18 اسفند روز بوشهر مبارک

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
امروز

18 اسفنده

روز


بوشهر

مبارککککککککککککککککککککککک




 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مبارککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککک:gol:

جای ما برین لب دریا خوش بگذرونین :redface::gol:
 

a30 gole

عضو جدید
امروز به مناسبت صد و دهمين سال تأسيس مدرسه سعادت بوشهر، با ابتكار شهرداري و شوراي شهر بوشهر، آئين بزرگداشت روز بوشهر در نقاط مختلف شهر
برگزار ميشود


:w40::w40::w40::w40::w40:
 

hale a.a

عضو جدید
کاربر ممتاز
من بوشهري نيستم اما خواهرم بوشهر زندگي ميكنه،داداشم هم دانش اموز همين مدرسه ي سعادت بوده.
از طرف خودم و ساير بر و بچ اين روزو تبريك مي گم.
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
خوب بسلامتي ما بخاطر افتخار اشنايي با زهرا خانم متوجه شديم روز 18 اسفند روز بوشهره حالا هم ميگيم مباركه به همه بوشهريا


ارزوي بهروزي برا همشون دارم روزتون و روز شهرتون بوشهر مبارك


:gol:
:gol:

:D





امروز روز بوشهر ست. بوشهر، گنجینه خلیج همیشه فارس،این نهنگ پیر خفته بر کرانه این آبی تا ابد فارس، با قدمتی چند هزار ساله که با وجود همه بی مهری ها هنوز هم احساس غرور می کند از بودن ......
18 اسفند روز بوشهر گرامی باد.​
 

a30 gole

عضو جدید
:w23:

18 اسفند روز بزرگداشت نگین گنجینه ی خلیج همیشه فارس ، روز بوشهر به همه همشهریای عزیزم مبارک
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
مورخان و محققان و کلیه کسانی که تاریخ آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی را در بوشهر تدوین نموده اند سابقه آموزش عالی را در بوشهر به اواخر دوران قاجار به خصوص تاسیس مدرسه سعادت در سال 1317 هجری قمری توسط میرزا احمد خان دریابیگی حکمران بوشهر و بنادر نسبت داده اند.
اما نویسنده پرتلاش و محقق بوشهری سید قاسم یاحسینی، تاریخ تاسیس نهادهای فرهنگی علی الخصوص دانشگاه و مراکز آموزش عالی در بوشهر را نه در دوران قاجار، نه حتی در قرون سوم و چهارم هجری که یکی دو قرن قبل از ظهور اسلام می داند. ایشان با بررسی های متون تاریخی نشان می دهد که این منطقه باستانی نه تنها دارای یک دانشگاه بلکه دارای دو مرکز آموزش عالی در مناطق ((ریواردشیر)) و سینیز یا شنیز بوده است.


 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانشگاه ریو اردشیر ( یا ریشهر)

دانشگاه ريواردشير از نخستين دانشگاههاي استان بوشهر است كه برخی از محققان در منابع خود بدان اشاره نموده اند.
هر چند اطلاعات كامل و جامعي از آنها ارائه نداده اند. اما به قطع يقين چنين مركز مهمي در جايگاه دانشگاههاي امروزي در اين نقطه زيبا از خاك ايران چون نگيني بر ساحل خليج فارس ايران مي درخشيده است.
برخي از محققان جدید برای ریشه شناسی نام «ریشهر» حدس ها و گمان های زیادی زده اند. آنان ریشهر را مخفف کلمات باستانی «ریو اردشیر»، «بوخت اردشیر»، "رام اردشیر"، "رامش اردشیر" و... دانسته اند. حتی برخی مدعی شده اند که "اردشیر" در شبه جزیره دوازده کیلومتر ی بوشهر، سه «شهر» به نام های گفته شده ساخته است! بر اساس متون ساسانی، "اردشیر بابکان" هشت شهر در جنوب ایران ساخت که نام دو تای آن "ریواردشیر" و "بوخت اردشیر"بوده است.


فردوسی بزرگ نیز در «شاهنامه»، «رام اردشیر» را کنار دریای پارس دانسته و سروده است:


چو رام اردشیر است، شهری دگر


کزو بر سوی پارس کردم گذر
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانشگاه سینیز

دومين دانشگاهي كه در استان بوشهر مورخان و محققان در نوشته هاي خود جسته و گريخته بدان اشاره نموده اند ، دانشگاه سينيز است.
مورخان و جغرافيا نويسان بسياری از سينيز در سده‌های مختلف ديدن كرده‌اند و يا اطلاعات زمانهٔ خود را راجع به آن شهر مهم به رشته نگارش در‌آورده‌اند . سينيز شهری دانشگاهی و دارای مراكز علمی مهم آن روزگار بوده‌است . سينيز يكی از محوطه‌های تاريخی – باستانی قسمت شمالی استان بوشهر است ، تل و تپه‌های بجا‌مانده از شهر تاريخی سينيز (شينيز) در بندر امام حسن و حومه (حصار ، گاودار ، بنه احمدون) است . ابن حوقل در سال ۳۵۰ هـ ق از يك مركز علمی (دانشگاه و كتابخانهٔ بزرگ در سينيز) در نواحی ارجان مربوط به قبل از اسلام خبر‌داده‌است و استخری نيز می‌نويسد : در ناحيهٔ شاپور تصوير تمام شاهان و بزرگانی كه بين ايرانيان معروف هستند و نقش تمامی محافظان آتش و موبدان بزرگ وديگران بر كوه رسم شده‌است. تصوير آنان در طومارها ثبت گرديده است. از اين طومارها كسانی كه در نقطه‌ای از ارجان معروف به قلعه شينيز زندگی می‌كنند نگهداری می‌کنند. اين دو سند می‌تواند نشانگر توسعهٔ علمی اين ناحيه در دورهٔ ساسانيان باشد.
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانشگاه (مدرسه) سعادت

استان بوشهر از دوران ساسانیان دارای دانشگاه و مراکز عالی بوده است. از وجود دانشگاه و مراکز بزرگ علمی از فتح اسلام تا ظهور انقلاب اسلامی ایران اطلاع چندانی نیست. اما با توجه به تحقیقات به عمل آمده بسیاری از محققان بر این عقیده اند که دبیرستان سعادت سومین موسسه آموزشی عالی در استان بوشهر بوده است.

دکتر ایرج نبی پور(1378) در مقاله ای که به کنگره یکصدمین سالگرد تاسیس مدرسه سعادت ارائه داد، از کتابخانه دبیرستان سعادت با عبارت کتابخانه دانشگاهی سعادت یاد کرده است. وی با پژوهشی ژرف در کتب آرشیو کتابخانه تاریخی سعادت انجام داده است به این نتیجه رسیده است که اندیشه ی دست اندرکاران سیستم آموزشی مدرسه سعادت برآن بوده است که ساختار آموزشی آن را از دبستان یا دبیرستان به یک کالج تخصصی در سطحی آکادمیک ارتقاء دهند و آن را هماهنگ کالج دارالفنون تهران نمایند.

سند با ارزشي در آرشيو سري اسناد مدرسه سعادت است كه نشان مي دهد تلاشي براي آموزش پزشكي در مدرسه سعادت نيز به انجام رسيده است. همچنانكه در دارالفنون ، طب پس از يك سال آموزش تئوري به صورت باليني در بيمارستان آموزش مي دادند. اكنون در آرشيو تاريخي كتابخانه مدرسه سعادت ، 36 جلد كتاب تخصصي علوم پزشكي در زمينه بيماري هاي داخلي ، جراحي ، زنان و زايمان ، چشم پزشكي ، آناتومي ، فيزيولوژي ، پاتولوژي و بيوشيمي باليني موجود است كه 31 جلد از اين كتب به زبان فرانسه بوده كه در سال هاي 1823 الي 1875 ميلادي در پاريس به چاپ رسيده اند.

از اين رو، شهر بوشهرنيز در راستاي تأسيس نهادهاي آموزش پزشكي مدرن نيز پيشرو بوده است...

بندر بوشهر در قرن نوزدهم میلادی در پوشش ظاهری آرام عرصه تحولات فرهنگی مهمی شد. با استفاده از چنین شرایطی احمد خان دریا بیگی در سال 1278 ش (1317 ه ق) در پیوند با خواست عمومی مردم، همراه با شیخ محمد حسین سعادت و برادرش شیخ عبدالکریم اقدام به تاسیس و راه اندازی مدرسه سعادت بوشهر نمود.

اولین موسسه آموزشی که پیش از سعادت در بوشهر شروع به کار کرد، مکتب خانه احمدیه بود که به مدیریت شیخ احمد دایر گردید و شیخ مرتضی معلم آن بود.

شاید به دیدگاه برخی مفهوم واقعی دانشگاه به مدرسه سعادت اطلاق درستی نباشد. دو دلیل وجود داردکه این آموزشگاه در جایگاه دانشگاههای امروزی و هم سومین موسسه آموزش عالی در استان بوشهر بوده است. دلیل اول هدفی که بانیان این آموزشگاه در نظر داشته اند با توجه موقعیت زمانی که هنوز دانشگاه به مفهوم امروزی در ایران راه اندازی نگردیده بود با اهدافی که دانشگاههای امروزی ما دارند همخوانی داشته است و با توجه به موقعیت و جایگاه ویژه ای که این مدرسه در آن زمان داشته است و سبب گردید که مدت نه چندان دور فعالیتهای این مدرسه به بار نشیند و دانش آموختگان بسیاری را به جامعه فرهنگی ایران تقدیم نمايد که هریک، به نوعی منشأ خدمات ارزنده ای در زمینه های علمی، ادبی و فرهنگی شدند، می توان به قطع یقین گفت که سومین موسسه آموزش عالی در استان بوشهر مدرسه سعادت چیزی فراتر از مدرسه های امروزی بوده است. خلاصه سخن اینکه این مدرسه تا کنون نویسندگان، شاعران، استادان، معلمان و مهندسان و متخصصان دلسوز و متعهدی را در خود پرورش داده که هر کدام زمینه ساز دگرگونی و باعث افتخار پیشرفت در فرهنگ و علوم مختلف برای کشورمان گردیده اند.
دلیل دوم برای اینکه نشان دهد که این موسسه فراتر از یک آموزشگاه بوده است سند با ارزشي در آرشيو سري اسناد مدرسه سعادت است كه نشان مي دهد تلاشي براي آموزش پزشكي در مدرسه سعادت نيز به انجام رسيده است. همچنانكه در دارالفنون ، طب را پس از يك سال آموزش تئوري به صورت باليني در بيمارستان آموزش مي دادند وجود منابع غنی و ارزشمند در زمینه پژوهش، علوم اجتماعی، مجلات تاریخی و علمی که همه نشان می دهد که بیشتر شبیه یک دانشگاه بوده است تا یک مدرسه.

 
بالا