كنكور كارشناسی ارشد طراحی شهری:

Seesteen

عضو جدید
سلام ..
گفتم بچه های طراحی شهری هم یه تاپیک جدا از معماری-معماریا داشته باشن..
لطفا رتبه و درصداتون و بزارین تا مقایسه کنیم.
 
  • Like
واکنش ها: MEG

saie.n

عضو جدید
سلام من تازه وادم:smile:.طراحي شهري رو بعنوان رشته شناور زدم.
درصدام :
زبان 13.32
عمومي 35.56
مباني نظري 27.78
تاريخ معماري و شهرسازي 11.11
تحليل 34.48

رتبه 673

حالا اميدي هست؟:(؟؟؟
 

marali_64

عضو جدید
كنكور كارشناسی ارشد طراحی شهری:

كنكور كارشناسی ارشد طراحی شهری:
كنكور كارشناسی ارشد طراحی شهری در دو مرحله انجام می پذیرد كه مرحله اول به صورت امتحان تستی و مرحله دوم امتحان عملی (اسكیس) می باشد. مرحله دوم با عنوان پروژه عملی در انتهای لیست مواد امتحانی درج شده است. پس از برگزاری مرحله نخست،‌ اسامی افراد مجاز برای شركت در مرحله دوم (چند برابر ظرفیت) اعلام می گردد.
امتحان مرحله نخست در اسفندماه و امتحان اسكیس در تیر یا مرداد به صورت جداگانه از امتحان اسكیس معماری برگزار می شود كه با این حساب داوطلبان پس از شركت در امتحان مرحله اول، حدود چهار ماه فرصت برای تمركز روی تمرینات اسكیس خواهند داشت. امتحان مرحله نخست در تمام شهرها و امتحان اسكیس تنها در تهران به صورت متمركز برگزار می گردد.
امتحان این گرایش به طور جداگانه از كنكور معماری برگزاری می گردد.
ضرایب و مواد امتحانی مرحله اول به صورت زیر است:

مواد امتحانی
ضریب

زبان عمومی و تخصصی
١

مباحث عمومی شهرسازی ایران
۲

مبانی نظری معماری
۲

تاریخ معماری و شهرسازی
۲

تحلیل فضاهای معماری و شهری
۳

پروژه عملی طراحی (اسکیس طراحی شهری)
۵
همچنین برای اطلاع داوطلبان شركت در آزمون كارشناسی ارشد، گزیده ای از منابع آزمون برای گرایش زیر ارائه می گردد.
لازم به ذكر است كه علت انتخاب كتب زیر توسط طراحان سوال به عنوان منبع كنكور، در حقیقت سوق دادن دانشجویان كارشناسی به مطالعه مفیدترین مطالب موجود در زمینه طراحی شهری است. لیكن میزان دسترسی یا هزینه تهیه آن ها هنوز به طور دقیق مورد نقد قرار نگرفته است!
باور ما این است كه هر داوطلب كه برنامه مطالعه مناسبی در دوره كارشناسی نداشته باشد، با یك برنامه ریزی حداكثر شش ماهه می تواند تمركز لازم برای شركت در كنكور مرحله اول را كسب نماید.

لیست منابع پیشنهادی برای كنكور كارشناسی ارشد طراحی شهری

محیط های پاسخده

تاریخ شکل شهر

مبانی و فنون طراحی شهری

مبانی طراحی شهری

عرصه های زندگی اجتماعی و زندگی خصوصی

خلاصه مباحث طراحی شهری

کتابهای سبز شهرداری

شهرسازی معاصر

تئوری فرم شهر

سیمای شهری

شهر تهران

شهرسازی تخیلات و واقعیات

اصول و روشهای طراحی شهری و فضاهای مسکونی ایران

طراحی فضاهای شهری

اصول طراحی شهری

مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب

از زمان و معماری

نام کتاب

از زمان ومعماری

فضا، زمان، معماری

معماری اسلامی

سبک شناسی معماری ایران

طراحی شهرها

تاریخ شهر

آشنایی با تاریخ معماری

فضاهای شهری

معماری (فرم، فضا، نظم)

از شارتا شهر

سرانه کاربری های شهری

برنامه ریزی شهرهای جدید

ساخت شهر و معماری در اقلیم گرم و خشک ایران

دیدگاهای نو در جغرافیایی شهری

جامعه شناسی شهری

مقدمه ای بر مبانی نظری برنامه ریزی شهری

فضاهای شهری دربافت تاریخی

فرآیند طراحی شهری

سلسله مقالات درباب شهر سازی

شیوه های تحقیق طرحهای توسعه شهری

مقالات 10- team و مقالات کریستین نوربرگ شولتر
 

Seesteen

عضو جدید
سلام بچه ها
من طراحی شهری هنر اصفهان قبول شدم.کسی راجع به سطح علمی و اساتید طراحی شهری دانشگاه هنر اصفهان اطلاعی داره؟؟ ممنونم اگه در اختیارم بذارین.
لطفا بقیه هم در مورد نتیجه نهایی ارشدشون بگن..مرصی
 
  • Like
واکنش ها: MEG

artur25

عضو جدید
اسکیس طراحی شهری

اسکیس طراحی شهری

[FONT=&quot]تا حالا کتاب های طراحی شهری رو اصلا نخوندم میخواستم این چند ماه رو بشینم فقط بخونم و بعد ارشد کلاسهای اسکیس خانه شهرسازان ( یا هر جای دیگه ) رو برم. با توجه به اینکه دستم همچین قوی نیست به نظرتون بعد ارشد میتونم به اون حد برسم؟از طرفی اگر پاییز بخوام از شهرستان بیام تهران کلاس اسکیس ، کلی از وقتم گرفته میشه.[/FONT]
[FONT=&quot]ممنون میشم راهنماییم کنید.[/FONT]
 

rm_arch

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
منابع كنكور شهرسازی کارشناسی ارشد

منابع كنكور شهرسازی کارشناسی ارشد

مباحث عمومی شهرسازی.........جزوه خانه شهرسازان ........ کتاب راهنمای شهر ( سبز ) ...کتاب دکتر استاد شیعه مبانی برنامه ریزی ( منطقه ای ) با شهر و منطقه
تاریخ شهرسازی و معماری آقای معماریان ـ سبک شناسی ، معماری ایران ،

مبانی نظری معماری ............... تاریخ شکل شهر ـ جیمز موریس شار تا شهر ـ دکتر حبیبی کتاب طراحی شهرها ـ ادمون برگمبانی نظری معماریزیبا شناسی در معماری ـ گورتر آفرینش نظری معماری ـ جان لانگ ( همه کتاب ها
خوانده شود ) کتاب های توسلی ( همه کتاب ها خوانده شود )

تحلیل فضاهای شهری .........محیط های پاسخ دهنده ......مبانی و فرآیند طراحی شهری ـ پاکزاد ......راهنمای طراحی فضاهای شهری جدید 2......هویت شهر ـ آقای بهزادفر.......مقالات شهرسازی....... مجلات آبادی 45.........کوین لینک ( همه کتاب ها را بخوانید )...... به سوی شکل پایدارتر شهر ـ برنر فری

به نقل از آتليه صديق
 

Seesteen

عضو جدید
سلام دوست عزیز ..خیلی بهتر بود این موضوع رو در قسمت اصلی اسکیس طراحی شهری که تو بخش دانشگاه مجازی هستش مطرح میکردی که از این پراکندگی جلوگیری شه...به هر حال
به نظر من چون دستت قوی نیست از همین لحظه شروع کن به تمرین اسکیس از روی کتابای توسلی و پاکزاد و بقیه که بعد از امتحان تئوری دیره..اینو بر اساس تجربه میگم.نیازی هم نیست که از پاییز بری کلاس..واسه خودت تمرین کن که دستت قوی شه ..بعد تو کلاس اصول اسکیس طراحی شهری رو بهت میگن.البته نباید مانع درس خوندنت شه..کتابای اصلی رو هم به وقت خودش باید بخونی.
موفق باشی.امیدوارم جوابتو گرفته باشی.:smile:
 

marali_64

عضو جدید
معرفی رشته شهرسازی

معرفی رشته شهرسازی

شهرسازی و گرایش های متنوع آن تقريباً يك رشته علمي جديد است كه ريشه هاي آن را بايد در پاره اي علوم كاربردي از قبيل معماري، معماري چشم انداز، مهندسي عمران و علوم اجتماعي و رفتاری دانست. دپارتمانهای آموزش شهرسازي در طول قرن گذشته در سراسر دنیا بر دامنه اي از تخصص هاي متفاوت متمركز شده اند که از آن جمله اند: مدل تئوري محور، رويكرد برنامه ريزي فيزيكي و طراحي محور و اخيراً رويكرد انتقادي ساختار گرايانه. تفاوت در رویکردها ، بخشي متأثر از تفسيرهاي متفاوت از ماهیت شهرسازی و بخشي ناشي از ميان رشته اي بودن اين تخصص است . با این حال، شهرسازی معمولاً بعنوان رشته اي كه فاقد تئوري ها و سنت هاي خاص خود است بحساب می آید.

تاریخچه شهرسازی

نخستین شهرساز ویا نخستین کسی که به بیان اصولی درزمینه شهرسازی پرداخت، شخصی بنام « هیپوداموس» بود که درحدود سال 480 قبل ازمیلاد می زیست این شخص اصولی را برای شهرسازی زمان خود بیان نمود که منطقی وعلمی بود .اصول پیشنهادی این شخص، شهرسازی را بیشتر ازلحاظ تأمین آسایش ساکنین آن وازنظر تهیه احتیاجات روزمره به نحوی ساده مورد توجه قرارداده است . او معتقد است که شهر، بایستی ازمحله هایی تشکیل شود وساکنین هرمحله بتوانند مایحتاج خود راازبازارهای نزدیک خود فراهم سازند.
بااین همه دامنه پیدایش تحولات امروزی دانش شهرسازی ، به قرن نوزدهم میلادی می رسد. دراثر رونق وتوسعه صنعت ومشکلات ناشی ازآن وبدنبال تأسیس مراکز تخصصی وعلمی ودانشگاهی درزمینه مسائل شهرسازی ،گامهای اساسی درحل مسائل شهری برداشته شد ونظریات مختلفی دراین زمینه عنوان گردید.

معرفی رشته مهندسی شهرسازی
مهندسی شهرسازی یکی از رشته های پر اهمیت و جذاب در مجموعه رشته های آزمون سراسری است که داوطلب در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی می تواند آن را انتخاب کند.
در نیم قرن اخیر توجه بسیاری به رشته مهندسی شهرسازی شده است و دانشکده و کالجهای معروف بسیاری به آن روی آورده اند. این رشته، امروزه، کمک شایانی به حل معضلات در سطح شهر و کل جوامع کرده است و توانسته جایگاه ویژه ای برای خود کسب کند.

در کشور ما نیز نیاز بسیاری به متخصص و کارشناس در این رشته احساس شده و می شود و دانشگاههای مختلفی، سعی بر تاسیس و ایجاد این رشته نموده اند. در سطح مدیران کشور نیز کم کم، نیاز به رشته ای همچون شهرسازی احساس شده است و بسیاری از مدیران شهری سعی در فرا گرفتن این دانش، بصورت دانشگاهی و غیره داشته اند. به عنوان نمونه، در حالی که تا چند سال پیش، معدودی از شهرداران در سطح کشور، دارای تحصیلات در زمینه شهرسازی بودند، اما امروزه، این تعداد به شدت افزایش یافته و کم کم سایر مدیران نیز نیاز به کسب این دانش را احساس نموده اند.

علاوه بر انجام عملیات عمرانی، محاسبات سازه، بحثهای معماری و ... که اکثرا بر روی تک بنا و یا یک محدوده مشخص متمرکز هستند، نیاز بسیار زیادی به رشته ای همچون شهرسازی احساس می شود تا بتواند علاوه بر این مباحث، در سطحی کلان تر وارد صحنه شده و بتواند مباحثی همچون اقتصاد، روان شناسی، آمار، سوانح طبیعی (زلزله و ...)، مدیریت، حمل و نقل، ترافیک و ... را با مسائل فوق ترکیب کرده و نتیجه ای بهینه را سبب شود. رشته شهرسازی، در واقع مفصلی بین علوم گوناگون است، از علوم انسانی گرفته، تا علوم فنی و مهندسی، همانند عمران، تاسیسات، ترافیک، حمل و نقل و ... و هنر، همانند طراحی، معماری و ... .

محورهای اصلی رشته مهندسی شهرسازی
در اين رشته حداقل شش محور اصلي وجود دارد که در برنامه ريزي و طراحي شهر سرنوشت ساز است. که عبارت اند از:
1.
برنامه ريزي کالبدی و فیزیکی 2.برنامه ريزي و طراحی شبکه های حمل و نقل 3. برنامه ريزي محیطی 4. برنامه ريزي شبکه هاي زيرساختي 5. مدیریت شهری و برنامه ريزي زمین و مسکن 6.طراحي شهري و طراحی فضاهای شهری
ترکيب اين شش دانش، متخصصان را قادر مي کند که تماميت پديده ي شهر را مورد شناسايي قرار دهندو براي هدايت و کنترل توسعه ي آن تلاش کنند.

 

marali_64

عضو جدید
ادامه

ادامه

بازار کار
این رشته هم اکنون در سطح جهانی دارای بازار کار فراوانی است و به علت نوپا بودن و همچنین به علت آن که دارای زمینه های کاری متفاوت و متنوعی است، هنوز بازار کار آن اشباع نشده است. توجه به این نکته حائز اهمیت است که تا 5 سال پیش، این رشته تنها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود داشته است و به تازگی در مقطع کارشناسی نیز فعالیتهایی صورت گرفته است، بنابراین با بازار کار اشباع از نیروی کار مواجه نیستیم.

از آن جا که این فارغ التحصیلان علاوه بر تواناییهای یک مهندس شهرساز، از نظر علمی و نظری وپژوهشی در یک زمینه خاص، معلومات بیشتری دارند، بدین جهت کارایی بیشتری نیز دارند و از مطالب فراگرفته شده می توانند در زمینه های طراحی و محاسباتی دقیق و تخصصی تر و همچنین پژوهشی ، استفاده نمایند. این گونه فارغ التحصیلان ضمن آن که می توانند در تمام محلیهای جذب فارغ التحصیلان کارشناسی مشغول به کار گردند، مسوولیتهای بالاتر و سنگین تر علمی،پژوهشی و اجرایی را به عهده می گیرند. پس از پایان دوره دکترای تخصصی ، امکان همکاری در دانشگاهها و سایر مراکز علمی و پژوهشی به عنوان عضو هیات علمی برایشان میسر می گردد.

زمینه های کاری رشته شهرسازی در ایران بسیار متفاوت و متنوع است، در بخش دولتی، در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، شهرداریها، وزارت کشور، استانداریها و سایر ارگانهای وابسته به وزارت کشور، وزارت مسکن و شهرسازی و... و در بخش خصوصی، در شرکتهای مهندسین مشاور شهرسازی، معماری، برنامه ریزی منطقه ای و ... . در ذیل به برخی از زمینه های کاری اشاره می شود:
1.
تهیه طرحهای شهری و منطقه ای(جامع، تفصیلی، ساختاری، شهرستان، هادی)
2.
مشاوره در امور شهری و منطقه ای به مدیران و مسئولان رده بالا.
3.
فعالیت در شهرداریها.
4.
فعالیت در استانداریها.
5.
فعالیت در وزارتخانه های مربوطه(مسکن و شهرسازی، راه و ترابری، کشور).
6.
نظارت بر ساختمانهایی با ارتفاع بیش از 8 طبقه بر طبق قانون.
7.
انجام پروژه های محوطه سازی، تفکیک زمین، طراحی محله و ...
8.
برنامه ریزی و طراحی شهرکهای گوناگون (مسکونی، صنعتی، تجاری)
9.
برنامه ریزی و طراحی شهرهای جدید.
10.
مکان یابی عناصر و کاربریهای گوناگون شهری.
11.
توانایی راه اندازی و استفاده از سیستم GIS.
12.
فعالیت گروهی با سایر تخصصها در پروژه های گوناگون.
13.
فعالیت در مشاوران خصوصی و نیمه خصوصی شهرسازی، معماری، راه و ساختمان، طراحی شهری، برنامه ریزی منطقه ای و....
14.
تدریس دانشگاهی (که امروزه به علت افزایش تعداد دانشگاهها و پذیرفته شدگان در این رشته، به شدت با کمبود استاد مواجه هستیم).
15.
استفاده از تخصص رشته های دیگر و این رشته بصورت توام و در نتیجه افزایش کارآیی و تاثیرگذاری (همانند استفاده مشترک از رشته عمران و شهرسازی که می تواند علاوه بر مسائل سازه و عمرانی، زمینه کاری در مباحثی همچون، مطالعه طرحهای بالادست، محوطه سازی، مسائل طراحی و ... را فراهم آورد).

ادامه تحصیل
زمینه ادامه تحصیلات در مقطع دکتری در این رشته، چه در خارج و چه در داخل و بویژه بورسیه از سازمانهای گوناگون وجود دارد. لازم به ذکر است که رشته شهرسازی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در ایران دانشجو می پذیرد. در مقطع کارشناسی، نخستین گروه از دانشجویان رشته شهرسازی در سال 1382 فارغ التحصیل شدند. ولی در مقطع کارشناسی ارشد، این رشته از سابقه طولانی برخوردار است و در مقطع دکترا نیز فعلا در دانشگاههای تهران و شهید بهشتی انچام می گیرد و دانشجویانی نیز فارغ التحصیل شده اند.

توان مندي ها و ويژگي هاي لازم
دانشجوي رشته ي شهرسازي بايد اطلاعات عمومي خوبي داشته باشد و در دانشگاه نيز به اين اطلاعات عمق و وسعت بيشتري ببخشد. رشته ي شهرسازي نياز به مطالعه ي زياد، کارهاي فيزيکي گسترده و برداشت هاي ميداني بسياري دارد و به همين دليل دانشجو بايد وقت زيادي را به آن اختصاص دهد. هم چنين بايد قدرت تحليل بالايي داشته و در طراحي زبردست باشد. به خصوص دانشجويان رشته ي کارشناسي ارشد طراحي شهري که بايد در طراحي توانا باشند. براي همين در آزمون کارشناسي ارشد اين رشته، امتحان طراحي گرفته مي شود. دانشجوي اين رشته بايد با طراحي و مفاهيم هنري مثل روان شناسي رنگ ها آشنا باشد و در عين حال به مفاهيم تکنيکي و اصول فني کار مثل نقشه برداري، رسم فني، پرسپکتيو، هندسه ي فضايي ، مدل سازي، رياضي و مسايل انساني و علاقه مند باشد و بداند که در طي تحصيل بايد کارهاي تحقيقاتي و عملي بسياري انجام دهد.
در سطح کارشناسي از دانشجوي شهرسازي انتظار مي رود که ديد هندسي و درک فضا داشته باشد و بتواند در طراحي، فضا را به صورت دوبعدي و سه بعدي تصوير کند. هم چنين بايد در رياضيات به ويژه آمار مسلط باشد چون جمع آوري و تحليل اطلاعات تحقيقات اين رشته، نياز به آمار و تحليل آماري دارد و در نهايت تسلط به زبان انگليسي و آشنايي با کامپيوتر در دنياي امروز عامل مهمي در موفقيت يک دانشجو است.

درس هاي مهم در اين رشته
برخی از دروس‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل عبارت اند از: شهرشناسي،‌ درك‌ و بيان‌ محيط‌ شهري‌، بوم‌شناسي‌ طبيعي‌ و رياضيات‌ در شهرسازي‌، كارگاه‌ بيان‌ تصويري‌، كاربرد هندسه‌ در شهرسازي‌ ،زبان‌ تخصصي‌ .كاربرد نقشه‌برداري‌، كاربرد رايانه‌ در شهرسازي‌، تاريخ‌ و فرهنگ‌ شهرنشيني‌ جهان و ایران‌، آشنايي‌ با مباني‌ معماري‌ وساختمان‌، مباني‌ مهندسي‌ شبكه‌ حمل‌ و نقل‌، كارگاه‌ مهندسي‌ شبكه‌ حمل‌ و نقل‌‌، مباني‌ مهندسي‌ تأسيسات‌ شهري‌، كارگاه‌ مهندسي‌ تأسيسات‌ شهري‌، طراحي‌ و كاربرد نظام‌ اطلاعات‌ ، آمار و روش‌هاي‌ كمي‌ ، آشنايي‌ با مصالح‌ و ساخت‌ ، جغرافياي‌ شهري‌ ، جامعه‌شناسي‌ شهري‌ ، اقتصاد شهري‌ ، كارگاه‌ مطالعات‌ شهري‌، مباني‌ و روش‌هاي‌ برنامه‌ريزي‌ شهري‌ ، مباني‌ و روش‌هاي‌ طراحي‌ شهري‌ ، كارگاه‌ برنامه‌ريزي‌ شهري‌، كارگاه‌ طراحي‌ شهري‌، مباني‌ و روش‌هاي‌ برنامه‌ريزي‌ مسكن‌ ، كارگاه‌ برنامه‌ريزي‌ مسكن‌، كارگاه‌ طرح‌هاي‌ اجرايي‌ ، شناخت‌ فضاهاي‌ شهري‌ ايران‌ ، روش‌ تحقيق‌ در شهرسازي‌ ، كارگاه‌ آماده‌ سازي‌ زمين‌، كارگاه‌ برداشت‌ كاربري‌ ، طرح‌ نهايي‌
ش
 

marali_64

عضو جدید
معرفی رشته طراحي شهري

معرفی رشته طراحي شهري

معرفی رشته
تعاريف ارائه شده در مورد طراحي شهري بسيار متكثر و بر اساس ديدگاه افراد مختلف، متفاوت مي‌باشد. از زماني كه مربوط به دوران جنيني طراحي شهري مي‌شود، تا زماني كه با پشت سر گذاشتن زمان، به بلوغي نسبي رسيده است، تعاريف متفاوتي ارائه شده است. كه در نهايت طراحي شهري با تكامل يافتن در طول زمان و به دست آوردن تجارب فراوان به تعريفي نسبتا جامع و مانع‌تري دست پيدا كرده است. طراحي شهري فعاليتي است ميان رشته‌اي و گروهي، كه توامان در برگيرنده فرآيند مسئله‌گشايي و راه‌حل‌هايي است كه هدفشان سامان بخشي كالبدي عرصه عمومي شهر به نحوي است، كه موجب ارتقاي كيفيات عملكردي زيست محيط و تجربه زيباشناختي و مكان‌هاي شهري است

وضعيت ادامه تحصيل:

در كشور ما مقطع دكتري در رشته شهرسازي و طراحي شهري وجود دارد كه اغلب نيز از گرايش‌هاي برنامه‌ريزي شوري و طراحي شهري گرفته مي‌شود. مقطع شهرسازي در حال حاضر تنها در دانشگاه تهران و در برخي از سال‌ها مقطع طراحي شهري در دانشگاه شهيد بهشتي تهران ارائه مي‌شود.
شرايط پذيرفته شدن در اين مقطع بسيار وابسته به زمينه و تجارب كاري و همچنين پيشينه‌ي تحقيقات پژوهشي فرد مي‌باشد و صرفاً از طريق آزمون كتبي و يا عملي داوطلبين پذيرفته نخواهند شد.
علاوه بر داشتن امتياز لازم در امتحان كتبي كه از طرف دانشگاه مربوط گرفته مي‌شود افراد در زمينه‌هاي زير نيز سنجيده مي‌شد و با تصميم اعضار شوراي مربوط كه در هر دانشگاه نيز از اساتيد مربوط به همان دانشگاه دست افراد انتخاب مي‌شوند:
- داشتن پيشينه‌ي مناسب و مطلوب در زمينه‌ي فعاليت اجرائي كه متناسب با رشته‌ي تحصيلي خود بوده باشد.
- داشتن پيشنه‌ي مناسب در زمينه‌ي ارائه پژوهش‌هاي علمي و يا مقالات علمي كه به‌طور مكتوب و رسمي در مجلات معتبر به چاپ رسيده باشد.
- معدل كتبي بالا در مقطع قبلي
برخي نكات وسايل كه از ديد اعضاي هيئت داوري در مورد داوطلب پرسش شد و در صورت ارائه پاسخ مناسب و مطلوب داوران به‌عنوان امتيازاتي براي انتخاب محسوب مي‌شود.
شرايط و نتايج به‌دست آمده از پرسش و پاسخ در قسمت مصاحبه به‌قدري مهم و اثرگذار است كه افرادي حتي با داشتن امتياز ممتاز در امتحان كتبي و هم‌چنين معدل بسيار بالا در مقطع قبلي نتوانسته‌اند انتخاب شدند و در مصاحبه رد مي‌شوند.
در نهايت پيش‌زمينه‌اي كه افراد در زمينه‌ي كاري و علمي خود ارائه داده و به‌دست آورده‌اند بسيار در انتخاب آن‌ها مهم خواهد بود.

توانايي‌هاي لازم براي داوطلبان

توانايي‌هاي لازم براي داوطلبان اين رشته
رشته طراحي شهري به دليل داشتن يك سري ويژگي‌هاي خاص در يادگيري و اجرا، مستلزم توانايي‌هايي هرچند معمولي ولي لازم است، كه به صورت زير توضيح داده مي‌شود:
توانايي‌هاي جسمي: توانايي كامل براي حركت، توانايي كامل براي نوشتن و ترسيم كردن با دست‌ها، توانايي كامل براي مشاهده و تشخيص اشياء، بينيايي كامل و قدرت تشخيص رنگ‌ها به‌طور كامل، توانايي لازم براي تكلّم سليس، روان و بدون مشكل و قدرت بيان مناسب در بازگويي مسايل.
توانايي‌هاي ذهني و روحي: قدرت محاسبه رياضي، قدرت تجزيه و تحليل مسايل و توانايي برقراري ارتباط معنايي بين موارد و موضوعات متنوع و در نهايت داشتن قدرت تحليل قوي از مسايل، توانايي قصور و تجسم فضايي و سه‌بعدي از فضاها و احجام و قدرت به تصوير كشيدن آن‌ها.


چه كساني براي ادامه تحصيل در اين رشته اقدام نكنند
از آنجايي كه اين رشته، رشته‌اي مابين فن و هنر است و از هر دو بهره دارد و داراي ابعادي مي‌باشد، كه متوجه خاص معين رشته است و مرتبط با هر دو موضوع هم تا حدودي مي‌باشد. بنابراين افرادي كه اين رشته را انتخاب مي‌كنند، در هر دو گرايش بايد علاقه داشته و توانايي لازم را در خود احساس كنند. به‌عنوان مثال افرادي ممكن است احساس كنند در مسايل فني و محاسباتي توانايي دارند اما زماني كه مسايل به حيطه‌ي هنر و ادراك هنري وارد مي‌شود، علاقه‌ي چنداني براي پيشگيري نداشته و علاوه بر آن در اين موضوع ضعف نيز دارند. بنابراين توصيه مي‌شود كه افرادي كه از پايه رياضي برخوردار نيستند، افرادي كه در خود توانايي لازم براي تجسم و ادراك سه‌بعدي احساس نكرده، و هم‌چنين توانايي كافي براي به تصوير كشيدن مطالب و موضوعات ذهني خود را ندارند و هم‌چنين به مباحث اجتماعي، جامعه‌شناسي، روان‌شناسي و از اين قبيل علاقه نداشته و بيشتر گرايش به مسايل فني و محاسباتي دارند، اين رشته را انتخاب نكنند
 

marali_64

عضو جدید
ادامه

ادامه

رشته‌ي طراحي شهري در جهان رشته‌ي جوان و نو‌ظهور است. اين قضيه در ايران به مراتب بيشتر و پررنگ‌تر بوده و مي‌توان گفت رشته‌ي نوپايي تلقي مي‌شود، كه بدون اغراق شايد تنها در چند سال اخير در ايران، كه متجاوز از تعداد انگشتان دست نمي‌شود به‌صورت جزئي و محدود، پروژه‌هايي كه بتوان اطلاق پروژه‌هاي طراحي شهري را به آن داد انجام شده است، و البته روز به روز توجه مسئوليت و تلاش آن‌ها براي به انجام رساندن و تحقق بخشيدن به اين قبيل پروژه‌ها در شهرهاي ايران بيشتر شده است. از طرفي ايران كشوري است در حال توسعه، كه به مرور سعي در بازيابي و بازسازي بهتر فضاهاي شهري خود در جهت ارتقا كيفيت زندگي شهري و جذب بهتر سرمايه‌ها از طرف ديگر دارد. بنابراين لازم به كارگيري طرح‌هاي طراحي شهري در اين زمينه نيز بيش از پيش اهميت پيدا مي‌كند. در نهايت مي‌توان اظهار كرد با توجه به شرايط و گرايش‌هاي اخير مسئولين در اين زمينه گرچه همچنان اين رشته در مقام اجرا جايگاه واقعي خود را در كشور نيافته است اما، از نظر نياز كشور به آن اين رشته قابل توجه بوده و جزء رشته‌هاي مورد نياز كشور مي‌باشد. پروژه‌هايي كه اخيراً اجرا شده و يا در دست تهيه است حاكي از آن است كه در آينده مي‌توان اين اميد را داشت كه به دور طراحي شهري جايگاه خود را در عرصه‌ي عمل كرده و از آينده‌ي روشن برخوردار شود.


تخصص فارغ‌التحصيلان اينرشته

از آنجايي كه اين رشته، رشته‌اي مابين فن و هنر است و از هر دو بهره دارد و داراي ابعادي مي‌باشد، كه متوجه خاص معين رشته است و مرتبط با هر دو موضوع هم تا حدودي مي‌باشد. بنابراين افرادي كه اين رشته را انتخاب مي‌كنند، در هر دو گرايش بايد علاقه داشته و توانايي لازم را در خود احساس كنند. به‌عنوان مثال افرادي ممكن است احساس كنند در مسايل فني و محاسباتي توانايي دارند، اما زماني كه مسايل به حيطه‌ي هنر و ادراك هنري وارد مي‌شود، علاقه‌ي چنداني براي پيشگيري نداشته و علاوه بر آن در اين موضوع ضعف نيز دارند. بنابراين توصيه مي‌شود كه افرادي كه از پايه رياضي برخوردار نيستند، افرادي كه در خود توانايي لازم براي تجسم و ادراك سه‌بعدي احساس نكرده، و هم‌چنين توانايي كافي براي به تصوير كشيدن مطالب و موضوعات ذهني خود را ندارند، و هم‌چنين به مباحث اجتماعي، جامعه‌شناسي، روان‌شناسي و از اين قبيل علاقه نداشته و بيشتر گرايش به مسايل فني و محاسباتي دارند، اين رشته را انتخاب نكنند.


درچه مكان‌هايي مشغول بهكار مي‌شوند

براي مشغول بكار شدن در اين رشته مانند هر رشته ديگر، مي‌توان به خورده‌كاري اجرائي پژوهشي و مديريتي اشاره كرد. در بحث مديريتي افراد مي‌توانند در سازمان‌هاي شهرداري‌ها، وزارت مسكن و شهرسازي، شركت عمران، سازمان‌هاي زيباسازي استان و شهر، سازمان‌ها و مؤسسات وابسته و يا زيرمجموعه‌ي آن‌ها مشغول به كار شوند. علاوه بر اينكه برخي اوقات براي انجام برخي پروژه‌ها نيز در مقام كارشناس مي‌توانند عهده‌دار كارهاي اجرائي نيز باشند ولي جايگاه واقعي انجام كارهاي اجرائي اغلب در مهندسي مشاور شهرسازي و معماري انجام مي‌شود.
در بخش پژوهشي نيز گستره وسيعي وجود دارد، كه اگر تدريس را جزء آن حساب كنيم، مي‌توان به‌عنوان مثال انجام كارهاي تحقيقاتي در مؤسسات تحقيقاتي و تهيه مقالات و پژوهش‌هاي علمي را بيان كرد.



اینم سایتش اگه عکس ها باز نشد ظرفیت دانشگاه هارو میتونین ببینید
http://kosarut.com/main/index.php?Page=definition&UID=74394#6

http://www.kosarut.ir/main/index.php?Page=definition&UID=74394
 
آخرین ویرایش:

a young Architect

عضو جدید
اول که: ممنون برا منابع.
دوم :من به تازگی از پایان نامه ام دفاع کردم و می خوام که مطالعات معماری بهشتی یا طراحی شهری بخونم.به نظر شما احتمال قطعی قبولی تو کدومش بیشتره؟؟/؟؟اصلا کلا بین معماری و طراحی شهری،کدوم حساب کتاب بیشتری داره واسه قبول شدن؟
این که بچسبم به تئوری و رتبه ی بالا بیارم واسه مطالعات(با ظرفیت 10 نفر) یا بعد کنکور واسه اسکیس طراحی شهری کار کنم؟
خواهشا جواب بدید خیلی سردرگمم و نمی دونم چی بخونم.:cry::eek: (چون من دستم خیلی قوی نیست و رو اسکیس کار نکردم)ولی اگر بدونم با تلاش و خوندن 100 درصد میشه طراحی شهری دانشگاه خوبی قبول شد،اون رو به معماری کنکور دادن ترجیح میدم.
سوم:این جزوه ی خانه شهرسازان رو از کجا میشه پیدا کرد؟؟آدرس خانه شهرسازان رو لطف میکنید بگذارید؟
 

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
راستی کسی اینجا هست که امسال ارشد این گرایش رو تو علوم تحقیقات قبول شده باشه؟ درصدارو می خوام.
 

a young Architect

عضو جدید
سلام دوست عزیز ..خیلی بهتر بود این موضوع رو در قسمت اصلی اسکیس طراحی شهری که تو بخش دانشگاه مجازی هستش مطرح میکردی که از این پراکندگی جلوگیری شه...به هر حال
به نظر من چون دستت قوی نیست از همین لحظه شروع کن به تمرین اسکیس از روی کتابای توسلی و پاکزاد و بقیه که بعد از امتحان تئوری دیره..اینو بر اساس تجربه میگم.نیازی هم نیست که از پاییز بری کلاس..واسه خودت تمرین کن که دستت قوی شه ..بعد تو کلاس اصول اسکیس طراحی شهری رو بهت میگن.البته نباید مانع درس خوندنت شه..کتابای اصلی رو هم به وقت خودش باید بخونی.
موفق باشی.امیدوارم جوابتو گرفته باشی.:smile:
ممنون از راهنماییتون

به نظر شما احتمال قبولی کسی چون من که رشته ی کارشناسی اش معماریه،دستش هم زیاد قوی نیست در ارشد طراحی شهری چقدره اگر که تا بهمن یک سره از روی جزوه ی خانه شهرسازان بخونم و بعد کنکور هم برم کلاس اسکییس؟/
چون می خوام اگر احتمال قبولی د دانشگاه های تهران این طوری نیست همون معماری بخونم.​
 

sahar-mir

عضو جدید
کاربر ممتاز
مباحث عمومی شهرسازی.........جزوه خانه شهرسازان ........ کتاب راهنمای شهر ( سبز ) ...کتاب دکتر استاد شیعه مبانی برنامه ریزی ( منطقه ای ) با شهر و منطقه
تاریخ شهرسازی و معماری آقای معماریان ـ سبک شناسی ، معماری ایران ،

مبانی نظری معماری ............... تاریخ شکل شهر ـ جیمز موریس شار تا شهر ـ دکتر حبیبی کتاب طراحی شهرها ـ ادمون برگمبانی نظری معماریزیبا شناسی در معماری ـ گورتر آفرینش نظری معماری ـ جان لانگ ( همه کتاب ها
خوانده شود ) کتاب های توسلی ( همه کتاب ها خوانده شود )

تحلیل فضاهای شهری .........محیط های پاسخ دهنده ......مبانی و فرآیند طراحی شهری ـ پاکزاد ......راهنمای طراحی فضاهای شهری جدید 2......هویت شهر ـ آقای بهزادفر.......مقالات شهرسازی....... مجلات آبادی 45.........کوین لینک ( همه کتاب ها را بخوانید )...... به سوی شکل پایدارتر شهر ـ برنر فری

به نقل از آتليه صديق


سلام
دوست عزيز اين گرايش اسکيسم داره ؟
 

rm_arch

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اول که: ممنون برا منابع.

دوم :من به تازگی از پایان نامه ام دفاع کردم و می خوام که مطالعات معماری بهشتی یا طراحی شهری بخونم.به نظر شما احتمال قطعی قبولی تو کدومش بیشتره؟؟/؟؟اصلا کلا بین معماری و طراحی شهری،کدوم حساب کتاب بیشتری داره واسه قبول شدن؟
این که بچسبم به تئوری و رتبه ی بالا بیارم واسه مطالعات(با ظرفیت 10 نفر) یا بعد کنکور واسه اسکیس طراحی شهری کار کنم؟
خواهشا جواب بدید خیلی سردرگمم و نمی دونم چی بخونم.:cry::eek: (چون من دستم خیلی قوی نیست و رو اسکیس کار نکردم)ولی اگر بدونم با تلاش و خوندن 100 درصد میشه طراحی شهری دانشگاه خوبی قبول شد،اون رو به معماری کنکور دادن ترجیح میدم.
سوم:این جزوه ی خانه شهرسازان رو از کجا میشه پیدا کرد؟؟آدرس خانه شهرسازان رو لطف میکنید بگذارید؟​



دوست عزیز فک کنم بتونید اینجا جوابه سوالاتتون رو بگیرید
http://www.daneshju.ir/forum/f618/t49033.html
 

elham omidi

عضو جدید
سلام و راهنمایی

سلام و راهنمایی

سلام ..
گفتم بچه های طراحی شهری هم یه تاپیک جدا از معماری-معماریا داشته باشن..
لطفا رتبه و درصداتون و بزارین تا مقایسه کنیم.

سلام
فرق اسکیس طراحی شهری با اسکیس معماری چیه ؟؟ بنظرتون میشه برا اسکیس طراحی شهری کلاس نرفت یا باید حتما کلاس برم ؟ برای دانشگاه ازاد
 

iceman10

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
فرق اسکیس طراحی شهری با اسکیس معماری چیه ؟؟ بنظرتون میشه برا اسکیس طراحی شهری کلاس نرفت یا باید حتما کلاس برم ؟ برای دانشگاه ازاد
حتما باید کلاس بری یا اینکه معیارهای اسکیس و بشناسی خودت


دوستان من میخواستن ارشد طراحی شهری شرکت کنم خیلی وسیع در موردش تحقیق کردم ولی خوب بنا به دلایل شخصی پشیمون شدم اما یه سری کتاب خوب سراغ دارم اگه مایل بودین بگین عنواینش و بزارم برین بخرین ولی عالی بودن و بعد از پرس جو از چندین نفر از بچه های ارشد لیستش و جمع آوری کردم
 

arad.arch

عضو جدید
سلام
می خواستم در مورد پذیرش دانشگاه ها چه سراسری و چه آزاد بدونم تو گرایش طراحی شهری
ممنون میشم
 

amir ho3in

عضو جدید
dooste man .. jesaratan aslan in karo nakon.
chon tarahie shahri kheyli motefavete nesbat be memari
man khodam aval mikhastam arshade tarahi shahri sherkat konam vali be hamin dalil ke roohe memari nadare pashimoon shodam.
hala dige khodet midooni!!
 

rose_abi

عضو جدید
سلام دوستای گلم ، امیدوارم که حال همگی خوب خوب باشه ، بچه ها من امسال قراره ارشد بدم ، :surprised:تصمیمم ارشد طراحی شهریه ،:smile: یه سری منابع از اینترنت گرفته بودم ، ولی خب اولا اینا خیلی زیادن و ما بچه های ترم هفت که با این وقت کم و حجم عظیم پروژه ها نمی رسیم که این همه رو بخونیم و ثانیا نمی دونم کدوم کتابا تو اولویتن ، :que:لطفا اگه کسی منابع اصلی رو میدونه کمکم کنه ، ممنون از همه تون :gol:
 

aazziin

عضو جدید
salam man k karshenasimo memari dakhelii khoondam mitoonam vase arshad tarahi shahri bekhoonam to ro khodaa javabamoo bediiin kheilii moheme manabaro begid lotfan tnx
 

Arch-Azadeh

همکار مدیر مهندسی شهرسازی متخصص طراحی شهری
salam man k karshenasimo memari dakhelii khoondam mitoonam vase arshad tarahi shahri bekhoonam to ro khodaa javabamoo bediiin kheilii moheme manabaro begid lotfan tnx
سلام
شما با هر رشته‌ اي در ليسانس ميتونيد در هر رشته اي كه ميخوايد در فوق ليسانس شركت كنيد
 

مسجد

عضو جدید
سلام
دوستان من سئوالات و جوابای کنکور ارشد طراحی ارشد از سال 89و 90 و 91 می خوام
لطفا کمک کنید
ممنون
 
  • Like
واکنش ها: hach

Arch-Azadeh

همکار مدیر مهندسی شهرسازی متخصص طراحی شهری
سلام
دوستان من سئوالات و جوابای کنکور ارشد طراحی ارشد از سال 89و 90 و 91 می خوام
لطفا کمک کنید
ممنون
سوالهاي كنكور 91
http://www.filehosting.ir/pardazeshpub.com/soal/90/soal_90/1351-B.pdf
جوابش را از سايت سازمان سنجش مي تونيد پيدا كنيد

سوالهاي هر سال همون موقع روي سايتها گذاشته ميشن
ولي براي سالهاي قبل را مي تونيد از انقلاب بخريد. انتشارات فرهنگ داره
 

gholbaghali

عضو جدید
کنکور

کنکور

سلام دوستان خسته نباشید
لطفا کسایی که دفترچه c را دارند بذارن اینجا بچه ها استفاده کنند
یا پاسخنامه B را لطفا بذارن
ممنونم
 
  • Like
واکنش ها: hach
بالا