کمال

phalagh

مدیر بازنشسته
مقدمه:خیلی از ما در فلسفه ی خلقت و اینکه چرا خلق شدیم سوال داریم.جواب های کسانی که خدا را قبول دارناینجوریه:

1- خدا ما را خلق کرده که از نعمت ها استفاده کنیم. ( هر چی بیشتر، بهتر)
2- خدا ما را خلق کرده که لذت ببریم.(هر چی بیشتر، بهتر)
3- خدا ما را خلق کرده که خودمان را نشان بدهیم.
4- خدا ما را خلق کرده که خودش را نشان بدهد.
5- خدا ما را خلق کرده که در دنیا امتحان بدهیم و برنده ها به بهشت و بازنده ها به جهنم بروند.
6- خدا مار ا خلق کرده که به کمال برسیم.
7- گروه آخر که شاید خودم اختراعش کردم اینه که به من چه خدا برای چه ما را خلق کرده! خلق کرده؛ گفته میان دین ها بهترینش را انتخاب کن و بهشت و جهنمی وجود دارد. همین.
معلوم نیست این کمال که هدف خلقت بود ، همان کمال مورد تعریف باشد.

اصل بحث:
کمال از تکمیل گرفته شده یعنی به درجه ی کامل شدن برسد. کمال در این دنیا نسبی است یعنی کامل تر می شویم نه اینکه به درجه ی آخر کمال برسیم، دنیا این قابلیت را ندارد.

شروط کمال:
1- حضرت علی(ع): خردمند به دنبال کمال است. اولین شرط کمال عقل است. اگر عقل نباشد انسان اصلاً بدنبال کمال نیست.
کسی که حتی در مادیات به دنبال بالا رفتن و کامل تر شدن نیست، عاقل نیست. یکی خیلی آدم خوبیه و همه دوستش دارند ولی با مرگش نقصی در دنیا حس نمی شود چون به دنبال کاملتر شدن و بالا رفتن نبوده است.
اگر عقلمان کار کند و اهل کمال باشیم، همیشه در حال رشد و تغییر و بالا رفتن هستیم.
2- حضرت علی(ع): اصل تکیه کردن به نمازها و دور از کبائر ( گناهان کبیره) و از همه مهم تر پای بندی به چیزی که چشم به هم زدنی از آن بی نیازی نیست و اگر از آن غافل شوی، هلاک شدی.
پس اول باید مواظب نمازهایت باشی و دوم به سمت کبائر حرکت نکنی و برایت لذت بخش نباشد و سوم غافل نباشد از کسی که همه چیز را می بیند: اَلَم یَعلَم بِأَنَّ اللهَ یَریدر کمال انسان بایددو رو برش او را بدواند و حرکت دهد و باید با بزرگترها حرکت کند تا او را جلو ببرند. آدم باید کمال مطلق (خدا) را ببیند و از او غافل نباشد تا در نماز و اجتناب از کبائر و کمال و بالا رفتن کمک کند.
3- مهم ترین عامل؛ آگاهی نسبت به نقص: تا کسی نداند که کم دارد دنبال کمال و بالا رفتن نمی رود. تا وقتی نبینی مثلاً در این موضوع اطلاعاتت کم است به دنبال افزایش اطلاعات و علم نمی روی. بعضی ها به درجه و جایگاه خود قانعند. چون آگاه به نقص ها نیستند که دنبال کمال بروند.
روایت: کامل ترین مردم آگاهترین مردم نسبت به نقایص خود و سرکوب گرترین شما نسبت به شهوت و حرص است.
نقایص خود را بنویسیم، مادی و معنوی. وقتی آدم نقایص خود را ببیند، میداند باید چیکار کند و چطور زندگی کند.
آن کس که نداند و نداند که نداند *** در جهل مرکب ابدالدهر بماند
و لازم نیست نقص های معنوی را اعلام کنیم که اعتراف به گناه محسوب می شود. دائم باید در پی کشف نواقص خود باشیم.
حضرت علی(ع): بهترین برادر من کسی است که عیوب من را به من هدیه بدهد.
کسی در مسیر کمال بیشتر می رود که شهوت غیر مجاز خود را قلع و قمع می کند. بزرگترین مشکل در راه کمال جامعه ی امروز، حرص است. حرص یعنی ناراحتی به آنچه داری و خواستن همه چیز. انسان در حدی که می تواند باید بخواهد نه همه چیز.
ریشه ی حرص را در وجود خود می کنَد. ما امروز همه چیز را با هم می خواهیم. در دنیا نمیشود همه چیز را با هم داشت. به جایگاه خودمان راضی و یک پله بالاتر را بخواهیم؛ این میشود کمال.
حرص کم و زیاد ندارد و یک بیماری است و باید از اول جلوی آن را گرفت.
4- یکی از بزرگترین موانع کمال خودفریبی است: خودفریبی باعث میشود کسانی که آنچه را ندارند فکر می کنند دارند و آنچه را دارند، فکر می کنند ندارند. مشکل خودفریبی این است که به دلیل اینکه آخر خودفریبی اینست که خودش هم فریب می خورد، دیگر به سمت کمال نمی رود. با اینکه میداند اشتباه می کند، آنقدر خودش را فریب می دهد که خودش هم باور می کند و فریب می خورد. که این آدم نه تنها به تکامل نمی رسد، زمین هم می خورد. میداند که از لحاظ معنوی پایین است و اشتباه می کند ولی قبول نمی کند و خودش را بالا می بیند.
انسان باید انگیزه ها و هدف خودش را به دقت مورد بررسی قرار دهد که اشتباه نکند و فریب نخورد.
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز!
بزرگان وقتی توفیقات را می بینند می گویند مواظب باش، هر چه توفیقات بزرگتر، خطر آن هم بیشتر است. هر چه انسان مؤمن تر، گناهان و مشکلات پیچیده تر می شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سخنرانی حجت الاسلام سيد محمد انجوي نژاد
 

phalagh

مدیر بازنشسته
عوامل رسیدن به کمال:
امام باقر(ع) : و اما کمال؛ کمال بر 3 قسمت ایجاد می شود: 1- تفقه در دین 2 –شکیبایی در مقابل بلا 3- اندازه گیری معیشت و زندگی.
1- تفقه در دین: بعضی ها 60 سال از عمرشان گذشته، هنوز درست معنای قرآن را نخوانده اند. قرآن را باید به نیت تفقه خواند تا بتوان چیزی یاد گرفت. اگر با نیت تفقه قرآن بخوانی، دو برداشت می کنی: 1- برداشت عمومی که برای همه است. 2- برداشت خصوصی: بعضی از آیه ها برای افراد گذاشته شده است و آدم احساس می کند این آیه برای اوست.
تفقه در 3 قسمت است: 1- قرآن 2- نهج البلاغه ( از نظر اعتقادی) 3- در فقه ( برای یادگیری احکام)
جرج جرادق مسیحی 100 بار نهج البلاغه را خوانده است ولی بعضی از ما یکبار هم نخواندیم!
نامه ی 31 نهج البلاغه نوعی نامه ی زندگی است که امام علی(ع) ما حصل تجربیات خود را برای امام حسن(ع) بیان می کند و خیلی از ماها یک بار هم نخواندیم!
2- شکیبایی در مقابل بلا: صبر جمیل. شرط کمال صبر است. انسان آمادگی مقابله با بلا را داشته باشد و خوشحال شود. خداوند روی بعضی ها حساب هم نمی کند که طاقت بلا و آمادگی و صبر ندارند.
آدمی که می خواهد به کمال برسد، رویش حساب می کنند و کسی که رویش حساب می کنند، بار روی دوشش می گذارند. حضرت زینب(س) چون قابل بود و قرار بود به کمال برسد، بالاترین امتحان را پس داد.
3- اندازه گیری معیشت: در حدود ارتباط با اطرافیان و فرزند و خانواده اندازه گیری نکرد، از کمال می افتد.
تقدیرالمعیشة: یعنی زندگی را طوری پیش ببر و برنامه بریز که نه از دنیا کم بگذاری و نه از آخرت.
- برای هر چیز برنامه و اندازه دارد نه اینکه هر چیزی را همینطوری انجام دهد. ساعت و کار و زندگیش کاملاً مشخص است، هم کارهای دنیایی و هم اُخروی.

ویژگی های انسان کامل:
ویژگی فطری:که این انسان، حقیقت بین و و اقع بین است. در خیالات و رؤیا به سر نمی برد. رؤیا انسان را از چیزهایی که دارد غافل می کند و زمان را از دست انسان می بَرَد.
_ یکی از عواملی که انسان را بالا می برد، مصاحبت با کسانی است که به کمال رسیده اند. این برای اینست که از او الگو بگیریم و ببینیم مسیری را که طی کرده است چه جوری بوده و مشکلاتش چه چیزهایی بوده است.
_ خواندن زندگی علما از ابتدا تا الان بسیار مؤثر است. چون مسیر آن ها را مشخص می کند و لی خواندن زندگی و احوالاتشون لذت بخش است، تو را به کمال نمی رساند!
امام علی(ع) می فرمایند: انسان ها سه نوعند:1- متکامل 2- متماسک 3- هالک
می فرمایند هر گاه خوبی های تو از بدی هایت بیشتر بود، تو در مسیر تکامل قرار داری -------->متکامل
کسی که خوبی و بدی او مساوی باشد؛ این شخص خود را از هلاکت باز داشته است. --------> متماسک
کسی که بدی هایش از خوبی هایش بیشتر است. این شخص باید بترسد. --------> هالک
بعید است کسی که خوبی هایش بر بدی هایش بچربد را، خدا عاقبت به خیر نکند. عاقبت به خیری هم درجه دارد. برای اینکه به 20 برسی، اول خودت را متکامل بدان؛ چون میل به خوبی و کمال داری و این ها جای شکر دارد.
شرط اینکه ببینیم در کدامیک از این گروه ها هستیم، مقایسه و حساب و کتاب است. باید رفتار و عبادات و تفکرات را در نظر گرفت و محاسبه کرد و با قبل مقایسه کرد. اگر بهتر شده و کامل تر شده مشخص است در مسیر استدراج قرار ندارد بلکه در مسیر استکمال است.
آدم های راکد، افکاری که از خودشان بالاتر است را، شیطانی می دانند ولی افرادی که در حال ترقی هستند، می توانند در مورد تو نظر بدهند.
از شروط دیگر:
امام علی(ع): کامل کسی است که جدیتش از هزلش بیشتر است.
این کلام مفهومی است به این معنا که امام علی(ع) برای هزل و شوخی جایگاهی در زندگی قرار می دهد وگرنه می فرمود کامل کسی است که جدی باشد. هزل جایگاهی در زندگی دارد ولی باید جدیت بر آن غلبه کند. برخی آنقدر دامنه ی هزل را باز می کنند که دین را هم به شوخی می گیرند. پس باید یک جایگاهی در زندگی برای شادی و هزل قرار دهی وگرنه کسی که همیشه جدی است، جدیت خود را از دست می دهد.
دومین چیزی که از این کلام گرفته می شود اینست که مواظب باشید دامنه ی هزل به همه ی زندگی تان کشیده نشود. بعضی چیزها جای هزل ندارد.
امام علی(ع): از کمال آدمی ان است که آنچه را زیبنده ی انسانیت او نیست، ترک کند.
بخاطر هیچ چیز نباید کرامت و شخصیت و خدا و بندگی و ارزش های خود را قربانی کنی و از آن ها کوتاه بیایی. کاسه ی گدایی دست گرفتن و کوتاه آمدن از ارزش ها و لباس پوشیدن و عمل برای دیگران زیبنده ی انسان نیست.
خصائل دیگر کمال از کلام امام صادق(ع):
خردمندی: برای هر کارش دلیل عقلانی دارد.
زیبایی: ظواهر زندگی مادی و معنوی را رعایت کردن و آراستن.
شیوایی سخن.
شرم و حیا: زیبنده ی انسان نیست در بعضی جاها حضور یابد و بعضی کلام ها را به زبان آورد.
وفادار.
خیرخواهی برای دیگران.
برادری.
محبت به دیگران و به کسی که به او محبت می کند.
 
آخرین ویرایش:

soqrat

عضو جدید
من فک ميکنم راز فلسفه آفرينش يکي از سوالاي سخت و مهمه... راه رسيدن به کمال هم از اون چيزاييه که فلسفه و علوم عقلي صرف نميتونه بهش جواب بده... همين دينه که ميتونه به ما بگه راه کمال چيه... من توي اين زمينه متاسفانه خيلي عقبم...
 

paras2

عضو جدید
چرا اصلا خدا ما رو از همون روز اول با کمال نیافرید؟؟
 
بالا