[ماکت سازی] کارگاه ماکت سازی

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سناتور;643555[/اییییییییییییییییییییییییییییی عجب از اتاق معماریها!!! چه جالب میز نوری من ندارم کاربردش چیه؟؟؟؟quote[/quote گفت:
میز نور برای زمانیه که مثلا میخوای بدون استفاده از پونسیو کردن یا کاربن تصویری رو منتقل کنی روی کارت. چه جوری بگم مثلا شما میخوای یه پلان که قبلا روی پوستی با مداد کشیدیو روی کالک با راپید منتقل کنی (مثلا گفتما نیاید بگید این کار غلطه) به همین صورت که مهرداد یا وروجک گفتن یه میز شیشه ای میزاری از زیرش نور میتابونی کاغذ پوستیتو زیر میزاری و کالکتو روش میچسبونی.(حتما ثابتشون کن که اندازه هات غلط از اب در نیاد) و با راپید یا هر چیز دیگه روش میکشی. ساده ترین راه کپی تصویره. کم وقت میگیره و تمیز هم هست.
موفق باشی.:gol:
 

امیدوار

عضو جدید
میدان

میدان

سلام به همه دوستای عزیزم

موضوع میدانی که انتخاب کردم "میدان عروج" .

همون طوری که گفتم تا حالا هیچ تجربه ای در زمینه ساخت ماکت نداشتم.یک دنیا ممنون میشم اگر بهم کمک کنید و سوالات من و جواب بدید.

یه طرح کلی از میدانم زدم . مقیاس میدانم 1:100

1.توی میدانم میخوام کلی درخت به کار ببرم حدود 60-50 تا:D میخواهم میدونم مثل پارک بشه. می خواستم چند نمونه درخت که تا حالا خودتون برای ماکت کار کردید به من یاد بدید.ممنون میشم

2.من یه حوض برای وسط میدانم طراحی کردم ،یه دایره است به قطر 16 س م ور ارتفاعش هم 1 س م باشه،از چی می تونم برای این کار استفاده کنم؟ نمیدونم به جای آب توی حوض از چی استفاده کنم.خودم فکر کردم میشه از ژل مو آبی رنگ استفاده کرد ولی فکر کردم شاید کارم خراب کنه.

3.قطع کارم یه مربع 50*50 به نظر شما جنس این مربع از چی باشه که مقاوم باشه و زیاد هم سنگین نباشه اگر رنگش هم سیاه باشه خیلی بهتره

خود میدانم از دو تا دایره تشکیل شده.
4.یه دایره به قطر 44 س م ، می خواهم از یه متریالی استفاده کنم که ضخامتش 2 الی 3 م م باشه ولی مثل فوم سست نباشه و خراش بر نداره.

5. برای جدول کشی کنار این میدون از چه متریالی استفاده کنم؟

6.دایره دوم یه دایره به قطر 40 س م ،که می خواهم 1 س م بالا تر از دایره اصلی قرار بگیره.چی کار می تونم بکنم؟

7.برای اتصال این 2 تا دایره می خواهم از 5 پله استفاده کنم که ضخامت هر کدوم 2 م م باشه ، از چه متریالی می تونم استفاده کنم و چه جوری این ورقه ها رو به صورت پله در بیارم؟

8. 16 تا نیمکت 2 س م *6 م م ، هم توی میدانم دارم . خیلی ممنون میشم اگر نظری در مورد ساخت این نيمکت ها دارید به من بگید.

9.خود المان میدانم از 6 تا مربع با ابعاد مختلف به ضخامت 1 س م ساخته شده. از چه متریالی استفاده کنم که مثل سنگ مرمر به نظر بیاد و ضخامت 1 س م هم داشته باشه.

10. روی مربع آخر یک منشور قرار داره که می خوام توش 1 منبع نور بذارم.خودم فکر کردم می تونم از کاغذ کالک استفاده کنم که روشن بودنش مشخص باشه .شما اگر ایده بهتری دارید ممنون می شم که به من بگید.

11.کلا تمام فضای سبز می خوام از درخت پر کنم،اما زیر درخت ها رو از چه متریالی استفاده کنم که چمن به نظر بیاد؟

12. 4 تا چراغ هم برای میدان در نظر گرفتم . اگر تا حالا چراغ برای پارک یا خیابون ساختید ممنون میشم به من هم یاد بدید.

13. سطل زباله!؟

14.سنگ فرش کف میدون با چی می تونم نشون بدم؟


دوستان عزیز میدونم سوال هام خیلی زیادن ، روم سیاه!:redface:
هر تعداد از این سوال ها رو که بتونید به من جواب بدید یک دنیا ازتون ممنون می شم.

بازم از کمکتون به من ترم اولی ممنونم.
منتظر پاسخ هاتون هستم
دوستتون دارم یه دنیا:heart:
 

سمیرا

عضو جدید
سلام
1-برای درخت میتونی تنه اونو از چوب کبریت یا سوزن ته گرد و سرشو فوم رو گرد کن روش بزار .روی فوم هم میتونی خورده تراش بچسبونی.
2-از مایع اب اماده میتونی استفاده کنی یا ترق ابی.
4-از پلکسی یا مقوا ماکت که بعد روکشش کنی باید طرحو ببینم تا دقیقا کمکت کنم.
5-فوم
6-باید طرح و ببینم تا بگم
7-از فوم یا مقوا ماکت
8-با چوب بالسا یا مقوا ماکت
9-با مقوا ماکت که بعد روشو روکش اماده سنگ مرمر بکنی.
10-کالک خوبه
11-به جای چمن اماده به نظر من از خورده مداد تراش استفاده کن.
14-با دسن کردن با راپید راحت میتونی سنگفرشاتو طراحی کنی.
امیدوارم ایده هام برات مفید باشه.موفق باشی.
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام دوست خوبم . قبل از هرچیز برای طراحی المان باید یکمی مطالعاتت رو بیشتر می کردی و اطلاعات لازم و کافی رو به دست میاوردی تا لازم نباشه زحماتی بکشی که نه تنها به کارت کمکی نمی کنن ،‌بلکه باعث خرابتر شدن کار و بی منطق شدن طرحت می شن .


سلام به همه دوستای عزیزم

موضوع میدانی که انتخاب کردم "میدان عروج" .

همون طوری که گفتم تا حالا هیچ تجربه ای در زمینه ساخت ماکت نداشتم.یک دنیا ممنون میشم اگر بهم کمک کنید و سوالات من و جواب بدید.

یه طرح کلی از میدانم زدم . مقیاس میدانم 1:100

.توی میدانم میخوام کلی درخت به کار ببرم حدود 60-50 تا:d میخواهم میدونم مثل پارک بشه. می خواستم چند نمونه درخت که تا حالا خودتون برای ماکت کار کردید به من یاد بدید.ممنون میشم

دوست خوبم وقتی صحبت از یک المان در یک میدان میشه ،‌ مشخصه که ما قصد داریم عنصری فیزیکی رو به نمایش در بیاریم که گویای واقعیتی باشه که به حجم تبدیل شده . پس در ابتدای راه باید بگم گذاشتن هر گونه درخت و درختچه به صورتی که مانع از دید طرفین به سمت المان و یا مبلمان شهری بشه کاملا غلط و اشتباهه و شما برای تدارک فضای سبز می بایست از گیاهان بوته ایی و چمن استفاده کنید . (‌تا حالا یه میدون دیدین توش درخت بکارن ؟!!!!!)

.من یه حوض برای وسط میدانم طراحی کردم ،یه دایره است به قطر 16 س م ور ارتفاعش هم 1 س م باشه،از چی می تونم برای این کار استفاده کنم؟ نمیدونم به جای آب توی حوض از چی استفاده کنم.خودم فکر کردم میشه از ژل مو آبی رنگ استفاده کرد ولی فکر کردم شاید کارم خراب کنه.

برای این قسمت متریال پلکسی رو پیشنهاد می کنم که دارای قطرهای مختلف و زیبایی خاصیه . برای متریال آب ورقهای فویل آلومینیوم با قطر های متوسط ( از این فویلها که می کشن روی اجاق گاز تا کثیف نشه )‌ رو پیشنهاد می کنم . اگه چروکش کنی خیلی زیباتر میشه . البته خیلی کم .

.قطع کارم یه مربع 50*50 به نظر شما جنس این مربع از چی باشه که مقاوم باشه و زیاد هم سنگین نباشه اگر رنگش هم سیاه باشه خیلی بهتره
پلکسی مشکی یا ام دی اف به هر رنگی که نیاز داری . ترجیحا از پلکسی استفاده کن

خود میدانم از دو تا دایره تشکیل شده.
.یه دایره به قطر 44 س م ، می خواهم از یه متریالی استفاده کنم که ضخامتش 2 الی 3 م م باشه ولی مثل فوم سست نباشه و خراش بر نداره.

باز هم پلکسی . زیبا - و مقاومه

. برای جدول کشی کنار این میدون از چه متریالی استفاده کنم؟
تو مقیاسی که داری استفاده می کنی لازم نیست که حتما جدول کناره رو هم درست کنی ولی اگه خیلی اسرار داری که این کار رو انجام بدی از بالسا با برش های یک سانت یک سانت استفاده کنی بد نمیشه .

.دایره دوم یه دایره به قطر 40 س م ،که می خواهم 1 س م بالا تر از دایره اصلی قرار بگیره.چی کار می تونم بکنم؟
باز هم پلکسی با پایه هایی از جنس خودش و چسب میتونی بالاتر بیاریش

.برای اتصال این 2 تا دایره می خواهم از 5 پله استفاده کنم که ضخامت هر کدوم 2 م م باشه ، از چه متریالی می تونم استفاده کنم و چه جوری این ورقه ها رو به صورت پله در بیارم؟

باز هم متریال پلکسی به دردت میخوره

. 16 تا نیمکت 2 س م *6 م م ، هم توی میدانم دارم . خیلی ممنون میشم اگر نظری در مورد ساخت این نيمکت ها دارید به من بگید.
هم پلکسی هم بالسا

.خود المان میدانم از 6 تا مربع با ابعاد مختلف به ضخامت 1 س م ساخته شده. از چه متریالی استفاده کنم که مثل سنگ مرمر به نظر بیاد و ضخامت 1 س م هم داشته باشه.

زیاد سعی نکن عین متریال رو در کارت استفاده کنی چون اصلا قشنگ نمی شه . ترجیح ساخت یک ماکت استفاده از یک متریال اصلیه و باقی جزیاتشه که زیاد مهم نیست و به ابتکارت بر می گرده . پس زیاد به فکر نشون دادن جنس متریال اصلیت نباش .

. روی مربع آخر یک منشور قرار داره که می خوام توش 1 منبع نور بذارم.خودم فکر کردم می تونم از کاغذ کالک استفاده کنم که روشن بودنش مشخص باشه .شما اگر ایده بهتری دارید ممنون می شم که به من بگید.

کثیف کاری ممنوع . امیدوارم قصد نداشته باشی یه چراغ ال ای دی هم توش با باطری روشن کنی که دیگه خیلی به کارت لطمه میزنه . این رو هم میتونی با طلق صحافی و هم با پلکسی بسازی ( طلق دودی منظورمه )‌


.کلا تمام فضای سبز می خوام از درخت پر کنم،اما زیر درخت ها رو از چه متریالی استفاده کنم که چمن به نظر بیاد؟

در مورد درخت گفتم بالاتر که کلا تو میدون با المان اشتباهه . ولی اگه خواستی از بوته استفاده کنی و چمن ،‌ توصیه من استفاده از ساچمه های کروی شکل کوچیک بلبرینگیه که معمولا دوچرخه سازا دارن . که می تونی کارای خیلی قشنگی باهاش بکنی .

. 4 تا چراغ هم برای میدان در نظر گرفتم . اگر تا حالا چراغ برای پارک یا خیابون ساختید ممنون میشم به من هم یاد بدید.

نور پردازی میادین از پایین با بالاست . قرار نیست تو خیابون چراغ بذاری . کلا کارت رو خراب می کنه .


یواش یواش داری نا امیدم می کنی . می ترسم کم کم تصمیم بگیری توش بستنی و پشمک فروشی و قهوه خونه و سازمان بازیافت مواد دکه روزنامه فروشی و ... رو هم بزنی ...:razz:
.سنگ فرش کف میدون با چی می تونم نشون بدم؟

اگه رو پلکسی کار می کنی ترجیحا از این متریالها استفاده نکن . ولی برای اطلاعت برچسب این متریالها در مقیاسهای مشخص تو بازار هست .

دوستان عزیز میدونم سوال هام خیلی زیادن ، روم سیاه!:redface:
هر تعداد از این سوال ها رو که بتونید به من جواب بدید یک دنیا ازتون ممنون می شم.

بازم از کمکتون به من ترم اولی ممنونم.
منتظر پاسخ هاتون هستم
دوستتون دارم یه دنیا:heart:[/quote]

توصیه ها دیگه ای که می تونم بکنم اینه که یادت باشه برای ساخت یک ماکت در حجم اصلی زیاد تعدد متریال نداشته باش چون باعث زشت شدن کارت میشه و به قول بچه های دوران دانشگاه میشه اتوبوس هندی !!!
از به کار بردن نور و یا هر متریال طبیعی در کارت تا جایی که میتونی چشم پوشی کن و اصلا لازم نیست که شما در طرحت متریال ساخت اصلی رو هم نشون بدی . فلسفه ساخت ماکت فقط نشون دادن طرح و حجم اصلیه و نه متریال و قدرت شما در پیدا کردن متریالهای متفاوت !!!
قبل از انجام هر ماکتی سعی کن نمونه های زیادی رو ببینی تا چشمت به زوایا و نکات ریز هر طرح باز بشه و بعد اقدام به بستن برنامه فیزیکیت بکن.
امیدوارم موفق باشی
 

امیدوار

عضو جدید
میدان

میدان

سلام آقا دومان
یک دنیا ممنون از کمکتون و وقتی که برای جواب دادن به سوالات من گذاشتید.:gol:

همون طوری که گفتید تصمیم دارم درخت ها رو از توی میدانم حذف کنم.به جاش از بوته های شمشاد یا همون بلبرینگ ها برای فضای سبز استفاده کنم.

ممنون از راهنماییتون برای انتخاب متریال.من توی تاپیک مربوط به پلکسی رفتم و یه دید کلی نسبت به این متریال پیدا کردم.

تصمیم دارم از همین متریال برای ماکتم استفاده کنم.
فقط چند تا سوال داشتم که خیلی ممنون میشم اگر راهنماییم کنید.

1.برای برش پلکسی که باید از لیزر استفاده کنم.اول باید نقشه طرحم را توی کد بکشم ، درسته؟

2.آیا برای هر صفحه پلکسی باید یه فایل کد مخصوص طراحی کنم؟

3.من طرح کلی میدونم با استفاده از کد در مقیاس 1:100 کشیدم. ممنون می شم نظرتون رو بگید.

خیلی تا خیلی ممنون از نظرات کارشناسانتون.
اما باید بگم که یه ذره بهم برخورد!
چون من قبل از طراحی میدانم یه سری مشاهده از میدان های مختلف داشتم حتی دنبال کتاب المان هم رفتم انقلاب اما کتابی پیدا نکردم ! انگار قحطی کتاب المان شده!

مثلا گفتید که توی کدوم میدان درخت کاشتن! باید بگم اگر تهران امده باشید فلکه اول صادقیه مملو از درختان چنار بلنده.

یا گفتید چراغ های بلند توی میدان کار برد ندارن یا همینطور سطل زباله!
فکر می کنم این عکس گویا باشه

http://www.myimg.de/?img=meydan5e1de.jpg

من واقعا از کمکتون ممنونم. و مطمئن هستم این میدان هایی که من گفتم از لحاظ معماری اصلا میدان به حساب نمی یان. فقط می خواستم بدونید که من همینجوری الکی از خودم طرح ندادم.با استفاده از مشاهداتم طرح دادم .

یک دنیا ممنون از کمکتون
با ارزوی موفقیت برای شما:gol:
 

پیوست ها

  • Meydan.zip
    18.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

nimaart

کاربر بیش فعال
سلام به همگی
می خواستم بدونم برای آب از چه متریالی می تونم استفاده کنم؟
حدالامکان هم طبیعی باشه هم کارو فانتزی کنه

متوجه نشدم منظورت چی بوده!
من تو ماکتم برای درست کردن استخر،دیواره هاش رو بلو فوم کار کردم وته اون یه پرینت از طرح آب گذاشتم.:warn:
http://www.myimg.de/?img=DSC00438c1be3.jpg
 
آخرین ویرایش:

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام.دوستان من باید ماکت یه حشره رو بسازم.طراحی کردم .به جز فوم از چه متریالی میشه استفاده کرد؟
سلام دوست عزیز.
ببین بستگی داره حشره چی هست. اگه بدنش پرز داره میتونی کلیت کارتو با سیم روکش دار گلسازی بسازی و روشو از پرز هایی که تو. گلسازی استفاده میکنن بچسبونی. ینی سیمتو چسبی کنی پرز روش بریزی.
یا اینکه مثلا از نخ هایی که خودشون پرز دارن استفاده کنی و با چسب چوبی که بعد از خشک شدن بیرنگ میشه روشو بپوشونی. که سفت بایسته.
حالا یه چیزی ببینم گفتی حشره دیگه. ینی همین موجودات زنده حشرات مثل پشه و اینا دیگه اره؟؟؟ آخه معماری چه ارتباطی به اینا داره؟ متوجه نمیشم.:huh:
 

Elmira 68

عضو جدید
سلام دوست عزیز.
ببین بستگی داره حشره چی هست. اگه بدنش پرز داره میتونی کلیت کارتو با سیم روکش دار گلسازی بسازی و روشو از پرز هایی که تو. گلسازی استفاده میکنن بچسبونی. ینی سیمتو چسبی کنی پرز روش بریزی.
یا اینکه مثلا از نخ هایی که خودشون پرز دارن استفاده کنی و با چسب چوبی که بعد از خشک شدن بیرنگ میشه روشو بپوشونی. که سفت بایسته.
حالا یه چیزی ببینم گفتی حشره دیگه. ینی همین موجودات زنده حشرات مثل پشه و اینا دیگه اره؟؟؟ آخه معماری چه ارتباطی به اینا داره؟ متوجه نمیشم.:huh:
سلام.ممنون از راهنماییتون.منظور از ماکت حشره که استاد گفته نمادی از حشره است نه درست مثل اون.تو خارج زیاد ساخته میشه...مثل اینhttp://www.www.www.iran-eng.ir/picture.php?albumid=502&pictureid=1428فکر کنم زنبور باشه بای کمی دقت کرد....
 

یاکاموز

عضو جدید
اینا میکتایین که تو جشنواره ای که سال سوم توی هنرستانمون برگزار شد از جاهای مختلف فرستاده شده بودن امیدوارم به دردتون بخوره و استفاده کنین
 

یاکاموز

عضو جدید
این اولیشه...


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

یاکاموز

عضو جدید
اینم چند تایه دیگه...


http://archi1.persiangig.com/image/kargahe maket/6/vhxl38.jpg



http://archi1.persiangig.com/image/kargahe maket/6/wcempy.jpg




http://archi1.persiangig.com/image/kargahe maket/6/rk3jba.jpg
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

تبسم

عضو جدید
این کار مقدمات طرح 2 خودمه ................................نظرتونم بگین مرسی
 

پیوست ها

  • DSC00475.jpg
    DSC00475.jpg
    29.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

maket saz

عضو جدید
با سلام
راهنمايي كنيد: بهترين وسايل براي ساخت ماكت گنبد ژئودزيك؟
خودم فكر ميكنم خلال دندون با توپه هاي ينوليت خوب باشه ولي دوست دارم نظر شما دوستان رو هم بدونم و از خوب ، بهتر رو انتخاب كنم مرسي
گسترده آن را با ليزر ببر يا با سيم روي توp
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستای خوبم ازتون بابت همه تلاشها ویادداشت هایی که تو این تایپک انجام دادین ممنون

منم به ماکت سازی علاقه زیادی دارم
استادای عزیز ما خیلی معلومات راجع به این هنر در اختیار ما گذاشتن..البته به ما گفتن که تو ماکت سازی اصلی باید همه چیز سفید انتخاب بشه تا عیب های اون معلوم شه و به همین دلیل باید دقت بسیار بالایی تو انجام این کار داشت.
من خیلی وقتا دوست دارم ماکت سازی کنم..البته همش سفیدم نه :w20: تا یه خورده تنوع داشته باشه..بازم البته واسه خودم اینجوری می سازم...


اگه حوصله دارین یه نگاه بندازین..همینجوری:smile:
Image027.jpg

Image018.jpg

دوست جونا....؟؟نمی شه بیشتر از 2تا عکس تو یه
پست گذاشت؟؟


khoneee.jpg

dd.jpg
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mahsa_archi_arch

عضو جدید
:w21:یه روش جدید برای ساخت گنبد .
برای من که جالب بود امیدوارم برای شما هم جالب باشه :smile:
در این روش ابتدا کاغذ کاهی را به همراه چسب چوب(برای استقامت) در آب ریخته روی حرارت قرار می دهیم با یک خمیر یکنواخت را به دست دهد سپس در همان حالت خمیر را درون قالب که احتمالا نیم کره است می ریزیم و پس از خشک شدن از قالب بیرون می آوریم.بعد از آن این گنبد را می توان با سمباده کاملا یک دست کرد....
 

hs15

عضو جدید
توضیح

توضیح

(اه زیباست:eek:) سلام ببخشید میتونی یه توضیحی در مورد این کار که چی هست ؟
کار چه ترمیه ؟ از چه دانشگاهی؟
با چی ساختین؟
چند روز وقت گرفته؟
استادتون کی بوده؟
بعد چرا بیشتر کارها تمام box کار شده, از حجم های منحنی استفاده نمیشه؟
بعد چرا روی سایت پلانش کار نکردی؟
مرسی محبت کردید گذاشتید روی سایت:gol::gol::gol::gol::gol::)
 

otr

عضو جدید
سلام ببین من خودم معماری خوندم و حدود 2 ساله که دارم حرفه ای ماکت سازی میکنم و البته تدریس خصوصی ماکت سازی هم انجام می دم . تو می تونی پلکسی رو با چسب استات بچسبونی خیلی راحته فقط بهتره برش زدنشو بدی با لیزر اگه تونستی چند تا عکس از ماکتت برام بفرست مرسی :smile:
 

e.69a_h

عضو جدید
سلام دوستان :gol:
یه سوال داشتم ببخشید اگه یکم مسخره ست :redface:
من یه طرحی رو با گل درست کردم بعد از اینکه خشک میشه ترک میخوره و میشکنه! میخواستم بدونم باید چیکارش کنم که سالم بمونه؟!؟! :confused:[/quote
:gol:سلام دوست عزیز خاک رس را سرند کرده بعد آنرا با کاه به مقدار زیادهمراه با آب ترکیب میکنی خوب آنها را ورز می دهی(مخلوطوکنی)بعد از آنکه استفاده کردی آن را با چسب چوب و آب با قلمو آغشته میکنی و بعد آنرا در یک محیط سرد ودور از نور خورشید قرار میدهی
در ضمن گل را باید سفت درست کنی یعنی آب به مقدار کم استفاده شود
;)
 

parham_shokoohi

عضو جدید
نمی دونم حالا دیگه بدردتون می خوره یا نه ولی باید بگم گل حتی اگه کاه و لویی نداشته باشه هم باز می شه جلوی ترک خوردنشو گرفت
1)ضخامت کارتون زیاد نباشه و اگر هست حتما پشت ککار رو خالی کنین
2)مساحت کار زیاد نباشه که اگر هست باید به کاشی های 20*20 تقسیم بشه
3)آرام خشک بشه حد اقل یک هفته روی کار نایلو باشه و یه گوشه خیلی کوچیکش باز باشه
ضمنا اگر مدت کار روی کاشیهاتون طولانیه مثلا چند هفته در فواصلی که کار نمی کنین حتما روی کار رو روزنامه مرطوب بذارید و نایلون تا رطوبتشو از دست نده
امید وارم مفید باشه و کارتون دیگه ترک نخوره اینا همش تجربه یه مدت کار باگل و ساخت نقش برجسته با گله ایشالا بدرد بخوره....
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
سلام دوستان :gol:
یه سوال داشتم ببخشید اگه یکم مسخره ست :redface:
من یه طرحی رو با گل درست کردم بعد از اینکه خشک میشه ترک میخوره و میشکنه! میخواستم بدونم باید چیکارش کنم که سالم بمونه؟!؟! :confused:
ببین رفیق
یه دستمال یا پارچه که جنسش بهتره تترون باشه رو نم کن و روی کارت بزار
ترک نمیخورههههههههههه
 

alireza arc

عضو جدید
آموزش ساخت وسایل تزئینی: قاب عکس، شمع، گلدان و... :

آموزش ساخت وسایل تزئینی: قاب عکس، شمع، گلدان و... :

آموزش ساخت قاب

اگر مدت‌هاي مديدي است كه كارت پستال، نقاشي يا عكس مورد علاقه‌تان را قاب كرده‌ايد ولي به مرور زمان قاب آن كهنه شده و ديگر نماي اوليه را ندارد، با به كارگيري يك يا حتي چند تكنيك هنري به طور همزمان، جلوه‌اي متفاوت براي تصوير يا اثر هنري داخل قاب ايجاد كنيد.


به عنوان مثال، در اين پروژه بازسازي، از تكنيك‌هاي ملكايت (malachite) و ورق طلا همزمان با هم استفاده شده است و با توجه به اينكه هر دو آنها از جمله تكنيك‌هاي خاص و باابهت هستند-همان‌طور كه ملاحظه مي‌كنيد- براي قاب كهنه و موضوع داخل آن، نمايي رسمي و چشمگير به وجود آمده است.

البته انجام اين پروژه تنها منحصر به قاب‌هاي قديمي نيست بلكه شما مي‌توانيد آن را روي هرگونه قالب چوبي -تنها به شرط آنكه مانند نمونه، تصويري پهن داشته باشد– اجرا كرده و در ظاهر قاب جديدتان تغييري اساسي ايجاد كنيد.

توضيح يك: ملكايت نام يكي از سنگ‌هاي طبيعي زيبا و ارزشمند است و با توجه به اينكه در اين تكنيك نيز به وسيله رنگ، نماي اين سنگ ايجاد مي‌شود، نام آن را نيز ملكايت گذاشته‌اند.



مواد و لوازم مورد نياز:

- قاب پهن حداقل 8 سانتي‌متري
- ورق طلا 6 عدد (اين ورق‌ها را به قيمت ارزان از رنگ‌فروشي‌ها بخريد)
- رنگ اكريليك سبز تالوگرين (phthalogreen)
- چسب مخصوص ورق طلا مقدار كمي
- روغن بزرگ
- مقواي دوجداره كارتن با لايه‌اي مشبك، چند تكه كوچك
- قلم‌موي ريز سر گرد
- قلم‌موي بزرگ سر تخت
- رنگ اكريليك سفيد
- مداد، خط‌كش، پالت رنگ، چسب نواري كاغذي، روزنامه
توضيح2: مقواي دوجداره كارتن از 2 لايه زير و رو و يك لايه مارپيچ مياني تشكيل شده است و براي تهيه آن لازم نيست سراغ فروشگاه خاصي برويد بلكه سري به انباري خانه‌تان بزنيد و تكه‌اي از كارتن لوازم موجود در انبار را بكنيد يا اينكه به ميوه‌فروشي سري بزنيد و يك تكه مقواي كارتن موز را بگيريد و همراه بياوريد. (تصوير1)

طرز كار:

ابتدا با استفاده از مداد و خط‌كش در چهارگوشه نماي اين قاب، 4 مربع مساوي با هم رسم كنيد. براي به دست آمدن اين مربع‌ها، راحت‌ترين كار، امتداد اضلاع مستطيل خالي داخل قاب به بيرون است. بنابراين با استفاده از مداد و خط‌كش 2 طول و 2 عرض مستطيل خالي داخل قاب را از دو طرف روي نماي قاب خط بكشيد. (تصوير2)

حالا با توجه به ابعاد مربع‌هاي به دست آمده، 4 الگوي روزنامه‌اي مربع شكل ببريد و سپس هر كدام از آنها را با چسب نواري روي هر يك از مربع‌هاي واقع در 4 گوشه قاب بچسبانيد. براي اين منظور، تكه‌هايي از چسب نواري را به صورت دولا برگردانده و ابتدا زير مربع روزنامه‌اي چسبانده و سپس روي مربع رسم شده در گوشه قاب بچسبانيد.



نكته:

برای پوشش سطح اين 4 مربع، به جاي استفاده از تكه روزنامه، از روش به اصطلاح ماسكه كردن با چسب نواري كاغذي هم مي‌توانيد استفاده كنيد. به اين ترتيب كه سطح داخل هر يك از مربع‌ها را با كنار هم چسباندن نوارچسب كاغذي بپوشانيد.
با اين روش فضاي داخل مربع‌ها به طور كامل ماسكه شده و ديگر لازم نيست نگران پس دادن رنگ به اين قسمت، در مراحل رنگ‌آميزي مستطيل‌هاي ميان آنها باشيد.



تكنيك ملكايت


براي انجام تكنيك ملكايت، ابتدا چند تكه مقوا را به قطعات 3 × 2 سانتي‌متري ببريد و آماده، كناري بگذاريد.

سپس روي پالت رنگ مقداري رنگ اكريليك سبز تالوگرين را با كمي روغن بزرگ تركيب كنيد و لايه‌اي غليظ از اين رنگ چرب شده را با قلم‌مو روي يكي از مستطيل‌هاي مابين مربع‌هاي ماسكه شده بكشيد.

مرحله بعدي، ايجاد نقش صدف روي اين لايه غليظ رنگ است؛ به اين صورت كه يكي از تكه مقواها را از قسمت مارپيچ آن، با دست به صورت عمود روي سطح مستطيل رنگي قرار داده و با حركت‌هاي مواج بدون آنكه مقوا را از روي سطح قاب برداريد، از نقطه‌اي در يك گوشه از مستطيل شروع كرده و 180درجه حول يك مركز به صورت نيم‌دايره تغيير مكان دهيد.(تصوير4)



با اين كار، بخش‌هايي از رنگ توسط لبه دالبري مقوا برداشته شده و همزمان با نمايان شدن رنگ زيرين، طرحي صدفي شكل حاصل مي‌شود كه البته ايجاد اين طرح با جزئيات آن غيرقابل پيش‌بيني و كاملا اتفاقي است.

همين كار را چند بار در جهات مختلف انجام دهيد تا صدف‌ها به فرم‌هاي گوناگون روي زمينه سبز تيره جلوه‌گر شوند(تصوير3).

پس از خشك شدن اين طرح‌هاي رنگي، با قلم‌موي بسيار ريز و كمي رنگ سفيد، در محدوده خارجي هر يك از صدف‌ها با فاصله 2ميلي‌متري روي زمينه، خطي دالبري به رنگ سفيد رسم كنيد(تصوير 5).

به اين ترتيب تكنيك ملكايت روي يكي از مستطيل‌ها به پايان مي‌رسد. حالا اين مراحل را از رنگ‌آميزي اوليه گرفته تا رسم حاشيه‌هاي سفيد دور صدف‌ها، در مورد 3 مستطيل ديگر روي قاب نيز تكرار كنيد.



تكنيك ورق طلا

پس از انجام تكنيك ملكايت، نوبت به اجراي تكنيك ورق طلا روي 4 مربع واقع در گوشه‌هاي قاب مي‌رسد.



براي اين منظور، ابتدا چسب‌هاي كاغذي يا تكه روزنامه‌ها را از روي سطح مربع‌ها با دقت بكنيد و پس از اطمينان از خشك بودن سطح مستطيل‌هاي ملكايت شده، محدوده بيروني دو ضلع مشرف هر يك از مربع‌ها به مستطيل‌هاي مجاورشان را با چسب نواري بپوشانيد؛ در واقع شما بايد چسب‌ها را روي عرض‌هاي مستطيل‌ها چسبانده و به اين طريق مربع‌ها را ماسكه كنيد.

پس از آن، قلم‌موي متوسطي را به چسب مخصوص ورق طلا آغشته كرده و روي سطح مربع‌ها با دقت بكشيد(تصوير6)

سپس 15 الي 20 دقيقه صبر كنيد تا لايه چسب به اصطلاح كمي خودش را بگيرد. در اين فاصله زماني، 4 عدد از ورق طلاها را درست روي هم قرار داده و يكي از الگوهاي روزنامه‌اي مربع شكل را روي آنها بگذاريد.

حالا هر 4 ورق را با توجه به الگوي روزنامه‌اي، همزمان با قيچي ببريد البته مرحله برش ورق‌ها را تك تك نيز مي‌توانيد انجام دهيد. پس از آماده شدن ورق‌ها - آن هم درست به اندازه مربع‌هاي واقع در گوشه‌هاي قاب – هر يك از آنها را به آرامي برداشته و روي يكي از مربع‌ها بچسبانيد.

3 مربع ديگر را نيز به همين صورت ورق كنيد. پس از آنكه مرحله چسباندن ورق‌ها تمام شد، با ماليدن انگشت اشاره دست روي سطح ورق‌هاي طلا، آنها را سر جايشان محكم و صاف كنيد، اين كار را به آرامي انجام دهيد تا ورق‌ها پاره نشوند. حالا، نوارچسب‌هاي كاغذي دو ضلع هر مربع را با دقت بسيار از روي عرض‌هاي مستطيل‌هاي ملكايت شده بكنيد. (تصوير7)

در پايان، مرز مابين 2 تكنيك را با رسم خطي به رنگ مشكي، از هم جدا كنيد؛ به اين ترتيب هر كدام از تكنيك‌ها جلوه بيشتري پيدا مي‌كنند.
نكته: در صورتي كه قاب انتخابي شما مانند قاب موجود در تصوير، داراي حاشيه باريكي دور تا دور اثر و لبه بيروني قاب است، آن لبه‌ها را نيز با روش فوق ورق طلا كنيد.



همشهری آن لاین
 

archiGirl

عضو جدید
می خواستم بپرسم چوب بالسا رنگهای دیگه هم داره؟ و با چی می شه رنگش کرد؟
 
بالا