ايرانيمين ديل سيز باشي آذربايجان

ayhann

اخراجی موقت
سلام یاغجی دیرلی یولداشلاریم. من ئیرمینجی ائل دایاغی یام.
علی فارداشیم هئچ کیمسه نین باشینا کول توکمه.
دیل سیز باش منی او تورکلر یادینا سالیر کی کول توکوللر تورکلر باشینا. او کول کی فارسلار ائلییه بیلمزلر. تورکلوغو دانماخ. تورک دیلینه هئچ بیر قایدایا اینانماماخ و .......
الله بیزیم هامی میزی دوز یولا قئیترسین.
هامیز ساغ یاشیاسیز.


سلام .خواهشن فارسی بنویسید تا تایپیک رو نبندن.

شماره شما 20 نیست .قبلا یکی برداشته.
امروز شماره شما رو آقای میر حسین بهتون میگه.

یاشا.
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام خدمت دوستان بخصوص آيهام و مير حسين عزيز
اسم تاپيك دقيقا يه تعريفه از وضعيت كنوني اين خطه يعني آذربايجان كه هر تورك غيوري رو ياد بي مهري ها مي اندازه و اينجاست كه بايد كمي انديشيد .
و ممنونم از دقت و ظرافتي كه مير حسين به خرج داده و با اين ريز بيني اسمه تاپيكو انتخاب كرده .
هممون ميدونيم كه اگه كسي رو نذاريم آروم حرفشو بزنه و جلوشو بگيريم اون صداي آروم تبديل ميشه به يه فرياد بلند .;)
سلام دوست عزیزم
خوبی هادی جان
نظر لطف شمابه بندست:gol:
نقد جالبی بود
 
آخرین ویرایش:

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
مهسا مهدیزاده

زنان نیمی از جامعه‌ای هستند که کل آن جامعه را هم به دنیا می‌‌آورند و هم در تربیت آن نقش اساسی‌ دارند. تاریخ شفاهی و گنجینه های ملی یک ملت لالایی‌ها، شعرها، قصه های ملی،‌ شعور ملی،‌ عشق به وطن، به واسطه‌ی مادرها و به زبان مادران به فرزندان منتقل میشود. حیات ملی یک ملت با تمام هستی اش با علم ملی زنان نسل به نسل حفظ میگردد. زن جوهرهٔ یک ملت است، همانگونه که واژه های سرزمین مادری، زبان مادری که منشأ حیات و ارزشهای آزادگی یک ملت است، زن و مادر را به عنوان منشأ قدرت یک ملت در حفظ استقلال خویش به وضوح نشان ميدهد.


در مبارزات تاریخ آزربایجان بر علیه استعمار، حضور زنان مبارز و جسور در پیروزی مبارزات تاثیر بسیاری داشته است. زنان از یک سو با تربیت انسانهای معتقد به آزادگی انسان و از سوی دیگر با تحمل شرایط سخت روزهای مبارزه، مبارزان بی‌ نام و نشان تاریخ معاصر ما بوده‌اند. جسارت و فداکاری زنان ما که همواره بی‌ هیچ ادعای قدرت و بی‌ هیچ چشم داشتی پشتوانه‌ی دلاوریهای مردان تاریخمان بوده است تاریخ نا نوشته ای است، که تمام تاریخمان را رقم زده است. نمونه های بسیار کمی‌ از قهرمانی زنانمان ثبت شده است، اما گذر زمان و ادامهٔ مبارزات ملی مان بر علیه صورتهای استعمار نشان میدهد که زنان بی‌ زبان ما بیشتر از آنچه که نوشته و گفت میشود در صحنه حضور دارند.
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
آخرین ویرایش:

مهرومهتاب

عضو جدید
سلام دوست عزیزم
خوبی هادی جان
نظر لطف شمابه بندست:gol:
لطف کنید با شماره جدید وارد شوید
اولویت با کسی هست که زودتر بگیره
الان شماره دو خالیه
ممنون
یعنی من اینجا بوقققققققممممممممم:cry:
شماره منو دارین میبخشین به یکی دیگه؟
 

hadi manafi

عضو جدید
سلام دوست عزیزم
خوبی هادی جان
نظر لطف شمابه بندست:gol:
لطف کنید با شماره جدید وارد شوید
اولویت با کسی هست که زودتر بگیره
الان شماره دو خالیه
ممنون

مير حسين جان 2 مال خانم مهرومهتابه بزار بمونه بقيمونم شماره هامون باشه سر جاش از همون 22 قبلي دوباره شروع كن تا رديف رعايت شه حالا اگه شمارهاي خالي موند بعدا پرش مي كنيم ممنون :gol:
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
مير حسين جان 2 مال خانم مهرومهتابه بزار بمونه بقيمونم شماره هامون باشه سر جاش از همون 22 قبلي دوباره شروع كن تا رديف رعايت شه حالا اگه شمارهاي خالي موند بعدا پرش مي كنيم ممنون :gol:
باشه عزیزم شماره ها همون قبلی
مشکل اینکه من دیگه نمیتونم صفحه اول رو ادیت کنم واسه همین اینجا میزارم
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
ائل دایاغی:
1.ayhann
2.مهرومهتاب
3.bilgisayar.
4.Soheil
5:armin.eleman
6.میر حسین
7.معمار67سبز
8.hadi manafi
9.sinatra6
10.fifa
11.nazanin67.9
12.آیاتای.
13.noirgalaxy
14.raminbabak.
15.ساری قلی خان
16.zalzalak_amir
17:s_k_az
18:h.a.az
19.لطفی88
20.farshid992006
21.M.AYDIN
22.ar ebrahimzadeh
23.A&S
.
.
.
 
آخرین ویرایش:

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
یعنی من اینجا بوقققققققممممممممم:cry:
شماره منو دارین میبخشین به یکی دیگه؟
عزیزم ما چیزی از خودمون تو این تاپیک نداریمکه بخواهیم ببخشیم
تاپیک مال همه دلسوزان آذربایجان هستش :gol:
شمار 2 مال شما بوده وهست ;)
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
میر حسین جان آواتارت خیلی باحاله:victory:
ممنون عزیزم
باحالی از چشاته
به دوستای دیگم که همین نظرو داشتنم گفتم که این آواتار بهترین پوستر سال انتخاب شده
خدایی خیلی معنا توش هستش دم طراحش گرم;)
 

ayhann

اخراجی موقت
گله جاقسان
کوچلرده
یئنی دن دولاناق
گله جاقسان گلین دون نان
الروندا بیر گول دسته سی
سس سیز گله جاقسان
آدوو قویاجاقسان رویا
منده آدیمی قویارام یوخو
من همه شه لیک یوخو
سن همه شه لیک رویا
بوندان سورا کیمسه سنی گورسه
منده گوره
آی کیمی بولاغدا
 
آخرین ویرایش:

ayhann

اخراجی موقت



سؤزوموز

بابكلر اؤلمز! بابكها هرگز نميرند!!!
مهران بهارى
--------------------------------
سيواس ائللرينده سازيم توتوشور[١]
سؤز توتوشور٫ جانيم توركو توتوشور
پير سولطانلار اؤلمز٫ مينلر يئتيشير
آخار گلر جانلار٫ تاريخ توتوشور.

(در سرزمين سيواس٫ سازم شعله مىكشد٫
سخن شعله مىكشد٫ ترانه هاى نازنين تركى شعله مىكشد٫
پير سلطانها هرگز نمىميرند٫ هزاران جان مىشوند
و جانها مانند سيل روان٫ تاريخ شعله مىكشد.)

پير سولطانلار اؤلمز٫ ديريلر بير گون
قانايان يارالار سريلر بير گون
هئچ تؤكولن قانلار قالار مى يئرده؟
حق ائده ندن حئساب سورولار بير گون.

(پيرسلطانها نميرند٫ روزى زنده خواهند شد
زخمهاى خونچكان٫ روزى مرحم خواهند يافت
آيا خون بناحق ريخته شده هيچ بر زمين مىماند؟
البته كه روزى از آنانكه بايد٫ حساب پرسيده خواهد شد.)

---------------------------------------

"خرميه" يكى از نخستين جريانات و يا فرقه هاى افراطى غلات شيعى كه خود را طرفداران على و دشمن امويه مىدانسته اند٫ نام عمومى حركتى دينى – سياسى است كه در قرن ٩ ام پديدار شده است. طيفهاى گوناگون اين حركت٫ كه از ماورالنهر و خراسان تا آذربايجان گسترده شده بود٫ ممكن است ريشه هايى در جنبش مزدكيسم قرون ٥ ٫ باورهاى شامانيستى تركى حتى پيوندهايى با مانويت داشته باشد. قيام و شورش ٢٢ ساله توده هاى مردم در آذربايجان به رهبرى بابك از قلعه معروف بذ و يا جمهور در نزديك اهر آذربايجان٫ مشهور به نهضت سياسى – دينى "خرمدينان" (محمره٫ سرخپوشان٫ سرخ علمان٫ بابكيه٫ خرميه٫ خرمدينيه)[٢] مهمترين٫ گسترده ترين٫ ماندگارترين و تاثير گذارترين جنبش و شورشهاى خرمى در تاريخ بوده است.

نه تنها برخى فرمهاى خرمدينى در قرون ٩ و ١٠ در غرب٫ در آسياى صغير و شبه جزيره بالكان٫ يعنى دقيقا سرزمينهايى كه بعدها حركت توده هاى ترك "قزلباش" و "بكتاشى" در آنجاها پديدار شد وجود داشته است بلكه حركت خرمدينى آذربايجان عملا مانند حلقه اى رابط بين و عاملى موثر در شكل دادن فرهنگ دينى٫ هويت ملى و حيات سياسى تركان ماورالنهر- خراسان از سوئى و تركان آسياى صغير- بالكان از سوى ديگر عمل نموده است. در سپاه بابك عنصر ترك حضور قابل ملاحظه اى داشته است. اينان هواخواه ابومسلم خراسانى و دوستداران اهل بيت بودند كه بر عليه حاكميت سياسى خلافت و استيلاى فرهنگى عرب مبارزه مىنمودند. خرميان آذربايجان نيز مانند "اسحاق ترك" از آسياى ميانه همه به رجعت ابومسلم باور داشته اند. وى از داعيان ابومسلم خراسانى و از نخستين رهبران چنين حركاتى در ميان تركهاى ماورالنهر و خراسان بود كه به قداست٫ ناميرايى و ظهور دوباره ابومسلم باور داشته است.

پس از سركوب خونين جنبش خرمدينى٫ چندين هزار تن از بابكيان جان بدر برده از قتل عام سال ٢١٨ همدان آذربايجان٫ كه طى آن ٦٠ هزار تن از ايشان توسط سردار خليفه از دم تيغ گذرانده شد٫ به فرماندهى نصر ملقب به تئوفوبوس (تانرىدان قورخان٫ خداترس) به خاك بيزانس ("بلاد روم" و يا تركيه مركزى امروزى) گريخته حتى گروههايى از آنها به "روم ائلى" (شبه جزيره بالكان) رفته اند. بابكيان آذربايجان به طور عمده در تركيه مركزى يعنى خاستگاه حركت تركان قزلباشى در قرون آينده٫ در ديورييى سيواس (از مراكز آينده قزلباشان)٫ ارگووان٫ مالاتيا و در ميان پائوليكن ها ساكن شده اند. به دنبال سركوبهاى خونين و پىدرپى٫ گروههاى ديگر خرمى- بابكى نيز دسته دسته به آسياى صغير پناهنده و در آن سرزمين ساكن گرديده اند. مىتوان گفت اين گروه ها كه طى زمان باورهايشان با تطور و دگرديسى در ميان جامعه تركان علوى (قزلباش - بكتاشى) جاى گرفته است هسته اوليه علويان (قزلباشان) چند قرن بعد در آنادولو را تشكيل داده اند. هم از اينروست كه بين جنبشهاى بابكيه و بدرالدينيه٫ بابايى٫ حروفيه .... توده هاى ترك بالكان٫ آسياى صغير و آذربايجان كه همگى مدافع عدالت اجتماعى٫ برابرى همبستگى و آزاد انديشى بوده اند شباهات و عينيتهاى بسيارى وجود دارد. تمام حركتهاى مذكور تشكيلات برادرى (اخى ليك٫ اخوت) مسلح دينى با آميخته اى از باورهاى هترودوكس تركى٫ عرفان و صوفيگرى تحت پوششى از عقايد باطنى غلات شيعى بوده اند. در واقع اين جنبشهاى مردمى تركان باطنى و غاليان شيعه مراحلى ميانىاى هستند كه چند قرن ديگر به باور توده هاى ترك قزلباشيه٫ حركت قزلباشى در آناتولى و آذربايجان و اسلام مردمى مذهب قزلباشى امروزى (علوى) ختم شده اند. بنابرين هيچكدام حركتى ويژه خارج از اسلام نبوده برعكس٫ نمونه اى از سنت ميستيك جنگاوران اخى كه از قرن ١٠ در دنياى تركى- ايرانى همواره حضور داشته اند مىباشند.

در قرون ۱۵-۱۶ هنوز ميان قزلباشان ويژگيهاى نهضتهاى دمكراتيك مردمى قرون ٩-٨ ديده مىشود. در ميان قزلباشان آرمانهاى قديمى خرمدينان در باره برابرى و عدالت اجتماعى رواج كامل داشته و در روابطشان مانند جنبشهاى "بابائى" و "بدرالدينى" در آنادولو٫ انديشه همبستگى توده اى حاكم بوده است. تصادفى نيست كه اردبيل و پيرامون آن مانند "قاراداغ – قاراجاداغ٫" كانون اصلى قزلباشان پشتيبان صفويان و مهد "حاق عاشيقلارى" در آذربايجان٫ زادگاه نهضت روستائى خرمدينى و موطن حركت بابك نيز بوده است. [٣] توده پيروان "جنيد" كه خود تحت تاثير عقايد بابك خرمدين بوده است را غلات شيعه ترك تشكيل مىداده است. "شيخ حيدر" نيز با عقايد باطنى و با بابكيه از نزديك پيوند داشته و قوانين خرمدينان را مشروع و جائز مىشمرده است. حتى ظهور "شاه اسماعيل ختائى" و پيدايش حركت - مذهب قزلباشى در تاريخ اعتقادى و سياسى تركى به تعبيرى چيزى به جز رجعت بابك و نوزايش حركت - مذهب خرمدينى در قرن ١٥ نمىباشد: حركت قزلباشى (به فارسى سرخ كلاهان) ادامه٫ كمال و ظفر جنبش ناكام قزل دونلولار (به فارسى سرخ جامگان) است.

حاكمان هميشه شورشها و قيامهاى مردم براى عدالت عمومى٫ برابرى اجتماعى٫ مبارزه با استيلاى خارجى و دشمنان داخلى را عصيان و ارتداد اعلام كرده اند٫ يعنى همان عللى كه اين قيام ها و رهبران آنها را در ميان خلق و تا حد پرستش محبوب ساخته است. "عاشيقها" و "بخشىها"ى ترك در چكامه هاى خويش قهرمانان برگزيده و راستين مردم از جمله بابك٫ شاه اسماعيل٫ كوراوغلو٫ ستارخان٫ جوجى خان٫ حيدرخان...... را كه براى استرداد حقوق غصب شده مردم به مبارزه پرداخته و از طرف ايشان همواره نيز مورد حمايت قرار گرفته اند مىستايند و اين قهرمانان را به عنوان سمبلى تقديم مىنمايند. "كوراوغلو" برجسته ترين و محبوبترين قهرمانى كه خلق ترك آفريده است٫ در سيماى مبارز و عصيانگر خود خصوصيتها و پهلوانيهاى بابكيان را هم كه به استيلاى عرب سرخم نكردند جمع دارد.
-----------------------------
[١] - شعر در وصف پير سلطان ( Pir Sultan Abdal?-1590 ) سروده شده است: وى متولد سيواس و اصلا از خانواده اى از شهر خوى آذربايجان ايران است. پير سولطان برجسته ترين قهرمان خلق٫ شاعر-شورشى ترك٫ اسطوره مقاومت بر عليه ظلم و بىعدالتى٫ شخصيت حماسى-دينى و از اولياء علويان ترك (اهل حق٫ قزلباش-بكتاشى) است. باور به حيات جاويد و بازگشت وى در آينده براى دادخواهى مظلومان در فرهنگ مردمى ترك اعتقادى بسيار گسترده و ريشه دار است.
[٢] - به تركى اين حركت به شكلهاى گوناگون قيزيل دونلولار٫ آل دونلولار٫ قيزيل بايراقلىلار٫ آل بايراقلىلار٫ قيزيل گئييملىلر٫ آل گئييملىلر٫ قيزيل اگينلىلر٫ .... ناميده شده است.
[٣] - "عاشيقها" خنياگران- درويشان مردمى ترك هستند كه ريشه در فراريان طائفه باطنى حروفى "ايشيق" آذربايجان دارند كه پس از سركوب خونينشان به تركيه مركزى گريخته بودند.
 

ar ebrahimzadeh

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام بر دوستان خوب من

1- الفبائی به اسم الفبای فارسی نداریم(ما ترکها نیز الفبا نداریم)این الفبا الفبای عربی است نه فارسی
2- عزیزان من اگر قرار باشد ما با هم به زبان فارسی صحبت کنیم چه نیازی به تاپیک مجزا و با این اسم پرطمطراق داشتیم.

من متاسفم از اینکه حرکتهای پرشتاب و متعصبانه ما(تعصب مثبت) در این تاپیک با کوچکترین تهدیدی به حرکتی منفعلانه تبدیل می شود.البته همین هم با هدف دنبال شود خوب است.



در نهایت خدا نبخشد آنکه این شماره بیست را از ما گرفت.من تو تاپیک قبلی این شماره را قبل از همه انتخاب کرده و به امضایم افزوده بودم. انشاالله دیدار به قیامت و روز حساب
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام بر دوستان خوب من

1- الفبائی به اسم الفبای فارسی نداریم(ما ترکها نیز الفبا نداریم)این الفبا الفبای عربی است نه فارسی
2- عزیزان من اگر قرار باشد ما با هم به زبان فارسی صحبت کنیم چه نیازی به تاپیک مجزا و با این اسم پرطمطراق داشتیم.

من متاسفم از اینکه حرکتهای پرشتاب و متعصبانه ما(تعصب مثبت) در این تاپیک با کوچکترین تهدیدی به حرکتی منفعلانه تبدیل می شود.البته همین هم با هدف دنبال شود خوب است.



در نهایت خدا نبخشد آنکه این شماره بیست را از ما گرفت.من تو تاپیک قبلی این شماره را قبل از همه انتخاب کرده و به امضایم افزوده بودم. انشاالله دیدار به قیامت و روز حساب
سلام دوست عزیزم خوبی؟
واسه زدن پستای ترکی تاپیکای دیگه ای هم هست که من خودمم اونجا میزنم
این تاپیک نهال شکننده ای هست که وظیفه ماست بخوبی ازش مواظبت کنیم چون تو اینجا هدف اطلاع رسانی و آشنا کردن خودمان از فرهنگ و موسیقی و آداب ورسومات قومی و... خودمان میباشد که خودتونم میدونید در شرایط کنونی این امر کاری بس دشوار است که نیازمند مراقبت بیشتر خودمان و دقت در پستامون هست تا این تاپیک خاص بتونه مسیر خودش رو ادامه بده
قربون شکل ماهت تو واسه ما بیست بیستی شماره که مهم نیست
این اشکالات جزئی هم پیش میاد دیگه به بزرگواریه خودت مارو ببخش:gol:
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز



سؤزوموز

بابكلر اؤلمز! بابكها هرگز نميرند!!!
مهران بهارى
--------------------------------
سيواس ائللرينده سازيم توتوشور[١]
سؤز توتوشور٫ جانيم توركو توتوشور
پير سولطانلار اؤلمز٫ مينلر يئتيشير
آخار گلر جانلار٫ تاريخ توتوشور.

(در سرزمين سيواس٫ سازم شعله مىكشد٫
سخن شعله مىكشد٫ ترانه هاى نازنين تركى شعله مىكشد٫
پير سلطانها هرگز نمىميرند٫ هزاران جان مىشوند
و جانها مانند سيل روان٫ تاريخ شعله مىكشد.)

پير سولطانلار اؤلمز٫ ديريلر بير گون
قانايان يارالار سريلر بير گون
هئچ تؤكولن قانلار قالار مى يئرده؟
حق ائده ندن حئساب سورولار بير گون.

(پيرسلطانها نميرند٫ روزى زنده خواهند شد
زخمهاى خونچكان٫ روزى مرحم خواهند يافت
آيا خون بناحق ريخته شده هيچ بر زمين مىماند؟
البته كه روزى از آنانكه بايد٫ حساب پرسيده خواهد شد.)

---------------------------------------

"خرميه" يكى از نخستين جريانات و يا فرقه هاى افراطى غلات شيعى كه خود را طرفداران على و دشمن امويه مىدانسته اند٫ نام عمومى حركتى دينى – سياسى است كه در قرن ٩ ام پديدار شده است. طيفهاى گوناگون اين حركت٫ كه از ماورالنهر و خراسان تا آذربايجان گسترده شده بود٫ ممكن است ريشه هايى در جنبش مزدكيسم قرون ٥ ٫ باورهاى شامانيستى تركى حتى پيوندهايى با مانويت داشته باشد. قيام و شورش ٢٢ ساله توده هاى مردم در آذربايجان به رهبرى بابك از قلعه معروف بذ و يا جمهور در نزديك اهر آذربايجان٫ مشهور به نهضت سياسى – دينى "خرمدينان" (محمره٫ سرخپوشان٫ سرخ علمان٫ بابكيه٫ خرميه٫ خرمدينيه)[٢] مهمترين٫ گسترده ترين٫ ماندگارترين و تاثير گذارترين جنبش و شورشهاى خرمى در تاريخ بوده است.

نه تنها برخى فرمهاى خرمدينى در قرون ٩ و ١٠ در غرب٫ در آسياى صغير و شبه جزيره بالكان٫ يعنى دقيقا سرزمينهايى كه بعدها حركت توده هاى ترك "قزلباش" و "بكتاشى" در آنجاها پديدار شد وجود داشته است بلكه حركت خرمدينى آذربايجان عملا مانند حلقه اى رابط بين و عاملى موثر در شكل دادن فرهنگ دينى٫ هويت ملى و حيات سياسى تركان ماورالنهر- خراسان از سوئى و تركان آسياى صغير- بالكان از سوى ديگر عمل نموده است. در سپاه بابك عنصر ترك حضور قابل ملاحظه اى داشته است. اينان هواخواه ابومسلم خراسانى و دوستداران اهل بيت بودند كه بر عليه حاكميت سياسى خلافت و استيلاى فرهنگى عرب مبارزه مىنمودند. خرميان آذربايجان نيز مانند "اسحاق ترك" از آسياى ميانه همه به رجعت ابومسلم باور داشته اند. وى از داعيان ابومسلم خراسانى و از نخستين رهبران چنين حركاتى در ميان تركهاى ماورالنهر و خراسان بود كه به قداست٫ ناميرايى و ظهور دوباره ابومسلم باور داشته است.

پس از سركوب خونين جنبش خرمدينى٫ چندين هزار تن از بابكيان جان بدر برده از قتل عام سال ٢١٨ همدان آذربايجان٫ كه طى آن ٦٠ هزار تن از ايشان توسط سردار خليفه از دم تيغ گذرانده شد٫ به فرماندهى نصر ملقب به تئوفوبوس (تانرىدان قورخان٫ خداترس) به خاك بيزانس ("بلاد روم" و يا تركيه مركزى امروزى) گريخته حتى گروههايى از آنها به "روم ائلى" (شبه جزيره بالكان) رفته اند. بابكيان آذربايجان به طور عمده در تركيه مركزى يعنى خاستگاه حركت تركان قزلباشى در قرون آينده٫ در ديورييى سيواس (از مراكز آينده قزلباشان)٫ ارگووان٫ مالاتيا و در ميان پائوليكن ها ساكن شده اند. به دنبال سركوبهاى خونين و پىدرپى٫ گروههاى ديگر خرمى- بابكى نيز دسته دسته به آسياى صغير پناهنده و در آن سرزمين ساكن گرديده اند. مىتوان گفت اين گروه ها كه طى زمان باورهايشان با تطور و دگرديسى در ميان جامعه تركان علوى (قزلباش - بكتاشى) جاى گرفته است هسته اوليه علويان (قزلباشان) چند قرن بعد در آنادولو را تشكيل داده اند. هم از اينروست كه بين جنبشهاى بابكيه و بدرالدينيه٫ بابايى٫ حروفيه .... توده هاى ترك بالكان٫ آسياى صغير و آذربايجان كه همگى مدافع عدالت اجتماعى٫ برابرى همبستگى و آزاد انديشى بوده اند شباهات و عينيتهاى بسيارى وجود دارد. تمام حركتهاى مذكور تشكيلات برادرى (اخى ليك٫ اخوت) مسلح دينى با آميخته اى از باورهاى هترودوكس تركى٫ عرفان و صوفيگرى تحت پوششى از عقايد باطنى غلات شيعى بوده اند. در واقع اين جنبشهاى مردمى تركان باطنى و غاليان شيعه مراحلى ميانىاى هستند كه چند قرن ديگر به باور توده هاى ترك قزلباشيه٫ حركت قزلباشى در آناتولى و آذربايجان و اسلام مردمى مذهب قزلباشى امروزى (علوى) ختم شده اند. بنابرين هيچكدام حركتى ويژه خارج از اسلام نبوده برعكس٫ نمونه اى از سنت ميستيك جنگاوران اخى كه از قرن ١٠ در دنياى تركى- ايرانى همواره حضور داشته اند مىباشند.

در قرون ۱۵-۱۶ هنوز ميان قزلباشان ويژگيهاى نهضتهاى دمكراتيك مردمى قرون ٩-٨ ديده مىشود. در ميان قزلباشان آرمانهاى قديمى خرمدينان در باره برابرى و عدالت اجتماعى رواج كامل داشته و در روابطشان مانند جنبشهاى "بابائى" و "بدرالدينى" در آنادولو٫ انديشه همبستگى توده اى حاكم بوده است. تصادفى نيست كه اردبيل و پيرامون آن مانند "قاراداغ – قاراجاداغ٫" كانون اصلى قزلباشان پشتيبان صفويان و مهد "حاق عاشيقلارى" در آذربايجان٫ زادگاه نهضت روستائى خرمدينى و موطن حركت بابك نيز بوده است. [٣] توده پيروان "جنيد" كه خود تحت تاثير عقايد بابك خرمدين بوده است را غلات شيعه ترك تشكيل مىداده است. "شيخ حيدر" نيز با عقايد باطنى و با بابكيه از نزديك پيوند داشته و قوانين خرمدينان را مشروع و جائز مىشمرده است. حتى ظهور "شاه اسماعيل ختائى" و پيدايش حركت - مذهب قزلباشى در تاريخ اعتقادى و سياسى تركى به تعبيرى چيزى به جز رجعت بابك و نوزايش حركت - مذهب خرمدينى در قرن ١٥ نمىباشد: حركت قزلباشى (به فارسى سرخ كلاهان) ادامه٫ كمال و ظفر جنبش ناكام قزل دونلولار (به فارسى سرخ جامگان) است.

حاكمان هميشه شورشها و قيامهاى مردم براى عدالت عمومى٫ برابرى اجتماعى٫ مبارزه با استيلاى خارجى و دشمنان داخلى را عصيان و ارتداد اعلام كرده اند٫ يعنى همان عللى كه اين قيام ها و رهبران آنها را در ميان خلق و تا حد پرستش محبوب ساخته است. "عاشيقها" و "بخشىها"ى ترك در چكامه هاى خويش قهرمانان برگزيده و راستين مردم از جمله بابك٫ شاه اسماعيل٫ كوراوغلو٫ ستارخان٫ جوجى خان٫ حيدرخان...... را كه براى استرداد حقوق غصب شده مردم به مبارزه پرداخته و از طرف ايشان همواره نيز مورد حمايت قرار گرفته اند مىستايند و اين قهرمانان را به عنوان سمبلى تقديم مىنمايند. "كوراوغلو" برجسته ترين و محبوبترين قهرمانى كه خلق ترك آفريده است٫ در سيماى مبارز و عصيانگر خود خصوصيتها و پهلوانيهاى بابكيان را هم كه به استيلاى عرب سرخم نكردند جمع دارد.
-----------------------------
[١] - شعر در وصف پير سلطان ( Pir Sultan Abdal?-1590 ) سروده شده است: وى متولد سيواس و اصلا از خانواده اى از شهر خوى آذربايجان ايران است. پير سولطان برجسته ترين قهرمان خلق٫ شاعر-شورشى ترك٫ اسطوره مقاومت بر عليه ظلم و بىعدالتى٫ شخصيت حماسى-دينى و از اولياء علويان ترك (اهل حق٫ قزلباش-بكتاشى) است. باور به حيات جاويد و بازگشت وى در آينده براى دادخواهى مظلومان در فرهنگ مردمى ترك اعتقادى بسيار گسترده و ريشه دار است.
[٢] - به تركى اين حركت به شكلهاى گوناگون قيزيل دونلولار٫ آل دونلولار٫ قيزيل بايراقلىلار٫ آل بايراقلىلار٫ قيزيل گئييملىلر٫ آل گئييملىلر٫ قيزيل اگينلىلر٫ .... ناميده شده است.
[٣] - "عاشيقها" خنياگران- درويشان مردمى ترك هستند كه ريشه در فراريان طائفه باطنى حروفى "ايشيق" آذربايجان دارند كه پس از سركوب خونينشان به تركيه مركزى گريخته بودند.
مرسی آیهان جان
دست گلت درد نکنه:gol:;)
 

R-Quantum

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینجا چه خبره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فقط آذربایجانی ها میان ؟ چرا شماره گذاری شدن ؟؟؟
خوب منم ترکم ولی نه ترک آذربایجان
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینجا چه خبره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فقط آذربایجانی ها میان ؟ چرا شماره گذاری شدن ؟؟؟
خوب منم ترکم ولی نه ترک آذربایجان
نه عزیزم منظور از آذربایجان موقعیت جغرافیایی کنونی نیست و همه ترکای ایران میتونن اینجا حضور داشته باشن
ترک کجایی؟
 

R-Quantum

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا که نه ولی نمیدونم چرا شماره گذاری میکنید ؟ میخواین آمار بگیرید؟
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
ائل دایاغی:
1.ayhann
2.مهرومهتاب
3.bilgisayar.
4.Soheil
5:armin.eleman
6.میر حسین
7.معمار67سبز
8.hadi manafi
9.sinatra6
10.fifa
11.nazanin67.9
12.آیاتای.
13.noirgalaxy
14.raminbabak.
15.ساری قلی خان
16.zalzalak_amir
17:s_k_az
18:h.a.az
19.لطفی88
20.farshid992006
21.M.AYDIN
22.ar ebrahimzadeh
23.A&S
24.الهام رضایی
.
.
 

ayhann

اخراجی موقت
سلام بر دوستان خوب من

1- الفبائی به اسم الفبای فارسی نداریم(ما ترکها نیز الفبا نداریم)این الفبا الفبای عربی است نه فارسی
2- عزیزان من اگر قرار باشد ما با هم به زبان فارسی صحبت کنیم چه نیازی به تاپیک مجزا و با این اسم پرطمطراق داشتیم.

من متاسفم از اینکه حرکتهای پرشتاب و متعصبانه ما(تعصب مثبت) در این تاپیک با کوچکترین تهدیدی به حرکتی منفعلانه تبدیل می شود.البته همین هم با هدف دنبال شود خوب است.



در نهایت خدا نبخشد آنکه این شماره بیست را از ما گرفت.من تو تاپیک قبلی این شماره را قبل از همه انتخاب کرده و به امضایم افزوده بودم. انشاالله دیدار به قیامت و روز حساب


1.الفبای فارسی که نداریم هیچ رو خود زبون فارسی هم میشه بحث کرد.

2.مهم اینه که ما اطلاع رسانی کنیم.مه در این مورد هم من یه یرس برنامه ها دارم که بعدا کامل توضیح میدم.
 

ayhann

اخراجی موقت
اینجا چه خبره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فقط آذربایجانی ها میان ؟ چرا شماره گذاری شدن ؟؟؟
خوب منم ترکم ولی نه ترک آذربایجان

آذربایجان یعنی زنجان همدان آذربایجان غربی شرقی و اردبیل و یه ذره هم قزوین و
البته آذربایجان آزاد(کشور آذربایجان)
;)

من ترک زنجانم

چرا که نه ولی نمیدونم چرا شماره گذاری میکنید ؟ میخواین آمار بگیرید؟


در این مورد تو تایپیک قبلیمون که با عنایت مدیران قفل شد توضیح داده بودم.
ما میخوایم بگیم که هستیم و این دور هم بودن انگیزه ای بده برا تحقیق و دونستن بیشتر از خلق خودمون.
 
بالا