دريچه هاي کنترل

سمیه نوروزی

عضو جدید
با سلام.يک فايل براتون ضميمه کردم 27 صفحه درباره ي شير ها.اين فايل مطالب خوبي درباره ي موضوعات زيرداره.

دريچه هاي (شيرهاي) كنترل
مجموعه اصطلاحات شير كنترل
ايمني- خطا
انواع شيرها
شاخصه هاي شار شير كنترل
محرك ها
 

پیوست ها

  • 002255369.pdf
    826.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

سمیه نوروزی

عضو جدید
اينم يه مطلب ديگه در همين خصوص که از وبلاگ مهندسين ايران برداشتمش.

http://www.mblastsavior.mihanblog.com/post/491

مقدمه
علم مكانیك سیالات یكی از شاخه های علوم فنی ومهندسی است كه كاربرد فراوانی در صنعت دارد. یكی از مبحثهای مهم مكانیك سیالات ، كنترل جریان سیالات می باشد كه با پیشرفت سریع تكنولوژی كنترل سیالات به روشهای گوناگون وپیچیده انجام می گیرد.
شیرها مهمترین وسیله كنترل سیالات می باشند .شیرها درصنایع نفت وگاز وپتروشیمی میدان كاربرد گسترد ای دارند .از انجائیكه در مراحل مختلف عملیاتی : از حفاری تا پالایش واز پالایش تا مصرف وصادرات بطور كلی موضوع جریان سیال بعنوان یكی از مهمترین مسائل فنی ومهندسی مطرح می باشد لذا وجود وسایل وابزار تنظیم وكنترل عبور مقدار جریان ، قطع جریان ، ایمنی دستگاههای تحت فشار وبالاخره ممانعت از بازگشت سیالات جریان یافته از درجه اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود.

عهده داری وظایف ظریف وحساسی كه برشمرده شد متوجه مجموعه شیرالاتی است كه به حسب مورد اشتفاده مورد بحث قرار خواهند گرفت.

مطالب این جزوه حاصل ترجمه ، تحقیق وتنظیم از منابع ومآخذ مختلف می باشد وبدیهی است نمی تواند خالی از اشكال ویا كمبودهایی باشد . لذا پیشنهادها وانتقادات سازنده تمامی عزیزان ما را در بهبود كار وانجام هر چه بیشتر وظیفه ای كه بر عهده گرفته ایم یاری خواهد كرد.
ولو بك وسیله مكانیكی است كه برای كنترل جریان سیال و فشار دریك سیستم یا فرآیند استفاده می شود. یك ولوكنترل می كند سیستم یا فرآیند جریان سیال و فشار را بوسیله انجام گرفتن یكی از عملیات زیر:
a) بستن و باز كردن جریان سیال
b) عبور دادن مفادیر مختلف از جریان سیال
c) كنترل كردن مسیر جریان سیال
d) تنظیم كردن فشار فرآیند
e) آزادكردن تجهیزات یا لاینها از فشار اضافی
ولوهای زیادی وجود دارند كه طراحی شده و شكل گرفته اند كه مطابق با یكی یا چند از عملیات مشخص شده در بالا قرارگرفته اند.
یك تعداد انبوهی از طرحها و مدلها در تطبیق با كاربردهای صنعتی متفاوت وجود دارد.


ولوها دارای انواع مختلف با شكلهای گوناگون هستند ولی همة آنها دارای قسمتهای اصلی یكسان می باشند این فصل در مورد قسمتهای مختلف ولو وعملكرد آنها بحث خواهد كرد.

هر ولو از قسمتهای ذیل تشكیل یافته است .

a )بدنه BODY))
b)كلاهك (سرپوش)(BONNET)
c ) محور(STEM)
d)محرك((ACTUATOR
e ) آب بند((PACKING
f)نشیمنگاهSEAT))
g ) صفحه(DISK )


بدنه ولو
بدنه كه گاهی اوقات پوسته نیز نامیده می شود محدوده اولیه قرارگیری فشاربرروی یك ولن می باشد .
این قسمت از ولو قسمت اصلی درمجموعه ولو است برای اینكه بدنه شاسی اصلی است كه قطعات را با یكدیگر نگاه می دارد.
بدنه ، محدوده اصلی قرارگیری فشار اولیه برروی ولو بوده كه در مقابل با فشار سیال از قسمت اتصال به لاین مقاومت میكند .
لاینهای ورودی و خروجی به ولوبصورت ، دنده ای، پیچی یا اتصالی جوشی می باشد.
بدنه ولو یا بصورت ریخته گری بوده و یا بصورت فورج و در شكلهای متفاوت تهیه می شود .
- از نظر تئوری ، اشكال كروی واستوانه ای ،‌مقاومت بیشتری در مقابل فشار سیال هنگامی كه ولو باز می باشددارند . البته عوامل دیگر را هنگامی كه یك ولو باز هست باید در نظر گرفت برای مثالب اكثر ولوها نیاز به تیغه ای در سرتاسر بدنه ولو دارند كه برای نگه داشتن نشیمنگاه می باشدچیزی كه بعنوان روزنه كنترل ( دریجه كنترل ) می باشد . یا بسته شدن ولو مشخص كردن بار برروی بدنه مشكل می باشد. اتصالات انتهایی ولو همچنین بارها را تغییر میدهند به یك كره ساده و بیشتر می پیچانند .
- تولید آسان ،‌مونتاژآسان وهزینه ها فاكتورهای مهمی هستند كه باید در نظر گرفته شوند .
- شكل پایه و اصلی بدنه یك ولو به صورت كروی نیست امادر محدوده اشكال ساده تاپیچیده برای مثال سه پوش ، و قطعه قابل جابجایی برای آسان سازی مونتاژ ، شكلهای قسمت هایی از بدنه مقاوم فشار هستند . گلویی محل عبور سیال ( اثر و فتوری ) یك روش عمومی برای كاهش سایز اصلی وهزینه یك ولو بعبارت دیگر ، انتهای بزرگ اضافه می شوند به ولو برای اتصال به لوله بزرگتر .

سرپوش ولو
پوشاننده بدنه ولو بنام سرپوش (كلاهك) نامیده می شود دربعضی از طرحیها ، بدنه خودش به دو تكه كه بوسیله پیچ به یكدیگر وصل می شوند وجوددارد . شبیه بدنه های ولو ، كلاهكها در طرحهای گوناگون هستند بعضی زا كلاهكها عملكرد ساده ای برروی پوشاننده ولو دارند در حالیكه برخی از آنها نگهدارنده قطعات داخلی ولوها ومتعلقات آنها همانند محور ،‌دیسك و محرك هستند .
كلاهك دومین مرز فشار اصلی برروی یك ولو هستند . آن یا بصورت ریخته گری بوده و یا بصورت فورج از همان مواد بدنه و به بدنه بوسیله رزو یا بولت یا نقطه جوش متصل می شوند.
در همه نمونه ها ، اتصال كلاهك به بدنه بعنوان یك محدوده فشار درنظر گرفته می شود . این بدان معنی استكه نقطه جوش یا بولت كه كلاهك را به بدنه متصل می كنند قطعات با فشار ماندهستند .كلاهكهای ولو اگر چه برای اكثر ولوها لازم و ضروری هستند بیان كننده نوعی نگرانی نیز هستند كلاهكها می توانند فرآیند تولید ولو را پیچیده تر كرده ،‌سایز ولو را افزایش داده و همچنین نمایان می سازد قسمت اعظم هزینه اصلی از هزینه یك ولو و همچنین منبع اصلی برای ایجاد نشتی در ولو هستند.

متعلقات ولو ( trim)
قطعات داخلی یك ولو هستند مجموعه ای كه تحت عنوان تریم نامیده می شوند .بعنوان نمونه تریم شامل یك دیسك نشیمنگاه ، محور و بوش هایی كه برای راهنمایی محور هستند . عملكرد یك ولو با درنظر گرفتن ارتباط بین موقعیت دیسك با نشیمنگاه تعریف می شود . چونكه تریم ، حركات پایه واصلی و كنترل جریان را ممكن می سازنند .

Disk & seat
برای یك ولو دارای كلاهك ، دیسك سومین قسمت اصلی محدوده فشار می باشد. دیسك قابلیت اجازه عبور به جریان یاعدم عبور جریان سیال را بوجود می آورد. وقتی كه دیسك می بندد فشار اصلی سیستم بر سراسر دیسك اعمال می شود به همین دلیل یك قطعه تحت فشار در ولو می باشد .دیسكها بصورت فورج تهیه می شوند در پاره ای از موارد سطح دیسك را سختكاری می كنند تا سطح خوبی در مقابل با سایش داشته باشد .
سطح پویش شده دیسك در قسمت نشیمنگاه درولو بسیار ضروری برای آب بندكردن در هنگام بسته بودن ولو می باشد. اكثر ولوها براساس مشكل و طراحی نوع دیسكها طبقه بندی می شوند .
محور Stem ))
محور محرك ودیسك را به یكدیگر مرتبط می كند و بوسیله آن دیسك تغییر موقعیت می دهد.
محورها اغلب بصورت فورج تهیه می شوند و بوسیله نقطه جوش با زرده به دیسك متصل می شوند.

برای طراحی های ولو نیاز به آب بند كردن محور برای جلوگیری از نشتی می باشد وجود سطح صیقلی برای محور در قسمت آب بندی بسیار حائز اهمیت می باشد . محور از اجزاء در محدوده قرارگیر فشار نمی باشد .
اتصال دیسك به محور می تواند به دیسك در قسمت نشیمنگاه امكان حركات جرخشی یا گهواره ای بدهد متناوباً با محورممكن است به اندازه كافی قابلیت انعطاف داشته باشد كه دیسك در جهت مخالف نشیمنگاه خودش قرار بگیرد . هرچندكه حركات نوسانی یا چرخشی ثابت ممكن است باعث از بین رفتن اتصال دیسك و از بین رفتن دیك و یا از بین رفتن اتصالش به محور شود .
درنوع محور ولو وجود داردیكی محورهای بالارونده و دیگری غیر بالا رونده در شكلهای 2و 3 این دو نوع از محور به آسانی قابل تشخیص می باشند برای محورهای بالا رونده محور در هنگام باز شدن ولو در بالای سر محرك قرار می گیرد . این حالت بوجود می آید وقتیكه محور رزو شده باشد و با بوش رزو شده از دو شاخه ( yoke) كه یك قسمت اصلی بوده ویا قرارداده شده برروی كلاهك .


درطرح بدون بالا آمدن محور ، محور حركتی به سمت بالای ولو بطرف بیرون ولو ندارد در این مدل ،‌دیسك ولو رزرو داخلی شده است و با رزوهای محور یكپارچه می گردد.


محرك ولو
محرك وسیله مونتاژ محور و دیسك می باشد یك محرك ممكن است با یك چرخ دستی به صورت دستی عمل كندیا بصورت اهرم دستی ،‌عملگر موتور ، عملگر سولنوئیدی ، عملگرپنوماتیكی یا عملگرهیدرولیكی باشد.در پاره ای از طرحها ،‌محرك بوسیله كلاهك نگه داشته می شود بجز برای كنترل ولوهای هیدرولیكی ، محركها در بیرون محدوه فشار وارده می باشند .

آب بندی ولوها
در بیشتر ولوها از بعضی از انواع آب بندها برای جلوگیری از نشتی فضای بین محور و كلاهك استفاده می شود .آب بندها معمولاً از مواد الیافی یا دیگر تركیبات آنها نظیر تفلون تهیه می شوند . فرمهای یك آب بند بین قطعات داخلی یك ولو و خارج آن جائیكه محور در داخل بدنه قرارگرفته است .
آب بندها ی ولو باید به خوبی كمپرس شوند تا از هدر رفتن سیال جلوگیری شود و همچنین از صدمه دیدن محور ولو گردد.اگر آب بندهای ولو شل شوند ولو نشتی خواهدداشت كه این مورد خطرایمنی دارد.اگر آب بندها خیلی زیاد سفت شوند باعث صدمه دیدن حركت شده وامكان صدمه رساندن به محور نیز وجود دارد.

مقدمه ای بر انواع ولوها
بدلیل گوناگونی و تنوع درانواع سیستمها ، سیالات و محیطها كه ولوها باید در آنها عمل كنند ولوها نیز به همین دلیل گسترش و تنوع پیدا نموده اند . برای مثال gllbe,get و ball, Play و پروانه ای، ‌دیافراگمی،‌CHECKولو و SahetyValve. هركدام این ولوها برای مقاصد خاص طراحی شده اند. بعضی ازولوها توانایی كنترل جریان را به صورت دریچه ای دارند بعضی دیگر فقط می توانند جلوی جریان را بگیرندو گروهی دیگردرسیستمهای خورنده كار می كنند و بعضی سیالات با فشار بالارا عبورمی دهند .درك این اختلاف و اینكه آنها چگونه اثر می گذارند برعملكرد ولوها یا كاربرد آنها ضروری است برای استفاده و كاربرد موفقیت آمیز یك تجهیز .

خلاصه
اطلاعات مهم زیر خلاصه این فصل می باشد:
چهار شكل اصلی برای كنترل جریان در طراحی ولوها وجود دارند :

1-حركت یك دیسك یا توپی به سمت داخل یا خلاف دریچه (برای مثال globe یا needle ولو)

2-برشی ار یك صفحه تخت ، استوانه ای یا صفحه كروی در سرتاسر یك دریچه( برای مثالgate و plug )

3- گردش یك دیسك یا بیضوی حول یك شیفت در سرتا سر قطر یك دریچه ( برای مثال ولو پروانه ای یا ball ولو )

4- حركت یك جسم قابل انعطاف به داخل مسیر جریان ( مثال ولو دیافراگمی )
كنترل نشتی از محور معمولاً بوسیله قرارگرفتن تحت فشار آب بندها در اطراف محور ولو آب بند می شود .
- هر ولو دارای 7 قسمت اصلی می باشد .

بعلت وجود محیطهای متفاوت ، سیستمهای سیالات ، وضعیت سیستم كه سیالات بایدكنترل شوند یك تعداد زیادی از طرحهای مختلف ولوها توسعه پیدا كرده است . دانستن اختلافات اساسی بین انواع مختلف ولوها و اینكه چگونه این تفاوتها برروی عملكرد ولو تأثیر می گذارند برروری كاربرد مناسب از هر ولو در استفاده مناسب از آنها در طول عملكرد كمك خواهد نمود.
 
آخرین ویرایش:

ali kalashi

عضو جدید
از آنجائيكه شيرهاي داراي كنترل يا سرو موتورها از اهميت ويژهاي برخوردارند در اين جا يك سري كاتالوگ از سروو موترهاي توليدي شركت Lamtec را برا تون مي زارم لازم به يادآوري است كه دقت در اين موتورها از اهميت ويژه اي برخوردار است بطور مثال در بعضي شيرها يا سرو موتورها دقت 5درجه (ديجيت) ود بعضي 3درجه مي باشد.
 

پیوست ها

  • TD-GMRKNL-DLT6690-06-aDE-0003.pdf
    13 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Similar threads

بالا