چرا در اسلام شهادت دو زن برابر با شهادت يك مرد است؟

كربلايي حسام

اخراجی موقت
اولا اسلام در زماني كه اصولا براي زن چندان ارزشي قايل نبودند، شان انساني قايل شده وشهادت و گواهي زن عادل را پذيرفته است .
ثانيا اصولا شهادت ( حق ) نيست، تا آن جا كه شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد محسوب شده است او را محروم ازحق تلقي كنيم بلكه شهادت ( تكليف ) است . بنابراين در مواردي كه شهادت زن مسموع نيست ، او (معاف) از تكليف است و در نتيجه وظيفه اش نسبت به مرد سبك تر است.

ثالثا عدم استماع و ارزش شهادت ، درموارد بسيار محدود، اختصاص به زنان نداشته ، بلكه متقابلا در مواردي شهادت مردان مورد قبول نيست . به عنوان مثال در مورد اثبات زنده متولد شدن طفل ، شهادت مرد چيزي از ارث را براي طفل ثابت نمي كند ولي با شهادت هر زن يك چهارم از ارث ثابت مي شود و در اين مورد فقط شهادت زنان ارزش دارد .
رابعا زن موجودي است كه احساسات و عواطفش جنبه غالب شخصيتي او را تشكيل مي دهد. لازم به ذكر است كه اين موضوع هيچ نقصي براي زن نيست ; بلكه اگر چنين نبود آن گاه نظام خلقت دچار اشكال بود, چرا كه زن و مرد مكمل يكديگرند و جنبه هاي شخصيتي يكديگر را تكميل مي كنند. به دليل همين ويژگي و واقعيت - گرچه برخي آن را نمي خواهند بپذيرند - زن بيشتر از مرد تحت تاثير احساسات قرار مي گيرد و لذا ممكن است تحت تاثير احساسات و عواطف مختلف , شهادتي بدهد كه تنها موافق احساسات او باشد. اجتماع دو زن براي شهادت بر چيزي , ضريب اطمينان را در شهادت بالا مي برد. از سوي ديگر از آسيب پذيري يك زن نيز در جريان شهادت و خصومت ها و درگيري هاي پس از آن نيز تا حدودي مي كاهد.
اسلام به عنوان يك مكتب حقوقي واقع بين به اين حقيقت توجه كرده و از آن جهت كه اين احتمال - احتمال خطاي در تحمل شهادت و خطاي در اداي شهادت - نسبت به زنان بيش ازمردان است شهادت دو زن را برابر با شهادت يك مرد دانسته است .
منابع:
( فلسفه حقوق ، ص 171 - 173، موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني ). براي آگاهي بيشتر رجوع کنيد به : 1- نظام حقوق زن در اسلام ، شهيد مطهري 2-زن در آيينه جمال و جلال ، آيت الله جوادي آملي 3- قرآن و مقام زن ، سيدعلي كمالي 4- فلسفه حقوق ، قدرت الله خسروشاهي ، انتشارات موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني 5- قوانين فقه اسلامي ، ج 1، دكتر صبحي محمصاني ، ترجمه : جمال الدين جمالي محلاتي 6- روشنفكر و روشنفكرنما، داودالهامي 7- زن از ديدگاه اسلام ، رباني خلخالي 8- درآمدي بر نظام شخصيت زن در اسلام ، محمد رضا زيبايي نژاد - محمد تقي سبحاني
 

E.lahe

عضو جدید
کاربر ممتاز
اصولا شهادت ( حق ) نيست، تا آن جا كه شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد محسوب شده است او را محروم ازحق تلقي كنيم بلكه شهادت ( تكليف ) است . بنابراين در مواردي كه شهادت زن مسموع نيست ، او (معاف) از تكليف است و در نتيجه وظيفه اش نسبت به مرد سبك تر است.
این دلیل عالی بود
 

E.lahe

عضو جدید
کاربر ممتاز
بابا من فقط طعنه زدم !!

بیشتر از نود درصد آقایون هم فقط شعار میدن

در عمل هیچ کدوم به برابری حقوق زن و مرد ارزش قائل نیستند !

کدوم یکیتون حاضرید ارث پدرتون رو با خواهرتون برابر تقسیم کنید ؟
(الان همشون جواب میدن "من") !!!
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کجاش عالی بود؟
این فقط یه توجیه واسه قانع کردنه
خیلی جالبه که شما نمی خواهید قانع بشید!!! و هرچیزی که احیاناً قانعتون کنه رومیگید توجیهه!

چرا باید یک زن نصف مرد تکلیف داشته باشد؟
چون احتمال اینکه یک زن تحت تاثیر احساساتش شهادت نادرست بده بیشتره و بعد مجازات شهادت دروغ رو که میدونید چیه؟
دیگه ذات بشر و ذات روحی خانمها رو انکار نکنید، خانمها بیشتر از آقایون تحت تاثیر احساساتشونن.
این هم که خانمها احساسی اند ضعف نیست، در برخی از اوقات یک مزیت و برتری فوق العاده است نسبت به آقایون و اینی هم که آقایون در کل تحت تاثیر احساساتشون نیستند خیلی جاها به ضررشونه ولی چاره ای نیست ذاتشون اینه! می خوام بگم احساسی بود و بیشتر تحت تاثیر احساسات بودن یک ضعف نیست و خیلی جاها به کمک خانمها میاد.
آقایون هم که در کل بیشتر از عقلشون کمک میگیرن (در مواجهه عقل و احساس) خیلی وقتها به ضررشونه و خیلی وقتها بهشون گفته میشه دلتون سنگه، یا اصلاً این چیزها رو نمی فهمید.
مخلص کلام اینکه هرکدوم از زن و مرد ویژگی های خاص خودشون رو دارند و نمیشه هردوشون رو گذاشت روی یک کفه ترازو، باید متناسب با شخصیت و خصوصیات هرکدام تکالیفی رو روی دوشش گذاشت.
 

vleila

عضو جدید
هیچ کدوم از دلایلی که گفتین قانع کننده نبود .درسته که ممکنه خانما عواطف بیشتری داشته باشن اما چه دلیلی داره که نتونن درست ومنطقی فکر کنن؟؟
ممکنه دادن حق شهادت به زن تو اون زمان اونم توی عربستان لطف بزرگی در حق زنها به حساب بیاد اما الان و توی ایران فقط معنی حقیر شمردن زنها رو میده
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ببینم شما مسئول توجیه قوانین اسلامید؟؟؟؟
شمام مشکلتون اینکه اول میپذیرید و بعد قانع میشید!!!
ببینم شما مسوول رد یا نقد قوانین اسلامید؟؟؟؟
میپذیریم چون از طرف خداست و در قرآن اومده، چون دین، دین الهی است و چون برترین دینه، بعد دنبال دلیلش میریم که بتونیم جواب امثال شما که مسوول نقد قوانین اسلام هستید رو بدیم!!!
شمام به نظر ن مشکلتون اینه که در تفکرتون، همه چیز بده مگه اینکه خلافش ثابت بشه!!!
 

kabose 2

اخراجی موقت
ببینم شما مسوول رد یا نقد قوانین اسلامید؟؟؟؟
میپذیریم چون از طرف خداست و در قرآن اومده، چون دین، دین الهی است و چون برترین دینه، بعد دنبال دلیلش میریم که بتونیم جواب امثال شما که مسوول نقد قوانین اسلام هستید رو بدیم!!!
شمام به نظر ن مشکلتون اینه که در تفکرتون، همه چیز بده مگه اینکه خلافش ثابت بشه!!!
چرا فکر میکنید من میخوام قوانین اسلام رو رد کنم؟
من با این قانون و دلایلش توجیه نشدم
اگه بلدی دلیل بیار توجیهم کن چرا طفره میری؟
اینکه از آسمونا اومده منو قانع نمیکنه
دلیل منطقی بیار
احساساتی بودن دلیل منطقی نیست
شهادت یک امری هست که وقتی در موقعیتش قرار بگیری دیگر هیچ احساسی برات مهم نیست
این دلیل شما یک توهینی به خانوماست
شما میگید احتمال داره که یک خانوم تحت تاثیر احساساتش حق رو زیر پا بزاره وشهادت دروغ بگه
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چرا فکر میکنید من میخوام قوانین اسلام رو رد کنم؟
من با این قانون و دلایلش توجیه نشدم
اگه بلدی دلیل بیار توجیهم کن چرا طفره میری؟
اینکه از آسمونا اومده منو قانع نمیکنه
دلیل منطقی بیار
احساساتی بودن دلیل منطقی نیست
شهادت یک امری هست که وقتی در موقعیتش قرار بگیری دیگر هیچ احساسی برات مهم نیست
این دلیل شما یک توهینی به خانوماست
شما میگید احتمال داره که یک خانوم تحت تاثیر احساساتش حق رو زیر پا بزاره وشهادت دروغ بگه
والا تا همین دو دقیقه پیش من مسوول توجیه یا توضیح قوانین اسلام نبودم!!!

طفره نرفتم، در یکی از پست هام شرح دادم، اصلاً اهل طفره رفتن نیستم;)

یک موقعیت اگر مثال بزنم شاید درست بشه:
مثلاً در دادگاهی که خانواده متهم به قتلی حضور دارند و خانم میخواد شهادت بده، و خانواده متهم در حال گریه و زاری و قسم و آیه و التماسند، احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن زنان در این موقعیت بیشتره یا مردان؟ مرد یا زن کدوم بیشتر و زودتر تحت تاثیر قرار میگیره؟ بلاخره تحت تاثیر قرار گرفتن در شهادت اثر داره، نداره؟

عرض کردم در پست قبلیم مفصل، این که خانمها احساسی ترند نقطه ضعف نیست بلکه ذاتی است که خدا در اونها قرار داده و خیلی جاها به دردشون میخوره، این تفکر غلط که از اون ور آب اومده متاسفانه برخی ها رو دچار اشتباه کرده، کی گفته همیشه روی عقل رفتار کردن درسته؟
دیگه این رو تمام روانشناسان چه اسلامی چه غیر اسلامی ثابت کردند که احساس در آقایون خیلی کمتر از خانمهاست و بیشتر از عقلشون کمک میگیرن یعنی منطقی ترند و کمتر احساسی میشن و راحت احساسشون رو فراموش میکنند و خانمها نه، به احساسشون بیشتر اهمیت میدن و دیرتر میتونن فراموشش کنن.
حالا رو چه اساسی شما احساسی بودن رو بد میدونید؟ احساسی بودن اصلاً بد نیست بلکه هنری است که آقایان ندارند...


ضمن اینکه در متن هم گفته شده و درست هم هست که شهادت دادن یک تکلیفه، و مسوولیت داره و انسان به خاطر اون بازخواست میشه، خیلی جالبه تفکراتی شبیه شما که کم باهاشون بحث نکردم از این طرف معتقدید چرا مثلاً تکلیف زن اینجا کمتر از مرده ولی در جاهایی که به زنان مسوولیت هایی رو (بعضاً سنگین) داده اونجا هم صداتون بلنده که آی چرا به زن ظلم میکنید!!!
 

kabose 2

اخراجی موقت
والا تا همین دو دقیقه پیش من مسوول توجیه یا توضیح قوانین اسلام نبودم!!!

طفره نرفتم، در یکی از پست هام شرح دادم، اصلاً اهل طفره رفتن نیستم;)

یک موقعیت اگر مثال بزنم شاید درست بشه:
مثلاً در دادگاهی که خانواده متهم به قتلی حضور دارند و خانم میخواد شهادت بده، و خانواده متهم در حال گریه و زاری و قسم و آیه و التماسند، احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن زنان در این موقعیت بیشتره یا مردان؟ مرد یا زن کدوم بیشتر و زودتر تحت تاثیر قرار میگیره؟ بلاخره تحت تاثیر قرار گرفتن در شهادت اثر داره، نداره؟

عرض کردم در پست قبلیم مفصل، این که خانمها احساسی ترند نقطه ضعف نیست بلکه ذاتی است که خدا در اونها قرار داده و خیلی جاها به دردشون میخوره، این تفکر غلط که از اون ور آب اومده متاسفانه برخی ها رو دچار اشتباه کرده، کی گفته همیشه روی عقل رفتار کردن درسته؟
دیگه این رو تمام روانشناسان چه اسلامی چه غیر اسلامی ثابت کردند که احساس در آقایون خیلی کمتر از خانمهاست و بیشتر از عقلشون کمک میگیرن یعنی منطقی ترند و کمتر احساسی میشن و راحت احساسشون رو فراموش میکنند و خانمها نه، به احساسشون بیشتر اهمیت میدن و دیرتر میتونن فراموشش کنن.
حالا رو چه اساسی شما احساسی بودن رو بد میدونید؟ احساسی بودن اصلاً بد نیست بلکه هنری است که آقایان ندارند...


ضمن اینکه در متن هم گفته شده و درست هم هست که شهادت دادن یک تکلیفه، و مسوولیت داره و انسان به خاطر اون بازخواست میشه، خیلی جالبه تفکراتی شبیه شما که کم باهاشون بحث نکردم از این طرف معتقدید چرا مثلاً تکلیف زن اینجا کمتر از مرده ولی در جاهایی که به زنان مسوولیت هایی رو (بعضاً سنگین) داده اونجا هم صداتون بلنده که آی چرا به زن ظلم میکنید!!!

عزیزم وقتی میایی جواب منو میدی پس باید از حرفت دفاع کنی یا نه؟
خودت دوست داری مدافع قانون اسلامی باشی منکه دعوت نامه واست نفرستاده بودم
چرا داری از حرف خودم علیه خودم استفاده میکنی
من کی گفتم احساس بده؟ یه کم یواشتر باهم برییم
هر چیزی در جای خودش ارزش داره
عقل جای خود احساسم جای خود
من نمیگم هر چی رو باید با عقل سنجید ولی نباید خلاف عقل باشه
عقل هر کسی هم واسه خودش محترمه
این گفته من دلیل بر این نیست که هر قانونی که با عقل هر کسی سازگار نبود رده ولی هر عقلی در یک طبقه خاصی تقسیم بندی میشه که بایک عقل در سطح خودش مکان داره توجیه بشه
من نمیگم چون با عقل من نمیخونه پس این قانون رد میشه ولی اگر کسی توجیهم کنه ما مخلص اسلامم هستیم
ولی دلیل احساس رو من نمیتونم قبول کنم
برو یه گشتی تو جامعه بزن
خانوما یی هستن که از 10تا مثل من منطقی ترو قویترو شجاعترن ولی مردانی هم داریم که اندازه یک خروسم عرضه ندارن
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
عزیزم وقتی میایی جواب منو میدی پس باید از حرفت دفاع کنی یا نه؟
خودت دوست داری مدافع قانون اسلامی باشی منکه دعوت نامه واست نفرستاده بودم
چرا داری از حرف خودم علیه خودم استفاده میکنی
من کی گفتم احساس بده؟ یه کم یواشتر باهم برییم
هر چیزی در جای خودش ارزش داره
عقل جای خود احساسم جای خود
من نمیگم هر چی رو باید با عقل سنجید ولی نباید خلاف عقل باشه
عقل هر کسی هم واسه خودش محترمه
این گفته من دلیل بر این نیست که هر قانونی که با عقل هر کسی سازگار نبود رده ولی هر عقلی در یک طبقه خاصی تقسیم بندی میشه که بایک عقل در سطح خودش مکان داره توجیه بشه
من نمیگم چون با عقل من نمیخونه پس این قانون رد میشه ولی اگر کسی توجیهم کنه ما مخلص اسلامم هستیم
ولی دلیل احساس رو من نمیتونم قبول کنم
برو یه گشتی تو جامعه بزن
خانوما یی هستن که از 10تا مثل من منطقی ترو قویترو شجاعترن ولی مردانی هم داریم که اندازه یک خروسم عرضه ندارن

ما مخلص شما هم هستیم:gol:

خانومهایی هم هستن که خیلی احساساتی اند و همه کارهاشون بر مبنای احساسشونه و دقیقاً برخلاف عقلشون تصمیم مگیرن و آقایونی هم هستن که خیلی خوب همه چیز رو اداره میکنند و بر احساسشون مسلط اند و خیلی جاها سنگ دل!

حالا بر مبنای کدوم یک از این دو گروه ما باید قانون وضع کنیم؟

ما باید بر مبنای یک مطلب کلی قانون بذاریم، اون مثالی که زدم رو مطالعه کردید؟
به نظر شما در حالت کلی خانمها در اون شرایط بیشتر تحت تاثیر قرار میگیرن یا آقایون؟ چون اون مثالی که زدم یک مثال خیلی ملموسه از یه محکمه که باید توش شهادت داده بشه...
 
آخرین ویرایش:

kabose 2

اخراجی موقت
ما مخلص شما هم هستیم:gol:

خانومهایی هم هستن که خیلی احساساتی اند و همه کارهاشون بر مبنای احساسشونه و دقیقاً برخلاف عقلشون تصمیم مگیرن و آقایونی هم هستن که خیلی خوب همه چیز رو اداره میکنند و بر احساسشون مسلط اند.

حالا بر مبنای کدوم یک از این دو گروه ما باید قانون وضع کنیم؟

ما باید بر مبنای یک مطلب کلی قانون بذاریم، اون مثالی که زدم رو مطالعه کردید؟
به نظر شما در حالت کلی خانمها در اون شرایط بیشتر تحت تاثیر قرار میگیرن یا آقایون؟ چون اون مثالی که زدم یک مثال خیلی ملموسه از یه محکمه که باید توش شهادت داده بشه...

ارادت داریم
منم همینو میگم
هر جور آدمی هست و نمیشه قانون کلی داد
جاییکه من کار میکنم خانمی هست که آقایون شرکت نمیتونن تو چشاش نگاه کنن
ولی خانمی هم هست که ...
آره مثالتم خوندم ولی قانع کننده نبود
همه تحت تاثیر قرار میگیرن و نمیشه قانون کلی داد
ولی شهادت جای احساسی شدن نیست
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ارادت داریم
منم همینو میگم
هر جور آدمی هست و نمیشه قانون کلی داد
جاییکه من کار میکنم خانمی هست که آقایون شرکت نمیتونن تو چشاش نگاه کنن
ولی خانمی هم هست که ...
آره مثالتم خوندم ولی قانع کننده نبود
همه تحت تاثیر قرار میگیرن و نمیشه قانون کلی داد
ولی شهادت جای احساسی شدن نیست
خوب دارید میگید شهادت جای احساسی شدن نیست. حالا یه سوال دیگه زنان بیشتر تحت تاثیر احساساتشون قرار میگیرن یا مردان؟ و زنان زودتر احساساتشون تحریک میشه یا مردان؟

مثالم مثال بود و یه سوال، نه دلیل یا توضیحی که قانع کننده باشه یا نه، پرسیدم تحت اون شرایط به نظر شما در حالت کلی زن بیشتر احساسش روش اثر میگذاره یا مرد؟
 

phalagh

مدیر بازنشسته
ما مخلص شما هم هستیم:gol:

خانومهایی هم هستن که خیلی احساساتی اند و همه کارهاشون بر مبنای احساسشونه و دقیقاً برخلاف عقلشون تصمیم مگیرن و آقایونی هم هستن که خیلی خوب همه چیز رو اداره میکنند و بر احساسشون مسلط اند و خیلی جاها سنگ دل!

حالا بر مبنای کدوم یک از این دو گروه ما باید قانون وضع کنیم؟

ما باید بر مبنای یک مطلب کلی قانون بذاریم، اون مثالی که زدم رو مطالعه کردید؟
به نظر شما در حالت کلی خانمها در اون شرایط بیشتر تحت تاثیر قرار میگیرن یا آقایون؟ چون اون مثالی که زدم یک مثال خیلی ملموسه از یه محکمه که باید توش شهادت داده بشه...
ببخشيد زياد ربطي به اين تاپيك نداره. اما به بحثي كه پيش گرفتيد ربط داره. يه سر به تاپيك زير بزنيد.
عقل و احساس
 

Ezel2

عضو جدید
محمد، رسول خدا، در 14 قرن پیش در میان پایین ترین مردمان آمد
هیچگاه نگفت "من برای به کمال رساندن" اعراب آمده ام
برای اصلاح
و برای بنای راهی آمده بود که به کمال می رسد
ما چه کردیم؟
ما در همان نقطه ی نخست این راه درجا زدیم
پیامبر من، رسول خدا، هیچ وقت خواستار توقف و درجا زدن و گندیدن نبود

در زمانی امد که زن زیادی پایین تر از کالا بود
حداقل 10 مدل ازدواج داشتیم که همه جور توهینی رو به زن ها در خود داشت
چه کرد؟
از این 10 نوع 2 یا در بیشترین حالت 3 نوع را پذیرفت( نکاح و عقد دائم، عقد موقت و عقد با کنیزان)
چرا؟
پاسخ همه ی این سوال ها نزدیک خواهد بود
پاسخ این سوال که چرا "شهادت زن برابر با نصف شهادت یک مرد است"؟
پاسخ
پیامبر خدا باید در مقابل اصلاحاتش، در مقابل امتیازاتی که از مردان عرب می گرفت، به اونها امتیازاتی میداد، وگرنه اعراب که به دست خدا یهویی متحول نشده بودند
اعراب همان اعراب بودند
باید بهشون امتیاز میداد تا امتیازات بزرگی که مطلوبش بود بگیره
وعده ی بهشتی داد که سراسر انباشته از محبوبان اعراب بود
عسل، هوای خنک، سایه، زن سفید و چشم سیاه و . . .

اگر میگفت همه ی امتیازاتی که داشتید بدید اعراب می پذیرفتند؟
یقینا خیر
باید با هوش و ذکاوت کار پیش می رفت

محمد، رسول خدا هیچگاه راضی به درجا زدن و گندیدن نبود
درعوض
ما چه کردیم؟
خودمون رو با اعراب 14 قرن پیش یکسان دانستیم
هرچیزی که برای اصلاح اونها اومده بود نهایت کمال و درستی شمردیم

چرا شهادت زن نصف شهادت مرده؟
چون اعراب حاضر نبودند شهادت برابر رو بپذیرند،
اگر این رو می پذیرفتند از یک چیز دیگه سرباز می زدن

و حالا
بعد از 14 قرن
ما مردم 14 قرن بالغتر شدیم
و حاکمیت از ما میخواد همان اعراب باشیم
دولت مایل بود قوانینی وضع کنه که عقد موقت رو رواج بده
پیامبر راضی بود؟
پیامبر راضیه؟
 

Ezel2

عضو جدید
ببینم شما مسوول رد یا نقد قوانین اسلامید؟؟؟؟
میپذیریم چون از طرف خداست و در قرآن اومده، چون دین، دین الهی است و چون برترین دینه، بعد دنبال دلیلش میریم که بتونیم جواب امثال شما که مسوول نقد قوانین اسلام هستید رو بدیم!!!
شمام به نظر ن مشکلتون اینه که در تفکرتون، همه چیز بده مگه اینکه خلافش ثابت بشه!!!
بعید می دونم شما شیعه باشید
آخه در تشیع زیادی برای عقل ارزش قائلند
اخه در تشیع عقل وسیله ی دریافت دینه
اخه امام هفتم شیعیان عقل رو حجت باطن می دونه

پس ما شیعیان
تا قانع نشیم
تا دینمون و از طریق عقلمون نفهمیم
نمی پذیریم

شما چطور؟
 
آخرین ویرایش:

kabose 2

اخراجی موقت
خوب دارید میگید شهادت جای احساسی شدن نیست. حالا یه سوال دیگه زنان بیشتر تحت تاثیر احساساتشون قرار میگیرن یا مردان؟ و زنان زودتر احساساتشون تحریک میشه یا مردان؟

مثالم مثال بود و یه سوال، نه دلیل یا توضیحی که قانع کننده باشه یا نه، پرسیدم تحت اون شرایط به نظر شما در حالت کلی زن بیشتر احساسش روش اثر میگذاره یا مرد؟

عزیزم منم میگم شهادت جای احساسی شدن نیست و کسیکه میخواد شهادت بده این مساله رو در نظر میگیره

بزار من یه مثال بزنم
راننده یک کامیون رانندگیش بهتره یا رانندگی یک سواری؟
مطمئنا راننده کامیون از سواری شروع کرده و بعدش شده راننده کامیون
آیا این دلیل میشه که ما بگیم راننده کامیون واسه رانندگی سواری هم بهتره؟
هر جایی شرایط مخصوص به خودشو داره
اگر یه مردی حین شهادت دادن احساساتی شد جواب چیه؟
این احساسی شدن واسه همه هست ولی واسه یکی کمتر واسه یکی بیشتر
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
محمد، رسول خدا، در 14 قرن پیش در میان پایین ترین مردمان آمد
هیچگاه نگفت "من برای به کمال رساندن" اعراب آمده ام
برای اصلاح
و برای بنای راهی آمده بود که به کمال می رسد
ما چه کردیم؟
ما در همان نقطه ی نخست این راه درجا زدیم
پیامبر من، رسول خدا، هیچ وقت خواستار توقف و درجا زدن و گندیدن نبود

در زمانی امد که زن زیادی پایین تر از کالا بود
حداقل 10 مدل ازدواج داشتیم که همه جور توهینی رو به زن ها در خود داشت
چه کرد؟
از این 10 نوع 2 یا در بیشترین حالت 3 نوع را پذیرفت( نکاح و عقد دائم، عقد موقت و عقد با کنیزان)
چرا؟
پاسخ همه ی این سوال ها نزدیک خواهد بود
پاسخ این سوال که چرا "شهادت زن برابر با نصف شهادت یک مرد است"؟
پاسخ
پیامبر خدا باید در مقابل اصلاحاتش، در مقابل امتیازاتی که از مردان عرب می گرفت، به اونها امتیازاتی میداد، وگرنه اعراب که به دست خدا یهویی متحول نشده بودند
اعراب همان اعراب بودند
باید بهشون امتیاز میداد تا امتیازات بزرگی که مطلوبش بود بگیره
وعده ی بهشتی داد که سراسر انباشته از محبوبان اعراب بود
عسل، هوای خنک، سایه، زن سفید و چشم سیاه و . . .

اگر میگفت همه ی امتیازاتی که داشتید بدید اعراب می پذیرفتند؟
یقینا خیر
باید با هوش و ذکاوت کار پیش می رفت

محمد، رسول خدا هیچگاه راضی به درجا زدن و گندیدن نبود
درعوض
ما چه کردیم؟
خودمون رو با اعراب 14 قرن پیش یکسان دانستیم
هرچیزی که برای اصلاح اونها اومده بود نهایت کمال و درستی شمردیم

چرا شهادت زن نصف شهادت مرده؟
چون اعراب حاضر نبودند شهادت برابر رو بپذیرند،
اگر این رو می پذیرفتند از یک چیز دیگه سرباز می زدن

و حالا
بعد از 14 قرن
ما مردم 14 قرن بالغتر شدیم
و حاکمیت از ما میخواد همان اعراب باشیم
دولت مایل بود قوانینی وضع کنه که عقد موقت رو رواج بده
پیامبر راضی بود؟
پیامبر راضیه؟
میشه مستندات این حرفهاتون و توضیحاتتون رو از قرآن یا احادیث هم نقل کنید؟
اینکه میتونیم احکام صریح موجود در قرآن، کتابی که برای همه عصرهاست، رو تفسیر به رای کنیم یا تغییر به مطلوب؟؟؟

با این حرفهاتون شما این حرف که قرآن کتابی است برای همه عصرها رو رد میکنید، چون قوانین توش به درد الآن نمیخوره، البته به نظر شما، نظر بنده اینه که اتفاقاً به درد امروز هم میخوره.;)


اینها محبوب شما نیست؟ میشه بگید چه کسی است که اینها محبوبش نباشه؟
(آقا کوروش دیگه خودتون رو انکار نکنید وقتی میخواهید حرف من رو رد کنید)
وعده ی بهشتی داد که سراسر انباشته از محبوبان اعراب بود
عسل، هوای خنک، سایه، زن سفید و چشم سیاه و . . .
البته یادتون رفت از موجوداتی که مورد لذت و علاقه خانمهاست نام ببرید;) برای خانمها هم همسرانی زیبا و نجیب تدارک دیده شده است.
 

Ezel2

عضو جدید
خوب دارید میگید شهادت جای احساسی شدن نیست. حالا یه سوال دیگه زنان بیشتر تحت تاثیر احساساتشون قرار میگیرن یا مردان؟ و زنان زودتر احساساتشون تحریک میشه یا مردان؟

مثالم مثال بود و یه سوال، نه دلیل یا توضیحی که قانع کننده باشه یا نه، پرسیدم تحت اون شرایط به نظر شما در حالت کلی زن بیشتر احساسش روش اثر میگذاره یا مرد؟
دوست خوبم
شاید زنان تحت احساساتشون مجبور به راست گویی بشن
اما مردان با تسلط بر احساساتشون راحتتر دروغ بگن
اینطور نیست؟

این یه بهانه ی دوطرفه است
شما اگر یک طرفش رو میپذیرید، لطفا اونورشم بپذیرید :دی
 

Ezel2

عضو جدید
میشه مستندات این حرفهاتون و توضیحاتتون رو از قرآن یا احادیث هم نقل کنید؟
اینکه میتونیم احکام صریح موجود در قرآن، کتابی که برای همه عصرهاست، رو تفسیر به رای کنیم یا تغییر به مطلوب؟؟؟

با این حرفهاتون شما این حرف که قرآن کتابی است برای همه عصرها رو رد میکنید، چون قوانین توش به درد الآن نمیخوره، البته به نظر شما، نظر بنده اینه که اتفاقاً به درد امروز هم میخوره.;)


اینها محبوب شما نیست؟ میشه بگید چه کسی است که اینها محبوبش نباشه؟
(آقا کوروش دیگه خودتون رو انکار نکنید وقتی میخواهید حرف من رو رد کنید)

البته یادتون رفت از موجوداتی که مورد لذت و علاقه خانمهاست نام ببرید;) برای خانمها هم همسرانی زیبا و نجیب تدارک دیده شده است.
اتفاقاً به درد امروز هم میخوره.
قطعا
صد در صد به درد امروز هم می خوره
اما
کی گفته "همه ی قرآن برای همه ی زمان هاست"؟

اینها محبوب شما نیست؟ میشه بگید چه کسی است که اینها محبوبش نباشه؟
مصطفی جان خب شما خوشتون میاد
:دی)))
خب شاید من از چشم آبیش خوشم بیاد
حتما می دونید که حوریان چشم سیاهند دیگه، مگه نه؟
اصلا بحث ما این نیست
یقینا فراوانند کسانی که کمال رو در هم خوابگی با حوریان نبینن
یقینا فراوانند کسانی که لذایذی بالاتر از لذایذ جنسی و نهرهایی از عسل و هوای خنک می شناسند
یقینا فراوانند کسانی که هم خوابی با عروسک هایی سیاه چشم و بی احساس رو بر عشق و محبت زمینی و روحانی ترجیح نمی دهند
اصلا آقا فراوانند کسانی که اصلا دنبال روابط جنسی نیستند !
یعنی چه :دی


کلا شرمنده اگر احساس کردید من خودم رو انکار کردم عزیز :دی
 

Ezel2

عضو جدید
قطعا
صد در صد به درد امروز هم می خوره
اما
کی گفته "همه ی قرآن برای همه ی زمان هاست"؟


مصطفی جان خب شما خوشتون میاد
:دی)))
خب شاید من از چشم آبیش خوشم بیاد
حتما می دونید که حوریان چشم سیاهند دیگه، مگه نه؟
اصلا بحث ما این نیست
یقینا فراوانند کسانی که کمال رو در هم خوابگی با حوریان نبینن
یقینا فراوانند کسانی که لذایذی بالاتر از لذایذ جنسی و نهرهایی از عسل و هوای خنک می شناسند
یقینا فراوانند کسانی که هم خوابی با عروسک هایی سیاه چشم و بی احساس رو بر عشق و محبت زمینی و روحانی ترجیح نمی دهند
اصلا آقا فراوانند کسانی که اصلا دنبال روابط جنسی نیستند !
یعنی چه :دی


کلا شرمنده اگر احساس کردید من خودم رو انکار کردم عزیز :دی
البته یادتون رفت از موجوداتی که مورد لذت و علاقه خانمهاست نام ببرید;) برای خانمها هم همسرانی زیبا و نجیب تدارک دیده شده است.

والا شاید خانم هایی باشند که از مردان زشت و کریه و وحشی و بددهن خوششون بیاد !
چرا باید همه ی زن ها از یک سری مرد که مثل مروارید می مونن خوششون بیاد؟
اصلا گذشته از این
این غلمان ها نجابتشون کجا بود؟
از کی تا حالا بردگی جنسی از مصادیق نجابت شده؟
گذشته از این
همسر؟
کی گفته حوریان و غلامان بهشتی قراره همسر ما باشند؟
 

shahriar_18

عضو جدید
اولا اسلام در زماني كه اصولا براي زن چندان ارزشي قايل نبودند، شان انساني قايل شده وشهادت و گواهي زن عادل را پذيرفته است .

جمله شما اشتباه اخوی در همون زمان در کشور ایران زنان بر تخت پادشاهی می نشستن این برای عربها بوذه که برای زن شان قایل نبودن
 

shahriar_18

عضو جدید

ثالثا عدم استماع و ارزش شهادت ، درموارد بسيار محدود، اختصاص به زنان نداشته ، بلكه متقابلا در مواردي شهادت مردان مورد قبول نيست . به عنوان مثال در مورد اثبات زنده متولد شدن طفل ، شهادت مرد چيزي از ارث را براي طفل ثابت نمي كند ولي با شهادت هر زن يك چهارم از ارث ثابت مي شود و در اين مورد فقط شهادت زنان ارزش دارد .

متاسفانه این جملات هم کاملاً کذب هستن که امیدوارم ناشی از بی خبری نویسنده باشه نه چیز دیگر
((دعاوی که اطلاع از آنها معمولاً در اختیار زنان است از قبیل ولادت،رضاع،بکارت،عیوب درونی زنان با گواهی چهار زن- دو مرد - یا یک مرد و دو زن)) بند ج ماده 320 قانون آیین دادرسی مدنی منبع فقهی هم: لمعه و دمشقیه نوشته شهید ثانی مبحث گواهی مراجعه کنید
همین طور که دید برای مواردی مانند عیوب داخلی زنان هم مردها می تونند گواهی بدهند چه برسه به زنده متولد شدن طفل در مبحث ارث که چنین بحثی که گفتید اصلاً وجود نداره.
در ضمن شرایطی رو که بیان کردید به هیچ عنوان در فقه وجود نداره و یک خلاقیت ذهنی هستش که با شهادت هر زن یک چهارم ارث ثابت می شه ما چنین چیزی رو نه در قانون مدنی مبحث ارث داریم و نه مباحث فقهی
 

shahriar_18

عضو جدید

رابعا زن موجودي است كه احساسات و عواطفش جنبه غالب شخصيتي او را تشكيل مي دهد. لازم به ذكر است كه اين موضوع هيچ نقصي براي زن نيست ; بلكه اگر چنين نبود آن گاه نظام خلقت دچار اشكال بود, چرا كه زن و مرد مكمل يكديگرند و جنبه هاي شخصيتي يكديگر را تكميل مي كنند. به دليل همين ويژگي و واقعيت - گرچه برخي آن را نمي خواهند بپذيرند - زن بيشتر از مرد تحت تاثير احساسات قرار مي گيرد و لذا ممكن است تحت تاثير احساسات و عواطف مختلف , شهادتي بدهد كه تنها موافق احساسات او باشد. اجتماع دو زن براي شهادت بر چيزي , ضريب اطمينان را در شهادت بالا مي برد. از سوي ديگر از آسيب پذيري يك زن نيز در جريان شهادت و خصومت ها و درگيري هاي پس از آن نيز تا حدودي مي كاهد.
اسلام به عنوان يك مكتب حقوقي واقع بين به اين حقيقت توجه كرده و از آن جهت كه اين احتمال - احتمال خطاي در تحمل شهادت و خطاي در اداي شهادت - نسبت به زنان بيش ازمردان است شهادت دو زن را برابر با شهادت يك مرد دانسته است .
جالبه این موجود ظریف و حساس می تونه وزیر بشه می تونه نماینده مجلس بشه و در اکثر کشورهای متمدن می تونه رییس دولت هم بشه و در تمامی این پست ها احساسی عمل نمی کنه اما فقط در زمینه شهادت احساسی میشه؟؟؟ چطور خانمها الان می تونند پلیس بشن درجه بگیرن و با مجرمین برخورد کنند و حرفی که به عنوان یک مامور می زنند برابر حرف یک مامور مرد ارزش داره اما وقت شهادت نه؟؟؟
حالا یک سوال دارم چرا خانمها در ارث از عین زمین ارث نمی برند و از قیمت زمین ارث می برن؟؟؟
بهتر نیست چشمتون رو باز کنید و کمی تفکر کنید و دست از تعصب بردارید که این قانون یادگاری از زمان جاهلیت هستش و این همه دورباطل رو برای ما بیان نکنید
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
متاسفانه این جملات هم کاملاً کذب هستن که امیدوارم ناشی از بی خبری نویسنده باشه نه چیز دیگر
((دعاوی که اطلاع از آنها معمولاً در اختیار زنان است از قبیل ولادت،رضاع،بکارت،عیوب درونی زنان با گواهی چهار زن- دو مرد - یا یک مرد و دو زن)) بند ج ماده 320 قانون آیین دادرسی مدنی منبع فقهی هم: لمعه و دمشقیه نوشته شهید ثانی مبحث گواهی مراجعه کنید
همین طور که دید برای مواردی مانند عیوب داخلی زنان هم مردها می تونند گواهی بدهند چه برسه به زنده متولد شدن طفل در مبحث ارث که چنین بحثی که گفتید اصلاً وجود نداره.
در ضمن شرایطی رو که بیان کردید به هیچ عنوان در فقه وجود نداره و یک خلاقیت ذهنی هستش که با شهادت هر زن یک چهارم ارث ثابت می شه ما چنین چیزی رو نه در قانون مدنی مبحث ارث داریم و نه مباحث فقهی

جالبه این موجود ظریف و حساس می تونه وزیر بشه می تونه نماینده مجلس بشه و در اکثر کشورهای متمدن می تونه رییس دولت هم بشه و در تمامی این پست ها احساسی عمل نمی کنه اما فقط در زمینه شهادت احساسی میشه؟؟؟ چطور خانمها الان می تونند پلیس بشن درجه بگیرن و با مجرمین برخورد کنند و حرفی که به عنوان یک مامور می زنند برابر حرف یک مامور مرد ارزش داره اما وقت شهادت نه؟؟؟
حالا یک سوال دارم چرا خانمها در ارث از عین زمین ارث نمی برند و از قیمت زمین ارث می برن؟؟؟
بهتر نیست چشمتون رو باز کنید و کمی تفکر کنید و دست از تعصب بردارید که این قانون یادگاری از زمان جاهلیت هستش و این همه دورباطل رو برای ما بیان نکنید

میتونم بپرسم مرجع تقلیدتون کیه؟
البته جاهایی وجود داره که شهادت زن مسموع هست و شهادت یک زن هم کافی است...
 

shahriar_18

عضو جدید
میتونم بپرسم مرجع تقلیدتون کیه؟
البته جاهایی وجود داره که شهادت زن مسموع هست و شهادت یک زن هم کافی است...
آیت الله سیستانی. در ضمن برای اطلاع می گم که کتاب لمعه نوشته شهید ثانی از معتبرتین منابع در علم اصول فقه و احکام فقهی هستش و تقریباً مخالفتی با ایشون دیده نشده و بسیاری از قوانین در آیین دادرسی و مدنی و جزایی ما از این کتاب سرچشمه گرفته
من نه در قانون و نه در فقه چنین مطلبی ندیدم شما بگید کجا چنین مطلبی هست
 
بالا