خبرها و تازه های مهندسی آب

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ارسال سه هزار اثر به سومین جشنواره «آب، صدای زندگی» در قم

ارسال سه هزار اثر به سومین جشنواره «آب، صدای زندگی» در قم

ارسال سه هزار اثر به سومین جشنواره «آب، صدای زندگی» در قم


قم - خبرگزاری مهر: مدیر آموزش همگانی شرکت آبفای قم با اشاره به پایان مهلت ارسال آثار به سومین جشنواره فرهنگی، هنری «آب، صدای زندگی» گفت: بیش از سه هزار و 100 اثر در 10 رشته و در دو بخش اصلی و جنبی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، محمد کربلایی ابراهیمی با بیان اینکه سومین جشنواره فرهنگی و هنری «آب، صدای زندگی» امسال برای دانش آموزان تمام مقاطع تحصیلی قم برگزار می‌شود، گفت: سومین جشنواره فرهنگی، هنری آب صدای زندگی در دو بخش اصلی و جنبی برگزار می‌شود که در بخش اصلی دانش آموزان تمام دوره‌های تحصیلی در رشته‌های سرود و شعر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی افزود: در بخش جنبی جشنواره نیز دانش آموزان دوره ابتدایی در رشته‌های روزنامه دیواری و کتاب و دانش آموزان راهنمایی و متوسطه در رشته‌های عکاسی، خوشنویسی، طراحی پوستر، کاریکاتور، نقاشی و تصویرسازی با هم رقابت می‌کنند.

مدیر آموزش همگانی شرکت آبفای قم با بیان اینکه پس از تشکیل دبیرخانه جشنواره سوم، فراخوان و اطلاع‌رسانی جشنواره از اواخر دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، اظهار داشت: در این زمینه بیش از 8 هزار پوستر جزوه دستورالعمل جشنواره در مدارس توزیع شد.

کربلایی از حضور مروجان مصرف بهینه آب در 900 مدرسه از ابتدای فراخوان جشنواره به منظور اطلاع‌رسانی چهره به چهره خبر داد و خاطر نشان کرد: به منظور تشویق و ترغیب بیشتر دانش آموزان جهت شرکت در جشنواره سوم، 12 هزار پوستر چرخه آب، 10 هزار جلد کتاب حامیان آب و 15 هزار نسخه روزنامه دیواری چاپ و در اختیار دانش آموزان قرار گرفت.

وی با اشاره به پایان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره گفت: در مجموع دانش آموزان دختر و پسر در سه دوره تحصیلی حدود 3 هزار و 1000 اثر در دوبخش اصلی و جنبی و در تمام رشته‌ها به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که از صاحبان آثار برگزیده پس از دو مرحله داوری در مراسم اختتامیه جشنواره تجلیل خواهد شد.

مدیر آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب قم تصریح کرد: در مراسم اختتامیه سومین جشنواره فرهنگی و هنری آب صدای زندگی در کنار تجلیل از 62 اثر برگزیده، از مربیان و مدیران نمونه، مدارس فعال و اولیا برتر نیز تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی در پایان گفت: امیدواریم امسال شاهد برگزاری جشنواره پربارتری باشیم و گامی مثبت در راستای فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در بین دانش آموزان برداریم.

یادآور می‌شود سومین جشنواره فرهنگی و هنری آب صدای زندگی 20 الی 23 اردیبهشت ماه سال آینده در تالار آب شرکت آب و فاضلاب استان قم برگزار می‌شود.


۱۳۹۰/۰۲/۱5
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شبکه آبرسانی در 32 روستای مراوه تپه اجرا شده است

شبکه آبرسانی در 32 روستای مراوه تپه اجرا شده است

شبکه آبرسانی در 32 روستای مراوه تپه اجرا شده است


گرگان - خبرگزاری مهر: مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی گلستان گفت: در 32 روستای شهرستان مراوه تپه شبکه آبرسانی اجرا شده است. به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، علیرضا خواستار پیش از ظهر پنجشنبه در جمع اهالی روستاهای این شهرستان افزود: در سال جهاد اقتصادی به همراه همکاران در شرکت تمام تلاش خود را در جهت آبرسانی به روستاهای فاقد آب انجام میدهیم تا اهالی پر تلاش این روستا ها از این نعمت الهی برخوردار شوند.
وی همچنین افزود: درحال حاضر تعداد ی از روستاهای این شهرستان توسط تانکرسیار آبرسانی می شوند که با تسریع در امر تخصیص اعتبار مورد نیاز انشاء الله شاهد تامین آب شرب روستاهای منطقه باشیم.

در این دیدار علی اصغر کرمانی فرماندار مراوه تپه خواهان تسریع در تکمیل اجراء پروژه های آبرسانی این شهرستان شد.
همچنین در پایان این دیدار ائمه جمعه روستاهای مرواه تپه از تلاش های شبانه روزی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گلستان در امر آبرسانی به روستاها قدردانی کردند.
شهرستان مراوه تپه در شرق گلستان واقع شده است.
۱۳۹۰/۰۲/۱5
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کارگاه آموزش ژئوفیزیک در شرکت آب منطقه ای بوشهر برگزار شد

کارگاه آموزش ژئوفیزیک در شرکت آب منطقه ای بوشهر برگزار شد


کارگاه آموزش ژئوفیزیک در شرکت آب منطقه ای بوشهر برگزار شد

کارگاه آموزش ژئوفیزیک و مبنای اجرای پروژه های ژئوالکترونیک برای مطالعات هیدروژئولوژیک در شرکت آب منطقه ای بوشهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر، شهلا شباک، مدیر مطالعات پایه منابع آب این شرکت، با اعلام این مطلب افزود: در این کارگاه آموزشی ضمن ارائه تئوری و شرح روش های انجام پروژه و نحوه استفاده از نرم افزارهای مفسر ژئوالکترونیک، در نهایت یکی از نمودارهای خروجی از نرم افزارها تفسیر شد.
وی هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را آشنایی کارشناسان مرتبط با نحوه عملکرد ژئوالکترونیک در منابع آب و استفاده های مفید این علم برای شناسایی منابع آب زیرزمینی استان بوشهر اعلام نمود.​




1304504344orig.jpg

منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر​
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شرکت آب منطقه ای گلستان پایلوت ارائه خدمات تعاملی بخش آب کشور شد

شرکت آب منطقه ای گلستان پایلوت ارائه خدمات تعاملی بخش آب کشور شد

شرکت آب منطقه ای گلستان پایلوت ارائه خدمات تعاملی بخش آب کشور شد

پروژه ارائه خدمات الکترونیک دو سویه شرکت آب منطقه‌ای گلستان به عنوان شرکت پایلوت در ارائه خدمات تعاملی بخش آب کشور راه‌اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، ایرج حیدریان، میدر عانل این شرکت، در مراسم آغاز بهره برداری از این سامانه که با حضور معاون توسعه مدیریت ومنابع انسانی استانداری گلستان، مدیرکل پست استان و جمعی از مسئولان ذیربط انجام گرفت، اظهار داشت: گسترش و توسعه زیرساخت های سخت‌افزاری و نرم افزاری با رویکرد استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و فناوری های نوین در مطالعه، اجرا، بهره برداری و نگهداری از طرح های عمرانی در بخش آب استان، مورد توجه ویژه این شرکت قرار دارد .
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در این مراسم با بیان اینکه تحقق دولت الکترونیک زمینه ساز تحول در فرآیند ارائه خدمت و افزایش میزان پاسخگویی به مردم است، اظهار داشت: هم اکنون ارائه خدمات به شهروندان از طریق دفاترICT مزایایی از قبیل کاهش در هزینه ها و تسریع در فرآیند خدمت رسانی و شفاف سازی را به دنبال دارد که این امر می تواند زمینه ساز تحقق افزایش عدالت اجتماعی به عنوان یکی از برنامه های دولت باشد .
ایرج حیدریان افزود: وزارت نیرو با الهام از دیدگاه های مقام معظم رهبری، شعار کاهش در هزینه ها، سرعت در اجرا، شفاف سازی و بهره وری را طلیعه اهداف و برنامه های خود در دولت دهم قرار داده است .
به گفته وی ارائه خدمات تعاملی بخش آب کشور گامی به سوی تحقق این اهداف است.
وی با اشاره به خدمات الکترونیک قابل ارائه توسط این شرکت گفت: در فاز نخست 5 خدمت اختصاصی در بخش بهره‌برداری از آب های زیرزمینی از طریق سامانه نرم افزاری ختاب ارائه می‌شود که صدور مجوزهای لایروبی چاه، کف‌شکنی چاه، حفر چاه به جای چاه، تغییر قدرت منصوبات و تمدید پروانه بهره‌برداری از آن جمله‌اند.
وی همچنین انجام مطالعات سازمانی برای توسعه تعداد این خدمات را از برنامه های آتی این شرکت برشمرد.
این پروژه شامل مطالعه و طراحی نرم‌افزاری برای ارائه خدمات دوسویه و تعامل میان متقاضیان و شرکت آب منطقه ای با همکاری شرکت رسارایان به بهره برداری رسید.
حیدریان از ارائه سه خدمت عمومی در حوزه مدیریت از طریق این سامانه خبر داد و افزود: پاسخگویی به شکایات، نظام پیشنهادات و انتقادات و سنجش نگرش مشتریان نیز در این سامانه طراحی و پیاده‌سازی شده است.
وی تصریح کرد: متقاضیان دریافت خدمت که پیش از این می‌بایست خدمات را از طریق مراجعه به ادارات منابع آب شهرستان ها دریافت نمایند، اکنون می‌توانند همان خدمت را از طریق دفاتر پیشخوان دولت در شهرها و روستاها دریافت کنند.
وی با اشاره به شمار این دفاتر در سطح روستاهای استان خاطر نشان کرد: وجود 440 دفتر پیشخوان دولت در روستاهای استان بستر مناسبی را برای این موضوع فراهم آورده است.



1304504344orig.jpg

منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان​
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آب‌های آلوده بزرگ ترین منبع آلودگی دریای خزر هستند

آب‌های آلوده بزرگ ترین منبع آلودگی دریای خزر هستند

آب‌های آلوده بزرگ ترین منبع آلودگی دریای خزر هستند

معاون انسیتو جغرافیای آکادمی ملی علوم آذربایجان در بازدید از موسسه تحقیقات آب گفت: مشکل اکولوژی دریای خزر، مسأله‌ای اساسی و بین‌المللی است.

به گزارش روابط‌ عمومی موسسه تحقیقات آب، پروفسور رامیز محمود اوغلی مامدوف، معاون انسیتو جغرافیای آکادمی ملی علوم آذربایجان، همراه با پروفسور بوداغ عبدالعلی اوغلی بوداغوف، مدیر این انسیتو، در موسسه تحقیقات آب ایران حضور یافتند.
معاون انسیتو جغرافیای آکادمی ملی علوم آذربایجان در این بازدید گفت: دریای خزر با مشکلات زیادی روبه رو است که این امر ما را برآن داشت تا تحقیقات خود را در زمینه مسائل اکولوژیک به وجود آمده برای این منبع گسترش دهیم.
وی با اشاره به عواملی که زمینه آلودگی دریای خزر را به وجود آورده‌اند، بیان کرد: در حال حاضر آب جاری در 130 رودخانه به این دریا ریخته می‌شود که این آب‌های آلوده بزرگ ترین منبع آلودگی دریای خزر هستند.
معاون انسیتو جغرافیای آکادمی ملی علوم آذربایجان ادامه داد:‌ از دیگر عوامل به وجود آمدن مسائل اکولوژیک دریای خزر، می‌توان به صنایع آلودکننده ساحلی، منابع نفتی و فاضلاب‌های روستایی اشاره کرد.
وی با بیان‌ این که این آلودگی‌ها موجب از بین‌ رفتن منابع تغذیه‌ای جانداران دریای خزر شده است،‌ گفت: به عنوان مثال تعداد ماهی‌های کیلکا که یکی از مهم ترین منابع غذایی در این دریا محسوب می‌شود، طی سال‌های گذشته 40 درصد کاهش داشته است. وی افزود: همچنین نسل عروس دریایی که منبع اصلی تغذیه ماهی خاویار در دریای خزر است، در حال انقراض است.
پروفسور رامیز محمود اوغلی مامدوف با بیان این که حل مشکلات دریای خزر نیازمند همراهی و همکاری کشورهای این منطقه است، اظهار داشت: باید با گسترش تحقیق و پژوهش بر روی این دریا و مسائل زیستی و اکولوژیک آن، مانع از میان رفتن این منبع عظیم خدادادی و گونه‌های جانوری موجود در آن شویم.
این هیات آذربایجانی در ادامه بازدید خود از موسسه، از مدل‌های هیدرولیک، مرکز دیسپاچینگ ملی آب ایران و امور آزمایشگاه‌های موسسه تحقیقات آب دیدن نمودند. همچنین در ادامه با سفر به مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر از تجهیزات و امکانات این مرکز نیز بازدید خواهند نمود.




1304504344orig.jpg

۱۳۹۰/۰۲/۱5
منبع خبر: روابط‌ عمومی موسسه تحقیقات آب - لیلا پورمحمدی
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پیشرفت عملیات ساخت سد قدرونی در استان کرمان به 42 درصد رسید

پیشرفت عملیات ساخت سد قدرونی در استان کرمان به 42 درصد رسید



پیشرفت عملیات ساخت سد قدرونی در استان کرمان به 42 درصد رسید

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کرمان از پیشرفت فیزیکی 42 درصدی طرح سد قدرونی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمان، مهندس سید محسن ثمره هاشمی اظهار داشت: طرح سد قدرونی در فاصله حدود 135کیلومتری شمال کرمان و در 2 کیلومتری شرق روستای قدرونی بر روی رودخانه حتکن و در ابتدای تنگه قدرون واقع شده است و از نوع بتنی غلطکی (R.C.C ) است.
وی افزود: طول تاج آن 195متر، عرض تاج آن 5 متر، عرض قاعده در بزرگ ترین مقطع 2/43متر، ارتفاع سد از پی 44 متر و ارتفاع سد از بستر رودخانه 41 متر است و حجم مخزن این سد در تراز حداکثر 56 میلیون متر مکعب و در تراز نرمال 44میلیون متر مکعب خواهد بود.
وی افزود: بتن ریزی بدنه از تراز 1691 تا 1692 و بتن ریزی سازه کالورت به اتمام رسیده و تولید مصالح بتنی با حجم 3134 متر مکعب ماهانه و حفر تونل انتقال 200متر از 700 متر انجام شده است .
ثمره هاشمی هدف از ساخت این سد را مهار سیلاب های رودخانه حتکن و قدرونی، تامین آب شرب دراز مدت شهر راور و روستاهای اطراف با خط انتقالی به طول 36 کیلومتر و تامین آب شرب دراز مدت شهر زرند با خط انتقالی به طول 58 کیلومتر به واسطه هشت ایستگاه پمپاژ، اعلام کرد.
تامین آب از سد قدرونی پس از ذخیره و کنترل سیلاب ها، حدود 13میلیون متر مکعب خواهد بود .




1304504344orig.jpg
۱۳۹۰/۰۲/۱5
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمان
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شرکت آب منطقه ای و بانک توسعه تعاون استان آذربایجان شرقی تفاهم نامه همکاری امضا کردند

شرکت آب منطقه ای و بانک توسعه تعاون استان آذربایجان شرقی تفاهم نامه همکاری امضا کردند


شرکت آب منطقه ای و بانک توسعه تعاون استان آذربایجان شرقی تفاهم نامه همکاری امضا کردند

در راستای توسعه روابط و همچنین تأمین مالی برخی از طرح های توسعه منابع آب، تفاهم نامه ای بین بانک توسعه تعاون استان و شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی توسط نماینده بانک توسعه تعاون استان و معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی امضا شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی، بر اساس این تفاهم نامه بانک توسعه تعاون استان متعهد شد نسبت به تأمین تسهیلات مالی 30 درصد سهم مشارکت کشاورزان طرح های پمپاژ ابراهیم سمیع، روشت بزرگ و انهار خراجو اقدام نماید





1304504344orig.jpg


۱۳۹۰/۰۲/۱5
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
عضو کمیسیون عمران مجلس از توان بالای مدیریت آب و برق خوزستان در طرح غدیر تقدیر کرد

عضو کمیسیون عمران مجلس از توان بالای مدیریت آب و برق خوزستان در طرح غدیر تقدیر کرد

عضو کمیسیون عمران مجلس از توان بالای مدیریت آب و برق خوزستان در طرح غدیر تقدیر کرد


به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، ابوالقاسم رحمانی در جریان بازدید از طرح آبرسانی غدیر که به درخواست نماینده مردم شادگان در مجلس صورت گرفته بود، افزود: تامین و توزبع آب در شهرهای خوزستان به لحاظ هزینه بر و زمان بر بودن طرح ها بسیار مشکل است.
وی اضافه کرد: طرح آبرسانی غدیر، طرح بسیار بزرگی است که برای اجرای آن زحمات زیادی کشیده شده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طی این طرح، در زمان محدودی به شهرهای آبادان و خرمشهر 2.2 متر مکعب آب منتقل شد و اکنون مردم از آن بهره مند هستند.
رحمانی با بیان اینکه انتقال 24 متر مکعب آب به طول 200 کیلومتر در چندین مسیر مختلف کاری بسیار سنگین و مهم است، از ظرفیت فنی متخصصان و توان بالای مدیریت سازمان آب و برق خوزستان تقدیر کرد.
وی افزود: طی این بازدید چگونگی تامین آب شرب شهرستان شادگان از طریق این طرح مورد بررسی قرار گرفت.
این مقام مسئول، زمان برخورداری مردم شادگان از آب طرح غدیر را دو سال آینده عنوان و تصریح کرد: به دنبال راهکارهای دیگری هستیم تا این زمان را کاهش دهیم.
وی نتایج بازدید و ارزیابی از طرح غدیر را مثبت خواند و بر رفع مشکل مردم در تامین آب تاکید کرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در سفری یک روزه به همراه حجت الاسلام والمسلمین مجید ناصری نژاد، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی، به منظور بررسی کیفیت آب شرب این شهرستان از طرح آبرسانی غدیر بازدید کرد.


1304504344orig.jpg



1304504344orig.jpg





۱۳۹۰/۰۲/۱5
منبع خبر: شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مشکل آب خاورشهر از طریق خط انتقال سد ماملو برای همیشه حل می شود

مشکل آب خاورشهر از طریق خط انتقال سد ماملو برای همیشه حل می شود

مشکل آب خاورشهر از طریق خط انتقال سد ماملو
برای همیشه حل می شود

شهرستانهای تهران - خبرگزاری مهر: استاندار تهران با اشاره به اینکه یکی از اساسی ترین و بزرگترین مشکلات خاور شهر نداشتن آب آشامیدنی مناسب است، گفت: مشکل آب خاورشهر از طریق خط انتقال سد ماملو برای همیشه حل می شود. به گزارش خبرنگار مهر در شهرری، مرتضی تمدن در پنجاه و ششمین سفر شهرستانی خود در جمع مردم خاور شهر از توابع شهرستان ری افزود: در حال حاضر خط انتقال آب سد ماملو به سرعت در حال احداث است که آب آن به برخی از شهرهای اطراف از جمله خاورشهر نیز اختصاص خواهد یافت.
وی همچنین از اختصاص بودجه از سوی رئیس جمهور برای ساخت تصفیه خانه آب سد ماملو خبر داد.
تمدن آغاز مطالعات ساخت مترو در قسمت جنوب شرقی تهران تا پاکدشت را نیز اعلام کرد و گفت: ساخت مترو از طرحهای جدی و مهم دولت است که کار آن آغاز شده و بودجه خوبی نیز برای آن اختصاص داده شده است.
وی ادامه داد: برای خرید آمبولانس خاورشهر نیز دستورات لازم داده شده که در سال جاری این امر نیز محقق می شود.
تمدن در خصوص نبود مرکز درمانی و بهداشتی در خاورشهر نیز بیان داشت: این امر باید با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و مشکلات احداث آن بررسی شود.
وی بااشاره به بودجه خوب عمرانی استان تهران گفت: طرح فاضلاب خاور شهر نیز از طرحهای اولویت دار این منطقه است.


پایه و اساس جهاد اقتصادی در کشور گذاشته شده است

استاندار تهران با اشاره به نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال جهاد اقتصادی اظهارداشت: پایه و اساس این کار اکنون در کشور گذاشته شده است که محور آن، عدالتخواهی و عدالت ورزی و مبارزه با زیاده خواهانی است که به سفره های بیت المال دست درازی کرده اند.
تمدن خاطر نشان کرد: دشمن از برخی مسائل که در جریان کارهای اجرایی کشور رخ داده، برداشت غلطی داشته و ما اجازه نمی دهیم که به اهداف پلید خود برسد و این را بسیجیان، خانواده های معظم شهدا، جانبازان و اقشار مختلف مردم بارها ثابت کرده اند.
وی تصریح کرد: همگان دیدند که مردم ولایتمدار ایران اسلامی چگونه پوزه فتنه را به خاک مالیدند و هم اکنون کشور ما در دنیا تبدیل به یک نماد و الگو شده و همه این پیروزیها به دلیل پیروی از سیره و روش مقام معظم رهبری است.
استاندار تهران ادامه داد: با وجود مردم همیشه در صحنه، مسیر پیروزیهای ایران اسلامی همچنان استمرار خواهد داشت و دشمن که به برخی حاشیه سازیها دل خوش کرده، همچون گذشته نا امید خواهد شد.




۱۳۹۰/۰۲/۱۷
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
از تشکیل وزارت آب و برق تا شورای‌ انرژی/ 75 سال گذشت

از تشکیل وزارت آب و برق تا شورای‌ انرژی/ 75 سال گذشت


از تشکیل وزارت آب و برق تا شورای‌ انرژی 75 سال گذشت



خبرگزاری مهر- گروه اقتصادی: 75 سال از زمان تاسیس وزارت آب و برق گذشت و اینک، دهمین دولت روی کار آمده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تصمیم گرفته است تا این وزارتخانه را در وزارت نفت ادغام کند. به گزارش خبرنگار مهر، شاید 25 بهمن سال 1315 که تصمیم‌گیران وقت کشور تشکیل وزارت آب و برق را مصوب کردند، روزی فکر نمی‌کردند که با مصوبه هیmت وزیران در دولت دهم بعد از انقلاب و در 13 اردیبهشت‌ماه اولین سال دهه 90، ادغام این وزارتخانه با وزارت نفت عملیاتی شود.

وزارت نیرو چگونه شکل گرفت

در واقع، آغاز تشکیل وزارت آب و برق که بعدها به وزارت نیرو تغییر نام و وظیفه پیدا کرد، به اولین نظام‌نامه موسسه برق تهران که به منظور برق‌رسانی به منازل و معابر شهر تهران تاسیس شده بود و قانون اجازه تاسیس بنگاه آبیاری مصوب بیست و نه اردیبهشت سال 1322 که وظیفه اش توسعه و اصلاح امور آبیاری کشور بود؛ برمی‌گردد.
وضعیت‌ ساختار اداری‌ دولت‌ پس‌ از مشروطه‌ تا سال 42 که‌ وزارت‌ آب‌ و برق‌ تاسیس‌ شد، همیشه‌ به گونه‌ای‌ بوده‌ که‌ ضرورت‌ تمرکز مربوط به‌ امور آب‌ و برق و انرژی‌ در یک‌ مجموعه‌ منسجم ‌احساس‌ می‌شد. ‌به وجود آمدن تاسیسات سدهای مخزنی در نقاط مختلف کشور از جمله لار، لتیان، درودزن و زرینه رود، قانون اجرای انتقال برق از طریق خطوط هوایی و وجود چندین‌ دستگاه‌ که‌ متکفل‌ مساله‌ آب‌رسانی و برق‌رسانی ‌بوده‌اند نیز، هیچگاه ‌راهگشای‌ حل‌ معضلات‌ جامعه‌ نبود‌.
بنابراین، دیدگاه‌های‌ جدیدی‌ که‌ دخالت‌ موثرتر دولت در امور زیربنایی در بخش‌های آب، برق و انرژی را ضروری می‌دانست؛ همچنان‌ سبب‌ بوجود آمدن‌ طیف‌ وسیعی‌ از دستگاههای‌ اجرایی‌ موازی و مشترک‌ شد که‌ به‌ نحوی‌ به‌ مسئله‌ تامین برق و آب مشغول بودند؛ اما مشکل اساسی این بود که این دستگاه‌ها از نظام و انسجام و هماهنگی خاصی برخوردار نبودند؛ به همین دلیل این معضل دولتمردان را برآن داشت تا با تاسیس یک سازمان که بتواند وظایف ارائه خدمات آب و برق را در سراسر کشور برعهده بگیرد؛ موافقت کنند و همین تفکر در نهایت منجر به ‌تاسیس‌ وزارت‌ آب‌ و برق شد.






لایحه قانون تاسیس وزارت آب وبرق مصوب بیست وششم اسفند 1342 در واقع نقطه پایانی به تمامی سرگردان‌‎هایی بود که هم مصرف‌کنندگان آب و برق داشتند و هم شرکتهایی که دراین زمینه فعالیت می‌کردند. آن زمان، وزارت آب و برق، از سازمان آب تهران، بنگاه برق تهران، بنگاه مستقل آبیاری، اداره کل لوله‌کشی آب تهران، آب و برق خوزستان، آب و برق کرج و اداره حفاظت از تاسیسات سدهای لار و لتیان و یا سایر سازمان‌های دولتی که برای احداث و بهره‌برداری از سدها و منابع آب و برق کشور به وجود آمده بودند؛ تشکیل شد. به این وسیله هم مصرف کنندگان آب و برق و هم شرکتها و سازمانهای متولی این دو صنعت صاحب یک وزارتخانه با شرح وظایف مشخص شدند.
با تصویب قانون ایجاد سازمان برق ایران، وزارت آب و برق موظف به تشکیل شرکتهای برق منطقه‌ای جهت اجرای طرح‌های برق‌رسانی به سراسر کشور شد، همچنین تصویب قانون تاسیس شرکت های بهره‌برداری از اراضی زیر سدها در سراسر کشور، وظایف وزارت آب و برق روز به روز کامل‌تر و مشخص‌تر می‌شد.
گام بعدی پس از ایجاد سازمان انرژی اتمی ایران بود که قرارشد وظیفه مطالعه و بکارگیری سایر انرژی‌های تجدید پذیر به وزارت آب و برق داده شود و به همین دلیل مقدمات تشکیل وزارت نیرو برای انجام کلیه امور مربوط به آب وبرق و انرژی‌های تجدیدپذیر به وجود آمد و در نهایت، قانون تاسیس وزارت نیرو در بیست و هشتم بهمن 1353 به تصویب رسید که هدف آن، حداکثر استفاده از منابع انرژی و آب کشور و همچنین تهیه و تامین انرژی و آب برای انواع مصارف عمومی شهروندان عنوان شد.
وظایف اساسی وزارت نیرو، نوع گسترده و همه‌جانبه ای از وظایف وزارت آب و برق پیشین بود. در واقع، با تاسیس وزارت نیرو تمامی اختیارات وزارت آب و برق به وزارت نیرو منتقل شد و حتی بر اساس ماده 9 این قانون، سازمان انرژی اتمی ایران از سازمانهای زیرمجموعه وزارت نیرو محسوب شد و در اصلاح ماده 1 قانون وزارت نیرو، احداث، تکمیل و بهره‌برداری از نیروگاههای اتمی نیز از وظایف اصلی وزارت نیرو تلقی شد.
براساس ماده 8 این قانون، شرکت ملی نفت ایران نیز موظف شد که برنامه‌های تولید، پالایش و توزیع نفت و گاز را دراختیار وزارت نیرو قرار دهد، هرچند پس از پیروزی انقلاب اسلامی و توجه به توسعه و ضرورت استفاده گسترده از انرژی اتمی، سازمان انرژی اتمی مستقل و از وزارت نیرو منفک شد.
در ادامه تکمیل وظایف وزارت نیرو، قانون تشکیل شرکتهای تامین و توزیع آب و تاسیسات آب و فاضلاب شهرها به تصویب رسید.بر اساس این قانون ایجاد شبکه‌های جمع‌آوری و دفع فاضلاب نیز با همکاری شهرداری‌ها یا بخش‌خصوصی بر عهده وزارت نیرو گذاشته شد.

با وقوع انقلاب اسلامی ایران و تشکیل شواری انقلاب جمهوری اسلامی ایران، با تصویب لایحه قانونی راجع به تغییرات وظایف وزارت نیرو بخشی از وظایف وزارت نیرو به سایر سازمانها یا وزارتخانه‌ها منتقل شد. براساس این لایحه تامین و توزیع آب آشامیدنی شهرها به استانداری و شهرداری‌ها منتقل شد. ادارات آبیاری و تشکیلات مربوط به آنها نیز به وزارت کشاورزی و عمران روستایی واگذار شد. بدین ترتیب یک بار دیگر وظایف وزارت نیرو دست خوش تغییر وتحول شد.

با تصویب قانون توزیع عادلانه آب در اسفند 61، حدود و اختیارات یکی از اساسی ترین وظایف وزارت نیرو که همواره با چالش عمومی روبرو بود، تعیین و مشخص شد. با پایان یافتن جنگ نیز، قانون تشکیل شرکتهای آب وفاضلاب ابلاغ شد. براساس این قانون ایجاد وبهره برداری از شبکه های توزیع آب شهری وجمع آوری وانتقال وتصفیه فاضلاب شهرها برعهده شرکت های مستقلی با عنوان شرکت های آب وفاضلاب استانی که زیر نظر وزارت نیرو انجام وظیفه می کنند؛ گذاشته شد.

بخشی از امورات عمرانی مربوط آبرسانی روستا ها وجمع آوری و دفع فاضلاب های روستایی هنوز تا این تاریخ دراختیار وزارت نیرو قرار نگرفته بود و کماکان برعهده وزارت جهاد سازندگی بود. به منظور یکپارچه سازی وظایف و واگذاری کلیه خدمات آب و برق به مردم ایران، بنا به تصویب هیئت وزیران در مردادماه 1381 وظایف آب وفاضلاب های روستایی نیز به وزارت نیرو واگذار شد. همچنین برق رسانی به روستاها نیز برعهده وزارت نیرو گذاشته شد.

به این وسیله کلیه وظایف تامین وآبرسانی به شهرها و روستاها، ایجاد شبکه ها وتصفیه خانه های فاضلاب شهری و روستایی و تامین وتوزیع برق به شهرها و روستاها، ومطالعه واستفاده از انرژی های تجدید پذیر ازجمله اساسی ترین وظایف وزارت نیرو است که هم اکنون در حال انجام است.

توسعه جمعیت، تکثر شهرها و لزوم توجه به تجهیز روستاها از یکسو و تحولات و تغییرات شتابنده فن آوری از سویی دیگر موجب می شود که ساختار سازمانی دولت و به تبع آن وزارت خانه ها در دوره‌های متوالی دستخوش تغییرات شود. اما وزارت نیرو درگذر زمان تا سال 1386 وظایف و ماموریت هایی را پیدا کرده است و هم اکنون نیز دولت تصمیم گرفته تا این وزارتخانه را به وزارت نفت ادغام کند و بخش آب را نیز به سازمان حفاظت محیط زیست یا وزارت جهاد کشاورزی بسپارد.

فراز و فرود تشکیل وزارت و شورای‌عالی انرژی
اما قبل از اینکه در روزهای پایانی هفته گذشته موضوع ادغام وزارتخانه های نفت و نیرو مصوب شود، بارها و بارها دولتهای گذشته تلاش داشتند تا ادغام این دو وزارتخانه را صورت داده و شورای عالی انرژی را تشکیل دهند که تاکنون محقق نشده است.
آن روزها در سال 42 که برای اولین بار در جهت هماهنگی توسعه منابع انرژی و عرضه و تقاضای آن، مساله تشکیل شورای‌عالی نیرو مطرح شد، هنوز بحثی در باب راه‌اندازی وزارتخانه جدیدی به نام وزارت نیرو مطرح نبود؛ تنها آن زمان چند بار این شورا تشکیل جلسه داد و عملا با تاسیس وزارت آب و برق از حیز انتفاع خارج و دیگر تشکیل جلسه نداد.
اما کار به همینجا ختم نشد، بلکه در سال 1345 یعنی تنها با گذشت 4 سال از تاسیس وزارت آب و برق، مساله ایجاد شورای هماهنگی در بهره‌برداری عرضه و تقاضای انواع انرژی مطرح شد و کار تا جایی پیش رفت که در نهم دیماه سال 46 اساسنامه شورای عالی انرژی کشور تشکیل شد؛ ولی به علت مغایر بودن شرح وظایف دیگر سازمانها به ویژه شرکت ملی نفت با آن عملا این اقدام نیز معوق ماند.
در سال‌های اولیه دهه 1350 با افزایش چشمگیر قیمت نفت و تجدیدنظر در برنامه پنجم توسعه آن زمان، تغییرات زیادی در برنامه‌های عمرانی به عمل آمد که نتیجه آن در ورود حجم زیادی از کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی و از جمله کالاهای مصرف‌کننده انرژی بود که در نتیجه، تنگناهای زیادی را در زمینه‌های مختلف از جمله تقاضای روند افزون برای مصرف انرژی به وجود آورد.



افزایش تولید و واردات خودرو و تقاضای زیاد مردم برای خرید وسایل مصرف‌کننده انرژی، مشکلات زیادی در زمینه تعادل عرضه و تقاضای انرژی به وجود آورد که این امر، منجر به مصوبه هیئت وزیران به تشکیل شورای هماهنگی انرژی در سال 56 شد که البته با توجه به قانون برق که مصوب سال 53 بود، دبیری شورای مذکور به وزارت نیرو سپرده شد.
این شورا پس از انقلاب به ریاست نخست‌وزیر با عضویت وزرای نیرو، نفت، امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی و عمران روستایی، صنایع، صنایع سنگین، راه و ترابری، مشاور امور اجرایی، رئیس سازمان برنامه و معاون نخست‌وزیر و سرپرست سازمان محیط‌زیست تشکیل جلسه داد.
بعد از آن، پس از اتمام جنگ تحمیلی در طرحی در برنامه اول توسعه، شورای برنامه‌ریزی انرژی براساس مصوبه شورای اقتصاد تشکیل شد که این شورا در هنگام تدوین برنامه سوم در زمینه مباحث پیرامون انرژی، نقش مؤثر داشت. سپس شورای دیگری در سطح عالی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور بررسی و تعیین الگوی مصرف انرژی را در مدت کوتاهی در دست داشت.
از آنجا که شورای عالی انرژی کشور تاکنون تشکیل نشده است و قانون تنها رئوس کلی وظیفه تمرکز سیاستگذاری، ایجاد هماهنگی بهینه‌سازی و تعیین ضوابط و الگوهای بهینه‌سازی و تقلیل آلودگی زیست محیطی ناشی از تولید و مصرف انرژی را مشخص نموده است و حتی تعداد و ترکیب و وظایف کمیته‌های تخصصی بدین لحاظ به تصویب شورا نرسیده است به روشنی محدوده تصمیم‌گیری و سیاستگذاری‌ها مشخص نمی‌باشد.

به گزارش مهر، به iرحال تشکیل وزارت انرژی چند مزیت در بخش برق دارد که از جمله آن می‌توان به کوچک شدن دولت اشاره کرد، ضمن اینکه این وزارتخانه، تامین منابع مالی برای صنعت برق را تسهیل می‌کند، به ویژه که در سالهای آتی نیاز به سرمایه‌گذاری در نیروگاهها بسیار زیاد خواهد بود.از سوی دیگر، همراه شدن امور بهره‌برداری نیروگاهها در استفاده از نیروگاهها با راندمان بالاتر، هماهنگی بیشتر در امور انرژی اولیه و ثانویه اشاره کرد.


۱۳۹۰/۰۲/۱۷
منبع "خبرگزاری مهر"

 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اجراي سيستم آبياري هانتر در قم

اجراي سيستم آبياري هانتر در قم

اجراي سيستم آبياري هانتر در قم

خبرگزاري فارس: رئيس اداره جنگلداري و جنگلكاري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان قم از اجراي سيستم آبياري باراني از طريق سيستم هانتر به منظور صرفه‌جويي در مصرف آب خبر داد.




به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از روابط عمومي اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان قم، حسين سهل‌آبادي بيان داشت: منابع طبيعي با اصلاح سيستم آبياري و تغيير نوع گونه گياهان پوششي در تحقق اهداف سال جهاد اقتصادي پيشگام شد.
وي عنوان كرد: آبياري فضاي سبز داخل اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان قم كه شامل مساحتي بالغ بر يكهزار و 260 مترمربع است، در گذشته توسط كارگر و به صورت دستي انجام مي‌گرفت.
سهل‌آبادي ادامه داد: علاوه بر مصرف فراوان آب، روش دستي نياز به زمان زيادي داشت كه در روش باراني تا 60 درصد در مصرف آب صرفه‌جويي مي‌شود، در حالي كه هزينه كارگر نيز از ليست مصارف حفظ و توسعه فضاي سبز در داخل اداره كل منابع طبيعي حذف خواهد شد.
رئيس اداره جنگل‌داري و جنگل‌كاري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان قم در تشريح نوع گونه گياهان پوششي اظهار داشت: در سال جاري و براي بالا بردن كيفيت گونه‌هاي كشت شده و كاهش آب مصرفي، نوع چمن كشت شده با نظر كارشناسان بخش جنگل اين اداره كل به چمن فرانكينيا تغيير داده شد.
وي تصريح كرد: چمن فرانكينيا از نياز آبي كمتري نسبت به ديگر گونه‌هاي چمني برخوردار است و به همين سبب به ميزان 30 درصد نسبت به پيش از كشت اين چمن در آب صرفه‌جويي مي‌شود.
سهل‌آبادي خاطرنشان كرد: گونه فرانكينيا برخلاف ديگر گونه‌هاي چمني و به دليل نوع ساختار پوششي آن بر سطح خاك نياز به كوتاه كردن ندارد، از اين رو از حيث مراقبتي و محافظت نيز بر پوشش چمني سال‌هاي گذشته ارجح است.

Fars News Agency
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
از کارگران شرکت آب منطقه ای قزوین تجلیل شد

از کارگران شرکت آب منطقه ای قزوین تجلیل شد

از کارگران شرکت آب منطقه ای قزوین تجلیل شد

به مناسبت روز جهانی کار و کارگر، از 15 تن از کارگران نمونه شرکت آب منطقه ای قزوین با اهدای لوح و هدیه تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین، در این مراسم مهندس دانشجو، مدیر عامل شرکت، با گرامیداشت روز کارگر گفت: کارگران بازوان توانمند مدیران در اجرای امور هستند و خدمات ارزشمند کارگران زحمتکش و پرتلاش، نقش مؤثری را در موفقیت های شرکت دارد .
وی افزود: همراهی و همکاری کارگران در نتیجه بخش بودن برنامه ریزی ها و اهداف مدیران شرکت برای انجام رسالت سنگین بخش آب در استان بسیار تاثیر گذار بوده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین تصریح کرد: کارگر نمونه کسی است که با وجدان کاری و با احساس مسئولیت، در انجام وظایف محوله به نحو احسن کوشا بوده و موفقیت و مشکلات مجموعه را متعلق به خود بداند و در آن سهیم باشد.
مهندس دانشجو گفت: خوشبختانه کارگران این شرکت با احساس مسئولیت و جدیت در کار نقش ارزنده ای را در ارتقای جایگاه شرکت آب منطقه ای قزوین داشته اند و امیدواریم این دلسوزی، تلاش و جدیت در کار در سال جهاد اقتصادی هم با همت مضاعف پیگیری شود .
در این مراسم به 15 تن از کارگران نمونه شرکت، لوح تقدیر اهدا شد.




1304825126orig-pic3.jpg





1304825126orig-pic2.jpg



یكشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰

منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین
















 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
عملیات اجرایی طرح تغذیه مصنوعی کیلانبر کرمانشاه آغاز شد

عملیات اجرایی طرح تغذیه مصنوعی کیلانبر کرمانشاه آغاز شد


عملیات اجرایی طرح تغذیه مصنوعی کیلانبر کرمانشاه آغاز شد

عملیات اجرایی طرح تغذیه مصنوعی کیلانبر با حضور استاندار کرمانشاه، نماینده مردم روانسر، جوانرود، ثلاث باباجانی و پاوه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان و مدیران محلی آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمانشاه، طرح تغذیه مصنوعی کیلانبر در محدوده شهرستان روانسر و در غرب دشت روانسر واقع شده و هدف عمده از اجرای آن، افزایش و تقویت سفره آب زیرزمینی و آبدهی چاه های واقع در پایاب و کاهش حجم سیلاب خروجی از حوضه است.
همچنین در این طرح، تامین آب اراضی آب بر به صورت تحت فشار لحاظ شده است.
مهندس کهریزی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه، در مراسم شروع عملیات اجرایی این پروژه گفت: مهم ترین مشخصه اصلی این طرح، ذخیره آب در زیر زمین است که با توجه به حجم بالای تبخیر و تعریق در منطقه، این طرح دارای مزایای بسیاری است و باعث می شود چاه های پایین دست طرح دچار نقصان آبدهی نگردند.
این طرح دارای 4 بند خاکی با ارتفاع 6 و 10 متر و طول تاج 200 تا 350 متر است.









1304825126orig-pic2.jpg



یكشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمانشاه
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
20 مورد از حریم و بستر رودخانه هراز و سرشاخه های آن در سال گذشته آزاد شد

20 مورد از حریم و بستر رودخانه هراز و سرشاخه های آن در سال گذشته آزاد شد


20 مورد از حریم و بستر رودخانه هراز و سرشاخه های آن در سال گذشته آزاد شد

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: 20 مورد از حریم و بستر رودخانه هراز و سرشاخه های آن، در سال گذشته آزاد شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مازندران، مهندس حمید مختاری معاون بهره برداری این شرکت، با اعلام این مطلب در نشست معارفه و تودیع مدیر جدید امور منابع آب آمل و محمودآباد، گفت: امروز مدیریت منابع آب با توجه به محدودیت آن، نیازمند همدلی، هم اندیشی و بهره گیری از مشارکت همه دستگاه های اجرایی است و در سال های اخیر گام های مثبتی در این زمینه برداشته شده است .
وی سپس با اشاره به همکاری و تعامل بسیار خوب دستگاه قضایی و انتظامی استان در حفاظت و حراست از منابع آب، گفت: در شهرستان آمل در سال گذشته 20 نفر از افرادی که به صورت غیر مجاز بستر و حریم مجاری آب را مورد تصرف قرارداده بودند، در دادگاه ها احکامی بسیار خوبی از جمله رفع تجاوز و آزاد سازی بستر و همچنین قلع و قمع اعیانی غیر مجاز و محکومیت مالی برایشان صادر شد.
مختاری سپس ادامه داد: جا دارد از همکاری و تعامل خوب دستگاه قضایی استان قدردانی شود و از سوی دیگر انتظار می رود همکاران ما از همه ظرفیت ها در شهرستان ها برای انجام ماموریت مهمی که در بخش آب دارند، استفاده نمایند.
معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای مازندران با تاکید بر رعایت قوانین و مقررات، رضایت مردم و مشتریان را شرط اساسی و مهم در امر خدمت رسانی به آنها برشمرد و گفت: همه ما باید تلاش کنیم در عین رعایت قانون و مقررات، به گونه ای عمل کنیم که بتوانیم در خواست مردم را به بهترین نحو و در کوتاه ترین زمان ممکن رسیدگی کنیم .
وی در پایان از زحمات مهندس علیرضا دعاگو مدیر قبلی امور منابع آب آمل و محمودآباد قدردانی کرد و سهراب آذرگون را به عنوان مدیر جدید آن امور معرفی نمود.






1304826913orig.jpg


یكشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰

منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مازندران
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سومین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران حوزه مالی و پشتیبانی شمال غرب کشور در ارومیه برگزار شد

سومین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران حوزه مالی و پشتیبانی شمال غرب کشور در ارومیه برگزار شد

سومین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران حوزه مالی و پشتیبانی شمال غرب کشور در ارومیه برگزار شد



سومین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران حوزه مالی و پشتیبانی شمال غرب کشور به میزبانی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در ارومیه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذر بایجان غربی، در این نشست که طی روزهای 13 و 14 اردیبهشت ماه در محل کارگاه سد نازلو برگزار شد، مدیر کل منابع انسانی و آموزش، مدیر کل مجامع، بودجه و نظارت مالی، مدیر امور مالی و ذیحسابی و رئیس گروه نظارت مالی شرکت مدیریت منابع آب ایران و همچنین معاونان و مدیران حوزه های مالی و پشتیبانی شرکت های آب منطقه ای استان های زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی حضور داشتند .
محمدعلی رفیعی، مدیر کل منابع انسانی و آموزش شرکت مدیریت منابع آب ایران، در این نشست هدف عمده این جلسات را آشنایی و انتقال دانش و تجربیات و تبادل اطلاعات و بررسی قوانین و بخشنامه ها برشمرد و از اجرای طرح نظام پرداخت 20 رتبه ای و قانون خدمات کشوری در سال جاری به عنوان مهم ترین برنامه های پیش روی وزارت نیرو یاد کرد .
وی افزود: عدالت محوری در جذب نیرو، هدفمند کردن آموزش ها و نگهداشت منابع انسانی از جمله بحث های مهمی است که مورد توجه جدی دست اندرکاران این بخش است.
در ادامه، اسماعیل مقصودی، مدیر کل مجامع، بودجه و نظارت مالی شرکت مدیریت منابع آب ایران، نیز طی سخنانی با اشاره به پیگیری اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در بخش آب با توجه به نام گذاری امسال به عنوان سال جهاد اقتصادی، ارائه راهکارهای مناسب و عملیاتی برای کاهش هزینه ها و افزایش در آمدهای این شرکت را جزو عمده برنامه های دفتر مجامع در سال جاری برشمرد.
همچنین در ادامه این نشست، زاهد معزز معاون مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، ضمن معرفی این شرکت، به تشریح طرح های توسعه آب، منابع و مصارف آب استان و میزان اعتبارات و نیازهای مالی و نیروی انسانی آن پرداخت .
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهداف عمده برگزاری این نشست ها، بر لزوم شناسایی و ارائه راهکارهای مناسب و عملیاتی برای حل مشکلات این شرکت ها در حوزه های مختلف نیروی انسانی، آموزش و اداری و مالی تأکید کرد .
در ادامه این نشست، مدیران هریک از شرکت ها در خصوص موضوعات مختلف به بحث و تبادل نظر پرداختند و ضمن تبادل تجربیات، راهکارهای مناسب برای حل مسائل و چالش های موجود را مورد بررسی قرار داده و پاسخ های لازم را از مسئولان دریافت کردند .
همچنین در این برنامه، شرکت کنندگان حاضر از عملیات اجرایی سد نازلو بازدید کردند و ضمن آشنایی با اجزای مختلف این طرح، از نزدیک با مراحل اجرای آن آشنا شدند .
سد نازلو در 26 کیلو متری شمال غرب ارومیه بر روی رودخانه نازلو احداث می شود و تنظیم سالیانه 317 میلیون متر مکعب آب برای آبیاری 43 هزار هکتار از اراضی منطقه و 38 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز صنعت و شرب، از جمله اهداف عمده این سد است.




1304826913orig.jpg

یكشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰​
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذر بایجان غربی
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کتاب راهنمای جدید آموزشی یکپارچه سازی آب منتشر شد

کتاب راهنمای جدید آموزشی یکپارچه سازی آب منتشر شد

کتاب راهنمای جدید آموزشی یکپارچه سازی آب منتشر شد

کتاب راهنمای جدید آموزشی یکپارچه سازی آب با مشارکت برنامه توسعه سازمان ملل متحد، دانشکده حکمرانی آب، موسسه بین المللی آب استکهلم، شبکه آب و شبکه یکپارچه سازی آب، تهیه و منتشر شد.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، این کتاب به موضوع یکپارچه سازی و مبارزه با فساد در بخش آب پرداخته است؛ موضوعی که در بحث حکمرانی منابع آب و خدمات رسانی آب کمتر به آن اشاره شده است.
این کتاب شامل هفت مدل آموزش با ارائه مقالاتی به صورت Power Point است که مفهوم بعضی از مسائل را ارائه می کند.
تمرکز موضوعی این کتاب بر روی یکپارچه سازی، پاسخ گویی و قابلیت اجرای مدیریت منابع آب و توسعه از طریق تخصیص و توزیع آب، تامین آب و خدمات بهداشتی و سایر مصارف آب، زیرساخت های آب و فرآیندهای تهیه و تدارک آنهاست.
علاقه مندان برای دریافت کتاب می توانند به نشانی: http://www.siwi.org/sa/node.asp?node=1133 مراجعه کنند.






1304826913orig.jpg

یكشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰​
منبع خبر: روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران - ترجمه: میترا عزیزی نژاد
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کاهش حجم آورد رودخانه های هرمزگان در سال آبی جاری

کاهش حجم آورد رودخانه های هرمزگان در سال آبی جاری


کاهش حجم آورد رودخانه های هرمزگان در سال آبی جاری

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان از کاهش 46 درصدی حجم آورد رودخانه های استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.


به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای هرمزگان، مهندس جعفر زیرراهی افزود: حجم آورد رودخانه های استان در نیمه نخست سال آبی جاری 998 میلیون متر مکعب بوده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته یک هزار و 878 میلیون متر مکعب بود.
وی همچنین از کاهش 27درصدی بارندگی استان در نیمه نخست سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: نتایج و بررسی های انجام شده بر روی اطلاعات بارش ایستگاه های باران سنجی استان در سال آبی 89-88، بیانگر افزایش24 درصدی بارندگی در مقایسه با سال آبی قبل از آن و کاهش 11 درصدی نسبت به میانگین دراز مدت 30 ساله است.
مهندس زیرراهی گفت: بر اساس محاسبات انجام شده بر روی آمار 140 ایستگاه در سطح استان، میانگین بارش در سال آبی 89-88 حدود 170 میلی متر بود که این مقدار در سال آبی 88-87 برابر 136 میلی متر و میانگین دراز مدت 149 میلی متر بوده است.
وی با اشاره به اینکه توزیع مکانی بارش در سطح استان یکنواخت نیست، بیان داشت: ارقام بارندگی در سال آبی 89-88 در نوار شمالی استان از وضعیت بهتری برخوردار بوده در حالیکه جزایر استان کمترین میزان بارش را داشته اند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان رودخانه های شاخص استان را رودخانه "سدیچ"، "گابریک"، "جگین"، "گز"، "زرانی"، "میناب"،"حسنلنگی"، "جلابی"،"شور"،" کل"،" رسول" و "مهران "عنوان کرد و بیان داشت: بیشترین حجم آورد رودخانه ها در سال آبی جاری مربوط به رودخانه حسنلنگی و جلابی با 325 میلیون متر مکعب است.




یكشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰​
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای هرمزگان
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
استاندار سمنان از محل سد در دست مطالعه چاشم بازدید کرد

استاندار سمنان از محل سد در دست مطالعه چاشم بازدید کرد

استاندار سمنان از محل سد در دست مطالعه چاشم بازدید کرد

استاندار سمنان به همراه تنی چند از مدیران و مسئولان اجرایی استان، از محل سد در دست مطالعه چاشم در شهرستان مهدیشهر بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای سمنان، در این بازدید مشاور طرح در مورد هدف، مشخصات طرح و مراحل اجرایی سد توضیحاتی ارائه نمود.
سد مخزنی چاشم با هدف افزایش تخصیص از چشمه روزیه برای مصارف شرب و بهداشت شهر سمنان و مهار سیلاب و تنظیم 7/4 میلیون مترمکعب آب در سال برای مصارف اراضی کشاورزی پایین دست سد در دست مطالعه است.
مطالعات مرحله اول این طرح با پیشرفت فیزیکی 100 درصد به پایان رسیده است.






1304826913orig.jpg



یكشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰​
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای سمنان
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بهره برداری بهینه، اقتصادی و عادلانه از آب، یک مسأله جهانی است

بهره برداری بهینه، اقتصادی و عادلانه از آب، یک مسأله جهانی است


بهره برداری بهینه، اقتصادی و عادلانه از آب، یک مسأله جهانی است

استاد دانشگاه صنعتی شریف و کارشناس شرکت مهندسی مشاور آبگیر در بوشهر گفت: امروزه حفظ و صیانت از منابع آب و بهره برداری بهینه، اقتصادی و عادلانه از آب، یک مسأله جهانی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر، دکتر ابوالفضل شمسایی در نشست بررسی طرح جامع آب کشور ویژه استان بوشهر با اعلام این مطلب افزود: تاکید جامعه جهانی بر این است که دولت ها و ملت ها در مقوله آب به عنوان کلید توسعه نگاه کنند و منابع آب موجود را عنصر اصلی آمایش سرزمین و توسعه پایدار به شمار آورند.
وی ابراز داشت: محدودیت منابع آب در دسترس، افزایش نیازهای آبی و آلودگی آب های موجود باعث شده تا جوامع انسانی با استفاده از بررسی های علمی، پژوهش های کاربردی و برنامه ریزی فردای بهتری را برای خود ترسیم کنند.
شمسایی با اشاره به اهداف طرح مطالعات جامع آب که تعیین یک چارچوب کلان به منظور برنامه ریزی منظم و کامل توسعه منابع آب است، افزود: این طرح شرایط اقلیمی و زیست محیطی، امکان دسترسی عادلانه همگان به آب سالم و کافی بر مبنای الگوی مصرف مناسب در راستای منابع ملی و توسعه پایدار کشور را فراهم می کند.
وی با اشاره به اینکه طرح جامع آب در شش حوضه کشور به طور جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد، اذعان داشت: مطالعات طرح جامع آب استان بوشهر نیز به عنوان قسمتی از حوضه آبریز حله، مند و کل مهران توسط مشاور آبگیر در حال انجام است.
وی بر استفاده از تکنولوژی های جدید برای شیرین کردن آب دریا و بهره گیری حداکثری ا ز پتانسیل های موجود در استان بوشهر تصریح کرد و گفت: می توان با تحقیقات لازم و با همکاری نیروگاه اتمی، چگونگی استفاده از آب برگشتی از آن را برای مصرف بخشی از نیازها مورد بازبینی قرار داد.
مدیر عامل شرکت آ ب منطقه ای بوشهر نیز در این نشست بر اجرای طرح جامع آب تاکید کرد و گفت: هم اکنون بیش از 90 درصد از آب آشامیدنی بوشهر از استان های همجوار تامین می شود.
شاهپور رجایی ادامه داد: طرح جامع آب بایستی زمینه دستیابی به مدیریت به هم پیوسته منابع آب را با مشارکت ذینفعان و ذیمدخلان در محدوده هر یک از حوضه های آبریز کشور فراهم کند.
وی یادآور شد: با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر باید فرایند آب در بوشهر را به نحوی شایسته مدیریت کنیم و برنامه جامعی برای حفاظت و حراست از منابع آب استان ترسیم نماییم.
رجایی با اشاره به اینکه برخی اوقات عدم آگاهی موجب بروز بعضی ناهنجاری ها در جامعه می شود، افزود: باید به شهروندان استان آگاهی های لازم در خصوص خطرات خشکسالی و عدم رعایت الگوی مصرف آب داده شود تا با حساسیت بیشتری آن را استفاده کنند.
وی با بیان اینکه تغییر نگرش نسبت به آب مستلزم عزم همگانی است، خواستار مشارکت تمامی نهادها، رسانه ها و شهروندان استان برای نهادینه کردن صرفه جویی و مصرف بهینه آب در استان بوشهر شد.




1304826913orig.jpg



1304826913orig.jpg


یكشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰​

منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر​

 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ضرورت تعامل بین بخشی و رعایت ارزیابی زیست محیطی در پروژه های بخش آب آذربایجان شرقی

ضرورت تعامل بین بخشی و رعایت ارزیابی زیست محیطی در پروژه های بخش آب آذربایجان شرقی

ضرورت تعامل بین بخشی و رعایت ارزیابی زیست محیطی در پروژه های بخش آب آذربایجان شرقی

در نشست مشترک مدیران ارشد شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی و اداره کل محیط زیست این استان، بر ضرورت تعامل بین بخشی و رعایت ارزیابی زیست محیطی در پروژه های توسعه منابع آب، تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی، مدیر عامل این شرکت در این نشست ضمن تاکید بر ضرورت ارتباط تنگاتنگ بین این شرکت و اداره کل محیط زیست، اظهار داشت: آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی استان آذربایجان شرقی به صورت کمی و کیفی توسط کارشناسان این شرکت پایش و ارزیابی می شود و بهره برداری پایدار از منابع خدادادی آب، نیازمند عمل به شاخص های زیست محیطی است.
مهندس ارسلان هاشمی در بخش دیگری از اظهاراتش اعلام کرد: با وجود اهمیت موضوع آبرسانی، تکمیل سدها و شبکه های پایاب، تمامی مشاوران و دست اندرکاران مرتبط با اجرای پروژه های آب، ملزم به رعایت ابعاد زیست محیطی در پروژه ها هستند.
مهندس هاشمی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود رعایت ارزیابی زیست محیطی را بسترسازی برای توسعه ارزیابی کرد و افزود: گرچه اجرای پروژه های عمرانی از اهمیت زیادی برخوردار است، اما به همان اندازه حفظ زیست بوم ها هم اهمیت دارد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی سپس با اشاره به سرانه آب در دسترس استان، یادآور شد: گرچه برای تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی ناگریز از اجرای پروژه های عمرانی در بخش آب هستیم، اما خود را ملزم به رعایت ملاحظات زیست محیطی می دانیم.
مهندس هاشمی از مهندسی رودخانه ها، تغذیه مصنوعی و شبکه آبیاری و زهکشی به عنوان فعالیت های شاخص شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی نام برد و گفت: سدهای خداآفرین، شهید مدنی و شهریار از جمله بزرگ ترین پروژه های این شرکت با آثار اقتصادی و اجتماعی گسترده محسوب می شوند که سهم زیادی در توسعه زیرساخت ها، اشتغال و درآمدزایی دارند.
در ادامه، مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ضمن تاکید بر ضرورت نگاه فرابخشی در اجرای پروژه های عمرانی بخش آب، خاطر نشان کرد: حفاظت محیط زیست به عنوان یک الزام، هم مبنای شرعی و هم قانونی دارد.
مهندس بیوک رئیسی سپس با تاکید بر مبارزه با آلودگی ها و شناسایی کانون های آلاینده منابع آب، خواستار همکاری مشترک دفاتر تخصصی شرکت آب منطقه ای و اداره کل حفاظت محیط زیست شد.
در ادامه این نشست، کارشناسان و مدیران دفاتر تخصصی شرکت آب منطقه ای و اداره کل محیط زیست به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند و مقرر شد این جلسات تداوم یابد و بر اساس نظام نامه تدوین شده فی مابین آب منطقه ای و سازمان محیط زیست، فعالیت ها به طور منظم ادامه یافته و نتیجه بررسی های جلسات کارگروه ها به طور سالانه به جلسه مدیران ارشد ارجاع و اعلام گردد.



1304850171orig.jpg



یكشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰​
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
عضو اصلی هیأت مدیره شرکت آب منطقه ای همدان منصوب شد

عضو اصلی هیأت مدیره شرکت آب منطقه ای همدان منصوب شد

عضو اصلی هیأت مدیره شرکت آب منطقه ای همدان منصوب شد


مهندس محمد حاج رسولیها، مشاور وزیر نیرو و سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران، در حکمی، منصور ستوده را برای مدت دو سال به عنوان عضو اصلی هیات مدیره شرکت آب منطقه ای همدان منصوب کرد.





یكشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰​
منبع خبر: روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
برگزاری جشن آبرسانی به تمام روستاهاي بالاي 20 خانوار کشور

برگزاری جشن آبرسانی به تمام روستاهاي بالاي 20 خانوار کشور








تا پایان فعالیت دولت دهم صورت می گیرد؛


برگزاری جشن آبرسانی به تمام روستاهاي بالاي 20 خانوار کشور


مشاور مدیرعامل و مدير مجتمع هاي آبرساني شرکت مهندسی آب و فاضلاب كشور از برگزاری جشن آبرسانی به تمام روستاهاي بالاي 20 خانوار کشور تا پایان فعالیت دولت دهم خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، مهندس "سیف الله بابانتاج" در آیین آغاز بهره برداري از پروژه هاي آبرساني در چند روستاي مرودشت، خرامه و بيضاء در استان فارس، با اشاره به خشكسالي هاي اخير و کاهش بارش ها، بحران آب را جهاني خواند.
بابانتاج با يادآوري نامگذاری های سال جاري و سال گذشته از سوي مقام معظم رهبري، گفت: در آبفاي كشور شعار جهاد اقتصادي جز با رعايت الگوي مصرف و كار و تلاش مضاعف محقق نخواهد شد و بايد همگان به اين مسئله مهم توجه کنند.
وي شمار روستاهاي موجود در كشور را حدود 65 هزار روستا اعلام و اضافه کرد: از اين تعداد، 35 هزار روستا داراي جمعيت بالاي 20 خانوار بوده و از بين آنها 29 هزار روستا از نعمت شبکه آب سالم و بهداشتي برخوردار هستند.
مدير مجتمع هاي آبرساني شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور عنوان كرد: با همت و تلاش آغاز شده در آبفاي كشور تا پايان دوران خدمت دولت دهم، تمامي روستاهاي بالاي 20 خانوار از آب شرب سالم برخوردار خواهند شد.
وی همچنین اظهار داشت: آبرسانی به تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان فارس نیز در سال آینده به پایان خواهد رسید.

17 ارديبهشت 1390 ساعت 12:58
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سازه جدید سد کوهک در سیستان و بلوچستان احداث می شود

سازه جدید سد کوهک در سیستان و بلوچستان احداث می شود



با اختصاص اعتبار از سوي هيات وزيران؛


سازه جدید سد کوهک در سیستان و بلوچستان احداث می شود

هیات وزیران با اختصاص 30 میلیارد ریال اعتبار برای احداث سازه جدید سد کوهک در استان سیستان و بلوچستان موافقت کرد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیات وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیرو و تایید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری و به استناد ماده (55) قانون محاسبات عمومی کشور، با اختصاص 30 میلیارد ریال اعتبار برای احداث سازه جدید سد کوهک در سیستان و بلوچستان موافقت کرد.
بر اساس این مصوبه، مبلغ 30 میلیارد ریال از محل اعتبار هزینه های پیش بینی نشده سرمایه ای قانون بودجه سال 1390 کل کشور، برای احداث سازه جدید جایگزین سد کوهک اختصاص یافت تا برابر قوانین و مقررات مربوط هزینه شود.
این مصوبه از سوی "محمدرضا رحیمی" معاون اول رییس جمهوری برای اجرا ابلاغ شده است.


18 ارديبهشت 1390 ساعت 11:35


 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آبرسانی سیار به بیش از 14 هزار خانوار روستایی هرمزگان

آبرسانی سیار به بیش از 14 هزار خانوار روستایی هرمزگان



آ
برسانی سیار به بیش از 14 هزار خانوار روستایی هرمزگان




معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان از آبرسانی سیار به بیش از 14 هزار خانوار روستایی این استان در سال گذشته خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، مهندس "غلامحسین محمدی" گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و ویژگی های زمین شناسی و تداوم خشکسالی چندین ساله که موجب محدودیت منابع آب شیرین و قابل شرب در سطح استان هرمزگان شده است، سال گذشته آب شرب مورد نیاز 14 هزار و 441 خانوار در قالب 401 روستا با آبرسانی سیار تامین شد.
وی اظهار داشت: میزان آب توزیع شده در این روستاها 213 هزار و 340 مترمکعب بوده که توسط 31 دستگاه تانکر فعال آبرسانی سیار انجام شده است.
وی اضافه کرد: از بین تعداد روستاهای زیرپوشش آبرسانی سیار در سطح استان، بیشترین آن مربوط به شهرستان بندرعباس به تعداد 68 روستا است.

18 ارديبهشت 1390 ساعت 16:28
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کاهش حجم ورودی آب به مخزن سد زاینده رود اصفهان

کاهش حجم ورودی آب به مخزن سد زاینده رود اصفهان





کاهش حجم ورودی آب به مخزن سد زاینده رود اصفهان




حجم آب ورودی به مخزن سد زاینده رود در استان اصفهان حدود 254 میلیون مترمکعب در مقایسه با دوره زمانی پارسال کاهش یافته است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، حجم آب ورودی به مخزن سد زاینده رود اصفهان که مهمترین سد این استان به شمار می رود، نزدیک به 254 میلیون مترمکعب (معادل 31 درصد) در مقایسه با زمان مشابه پارسال کاهش نشان می دهد.
ورودی های آب به مخزن این سد در زمان کنونی افزون بر 552 میلیون مترمکعب گزارش شده است.
بر اساس این گزارش، حجم کنونی آب موجود در مخزن سد زاینده رود 503 میلیون مترمکعب ثبت شده که این میزان در مقایسه با زمان مشابه پارسال 19 درصد کمتر است.
در زمان کنونی تنها 34 درصد از حجم سد مخزنی زاینده رود از آب پر شده است.
سد گلپایگان دیگر سد مهم استان اصفهان نیز در زمان کنونی با کاهش 26 درصدی آب موجود در مخزن خود مواجه شده است.
حجم آب گزارش شده از مخزن این سد تا پایان هفته گذشته 23 میلیون مترمکعب بوده است.


18 ارديبهشت 1390 ساعت 14:51
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
از ابتدای سال آبی جاری تاکنون گزارش شد؛ کاهش 25 درصدی بارش های کشور

از ابتدای سال آبی جاری تاکنون گزارش شد؛ کاهش 25 درصدی بارش های کشور





از ابتدای سال آبی جاری تاکنون گزارش شد؛
کاهش 25 درصدی بارش های کشور




حجم بارش های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نزدیک به 25 درصد کاهش یافت.
به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، میزان بارش های کشور از ابتدای مهرماه 89 تاکنون به 167 میلی متر رسید که این میزان در مقایسه با دوره درازمدت 43 ساله 25 درصد کمتر است.
بر اساس این گزارش، این میزان در مقایسه با هفته پیش از آن سه میلی متر بیشتر شده است.
همچنین بارش 167 میلی متری در سال آبی جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال 23 درصد کاهش یافته است.
گزارش بارش های کشور همچنین حاکی است: بارش ها در دوره مشابه سال آبی گذشته و دوره درازمدت 43 ساله به ترتیب 217 و 222 میلی متر ثبت شده بود.
بر اساس اين گزارش، در هفته گذشته بیشترین بارش ها در حوضه آبریز ارومیه با 18 میلی متر ثبت شد.
به این ترتیب حجم بارش های این حوضه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به 254 میلی متر رسید.
حجم بارش های حوضه دریاچه ارومیه در سال آبی جاری در مقایسه با زمان مشابه پارسال و دوره بلندمدت 43 ساله به ترتیب نزدیک به 27 و 11 درصد کمتر شده است.
حجم بارش های حوضه دریای خزر نیز در هفته گذشته با 11 میلی متر افزایش در مقایسه با هفته پیش از آن 259 میلی متر گزارش شد که این میزان نیز در مقایسه با زمان مشابه پارسال 32 درصد کمتر بوده است.
حوضه خلیج فارس نیز در هفته گذشته شاهد چهار میلی متر بارش باران بود و حجم بارش های این حوضه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به 252 میلی متر رسیده است.
در حوضه مرکزی با دو میلی متر و سرخس با یک میلی متر بارش در هفته گذشته، مجموع حجم بارش ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ترتیب 115 و 101 میلی متر ثبت شد.
حوضه مرزهای شرقی در هفته گذشته چهار میلی متر بارش را ثبت کرد.
مجموع بارش های این حوضه از ابتدای سال آبی تاکنون 73 میلی متر گزارش شده است.


18 ارديبهشت 1390 ساعت 13:43
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
احداث 200 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در سال 90

احداث 200 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در سال 90




سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران خبر داد:


احداث 200 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در سال 90




سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران از احداث افزون بر 200 هزار هکتار شبکه های آبیاری و زهکشی جدید در سال جاری در کشور خبر داد.
مهندس "محمد حاج رسولیها" در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت نیرو، اظهار داشت: قرار است تا پایان سال جاری افزون بر 200 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در کشور ایجاد شود.
حاج رسولیها با اشاره به حمایت های رییس جمهوری از احداث شبکه های آبیاری و زهکشی، افزود: این طرح ها با اعتباری افزون بر 25 هزار میلیارد ریال اجرا می شود.
حاج رسولیها با بیان اینکه در زمان کنونی نزدیک به یک میلیون و 800 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در کشور وجود دارد، گفت: افزون بر این میزان می بایست تا پایان دولت دهم نزدیک به 543 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی جدید احداث شود که نیازمند یک عزم جدی است.
سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین تصریح کرد: اعتبار اجرای این طرح ها از محل منابع دولتی، فروش اوراق مشارکت، صندوق ذخیره توسعه ملی و دیگر منابع تامین می شود.


18 ارديبهشت 1390 ساعت 11:55
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بارش های تهران به 266 میلی متر رسید

بارش های تهران به 266 میلی متر رسید



مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران:


بارش های تهران به 266 میلی متر رسید




مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: در پی بارش های اخیر، مجموع بارندگی های این استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به 266 میلی متر رسید.
"خسرو ارتقایی" روز دوشنبه (امروز) در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت نیرو، اظهار داشت: بارش های هفته اخیر خوب بود اما حجم بارش های این استان همچنان در مقایسه با دوره دراز مدت و زمان مشابه پارسال کمتر است.
ارتقایی افزود: حجم بارش های کنونی استان تهران در مقایسه با زمان مشابه پارسال و دوره درازمدت 43 ساله به ترتیب 14 و هشت درصد کاهش نشان می دهد.
به گفته ارتقایی، مجموع بارش های زمان مشابه پارسال 308 میلی متر ثبت شده بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران همچنین تصریح کرد: حجم آب موجود در مخازن سدهای استان به 782 میلیون مترمکعب رسیده است که 168 میلیون مترمکعب کمتر از پارسال است.
ارتقایی سپس اضافه کرد: در زمان کنونی سدهای لتیان، امیرکبیر، لار و طالقان تامین کننده آب مورد نیاز در استان تهران هستند.


19 ارديبهشت 1390 ساعت 15:34
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کاهش 30 درصدی سطح پوشش برفی کشور

کاهش 30 درصدی سطح پوشش برفی کشور




امسال و در مقایسه با زمان مشابه پارسال ثبت شد؛


کاهش 30 درصدی سطح پوشش برفی کشور



متوسط آب معادل میزان کنونی پوشش برفی در کشور 9/10 میلی متر اعلام شده است.
سطح پوشش برفی کشور در پایان هفته گذشته و در مقایسه با زمان مشابه پارسال 30 درصد کاهش یافت.
به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، سطح پوشش برف کشور از ابتدای سال آبی 90 - 89 تاکنون با 30 درصد کاهش در مقایسه با زمان مشابه پارسال به سه هزار و 300 کیلومتر مربع رسید.
این میزان سطح پوشش برفی معادل 36 میلیون مترمکعب آب خام است که این میزان نیز در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته پنج درصد کمتر شده است.
بر اساس این گزارش، پوشش برفی در دوره مورد بررسی سال آبی گذشته چهار هزار و 764 کیلومترمربع ثبت شده بود.
این گزارش حاکی است، متوسط آب معادل میزان کنونی پوشش برفی در کشور 9/10 میلی متر اعلام شده که در مقایسه با زمان مشابه پارسال 27 درصد بیشتر است.
سال گذشته این میزان هشت میلی متر گزارش شده بود.

19 ارديبهشت 1390 ساعت 12:48
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پيشرفت 70 درصدي پروژه سامانه تخليه سيلاب سد سياه بيشه بالا

پيشرفت 70 درصدي پروژه سامانه تخليه سيلاب سد سياه بيشه بالا



پيشرفت 70 درصدي پروژه سامانه تخليه سيلاب سد سياه بيشه بالا




مدير پروژه سامانه تخليه سيلاب سد سياه‌بيشه از پیشرفت 70 درصدی عملیات اجرایی فاز دوم این پروژه خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، مهندس "علي خراساني‌زاده" گفت:‌ اين پروژه از دو مرحله تشكيل شده كه اجرای فاز نخست آن شش سال پیش به پایان رسيده است.
وي افزود: اجرای فاز دوم اين پروژه از اسفندماه سال 89 توسط شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران به موسسه تحقيقات آب واگذار شده است كه براين اساس موسسه مسئوليت تحقيق، بررسي و اجراي پروژه سامانه تخليه سيلاب سد سياه بيشه بالا را برعهده دارد.
خراساني زاده با اشاره به اقدام هایی كه در قالب فاز دوم اين پروژه صورت گرفته است،‌ بيان كرد: طراحي و اجراي پروژه با مقياس 1:15 و اجراي آن از طريق صفحه‌هاي شفاف پلكسي‌ گلاس از جمله اقدام هایی است كه تاكنون انجام شده است.
وي ادامه داد: حوضچه مياني به دليل عدم كنترل تراز سطح آب پاياب نياز به كنترل مناسب براي تراز سطح آب داشت كه اين امر محقق شد و پرش هيدروليكي داخل حوضچه آرامش نيز شكل گرفت.
مدير پروژه سامانه تخليه سيلاب سد سياه‌بيشه بالا با اشاره به نتايج حاصل از انجام تحقيق بر روي اين پروژه، تصريح كرد:‌ به دليل پلكاني بودن تندآب، جريان‌هاي ريزشي و رويه‌اي براي تنظيم اين تندآب تشكيل شد كه با اندازه‌گيري‌هاي صورت گرفته سرعت ورود آب به حوضچه به ازاي دبي حداكثر 203 متر مكعب بر ثانيه،‌ 14 متر بر ثانيه است.
وی همچنين سرعت خروج آب از اين حوضچه را معادل شش متر بر ثانيه اعلام کرد.



19 ارديبهشت 1390 ساعت 12:30
 

Similar threads

بالا