[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]چند سال پيش بود كه دبير بخش موسيقي ماهنامه نسيم هراز كه آن زمان، مسوليت همين بخش هفتهنامه تماشاگران را در اختيار داشت، يك مقاله پرحاشيه درباره همكاري ترانهسراها و موزيسينهاي داخل كشور با اهالي موسيقي پاپ آن سوي آبها نوشت كه باعث اظهار نظرهاي جالب و بعضا عجيبي از سوي اين موزيسينها شد.
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]زندهياد بابك بيات يكي از قديميترين و البته ماندگارترين آهنگسازان موسيقي پاپ ايران بود كه همچنان در داخل كشور فعاليت ميكرد و سفرهايش به خارج از كشور، بيشتر به ديد و بازديدي با همكاران قديمي منتهي ميشد و احتمالا صحبتهايي كه قرار بود به زنده كردن نوستالژي بيست و چند سال پيش بينجامد.
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]در اين ميان، او با نامهاي مستعار، آثاري هم براي خوانندگان پاپ آن سوي آبها ساخت؛ از جوانترين آنها كه با فرفرههاي بيباد به ميدان آمده بود تا يكي از قديميترينها كه تجربه جنگل و بنبست و علي كنكوري را همراه با هم رقم زده بود. اين مقاله باعث شد تا بابك بيات، با اين نشريه تماس بگيرد و از باب انتشار اين مطلب، زبان به انتقاد از آنها بگشايد. اين اعتراض اما نهايتا امكان يك گفت و گوي بلند با او را نيز ميسر كرد. مصاحبهاي كه به قول دستاندركاران اين نشريه، پر بود از اسرار مگو و قطع و وصلهاي فراوان دستگاه ضبط صوت. آن زمان، همكاري موسيقايي داخل و خارج، با احتياط بسيار زيادي انجام ميشد. آهنگسازان و ترانهسراها، معمولا با اسامي مستعار كار ميكردند و البته در داخل كشور هم فضاي كار بيشتري نداشتند.
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مثلا محمد صالحعلاء كه پيش از انقلاب هم ترانههاي زيادي سروده بود، با نام مستعار محمد باراني، ترانههايي براي خواننده بدصدايي به اسم مهرداد ميسرود كه از معروفترين ترانههايش ميتوان به باباكرم و آفتاب اشاره كرد. باران نام پسر صالح علاست و اصلا لقب «آسماني» را هم محمد صالحعلاء براي مهرداد انتخاب كرده است. البته همكاري صالحعلاء با آن سوي آبها در اين سالها بسيار كمرنگ و چه بسا قطع شده است. علني شدن ماجراها، اما با انتشار آلبومي به نام «نقاب» كليد خورد كه درآن سه ترانه از ترانهسراي جواني به نام يغما گلرويي، به چشم ميخورد.
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]سياوش قميشي به گواهي بسياري از جمله محمدعلي ابطحي يكي از آهنگسازان و خوانندگان متفاوت و جدي موسيقي پاپ خارج از كشور است كه هيچگاه وارد ورطه ابتذال نشده و البته خواننده سياسي هم نيست. به هر ترتيب، يغما گلرويي از صحبت درباره همكاري با اين آهنگساز لسآنجلس نشين، ابايي نداشت و به اين همكاري افتخار ميكرد. مشخص بود كه او از قبل، كارهاي سياوش قميشي را دوست داشته وحرفهاي برخورد كردن اين آهنگساز و برخورد مناسب گلرويي باعث شده تا اين همكاري تا امروز هم ادامه داشته باشد. جالب آن كه اين آهنگساز و خواننده، در موارد معدودي توانسته با يك تنظيمكننده يا ترانهسرا همكاري مداومي داشته باشد و از اين حيث گلرويي از استثناءهاست. همكاري گلرويي با سياوش قميشي اما محدود به آلبومهاي شخصي او نيست و او براي آلبومهايي كه اين آهنگساز نسبتا بداخلاق اما بسيار با ذوق براي ديگران هم تهيه ميكند، ترانه گفته است. همچنين تنظيم كننده آلبوم جديد قميشي نيز در آلبوم شخصي خود از ترانههاي گلرويي استفاده كرده است. گلرويي اما صرفا به قميشي وفادار نيست و در طول سالهاي گذشته، ترانههايي مثل دختر گل فروش، نازنين، بيبي گل و ترانه معروف گيتار(!) را هم براي خوانندگان ديگر سروده است.
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] تا ترانه ساده عاشقانه
[/FONT] [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]پس از او نوبت به مريم حيدرزاده رسيد كه رقيقالاحساسهاي وطني را با شعرهاي كودكانهاش در آلبوم «مثل هيچ كس» به وجد آورده بود. او با يكي از آهنگسازان سابقا كانادانشين و فعلا لسآنجلسنشين كه در مدت كوتاهي توانست در بلبشوي لسآنجلس، بسيار پولساز شود، همكارياش را آغاز كرد و به ترانهسراي اختصاصي او تبديل شد. حيدرزاده سرقفلي هر آلبومي است كه اين آهنگساز، تهيهاش را بر عهده ميگيرد. او كه به گفته برخي ترانهسرايان هم اينك در دبي زندگي ميكند و در داخل كشور هم ممنوعالفعاليت شده، از آن دست ترانهسراهايي است كه معمولا شعر ميگويند و با جرح و تعديلهاي فراوان آقاي آهنگساز، اين اشعار به ترانه تبديل ميشوند. او همچنان مشغول همكاري با اين باند موسيقي لسآنجلس است.
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]بابك صحرايي هم از آن دست ترانهسراهايي است كه به واسطه همكاري با زندهياد بابك بيات، همكاري فرامرزياش با خوانندگان فارسيزبان را آغاز كرد. او معتقد است كه «تا امروز، همكاري اهالي موسيقي داخل و خارج از كشور، نه تنها زياني براي موسيقي ما نداشته كه باعث شده كلام نادرستي كه به اسم ترانه، به خورد مردم داده ميشد، به سمت متانت برود و از سويي با قواعد و استانداردهاي ترانهسرايي مطابقت كند. به همين دليل است كه اهالي موسيقي خارج از كشور، به ويژه در بخش ترانهسرايي سراغ چهرههاي با استعداد داخل كشور ميآيند.» مي گويند قيمت ترانههاي چهرههاي مطرح خارج از كشور، بيش از 1500 دلار است، اما ترانههاي ترانهسراهاي داخل كشور قيمتي كمتر از پانصد دلار دارد.
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]اين قيمت مناسبتر ترانههاي وطني يكي از دلايل رجوع چهرههاي آن سو به ترانهسراهاي داخل كشور برآورد ميشود كه صحرايي هزينه در برابر هزينه بسيار بالاي تهيه و انتشار يك آلبوم ترانه را ناچيز ميداند. اما اين يك طرف قضيه است. سوي ديگر ماجرا اين است كه خود ترانهسراها هم دوست دارند كارشان را در بازار ديگري به اسم موسيقي لسآنجلس ارائه كنند: «طبيعي است كه آن طرف، وسيله تبليغاتي بيشتري در اختيار دارند و كارها بيشتر پخش ميشود و مجال ديده شدن پيدا ميكنند. هيچ كس بدش نميآيد كه كارش بيشتر شنيده شود.» اما خود صحرايي از آن دست ترانهسراهايي است كه تلاش كرده استانداردهاي كار را رعايت كند و براي هر كسي و براي هر سليقهاي ترانه نسازد. از او جديداً ترانههايي روي ملوديهاي بابك بيات منتشر شده كه با استقبال هم رو به رو شدهاند؛ قطعاتي همچون «وقتي تو با من نيستي» يا «از جدا شدن نوشتي».[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]شاهكار بينش پژوه هم كه از گفتن ترانههايي همچون ايران عليرضا عصار جزء ترانهسرايان عجيب و غريب چرخان در ميان مجاز يا غيرمجاز بودن است، تا ترانهاي مثل ايران آرش يا الاكلنگ چشمات در نوسان است.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]شاهكار كه هميشه نسبت به همهچيز بدبين و معترض است و از ضعف ترانههاي آنسو و اينسو، ميتواند ساعتها صحبت كند، خودش در يك عمليات محيرالعقول براي يكي از بهترين آهنگسازان و البته بدصداترين خوانندگان ايراني، ترانهاي به نام «الاكلنگ» گفته و حركت ابروهاي محبوبش را به بالا و پايين رفتن الاكلنگ تشبيه كرده است. او پيش از اين ادعا ميكرد كه براي آهنگسازي كه پيشتر گفتيم با مريم حيدرزاده قرارداد همكاري هميشگي دارد، چند ترانه گفته كه خبري از اين ترانهها نشد. او كه ميگفت اگر در داخل كشور، به راحتي به ترانههايش مجوز ندهند، بازار خارج از كشور را نشانه ميرود، در اين مدت چندان حركتي نكرده.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] تازهكارها
[/FONT] [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]علاوهبر همكاري پرشور برخي ترانهسرايان داخل كشور با آن سوي آبها، برخي چهرهها هم هستند كه طي دو سه سال گذشته، به حجم فعاليتشان افزودهاند و تلاش دارند تا در هر آلبومي، ترانهاي داشته باشند؛ نمونهشان هم ترانه مكرم است كه پيشنهادهاي زيادي دارد. او كه به تازگي ترانههايش را هم منتشر كرده، عنوان «طلوع من» را براي كتابش در نظر گرفته است.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]همانطور كه گلرويي هم چند سال پيش نام يكي از ترانههاي معروف قميشيوارش را روي كتابش گذاشته بود. مريم اسدي هم از ترانهسرايان جواني است كه با چهرههاي درجه دوي خارج از كشور همكاري ميكند و در اين مدت، كار شاخصي هم ارائه نكرده است. به نظر ميرسد كه ترانه آهنگهايي مثل «يار بالا بلند» چندان با سليقه خود او هم مطابقت نداشته باشد.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]اما يكي از چهرههايي كه در يك سال گذشته، خيلي پركار بوده، مونا برزويي است كه اخيراً ترانهاي به نام مشكوك را نوشته. اصل اين آهنگ، به زبان لاتين است اما شادمهر عقيلي كه خودش را يك ملوديساز موفق ميداند. آن را به شكل عجيبي كپي كرده و از برزويي هم خواسته تا ترانهاي روي آن بگويد. جالب است كه مقابل نام آهنگساز قطعه هم نام شادمهر عقيلي ميآيد.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] و اما آهنگسازان
[/FONT] [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]همكاري اهالي موسيقي داخل كشور با خارجنشينها، صرفاً محدود به ترانهسراها نيست و تعداد معدودي از آهنگسازان و تنظيمكنندگان داخلي هم به بازار آن طرف، راه پيدا كردهاند.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]به نظر ميرسد كه برقراري ارتباط با خوانندگان آنسوي آبها، چندان كار سختي هم نيست و شاعران و ترانهسرايان بسيار جوان داخل كشور كه هنوز، در آلبومهاي وطن كار ويژهاي ارائه ندادهاند، از طريق ايميل، موفق شدهاند با اهالي موسيقي خارج از كشور، ارتباطاتي برقرار كنند و نامشان را به عنوان ترانهسراي جديد مطرح كنند. چهرههايي مثل احسان ياوراني و مهيار كاظمزاده از اين دست هستند.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]از چهرههاي مطرح موسيقي كشور كه به نوعي تلفيقي از موسيقي پاپ و سنتي ايران را در دو سوي مرزها دنبال ميكنند، ميتوان به بهنام خدارحمي اشاره كرد كه در كارنامهاش همكاري با عليرضا افتخاري و خوانندهاي به نام جهان را ثبت كرده است. بهنام ابطحي هم كه مدتي است در داخل كشور، كمكار شده، نگاهش را به چند خواننده اروپانشين معطوف كرده كه چندان هم خوانندگان مطرحي نيستند.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]بابك زرين هم كه جزء جوانان بخش آهنگسازي است، از جمله كساني است كه نعل به نعل، موسيقي بابك بيات را دنبال ميكند و همكارياش با ترانه مكرم در ترانه معروف «طلوع من» برخي را به اين اشتباه انداخت كه «بابك زرين» نام مستعار «بابك بيات» است. البته از او كار ديگري شنيده نشد و با اين يك كار هم نميتوان درباره كار او نظر داد.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]بابك رهنما پسرعموي ماني رهنما كه براي او آهنگ «تنهايم» را در آلبوم «تموم شد ترانه» ساخته بود، از جمله آهنگسازاني است كه وارد عرصه خوانندگي هم شده و مطابق شنيدهها قرار است آلبومش از طريق كمپاني ديجي اليگيتور به بازار عرضه شود. او ساكن انگلستان است اما به ايران هم ميآيد. ياسر محمودي هم كه كليپهايش از شبكههاي ماهوارهاي نيمه مجاز ايراني پخش ميشود، از جمله كساني است كه با آن سوي آبها هم همكاري ميكند. از او پيش از اين هيچ كار فراگير يا متفاوتي نشنيدهايم و ملوديهاي ساده و تنظيمهاي سادهتر او نتوانستهاند نام او را در ميان عموم مطرح كنند. عجيب است كه او از آن طرف هم پيشنهاد دارد![/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] در اين مطلب، البته از صادرات عجيب و غريب موسيقي داخل به خارج مثل كاوه يغمايي، آرش سبحاني و بچههاي اوهام صرفنظر كردهايم. داستان اما ادامه دارد.
[/FONT]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]زندهياد بابك بيات يكي از قديميترين و البته ماندگارترين آهنگسازان موسيقي پاپ ايران بود كه همچنان در داخل كشور فعاليت ميكرد و سفرهايش به خارج از كشور، بيشتر به ديد و بازديدي با همكاران قديمي منتهي ميشد و احتمالا صحبتهايي كه قرار بود به زنده كردن نوستالژي بيست و چند سال پيش بينجامد.
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]در اين ميان، او با نامهاي مستعار، آثاري هم براي خوانندگان پاپ آن سوي آبها ساخت؛ از جوانترين آنها كه با فرفرههاي بيباد به ميدان آمده بود تا يكي از قديميترينها كه تجربه جنگل و بنبست و علي كنكوري را همراه با هم رقم زده بود. اين مقاله باعث شد تا بابك بيات، با اين نشريه تماس بگيرد و از باب انتشار اين مطلب، زبان به انتقاد از آنها بگشايد. اين اعتراض اما نهايتا امكان يك گفت و گوي بلند با او را نيز ميسر كرد. مصاحبهاي كه به قول دستاندركاران اين نشريه، پر بود از اسرار مگو و قطع و وصلهاي فراوان دستگاه ضبط صوت. آن زمان، همكاري موسيقايي داخل و خارج، با احتياط بسيار زيادي انجام ميشد. آهنگسازان و ترانهسراها، معمولا با اسامي مستعار كار ميكردند و البته در داخل كشور هم فضاي كار بيشتري نداشتند.
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مثلا محمد صالحعلاء كه پيش از انقلاب هم ترانههاي زيادي سروده بود، با نام مستعار محمد باراني، ترانههايي براي خواننده بدصدايي به اسم مهرداد ميسرود كه از معروفترين ترانههايش ميتوان به باباكرم و آفتاب اشاره كرد. باران نام پسر صالح علاست و اصلا لقب «آسماني» را هم محمد صالحعلاء براي مهرداد انتخاب كرده است. البته همكاري صالحعلاء با آن سوي آبها در اين سالها بسيار كمرنگ و چه بسا قطع شده است. علني شدن ماجراها، اما با انتشار آلبومي به نام «نقاب» كليد خورد كه درآن سه ترانه از ترانهسراي جواني به نام يغما گلرويي، به چشم ميخورد.
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]سياوش قميشي به گواهي بسياري از جمله محمدعلي ابطحي يكي از آهنگسازان و خوانندگان متفاوت و جدي موسيقي پاپ خارج از كشور است كه هيچگاه وارد ورطه ابتذال نشده و البته خواننده سياسي هم نيست. به هر ترتيب، يغما گلرويي از صحبت درباره همكاري با اين آهنگساز لسآنجلس نشين، ابايي نداشت و به اين همكاري افتخار ميكرد. مشخص بود كه او از قبل، كارهاي سياوش قميشي را دوست داشته وحرفهاي برخورد كردن اين آهنگساز و برخورد مناسب گلرويي باعث شده تا اين همكاري تا امروز هم ادامه داشته باشد. جالب آن كه اين آهنگساز و خواننده، در موارد معدودي توانسته با يك تنظيمكننده يا ترانهسرا همكاري مداومي داشته باشد و از اين حيث گلرويي از استثناءهاست. همكاري گلرويي با سياوش قميشي اما محدود به آلبومهاي شخصي او نيست و او براي آلبومهايي كه اين آهنگساز نسبتا بداخلاق اما بسيار با ذوق براي ديگران هم تهيه ميكند، ترانه گفته است. همچنين تنظيم كننده آلبوم جديد قميشي نيز در آلبوم شخصي خود از ترانههاي گلرويي استفاده كرده است. گلرويي اما صرفا به قميشي وفادار نيست و در طول سالهاي گذشته، ترانههايي مثل دختر گل فروش، نازنين، بيبي گل و ترانه معروف گيتار(!) را هم براي خوانندگان ديگر سروده است.
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] تا ترانه ساده عاشقانه
[/FONT] [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]پس از او نوبت به مريم حيدرزاده رسيد كه رقيقالاحساسهاي وطني را با شعرهاي كودكانهاش در آلبوم «مثل هيچ كس» به وجد آورده بود. او با يكي از آهنگسازان سابقا كانادانشين و فعلا لسآنجلسنشين كه در مدت كوتاهي توانست در بلبشوي لسآنجلس، بسيار پولساز شود، همكارياش را آغاز كرد و به ترانهسراي اختصاصي او تبديل شد. حيدرزاده سرقفلي هر آلبومي است كه اين آهنگساز، تهيهاش را بر عهده ميگيرد. او كه به گفته برخي ترانهسرايان هم اينك در دبي زندگي ميكند و در داخل كشور هم ممنوعالفعاليت شده، از آن دست ترانهسراهايي است كه معمولا شعر ميگويند و با جرح و تعديلهاي فراوان آقاي آهنگساز، اين اشعار به ترانه تبديل ميشوند. او همچنان مشغول همكاري با اين باند موسيقي لسآنجلس است.
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]بابك صحرايي هم از آن دست ترانهسراهايي است كه به واسطه همكاري با زندهياد بابك بيات، همكاري فرامرزياش با خوانندگان فارسيزبان را آغاز كرد. او معتقد است كه «تا امروز، همكاري اهالي موسيقي داخل و خارج از كشور، نه تنها زياني براي موسيقي ما نداشته كه باعث شده كلام نادرستي كه به اسم ترانه، به خورد مردم داده ميشد، به سمت متانت برود و از سويي با قواعد و استانداردهاي ترانهسرايي مطابقت كند. به همين دليل است كه اهالي موسيقي خارج از كشور، به ويژه در بخش ترانهسرايي سراغ چهرههاي با استعداد داخل كشور ميآيند.» مي گويند قيمت ترانههاي چهرههاي مطرح خارج از كشور، بيش از 1500 دلار است، اما ترانههاي ترانهسراهاي داخل كشور قيمتي كمتر از پانصد دلار دارد.
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]اين قيمت مناسبتر ترانههاي وطني يكي از دلايل رجوع چهرههاي آن سو به ترانهسراهاي داخل كشور برآورد ميشود كه صحرايي هزينه در برابر هزينه بسيار بالاي تهيه و انتشار يك آلبوم ترانه را ناچيز ميداند. اما اين يك طرف قضيه است. سوي ديگر ماجرا اين است كه خود ترانهسراها هم دوست دارند كارشان را در بازار ديگري به اسم موسيقي لسآنجلس ارائه كنند: «طبيعي است كه آن طرف، وسيله تبليغاتي بيشتري در اختيار دارند و كارها بيشتر پخش ميشود و مجال ديده شدن پيدا ميكنند. هيچ كس بدش نميآيد كه كارش بيشتر شنيده شود.» اما خود صحرايي از آن دست ترانهسراهايي است كه تلاش كرده استانداردهاي كار را رعايت كند و براي هر كسي و براي هر سليقهاي ترانه نسازد. از او جديداً ترانههايي روي ملوديهاي بابك بيات منتشر شده كه با استقبال هم رو به رو شدهاند؛ قطعاتي همچون «وقتي تو با من نيستي» يا «از جدا شدن نوشتي».[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]شاهكار بينش پژوه هم كه از گفتن ترانههايي همچون ايران عليرضا عصار جزء ترانهسرايان عجيب و غريب چرخان در ميان مجاز يا غيرمجاز بودن است، تا ترانهاي مثل ايران آرش يا الاكلنگ چشمات در نوسان است.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]شاهكار كه هميشه نسبت به همهچيز بدبين و معترض است و از ضعف ترانههاي آنسو و اينسو، ميتواند ساعتها صحبت كند، خودش در يك عمليات محيرالعقول براي يكي از بهترين آهنگسازان و البته بدصداترين خوانندگان ايراني، ترانهاي به نام «الاكلنگ» گفته و حركت ابروهاي محبوبش را به بالا و پايين رفتن الاكلنگ تشبيه كرده است. او پيش از اين ادعا ميكرد كه براي آهنگسازي كه پيشتر گفتيم با مريم حيدرزاده قرارداد همكاري هميشگي دارد، چند ترانه گفته كه خبري از اين ترانهها نشد. او كه ميگفت اگر در داخل كشور، به راحتي به ترانههايش مجوز ندهند، بازار خارج از كشور را نشانه ميرود، در اين مدت چندان حركتي نكرده.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] تازهكارها
[/FONT] [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]علاوهبر همكاري پرشور برخي ترانهسرايان داخل كشور با آن سوي آبها، برخي چهرهها هم هستند كه طي دو سه سال گذشته، به حجم فعاليتشان افزودهاند و تلاش دارند تا در هر آلبومي، ترانهاي داشته باشند؛ نمونهشان هم ترانه مكرم است كه پيشنهادهاي زيادي دارد. او كه به تازگي ترانههايش را هم منتشر كرده، عنوان «طلوع من» را براي كتابش در نظر گرفته است.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]همانطور كه گلرويي هم چند سال پيش نام يكي از ترانههاي معروف قميشيوارش را روي كتابش گذاشته بود. مريم اسدي هم از ترانهسرايان جواني است كه با چهرههاي درجه دوي خارج از كشور همكاري ميكند و در اين مدت، كار شاخصي هم ارائه نكرده است. به نظر ميرسد كه ترانه آهنگهايي مثل «يار بالا بلند» چندان با سليقه خود او هم مطابقت نداشته باشد.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]اما يكي از چهرههايي كه در يك سال گذشته، خيلي پركار بوده، مونا برزويي است كه اخيراً ترانهاي به نام مشكوك را نوشته. اصل اين آهنگ، به زبان لاتين است اما شادمهر عقيلي كه خودش را يك ملوديساز موفق ميداند. آن را به شكل عجيبي كپي كرده و از برزويي هم خواسته تا ترانهاي روي آن بگويد. جالب است كه مقابل نام آهنگساز قطعه هم نام شادمهر عقيلي ميآيد.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] و اما آهنگسازان
[/FONT] [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]همكاري اهالي موسيقي داخل كشور با خارجنشينها، صرفاً محدود به ترانهسراها نيست و تعداد معدودي از آهنگسازان و تنظيمكنندگان داخلي هم به بازار آن طرف، راه پيدا كردهاند.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]به نظر ميرسد كه برقراري ارتباط با خوانندگان آنسوي آبها، چندان كار سختي هم نيست و شاعران و ترانهسرايان بسيار جوان داخل كشور كه هنوز، در آلبومهاي وطن كار ويژهاي ارائه ندادهاند، از طريق ايميل، موفق شدهاند با اهالي موسيقي خارج از كشور، ارتباطاتي برقرار كنند و نامشان را به عنوان ترانهسراي جديد مطرح كنند. چهرههايي مثل احسان ياوراني و مهيار كاظمزاده از اين دست هستند.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]از چهرههاي مطرح موسيقي كشور كه به نوعي تلفيقي از موسيقي پاپ و سنتي ايران را در دو سوي مرزها دنبال ميكنند، ميتوان به بهنام خدارحمي اشاره كرد كه در كارنامهاش همكاري با عليرضا افتخاري و خوانندهاي به نام جهان را ثبت كرده است. بهنام ابطحي هم كه مدتي است در داخل كشور، كمكار شده، نگاهش را به چند خواننده اروپانشين معطوف كرده كه چندان هم خوانندگان مطرحي نيستند.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]بابك زرين هم كه جزء جوانان بخش آهنگسازي است، از جمله كساني است كه نعل به نعل، موسيقي بابك بيات را دنبال ميكند و همكارياش با ترانه مكرم در ترانه معروف «طلوع من» برخي را به اين اشتباه انداخت كه «بابك زرين» نام مستعار «بابك بيات» است. البته از او كار ديگري شنيده نشد و با اين يك كار هم نميتوان درباره كار او نظر داد.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]بابك رهنما پسرعموي ماني رهنما كه براي او آهنگ «تنهايم» را در آلبوم «تموم شد ترانه» ساخته بود، از جمله آهنگسازاني است كه وارد عرصه خوانندگي هم شده و مطابق شنيدهها قرار است آلبومش از طريق كمپاني ديجي اليگيتور به بازار عرضه شود. او ساكن انگلستان است اما به ايران هم ميآيد. ياسر محمودي هم كه كليپهايش از شبكههاي ماهوارهاي نيمه مجاز ايراني پخش ميشود، از جمله كساني است كه با آن سوي آبها هم همكاري ميكند. از او پيش از اين هيچ كار فراگير يا متفاوتي نشنيدهايم و ملوديهاي ساده و تنظيمهاي سادهتر او نتوانستهاند نام او را در ميان عموم مطرح كنند. عجيب است كه او از آن طرف هم پيشنهاد دارد![/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] در اين مطلب، البته از صادرات عجيب و غريب موسيقي داخل به خارج مثل كاوه يغمايي، آرش سبحاني و بچههاي اوهام صرفنظر كردهايم. داستان اما ادامه دارد.
[/FONT]