول آمینها، نانو ذرات مغناطیسی اصلاح شده عاملدار جدید برای حذف گزینشی آلاینده نیتریت و روش کاربرد آن، کاتالیست نانوساختار بهبود یافته فرآیند فیشرتروپش و روش تهیه آن و سنتز نانوپودرهای آلومینا با حفرات مزو از اختراع هایی است که در سال گذشته در داخل کشور به ثبت رسیده است. همچنین پژوهشگاه صنعت نفت سال 90 موفق به ثبت نهایی 6 اختراع دیگر در کشورهایی از جمله، آمریکا، کانادا، ژاپن، کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و کشورهای اروپایی شد. پرونده "پایدارسازی هیدرات های گازی" یکی از اختراع هایی که در سال 87 در کشور آمریکا تشکیل و پس از گذراندن مراحل مختلف ممیزی گواهی نامه ثبت نهایی و ثبت اختراع آن دریافت شد. اختراع "فرآیند حذف گوگرد از جریان‌های گازی حاوی سولفید هیدروژن"در کشور کانادا، "فرآیند تبدیل هیدروکربن های سنگین از طریق هیدروکانورژن" در کشورهای ژاپن و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و "کاتالیست فرآیند اکسایش و احیای سولفید هیدروژن در جریان های گازی" در کشور کانادا از جمله اختراع هایی است که در سال گذشته در خارج از کشور به ثبت رسیده است. همچنین اختراع "فرآیند پیوسته تولید نانولوله های کربنی" اسفند سال 84 در اداره ثبت اختراع اروپا تشکیل پرونده و حق بهره برداری انحصاری از این اختراع در کشورهای اروپایی مورد انتخاب در قاره اروپا به پژوهشگاه صنعت نفت ایران داده شد. بر پایه این گزارش، همه اختراع هایی که گواهی ثبت نهایی آنها دریافت شده است، حقوق انحصاری تولید، صادرات و واردات موضوع ثبت اختراع برای مدت 20 سال از تاریخ ثبت در اختیار پژوهشگاه صنعت نفت خواهد بود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
مجلس نحوه مصرف درآمد مازاد فروش نفت را تغییر داد
نويسنده : عليرضا قنبري(منبع:شانا) :: تاريخ:: 29 ارديبهشت 1391


شانا_ گروه نفت: مجلس شورای اسلامی بند مربوط به نحوه هزینه‌کرد درآمد مازاد فروش نفت را اصلاح کرد.
به گزارش شانا، در جریان بررسی این جزء از لایحه بودجه کل کشور در مجلس شورای اسلامی، با نظر نمایندگان مردم و بررسی در کمیسیون تلفیق عبارت "5 میلیارد دلار برای اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای" ، از فرع «ب» جزء یک بنده یک ماده واحده، به منظور رفع ابهام حذف شد. بر این اساس فرع «ب» جزء یک از بند یک ماده واحده به شرح ذیل اصلاح شد: "پس از تأمین مصارف فوق از محل واریزی مازاد یاد شده به طور همزمان و به نسبت سهم 25 درصد موضوع جزء الف این بند و معادل 3 میلیارد دلار برای تقویت بنیه دفاعی، 500 میلیون دلار برای صنایع دفاعی و 250 میلیون دلار برای کمک به آشیانه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی جهت خرید هواپیما، بالگرد و سایر تجهیزات مورد نیاز، توسط دولت اختصاص می‌یابد تا پس از تأمین معادل یک میلیارد دلار برای تأمین قیر پروژه‌های درمانی، 500 میلیون دلار بابت شرکت‌های گاز، برای گازرسانی به شهرها و روستاها، جبران هزینه‌های تولید، انتقال، پالایش و شبکه توزیع و بازپرداخت اوراق مشارکت و تسهیلات، 500 میلیون دلار برای وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری - صندوق شکوفایی و نوآوری اختصاص یابد." در بند قبلی آمده بود: پس از تأمین مصارف فوق از محل واریزی مازاد یاد شده، به طور همزمان به نسبت سهم 25 درصد موضوع جزء الف این بند و معادل 3 میلیارد دلار برای تقویت بنیه دفاعی، 500میلیون دلار برای صنایع دفاعی و 250 میلیون دلار برای کمک به آشیانه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جهت خرید هواپیما، بالگرد و سایر تجهیزات مورد نیاز، توسط دولت اختصاص می‌یابد و پس از تأمین معادل 5 میلیارد دلار برای اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و معادل یک میلیارد دلار برای تأمین قیر پروژه‌های عمرانی، 500 میلیون دلار برای شرکت‌های گاز بابت گازرسانی به شهرها و روستاها، جبران هزینه‌های تولید، انتقال، پالایش و شبکه توزیع و بازپرداخت اوراق مشارکت و تجهیزات، 500 میلیون دلار برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - صندوق شکوفایی و نوآوری اختصاص یابد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تشکر رئیس مجلس از رسانه‌ها برای پوشش اخبار بررسی لایحه بودجه ۹۱
نويسنده : عليرضا قنبري(منبع:شانا) :: تاريخ:: 29 ارديبهشت 1391


شانا _ گروه نفت: رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه علنی روز هشتم ، از رسانه های که اخبار لایحه بودجه 91 را انعکاس دادن قدردانی کرد.
به گزارش شانا، علی لاریجانی در نشست علنی روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت مجلس شورای اسلامی که در آن به بررسی و رای‌گیری نهایی در مورد لایحه بودجه سال ۹۱ کل کشور پرداخته شد، از خبرگزاری خانه ملت و تمامی رسانه‌ها، بخش های خبری رادیو و تلویزیون، خبرگزاری ها، رسانه ها و نشریاتی که در انتشار به موقع اخبار تلاش می کردند، تشکر و قدردانی کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با تشکر ویژه از روابط عمومی و خبرنگاران مجلس این اعضا را از مهمترین و تاثیرگذارترین بخش های بدنه مجلس دانست. شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) در جریان بررسی و تصویب بودجه 1391 کل کشور در مجلس شورای اسلامی، مصوبات مرتبط با صنعت نفت را در هر دو بخش درآمد و هزینه به طور کامل پوشش خبری داد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
روستاهای حاشیه جنگل در استان گلستان گازرسانی می شود
نويسنده : عليرضا قنبري(منبع:شانا) :: تاريخ:: 29 ارديبهشت 1391


شانا_ گروه گاز: مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان با تاکید بر اولویت طرح گازرسانی به روستاهای حاشیه جنگل در منطقه دوزین مینو دشت، از پیشرفت 75 درصدی اجرای این طرح خبر داد.
رمضانعلی سنگدوینی در گفت و گو با خبرنگار شانا درباره جزییات گازرسانی به روستاهای حاشیه جنگل افزود: مجموعه روستاهای واجد شرایط گازرسانی حاشیه جنگل شامل 48 روستا و از مصوبات دور نخست سفر هیئت دولت به این استان است. وی با بیان این که طرح گازرسانی به این روستاها در 9 مرحله تعریف شده است، گفت: از مجموع 48 روستای یاد شده که شماری از آنها در مناطق کوهستانی و سخت گذر قرار دارند، 27 روستا به طور کامل گازرسانی شده و عملیات گازرسانی به 21 روستا نیز در دست اجراست. سنگدوینی اظهار کرد: برای گازرسانی به 48 روستا 300 کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع و 250 میلیارد ریال نیز برآورد هزینه شده است. به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان تاکنون بیش از 230 میلیارد ریال اعتبار برآورد شده برای گازرسانی به مجموعه روستاهای منطقه دوزین هزینه شده است. مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان تصریح کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی این روستاها، تلاش می شود با تکمیل شبکه در 21 روستای باقی مانده، این روستاها نیز به زودی از گاز طبیعی بهره مند شوند. به گزارش شانا گازرسانی 48 روستای منطقه دوزین مینو دشت و شهر مرزی مراوه تپه از مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان گلستان هستند که طرح گازرسانی به روستاهای یاد شده به مراحل پایانی خود نزدیک شده و مراوه تپه نیز پایان یافته است. هم اکنون یک میلیون و 605 هزار نفر از جمعیت استان گلستان در 26 شهر و 580 روستای این استان از گازطبیعی بهره مند هستند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
شست سیاست گذاری و اجرایی توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی برگزار شد
نويسنده : عليرضا قنبري(منبع:شانا) :: تاريخ:: 29 ارديبهشت 1391


شانا_ گروه پتروشیمی: جلسه ستاد سیاست گذاری و اجرایی توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار شد.
به گزارش شانا ،در این جلسه که عصر چهارشنبه گذشته (27 اردیبهشت) برگزار شد، استاندار خوزستان گزارشی از طرح های پایین دستی پتروشیمی این استان ارائه و مشکلات موجود بر سر راه اجرای این طرح ها را مطرح کرد. در این نشست همچنین پیشنهادها و دیدگاه های مختلف در خصوص طرح های پتروشیمی استان خوزستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد مسائل مربوط به این طرح ها در کمیته ای بررسی و تصمیم های لازم گرفته شود. وزیر نفت پیش از این درباره توسعه صنعت نفت در استان خوزستان گفته بود: افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز در بخش بالادستی و گسترش تولید محصولات در بخش پایین دستی با استفاده از توان داخلی در صدر برنامه های وزارت نفت قرار دارد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
بازتاب گسترده کشف نفت در خزر در رسانه های خارجی
نويسنده : عليرضا قنبري(منبع:شانا) :: تاريخ:: 29 ارديبهشت 1391


شانا ـ گروه بین الملل:‌ رسانه های خارجی کشف ذخایر نفت در میدان سردار جنگل ایران در دریای خزر را مورد توجه قرار داده اند.
به گزارش شانا، اعلام کشف نفت خام در میدان سردار جنگل در دریای خزر که روز چهارشنبه از سوی وزیر نفت کشورمان اعلام شد، مورد توجه گسترده رسانه های خارجی قرار گرفته است. پایگاه اینترنتی شبکه قزاقستانی کاسپیونت ضمن اعلام کشف هشت تا 10 میلیارد بشکه نفت در حفاری های اولیه انجام شده در میدان سردار جنگل، اعلام کرد ممکن است به زودی جزئیات این کشف از سوی رستم قاسمی، وزیر نفت ایران اعلام شود. خبرگزاری ترندز آذربایجان نیز به طور مفصل به این دستاورد بزرگ اکتشافی پرداخت و از موفقیت ایران در حفاری اکتشافی با استفاده از سکوی امیر کبیر اشاره کرد. رسانه های دیگری همچون وستنیک کاواکازا و ترکیش ویکی نیز به نقل از خبرگزاری ترندز این کشف مهم نفتی را پوشش دادند. خبرگزاری بلومبرگ نیز در گزارشی اعلام کرد با تکمیل عملیات اکتشافی شرکت ملی نفت ایران در دریای خزر یک میدان نفت و گاز «عظیم» در این منطقه کشف شده است. پایگاه اینترنتی ارمنستانی پانوراما ای.ام نیز در پوشش خبری کشف ذخایر عظیم نفتی توسط سکوی نیمه شناور حفاری امیر کبیر،‌ اعلام کرد این کشف مهم توازن سیاسی و انرژی منطقه را متحول خواهد کرد. مهندس قاسمی همزمان با روشن شدن مشعل‌ سکوی امیر کبیر بر عرشه این سکوی حفاری نیمه شناور حاضر شده بود و کشف نفت در دریای خزر را اتفاقی مهم و ارزشمند برای جمهوری اسلامی ایران خوانده بود. مدیرعامل شرکت نفت خزر نیز پیش از این در گفت و گو با خبرنگار شانا گفته بود امیدواری برای کشف لایه های نفتی در حفاری های اکتشافی دریای خزر زیاد است. وی افزوده بود: طبق مطالعات نظری و برآورد تقریبی، پیش‌بینی می‌شود حدود 50 تریلیون فوت مکعب گاز و 7 میلیارد بشکه نفت در میدان سردار جنگل وجود داشته باشد. به گزارش شانا، دی ماه سال گذشته کلنگ ساخت پایگاه پشتیبانی و صنعتی میدان سردار جنگل نیز در منطقه رودسر استان گیلان با حضور وزیر نفت به زمین زده شده بود. بر اساس برنامه ریزی ها قرار است در این پایگاه، تاسیسات فرآورشی جانبی، انبارها، نیروگاه ها، واحدهای ذخیره مواد شیمیایی و تاسیسات اطفای حریق این میدان ساخته شود. سکوی نیمه شناور ایران امیر کبیر با وزن 14700 تن سنگین ترین سازه دریایی کشور است. این سکو قادر به تولید بیش از 11 مگاوات برق بوده و امکان اقامت 120 نفر بر روی آن فراهم است. این سکو قادر به حفاری در آبهای تا عمق 1000 متر بوده و همچنین قابلیت حفاری از کف دریا تا عمق 6600 متری را دارد. تثبیت موقعیت سکو در محل حفاری توسط 8 لنگر 20 تنی و زنجیر انجام شده و در برابر طوفان های دریایی مقاوم است.
 
بالا