**جشن هالوین**

nooshafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
***جشن هالوین***

جام جم آنلاين :هالوين (هالووين) يكي از جشنهاي سنتي مغرب زمين است كه مراسم آن هر سال در شب 31 اكتبر برگزار مي شود. پوشيدن لباس هاي مبدل، عجيب و غير مرسوم از ويژگيهاي اين جشن است كه اكنون در كشورهاي بسياري رواج يافته است. نماد هالوين يك كدوتنبل توخالي است كه براي آن دهان و چشم درآورده و با روشن كردن شمع، جلوه اي ترسناك به آن مي دهند.


جشن هالوين شبي سراسر از خنده و شوخي است كه مهاجران ايرلندي و اسکاتلندي آن را در سده نوزدهم با خود به قاره امريکا بردند و پس از آن، اين جشن به ساير كشورها سرايت كرد. تصوير: نمايش دو اسكلت در «زوكالو» مكزيكو سيتي پايتخت مكزيك. جشن هالوين در كشورهايي مانند مكزيك و برزيل سابقه اي ديرينه دارد.

مي گويند تاريخ جشن هالوين به بيش از دو هزار سال پيش بازمي گردد. اين كلمه با زبان ايرلندي به معناي «شب مقدس» است و آداب آن ريشه در رسوم سلتيك (ساكنان اوليه جزاير انگليس) دارد. تصوير: يك شركت كننده در مسابقه جشن هالوين در يك پارك تفريحي در مانيل پايتخت فيليپين خود را به شكل يك موميايي درآورده است.

عده اي ديگر معتقدند جشن هالوين از قرن نهم ميلادي به بعد رواج يافته است. مسيحيان در اين روز که مطابق با اول نوامبر است، به افتخار تمام قديسين جشني برپا مي کنند که روز همه مقدسين نام دارد و هالووين، شب قبل اين جشن است، اما اينك ديگران نيز به مسيحيان پيوسته اند. تصوير: شماري از شركت كنندگان در جشن هالوين در محله لان كوايي فونگ واقع در هنگ كنگ چين.

رسوم اين شب، تاريخچه اي بسيار دور دارد. راهبان سلت در دو هزار سال پيش جشنواره اي را پايه گذاري کردند که سمهين نام داشت. آنان اعتقاد داشتند که در اين شب دروازه بين دو دنيا گشوده مي شود و خداي جهان مردگان همراه با ارواح، اجنه و ديوها به روي زمين مي آيد.تصوير: يك فيليپيني از قبيله ايبالوت از پيكرهاي افراد مرده آن در كاباين بنگت در شمال مانيل نگهداري مي كند.

مردم سلت در اين شب لباسهايي از پوست حيوانات مي پوشيدند و سر آنها را هم مانند کلاه خودي بر سر مي گذاشتند تا از ارواح خبيث پنهان شوند و با کوبيدن بر طبل و اشيايي مانند ديگ و بشقابهاي فلزي، صداهايي ايجاد مي کردند تا اجنه و ديوها را فراري دهند. در اين ميان راهبان آتشي مي افروختند و قرباني مي کردند تا به اين طريق، ارواح آرام گيرند. تصوير: دو فرد با لباس مبدل در برابر مقر بورس نيويورك

امروزه رنگهاي محبوب هالووين يعني نارنجي و سياه، نشانه اي از رنگ آتش راهبان در آسمان تيره شب است. پوشيدن لباس مبدل هم، از پوشيدن پوست حيوانات به لباسهايي مانند جادوگران، هيولاها، شخصيتهاي مشهور و هر چه تصور کنيد، درآمده است. اين جشن حتي به موضوعات روز جامعه و سياسي نيز كشيده شده است. تصوير: عروسك سارا پالين نامزد جمهوريخواهان براي معاونت رييس جمهوري امريكا از يك ساختمان به دار آويخته شده در حالي كه سناتور جان مك كين نامزد رياست جمهوري اين حزب از شومينه يك اقامتگاه خصوصي در وست هاليوود كاليفرنيا خارج مي شود.

شماري از كارشناسان بر اين باورند كه جشنواره روز برداشت محصول روميان که از قرن اول ميلادي آغاز شد، به خصوص جشني که در ستايش پومونا يعني الهه ميوه جات برگزار مي شد، بر جشن هالووين تاثير فراواني گذاشته است. تصوير: كدو تنبلهاي تزيين شده و آغشته به عسل و ميوه هاي خشك بخشي از جشن هالوين در پارك «لورو» جزيره تنه ريفه اسپانيا واقع در جزاير قناري است، جايي كه خرسهاي دو انگشتي به اينگونه كدوها علاقه بسيار دارند.

کدوهاي نارنجي رنگي که به اشکال مختلف بريده مي شوند و با شمعي در داخلشان ، به عنوان فانوس هاي شب هالوين در همه جا ديده مي شوند، جک فانوسي نام داشته و پيشينه اي سلتي دارند. تصوير: سه راسوي دم بلند در باغ وحش هاگن بك هامبورگ آلمان با يك كدوي هالوين بازي مي كنند.

در قرون وسطا، ترس فراواني از جادوگران وجود داشت، به خصوص که مردم اعتقاد داشتند جادوگران مي توانند با جاروهاي پرنده خود به همه جا بروند و با ارواح خبيث ملاقات کنند. عده اي هم گربه سياه را جادوگري مي دانستند که تغيير شکل داده يا حتي مرده اي است که به زندگي بازگشته است. تصوير: يك جادوگر در ساختمان وزارت امور خارجه بوليوي در لاپاز ، اعتقادات بوميان سرخپوست آن را پاس مي دارد.

هالوين سالها است كه به يك منبع درآمدزا براي بسياري درآمده است. از سال 1950 تا کنون، همه ساله گروهي از جوانان در فيلادلفيا، با جعبه هاي تزئين شده به در خانه ها مي روند تا کمکهاي مالي مردم را جمع آوري کرده و براي يونيسف ارسال کنند. در همين راستا، دنياي سرمايه داري نيز به ترويج اين جشن به عنوان يك منبع مهم كسب درآمد و سود و تقويت مصرف گرايي پرداخته است چرا كه بر اساس آمار، مردم امريكا و ديگر كشورهاي غربي سالانه رقمي بيش از چهار ميليارد دلار براي هالوين خرج مي كنند. تصوير: آرسنيت جاتسنيوك رييس پارلمان اوكراين يك كدو تنبل هالوين را از دست يك نماينده در جريان نشست علني مجلس در كيف پايتخت اين كشور دريافت مي كند. موضوع نشست پارلمان بررسي پيامدهاي بحران اقتصادي غرب بر اوكراين بود.
 

Esi_jo0on

عضو
نوشی شما هم یه جشن راه بنداز ما رو هم دعوت کن بیایم رو سرت خراب شیم متونی هم اسمشو بذاری هلو وین:دی
 

nooshafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
نوشی شما هم یه جشن راه بنداز ما رو هم دعوت کن بیایم رو سرت خراب شیم متونی هم اسمشو بذاری هلو وین:دی
من جشن راه بندازم؟! من؟!
بالاخره شمالی گفتن...گلستانی گفتن...سرزمین عشق بازی ای! گفتن...ای بابا :D
 

Similar threads

بالا