Debian Linux

ROSE AB

عضو جدید
با سلام به همه ی دوستان باشگاه

اگه کسی در مورد Debian و خصوصیاتش ( الگوریت های زمانبندی ، مدیریت حافظه ، مدیریت فایل و ... ) اطلاعاتی داره ممنون میشم کمکم کنه خیلی فوری و ضروریه .
 

Masood.Sandking

عضو جدید
یعنی شما می خوای این جا یکی در مورد همه ی اون چیز هایی که گفتید بهتون اطلاعات بده؟!
 

Pr0fessi0nal

عضو جدید
سلام
خوب نميشه درباره ي همه اين چيزها يك دفعه توضيح داد
اگه بخواي در مورد خود لينوكس صحبت كني بحث به درازا ميكشه حالا چه برسه به هر سيستم عاملش كه همونجور كه دوستان ميدونن دبيان سيستم عامل جهانيه يعني در تمام دنيا برنامه نويس داره
اين سيستم عامل در 5 دي وي دي كه در اون خود سيستم عامل به همراه 25000 برنامه عرضه ميشه.
تا اونجايي كه من تابحال كار كردم دبيان با محيط كاربري گنوم عرضه شده ولي در عين حال ميتونيد كا دي اي رو هم براش نصب كنيد هم چنين تمام محيط هاي كاربري ديگه هم درون دي وي دي ها براش قرار داده شده.

;)
گرچه سوال شما دوست عزيز رو نميتونم جواب بدم چون هنوز در سطحي نيستم كه جواب درست رو بدم و نميخوام اطلاعات اشتباه رو بهتون منتقل كنم بحث رو در همين جا نگه ميدارم تا اينكه در دفعه هاي بعدي اطلاعات صحيح و درستي رو بزارم
خوشحالم كه اين تاپيك رو ايجاد كرديد
گرچه اگر نبود هم من مشتاق ايجادش بودم
 
آخرین ویرایش:

Pr0fessi0nal

عضو جدید
خوب اینجا یک لینک رو براتون میزارم که مجموعه ای از اطلاعات کاربردی رو برای کاربران در سایت در دسترس قرار دادند.

http://www.tldp.org/docs.html#howto

سعی می کنم هر دفعه یک قسمتش رو ترجمه کنم اما فکر کنم بچه ها منظور نویسنده رو متوجه بشن
:gol:
 

Pr0fessi0nal

عضو جدید
سلام دوستان
ببخشید یه مدت طولانی مشکلاتی رو پشت سر میذاشتم اما الان میخوام ادامه این تاپیک رو به موضوعاتی در مورد لینوکس مرتبط کنم و نه سوال اول تاپیک. (به دلیل اینکه عنوان تاپیک مناسبه و نمیخوام تاپیک اضافی ایجاد کنم)
 

Pr0fessi0nal

عضو جدید
آموزش نصب دبیان squeeze

آموزش نصب دبیان squeeze

خوب اول از همه قصد دارم آموزش نصب دبیان squeeze رو براتون بزارم.

فرقی بین نصب دبیان در حالت گرافیکی و متنی وجود نداره پس من تصاویر حالت گرافیکی رو براتون میگذارم.

این حالت از نصب مشتمل بر بوت از طریق سی دی یا دی وی دی دبیان است و شامل نصب اینترنتی نیست. پس برای انجام مراحل دقت کنید که به سی دی یا دی وی دی بوت دبیان نیاز دارید.

1- اول از همه دی وی دی دبیان رو داخل دستگاه بگذارید و مراحل مربوط به اجرای دبیان در بوت رو انجام بدید.
بعد از اینکه دبیان بوت شد شما صفحه ی زیر رو مشاهده می کنید.



در این مرحله گزینه graphical install رو انتخاب کنید.

2- با انتخاب graphical install کرنل بارگذاری میشه و مرحله ی بعد انتخاب زبان نصب سیستم هست. در صفحه ی بعد زبان english به طور پیش فرض انتخاب شده. گزینه continue رو بزنید تا به مرحله ی بعد بریم.


3- انتخاب محل سکونت: (برای انتخاب ایران باید به مسیر other برید و asia رو انتخاب کنید تا بتونید ایران رو هم ببینید)


4- در اینجا دوباره زبان انتخابی برای نصب لینوکس رو انتخاب کنید.


5- حالا کیبورد محلی خودتون رو انتخاب کنید. (منظور زبانی که در کشور شما مورد استفاده قرار می گیره اما بهتره که بگذارید همون english بمونه و بعداً در سیستم عالم میتونید فارسی رو هم اضافه کنید. دقت کنید که این انتخاب به حالت پیش فرض اولین انتخاب برای تایپ در برنامه هاست.) در مرحله بعد کیبورد رو برای تایپ در هنگام نصب هم تنظیم می کنید.




6- در این مرحله اسم میزبانی لب تاب رو انتخاب می کنید.

مهم نیست چه چیزی رو انتخاب می کنید. میتونید اسم خودتون رو بگذارید. اما اگه شما یک سرور رو راه اندازی می کنید باید اسمی مشابه سرور رو انتخاب کنید.

7- در این مرحله اگر شما از یک دسکتاپ شخصی یا لب تاب استفاده می کنید نیازی نیست که اسم خاصی رو برای domain بگذارید. این مورد برای کسانی هست که یک سرور رو راه اندازی می کنند. ( در این قسمت اگه دبیان نتونست به طور خودکار شبکه شما رو تشخیص بده کافیه که گزینه do not configure ... رو انتخاب کنید و از مرحله کارت شبکه رد بشید.)



8- در اینجا شما باید پسورد کاربر ریشه رو تعیین کنید. (بی دقتی نکنید این پسورد برای جلوگیری اجرا نشدن برنامه ها به طور خودکار هست و اینکه شما با این پسورد تغییرات اساسی سیستم رو میدید و برنامه های مورد علاقتون رو نصب می کنید. یادتون بمونه چه رمزی رو انتخاب می کنید.)

(بهتره رمزتون ساده نباشه)
(و بهتره که ssh login رو هم ببندید. کاربرانی که از ssh اطلاعی ندارند بهتره بدونند که این قسمتی از لینوکس هست برای کمک کردن به همدیگه. فرض کنید شما نمیتونید یک تنظیم رو در سیستمتون انجام بدید و به کسی هم که میتونه مشکلتون رو حل کنه دسترسی ندارید. کافیه به اینترنت وصل شید تا دوستتون بتونه از راه دور به عنوان یک کاربر وارد سیستمتون بشه. البته برای تازه واردان به لینوکس بهتره این قسمت غیرفعال باشه.)

9- در مرحله بعد باید اسم کامل کاربریتون رو بگذارید. بهتره اسمتون رو کامل بنویسید تا یک هکر نتونه اون رو حدس بزنه مگرنه خیلی راحت با ای دیتون وارد سیستم میشه. (نترسید بدون اجازه کاربر ریشه کاری از پیش نمیبره ولی احتیاط شرط عقل.)


در مرحله بعد اکانت ورود به سیستم به طور خودکار از روی اسم شما ساخته میشه.

10- حالا یک پسورد مناسب برای اکانت خودتون انتخاب کنید.


11- در این بخش زمان کشور خودتون رو انتخاب کنید.

12- در این قسمت شما باید پارتیشن بندی رو انجام بدید.
شما میتونید با کمک دبیان یک پارتیشن بندی راحت رو انجام بدید اما باید بدونید که ممکنه کل هاردتون برای لینوکس فرمت بشه.


اما ناراحت نباشید. اگه میخواید خودتون پارتیشن بندی رو انجام بدید گزینه manual رو انتخاب کنید تا به بخش پارتیشن بندی سیستم برید.

(کاربران تازه کار بهتره که خوب دقت کنند تا فایلهاشون رو از دست ندند).

با ورود به بخش پارتیشن بندی صفحه ی زیر رو با اطلاعاتی کم یا بیشتر می بینید.


اگر درایوری با فضای کاملاً خالی دارید و مایلید این درایور رو به دبیان اختصاص بدید کافیه روی اون درایو کلیک کنید و اینتر بزنید. (اگر نه کافیه قبل از بوت دبیان یک درایور با حجم حداقل 20 گیگ رو بسازید) با ورود صفحه ی جدیدی رو میبینید. گزینه delete partition رو انتخاب کنید. با این کار فضای خالی برای شروع پارتیشن بندی رو ایجاد می کنید. یک بار دیگه رو درایوی که آزاد کردید کلیک کنید و اینبار گزینه create partition رو انتخاب کنید. حجمی معادل دو برابر رم خودتون رو وارد کنید. (به طور مثال رم من 4DDR3 هست. من 8.8 گیگ رو انتخاب کردم.) این حجم انتخابی برای ایجاد فضایی به عنوان swap هست که در صورت پر شدن رم سیستم عامل از این فضا به عنوان فضای کمکی استفاده می کنه. نوع فضای انتخابیتون رو logical انتخاب کنید. (برای دوستان باید بگم که سیستم عامل های میکروسافت و یونیکس بر روی درایوهای primary نصب میشن که لینوکس این قابلیت رو زیر پا له کرده و اجازه نصب بر روی درایو logical رو فراهم میکنه.) از شما پرسیده میشه که میخواید این پارتیشن درد انتهای فضای خالی باشه یا در ابتدا.
این موضوع بستگی به خودتون داره.
در صفحه جدید قسمتی رو با این عنوان می بینید use as:
روی این گزینه کلیک کنید و swap رو انتخاب کنید.

و بر روی finish partition کلیک کنید.

یک بار دیگه همین مراحل رو انجام بدید و این بار کل حجم خالی رو وارد کنید. و در قسمت use as گفت گزینه ext4 رو انتخاب کنید. (این گزینه بجای fat یا ntfs در ویندوز هست. سیستم فایل پیش فرض لینوکس ext هست) و در قسمت mountpoint کلیک کنید و (/) رو انتخاب کنید. این قسمت شامل فایل های سیستم عامل و برنامه های میشه. برای کاربران تازه وارد این قسمت شامل تمام موارد شامل مسیر خانگی و تمپوراری و ... میشه اما کاربران حرفه ای که میدونند چطور از این فضا استفاده کنند تغییرات خاص خودشون رو انجام میدن.

خوب در این قسمت هم finish رو انتخاب کنید و در صفحه partition هم finish partitioning and write ... رو انتخاب کنید.
با این اقدام از شما سوال میشه که واقعاً مطمئنید و میخواید که تغییرات انجام بشه؟
اگه مطمئنید yes رو انتخاب کنید.



13- در این قسمت سوال میشه که آیا مایلید که دی وی دی دیگه ای برای نصب اسکن بشه. اگه بیشتر از یک دی وی دی دبیان در اختیار دارید در این قسمت می تونید برای اسکن درون دستگاه قرار بدید.



14- وقت اینه که انتخاب کنید چه برنامه هایی بر روی سیستم باید نصب بشن. (کاربران لب تاب به طور خودکار گزینه laptop براشون انتخاب شده.)



15- در آخر نصب تموم میشه و سیستم به طور خودکار به دنبال سیستم عامل های دیگه درون لب تاب یا دسکتاپ شما میگرده و به شما اعلام میکنه که به طور مثال شما از xp هم استفاده می کنید و در آخر میپرسه که میخواید تغییرات مربوط به بوت منیجر در فایل اصلی ذخیره بشه؟
گزینه yes رو انتخاب کنید.



16- !!!congratulation!!! شما مراحل نصب رو کامل کردید و حالا دیگه دیسک دبیان رو از دستگاه خارج کنید و continue رو بزنید و آماده ورود به لینوکستون بشید.



منبع :
http://www.go2linux.org/linux/2011/01/debian-squeeze-6-0-installation-screen-shots-and-review-891
 

Pr0fessi0nal

عضو جدید
به روز کردن دبیان

به روز کردن دبیان

بعد از مراحل نصب شاید مایل باشید مثل همه ی لینوکسی ها از جدیدترین نرم افزارها و آپدیت ها بهره مند بشید.

پس مراحل زیر رو انجام بدید.

اول از همه کلید ترکیبی alt+f2 رو بزنید. با این کار یک پنجره ایجاد میشه که این پنجره فراخوان فایلها و برنامه ها در لینوکسه. تایپ کنید xterm یا gnome-terminal.
پنجره ای مبتنی بر متن باز میشه.
کدهای زیر رو وارد کنید.
کد:
su -
(از شما پسورد کاربر ریشه پرسیده میشه. رمز رو وارد و اینتر کنید تا بتونید تنظیمات رو با دسترسی ویژه انجام بدید.)

echo "deb http://ftp.debian.org/debian unstable main contrib non-free

(توجه کنید که هر وفت کارتون داخل محیط متنی با کاربر ریشه تموم شد کلمه exit رو تایپ کنید که از کاربر ریشه خارج بشید. با این کار میتونید از محیط متنی هم خارج بشید کافیه دوباره این کلمه رو تایپ کنید.)
unstable جدیدترین پکیج ها هستند که هر هفته بروز میشن اما هنوز به عنوان پایدار معرفی نشدن و ممکنه باگهایی داشته باشند.
اگه از این پکیج ها خوشتون نمیاد کافیه برید داخل ساخت دبیان و اسم رمز سیستم عامل مورد علاقتون مثل leny یا squeeze رو انتخاب کنید و جای unstable یکی از اینها رو قرار بدید. میتونید بجای unstable کلمه stable رو وارد کنید که جدیدترین پکیج ها مربوط به ورژن دبیان شما رو دانلود میکنه.
مثلاً
کد:
echo "deb http://ftp.debian.org/debian squeeze main contrib non-free
با اجرای کد های بالا شما مسیر پکیجهای باینری جدید رو به سیستم عاملتون معرفی میکنید.
کافیه به اینترنت وصل بشید و یک بار دیگه محیط متنی رو باز کنید. به وسیله دستور
کد:
su -
وارد کاربر ریشه بشید.
سپس دستور زیر رو برای اینکه سیستم عامل از تغییرات جدید در فایل ها مطلع بشه وارد کنید.
کد:
apt-get update


مدتی طول میکشه که اطلاعات دانلود بشه.
بعد از این کار برای اینکه دبیان خود رو به آخرین ورژن ارتقاع بدید از دستور زیر استفاده کنید.
کد:
apt-get dist-upgrade


بعد از آپدیت ورژن دبیانتون میتونید وارد package synaptic بشید (package synaptic برنامه ای هست که تغییرات برنامه ها و فایلهای موجود در سرور دبیان رو به طور گرافیکی به شما نشون میده و شما میتونید از این برنامه برای جستجوی گرافیکی بین برنامه ها استفاده کنید.) و برنامه های مورد نیازتون رو برای نصب انتخاب کنید و apply رو بزنید تا فایلها دانلود بشه.

دوستانی که امکان این رو ندارند که سیستمشون رو مستقیماً به اینترنت پر سرعت وصل کنند میتونند خیلی راحت از نمایندگی های سیستم عامل های لینوکس در ایران جدیدترین پکیج ها رو سفارش بدن یا اینکه فایل های باینری دبیان رو دانلود کنند و تمام این فایل ها رو به وسیله دستور زیر در کاربر ریشه وارد دایرکتوری archive سیستمشون کنند تا سیستم عامل بعد از دیدن تغییرات در سایت اگر پکیج مشابه پکیج موجود در سیستم شما باشه دیگه اقدامی به دانلود فایل ها نمی کنه و از روی سیستم شما نصب میکنه.
کد:
cp -v /home/Pr0fessi0nal/*.deb /var/cache/apt/archives


دستور cp همون کپی هست. v یعنی verbose که عملیات کپی رو نشون میده. مسیر اول میگه که تمام فایل های دب در این مسیر باید کپی بشن. مسیر دوم جایی هست که فایل های دب فرستاده میشن.
در مثال بالا فایلهای دبیان من در مسیر اول ذخیره شده و من با دستور میگم که فقط فایلهای دبیان کپی بشن.
مسیر دوم هم مسیری مخصوص به کاربر ریشه هست و برای کپی کردن فایلها به اجازه کاربر ریشه نیاز دارید.
 

Pr0fessi0nal

عضو جدید
کامل ترین کمک در شرایط سخت

کامل ترین کمک در شرایط سخت

شاید بعضی وقتها پیدا کردن یک توضیح مناسب برای استفاده از یک کد براتون سخت باشه. شاید بخواین اطلاعاتی در مورد پورتها بدست بیارید. یا اصلاً دستور معروف w توی لینوکس چه کاری رو انجام میده.
خوب داخل دبیان دستوری به نام man وجود داره که یعنی manual page. باید برای دوستانی که با ویندوز کار می کردن بگم که این دستور مثل help تو MS-DOS میمونه.
به طور مثال شما درون یک سرور قرار دارید و میخواید بفهمید که چه کسانی در حال حاضر با اکانتشون وارد سیستم شدن. اما نمی دونید که روش استفاده دقیق از دستور w چیه و نمیخواید اشتباه کنید.

دستور زیر رو داخل محیط متنی به عنوان کاربر ریشه بزنید.
کد:
man w

با دستور بالا توضیحات و روش استفاده از دستور w رو میفهمید.

با کلید space میتونید به صفحه ی بعدی برید. با کلید b برمیگردید به صفحه قبل و با کلید q از صفحه man خارج میشید.

دستور دیگه ای هم هست به نام apropos که همین کار رو انجام میده اما با توضیحات مختصر از هر فایل مربوط به دستور شما. در واقع به شما حق انتخاب بین تمام توضیحات موجود رو میده و شما نسبت به کاری که میخواید انجام بدید بهترین گزینه رو انتخاب می کنید.

کد:
apropos files

میتونید نتیجه دستور بالا رو در تصویر زیر ببینید که توضیحی در مورد هر فایل رو در اختیارتون میزاره.

s.png
 

Pr0fessi0nal

عضو جدید
مدیریت پکیج های دبیان

مدیریت پکیج های دبیان

مثل هر سیستم عاملی دبیان هم روش خاص خودش رو برای نصب پکیج هاش داره.

راه های مختلفی برای نصب پکیج ها هست که هر کس متناسب با تجربه ی خودش و سلیقه ی شخصیش یکی از این روش ها رو انتخاب می کنه.

روش اول: dpkg
dpkg اصلی ترین مدیریت کننده دبیان برای نصب پکیج های دبیان است. (اصلی اما نه پرکاربرد ممکنه اشخاص مختلف از روش های دیگه ای استفاده کنند)

دستور زیر یک سری از دستورات پرکاربرد dpkg رو بهتون معرفی میکنه
کد:
dpkg --help

دستور زیر توضیحاتی رو در مورد پکیجی که می خواید نصب کنید رو بهتون میده.
کد:
dpkg --info gcc_4.4.5-1_i386.deb
مثال بالا اطلاعاتی در مورد کامپایلر gcc رو به نمایش میگذاره.
برای نصب یک پکیج کافیه از دستور زیر استفاده کنید که بطور اتوماتیک بعد از نصب پکیج کانفیگ اولیه نرم افزار رو هم انجام میده.
کد:
dpkg --install gcc_4.4.5-1_i386.deb
دستور بعدی فقط پکیج دبیان رو از حالت فشرده خارج می کنه و ورژن قبلی اون پکیج رو از رو سیستم پاک می کنه. (دقت کنید که تو این روش فایل ها مثل روش قبل تنظیم نمیشن و ممکنه که تو اجرای برنامه دچار مشکل بشید.)
کد:
dpkg --unpack gcc_4.4.5-1_i386.deb
دستور بعدی برای انجام تنظیمات دستی برای پکیجی هست که نصب کردید. (دقت کنید این دستور فقط شامل اسم برنامه میشه و نیازی به نوشتن اسم پکیج نیست چون با خطا مواجهه میشید)
کد:
dpkg --configure gcc
با دستور بالا اطلاعات فایل conffiles بخش مربوط به gcc به روز میشه.

دستور بعدی فایلی رو به است blurf از فایل دبیان خارج می کنه. (ممکنه این فایلها گروهی باشند)
کد:
dpkg --fsys-tarfile gcc_4.4.5-1_i386.deb[SIZE=2][FONT=Tahoma] | tar -xf - blurf*[/FONT][/SIZE]

دو دستور بعدی باعث پاک شدن پکیج مورد نظر شما از روی سیستم میشه با این تفاوت که تنظیم اول تنظیمات خانگی مربوط به اون نرم افزار رو پاک نمی کنه اما دستور دوم تمام دستورات خانگی مربوط به اون نرم افزار رو هم پاک میکنه.
کد:
dpkg --remove gcc
کد:
dpkg --purge gcc

و دستور بعدی بهتون اعلام میکنه که چه تعداد پکیج با رشته ی مورد نظر شما وجود داره.
کد:
dpkg --list 'gcc*'
این دستور تمام پکیج هایی که در اون ها کلمه gcc وجود داره رو به نمایش در میاره.

روش دوم: apt
apt برنامه مدیریتی حرفه ای بر اساس محیط متنی هست که از برنامه apt-get استفاده می کنه.
apt-get به روش های مختلف می تونه به منبع سورس پکیج هایی که شما لینکش رو درون
کد:
/etc/apt/sources.list
قرار میدید دسترسی پیدا کنه.

apt-get برخلاف dpkg معنی پسوند deb رو درک نمی کنه و تنها با متصل شدن به سایت منبع آرشیوهای دبیان رو دانلود میکنه و بعد به صورت مستقیم از dpkg برای نصب اونها بهره میگیره.

تعدادی از دستورات رایج apt-get
دستور زیر لیست آرشیوهای موجود در منبع sources.list رو آپدیت می کنه. (دقت کنید فقط آپدیت لیست هست نه دانلود پکیج)
کد:
apt-get update
دستور بعدی برای به روز رسانی تمام پکیج های موجود بر روی سیستم شماست. (پکیج های موجود بر اساس ورژن دبیان شما)
کد:
apt-get upgrade
دستور بعدی برای نصب برنامه مورد نظر شما و تمام پکیج هایی که به اونها وابسته است به کار میره.
کد:
apt-get install gcc
دقت کنید این دستور جدیدترین پکیج رو دانلود میکنه و نیازی نیست که کدی برای بروز رسانیهای جدید وارد کنید.

دستور بعدی برای پاک کردن پکیج مورد نظر شماست.
کد:
apt-get remove gcc

برای پاک کردن کامل برنامه و تنظیماتش ازدستور زیر استفاده کنید.
کد:
apt-get --purge remove gcc

دستور بعدی ورژن دبیان شما رو ارتقا میده. (ناراحت نباشید تمام برنامه های شما در ورژن جدید هم کار خواهند کرد فقط ممکن است بعضی از برنامه ها نیاز به فایل های وابسته جدیدی داشته باشند که این فایل های به عنوان extra package دانلود خواهند شد)
کد:
apt-get dist-upgrade

دستورات بعدی برای پیدا کردن پکیج مورد نظر شما به کار میره. به طوری که پکیج هایی که با کلمه مورد نظر شما ادغام شدند رو به نمایش در میاره تا شما هر کدوم رو که میخواید انتخاب و نصب کنید.

دستور اول برای جستجوی یک پکیج است.
دستور دوم برای دیدن اطلاعات یک پکیج است.
دستور سوم برای دیدن وابسته های یک پکیج است.
دستور آخر هم برای دیدن ورژن موجود برای یک پکیج و وابسته های موجود آن به کار می رود.
کد:
apt-cache search gcc

apt-cache show gcc

apt-cache depends gcc

apt-cache showpkg gcc

روش سوم: synaptic
synaptic محیط گرافیکی برای نصب پکیج هاست که از روش های موجود مدیریت پکیج ها برای آسان ساختن نصب پکیج های به وسیله محیط گرافیکی استفاده می کنه.
http://images.google.com/search?tbm....r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=1&biw=1366&bih=664


روش چهارم: aptitude

aptitude روش ساده شده ی apt-get هست. البته به نظر من تنها فرق این موضوع این هست که میتونید در حالت normal user استفاده کنید که این موضوع کاربر ریشه رو فراخوانی میکنه.

روش پنجم: tasksel
این روش مشابه روش نصب اولیه دبیان هست. در واقع tasksel بر اساس انتخاب شما تمام موضوعات مرتبط به یک برنامه رو نصب میکنه. مثلاً اگه میخواید محیط گنوم رو نصب کنید این روش تمام پکیج های مورد نیاز در گنوم رو هم براتون نصب میکنه تا بعداً وقتی برای این موضوع نگذارید.

روش ششم: dselect
این روش به نظر من کارایی خودش رو از دست داده. این دستور در ورژن 3 که با کد woody منتشر شد و ورژن های قبل اون مدیریت پکیج اصلی دبیان بود. البته بعضی مواقع کاربرانی که از محیط کادی ای استفاده می کنند با مشکل خراب شدن یک پکیج مواجه میشن که دستور dselect اجرا میشه و سیستم رو به حالت اول برمیگردونه. (مثل system restore ویندوز که خیلی دردسر داره اما dselect در این مورد محشره)

روش هفتم: dpkg-deb
این روش مشابه همون روش dpkg هست و تفاوت چندانی نداره.

روش هشتم: dpkg-split
این روش مخصوص دبیان هست و با این کار میتونید فایلهای دبیان با حجم های بالا رو به پارت های کوچک تقسیم کنید و بعد از جابجایی اونها رو دوباره متصل کنید و نصب کنید.

(تمام کلمات gcc که در بالا ذکر شد به عنوان مثال بود و شما میتونید اسم پکیج مورد نظرتون رو در اونجا قرار بدید.)
 

Pr0fessi0nal

عضو جدید
مفهوم اسم گذاری پکیج های دبیان

مفهوم اسم گذاری پکیج های دبیان

مفهوم اسم گذاری پکیج های دبیان
کد:
<foo>_<VersionNumber>-<DebianRevisionNumber>_<DebianArchitecture>.deb
[B][SIZE=3][FONT=arial]gcc_4.4.5-1_i386.deb[/FONT][/SIZE][/B]

foo محل قرار گیری اسم پکیج هست که در دبیان به عنوان foo معرفی شده (تنها یک کلمه برای اشاره به پکیج هست).
VersionNumber ورژن برنامه ی مورد نظر هست.
DebianRevisionNumber شماره مربوط به تجدیدنظری (اصلاحیه) هست که توسعه دهندگان دبیان به اون برنامه اختصاص میدن. (این تغییرات میتونه در makefile یا control file یا installation or removal scripts ذخیره بشه)

و در آخر DebianArchitecture که نوع ساختار دبیان شما رو مشخص میکنه. مثل i386 که مشخص کننده نوع 32 بیتی هست یا amd64 که برای سیستم های 64 بیتی هست.
 

Pr0fessi0nal

عضو جدید
منظور از control file و conffile چیست؟

منظور از control file و conffile چیست؟

منظور از control file و conffile چیست؟

کنترل فایل به فایل در دبیان گفته میشه که اطلاعاتی در مورد تمام پکیجهای نصب شده در دبیان رو ذخیره میکنه.

به طور مثال قسمت زیر بخشی از فایل control file هست که اطلاعاتی در مورد برنامه hello رو به ما میگه.

کد:
Package: hello      
Priority: optional 
     Section: devel 
     Installed-Size: 45      
Maintainer: Adam Heath <doogie@debian.org>      
Architecture: i386      
Version: 1.3-16      
Depends: libc6 (>= 2.1)      
Description: The classic greeting, and a good example       The GNU hello program produces a familiar, friendly greeting.  It       allows nonprogrammers to use a classic computer science tool which       would otherwise be unavailable to them.       .       Seriously, though: this is an example of how to do a Debian package.       It is the Debian version of the GNU Project's `hello world' program       (which is itself an example for the GNU Project).).

conffile لیستی از تنظیمات خانگی برنامه هاست که به طور ثابت می مونند و در صورتت آپدیت یا آپگرید سیستم، از بین نمیرن. به طور مثال تنظیمات مورد علاقه شما برای برنامه openoffice بعد از آپدیت به ورژن جدید هنوز هم باقیه.
 

Pr0fessi0nal

عضو جدید
کتاب آموزشی دبیان لینوکس

کتاب آموزشی دبیان لینوکس

سلام

در این پست قصد دارم دو تا کتاب آموزشی دبیان لینوکس رو قرار بدم که از مدیریت فایل ها تا مدیریت امنیت سیستم رو بهتون آموزش میده.

توضیح لازم نیست فقط بخونید و از مطالب مفید این کتاب ها استفاده کنید.



مشاهده پیوست No.Starch.Press.The.Debian.System.Concepts.and.Techniques.Sep.2005.INTERNAL.pdf

مشاهده پیوست O'Reilly - Learning Debian GNU Linux.pdf
 

Similar threads

بالا