سوال درمورد موشک

harry potter

عضو جدید
با سلام خدمت مهندسان عزیز
نمی دونم تا حالا پرتاب موشک های ایرانی که بارها از تلویزیون پخش شده رو دیدین یا نه . لحظه اول پرتاب اگه دقت کرده باشین در قسمت کلاهک موشک برای یه لحظه خیلی کوتاه شعله ای بوجود میاد . این آتیش به خاطره چیه ؟
 

harry potter

عضو جدید
اگه یادتون اومد که کجا در موردش بحث شده بود لطف کنین و به منم بگین . راستی ، این موتور گریز از مرکز که گفتین چی هست ؟
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام،
این مطلبی که می گید احتمالاً مربوط به موتورهای دورانی موشکه. موشک ها برای این که پایدار بمونن، باید حول محور طولی خودشون، یعنی محور دماغه تا دم) دوران کنن. برای همین، موتورهای دوران یا رول در لحظه اول پرتاب روشن میشن که به موشک این دوران رو میدن. اما تا جایی که یادم میاد، موتور دورانی رو نزدیک به مرکز ثقل موشک میذارن نه روی دماغه. اگه عکسی بتونید ازش بذارید، راحت تر میشه گفت که چیه.
 

harry potter

عضو جدید
اینم عکسی از لحظه پرتاب یکی از موشک های ایرانی . اگه دقت کنین تقریبا نزدیکای کلاهکش شعله ای دیده میشه . منظوره من همونه که به خاطره چی ایجاد میشه ؟
اگه علتش موتور دورانی باشه مگه موتوری که درون موشک روشن میشه به بیرون آتیش میده ؟
راستی یه سوال دیگه هم از جواب جناب اسپارو برام پیش اومد اونم این که چرا موشک باید برای حفظ تعادل خودش حول محور طولی خودش دوران کنه ؟ و اینکه آیا این دوران در تمام موشک ها و در تمام طول پروازش باید باشه ؟
 

پیوست ها

  • missile.jpg
    missile.jpg
    3.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
اگه فضولي نباشه من يه مقدار دخالت مي كنم!:D
اول اينكه مركز ثقلي كه شما گفتي آقاي اسپارو موقعي درسته كه فقط جرم رو در نظر بگيريم. ولي موقعي كه موشك مي خواد پرتاب بشه موتور دوراني روشن ميشه كه توي اين موقعيت يه مولفه ديگه هم داريم كه بخاطر نيروي تراست موتور هستش! پس بخاطر همين مركز ثقل به قسمت دماغه نزديك ميشه!

و اما شما آقاي هري پاتر:
1- بخاطر تعادل موشك. تا موقعي كه شتاب موشك از شتاب جاذبه زياد يا مساوي نشه اين موتور روشن مي مونه!(البته زياد روشن نمي مونه چون موشك زود شتاب ميگره مي تونيد كليپ موشك رو ببينيد تا متوجه بشيد!)

فكر كنم جواب دو سوالت رو دادم!
2- موشك كه دور خودش نمي چرخه! فكر مي كني اين موتور موتور كه ما مي كنيم چيز پيچيده ايه!؟ 3 يا 4 تا راكت هستن كه دور يه شافت با زاويه كمتر از 90 درجه وصله و وقتي كه روشن ميشه يه گشتاور ايجاد مي كنه!
حالا اينكه چطوري باعث ميشه كه موشك توي تعادل باشه بايد آقاي اسپارو جواب بده:biggrin:!


لازم به ذكره كه اين نظر منه!

اینم عکسی از لحظه پرتاب یکی از موشک های ایرانی . اگه دقت کنین تقریبا نزدیکای کلاهکش شعله ای دیده میشه . منظوره من همونه که به خاطره چی ایجاد میشه ؟
اگه علتش موتور دورانی باشه مگه موتوری که درون موشک روشن میشه به بیرون آتیش میده ؟
راستی یه سوال دیگه هم از جواب جناب اسپارو برام پیش اومد اونم این که چرا موشک باید برای حفظ تعادل خودش حول محور طولی خودش دوران کنه ؟ و اینکه آیا این دوران در تمام موشک ها و در تمام طول پروازش باید باشه ؟

روح الامین عزیز،

رابطه مرکز جرم اینه:


هیچ نیروی در موقعیت اون دخیل نیست و صرفاً با مصرف سوخت جا به جا میشه. V هم، معرف حجمه.

2- اون چیزی که مد نظر شماست، بوستره نه موتور دورانی.



دو تا موشک (که معمولاً سوخت جامدن) اطراف ماهواره بر اصلی رو شما میگی که برای کمک به فرار از جاذبه زمین هستن. تا ارتفاعات بالا هم روشنن.



3- دقیقاً موشک حول محور خودش دوران می کنه، مثل این شکل:



3- موتورهای دوران، 2 یا 4 (شاید هم بیشتر) موتور سوخت جامدن که جهت دار هستن. با روشن شدن اونها، کوپل نیروهایی به وجود میاد که باعث دوران موشک میشه. (اگه بتونم، یه عکس خوب پیدا می کنم، اینجا میذارم)

4-رای اینکه موشک دارای پایداری سمتی باشد و با برخورد با باد جانبی از مسیر خود منحرف نشود ناچار باید به آن دوران داد که در هوافضا به آن رول القایی (Induce Roll) می گن.این چرخش موجب میشه با برخورد باد جانبی به موشک،موشک مجدداً به مسیر خود بازگردد.در موشک های کوتاه برد و میانبرد همانطور که گفتید با طراحی آیرودینامیکی و طراحی خاص بالک های دم اینکار انجام میشه اما در موشک های با برد زیاد به دلیل اینکه نمی خواهیم این حالت دورانی پس از طی مسافتی از بین رفته و یا کاهش پیدا کند،ناچار به استفاده از موتور های خاصی هستیم که این کار را برای ما انجام دهند تا در پایداری موشک خللی پیش نیاید.
5- برای حفظ پایداری نه تعادل. این دو تا مفهوم متفاوتی در بحث کنترل موشک دارن.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
ببخشيد! اصلا حواسم نبود! همه چيز رو قاطي كردم!:confused:
ولي مركز جرم رو درست تعيين كرده! حالا چرا؟ اينطور:
شكل موشك رو تجزيه مي كنيم! ميشه يه استوانه و يه مخروط!
استوانه مركز جرمش يك خط ميشه كه دقيقا وسط استوانه هستش! چون يه شكل متقارن هستش!
مركز جرم مخروط هم يه نقطه روي خطي كه از وسط مقطع دايره وار مخروط هستش قرار مي گيره! كه به دو مولفه مساحت سطح مقطع و ارتفاع مخروط بستگي داره!
حالا طبق روابط كه با استفاده از گشتاور توي استاتيك مريام قرار داره مي تونيم مركز جرم اين شكل مركب رو بدست مي آوريم. اگه بدست بياريم متوجه ميشيم كه يه نسبت هستش كه به خود مخروط نزديكه! تازه بقول خودت عامل كاهش سوخت هم داريم كه به مرور زمان بازم با كاهشش مركز ثقل به مخروط نزديك تر ميشه!
پس اين از مركز جرم. اگه دوباره متوجه نشديد بفرماييد بريد كتاب استاتيكتون رو ببينيد!(اگه شك دارين كه واقعا براتون متاسفم).

ولي درمورد قسمت دوم بيچاره داره موتور دوراني رو ميگه! بابا عكس گذاشته. مگه عكسشو نديدي!؟
درمورد چهارمي يه تشكر بدهكار هستم چون جالب بود!
در مورد قسمت پنجمي مي تونيد يه مقدار بيشتر توضيح بدين!؟

1- روح الامین جان، چاکرتم، با مخ ما رو پایی نزن، قربونت.


چیزی که شما دیدی کاملاً درسته، برای اینکه موشک پایدار باشه، باید مرکز جرم از مرکز فشار بالاتر قرار بگیره، برای همین دماغه رو سنگین می سازن تا مرکز جرم به سمت دماغه بره. برای همینه که موتورهای دورانی نزدیک به دماغه عمل می کنن. اما چون دماغه معمولاً مواد منفجره داره و همین طور چون مرکز جرم باز هم پایین تر از دماغه قرار می گیره، استفاده از موتورها دقیقاً روی خود دماغه ممکن نیست برای همین قسمت پایین دماغه اونها رو قرار میدن.

2- ون قسمت دوم رو برای خودت گذاشتم که نوشته بودی موتور گریز از مرکز.

3- قابلی نداشت،
4- اما در مورد قسمت پنجم:

این شکل رو نگاه کنید:


در هر سه مورد، گلوله قرمز در حالت تعادل قرار داره. چون بر اساس تعریف تعادل (
هر جسم صلب در صورتی در حال تعادل مکانیکی است که اگر از یک چارچوب مرجع لخت مشاهده شود، شتاب خطی و شتاب زاویه‌ای مرکز جرم آن نسبت به هر محور ثابتی در این چارچوب مرجع ، صفر باشد.) هر سه مورد بدون حرکت و شتاب هستند.

اما پایداری یعنی این که با وارد کردن یک نیرو به گلوله قرمز، گلوله مجدداً به وضعیت تعادل برگرده. که فقط حالت اول پایدار هست.
 
آخرین ویرایش:

harry potter

عضو جدید
دمه همتون گرم . خیلی بحثه جالبی بود . من که خیلی چیزا یاد گرفتم . ولی یه سوال کوچیکه دیگه مونده . مگه موتور های دورانی درون موشک روشن نمی شن ؟ چرا آتیشو میده بیرون ؟ و اینکه این آتیش فقط لحظه اول هست .
 

harry potter

عضو جدید
اتفاقا این دعواها خیلی هم مفیده . آدم کلی چیز تو این جور دعواها یاد میگیره . خوب ، حالا جوابه ما رو نمی خوای بدی ؟
 

m.r.sheikh

عضو جدید
داستان اینکه این موتورها یا اصطلاحا ترقه ها برای حفظ راکت در مسیر خودش. یعنی اینکه در لحظه اول حرکت این اسپین باعث می شه که راکت بر اثر هر نیروی خارجی و یا هر عدم تقارون جرمی حول محور طولیش(مثلا غیر متقارن سوختن پیشرانه) اگر انحرافی پیدا کزد در لحظه بعد همون عدم تقارن دقیقا در همجا اتفاق بیوفته. یعنی فرض کنید که به هر دلیلی موشک تقارون جرمی نداره حول محور طولیش. پس اگه اسپین نداشته باشه همش به اون سمت منحرف میشه. اما اگه اسپین داشته باشه در هر لحظه این عدم تقارون یک جا دیگه قرار می گیره. این ترقه ها یک سری راکت موتورهای سوخت جامدن کوچکند که با زاویه دور موشک چیده می شه. چرا نباید آتیش ازش بیاد!!!!!! قراره یک گشتاور دروست کنه دیگه! یک چیز دیگه هم می خواستم بگم یادم رفت.
 

m.r.sheikh

عضو جدید
اها. بعضی وقتها این نیرو رو بالک ها درست می کنن. یعنی یا ایروفیل نامتقازن دارن یا با زاویه نصب می شن تا گشتاور ایرودینامیکی تولید کنن که البه فرکانس این نوع اسپین زیاد نیست و اگه بخواییم با سرعت زیاد پرتاب بشه باید همون موتور های دور اسپین بدن. این سامانه برای لحظه های اول که شتاب زیاده و سامانه های کنترلی هنوز فعال نیست مفیده. در مورد موشک یا راکت هایی که از این سامانه استفاده نمی کنن باید از همون لحظه اول دائما سامانه های کنترلیشون فعال باشه. مثلا ماهواره برها اسپین ندارند . چون اصلا شتاب زیاد ماهواره رو اون تو داغون می کنه یا اونهایی که انسان حمل می کنن. اما اگه نظامی باشه بهترین راه برای غلبه به اینرسی موشک همون شتاب اولیه زیاد و یک اسپین مناسبه که بعد از اینکه موشک از فاز بوست خارج شد و رفت تو ساستین، انوقت سیستم کنترل فعال میشه و باید با بالک یا تغییر بردار رانش هدایت کنه تا بخوره به هدف.
 

harry potter

عضو جدید
خیلی ممنون . توضیحاتتون خیلی روشنگر بود . این که میپرسم چرا ازش آتیش میاد بیرون به خاطره اینه که رو بدنه موشک جایی برای بیرون آمدن آتیش دیده نمی شه و بدنه موشک یک پارچه به نظر میاد . یه سوال دیگه هم اینکه چرا لحظه اول این آتیش میاد بیرون ؟ مگه موتور فقط لحظه اول روشن میشه ؟ مگه نباید در طول پرواز هم روشن بمونه ؟
 

m.r.sheikh

عضو جدید
مخلصیم. نه جای این نازلهای کوچک رو بدنه مشخص هست. منتها چون کوچیکه دیده نمی شه. بعد هم برای یک لحظه کافیه. چون مثلا وقتی کره زمینه کوچکی که جرمه کمی هم داره و گذاشتی رو میزت رو با دست می چرخونی چندین ثانیه می چرخه. حالا فکر کن این که جرمش بیشتر و اینرسی بیشتری داره کافیه یک لحظه با یک نیروی پیچشی زیاد بچرخونیش. دیگه خودش به چرخش ادامه می ده.
 

Similar threads

بالا