روز بزرگداشت خیـــــــــــــــــــــام نیشابوری..................... ریاضیدان، منجم......... مهمون ما باشید.... نیشابوریهای باشگاه

*mohsen_24

عضو جدید
کاربر ممتاز
من نیشابوری نیستم...اما تبریــــــــــــــــــــــــک میگم!!

ممنون دوست عزیز :gol:
شخصیتهای بزرگی همچون خیام فقط مربوط به یک مکان نیستن این شخصیت ها مال همه مردم عزیز ایران هستند
پس منم به شما تبریک میگم
 

♥@SH!M♥

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
از دی که گذشت هیچ ازو یاد مکن فردا که نیامده ست فریاد مکن

برنامده و گذشته بنیاد مکن حالی خوش باش و عمر بر باد مکن

من این روزو تبریک میگم....
باید قدر چنین بزگانی رو دونست....
 

Ho$$ein

کاربر فعال مهندسی مواد و متالورژی ,
کاربر ممتاز
sabahat عزیز متشکرم از پستت زیبات

من هم روز بزگداشت افتخار بزرگ ما ایرانی ها, خیام نیشابوری رو به همه تبریک میگم .

انشاا... میزبان همگی در نیشابور باشیم . . .


دانلود رباعیات خیام
 
آخرین ویرایش:

Ho$$ein

کاربر فعال مهندسی مواد و متالورژی ,
کاربر ممتاز
افلاک نمای نیشابور
یادبود منجم بزرگ ایرانی





افلاک نما چیست ؟
افلاک نما، یک گنبد با یک آسمان مصنوعی در داخل آن است. یک پروژکتور تصاویری را از ستارگان و سیارات بر روی آسمان می اندازد.
افلاک نما می تواند تغییرات حاصلۀ در آسمان شب را در طول چندین سال نشان دهد.

مثلت علم و عرفان و مدنیّت
اكنون نيشابور - چونان ققنوسي- بار ديگر، از ميان خاكستر، پر و بال گشوده است و آهنگ پروازي ديگر در آسمان تمدن جهاني دارد. اينك بر جغرافياي دو راس عطار و خيام، راس تازه‌اي به نام مجتمع بزرگ افلاك نماي خيام احداث مي‌شود كه مثلت علم و عرفان و مدنيت را تكامل مي‌بخشد تا در ميان آن اضلاع، تمدن جهاني نيشابور، بار ديگر، استوار گردد.

سقف آسمان، از ديرباز، بر فراز سر انسان، دو چهره بارز و درعين حال، متضاد از خود به نمايش گذاشته است در يك چهره، تابلويي زيبا، چشم‌نواز و بديع كه هيچگاه چشم بشر از نظاره بر آن خسته نمي‌شود و همواره الهام‌بخش لطيف‌ترين و شاعرانه‌ترين احساسات و عواطف وي بوده است. اما اين گنبد مينايي، براي برخي ديگر پُر رمز و رازترين پديده‌ها و موجد بيشترين ابهام‌ها و سوال‌ها بوده است. افلاك نما (پلانتاريوم) پاسخي است بر نياز بشر براي نگريستن به ستارگان و افلاك، نياز به ستايش زيباي‌ها و نياز به كسب دانش و معرفت بيشتر از جهان هستي.


افلاک نمای نیشابور در ویکی پدیا :
مجتمع اخترشناسی و افلاک نمای خیام یکی از بزرگترین طرح‌های علمی در ایران است. این مجتمع یکی از مراکز پژوهشی در حال ساخت در نیشابور است. این مجتمع اخترشناسی و افلاک نما یکی از بزرگترین طرح‌های علمی و گردشگری ایران است. افلاک نمای خیام در نیشابور در نزدیکی آرامگاه خیام در حال ساخت می‌باشد و هنوز به بهره برداری کامل نرسیده‌است. افلاک نمای این بنا بزرگترین افلاک نمای خاورمیانه‌است.

مجتمع فرهنگی افلاک نمای خیام با زیربنای ۲ هزار و ۸۸۹ متر مربع شامل ۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع سقف محصور، ۳۷ متر مربع رواق کناری، ۵۲ متر مربع کنسول و پیشامدگی ساختمان و سردر ورودی است که در سه طبقه احداث شده‌است.[SUP][۱][/SUP]

این پروژه از سال ۱۳۷۹ به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان واگذار گردیده‌است که تاکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌است.
در آذر ماه ۷۷ دکتر مولر (رئیس اختر شناسی زایس آلمان) در نامه‌ای به فرماندار نیشابور درباره همکاری با احداث این مجتمع نوشت که:





رسوم خود را حفظ کنید و پیشرفت بزرگ و بسزایی که لیاقت آن را دارید آغاز نمایید

و اما ...

این افلاک نما که عنوان " بزرگترین افلاک نمای خاورمیانه" را با خود یدک دارد ! از سال 1377 شروع به ساخت شده . اما هنوز که در سال 1391 هستیم از آن بهره برداری نشده است !

آیا رویای افلاک نمای خیام نیشابور به حقیقت خواهد پیوست !؟!

متاسفانه در پی تحریم های اخیر , پروژه ساخت این بنا که اقلام مورد نیاز آن از کشور آلمان تهیه می شده , متوقف شده است , جدا ازینکه بودجه 7 میلیاردی آن از طرف دانشگاه فردوسی مشهد بلوکه شده است !

براستی که کلید ساخت این اعتبار علمی در دست کیست ؟!

و
...

...

...
 

Ho$$ein

کاربر فعال مهندسی مواد و متالورژی ,
کاربر ممتاز
واقعه تلخ غرق شدن رباعیات خیام در کشتی تایتانیک

واقعه تلخ غرق شدن رباعیات خیام در کشتی تایتانیک

شايد خيلي از ايرانيان ندانند که نسخه اصلي و دستنويس کتاب رباعيات خيام با کشتي تايتانيک به عمق اقيانوس رفت و متاسفانه نابود شد و در کنار بسياري ديگر از شناسنامه هاي ازبين رفته فرهنگ و تمدن ايران قرار گرفت. اين کتاب بسيار پرارزش که «عمر اعظم» نام داشت سرگذشت بسيار غم انگيزي دارد و سه روايت درباره آن نقل شده است.

براساس يک روايت اين کتاب را يکي از شاهزادگان قاجار براي فروش به امريکا مي برده است و چون او يکي از سرنشينان کشتي تايتانيک- عظيم ترين کشتي مسافربر جهان در زمان خود که ماجراي غرق آن حداقل سوژه دو فيلم شده است- بود، اين کتاب را با خود به قعر اقيانوس برد و به اين ترتيب برگي ديگر بر ماجراي قاچاق ثروت هاي ملي ايران افزوده و يک اثر نفيس نابود شد.
روايت دوم نيز دست کمي از روايت نخست ندارد. «بنيامين عمربوساژ» که باخبر مي شود نسخه دستنويس رباعيات خيام (عمر اعظم) در دست يکي از شاهزادگان ايراني است، به ايران سفر مي کند، ديگ طمع اين شاهزاده ضدملي را به جوش مي آورد، کتاب را از او مي خرد و هنگام بازگشت به امريکا، چون با کشتي تايتانيک سفر مي کرده است، اين کتاب به قعر اقيانوس مي رود و يک اثر ناياب از فرهنگ ايران زمين متاسفانه نابود مي شود.
و اما براساس روايت سوم، صحافي به نام «فرانسيس ستکلايف تلاش» آن را خريداري کرده، از نظر صحافي روي آن کار مي کند و قصد فروش آن را داشته که به علت بحران اقتصادي انگليس (سال 1912) تصميم مي گيرد آن را براي فروش به امريکا ببرد، به يک مسافر امريکايي مي فروشد و چون خريدار مسافر کشتي تايتانيک بوده کتاب با غرق شدن کشتي به اعماق دريا مي رود و نابود مي شود. مي گويند برادرزاده ي صحاف انگليسي «استانلي» از باقيمانده کتاب و تصاويري که از آن داشته است، نسخه دومي- نه به ارزش نسخه اول که به روايتي خط و نوشته خود خيام بوده است- تهيه مي کند که اين نسخه نيز در بمباران لندن، طي جنگ جهاني دوم نابود مي شود. وي دست از کار نمي کشد و نسخه سومي از طرح ها، عکس ها و تصاوير نسخه هاي اول و دوم تهيه مي کند که اين نسخه در اختيار همسر و بازماندگان «استانلي بري» بوده است که چند سال پيش به موزه بريتانيا تعلق گرفت. در اين کتاب که هم اکنون در موزه بريتانيا موجود است يک هزار قطعه جواهر، هزاران سنگ قيمتي رنگارنگ و چند مترمربع ورقه طلا به کار رفته است.


قصه ي پرغصه ي کتاب دستنويس رباعيات خيام را بسياري از نويسندگان جهان که شيفته اين دانشمند بزرگ ايراني بوده اند، با درد و اندوه نگاشته اند و به تحقيق مي توان گفت که غرق شدن کشتي عظيم تايتانيک در برابر نابود شدن نسخه دستنويس خيام به کاهي در برابر کوهي مي ماند!



منبع : نیشابور-شهرعشق
 

Ho$$ein

کاربر فعال مهندسی مواد و متالورژی ,
کاربر ممتاز
مروری کوتاه بر زندگی خیام نیشابوری(28 اردیبهشت روز بزرگداشت خیام)

مروری کوتاه بر زندگی خیام نیشابوری(28 اردیبهشت روز بزرگداشت خیام)

حجه‌الحق امام غياث‌الدين عمربن ابراهيم خيامي معروف به حكيم عمر خيام در اول ذيحجه 439 قمري (18 ماه مه 1048 ميلادي) در نيشابور متولد شد. شاگرد امام‌الحرمين جويني، ابوالحسين انبيري و ... بوده است. ابن سينا 11 سال قبل از تولد خيام چشم از جهان فرو بسته بود اما خيام همواره خود را شاگرد او ‌دانسته و ارادتي وافر به او داشته است. روزي در حضور او از كسي سخن مي‌گويند كه نظريات ابوعلي سينا را رد مي‌كرده و نظر خيام را مي‌پرسند. مي‌گويد: او را رتبۀ يافت كلام ابوعلي نيست؛ چگونه رتبۀ اعتراض باشد او را؟

خيام در تمام علوم زمان خود سرآمد بود. در اوان جواني رساله‌اي در گرفتن جذر و كعب نوشت. در سمرقند در سايۀ حمايت ابو طاهر عبدالرحمن‌بن علق رساله‌اي در جبر و مقابله نوشت. در اين رساله معادلات درجۀ دوم و درجۀ سوم از راه‌هاي هندسي و جبري حل شده‌اند. او بسياري از مسائل جبري را با استفاده از مقاطع مخروطي حل كرد. خيام هم چنين با بسط دوجمله‌اي كه اكنون به بسط دوجمله‌اي خيام- نيوتن (1727-1642 ميلادي) معروف است و يافتن ضرايب اين بسط، به دستوري دست يافت كه اكنون به مثلث خيام- پاسكال (1623- 1662 ميلادي) معروف است. خيام به بسياري از خواص اين مثلث پي برده بود.

پس از فتح سمرقند توسط ملكشاه سلجوقي، خيام در سايۀ حمايت خواجه نظام‌الملك وزير خردمند ملكشاه قرار گرفت.

در سال 467 قمري (1074 ميلادي) در حال كه تنها 27 سال داشت، مأمور شد كه با همكاري دانشمندان و رياضي‌دانان مشهوري همچون ابوالمظفر اسفزاري و ميمون‌النجيب‌ الواسطي، ابوالفتح عبدالرحمن خازني، ابوالعباس لوكري و معموري بيهقي به اصلاح تقويم موجود بپردازد. حاصل اين كارِ گروهيِ عظيم كه در رصدخانۀ اصفهان صورت گرفت و تا سال 471 قمري (1078 ميلادي) ادامه ياقت، تقويم جلالي بود كه تا به امروز يكي از دقيق‌ترين گاه‌شمارهاي جهان به شمار مي رود.
پس از استيلاي اعراب تقويم هجري قمري رايج شده بود. با اين تقويم كارِ گرفتن ماليات از كشاورزان همواره با مشكل مواجه مي‌شد. براي يكنواخت كردن تاريخِ گرفتنِ ماليات، ملكشاه تصميم به تغيير تقويم گرفت.

تقويم جلالي تقويمي شمسي است. در اين تقويم سال كبيسه هر 4 سال يك بار اجرا مي‌شود (كبيسۀ رباعي) ولي هر 33 و يا 29 سال (بسته به رصد آسمان توسط منجمان) يك بار كبيسه پس از پنج سال اجرا مي‌شود (كبيسۀ خمسه). تاريخ شروع تقويم جلالي اول فروردين 458 هجري شمسي معادل 15 مارس 1079 ميلادي و 9 رمضان 471 هجري قمري بوده است...
 

Ho$$ein

کاربر فعال مهندسی مواد و متالورژی ,
کاربر ممتاز
خیام و شهرت جهانی

خیام و شهرت جهانی

دوستان اگه در متن زیر مطلب تکراری هست عذرخواهی میکنم :



در تاریخ ایران و جهان كمتر می‌توان بزرگانی را یافت كه در چند رشته مختلف تبحر داشته باشند و در تمامی آنها نیز نام‌آور شوند.

عمر خیام از آن چهره‌هایی است كه به هر كاری روی آورد توانسته است در آن به مراحل عالی دست یابد. در حقیقت او رند فرزانه و حكیم رمزآلودی است كه سر بر طاعت خاكیان فرود نیاورد و با دین‌فروشان دنیاپرست و كوته آستینان درازدست و بی‌خبران خبرفروش و دكان‌داران پشمینه‌پوش، سر و سودا نداشت. او كه اندیشه لطیفش جان‌مایه گفتار شب‌‌های بلند خردمندان و قصه گیسوی پریشانش تا به سحر نجوای حلقه رندان شد.

خیام كه در ریاضیات و نجوم جزء تأثیرگذارترین دانشمندان قرون گذشته است. در شعر و شاعری نیز ید طولانی دارد. تا آنجا كه بسیاری از اندیشمندان و پژوهشگران عرصه هنر، شعر ایرانی را با رباعیات خیام می‌شناسند. به هر روی چه بهتر كه شرح خیام را از زبان خودش بخوانیم:

گر من ز می میخانه مستم، هستم // ور عاشق و رند و می ‌پرستم، هستم
هر طایفه‌ای به من گمانی دارد // من زان خودم، چنانچه هستم، هستم.
***

حكیم عمر خیام ریاضی‌دان، منجم، شاعر و فیلسوف ایرانی نیمه دوم قرن پنجم و ربع اول قرن ششم هجری قمری در نیشابور دیده به جهان گشود.

بنا به استنباط ابوالحسن بیهقی خیام در روز دوشنبه هجدهم ذیعقده سال 439 ه.ق (برابر با پانزدهم ماه مه 1048 میلادی)‌ متولد شده است. نام واقعی او ابوالفتح و به قولی غیاث‌الدین عمربن ابراهیم نیشابوری است و برخی خیام نامیدن وی را به خاطر شغل خیمه‌دوزی پدرش دانسته‌اند.

او در 22 سالگی هنگامی كه سلجوقیان به جنگ و خون‌ریزی در ایران مشغول بودند به سمرقند رفت و كتاب معروف خود را تحت عنوان «جبر و مقابله»‌ را نوشت و تا قبل از 25 سالگی رساله‌ایی دربارة «جبر و موسیقی» به رشته تألیف درآورد. در سال 465 ه.ق به اصفهان رفت و به مدت 18 سال سرپرستی منجمین رصدخانه اصفهان را بر عهده گرفت و در حدود 31 سالگی تقویم جلالی را برای ملكشاه تنظیم كرد زیرا پس از انقراض دولت ساسانی و پیروزی لشگر اسلام، تقویم ساسانی كه مبتنی بر سال‌های كسیبه بود منسوخ شد و تقویم هجری قمری رایج گردید. اما تقویم جدید به دلیل عدم مطابقت با فصل كشاورزی و زمان وصول مالیات اشكالات فراوانی ایجاد كرد. و به همین دلیل در سال 467 ه.ق ملكشاه سلجوقی تصمیم به اصلاح تقویم گرفت و جمعی از منجمان را تحت سرپرستی خیام مأمور اصلاح تقویم نمود.

ملكشاه تقویم پیشنهادی خیام را كه به تقویم جلالی یا تقویم ملكشاهی معروف شد را در ایران رواج داد. این تقویم بر خلاف سال مسیحی (تقویم یولیایی و گرگوری) كه در هر ده هزار سال حدود 3 روز با سال شمسی اختلاف پیدا می‌كند و همیشه با سال شمسی مطابقت دارد و آن را می‌توان دقیق‌ترین تقویم جهان دانست.

خیام ریاضی‌دان اهم فعالیت ریاضی عمر خیام را باید كار بر روی معادلات درجه سوم و هندسه دانست. وی نخستین كسی در تاریخ ریاضیات است كه با صراحت اعلام نمود معادلات درجه سوم را نمی‌توان تنها به یاری خط‌كش و پرگار ترسیم نمود بلكه برای مواجه با آن باید از خواص مقاطع مخروطی یاری جست و حتی وی را می‌توان پیش‌گام آنالیز ریاضی به شمار آورد زیرا برای نخستین بار تعریفی از عدد حقیقی مثبت ارائه می‌دهد. كارهای ریاضی عمر خیام نه تنها ادامه فعالیت‌های ریاضی‌دانان دوره اسلامی و كلاسیك بوده است بلكه رساله «جبر» وی كه به وسیله هم‌وطن دیگرش شریف‌الدین طوسی ادامه یافت تا قرن هفدهم در اروپا مورد استفاده قرار می‌گرفت. درباره مقام ریاضی عمر خیام، كارل بویر در كتاب تاریخ ریاضی وی را یكی از بزرگترین آغازگران جبر در دوران پس از ریاضیات یونان و هند می‌داند و عنوان می‌كند كه وی از مثلث پاسكال كه امروزه افتخار آن را اكثراً به بلز پاسكال نسبت می‌دهند آگاه بوده است.

رباعیات خیام

شهرت فوق‌العاده‌‌ایی كه خیام در بلاد شرق و در این اواخر در اروپا و آمریكا پیدا كرده است به واسطه رباعیات حكمت‌آمیزی است كه این دانشمند در اوقات فراغت خود می‌سرود و اكنون سایر فضایل و خصلت‌های او را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

این شهرت جهانی رباعیات خیام در دوران معاصر مدیون ترجمه معروف انگلیسی «ادوارد فیتز جرالد» است كه سرآغازی برای ترجمه رباعیات این حكیم به زبان‌های گوناگون دنیا از جمله فرانسوی، ایتالیایی، روسی، تركی، آلمانی،‌ عربی و ... گردید.

رباعیات و احوالات خیام چه در ایران و چه در جهان از جنبه‌های مختلف فكری مورد داوری قرار گرفته و نظرات گاه بسیار متضاد و حتی متناقضی در مورد این رباعیات و سرآینده آن مطرح شده است. این تفاسیر به حدی متعارض است كه نمایندگان هر مشرب فكری خود را ناگزیر به موضع‌گیری در قبال خیام می‌دیدند زیرا می‌شود خیام را طرد كرد، لعن گفت، دشنام داد، ملحد خواند و حكم تكفیر داد ولی نمی‌شود نادیده‌اش گرفت.

راز ماندگاری رباعیات خیام در پرسشگری فلسفی اوست كه با پوشش موضوعات مهمی همچون جبر و اختیار، زندگی و مرگ، شادی و درد را به پرسش گرفته است.

خیام برآمده از تفكر رویارویی انسان با جهان هستی است و بارها به پاسخ‌هایی كه داده می‌شود شك می‌كند كه خود سرآغاز پرسشگری بعدی وی قرار می‌گیرد تا پاسخ خود را در مرتبه دیگری بیابد.
خیام با تمام شك و حیرتی كه در آثارش مشهود است برترین ارزش وجودی انسان را خود زندگی می‌داند:

ابر آمد و باز بر سر سبزه گریست // بی‌ باده گلرنگ نمی‌باید زیست
این سبزه كه امروز تماشاگر ماست // تا سبزه خاك ما تماشاگه كیست

وفات خیام را غالباً در سال‌های 509 و 517 ه.ق نوشته‌اند. مرحوم عباس اقبال آشتیانی در تحقیقی كه درباره احوال خیام كرده است سال 517 را صحیح‌ترین قول درباره سال وفات خیام برشمرده است.

بیهقی درباره نحوه مرگ حكیم عمر خیام می‌گوید: «خیام با خلال زرین دندان پاك می‌كرد و سرگرم تأمل در الهیات شفا بود چون به فصل واحد و كثیر رسید خلال را میان دو ورق نهاد و وصیت كرد و برخاست و نماز گزارد و هیچ نخورد و هیچ نیاشامید و چون نماز عشاء بخواند و به سجده رفت در آن در حال می‌گفت خدایا بدان كه من ترا چندان كه میسر بود بشناختم. پس مرا بیامرزد زیرا شناخت تو برای من به منزله راهی است به سوی تو و آنگاه بمرد.»

در پایان باید گفت كه خیام آئینه تمام نمایی از اندیشه‌ورزانی است كه بر آرای خود، ردایی از هنر می‌پوشانند تا صراحت كلام خود را در ابهام هنر بپوشانند.

خیام تبلور اندیشمندانی است كه در موقعیت تراژیك استبداد سلجوقیان و شریعت حكومتی اسیر شده بودند تا به ناچار نظاره‌‌گر زوال و انحطاط همه جانبه فرهنگ ایرانی باشند اما فریادهای رندانه خیام‌ نشان از عصیان‌گری مردی است كه در قبال آموزه‌های رسمی حاكمیت سر تسلیم فرود نمی‌آورد.
 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
sabahat عزیز متشکرم از پستت زیبات

من هم روز بزگداشت افتخار بزرگ ما ایرانی ها, خیام نیشابوری رو به همه تبریک میگم .

انشاا... میزبان همگی در نیشابور باشیم . . .


دانلود رباعیات خیام


سلام حسین آقا... خوشحال شدم اینجا حضور دارید....

کاری نکردم، انجام وظیفه بود....

بازم ممنون مطالبتون خیلی تاپ بود.

شاد باشید و سلامت
 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
یکی از معروفترین خدمات ریاضی خیام مثلث خیام-پاسکال است که فرانسوی ها از ذکر نام خیام کنار مثلث معروف خودداری کرده اند . این مثلث هم اکنون به عنوان مثلث پاسکال معروف است .

مثلث خیام-پاسکال




 

mina***

عضو جدید
نخستین کتابی که در آن از خیام شاعر سخن گفته می شود ، (( خریده القصر)) تالیف عمادالدین کاتب اصفهانی به زبان عربی است که سال ۵۷۲ هجری یعنی ۵۰ سال پس از مرگ او نوشته شده است .
کتاب دیگری که خیام را تحت عنوان شاعر مطالعه کرده است (( مرصادالعباد )) تالیف نجم الدین رازی است که در سنه ی ۶۲۰-۶۲۱ تالیف شده و نویسنده از دید صوفی و متعصب خویش خیام را نیش زبان و دشنام خود آسوده نگذارده است . در این کتاب گفته شده : ( ... که ثمره ی نظر ایمانست و ثمره ی قدم عرفان . فلسفی و دهری و طبایعی از این دو مقام محرومند و سرگشته و گم گشته اند . یکی از فضلا که به نزد نابینایان به فضل و حکمت و کیاست معروف و مشهور است و آن عمر خیام است ، از غایت حیرت و ضلالت این بیت را می گوید :



در دایره ای کامدن و رفتن ماست

آن را نه بدایت ، نه نهایت پیداست
کس می نزد دمی در ین عالم راست
کین آمدن از کجا و رفتن به کجاست )
مرسی از این که دعوتم کردین ...جای همچین عالمانی واقعان خیلی خالیه با تشکر فراوان:w27:
 

*mohsen_24

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]جایگاه علمی خیام[/h]در مجموع ، خیام نیشابوری ریاضیدانی نابغه ، منجمی مبتكر ، حسابگری دقیق و شاعری بی نظیر بود كه مسئله ی حركت انتقالی زمین و اصلاح تقویم را پس از قرن ها با نبوغش به نحوی مطرح كرد كه هنوز مایه ی استفاده ی رسمی جهان است. ابداع مثلث پاسكال در حساب ، بیان دو جمله ای نیوتن (بیونوم نیوتون) و كشف كـَمیـّت های متصل و منفصل برای نخستین بار در جبر ، چهار ضلعی "ساكری" ، اصل اول اقلیدس ، حل هندسی معادلات درجه 2 و3 قبل از دكارت درعلم هندسه ، از جمله اكتشافات وی به شمار می آمد . خیام ، اساس فرمول فضای محدود و مطلق را در علم فضائی و نسبی در هم ریخت و اولین ایرانی است كه فرضیه ی نسبی را به طریق فلسفی بیان داشت . او دانشمندی است كه با تركیبی كه از حل معادلات به وسیله دو سهمی و یك سهمی و یك دایره حل می كرد ، توانست 13 نوع مختلف معادلات ارائه كند و تمام مراكز علمی جهان به نامش افتخار می كنند. نام خیام به عنوان سراینده ی رباعیات نیز در جهان مشهور شده است .
 

*mohsen_24

عضو جدید
کاربر ممتاز
عمر خیام نام یکی از دهانه‌های برخوردی بر روی کره ماه است. این دهانه کمی در پس لبه شمال غربی ماه و در سمت پنهان ماه واقع شده‌است. دهانه عمر خیام در بخشی از سطح ماه قرار گرفته که گاه به خاطر حرکت نوسانی (لیبراسیون) این کره از کره زمین قابل مشاهده می‌شود و اگر نور کافی وجود داشته باشد در کنار لبه ماه قابل رؤیت است. قطر دهانه خیام ۱۰۴ متر و مختصات آن ۵۸ درجه شمالی و ۱۰۱٫۲ غربی است. دهانه خیام در لبه باختری دشت دیواردار بزرگ‌تری به نام پوچوبوت قرار گرفته و کناره شمال غربی دهانه عمر خیام را بخشی از دهانه برخوردی زیگموندی پوشانده است.
بخش خاوری و جنوب خاوری سطح کف دهانه خیام را پوششی از یک دهانه کوچک‌تر و جوان‌تر در بر گرفته و بقیه سطح کفی دهانه خیام توسط شیاری به دو نیم تقسیم شده‌است. این شیار به لبه بیرونی سمت غربی دهانه خیام ختم می‌شود. این بخش‌ها و شیارها به دهانه خیام ظاهری چندبرخوردی بخشیده است.
لبه بیرونی دهانه خیام به شدت فرسایش یافته‌است و در سمت جنوب خاوری‌اش شکاف بزرگی پدید آمده‌است. دهانه‌ای کوچک بخشی از رویه کناره غربی خیام را پوشانده و در کناره‌ها و بخش‌های محیط درونی دهانه خیام دهانک‌های متعدد دیگری دیده می‌شود.
این دهانه به افتخار عمر خیام، ستاره‌شناس، ریاضیدان و شاعر ایرانی سده ۱۱ میلادی نام‌گذاری شده‌است.
 

RZGH

عضو جدید
کاربر ممتاز
بنگـــر ز جهـــان چه طـرف بر بستم؟ هیچ
وز حاصـل عمــــر چیست در دستم؟ هیچ
شـمع طـــربم ولی چــــو بنـشستم هیچ
من جام جمم ولی چـــــو بشکستم هیچ
 

RZGH

عضو جدید
کاربر ممتاز
چون عمـر بسر رسد چه بغداد و چه بلخ
پیمانه چــو پر شود چه شیرین و چه تلخ
خوش باش که بعـد از من و تو ماه بسی
از ســــلخ به‌غره آیــــــــد از غـره بـسلخ
 

RZGH

عضو جدید
کاربر ممتاز
هــــر گـــه کـه بـنـفشه جامه در رنگ زند
در دامــــن گــــل بــــــاد صبــــا چـنگ زند
هُشیار کـســـی بــود کــــه بــا سیمبری
می نوشـــد و جـــــام بــاده بـر سنگ زند
 

RZGH

عضو جدید
کاربر ممتاز
افســــوس کــــه نامــــه جوانی طی شد
وان تـــــازه بهـــــــار زنـــــدگانی طی شد
حالـــــی کــــــــه ورا نـــــام جوانی گفتند
معلوم نشد کـــــه او کـــــی آمد کی شد
 

l0ve.s0ng

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اخي اسم خيام رو اوردين ياد يه بنده خدايي افتادم كه واسم خيلي عزيزه و عاشق شعراي خيامه
يه روز بهم يه كتاب خيام هديه داد ياداونروزو اون كتاب افتادم دلم واسش تنگوليد:(
مرسي واسه دعوتتون و تاپيك قشنگتون
 

Similar threads

بالا